397/2022. (X. 20.) Korm. rendelet indokolás
397/2022. (X. 20.) Korm. rendelet indokolás
a tiszta közúti járművek beszerzésének az alacsony kibocsátású mobilitás támogatása érdekében történő előmozdításáról szóló 397/2022. (X. 20.) Korm. rendelethez
2022.10.23.
Ez az indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A kormányrendelet a tiszta és energiahatékony közúti járművek használatának előmozdításáról szóló 2009/33/EK irányelv módosításáról szóló, 2019. június 20-i (EU) 2019/1161 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek (a továbbiakban: Irányelv) való megfelelést szolgálja.
Az Irányelv alapján a tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy a közbeszerzésben az ajánlatkérő szervek és a közszolgáltató ajánlatkérők a közúti járművek beszerzésekor figyelembe vegyék a járművek teljes élettartamához kapcsolódó energetikai és környezeti hatásokat, beleértve az energiafelhasználást, valamint a szén-dioxid és bizonyos szennyező anyagok kibocsátását.
Az Irányelvet alkalmazni kell az odaítélt, közúti járművek megvásárlására, lízingjére, bérletére vagy részletvételére vonatkozó közbeszerzési szerződések, továbbá azon közszolgáltatási szerződések esetében, melyek tárgya közúti személyszállítási szolgáltatások biztosítása, valamint az utólagos átalakításra irányuló beszerzések esetében, amelynek eredményeként tiszta járművek kerülnek kialakításra.
A kormányrendelet hatálya a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény 5–7. §-a szerinti ajánlatkérőnek minősülő szervezeteknek az uniós közbeszerzési értékhatárt elérő vagy meghaladó közúti járműveinek a beszerzésére, az 1370/2007/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 5. cikk (4) bekezdése szerinti közúti személyszolgáltatás megrendelésére, valamint a rendelet 1. mellékletében meghatározott és az uniós közbeszerzési értékhatárt elérő vagy meghaladó szállítási szolgáltatások beszerzésére terjed ki. Mentesülnek az ajánlatkérő szervezetek a rendelet alkalmazása alól egyes speciális tulajdonságú és célra gyártott, alkalmazott járművek beszerzése vonatkozásában.
Nem vonatkozik a rendelet a következő járművek beszerzésére:
– olyan járművek, amelyeket kizárólag a fegyveres erők általi használatra terveztek, gyártottak vagy ahhoz igazítottak,
– olyan járművek, amelyeket elsősorban építési területeken vagy bányákban, kikötői vagy repülőtéri létesítményekben való használatra terveztek és gyártottak,
– olyan járművek, amelyeket a polgári védelem, a tűzoltóság vagy a közrend fenntartásáért felelős erők általi használatra terveztek, gyártottak vagy ahhoz igazítottak,
– páncélozott jármű,
– mentőjármű,
– halottszállító kocsi,
– kerekes székkel használható személygépkocsi,
– önjáró daru.
A kormányrendelet az Irányelv által rögzített beszerzési célértékeknek az egyes referencia-időszakokban való elérése érdekében rögzíti, hogy az ajánlatkérők kötelesek a rendelet hatálya alá tartozó beszerzéseikben a beszerzési célértékeket a referencia-időszakban (az adott időszakban megvalósított beszerzéseiket együttesen figyelembe véve) önállóan vagy más ajánlatkérőkkel együtt teljesíteni. A más ajánlatkérőkkel együtt történő teljesítés kontrollálása országos koordináló szerv kijelölése mellett lehetséges. A főváros és a megyei jogú városok önkormányzatai esetében az autóbuszokra magasabb célérték került bevezetésre, tekintettel arra, hogy a sűrűbben lakott településeken nagyobb a lakosság légszennyezettséggel szembeni kitettsége, így e városok önkormányzatainak nagyobb szerepet kell vállalni a légszennyezettség csökkentése terén.
Az egyes referencia-időszakokra előirányzott beszerzési célértékek teljesülésének nyomon követése érdekében az M1, M2, N1, N2 és N3 kategóriába tartozó járművek beszerzését koordináló szervként a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság, az M3 kategóriába tartozó autóbuszok tekintetében pedig a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 21. § (1a) bekezdése szerinti országos közlekedésszervező kerül kijelölésre.
Ha az ajánlatkérő szervezetek a kormányrendelet hatálya alá tartozó beszerzést terveznek, kötelesek az ilyen beszerzéseik vonatkozásában a rendelet hatálybalépését követő 150. napig az első referencia-időszakra, valamint 2025. november 30-ig a második referencia-időszakra vonatkozóan a járműbeszerzési tervüket benyújtani a koordináló szerv részére. A járműbeszerzési tervnek tartalmaznia kell a beszerezni tervezett egyes járművek paramétereit, valamint azt, hogy az ajánlatkérő a beszerzési célértékeket milyen ütemezésben tervezi teljesíteni az adott referencia-időszakon belül.
A koordináló szerv a benyújtott járműbeszerzési terveket megvizsgálja és a rendeletnek történő megfelelés szempontjából értékeli, a tervek elkészítése érdekében pedig módszertani útmutatót köteles közzétenni. A koordináló szerv a terveket abból a szempontból vizsgálja meg, hogy a beszerzési célértékek teljesítését a benyújtott tervek összességében lehetővé teszik-e. Ha az országos összesítés adatai szerint az egyes referencia-időszakokra irányadó minimális beszerzési célértékek nem teljesíthetők, a koordináló szerv a tervet benyújtó egyes ajánlatkérőket, vagy szükség esetén minden ajánlatkérőt felhív a terv módosítására és ismételt benyújtására.
Az ajánlatkérő szervezetek kötelesek továbbá a járműbeszerzési terv benyújtása mellett a konkrét beszerzések előkészítésével összefüggésben is tájékoztatni a koordináló szervet a beszerezni kívánt járművek darabszámáról, jellemzőiről. A koordináló szerv felhívja az érintett ajánlatkérőt a járműbeszerzési tervének módosítására, ha a beszerzés nincs összhangban az ajánlatkérő beszerzési tervével, azonban a tervben meghatározott tiszta jármű részarány érték teljesülését nem veszélyezteti. Amennyiben a koordináló szerv úgy ítéli meg, hogy a beszerzés a tervben meghatározott tiszta járművek részarányára vonatkozó érték teljesülését veszélyezteti, javaslatot tesz a megvalósítandó beszerzés műszaki tartalmának felülvizsgálatára.
A beszerzési célértékek teljesítésének nyomon követése érdekében a rendelet a közbeszerzésekért felelős miniszter számára előírja, hogy évente, január 31-ig járműkategóriánként összesítse a rendelet hatálya alá tartozó közbeszerzések adatait, és küldje meg a klímapolitikáért felelős miniszter és a koordináló szerv számára.
A rendelet ugyanezt a kötelezettséget rögzíti a koordináló szervet irányító miniszter részére a nem közbeszerzési eljárás útján odaítélt közúti személyszállítási szolgáltatásokra irányuló közszolgáltatási szerződések adatai tekintetében.
A klímapolitikáért felelős miniszter feladata a megküldött adatok összesítése és annak értékelése, hogy az adott referencia-időszakban az egyes járműkategóriákra irányadó célértékek teljesíthetőek-e, szükség esetén pedig javaslatot tesz a Kormány számára a célértékek teljesítéséhez szükséges további intézkedések megtételére. A klímapolitikáért felelős miniszter feladata továbbá 2026. március 31-ig, majd azt követően háromévente monitoringjelentés elkészítése és annak a közbeszerzésekért felelős miniszter részére való megküldése. Szintén a klímapolitikáért felelős miniszter feladata a rendelet hatálya alá tartozó közbeszerzések hatására elért kibocsátáscsökkentés mértékére, továbbá a közbeszerzések finanszírozására szolgáló beruházások hosszú távú megtérülésére vonatkozó évenkénti jelentéstétel, amely szerint a 2023. évtől kezdődően a Kormány részére kell bemutatnia a károsanyag-kibocsátás zöld közbeszerzések hatására történő csökkenését és e beruházások megtérülését.
A rendelet a központi beszerző szervek által alkalmazott keretmegállapodások és dinamikus beszerzési rendszerek tekintetében speciális szabályokat állapít meg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás