• Tartalom

4/2022. (II. 8.) AM rendelet indokolás

4/2022. (II. 8.) AM rendelet indokolás

a mező- és erdőgazdasági légi munkavégzésről szóló 44/2005. (V. 6.) FVM–GKM–KvVM együttes rendelet módosításról szóló 4/2022. (II. 8.) AM rendelethez

2022.02.23.

Az Európai Unióban a peszticidek fenntartható használatának elérését célzó közösségi fellépés kereteinek meghatározásáról szóló, 2009. október 21-i 2009/128/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: 2009/128/EK irányelv) szerint a tagállamok csak különleges esetekben engedélyezhetik a légi permetezési tevékenységet. Magyarországon az irányelv ezen előírásait harmonizáló, a mező- és erdőgazdasági légi munkavégzésről szóló 44/2005. (V. 6.) FVM–GKM–KvVM együttes rendelet (a továbbiakban: Rendelet) alapján lehet légi növényvédelmi tevékenységet végezni. A hagyományos légi járművekkel végzett mező- és erdőgazdasági légi munkavégzés jelenleg is részletesen szabályozott, azonban a pilóta nélküli légi járművekre (drónok) sem fizikailag, sem jogilag nem alkalmazhatóak ezek a feltételek.

A Rendelet módosításával a mezőgazdasági légi jármű fogalma kiterjesztésre kerül a mezőgazdasági repülést szolgáló pilóta nélküli légi járművekre is. Egyúttal új fogalomként kerül meghatározásra a kezelés szempontjából érzékeny terület, és a lakott területrész, melyek védelmében a Rendelet különleges szabályokat fogalmaz meg.

A módosítás során a 2009/128/EK irányelvnek és a pilóta nélküli légi járművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról szóló, 2019. május 24-i 2019/947/EU európai bizottsági végrehajtási rendeletnek megfelelve meghatározásra kerül a pilóta nélküli légi járművekkel végzett mezőgazdasági munkák képzettségi feltételrendszere és a növényvédő szerek biztonságos kijuttatása érdekében a permetező drónokkal szembeni minimális követelmények. A vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése érdekében módosul a mezőgazdasági repüléssel kapcsolatos dokumentáció megőrzésének ideje (a jelenlegi 5 évről 3 évre csökken). A megőrzendő dokumentumok köre arra tekintettel került megállapításra, hogy a légi permetezés során esetlegesen bekövetkező elsodródás utólag vizsgálható és a felelősség megállapítható legyen.

Ezen felül a módosítás a mezőgazdasági repülést végző személyek képesítésére, engedélyére, az engedélyek kiadására, visszavonására tartalmaz előírásokat.

A pilóta nélküli légi járművek üzemeltetésével kapcsolatos jogszabályi környezet rendezésével a biztonságos növényvédőszer-kijuttatás a permetezésre alkalmas pilóta nélküli légi járművekkel megvalósulhat.

Pilóta nélküli légi járművel történő mezőgazdasági repülést olyan személy végezhet, aki szerepel a pilóta nélküli légi járművel történő légi-mezőgazdasági munkavégzésre jogosultak nyilvántartásában, melyet a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (a továbbiakban: NÉBIH) vezet. A nyilvántartásba vétel feltétele távoli pilóták képzését és vizsgáztatását végző szervezetek kijelöléséről, a távoli pilóták képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól, valamint a vizsgán való részvétel díjáról szóló miniszteri rendelet szerinti érvényes pilóta nélküli légijármű irányítói igazolvány megléte, illetve a NÉBIH által erre kijelölt szervezet által szervezett növényvédelmi drón kezelő alapképzés és kétévente a továbbképzés elvégzése. A növényvédelmi drón kezelő képzés és továbbképzés tematikáját a NÉBIH határozza meg és honlapján közzéteszi.

A technológiák eltérősége miatt különböző védőtávolságot kell meghatározni a zárt kabinú légi járművel és a drónnal történő permetezések esetén. Tekintettel arra, hogy a drón – fordulékonysága miatt – jobb és kisebb permetlé mennyiséggel dolgozik, kisebb pufferzónák tartása mellett is biztonságos a permetezés. Mindemellett – ugyanezen okokból – módosul az akadályként kezelendő tárgyak köre is. Az akadályként kezelendő tárgyak körének meghatározása a pilóta nélküli légi járművek műszaki-technikai jellemzőire – azaz mely tárgyakat képes érzékelni a pilóta nélküli légi jármű – tekintettel történt.


A növényvédő szereket engedélyezésük során vizsgálják, hogy a készítmény az alkalmazott technológiával jelent-e elfogadhatatlan kockázatot az emberi egészségre vagy a környezetre. A hatóság minden esetben vizsgálja, hogy adott kijuttatási technika milyen feltételekkel végezhető az adott készítménnyel. A készítmények felhasználhatósága tehát a kijuttatási technikához kötött.

A Rendelet módosítása a pilóta nélküli légi járművel történő légi permetezés eddig nem szabályozott jogszabályi környezete kialakításának első lépését valósítja meg.

A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 3.) IM rendelet 20. § (1) bekezdésében és (2) bekezdés b) pontjában foglaltakra figyelemmel az indokolás közzététele javasolt az Indokolások Tárában.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére