• Tartalom

41/2022. (XII. 9.) BM rendelet indokolás

41/2022. (XII. 9.) BM rendelet indokolás

az egyes védelmi és biztonsági tevékenységekkel kapcsolatos belügyi tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 41/2022. (XII. 9.) BM rendelethez

2022.12.10.
A tervezethez tartozó indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A módosítás a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (a továbbiakban: Kat.) 2022. november 1-jén hatályba lépő módosításához kapcsolódóan tartalmazza a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvényben (a továbbiakban: Vbö.) bevezetett új fogalmak átvezetését (megyei védelmi bizottság helyett területi védelmi bizottság, védelmi igazgatás helyett védelmi és biztonsági igazgatás), valamint a védelmi igazgatási rendszer koherenciájának megteremtése érdekében a Kat. és a Vbö. végrehajtását szolgáló kormányrendeletekben foglalt katasztrófavédelmi felkészítésre vonatkozó rendelkezések pontosítását.
A katasztrófák elleni védekezés egyes szabályairól szóló 62/2011. (XII. 29.) BM rendelet jelenleg is szabályozza a katasztrófavédelmi felkészítés szabályait, mely a felnőttképzésről szóló 2013. évi LXXVII. törvény szerinti jogszabály alapján szervezett képzésnek minősül. A módosítás ennek megfelelően tartalmazza a katasztrófavédelmi felkészítés céljára, tartalmára és megszervezésének általános feltételeire, továbbá a felkészítés elvégzésének igazolási módjára vonatkozó kiegészítő rendelkezéseket.
A katasztrófavédelmi felkészítésre vonatkozó szabályozás kiegészítésre került továbbá a polgármester munkáját segítő közbiztonsági referens tanfolyamszerű képzésére és katasztrófavédelmi felkészítésére vonatkozó rendelkezésekkel.
A módosítás tartalmazza a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok katasztrófavédelmi feladataira vonatkozó rendelkezések hatályon kívül helyezését, tekintettel arra, hogy a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet alapján a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok irányítása átkerült a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter feladat- és hatáskörébe.
A belügyminiszter feladatkörét érintő ágazati honvédelmi feladatokról szóló 16/2013. (V. 9.) BM rendeletből [a továbbiakban: 16/2013. (V. 9.) BM rendelet] hatályon kívül helyezésre kerül a polgári védelmi szervezet tagjának ruházatán megjelenítendő nemzetközi jelzésre vonatkozó rendelkezés, tekintettel arra, hogy azt a Vbö. polgári védelmi kötelezettségről szóló kormányrendelete már tartalmazza.
A 16/2013. (V. 9.) BM rendelet módosítása a kormányzati szervek átalakulásához kapcsolódóan tartalmazza az egészségügyi, köznevelési és gondoskodáspolitikai ágazat honvédelmi feladatait. Ezzel párhuzamosan szükséges az emberi erőforrások miniszterének feladatkörét érintő ágazati honvédelmi feladatokról szóló 49/2016. (XII. 28.) EMMI rendelet [a továbbiakban: 49/2016. (XII. 28.) EMMI rendelet] vonatkozó részeinek hatályon kívül helyezése.
Az egészségügyi intézmények egészségügyi válsághelyzeti terveinek tartalmi követelményeiről, valamint egyes egészségügyi tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 43/2014. (VIII. 19.) EMMI rendelet módosításának lényege a Vbö.-vel való összhang megteremtése, a 49/2016. (XII. 28.) EMMI rendeletben szereplő telepített gyógyintézetekre vonatkozó részletszabályok átemelése a tárgyilag illeszkedő rendeletbe.
Az Állami Egészségügyi Tartalékkal való gazdálkodás szabályairól szóló 1/2016. (I. 13.) EMMI rendelet módosítása az Állami Egészségügyi Ellátó Központ átalakulása miatt is szükséges, így helyesen az Állami Egészségügyi Tartalék (a továbbiakban: ÁEÜT) kezelője az Országos Kórházi Főigazgatóság.
Az tartalék alakulásáról, fejlesztési igényeiről szóló javaslat, illetve adatszolgáltatás a védelmi igazgatás központi szerve felé is fennáll, így annak bevezetése volt szükséges.
A koronavírus-járvány rámutatott, hogy az ÁEÜT-ben lévő egyes eszközökre, anyagokra (pl. fertőtlenítőszer) nemcsak az egészségügyi szolgáltatóknak lehet szükségük, hanem a válsághelyzet felszámolásában érintett más szereplőknek is, így a jogosultság az ÁEÜT-ből való igénylésre a miniszter engedélye alapján nem egészségügyi szolgáltatók számára is lehetőség.
A tervezet – nem a Vbö.-höz kapcsolódóan – tartalmazza a bejelentésköteles tűzvédelmi szolgáltatási tevékenységek megkezdésének és folytatásának részletes szabályairól szóló 50/2011. (XII. 20.) BM rendelet módosítását, mely a tűzvédelmi szabályozásban időközben bekövetkezett változás átvezetését szolgálja, továbbá az egyes építményszerkezetek tűzvédelmi követelményeknek való megfelelőségének a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény 13. § (4) bekezdés e) pontja szerinti igazolásának eseteiről és módjáról szóló 55/2013. (X. 2.) BM rendelet módosítását, mely a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 79/B. §-a szerinti Integrált Hatósági Rendszer alkalmazásával megvalósuló elektronikus ügyintézés szabályaival való összhang megteremtését szolgálja.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére