4/2022. (V. 30.) SZTNH utasítás
4/2022. (V. 30.) SZTNH utasítás
a hivatali reprezentációról1
A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala belföldi rendezvényeinek, vendéglátási, ajándékozási és egyéb kiadásainak kereteire, továbbá az elszámolás módjára vonatkozóan az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 13. § (2) bekezdés e) pontjában foglaltakra figyelemmel, illetve összhangban a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjával, az alábbi utasítást adom ki:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) A reprezentáció adójogi fogalmát a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja.) 3. § 26. pontja határozza meg. A reprezentáció magában foglalja a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (a továbbiakban: Hivatal) szakmai vagy intézményi működésével közvetlen összefüggésben
a) szervezett belföldi tárgyalásokon, nem hivatali állományú (külső) fél részvételével zajló ünnepségeken, fogadásokon, egyéb rendezvényeken (a továbbiakban: rendezvények) ellenérték nélkül biztosított étkezés és italfogyasztás kiadásait;
b) a Hivatal által szervezett eseményekhez kapcsolódó, külső személy részére nyújtott természetbeni ellátás, továbbá ellenérték nélkül biztosított egyéb szolgáltatás kiadásait;
c) a vezetői megbízással rendelkező azon kormánytisztviselők vendéglátásra felhasználható költségkeretét, akiknek beosztása vagy feladatköre ezt indokolttá teszi.
(2) Az üzleti ajándék adójogi fogalmát az Szja. 3. § 27. pontja határozza meg. Üzleti ajándék olyan, a Hivatal által készített tárgy, vásárolt termék (pl. könyv, más kiadvány, művészeti tárgy, érem), szolgáltatás vagy utalvány lehet, amelyet a Hivatal tevékenységével összefüggő üzleti, hivatali, szakmai, diplomáciai kapcsolatok keretében ellenérték nélkül nyújt.
(3) A vendéglátási kiadásnak minősül minden olyan kifizetés, amely a külső személyek étel- és italfogyasztásával kapcsolatban, valamint az azokkal szorosan összefüggő egyéb eszköz- és szolgáltatásbeszerzésre vonatkozóan merül fel.
(4) A reprezentáció és az üzleti ajándék beszerzésének (a továbbiakban együtt: reprezentációs kiadások) pénzügyi fedezetét a Hivatal adott évre elfogadott éves belső költségvetésének hivatali reprezentációs előirányzata biztosítja. A hivatali reprezentációs kiadások elszámolásuk jellege szerint központi hivatali keretre és a 6. § szerinti vezetői reprezentációs költségkeretre különülnek el.
(5) A személyi juttatások körébe tartozó, a (4) bekezdésben megnevezett kiadási előirányzatot és annak felhasználását a gazdasági ügyekért felelős elnökhelyettes keretgazdaként felügyeli a javaslattételre jogosultak kezdeményezése alapján.
(6) A reprezentációs kiadások esetében kötelezően érvényesített hivatali alapelv, hogy a beszerzés nem irányulhat az elérhető legmagasabb minőségi osztály (luxuséttermek, rendezvénytermek) igénybevételére, ha van más választási lehetőség is.
(7) A Gazdálkodási Főosztály Pénzügyi és Számviteli Osztálya (a továbbiakban: PSZO) gondoskodik a reprezentációs kiadásokat terhelő kifizetői adó megállapításáról és pénzügyi rendezéséről a bizonylatok számfejtési rendszerben történő feldolgozásával.
2. Rendezvények reprezentációs kiadásaira vonatkozó szabályok
2. § (1) A nagyobb létszámú, jellemzően külső helyszínen zajló, ünnepi vagy szakmai rendezvényhez kapcsolódó reprezentációs kiadások teljesítését azok a szervezeti egységek jogosultak kezdeményezni, amelyeknek a hivatal különféle szakmai célú rendezvényeinek megszervezése és lebonyolítása a feladatkörükbe tartozik. Ezek közé tartoznak
a) a Tudásmenedzsment és Ügyfélkapcsolati Főosztály a hivatali ünnepi rendezvények;
b) az Elnöki Titkárság az állományi intézményi rendezvények;
c) a Jogi és Nemzetközi Főosztály a nemzetközi vonatkozású konferenciák, rendezvények;
d) a Magyar Formatervezési Tanács Irodája a saját érdekkörében előforduló szakmai események;
e) a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület titkársága a saját érdekkörében előforduló szakmai események;
f) a Kommunikációs Főosztály az elsődlegesen a sajtó képviselői számára tartott rendezvények;
g) a Gazdálkodási Főosztály Létesítménygazdálkodási Osztálya (a továbbiakban: LGO) bármely hivatali rendezvény lebonyolításban való közreműködés; továbbá
h) a Humánpolitikai Osztály a továbbképzéseken fizetett vendéglátás
tekintetében.
(2) A rendezvényekhez kapcsolódó reprezentációs kiadások teljesítéséhez – összhangban a keretgazdálkodási szabályokkal – a rendezvényt legalább 30 nappal megelőzően jóváhagyást kell kérni a reprezentációs keretet felügyelő gazdasági ügyekért felelős elnökhelyettestől. A kérés és a jóváhagyás egyaránt e-mail-váltás útján történik. A kérést a gazdasági ügyekért felelős elnökhelyettes jóváhagyhatja – különösen, ha az szerepel az 1. § (4) bekezdése szerinti előirányzatban –, mérsékelheti vagy elutasíthatja.
(3) A jóváhagyott reprezentációs kiadáshoz kapcsolódó beszerzést a kezdeményező szervezeti egység készíti elő, míg a szabályos kötelezettségvállalás megtétele a keretgazda gazdasági ügyekért felelős elnökhelyettes felelősségi körébe tartozik. A beszerzés során különös figyelemmel kell lenni a beszerzési szabályokra, kiemelten a szolgáltatási termékkört érintő központosított beszerzésre.
(4) A rendezvényhez kapcsolódó reprezentáció teljesítésének felügyelete és a számlabekérés a beszerzést kezdeményező szervezeti egység feladata. A bekért számlát a keretgazda gazdasági ügyekért felelős elnökhelyetteshez vagy titkárságához kell eljuttatni, aki gondoskodik a számla további pénzügyi kezeléséről.
(5) A reprezentációs kiadásokat elkülönítetten kell kezelni a rendezvény lebonyolításának egyéb, reprezentációs kiadásnak nem minősülő tételeitől, azokat lehetőség szerint két külön számlában kell szerepeltetni. Nem minősül reprezentációs kiadásnak – különösen, de nem kizárólag – a szakmai rendezvény lebonyolítása kapcsán közvetlenül felmerülő terembérleti díj, rendezvénytechnika, hangosítás, tolmácsolási szolgáltatás, vendégirányítás stb.
3. Kisebb események reprezentációjára vonatkozó szabályok (bekészítés)
3. § (1) A kisebb létszámú, jellemzően hivatali épületen belül zajló eseményekhez kapcsolódó vendéglátás ellátására korlátozott mértékű és terjedelmű étel- és italellátás büfészolgáltatásként (ún. büfébekészítés) (a továbbiakban: bekészítés) kérhető az LGO által felügyelt szolgáltatótól. A bekészítést bármely szervezeti egység jogosult kezdeményezni.
(2) A bekészítési szolgáltatást a gazdasági ügyekért felelős elnökhelyettes előzetes jóváhagyása alapján az LGO és a szerződött büfészolgáltató számára küldött elektronikus üzenetben kell kérni megfelelő indokolással. Az indokolás akkor megfelelő, ha az tartalmazza legalább
a) az esemény idejét és megnevezését,
b) a vendéglátásban részesülők tervezett számát,
c) az esemény (bekészítés) pontos helyszínét,
d) az igényelt vendéglátási tételeket, továbbá
e) a gazdasági ügyekért felelős elnökhelyettes jóváhagyását.
(3) A bekészítés megfelelő lebonyolításáról a szerződött büfészolgáltató gondoskodik az LGO felügyelete mellett.
(4) A bekészítést ellátó büfészolgáltató szerződtetése és a szerződés kezelése az LGO feladata. A bekészítéshez rendelhető vendéglátási tételek listáját az LGO a szerződésben rögzíti, és arról tájékoztatja a szervezeti egységeket a hivatali intranet útján.
(5) Bekészítés csak a 6 főt meghaladó létszámú eseményekhez, tárgyalásokhoz kérhető. Az ennél kisebb létszámú vendéglátást a 6. § szerinti keretből látják el a szervezeti egységek.
(6) Az Elnöki Titkárság részéről szervezett, illetve a Hivatal elnökének részvételével zajló eseményeknél az (5) bekezdésben meghatározott létszámkorláttól el lehet tekinteni, ha az esemény reprezentatív jelleg azt indokolttá teszi.
(7) A bekészítésekkel kapcsolatos számlázási és esetleges egyéb adminisztratív teendőket az LGO és a gazdasági ügyekért felelős elnökhelyettesi titkárság látja el.
4. Éttermi vendéglátással kombinált munkamegbeszélések
4. § (1) Az éttermi vendéglátás csak akkor számolható el hivatali reprezentációként, ha az egyértelműen a hivatal szakmai feladataival vagy intézményi működésével közvetlen összefüggésben merül fel. Erről a számla benyújtójának írásban nyilatkoznia kell.
(2) Éttermi vendéglátással kombinált, 6 főt meg nem haladó létszámú (szűk körű) munkamegbeszélések, azaz hivatalos célú munkaebédeknek vagy munkavacsoráknak a központi reprezentáció keret terhére való elszámolására
a) a hivatal elnöke, elnökhelyettesei és a digitalizációs és fejlesztési ügyekért felelős főigazgató előzetes bejelentés nélkül,
b) a főosztályvezetők a gazdasági ügyekért felelős elnökhelyettes számára adott előzetes jelzés után
jogosultak.
(3) Kivételes, indokolt esetben, hivatali érdekből a gazdasági ügyekért felelős elnökhelyettes más számára is rendkívüli engedélyt adhat éttermi reprezentáció központi elszámolására.
(4) Az éttermi vendéglátás helyszínének kiválasztása során fokozottan ügyelni kell az 1. § (6) bekezdésében rögzített alapelv érvényesítésére.
(5) Az éttermi vendéglátásról szóló számlát a gazdasági ügyekért felelős elnökhelyettes titkárságán kell leadni a számla kiállítását követő 2 munkanapon belül. A számlán fel kell tüntetni vagy ahhoz mellékelni az (1) bekezdés szerinti nyilatkozatot.
(6) Az éttermi vendéglátás kiadásait a hivatali jogosult rendezheti készpénzben vagy a rendelkezésére bocsátott hivatali VIP bankkártyával is a mindenkori pénzkezelési szabályzat rendelkezéseinek figyelembevételével. A hivatali VIP bankkártyával csak pontosan a vendéglátásról kiállított számlán szereplő összeg egyenlíthető ki; a számlán esetleg nem szereplő tételről a jogosultnak saját magának kell gondoskodnia.
5. Természetbeni ellátások és az ajándékozás költségkerete
5. § (1) Belföldi személyek részére a rendezvényeken való részvétellel összefüggésben felmerült, indokolt költségeket (helyközi közlekedési eszköz, saját gépkocsi, taxi igénybevételének költsége) a Hivatal előzetes döntés alapján akkor téríti meg, ha az utazáshoz gépjárművet nem biztosított, ideértve a taxikártyát is.
(2) Külföldi személyek részére budapesti rendezvényeken való részvétel költségeként indokolt esetben, szintén előzetes döntés alapján
a) a repülőtérről a szállodába és vissza a reptéri Minibusz szolgáltatás, illetve taxi igénybevételének költségei,
b) a szálloda és a rendezvény helyszíne között a taxi igénybevételének költségei
téríthetők meg.
(3) Több személy egyidejű szállítása vagy vidéki székhelyű rendezvények esetén a Hivatal az utazáshoz autóbuszt biztosíthat.
(4) Többnapos rendezvények külföldi, valamint nem a rendezvény székhelyén lakó belföldi résztvevőinek megfelelő szállodai elhelyezésének költségeit a Hivatal megtérítheti.
(5) Az üzleti ajándék céljára személyenként felhasználható költségkeret felső határa a beszerzés időpontjában érvényes minimálbér 20%-a, de a Hivatal elnöke indokolt esetben, saját hatáskörben a keret túllépését engedélyezheti.
6. A személyi reprezentációs költségkeret szabályai
6. § (1) Személyi reprezentációs költségkeretre jogosult: a Hivatal elnöke, elnökhelyettesei, digitalizációs és fejlesztési ügyekért felelős főigazgatója, főosztályvezetői, a Humánpolitikai Osztály vezetője, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Tanácsának elnöke, a Szerzői Jogi Szakértő Testület titkára, az Iparjogvédelmi Szakértői Testület titkára, a Magyar Formatervezési Tanács Irodájának vezetője, valamint a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület titkára a beosztással vagy feladatkörrel kapcsolatos, házon belüli vendéglátás költségeinek fedezésére.
(2) A vezetői reprezentációs keret éves összegét a PSZO javaslata alapján a gazdasági ügyekért felelős elnökhelyettes határozza meg minden év első hónapjában annak figyelembevételével, hogy a keret egy hónapra jutó összege nem haladhatja meg az év első munkanapján érvényes minimálbér
a) a Hivatal elnöke esetében: 15%-át,
b) a Hivatal elnökhelyettesei és digitalizációs és fejlesztési ügyekért felelős főigazgatója esetében: 12%-át,
c) a Hivatal főosztályvezetői esetében: 9%-át,
d) a Humánpolitikai Osztály vezetője, a Szerzői Jogi Szakértő Testület titkára, az Iparjogvédelmi Szakértői Testület titkára, a Magyar Formatervezési Tanács Irodájának vezetője és a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület titkára, Szellemi Tulajdon Nemzeti Tanácsának elnöke esetében: 8%-át.
(3) A gazdasági ügyekért felelős elnökhelyettes által jóváhagyott vezetői reprezentációs keretösszegekről a PSZO tájékoztatja az igénybevételre jogosultakat a jóváhagyást követő 5 napon belül.
(4) Az éves vezetői reprezentációs keretösszeg egyéni igény szerinti ütemezésben használható fel, a jogosult saját finanszírozásában utólagos elszámolással, vagy minimum 5000 Ft összegű készpénzes előleg felvételével. Az előlegfelvételi igényt a házipénztárt kezelő pénzügyi munkatársnak kell bejelenteni, a felvett előleggel a mindenkori pénzkezelési szabályok szerint, 30 napon belül kell elszámolni.
(5) A kiadások elszámolása, a kiadott előleg visszavétele, a számlák begyűjtése és ellenőrzése, továbbá az engedélyezett keret felhasználásának nyomon követése a PSZO feladata.
(6) Ha az (1) bekezdésben személyi reprezentációs költségkeretre jogosultként felsorolt valamely személy nincs kinevezve, az adott feladatokat időlegesen ellátó személy, illetve a szervezeti egység részére kell az ott meghatározott reprezentációs keretet biztosítani.
7. A pénzügyi elszámolás egyéb szabályai
7. § Az 1–6. § szerinti költségek elszámolására a kötelezettségvállalásról és pénzkezelésről szóló hivatali belső utasítás szabályait az alábbi kiegészítésekkel kell alkalmazni:
a) az 1. § (5) bekezdésében foglaltakkal összhangban a hivatali reprezentációs előirányzat belföldi és külföldi vonatkozású tételeinek keretgazdája egységesen – ideértve a hivatali ajándék-előirányzatot is – a gazdasági ügyekért felelős elnökhelyettes, aki a reprezentációs költség jellege szerint felelős szakmai terület kezdeményezése alapján, a mindenkori kötelezettségvállalási szabályzat rendelkezései szerint dönt a kötelezettségvállalások, illetve a kiadások jóváhagyásáról;
b) a kötelezettségvállalás kérésére a reprezentációs költség jellege szerint illetékes főosztályvezetők, illetve a 2. §-ban hivatkozott vezetők (szervező) jogosultak a 2. §-ban foglaltak szerint;
c) a kötelezettségvállalás-kérésnek tartalmaznia kell a reprezentációs költség jellegét (pl. rendezvény, utazás, szállás, szolgáltatás, ajándék), a juttatásban részesülők számát, a szakmai indokot, a költségek várható összegét;
d) az elszámolás alapjául szolgáló számlán vagy annak kísérőbizonylatán fel kell tüntetni a juttatásban részesítettek létszámát;
e) az a) pont szerint engedélyezett reprezentációs költség kifizetésére a b) pont szerinti jogosult a rendelkezésére bocsátott kincstári VIP bankkártyát is felhasználhatja, amennyiben erre vonatkozó igényét az a) pont szerinti kezdeményezési javaslatában jelezte;
f) a hivatali reprezentációs előirányzat terhére történő reprezentációs vagy protokoll célú kiadások VIP kártyával történő kiegyenlítésére a Hivatal elnöke, elnökhelyettesei és a gazdasági ügyekért felelős elnökhelyettes az a) pont szerinti előzetes döntés nélkül is jogosultak.
8. Záró rendelkezések
8. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba, azzal, hogy rendelkezéseit 2022. június 1-jétől kell alkalmazni.
9. §2
10. § Az utasítás tartalmi felülvizsgálatáról és aktualizálásáról a Gazdálkodási Főosztály vezetője köteles gondoskodni. A felülvizsgálatot szükség esetén, de legalább ötévente el kell végezni, annak eredményétől függően – indokolt esetben – kezdeményezni kell az utasítás módosítását vagy új utasítás kiadását.
Az utasítást a 2/2025. (III. 7.) SZTNH utasítás 9. §-a hatályon kívül helyezte 2025. március 8. napjával.
A 9. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
