427/2022. (X. 28.) Korm. rendelet
427/2022. (X. 28.) Korm. rendelet
a védelmi és biztonsági igazgatás területi és helyi szabályairól
A Kormány a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 83. § 5. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A területi védelmi bizottság
1. § (1)1 A területi védelmi bizottság elnökét védelmi és biztonsági igazgatási feladata ellátásában a fővárosi és vármegyei kormányhivatal, valamint a védelmi és biztonsági feladat ellátásában részt vevő szerv, szervezet javaslattevő, döntés-előkészítő jogkörrel támogatja, és közreműködik a döntés végrehajtásában.
(2)2 A területi védelmi bizottság és munkaszervezete működési feltételeit a fővárosi és vármegyei kormányhivatal biztosítja, valamint ellátja a gazdálkodásukkal kapcsolatos feladatot.
(3)3 A területi védelmi bizottság és munkaszervezete működési támogatására biztosított központi pénzügyi forrást a fővárosi és vármegyei kormányhivatal elkülönítetten kezeli. A pénzügyi forrás felhasználása a területi védelmi bizottság által jóváhagyott éves feladat- és pénzügyi terv alapján történik. Az abban foglaltak teljesítéséről a területi védelmi bizottság elnöke évente, a tárgyévet követő év március 31. napjáig beszámol a honvédelemért felelős miniszternek és a védelmi és biztonsági igazgatás központi szervének.
2. § A területi védelmi bizottság az illetékességi területén, a szervezeti és működési szabályzatában meghatározottak alapján együttműködik a honvédelmi igazgatási és a kijelölt katasztrófavédelmi feladatot ellátó szervvel, valamint a védelmi és biztonsági feladat ellátásában részt vevő más szervvel, szervezettel.
3. § A területi védelmi bizottság elnöke
a)4 felel a vármegyei, fővárosi szintű védelmi és biztonsági feladatok összehangolásáért,
b) irányítja a hibrid fenyegetéssel szembeni ellenálló képesség növelésének területi szintű feladatait,
c) koordinálja a kulturális javak védelmével kapcsolatos feladat végrehajtását,
d) koordinálja a befogadó nemzeti támogatással kapcsolatos területi feladat végrehajtását,
e) gyakorolja a polgári védelemmel, valamint a gazdasági és anyagi szolgáltatással kapcsolatos hatáskört,
f) biztosítja a területi védelmi bizottság védelmi és biztonsági célú vezetési infrastruktúrájának, valamint a védelmi és biztonsági igazgatás infokommunikációs rendszerének folyamatos működőképességét,
g) a területi védelmi bizottság illetékességi területén működő helyi védelmi bizottság elnökét, valamint a főpolgármestert és a polgármestert a hatáskörükbe tartozó feladat végrehajtására utasíthatja,
h) meghatározza a katasztrófák elleni védekezés (a továbbiakban: védekezés) területi feladatát, ellenőrzi annak végrehajtását, illetve kezdeményezi a területi polgári védelmi erő bevonását,
i) hatáskörét meghaladó esetben, a védekezéssel összefüggésben az ágazati koordinációs szerv, összehangolt védelmi tevékenység esetén a védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve útján kezdeményezi a Kormány döntését,
j) az ágazati koordinációs szerv, összehangolt védelmi tevékenység esetén a védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve útján – ha az intézkedés késedelme elháríthatatlan kárral vagy veszéllyel járna, közvetlenül a katonai szervezet parancsnoka vagy a honvédelemért felelős miniszter által vezetett minisztérium vezető ügyeleti szolgálata útján – kezdeményezi a Magyar Honvédség védekezésbe történő bevonását,
k) illetékességi területén gondoskodik a helyreállítás sorrendjének és ütemének megvalósításáról,
l) intézkedik a lakosság alapvető ellátásának biztosításáról a normál életkörülmények helyreállításáig,
m) meghatározza az illetékességi területén működő közigazgatási szerv helyreállítással kapcsolatos feladatát,
n) koordinálja a humanitárius segély elosztását.
4. § A területi védelmi bizottság állapítja meg
a) a nemzetbiztonsági szolgálatok kivételével a védelmi és biztonsági feladat ellátásában részt vevő kiértesítésének, riasztásának, készenléte fokozásának, valamint az információ továbbításának követelményeit,
b) a helyi védelmi bizottság által létrehozandó munkacsoport és az általa kezelendő iratok körét,
c) a helyi védelmi bizottság, valamint az általa létrehozandó munkacsoport tagjának, a polgármester, a honvédelmi referens és a közbiztonsági referens védelmi és biztonsági felkészítésének követelményét,
d) a gazdasági és anyagi szolgáltatás keretében igénybevételre kijelölt technikai eszköz és ingóság mozgásának korlátozására, az ingatlan és a szolgáltatás átadásának előkészítésére vonatkozó követelményt,
e) a területi védelmi és biztonsági igazgatásban feladatot ellátó szervezet tevékenységét, a feladat koordinációját, valamint az együttműködés rendjét.
5. § A területi védelmi bizottság irányítási jogkörét a titkársága közreműködésével látja el a helyi védelmi bizottság felett.
6. § (1) A védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Vbö.) 53. § (1) bekezdése szerinti jogkörében – együttműködve a honvédelemért felelős miniszter által vezetett minisztériummal és a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter által vezetett minisztériummal – ellenőrzi a területi védelmi és biztonsági igazgatás feladatainak végrehajtását.
(2) A védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve az ellenőrzés keretében vizsgálja és értékeli
a) a védelmi és biztonsági feladatok végrehajtására kialakított szervezeti és működési rendet,
b) a védelmi és biztonsági felkészítés intézkedési tervét,
c) a nemzetgazdaság erőforrása védelmi célú felkészítésének tervezését,
d) a döntés jogszerűségét,
e) a vezetési feltétel meglétét,
f) az ügyviteli szabályozóban meghatározottak betartását,
g) a védelmi és biztonsági felkészülés keretében végrehajtott feladatot,
h) a területi védelmi bizottság felkészültségét, a gyakorlat és a felkészítés végrehajtását,
i) a területi védelmi bizottság működési támogatására biztosított központi pénzügyi forrás felhasználásának jogszerűségét és célszerűségét, valamint
j) a védelmi és biztonsági igazgatás infokommunikációs rendszerének alkalmazását.
7. § (1) A területi védelmi bizottság rendszeresen ellenőrzi az illetékességi területén kijelölt szervnél a védelmi és biztonsági feladat végrehajtását.
(2) Az (1) bekezdés szerinti ellenőrzést a területi védelmi bizottság által kijelölt bizottság hajtja végre a területi államigazgatási szerv bevonásával. Ennek keretében vizsgálja és értékeli
a) a védelmi és biztonsági feladat végrehajtására kialakított szervezeti és működési rendet,
b) az intézkedési terv kidolgozását és végrehajthatóságát,
c) a nemzetgazdaság védelmi és biztonsági célú felkészítésének tervezését,
d) az (1) bekezdés szerinti feladat végrehajtásával összefüggő döntést,
e) a vezetési feltétel meglétét,
f) az ügyviteli szabályozóban meghatározottak betartását,
g) a védelmi és biztonsági felkészülés keretében végrehajtott feladatot,
h) a helyi védelmi bizottság felkészültségét, a gyakorlat és felkészítés végrehajtását,
i) a helyi védelmi bizottság gazdálkodásának jogszerűségét és célszerűségét,
j) a védelmi és biztonsági igazgatás infokommunikációs rendszerének alkalmazását.
8. § (1)5 A területi védelmi bizottság munkaszervezete a területi védelmi bizottság titkársága, amely a fővárosi és vármegyei kormányhivatalban, a területi védelmi bizottság elnökének közvetlen alárendeltségében működő, osztály jogállású szervezet.
(2)6 A területi védelmi bizottság titkársága a Magyar Honvédség vagy a hivatásos katasztrófavédelmi szerv állományába tartozó titkárból, titkárhelyettesből, valamint a fővárosi és vármegyei kormányhivatal által foglalkoztatott személyekből áll.
(3) A területi védelmi bizottság titkárságát a területi védelmi bizottság titkára vezeti, akit akadályoztatása esetén a titkárhelyettes helyettesít.
9. § (1) A területi védelmi bizottság titkárát – a védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve vezetőjének, a területi védelmi bizottság elnökének és a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszternek az előzetes egyetértésével – a honvédelemért felelős miniszter nevezi ki a Magyar Honvédség vagy a hivatásos katasztrófavédelmi szerv állományából.
(2) A területi védelmi bizottság titkárává legalább főtiszti állománycsoportba tartozó személy nevezhető ki. A kinevezés az érintett személy szolgálati viszonyának megszűnésével vagy más személynek az (1) bekezdés szerint a területi védelmi bizottság titkárává történt kinevezésével a kinevezési okiratban a titkári feladat megkezdésére meghatározott kezdőnapon szűnik meg.
(3)7 A területi védelmi bizottság titkárhelyettesére a területi védelmi bizottság elnöke tesz javaslatot a védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve vezetőjével, a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszterrel és a honvédelemért felelős miniszterrel való egyeztetést követően.
(4) A területi védelmi bizottság titkárhelyettesét – a (3) bekezdés szerinti egyeztetésben érintettek egyetértése esetén –, ha
a) a Magyar Honvédség állományába tartozik, a honvédelemért felelős miniszter,
b) a hivatásos katasztrófavédelmi szerv állományába tartozik, a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter
jelöli ki.
(5) A területi védelmi bizottság titkárságának további foglalkoztatottját a fővárosi és megyei kormányhivatal főispánja jelöli ki.
10. § (1) A területi védelmi bizottság a szervezeti és működési szabályzatában foglaltak szerint rendszeresen, de legalább évente két alkalommal ülésezik.
(2) A területi védelmi bizottság elnöke a területi védelmi bizottság ülésére állandó meghívottként tanácskozási joggal meghívja
a) a honvédelemért felelős miniszter által kijelölt minisztériumi szervezeti egység vezetőjét,
b) a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter által kijelölt védelmi és biztonsági igazgatási feladatokat ellátó minisztériumi szervezeti egység vezetőjét, katasztrófavédelmi feladat tekintetében a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szervezeti egységének vezetőjét,
c) a védelmi és biztonsági igazgatás központi szervének vezetőjét,
d)8 a területi védelmi bizottság illetékességi területén működő rendvédelmi szerv vármegyei vezetőit, a nemzetbiztonsági védelem alá eső szerv és létesítmény biztonsági védelméért felelős szerv területi vezetőjét, kivéve, ha tagja a területi védelmi bizottságnak,
e) az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság területileg illetékes vezetőjét, kivéve, ha tagja a területi védelmi bizottságnak,
f)9 a Honvéd Vezérkar főnöke által a területi védelmi bizottsággal együttműködésre kijelölt katonai szervezet parancsnokát,
g) az Országos Mentőszolgálat területileg illetékes vezetőjét,
h) országos közút kezelését, üzemeltetését ellátó szerv vagy szervezet területi vezetőjét,
i) a területi illetékességébe tartozó helyi védelmi bizottság elnökét, valamint
j) az a)–i) pont szerinti vezető által kijelölt képviselőt.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott személyen kívül a területi védelmi bizottság elnöke meghívja azt, akinek a területi védelmi bizottság ülésén való jelenlétét indokoltnak tartja.
11. § (1) A területi védelmi bizottság a védelmi és biztonsági igazgatási operatív tevékenységének támogatása érdekében operatív munkaszervet működtet, amely az illetékességi területén lévő helyi védelmi bizottság melletti helyi operatív munkaszervvel folyamatosan együttműködik.
(2) A területi védelmi bizottság az operatív munkaszervének bevonásával
a) intézkedéséről folyamatosan tájékoztatja az ágazati koordinációs szervet és annak operatív szerve vezetőjét, összehangolt védelmi tevékenység esetén a védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve által működtetett Nemzeti Eseménykezelő Központot,
b) végrehajtja a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter, összehangolt védelmi tevékenység esetén a védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve által működtetett Nemzeti Eseménykezelő Központ által meghatározott mentési feladatok koordinálását, összehangolását,
c) irányítja a védekezésben részt vevő szerv tevékenységét, és koordinálja a felajánlást,
d)10 kezdeményezheti más vármegye vagy a főváros polgári védelmi szervezetének alkalmazását, továbbá a Magyar Honvédség közreműködését,
e) illetékességi területén működő területi államigazgatási szerv részére a védekezéssel és a felkészüléssel összefüggő feladatot határozhat meg a védekezés feladatainak összehangolása érdekében, valamint
f) felügyeli és koordinálja a lakosság tájékoztatásával kapcsolatos területi szintű tevékenységet.
(3) Az operatív munkaszerv ügyrendjét saját maga állapítja meg, amelyet a területi védelmi bizottság vezetője hagy jóvá.
2. A helyi védelmi bizottság
12. § (1)11 A helyi védelmi bizottság gazdasági ügyeit a fővárosi és vármegyei kormányhivatal intézi.
(2)12 A helyi védelmi bizottság elnökét védelmi és biztonsági igazgatási feladata ellátásában a fővárosi és vármegyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatala (a továbbiakban: járási hivatal), valamint a védelmi és biztonsági feladat ellátásában részt vevő szerv, szervezet javaslattevő, döntés-előkészítő jogkörrel támogatja, és közreműködik a döntés végrehajtásában.
(3) A helyi védelmi bizottság titkári feladatait a járási hivatal hivatalvezető-helyettese látja el.
(4) A helyi védelmi bizottság honvédelmi elnökhelyettesét az önkéntes tartalékos állományból a honvédelemért felelős miniszter által vezetett minisztérium védelmi igazgatási feladatot ellátó szervezeti egységének vezetője jelöli ki. A helyi védelmi bizottság honvédelmi elnökhelyettesévé az jelölhető ki, aki felsőfokú képesítéssel rendelkezik, és vállalja, hogy a kijelöléstől számított két éven belül a Nemzeti Közszolgálati Egyetem honvédelmi igazgatási szakirányú képesítést nyújtó képzésén megkezdi és az előírt határidőre befejezi a tanulmányait.
(5) A helyi védelmi bizottság katasztrófavédelmi elnökhelyettesét a hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szervének vezetője jelöli ki a hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi vagy helyi szervének állományából. A helyi védelmi bizottság katasztrófavédelmi elnökhelyettesévé az jelölhető ki, aki felsőfokú képesítéssel és tiszti rendfokozattal rendelkezik.
(6) A járási hivatalvezető-helyettest titkári feladata ellátásában a területi védelmi igazgatási szerv rendszeres felkészítés és továbbképzés formájában támogatja. A helyi védelmi bizottság titkára közreműködik a polgármester védelmi és biztonsági igazgatási feladata ellátásában.
13. § A helyi védelmi bizottság az illetékességi területén, a szervezeti és működési szabályzatában meghatározottak szerint együttműködik a honvédelmi igazgatási és a kijelölt katasztrófavédelmi feladatot ellátó szervvel, valamint a védelmi és biztonsági feladat ellátásában részt vevő más szervezettel.
14. § A helyi védelmi bizottság elnöke
a) felel a helyi szintű védelmi és biztonsági igazgatási feladatok összehangolásáért,
b) biztosítja a helyi védelmi bizottság és munkacsoportjai működési feltételét,
c) biztosítja a helyi védelmi bizottság infokommunikációs rendszerének, valamint egyéb, védelmi és biztonsági célú elektronikus hírközlési kommunikációs rendszernek a folyamatos működőképességét,
d) meghatározza a védekezés helyi feladatát, ellenőrzi annak végrehajtását, illetve kezdeményezi a települési polgári védelmi erő bevonását,
e) irányítja a védekezésben részt vevő polgármester tevékenységét,
f) meghatározza a helyreállítás sorrendjét és ütemét,
g) intézkedik a lakosság alapvető ellátásának biztosításáról a normál életkörülmények helyreállításáig,
h) meghatározza az illetékességi területén működő közigazgatási szerv helyreállítással kapcsolatos feladatát,
i) biztosítja a helyi védelmi bizottság védelmi és biztonsági célú vezetési infrastruktúrájának, valamint a védelmi és biztonsági igazgatás infokommunikációs rendszerének folyamatos működőképességét, folyamatosan üzemképes állapotban tartott, a járási hivatal infrastruktúrájára alapuló vezetési pontot tart fenn.
15. § A helyi védelmi bizottság elnöke a helyi védelmi bizottság ülésére tanácskozási joggal meghívja
a) a járási székhely polgármesterét,
b) a helyi védelmi bizottság szervezeti és működési szabályzatában meghatározott személyt,
c) azt, akinek meghívását a helyi védelmi bizottság elnöke az adott napirend kapcsán indokoltnak tartja.
16. § A helyi védelmi bizottság – a területi védelmi bizottság iránymutatása alapján – meghatározza
a) a nemzetbiztonsági szolgálatok kivételével az illetékességi területén működő védelmi és biztonsági feladat ellátásában részt vevő szerv kiértesítésének, riasztásának, készenlétfokozásának, valamint az információ továbbításának rendjét,
b) a létrehozandó munkacsoport szervezetét és működését, a munkacsoport által kezelendő iratot,
c) a polgármester, a honvédelmi és a közbiztonsági referens, valamint a védelmi és biztonsági feladat ellátásában részt vevő helyi szerv vezetője tartózkodási helyének bejelentése és nyilvántartása rendjét,
d) a polgármesteri hivatalnál a 24 órás ügyeleti szolgálat ellátásának követelményét,
e) a gazdasági és anyagi szolgáltatás körében igénybevételre kijelölt technikai eszköz és ingóság mozgásának korlátozására, az ingatlan és szolgáltatás átadásának előkészítésére vonatkozó követelményt,
f) a helyi védelmi bizottság illetékességi területén a védelmi és biztonsági igazgatásban feladatot ellátó szerv és szervezet tevékenységét, a feladatok koordinációját, az együttműködés rendjét.
3. A védelmi és biztonsági feladatok ellátásában részt vevő szervezetek
17. § (1) A védelmi és biztonsági feladat ellátásában részt vevő szervezet biztosítja a jogszabályban előírt védelmi és biztonsági feladat végrehajtásához szükséges személyi és tárgyi feltételt, aminek érdekében
a)13 intézkedési tervet készít a Kormány, a Védelmi Tanács, a feladat- és hatáskör szerinti miniszter, a területi védelmi bizottság, a helyi védelmi bizottság és a polgármester rendelkezése szerint,
b) kialakítja a védelmi és biztonsági feladata ellátásához szükséges szervezeti és működési rendet,
c) minisztériumtól érkező megkeresés, illetve a védelmi és biztonsági igazgatás központi szervének megkeresése esetén védelmi és biztonsági tisztviselőt, valamint védelmi és biztonsági feladat ellátásáért felelős szervezeti egységet jelöl ki,
d) végrehajtja a NATO Válságreagálási Rendszerrel összhangban álló, feladat- és hatáskörébe tartozó nemzeti intézkedést, rendszabályt, amelynek eredményéről az elrendelőt tájékoztatja,
e) részt vesz a védelmi és biztonsági igazgatási felkészítés kormányzati, területi feladattervében meghatározott gyakorlaton, valamint részt vesz a részére meghatározott képzésen és felkészítésen,
f) működteti az eseményfigyelő és jelzőrendszert.
(2) A védelmi és biztonsági igazgatás központi szervének megkeresésére kijelölt védelmi és biztonsági tisztviselő feladata
a) a szervezeten belüli védelmi és biztonsági szakmai tevékenység támogatása,
b) a vezetői döntés szakértői hátterének biztosítása és
c) a védelmi és biztonsági igazgatás központi szervével történő kapcsolattartás.
4. A védelmi és biztonsági feladatokra való felkészülés települési szintű feladatai
18. § (1) A polgármester a Vbö. 58. § (2) bekezdés e) pontjára figyelemmel a védelmi és biztonsági feladat ellátására való felkészülés és a védekezéssel összefüggő feladat ellátása érdekében honvédelmi referenst, valamint közbiztonsági referenst jelölhet ki.
(2) Az (1) bekezdés szerinti feladatot a polgármester döntése alapján egy személy is elláthatja.
19. § (1) Honvédelmi referensként a polgármester a honvédelmi felkészülés és védekezés szakmai feladatában közreműködő, legalább középfokú iskolai végzettséggel rendelkező személyt jelölhet ki.
(2) Honvédelmi referens kijelölése a 200 főt meghaladó lakosságszámú településen nem mellőzhető.
(3) A közös önkormányzati hivatalt működtető települések polgármesterei közösen jelölik ki a honvédelmi referenst. Megállapodásuk hiányában ezt a jogkört a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyakorolja.
(4) A honvédelmi referens részt vesz a védelmi és biztonsági igazgatás területi vagy helyi szerve által szervezett honvédelmi képzésen, felkészítésen, illetve gyakorlaton.
(5) A honvédelmi referens a polgármester feladatmeghatározásának megfelelően vesz részt a polgármester honvédelmi feladatának tervezésében, szervezésében és végrehajtásában. Ennek keretében a felkészülés időszakában
a) részt vesz a települési honvédelmi terv elkészítésében,
b) közreműködik a településen végrehajtandó katonai igazgatási feladat szervezésében és végrehajtásában,
c) részt vesz a feladatkörét érintő képzésen, felkészítésen, illetve gyakorlaton,
d) közreműködik a honvédelmi nevelés települési feladatának szervezésében és végrehajtásában,
e) részt vesz a települést érintő honvédelmi gyakorlat szervezésében és végrehajtásában,
f) részt vesz a települést érintő polgári védelmi feladat, illetve gyakorlat szervezésében és végrehajtásában,
g) közreműködik a lakosság honvédelmi felkészítésével és tájékoztatásával kapcsolatos feladatban,
h) közreműködik a katonai hagyományápolással, hadisírgondozással kapcsolatos települési feladat szervezésében és végrehajtásában,
i) részt vesz a honvédelmi tárgyú rendezvényen,
j) kapcsolatot tart a területi védelmi bizottsággal, valamint a védelmi és biztonsági igazgatásban közreműködő más szervvel és szervezettel, közreműködik az ezen szerv által kért, honvédelmi és katonai igazgatási tárgyú adatszolgáltatás végrehajtásában.
20. § (1) Közbiztonsági referensként a polgármester a védekezésre való felkészülés, a védekezés, a helyreállítás szakmai feladatában, továbbá rendvédelmi feladatában közreműködő, legalább középfokú iskolai végzettséggel rendelkező személyt jelölhet ki.
(2) A katasztrófavédelmi szempontból I. vagy II. veszélyességi osztályba sorolt településen közbiztonsági referens kijelölése nem mellőzhető.
(3) A közös önkormányzati hivatalt működtető települések polgármesterei közösen jelölik ki a közbiztonsági referenst, megállapodásuk hiányában ezt a jogkört a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyakorolja.
(4) A közbiztonsági referens a kijelölését követő 90 napon belül köteles elvégezni a közbiztonsági referensi tanfolyamot, és azon vizsgabizonyítványt szerezni.
(5) A közbiztonsági referens polgári védelmi felkészítésének tematikáját, tárgykörét, óraszámát külön jogszabály állapítja meg.
(6) A közbiztonsági referens a polgármester feladatmeghatározásának megfelelően vesz részt a polgármester védekezési feladatának tervezésében, szervezésében és végrehajtásában, aminek keretében a felkészülés időszakában
a) részt vesz a települési (fővárosi kerületi) veszélyelhárítási terv elkészítésében,
b) a polgármester döntésének megfelelően részt vesz a katasztrófavédelmi felkészítésen,
c) közreműködik a lakosság felkészítésével és tájékoztatásával kapcsolatos feladatban,
d) figyelemmel kíséri a lakosság veszélyhelyzettel kapcsolatos, a helyi sajátosságról és a tanúsítandó magatartási szabályról történő tájékoztatását,
e) közreműködik a lakossági riasztó és riasztó-tájékoztató végpont működőképességének és karbantartottságának ellenőrzésében,
f) a polgári védelmi kötelezettségen alapuló települési polgári védelmi szervezet létrehozása és megalakítása során szakmai javaslattal segíti a polgármester döntését,
g) részt vesz a polgári védelmi kötelezettséggel terhelt állampolgár polgári védelmi szervezetbe történő beosztásában, a szervezet kiképzésének és gyakorlatának előkészítésében és lebonyolításában,
h) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert a felkészülés időszakában végrehajtott feladatról, valamint
i) kapcsolatot tart a hivatásos katasztrófavédelmi szervvel, a katasztrófák elleni védekezésben közreműködő más szervvel és szervezettel.
(7) A közbiztonsági referens a védekezés időszakában
a) előkészíti a polgármester védekezéssel kapcsolatos szakmai döntését a lakosság és a létfenntartáshoz szükséges anyagi javak védelme érdekében,
b) kapcsolatot tart a védekezést irányító és a védekezésben közreműködő szervvel, és erről tájékoztatja a polgármestert,
c) előkészíti a polgári védelmi kötelezettséggel terhelt állampolgár polgári védelmi szolgálatra kötelező határozatát és a települési polgári védelmi szervezet alkalmazásának elrendelésével kapcsolatos feladatot,
d) részt vesz a kitelepítés, a kimenekítés, a befogadás és a visszatelepítés feladatában.
(8) A közbiztonsági referens a helyreállítás időszakában
a) közreműködik a vis maior eljárásban,
b) részt vesz a kárfelmérésben, és szakmailag előkészíti a polgármester helyreállítással kapcsolatos döntését,
c) folyamatosan figyelemmel kíséri a helyreállítási és újjáépítési munka helyzetét, amelyről rendszeresen tájékoztatja a polgármestert,
d) közreműködik a településre érkező segélyszállítmánnyal és adománnyal kapcsolatos feladatban,
e) közreműködik a helyreállítási és újjáépítési tevékenység ellenőrzésében.
5. Záró rendelkezések
21. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – 2022. november 1-jén lép hatályba.
(2) A 22. § 2023. január 1-jén lép hatályba.
22. §14
Az 1. § (1) bekezdése a 22. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.
Az 1. § (2) bekezdése a 22. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.
Az 1. § (3) bekezdése a 22. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.
A 3. § a) pontja a 22. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.
A 8. § (1) bekezdése a 22. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.
A 8. § (2) bekezdése a 22. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.
[ A 9. § (3) bekezdésben a 427/2022. (X. 28.) Korm. rendelet 22. § (1) bekezdése által elrendelt módosítás, amely szerint a "megyei" szövegrész helyébe a "vármegyei" szöveg lép, nem vezethető át. ]
A 10. § (2) bekezdés d) pontja a 22. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.
A 10. § (2) bekezdés f) pontja az 592/2023. (XII. 20.) Korm. rendelet 8. §-a szerint módosított szöveg.
A 11. § (2) bekezdés d) pontja a 22. § (2) bekezdése szerint módosított szöveg.
A 12. § (1) bekezdése a 22. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.
A 12. § (2) bekezdése a 22. § (1) bekezdése szerint módosított szöveg.
A 17. § (1) bekezdés a) pontja a 217/2024. (VII. 31.) Korm. rendelet 25. §-a szerint módosított szöveg.
A 22. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás