• Tartalom

46/2022. (XII. 9.) HM utasítás

46/2022. (XII. 9.) HM utasítás

a nemzetközi kapcsolattartással összefüggő feladatok végrehajtásáról

2022.12.11.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján a következő utasítást adom ki:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) Az utasítás hatálya

a) a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2021. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Hvt.) 3. § 14. pontja szerinti honvédelmi szervezetre (a továbbiakban: honvédelmi szervezet), a honvédek jogállásáról szóló 2012. évi CCV. törvény (a továbbiakban: Hjt.) 42. § (2) bekezdés d) pontja szerinti honvédségi szakképző intézményre,

b) a Magyarországon települő katonai szervezetekre

terjed ki.

(2) A Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat (a továbbiakban: KNBSZ) a nemzetközi programjait a Multilaterális Együttműködési Tervben (a továbbiakban: MET), illetve a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) Nemzetközi Gyakorlatok és Kiképzési Rendezvények Programja keret terhére végrehajtott multilaterális együttműködési programok kivételével, a jóváhagyott költségvetés terhére, saját hatáskörben szervezi meg és hajtja végre.

(3) A nemzetközi együttműködési programokkal összefüggésben a külföldi szolgálatot teljesítők egyes járandóságairól szóló 8/2018. (VI. 22.) HM rendelet (a továbbiakban: devizarendelet) és az egyes hazai rendezvények és a nemzetközi katonai együttműködéssel összefüggő magyarországi programok vendéglátási, valamint a nemzetközi kapcsolattartással összefüggő utazások logisztikai biztosításának kérdéseiről szóló 47/2020. (VIII. 31.) HM utasítás (a továbbiakban: HM utasítás), a magyar véderő-, katonai és légügyi attaséhivatalok irányításáról, vezetéséről és ellenőrzéséről, valamint a Magyarországon akkreditált külföldi véderő-, katonai és légügyi attasékkal való kapcsolattartásról szóló 31/2021. (VII. 23.) HM utasítás rendelkezéseit kell alkalmazni.

2. § (1) Az utasítás alkalmazásában

a) Beszerzési Programok Utazási és Rendezvényi Terve: a konkrét beszerzési programok adatait, jellemzőit tartalmazó munkaokmány, amelynek elkészítését és a kapcsolódó adatszolgáltatások, éves beszámolók összeállítását a HM Védelemgazdasági Hivatal (a továbbiakban: HM VGH) végzi,

b) CLIMS: a Katonai Szociális Intézmények Nemzetközi Szervezete Alapokmánya alapján biztosított üdültetési lehetőség, amelyet kétoldalú szerződések szabályoznak, ilyen üdültetés lehet a külföldi csoportos csereüdülés, nemzetközi csoportos üdülés, külföldi gyermeküdülés, nem tartoznak bele a kétoldalú megállapodások előkészítése és évenkénti értékelése érdekében szervezett konferenciák és a hozzá kapcsolódó utazások,

c) fegyverzetellenőrzési együttműködés: a hagyományos fegyveres erőkről szóló, az európai fegyverzetkorlátozási, leszerelési, valamint nemzetközi biztonságpolitikai egyezményekből, az azok alapján megkötött két- és többoldalú megállapodásokból adódó feladatokban való részvétel és az azok alapján folytatott nemzetközi kapcsolattartás,

d) keretgazda szervezet: a nemzetközi feladatok vonatkozásában az intézményi és központi, valamint fejezeti kezelésű előirányzatok elemi költségvetési javaslatainak elkészítésére vonatkozó feladatokat és követelményeket tartalmazó, évente kiadásra kerülő eljárásrend mellékletében meghatározott szervezet,

e) kétoldalú együttműködés: két állam vagy központi szervezeteik megállapodása alapján folytatott nemzetközi kapcsolattartás,

f) külföldi kiküldetés engedélyezésére jogosult vezető: a Honvédelmi Minisztérium intézményi gazdálkodásáról szóló 1/2022. (HK 1/2022.) HM KÁT intézkedés 109. pontja szerinti vezető,

g) KNET: Kétoldalú Nemzetközi Együttműködési Terv, a konkrét kétoldalú programok adatait, jellemzőit tartalmazó munkaokmány, amelynek elkészítését és a kapcsolódó adatszolgáltatások, éves beszámolók összeállítását a HM Nemzetközi Együttműködési Főosztály (a továbbiakban: HM NEF) végzi,

h) MET: Multilaterális Együttműködési Terv, a konkrét multilaterális programok adatait, jellemzőit tartalmazó munkaokmány, amelynek elkészítését és a kapcsolódó adatszolgáltatások, éves beszámolók összeállítását a HM Védelempolitikai Főosztály (a továbbiakban: HM VPF) végzi,

i) multilaterális együttműködés: a (2) bekezdésben meghatározott területekre figyelemmel egy adott témában legalább három vagy több ország együttműködésével megvalósuló nemzetközi kapcsolattartás, valamint nemzetközi szervezettel való együttműködésben történő magyar részvétel,

j) nemzetközi program: a nemzetközi katonai együttműködéssel és egyéb nemzetközi feladatokkal kapcsolatos közjogi szervezetszabályozó eszközök szerint összeállított tervekben, így különösen a KNET-ben, a MET-ben, a Beszerzési Programok Utazási és Rendezvényi Tervben és a Nemzeti Fegyverzet-ellenőrzési Tervben (a továbbiakban együtt: éves programterv) szereplő programok,

k) programfelelős szervezet: a saját szervezete és alárendeltjei vonatkozásában a nemzetközi kapcsolattartás koordinálásáért és végrehajtásáért felelős honvédelmi szervezet,

l) programfelelős szervezet vezetője: a k) pontban meghatározott szervezet vezetője, továbbá a Közép-európai Többnemzeti Hadosztály-parancsnokság vonatkozásában a magyar állomány tekintetében a magyar nemzeti rangidős,

m) tervezési tájékoztató: a keretgazda szervezet által kiadott, a következő évi nemzetközi feladatok tervezését kezdeményező ügyirat, mely tartalmazza a tervezés irányelveit, a feladatok végrehajtásának forrását és a tervezés részletszabályait,

n) vezetői csereüdültetés: kétoldalú nemzetközi szerződések alapján biztosított csereüdülések, amelyek feltételeit és a szolgáltatásokat a nemzetközi szerződések határozzák meg, nem tartoznak bele a nemzetközi szerződések előkészítése és értékelése érdekében szervezett konferenciák és a hozzá kapcsolódó utazások,

o) végrehajtó szerv: a nemzetközi kapcsolattartással összefüggő feladatok végrehajtását végző honvédelmi szervezet.

(2) Multilaterális együttműködésnek minősül

a) az Észak-atlanti Szerződés Szervezete (a továbbiakban: NATO) keretén belül történő együttműködés, amely magában foglalja a NATO-bizottságokban történő részvételt, a partnerségi együttműködést és a NATO-parancsnokságokkal történő együttműködést,

b) az Európai Unió (a továbbiakban: EU) és az Európai Védelmi Ügynökség – European Defence Agency, EDA – keretén belül történő együttműködés,

c) az Egyesült Nemzetek Szervezete keretén belül történő együttműködés,

d) az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (a továbbiakban: EBESZ) keretén belül történő együttműködés és

e) a regionális együttműködés, így különösen V4, Közép-Európai Védelmi Együttműködés – Central European Defence Cooperation CEDC, Védelmi Együttműködési Kezdeményezés – Defence Cooperation Initiative, DECI.

3. § Ezt az utasítást a KNBSZ vonatkozásában is alkalmazni kell, kivéve, ha jogszabály vagy belső rendelkezés ettől eltér.

2. A nemzetközi kapcsolattartás szervezeti és hatásköri szabályai

4. § (1) Magyarország katonai érdekeinek képviseletét – a NATO és EU Katonai Bizottságnál, munkacsoportjainál és egyéb felső szintű bizottságainál és testületeinél – ellátó szervezet irányítását – a Hvt. 14. § (1) és (2) bekezdésében foglaltakra figyelemmel – a HM védelempolitikai szakterületet irányító államtitkár (a továbbiakban: HM VPSZIÁT) végzi.

(2) A Magyar Honvédség Parancsnokságának (a továbbiakban: MHP) közvetlen alárendeltségébe tartozó képviseletek esetében a szakmai irányítást a HM VPSZIÁT iránymutatása alapján a Magyar Honvédség parancsnoka (a továbbiakban: MH PK) végzi.

(3) A HM VPSZIÁT meghatározza a nemzetközi képviseleti feladatokkal összefüggő feladatok végrehajtásával kapcsolatos beszámolás módját és rendjét.

(4) A nemzetközi kapcsolattartással összefüggő feladatok szakmai felügyeletét a HM védelempolitikáért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: HM VPHÁT) gyakorolja.

(5) A HM VPHÁT meghatározza

a) a keretgazda szervezetek részére a miniszter által kitűzött politikai célok elérését szolgáló nemzetközi feladatokkal kapcsolatos prioritásokat és

b) a nemzetközi kapcsolattartással összefüggő szakmai feladatok végrehajtásával kapcsolatos beszámolás módját és rendjét.

(6) A miniszter az alábbi nemzetközi vonatkozású ügyekkel összefüggő feladatok ellátására a miniszteri kabinet állományából diplomáciai főtanácsadót jelöl ki. A diplomáciai főtanácsadó feladatai:

a) kiemelt feladatként a HM VPSZIÁT-tal együttműködve koordinálja a miniszter hivatalos külföldi látogatásaival, programjaival kapcsolatos feladatok tervezését, a programok elérendő céljának, a képviselendő érdekek és közvetítendő üzenetek összehangolását, priorizálását,

b) nyomon követi a miniszter által meghatározott feladatok végrehajtásának helyzetét, a minisztériumi felsővezetők hivatalos külföldi látogatásainak összehangolását, a HM-be érkező külföldi miniszteri delegációk megfelelő szintű fogadását, az ezzel kapcsolatos feladatok tervezését (két- és többoldalú kiutazási és látogatási tervek elkészítését),

c) gondoskodik a miniszteri utazási tervek, delegációk fogadására vonatkozó javaslatok, a miniszter nemzetközi témájú tárgyalási dossziék, delegációk összetételére vonatkozó javaslatok, a tárgyalásokról készített jelentések miniszteri jóváhagyásáról,

d) részt vesz a miniszter éves feladatszabó HM utasításának összeállításában, figyelemmel a következő évi NATO-, EU-, ENSZ-, EBESZ-, V4-, valamint egyéb regionális együttműködési fórumokra és kiemelt kétoldalú programokra,

e) részt vesz a miniszter által meghatározott nemzetközi programokon, valamint ellátja a HM képviseletét a miniszter által meghatározott ügyekben, feladat- és hatáskörét érintő kérdésekben együttműködik más minisztériumok illetékes vezetőivel.

5. § (1) A honvédelmi tárca nemzetközi kapcsolattartásával összefüggő feladatok közül a HM vonatkozásában a HM Szervezeti és Működési Szabályzatában, míg az MH vonatkozásában az MHP és az érintett honvédségi szervezetek Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott feladat- és felelősségi körüknek megfelelően, főbb szakterületenként

1. az adott szakterület vezetésével kapcsolatos feladatokat szakmai főfelelősként (a továbbiakban: szakmai főfelelős) a HM parlamenti államtitkára (a továbbiakban: HM PÁT), a HM közigazgatási államtitkára (a továbbiakban: HM KÁT), a HM VPSZIÁT, a HM sport államtitkára, a HM stratégiai elemzését és humánpolitikáért felelős államtitkára, az MH PK, a KNBSZ főigazgatója, a HM helyettes államtitkárai és a miniszter diplomáciai főtanácsadója,
2. a kétoldalú együttműködés egészét érintő koordinációs feladatokat, a HM állami vezetői kétoldalú nemzetközi programjainak tervezését, valamint azok előkészítésének és végrehajtásának koordinálását a HM NEF a diplomáciai főtanácsadóval történő együttműködésben,
3. az MH PK és helyettese kétoldalú nemzetközi programjainak tervezését, valamint azok előkészítésének és végrehajtásának koordinálását a HM NEF-fel együttműködésben az MHP Parancsnoki Iroda (a továbbiakban: MHP PKI),
4. a 2. § (2) bekezdése szerinti multilaterális együttműködés egészét érintő koordinációs feladatokat, a minisztérium politikai és szakmai felsővezetői multilaterális nemzetközi programjai előkészítését, valamint azok tervezésének és végrehajtásának koordinálását a HM VPF a diplomáciai főtanácsadóval történő együttműködésben,
5. az MH PK és helyettese multilaterális nemzetközi programjai előkészítését, valamint azok tervezésének és végrehajtásának koordinálását a HM VPF-fel együttműködésben az MHP PKI,
6. a 7. pont kivételével a NATO, az EU, a partnerségi, valamint a két- és többoldalú gyakorlatokkal, kiképzésekkel kapcsolatos feladatokat az MHP Kiképzési Csoportfőnökség (a továbbiakban: MHP KIKCSF),
7. a NATO és az EU stratégiai szintű nemzetközi válságkezelési gyakorlatainak tervezésével, szervezésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok koordinálását, valamint a központi államigazgatási szervekkel való kapcsolattartást a HM vonatkozásában a HM Védelmi Igazgatási Főosztály (a továbbiakban: HM VIF), az MH vonatkozásában az MHP KIKCSF,
8. az Európai Hagyományos Fegyveres Erőkről szóló Szerződés, a Bizalom és Biztonságerősítő Intézkedések Bécsi Dokumentuma, valamint a Bécsi Dokumentum alapján megkötött két- és többoldalú megállapodások, a Nyitott Égbolt Szerződés által előírt adatszolgáltatási és ellenőrzési, valamint az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet Katonai Információk Globális Cseréje című dokumentum (a továbbiakban együtt: az európai fegyverzetellenőrzési, leszerelési, valamint nemzetközi biztonságpolitikai egyezmények) által előírt feladatok végrehajtásának biztonság- és védelempolitikai szempontból történő folyamatos nyomon követése, értékelése, a fegyverzetellenőrzés koncepcionális kérdéseinek és a különböző tárgyalási fórumokon képviselendő, az érintett tárcákkal és szervezetekkel egyeztetett magyar álláspont HM-re vonatkozó részének kidolgozása, a Szerződések végrehajtásának tárcaszintű és tárcák közötti koordinálása – az európai fegyverzetellenőrzési, leszerelési, valamint nemzetközi biztonságpolitikai egyezmények által előírt feladatok végrehajtásáról szóló 12/2020. (III. 20.) HM utasítás alapján – a HM VPF,
9. az európai fegyverzetellenőrzési, leszerelési, valamint nemzetközi biztonságpolitikai egyezmények által előírt adatszolgáltatási, ellenőrzési, megfigyelési, kísérési (a továbbiakban együtt: fegyverzetellenőrzési) feladatok tervezéséért, szervezéséért és végrehajtásáért, a honvédelmi szervezetek, polgári szervezetek és más minisztériumok fegyverzetellenőrzési feladatainak koordinálásáért, valamint a Szerződésekben előírt korlátozások betartásának felügyeletéért országos hatáskörrel az MHP Hadműveleti Csoportfőnökség Fegyverzetellenőrzési Főnökség,
10. a külföldi képzésekkel, tanfolyamokkal és továbbképzésekkel kapcsolatos stratégiai szintű feladatokat a HM vonatkozásában a HM Oktatási, és Ifjúságstratégiai Főosztály (a továbbiakban: HM OIF), az MH vonatkozásában a kiképzések és gyakorlatok tekintetében az MHP KIKCSF, egyéb tekintetben, a tervezési és szervezési feladatokat is ideértve az MHP Személyzeti Csoportfőnökség (a továbbiakban: MHP SZCSF),
11. a vezetői csereüdültetéssel és a CLIMS üdültetéssel kapcsolatos feladatokat az MHP SZCSF,
12. a nemzetközi és a hazai tudományszervezéssel és kulturális tevékenységgel kapcsolatos stratégiai szintű feladatokat a HM OIF, MH vonatkozásban a tudományszervezéshez kapcsolódó irányító és koordináló feladatokat az MHP Haderőtervezési Csoportfőnökség (a továbbiakban: MHP HTCSF), a kulturális tevékenységhez kapcsolódó irányító feladatokat az MHP SZCSF, a koordináló feladatokat a vitéz Szurmay Sándor Helyőrség Dandár (a továbbiakban: MH BHD),
13. a beszerzési és a haditechnikai együttműködési programokkal kapcsolatos feladatokat, valamint az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Program (a továbbiakban: NSIP) nemzeti adminisztrációs költségek (a továbbiakban: NAK) éves költségvetési tervének kerete (a továbbiakban együtt: NSIP NAK) terhére végrehajtásra kerülő nemzetközi kapcsolattartással összefüggő feladatokat a HM vonatkozásában a HM védelmi iparért és beszerzésekért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: HM VIBHÁT) és a HM Hadfelszerelési Főosztállyal (a továbbiakban: HM HFF) való együttműködésben a HM KÁT, az MH vonatkozásában az MH PK az általa kijelölt programfelelős szervezetek útján,
14. a HM Tábori Lelkészi Szolgálat (a továbbiakban: HM TLSZ) nemzetközi kapcsolatainak, zarándoklatainak szakmai felügyeletét a HM PÁT,
15. a különleges műveleti feladatokat az MH Összhaderőnemi Különleges Műveleti Parancsnokság,
16. a szárazföldi erők specifikus műveleti és stratégiai szintű, valamint az ehhez kapcsolódó irányító, koordináló és a jelöltállítással kapcsolatos feladatokat az MH Szárazföldi Parancsnokság,
17. a légierő specifikus műveleti és stratégiai szintű, valamint az ehhez kapcsolódó irányító, koordináló és a jelöltállítással kapcsolatos feladatokat az MH Légierő Parancsnokság),
18. a felderítő, az elhárító, az elektronikai hadviselést érintő feladatokat a KNBSZ, a NATO kibervédelmi együttműködést érintő feladatokat a HM vonatkozásában a HM VPF, az MH vonatkozásában az MH Kiberműveleti Parancsnokság,
19. a kontrollingtevékenység nemzetközi tanulmányozásának feladatait – a HM Tárca Kontrolling Rendszerének kialakításáról, működtetéséről és fejlesztéséről szóló 55/2011. (V. 13.) HM utasítás alapján – a HM Kontrolling Főosztály,
20. a NATO és nemzeti doktrinális, szabványosítási és terminológiai harmonizációt érintő feladatokat az MH Haderőmodernizációs és Transzformációs Parancsnokság (a továbbiakban: MH HTP),
21. a hadfelszerelés-fejlesztéssel és a hadiiparral kapcsolatos feladatokat – együttműködésben a nemzeti hadfelszerelési igazgatóval, a HM HFF-fel az MHP Logisztikai Csoportfőnökséggel (a továbbiakban: MHP LCSF), az MH HTP-vel, a HM VGH-val, az NCPI/NCPO és az NCIA/NCIO vonatkozásában az MHP Infokommunikációs és Információvédelmi Csoportfőnökséggel – az MHP HTCSF,
22. a haditechnikai kutatással, fejlesztéssel kapcsolatos feladatokat – együttműködésben a nemzeti hadfelszerelési igazgatóval, a HM HFF-fel, a HM Védelmi Innovációs és Képességfejlesztési Főosztállyal (a továbbiakban: HM VIKF), valamint az MHP önálló szervezeti egységeivel és az érintett más magasabb jogállású parancsnokságokkal – az MH HTP,
23. a nemzetközi fejezeti szintű államháztartási belső ellenőrzések vonatkozásában felmerülő ideiglenes külföldi szolgálatok előkészítésének és végrehajtásának koordinálását a HM Belső Ellenőrzési Főosztály,
24. a béketámogató műveletek parancsnoki felügyeleti ellenőrzések előkészítésének és végrehajtásának koordinálását az MHP Jogi és Igazgatási Főnökség,
25. a NATO transzformációs koncepciójával és annak tevékenységével összefüggő feladatokat az MH HTP,
26. a NATO kiválósági központjainak tevékenységével kapcsolatos központ koordináló feladatokat az MHP HTCSF,
27. a befogadó nemzeti támogatással összefüggő nemzetközi kapcsolattartási, előkészítő és koordináló feladatokat az MHP LCSF-fel és az MH Tartalékképző és Támogató Parancsnoksággal együttműködésben a HM VIF,
28. a pénzügyi és számviteli szakellenőrzéssel, csapatmozgással kapcsolatos határforgalmi ügyintézéssel, vámkezeléssel, szállítmányozással összefüggő feladatok, valamint az ehhez kapcsolódó ideiglenes külföldi szolgálatok előkészítésének és végrehajtásának koordinálását a HM VGH,
29. az 1–28. pont hatálya alá nem tartozó egyéb nemzetközi feladatokat a HM VPHÁT az általa kijelölt programfelelős szervezet útján
végzi.
(2) Az (1) bekezdés hatálya alá nem tartozó egyéb nemzetközi feladatokat
a) a HM és a miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetek esetében a HM VPHÁT,
b) az MHP és alárendelt honvédségi szervezetei tekintetében az MH PK az általa kijelölt programfelelős szervezet útján
végzi.
(3) Az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja nemzeti feladatainak végrehajtásáról szóló 39/2018. (XI. 15.) HM utasítás 25. § e) pontja szerinti szolgálati utak és szakmai utazások, valamint 27. § (1) bekezdése szerinti rendezvények – így különösen: ellenőrzések, helyszíni szemlék – és konferenciák az NSIP NAK terhére kerülnek végrehajtásra.
(4) Az (1) bekezdés 2–12. és 15–28. pontja szerint a miniszter, az államtitkárok, az MH PK, a helyettes államtitkárok, a kabinetfőnök, a miniszteri biztos, az MH PK helyettes, az MHP törzsfőnök (a továbbiakban: MHP TÖF), az MH parancsnokságok, valamint az (1) bekezdés 13–14. és 29. pontja szerinti vezetők nemzetközi kapcsolattartásból származó protokolláris és logisztikai feladatait az MH BHD végzi.
(5) A (4) bekezdésben meghatározott feladatokra vonatkozó költségvetési előirányzatokkal történő gazdálkodás végrehajtását, a nyilvántartási és elszámolási feladatokat – a vezetői csereüdültetés és CLIMS üdültetés kivételével – a HM VGH látja el. A feladatok ellátásához szükséges költségvetési előirányzatok jóváhagyására – a vezetői csereüdültetés és CLIMS üdültetés kivételével – a HM VGH költségvetésében kerül sor.
(6) A nemzetközi kapcsolattartással összefüggő ajándék- és emléktárgybeszerzések – a KNBSZ saját hatáskörű beszerzéseinek kivételével – a nemzetközi költségvetési előirányzatokból történő átcsoportosítással az MH BHD intézményi költségvetésében jóváhagyott előirányzatok terhére valósulnak meg.
(7) Ha a program végrehajtásakor a tárgyaláson költségkihatással vagy a honvédelmi tárca hatáskörét meghaladó feladatokkal járó kötelezettségvállalás esedékes, arra a szakmai főfelelős felhatalmazását – mandátumot – kell kérni a NATO és EU együttműködésre kijelölt személyek képviseleti felhatalmazásáról szóló 71/2013. (XI. 29.) HM utasításban foglaltak szerint.

3. A nemzetközi együttműködés feladatai

6. § A nemzetközi együttműködés során végrehajtandó feladatok a következők:

a) az irányelvek kidolgozása,

b) a programok végrehajtásához szükséges pénzügyi keretek tervezése és biztosítása,

c) a programok tervezése,

d) a programok végrehajtása,

e) a pénzügyi keretek elszámolása,

f) a végrehajtott programokról jelentés elkészítése,

g) éves összesített értékelések készítése és

h) az a)–g) pont szerinti feladatok ellenőrzése.

4. A nemzetközi együttműködés irányelveinek kidolgozása

7. § (1) A kétoldalú és multilaterális együttműködés irányelveinek kidolgozása – a szakmai főfelelősök javaslatainak figyelembevételével – a HM VPHÁT irányításával a HM VPF és a HM NEF feladata. A kidolgozás folyamán a HM VPF és HM NEF egyeztet a diplomáciai főtanácsadóval. A HM VPSZIÁT-tal egyeztetett irányelveket a HM VPHÁT a KNET-tel és MET-tel együtt terjeszti fel jóváhagyásra a HM VPSZIÁT útján a miniszter részére.

(2) Az irányelveknek összhangban kell lenniük a négyévente kidolgozásra kerülő Miniszteri Program célkitűzéseivel, összeállításánál figyelemmel kell lenni a NATO és az EU tervezési okmányaiban foglaltakra, valamint a más nemzetközi szervezetek által tervezett multilaterális programokra.

5. Kétoldalú (bilaterális) nemzetközi együttműködési programok

8. § (1) A tervezési tájékoztatót a HM NEF a diplomáciai főtanácsadóval egyeztetve állítja össze, amelyet a tárgyévet megelőző év szeptember 15-ig megküld a szakmai főfelelősök részére. A tervezési tájékoztató tartalmazza a szakmai főfelelősök és az alárendeltségükbe tartozó honvédelmi szervezetek kétoldalú nemzetközi programjaira felhasználható keretet, a vonatkozó szabályozókat és a tervezés határidejét.

(2) A programfelelős szervezetek a tervezési tájékoztatókban szereplő iránymutatás alapján pontosítják és priorizálják nemzetközi feladataikat, amelyeket felülvizsgálatra megküldenek a szakmai főfelelősök részére.

(3) A szakmai főfelelősök a honvédelmi tárca hosszú és rövid távú terveiben szereplő feladatok, a tervezési tájékoztatóban szereplő iránymutatás, az elöljárói feladatszabásnak megfelelően tervezendő feladatok, valamint a nemzetközi kötelezettségek figyelembevételével – a rendelkezésükre álló keretösszeg függvényében –, fontossági sorrendben összeállítják a saját és az alárendeltségükbe tartozó honvédelmi szervezetek KNET-tervezetét, amelyet felülvizsgálatra megküldenek a HM VPHÁT részére. A szakmai főfelelősök a saját és az alárendeltségükbe tartozó honvédelmi szervezetek előre nem látható feladataira a tervezéskor tartalékot képeznek.

(4) A felülvizsgált KNET tervezetet a HM VPHÁT felterjeszti a HM VPSZIÁT részére jóváhagyás céljából.

(5) A szakmai főfelelősöktől beérkezett programjavaslatokat a HM NEF ország- és szervezeti bontásban összesíti, elemzi, és indokolt esetben javaslatot tesz a programfelelős szervezetnek a javaslatok módosítására.

(6) A HM NEF az egyeztetett programjavaslatokat megküldi a külföldi együttműködő partnerek részére. A külföldi partnerekkel történő egyeztetés alapján a partnerekkel kialakított programtervről és a programfelelősök javaslataitól eltérő változásokról a HM NEF tájékoztatja a szakmai főfelelőst és a programfelelős szervezetet.

(7) A Magyarországon akkreditált külföldi véderő-, katonai és légügyi attasék (a továbbiakban: katonai attasé) foglalkoztatási tervében szereplő programokat a KNET-ben kell szerepeltetni.

(8) A KNBSZ szakterületét érintő KNET programok költségvetési fedezetét a KNBSZ elemi költségvetési tervében kell biztosítani.

(9) A HM NEF a tervezett nemzetközi költségvetési előirányzat ismeretében a végrehajtott hazai és külföldi egyeztetések alapján elkészíti a KNET-et, amely ország és szervezeti bontásban tartalmazza a honvédelmi tárca egészére vonatkozó kétoldalú nemzetközi együttműködés programjait és az azokhoz rendelt költségkeretet.

(10) A KNET összeállításakor – tekintettel a költségvetési korlátokra – prioritást élveznek

a) a szakmai főfelelősök tárgyalásainak eredményeként meghatározott kötelezettségvállalások teljesítését szolgáló programok és

b) a honvédelmi tárca hosszú és rövid távú terveiben szereplő feladatok.

(11) A programfelelős szervezetek programjavaslataikat a tervezési tájékoztatóban, valamint az irányelvekben foglaltak figyelembevételével készítik el.

(12) A diplomáciai főtanácsadóval egyeztetett KNET-et a tárgyévet megelőző év december 15-ig a HM VPHÁT terjeszti fel a HM VPSZIÁT és a HM KÁT útján a miniszter részére jóváhagyásra.

(13) A jóváhagyott KNET releváns részeit – végrehajtás céljából – a HM NEF a tárgyévet megelőző év december 31-ig megküldi a szakmai főfelelősök, a Magyarországon akkreditált külföldi és az érintett országokba akkreditált magyar katonai attasék részére, továbbá a teljes KNET-et a KNBSZ, a HM VGH és az MH BHD részére.

(14) A partnerországok megkeresése esetén – viszonossági alapon – éves kétoldalú nemzetközi együttműködési tervet kell előkészíteni, amelyet a HM NEF főosztályvezetője és a partnerországok kétoldalú nemzetközi együttműködésért felelős vezetője írnak alá.

9. § (1) A HM NEF a nemzetközi feladatok és a tárgyévi KNET végrehajtása érdekében folyamatos munkakapcsolatot tart fenn a programfelelős szervezetekkel, valamint a Magyarországon akkreditált külföldi és a külföldön akkreditált magyar katonai attasékkal. A magyarországi programok esetén a budapesti állomáshelyű vagy a Magyarországon akkreditált, a partnerországban végrehajtásra tervezett programok esetén az oda akkreditált magyar katonai attasé útján kerül sor az információcserére. Az ügyintézés mindkét fél attaséhivatalának tájékoztatása mellett zajlik.

(2) A KNET programok vonatkozásában a programfelelős szervezetek – kivéve a KNBSZ főigazgatóját – nem jogosultak a külföldi partnerekkel történő közvetlen kapcsolatfelvétel önálló kezdeményezésére vagy ilyen megkeresés elfogadására, viszont az előkészítés alatt lévő programok korábban már leegyeztetett technikai részleteit – a programban, a fogadó személyében, a tárgyaló delegáció összetételében, a tárgyalási témakörökben bekövetkezett változások esetén – a HM NEF párhuzamos tájékoztatása mellett közvetlenül egyeztethetik a külföldi partnerszervezet kijelölt kapcsolattartójával, ha azok hivatalos úton történő egyeztetésére már nem áll elegendő idő rendelkezésre. Ha a programfelelős szervezetekhez közvetlenül érkezik megkeresés, annak további ügyintézését katonadiplomáciai úton kell intézni.

(3) Külföldi KNET programok végrehajtása előtt – a programfelelős szervezetek kezdeményezésére – a HM NEF katonadiplomáciai úton tájékozódik a partner fogadókészségéről, a látogatás tervezett programjáról és a tárgyalásra javasolt témákról. A programfelelős szervezetektől kapott információk alapján, miniszteri program esetén a diplomáciai főtanácsadóval történt egyeztetést követően, a HM NEF tájékoztatja a külföldi partnert a kiutazó delegáció összetételéről és utazási adatairól, a magyar fél által javasolt tárgyalási témákról, valamint a programmal összefüggő egyéb kérdésekről.

(4) Magyarországi KNET program esetén a HM NEF katonadiplomáciai úton tájékozódik a külföldi partner programmal kapcsolatos igényeiről, tárgyalási témajavaslatairól, az érkező delegáció összetételéről és utazási adatairól, amelyekről írásban tájékoztatja a programfelelős szervezetet, valamint a KNBSZ-t. A programfelelős szervezet által elkészített programot a HM NEF megküldi a külföldi partnernek.

(5) A programfelelős szervezet a program partnerrel egyeztetett és véglegesített adatainak, valamint végleges részleteinek – különösen a delegáció összetétele, az időpont, a tárgyalási téma – esetleges megváltozásáról tájékoztatja a HM NEF-et, aki erről – katonadiplomáciai úton – értesíti a külföldi partnert.

(6) A kétoldalú kapcsolattartás során – a HM NEF útján – igényelt információs, valamint adott program végrehajtásához szükséges írásos anyagokat a programfelelős szervezetek magyar vagy angol nyelven küldik meg a HM NEF részére.

10. § (1) A tárgyévi KNET jóváhagyásáig a végrehajtásra kerülő programokkal kapcsolatos kérelmeket az illetékes szakmai főfelelős hagyja jóvá. A jóváhagyott KNET-ben a programfelelős szervezet részére biztosított keretösszegig az utazásokat és a fogadásokat a programfelelős szervezet vezetője engedélyezi.

(2) A programfelelős szervezetek vezetői a KNET-ben jóváhagyott programok költségkereteivel saját hatáskörben gazdálkodnak.

(3) Ha a kétoldalú nemzetközi együttműködési program forrásigénye meghaladja a programfelelős szervezetek részére jóváhagyott KNET költségkeretet, a szakmai főfelelős dönti el, hogy a kétoldalú nemzetközi együttműködési program végrehajtásához szükséges pénzügyi forrást az alárendeltségébe tartozó honvédelmi szervezetek KNET keretei, a rendelkezésre álló más kerete vagy a saját KNET kerete terhére engedélyezi.

(4) Azon kiemelt nemzetközi programok esetében, amelyek a KNET-ben vagy más nemzetközi előirányzat keretére nem kerültek betervezésre, és a végrehajtásukra nem áll rendelkezésre a szükséges forrás, az érintett programfelelős szervezet – a szakmai főfelelőse egyetértésével és a diplomáciai főtanácsadó tájékoztatása mellett – a keretgazda részére pótelőirányzat-igényt küld, melynek felülvizsgálatát követően a keretgazda év közben pótelőirányzat-igényt terjeszt fel a HM VGH és a HM Gazdálkodási ügyekért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: HM GÜFHÁT) útján a HM KÁT részére jóváhagyás céljából.

6. A multilaterális (többoldalú) együttműködési programok

11. § (1) A tervezési tájékoztatót a diplomáciai főtanácsadóval egyeztetve a HM VPF állítja össze, amelyet a tárgyévet megelőző év szeptember 15-ig megküld a szakmai főfelelősök részére. A tervezési tájékoztató tartalmazza a szakmai főfelelősök és az alárendeltségükbe tartozó honvédelmi szervezetek multilaterális nemzetközi programjaira felhasználható keretet, valamint a programok kialakításához szükséges normákat, a vonatkozó szabályozókat és a tervezés határidejét.

(2) A programfelelős szervezetek a 2. § (2) bekezdése szerinti együttműködési területek szerinti feladatokra vonatkozó konkrét összesített programjavaslataikat a tervezési tájékoztatóban meghatározott formában megküldik a szakmai főfelelős részére. A szakmai főfelelősök a saját és az alárendeltségükbe tartozó honvédelmi szervezetek előre nem látható feladataira tervezéskor tartalékot képeznek.

(3) A szakmai főfelelős az általa irányított terület programjainak összesítését és ellenőrzését követően – a tervezési tájékoztatóban feltüntetett határidőig – megküldi programjavaslatát a HM VPHÁT részére. A programfelelős szervezetek programjavaslataikat a tervezési tájékoztatóban foglaltak figyelembevételével készítik el.

(4) A szakmai főfelelősöktől beérkezett programjavaslatokat a HM VPF összesíti, elemzi, és indokolt esetben az illetékes szervekkel való egyeztetés után módosítja azokat.

(5) A HM VPF elkészíti a MET tervezetét, amely tartalmazza az összesített programokat programfelelős fejezeti bontásban, a programfelelős és a végrehajtó szervezeteket és a programokhoz rendelt költségkereteket.

(6) A diplomáciai főtanácsadóval egyeztetett MET-et a tárgyévet megelőző év december 15-ig a HM VPHÁT terjeszti fel a HM VPSZIÁT és a HM KÁT útján a miniszter részére jóváhagyásra.

(7) A jóváhagyott MET-et – végrehajtás céljából – a HM VPF a tárgyévet megelőző év december 31-ig megküldi az érintett szakmai főfelelősök, a KNBSZ, a HM VGH és az MH BHD részére.

(8) A programfelelős szervezetek a multilaterális – a magyar katonai attasé illetékességét nem érintő – programokon való részvételüket önállóan szervezik.

12. § (1) A tárgyévi MET jóváhagyásáig a végrehajtásra kerülő programokkal kapcsolatos kérelmeket az illetékes szakmai főfelelős hagyja jóvá. A jóváhagyott MET-ben a programfelelős szervezet részére biztosított keretösszegig az utazásokat és a fogadásokat a programfelelős szervezet vezetője engedélyezi.

(2) A programfelelős szervezetek vezetői a MET-ben jóváhagyott programok költségkereteivel saját hatáskörben gazdálkodnak.

(3) Ha a multilaterális együttműködési program forrásigénye meghaladja a programfelelős szervezetek részére jóváhagyott MET keretet, a szakmai főfelelős dönti el, hogy a multilaterális együttműködési program végrehajtásához szükséges pénzügyi forrást az alárendeltségébe tartozó honvédelmi szervezetek MET keretei, a rendelkezésre álló más kerete vagy a saját MET kerete terhére engedélyezi.

(4) Azon kiemelt nemzetközi programok esetében, amelyek a MET-ben vagy más nemzetközi előirányzat keretére nem kerültek betervezésre és a végrehajtásukra nem áll rendelkezésre a szükséges forrás, az érintett programfelelős szervezet – a szakmai főfelelőse egyetértésével, a diplomáciai főtanácsadó tájékoztatása mellett – a keretgazda részére pótelőirányzat-igényt küld, melynek felülvizsgálatát követően a keretgazda év közben pótelőirányzat-igényt terjeszt fel a HM VGH és a HM GÜFHÁT útján a HM KÁT részére jóváhagyás céljából.

7. A miniszter és a minisztérium politikai és szakmai felsővezetői két- és többoldalú tárgyalásainak előkészítése

13. § (1) A miniszter két- és többoldalú tárgyalásainak előkészítéséhez tárgyalási dosszié készül (tematika és háttér), amelyet az előkészítésért felelős önálló szervezeti egység legkésőbb 48 órával a tárgyalás napja előtt felterjeszt a Miniszteri Kabinetre. A dossziét a felterjesztést követően felmerült új körülmény esetén a tárgyalás előtt az előkészítésért felelős önálló szervezeti egység aktualizálja.

(2) A kétoldalú tárgyalások előkészítéséhez kapcsolódó tárgyalási dosszié felépítése:

a) vezetői összefoglaló (tárgyalás célja, a találkozó kezdeményezője),

b) a tárgyalás során a magyar fél által képviselt álláspont rövid, tömör 3–5 legfontosabb üzenete,

c) tárgyalási tematika,

d) a tárgyalópartner életrajza,

e) kommunikációs javaslat: a 3–5 kiemelt üzenetet tartalmazó kommunikációs javaslatot a dosszié a tárgyalási tematikája alapján a HM Sajtó Osztály dolgozza ki, majd a HM NEF véleményezi,

f) a tárgyalási háttér, a tárgyalás során felvetésre javasolt egyes témákat leíró magyarázat a tárgyalási tematika szerinti sorrendben,

g) egyéb szükséges információk, rövid általános országismertető, a bilaterális és katonadiplomáciai kapcsolatok rövid bemutatása.

(3) A többoldalú tárgyalások előkészítéséhez kapcsolódó tárgyalási dosszié felépítése:

a) vezetői összefoglaló (tárgyalás célja, szakpolitikai kontextusa),

b) javasolt felszólalás,

c) a tárgyalás háttere, valamint a tárgyalás résztvevőinek életrajza,

d) kommunikációs javaslat: a dossziéban szereplő felszólalási javaslat alapján összeállított 3–5 kiemelt üzenetet tartalmazó kommunikációs javaslatot a HM Sajtó Osztály dolgozza ki, azt követően a HM VPF véleményezi.

14. § A miniszteri tárgyalásokról szóló jelentést a tárgyaláson részt vett főosztály vezetője a felügyelő helyettes államtitkár jóváhagyásával a tárgyalást követő 24 órán belül elektronikusan felterjeszti a HM VPSZIÁT útján, a Miniszteri Kabineten (diplomáciai főtanácsadó) keresztül a miniszter részére. A jelentés miniszteri jóváhagyást követően azonnal elektronikusan megküldésre kerül az elosztóív szerinti személyek részére. NATO csúcsértekezletek, védelmi miniszteri találkozók és egyéb ülések esetén a minősítésre tekintettel 24 órán belül e-mailen gyorsjelentés készül, majd – a minősített ügykezelés jelentette időtényező miatt – két munkanapon belül terjeszti fel a hivatalos, kibővített jelentést az illetékes főosztály vezetője.

15. § A minisztérium politikai és szakmai felsővezetői és az MH vezetői nemzetközi ügyeket érintő tárgyalásai kapcsán követendő szabályok:

a) A nemzetközi elfoglaltságokat tartalmazó heti kimutatásban felsorolt politikai és szakmai felsővezetők következő hétre tervezett nemzetközi vonatkozású eseményeiről, utazásairól, tárgyalásairól a megelőző hét pénteken a politikai és szakmai felsővezetők titkárságai, kabinetjei tájékoztatást küldenek a HM NEF-en keresztül a Miniszteri Kabinet részére. Amennyiben a heti jelentés leadása után, de a következő jelentés megtétele előtt terven felüli utazásról születik döntés, arról a Miniszteri Kabinetet soron kívül, írásban szükséges tájékoztatni.

b) A minisztert a tárgyaláson eseti jelleggel helyettesítő politikai vagy szakmai felsővezető tárgyalásaihoz készített háttéranyagokat a tárgyalást megelőzően az előkészítésért felelős önálló szervezeti egység soron kívül megküldi a minisztert a tárgyaláson eseti jelleggel helyettesítő részére, és tájékoztatásul megküldi a Miniszteri Kabinet részére is.

c) A b) pontban foglalt helyettesítés esetén a tárgyalást követően az ott elhangzott legfontosabb kérdésekről a tárgyaló politikai vagy szakmai felsővezető 24 órán belül elektronikusan megküldi a rövid összefoglalót közvetlenül a miniszter és a Miniszteri Kabinet (diplomáciai főtanácsadó) részére. A tárgyalásról készített teljes jelentést a tárgyaló politikai vagy szakmai felsővezető titkársága vagy kabinetje a tárgyalást követő 3 munkanapon belül terjeszti fel a Miniszteri Kabinet (diplomáciai főtanácsadó) részére.

16. § A HM által más tárcák politikai vagy szakmai felsővezetői részére előkészített háttéranyagokat, tárgyalási anyagokat az előkészítésért felelős önálló szervezeti egység tájékoztatás, illetve a Köztársasági Elnöki Hivatal, a Külgazdasági és Külügyminisztérium és Miniszterelnökség esetében jóváhagyás céljából felterjeszti a Miniszteri Kabinet (diplomáciai főtanácsadó) részére.

8. Vallási programok és katonai zarándoklatok

17. § (1) A nemzetközi katonalelkészi együttműködéssel kapcsolatos feladatok és a zarándoklati kötelezettségvállalások a HM PÁT hatáskörébe tartoznak.

(2) A HM támogatja a magyar katonáknak a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló 2011. évi CCVI. törvény végrehajtásáról szóló 231/2019. (X. 4.) Korm. rendelet 34. § g) pontja szerinti zarándoklaton történő részvételét. A zarándoklat szervezését a HM TLSZ végzi, amelyet a HM – elsősorban szállítóeszközök térítésmentes átadásával és az éves KNET keretében meghatározott összegben, a szolgálati feladatot ellátók költségeinek átvállalásával – támogat.

9. A beszerzési és a haditechnikai együttműködési programok

18. § (1) A HM VGH a Beszerzési Programok Utazási és Rendezvényi Tervének elkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok koordinálása keretében

a) kapcsolatot tart a beszerzési és a haditechnikai együttműködési programokban érintett honvédelmi szervezetekkel és szervezeti elemekkel, amelynek során

aa) fogadja megkereséseiket és leveleiket,

ab) egyeztetést kezdeményez,

ac) tájékoztatást nyújt a felmerülő problémákról és egyeztetésekről; és

b) folyamatosan elemzi és értékeli a beszerzési programokra vonatkozó terv végrehajtását;

c) éves összefoglaló jelentést készít és terjeszt fel a tárgyév február 28-ig a HM KÁT részére a tárgyévet megelőző évben végrehajtott beszerzési programok utazási és rendezvényi keretének felhasználásáról, a felmerült problémákról, és javaslatot tesz azok megoldására.

(2) Az éves összefoglaló jelentést tájékoztatásul meg kell küldeni a HM VPHÁT és a HM VIBHÁT útján a HM VPSZIÁT részére.

19. § (1) A 18. § (1) bekezdés a) pontja szerinti honvédelmi szervezetek a beszerzési programokkal kapcsolatos utazások, rendezvények költségigényeit – programonkénti bontásban – a tárgyévet megelőző év szeptember 15-ig megküldik a HM VGH részére.

(2) Az utazásokat és a rendezvényeket – a HM VGH által összeállított és a HM KÁT által a tárgyévet megelőző év november 15-ig jóváhagyott – éves Beszerzési Programok Utazási és Rendezvényi Terve alapján a HM VGH főigazgatója engedélyezi. Terven felüli utazásokat és rendezvényeket a HM GÜFHÁT engedélyezhet.

(3) A beszerzési programokkal kapcsolatos utazások és rendezvények kiadásait a programfelelős szervezetek a saját intézményi költségvetésükbe tervezik, és az elemi költségvetés jóváhagyását követő 30 napon belül kezdeményezik annak a HM VGH mint költségviselő szervezet részére történő átcsoportosítását. A szükséges átcsoportosítások hiányában a fedezettel nem rendelkező feladatok nem hajthatók végre.

10. Ellenőrzési utazások

20. § (1) Az ellenőrzési terv elkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok koordinálása keretében a keretgazda szervezet összeállítja az Ellenőrzési Utazások Tervét, valamint a szakmai elöljáró felé elkészíti a kapcsolódó jelentéseket, beszámolókat.

(2) A keretgazda a tárgyévet megelőző év december 15-ig tájékoztatásul megküldi a HM VGH részére az (1) bekezdésben meghatározott, a nemzetközi feladatai felett felügyeletet gyakorló által jóváhagyott tervet.

(3) Az ellenőrzési utak költségeinek fedezete a nemzetközi feladatokon jóváhagyott költségvetésből biztosított keret.

(4) Azon honvédelmi szervezetek, amelyeknek nem áll rendelkezésére az ellenőrzési utazáshoz biztosított forrás, azonban az jogszabály, közjogi szervezetszabályozó eszköz vagy belső rendelkezés alapján a tárgyévben feladatként felmerül, az ellenőrzési utazás a szükséges forrás honvédelmi szervezet intézményi költségvetéséből történő átcsoportosításával vagy más forrásból történő biztosításával és a szakmai főfelelős engedélyével végrehajtható.

11. Magyarországon települő katonai szervezetek és többnemzeti katonai parancsnokságok együttműködési programjai

21. § (1) A Magyarországon települő katonai szervezet vagy többnemzeti katonai parancsnokság a magyar nemzeti költségvetési forrásból a nemzetközi feladatokon jóváhagyott keret terhére megvalósuló nemzetközi együttműködési programjai koordinálása keretében a keretgazda szervezettel együttműködve összeállítja az Utazási és Rendezvényi Tervét, valamint a szakmai felügyeletet gyakorló felé elkészíti a kapcsolódó jelentéseket, beszámolókat.

(2) A Magyarországon települő katonai szervezet vagy többnemzeti katonai parancsnokság a tárgyévet megelőző év december 15-ig tájékoztatásul megküldi a HM VGH és a HM Katonai Irányítási Főosztály részére az (1) bekezdésben meghatározott, a szakmai felügyeletet gyakorló által jóváhagyott tervet.

12. A nemzetközi együttműködés pénzügyi és logisztikai biztosítása és elszámolásuk végrehajtásának rendje

22. § (1) Pénzügyi fedezet nélkül fogadási vagy kiutazási program nem hajtható végre. A pénzügyi fedezet meglétét minden esetben a HM VGH pénzügyi ellenjegyzése (a továbbiakban: ellenjegyzés) igazolja.

(2) A szakmai főfelelős felel a saját és alárendelt szervezetei jóváhagyott nemzetközi tervekben biztosított kereteinek szakszerű és jogszerű felhasználásáért.

(3) A programfelelős szervezetek és a szakmai főfelelősök keretét meghaladó kötelezettségvállalásokat a forrás egyidejű biztosításával a HM KÁT engedélyezheti.

23. § (1) A jóváhagyott szolgálati utazás megkezdése előtt legalább 14 nappal a végrehajtó szerv az 5. § (1) bekezdés 2–9., 11–12. és 14–28. pontja, illetve (2) bekezdése szerinti kiutazások esetén az 1. melléklet szerinti, az NSIP NAK terhére végrehajtott kiutazások esetén a 2. melléklet szerinti, az engedélyezésre jogosult elöljáró által aláírt kiutazási engedély egy példányát az ideiglenes külföldi szolgálattal összefüggő költségek kimutatásával együtt megküldi a HM VGH, a pénzügyi ellenjegyzést követően az MH BHD, továbbá az érintett magyar katonai attasé tájékoztatása céljából a HM NEF útján a KNBSZ részére.

(2) A kiutazási engedélyek és vezénylési határozatok pénzügyi ellenjegyzését a HM VGH végzi. Az ellenjegyzés kiterjed az éves tervek, a jóváhagyott keretek, a rendelkezésre álló szabad előirányzatok és a tervezett kifizetési időpontban a pénzügyi fedezet biztosítottságának ellenőrzésére, valamint a járandóságok megállapításának szabályszerűségére.

(3) Ha az igénylés adattartalma hiányos, vagy a szükséges előirányzat-keret a nemzetközi program végrehajtásához nem áll rendelkezésre

a) a programfelelős szervezet vezetője, vagy

b) a programfelelős szervezet vezetőjének hatáskörét meghaladó esetben annak hivatali felettese vagy szolgálati elöljárója,

a HM VGH mint költségviselő szervezet részére megküldött írásos engedélye alapján – amely többek között tartalmazza az előirányzat-keret vagy az előirányzat átcsoportosításra vonatkozó döntést is – a nemzetközi program biztosításának előkészítése megkezdődhet, azzal, hogy a program befejezéséig a hiányosságok rendezésre kerülnek.

(4) A nemzetközi kapcsolattartással összefüggő feladatok végrehajtásában érintett szervezetek a feladatkörükhöz kapcsolódó adatkezelések tekintetében az adatvédelmi szabályozók előírásainak megfelelően járnak el, gondoskodnak a személyes adatok kezelésében érintettek megfelelő tájékoztatásáról, az adatkezelések megtervezésekor kikérik az adatvédelmi tisztviselők véleményét.

(5) A kiutazási engedély és a vezénylési határozat kizárólag a végrehajtás során felmerült és előre nem látható okból módosítható a 3. melléklet szerinti formában. A módosított kiutazási engedélyhez és vezénylési határozathoz csatolni kell a módosítás okát bizonyító okmányokat, számlákat, továbbá a „Megjegyzés” rovatban fel kell tüntetni a módosítás rövid indokolását. A módosított kiutazási engedélyt és vezénylési határozatot legkésőbb az utazás végrehajtását követő öt munkanapon belül kell megküldeni az MH BHD és a HM VGH részére.

(6) Ha a kiutazási engedély az (1) bekezdés szerinti határidőn belül kerül megküldésre – a módosítások, az állami vezetők, a fegyverzetellenőrzési programok és a pilóták kiutazásainak kivételével –, a kiutazási engedélyt az (1) bekezdés szerinti engedélyezésre jogosult elöljáró záradékával kell megküldeni, amely tartalmazza a késedelmes megküldés okát. A 14 napon belül megküldött kiutazási engedély szerinti igény a záradék megléte esetén teljesíthető.

(7) A KNBSZ szakmai felelősségi körébe utalt KNET utazásoknál a kiutazási engedélyek és a vezénylési határozatok elkészítését, ellenjegyzését és engedélyezését a KNBSZ személyi állományának vonatkozásában a KNBSZ végzi.

24. § (1) Külföldi delegáció fogadása esetén a programfelelős szervezet a jóváhagyott részletes programtervet a HM utasítás 9. melléklete szerinti „Igénylőlap a hazai rendezvények vendéglátási és nemzetközi programok vendégfogadási szolgáltatásaira” elnevezésű nyomtatványon, a rendezvény tervezett dátuma előtt legalább 14 nappal – az 5. § (1) bekezdés 8. és 18. pontja szerinti fogadások kivételével – megküldi a HM VGH részére.

(2) Az igénylések ellenjegyzését a HM VGH végzi. Az ellenjegyzés kiterjed az éves tervek, a jóváhagyott keretek, a rendelkezésre álló szabad előirányzatok és a tervezett kifizetési időpontban a pénzügyi fedezet biztosítottságának ellenőrzésére.

(3) Ha az igénylés adattartalma hiányos, vagy a szükséges előirányzat-keret a nemzetközi program végrehajtásához nem áll rendelkezésre, a 19. § (3) bekezdésében foglaltak alkalmazandók.

25. § (1) A nemzetközi kapcsolattartás során – kivéve, ha egy adott részfeladatra önálló keret biztosítására kerül sor – a programfelelős szervezet költségkerete terhére kell elszámolni minden megvalósított programmal összefüggő kiadást, függetlenül attól, hogy a feladatban részt vevő személyek a programfelelős szervezet állományába tartoznak-e.

(2) Az év közben felmerülő – a programfelelős szervezet és a szakmai főfelelős kereteiből nem finanszírozható –, nem tervezett programok végrehajtását lehetőség szerint a negyedik negyedévre kell halasztani. E programok tárca szinten az év közben keletkezett – tárgyév szeptember 30-ig felülvizsgált – maradvány keretére hajthatóak végre.

(3) Ha a program költségeinek biztosítására külön engedély alapján más forrásból kerül sor, a költségek átcsoportosításának rendezése érdekében a kiutazási engedélyekhez csatolni kell az elöljáró jóváhagyását tartalmazó ügydarabot.

26. § (1) A nemzetközi együttműködési feladatok költségvetési szükségleteit a jóváhagyott éves terveknek megfelelően, összesítve egész évre vonatkozóan a HM VGH készíti el, együttműködve a keretgazda szervezetekkel.

(2) A honvédelmi tárca nemzetközi költségvetésének tervezése során felmerülő, de az egyes programfelelős szervezetek között programonként fel nem osztható tételeket a HM VGH önálló feladatként tervezi. Fel nem osztható tételek különösen a delegációs gépjárműbérlés, a tolmácsolás és a fordítás költségei és a nemzetközi kapcsolattartással összefüggő ajándék- és emléktárgyak.

(3) A HM VGH a honvédelmi szervezetek kétoldalú és multilaterális programjaira biztosított költségkereteket programfelelős szervezetenkénti bontásban elkülönítetten tartja nyilván.

(4) A HM VGH a programfelelős szervezetek és a keretgazda szervezetek részére a tárgyév második hónapjától minden hónap 15. napjáig számszaki beszámolót készít a tárgyhó 10. napja szerinti állapotnak megfelelően és a folyamatban lévő feladatokkal kapcsolatos várható – a HM VGH költségvetésében felmerülő – kifizetésekről, valamint a tárgyévre vonatkozóan a tárgyévet követő év január 10-ig a programok végrehajtására elszámolt költségekről – a szakmai főfelelős szervezetek részére a szakmai felügyeletük alá tartozó programfelelős szervezetek felhasználásáról, a keretgazda szervezetek részére a teljes keretre vonatkozóan – és a keretek felhasználásának helyzetéről programfelelős szervezetenkénti bontásban.

(5) Az utasításban meghatározott elvek és normák alkalmazásának helyességét a keretgazda szervezet a HM VGH számszaki beszámolói alapján havonta ellenőrzi.

(6) Külföldi delegáció fogadása esetén az MH BHD legfeljebb a végrehajtást követő 30. napig tájékoztatja a HM VGH-t a HM utasítás 9. melléklete szerinti „Igénylőlap a hazai rendezvények vendéglátási és nemzetközi programok vendégfogadási szolgáltatásaira” elnevezésű nyomtatványon igényelt szolgáltatások tételes, összegszerű megvalósulásáról a fogadások kötelezettségvállalása nyilvántartásának pontosítása céljából.

(7) A keretgazda szervezetek keretük tárgyév szeptember 15-i felhasználása helyzetének, valamint a még hátralevő programok ismeretében a programfelelős szervezetek – az MH vonatkozásában az MH PK egyetértésével – fontossági sorrendbe állított javaslatainak figyelembevételével év közbeni igények felmerülésekor, valamint legkésőbb az év végi zárás kapcsán a tárgyév október 15-ig javaslatot tesznek a HM VPHÁT részére a rendelkezésre álló költségkeretek programfelelősök közötti szükség szerinti átcsoportosítására, illetve megvonására. A keretmódosításokat a HM KÁT hagyja jóvá.

(8) A HM KÁT által jóváhagyott keretmódosításokról a keretgazda szervezet tájékoztatja a szakmai főfelelősöket és a HM VGH-t.

13. Az utazási költségek megtérítésére jogosult EU tanácsi ülésekre vonatkozó szabályok

27. § (1) Az EU által a tagállamok részére – a tagállamok küldöttei utazási költségeinek megtérítése érdekében – biztosított nemzeti utazási boríték (a továbbiakban: utazási boríték) terhére elszámolható utazások esetén a kiutazások lebonyolításában részt vevő szervezetek felelőssége, hogy az utazási költségek a honvédelmi tárca részére visszatérítésre kerüljenek.

(2) A Tanács Főtitkárának vonatkozó határozata értelmében visszatérítésre jogosult találkozók: az Európai Tanács ülései, az Európai Unió Tanácsának ülései, a Tanács Főtitkársága által kiadott és rendszeresen frissített lista alapján a tanácsüléseket előkészítő munkacsoport- és bizottsági ülések, valamint egyéb, hagyományosan a soros elnökséget adó országban megrendezésre kerülő, előre meghatározott munkacsoporti és bizottsági találkozók, melyek száma nem haladhatja meg a tizenötöt.

(3) Az Európai Koordinációs és Tárcaközi Bizottság ülésein az utazási boríték tárgykörben készített dokumentumok alapján a HM VPF tájékoztatja az érintett honvédelmi szervezeteket az elszámolható utak aktuális listájáról és az elszámolás szabályairól.

(4) Elszámolható utak esetén a kiutazási engedély fejlécén a programfelelős szervezet feltünteti az „EU utazási költségtérítésre jogosult” szövegrészt, valamint IV. részében az ülés kódszámát és angol megnevezését, továbbá tájékoztatja a HM VPF-et a kiutazás végrehajtásáról.

(5) A kiutazási költségek pénzügyi elszámolásával egyidejűleg a programfelelős szervezet képviselője az MH BHD utaztatási ügyintézőjének átadja az ülésen való részvételt bizonyító „Participants” fejlécű dokumentum másodpéldányát vagy ennek hiányában a kiutazást végrehajtó delegáció vezetőjének utólagos nyilatkozatát, amelyen szerepeltetni kell az ülés kódszámát, magyarul a pontos megnevezését, helyszínét és dátumát.

(6) Az utazás igazolásához a (4) bekezdésben foglaltakon kívül szükséges

a) az utazási irodáktól, a légitársaságoktól, az illetékes katonai hatóságtól vagy bármely egyéb közlekedési szolgáltatótól származó számla eredeti példánya vagy másolata,

b) a Tanács Főtitkárságától kapott meghívónak és az ülés napirendjének a másolata,

c) az utazásra jogosító jegy másolata,

d) valamennyi beszállókártya eredeti példánya vagy másolata vagy ezek hiányában egy nyilatkozat leadása és

e) az elszámolt utazási költségek kifizetési vagy pénzátutalási bizonylata vagy hiteligazolás.

(7) Az MH BHD a tárgyhót követő hónap 20. napjáig elektronikusan és papíralapon is megküldi az elszámolandó utazások adatait és a kapcsolódó dokumentációt a Miniszterelnökség Költségvetési és Intézményfelügyeleti Főosztálya, továbbá tájékoztatásul a HM VGH részére, ha az adott hónapban elszámolható kiutazás került végrehajtásra.

14. Úti okmányok kiadása

28. § (1) NATO tagállamokba vagy a Békepartnerség tagállamaiba történő utazás esetén a katonák útba indításához NATO menetparancs is kiadható a NATO országok által használt nemzeti menetparancs alkalmazásával kapcsolatos szabályokról szóló 14/2021. (VII. 16.) HM rendeletben meghatározottak szerint. A programfelelős szervezet – kiutazó – a kiutazási engedéllyel és a vezénylési határozattal együtt a tervezett útba indítást megelőző 14 nappal kérelmezheti a NATO menetparancsot.

(2) Ha a kiutazó nem rendelkezik diplomata- vagy szolgálati útlevéllel, a vízumköteles országokba történő kiutazás esetén a szükséges vízumot a jóváhagyott költségkerete terhére szerzi be.

(3) A kiutazáshoz szükséges repülő- és vonatjegyet, szállást, valamint a diplomata-, a szolgálati és a külügyi szolgálati útlevelet az MH BHD biztosítja a kiutazó részére. A szállás foglalásáról a kiutazást elrendelő katonai szervezet intézkedik, amennyiben a külföldi fogadó fél katonai szálláshelyen biztosít elhelyezést, vagy a fogadó fél által blokkosított szállásfoglalás történik, valamint ha gépjárművel történő utazás során útközben merül fel szállásigény.

(4) Egyes országokba történő szolgálati utazás esetén szükséges a beutazási vagy átutazás esetén az átutazási engedély, ezért a kiutazó a HM NEF útján tájékozódik a célországba való be- és átutazásra vonatkozó bejelentési kötelezettségről. A kiutazó a be- és átutazási engedélyköteles országba történő utazás esetén a be- és átutazási engedélyekre vonatkozó kérelmeket a külföldi ország által meghatározott formában és határidőben a HM NEF útján kéri meg.

(5) A HM NEF az országok által előírt aktuális mintát és a szükséges tájékoztatót évente január 31-ig megküldi a honvédelmi szervezeteknek.

15. A jelentés rendje

29. § (1) A vezetői csereüdültetés és CLIMS üdülés kivételével az egyes nemzetközi feladatok – utazás és fogadás – végrehajtásáról a program befejezésétől számított 5 munkanapon belül a szolgálati elöljáró vagy a hivatali felettes, döntést igénylő kérdésben a szakmai főfelelősök részére jelentést kell felterjeszteni.

(2) A programról készült jóváhagyott jelentés egy-egy példányát meg kell küldeni a KNBSZ-nek és a keretgazda szervezeteknek, továbbá tájékoztatás céljából a program végrehajtásában érintett honvédelmi és minden olyan szervezetnek, amelyek részére az (1) bekezdés szerinti jelentés feladatot határoz meg, illetve amelyek feladat- és hatáskörét a jelentés érinti.

(3) Ha a jelentésben foglaltak miniszteri döntést igényelnek, azt minden esetben a szolgálati út betartásával a HM VPHÁT, valamint a diplomáciai főtanácsadó és a HM VPSZIÁT útján – MH honvédségi szervezetek esetén az MH PK útján – kell a miniszter részére felterjeszteni. Az MH katonai szervezetek MH PK útján felterjesztett jelentéseiket tájékoztatásul megküldik a HM VPHÁT és a diplomáciai főtanácsadó útján a HM VPSZIÁT-nak.

(4) A végrehajtott programokról szóló jelentésben foglaltaknak – az eredményesség megállapíthatósága érdekében – a tervezési adatokkal összevethetőnek kell lenniük. A protokolláris feladatok teljesítéséről szóló jelentések kivételével kerülni kell a jelentések kizárólagos leíró jellegét.

(5) A jelentés jóváhagyását követően az összegzésben megfogalmazott feladatokra történő intézkedés, annak nyomon követése, arról a szakmai főfelelős és keretgazda tájékoztatása a feladat felelősének megjelölt honvédelmi szervezet vezetőjének a feladata.

(6) A jelentésnek tartalmaznia kell

a) az esemény megnevezését,

b) a program adatait, különösen a résztvevők nevét, a program idejét, időtartamát és helyét,

c) a pénzügyi keretet, amelyre a program költségeit elszámolják,

d) az esemény célját,

e) a tervezetthez képest elért eredményeket,

f) a célkitűzés megvalósulását segítő és gátló tényezőket,

g) tájékoztatást arra vonatkozóan, hogy a programnak a következő évben javasolt-e a folytatása, a folytatásban kik, miben és milyen feltételekkel egyeztek meg,

h) a tapasztalatokat, a következtetéseket és a javító szándékú javaslatokat,

i) a balesetet és a bűncselekményt vagy az egyéb jelentési kötelezettséggel járó eseményt,

j) a program költségeinek részletes kimutatását, túllépések esetén az indokolást, valamint

k) a jelentést az összegzett értékelések és javaslatok alpont zárja, melyben a programmal kapcsolatban saját vagy más szervezet feladatát, annak felelősét, az együttműködőket, a feladat végrehajtásának határidejét és a visszacsatolás módját kell szerepeltetni.

16. Képviseleti tevékenység jelentési rendje

30. § (1) A 4. § (1) bekezdésében meghatározott tevékenységekről szóló jelentések és tájékoztatás rendjéről az MH vonatkozásában az MH PK intézkedésben rendelkezik.

(2) Az (1) bekezdés szerinti intézkedésnek tartalmaznia kell

a) a jelentő szervezeteket,

b) a tájékoztatásba bevont szervezeteket (figyelemmel a HM VPSZIÁT irányítási és a HM VPHÁT szakmai irányítási jogkörére) és

c) a jelentések, tájékoztatások formáját, gyakoriságát.

(3) A képviseletek napi munkájuk során és a felső vezetői üléseken részt vevők mandatálása a NATO és EU együttműködésre kijelölt személyek képviseleti felhatalmazásáról szóló 71/2013. (XI. 29.) HM utasításban foglaltak szerint történik.

17. A nemzetközi együttműködés éves értékelése

31. § (1) A programfelelős szervezetek – a szakmai főfelelős jóváhagyásával – a tárgyévet követő év január 31-ig megküldik az illetékes keretgazda szervezetek részére az éves nemzetközi tevékenységről szóló összefoglaló jelentésüket.

(2) Az éves összefoglaló jelentés tartalmazza

a) a feladatok végrehajtását segítő vagy hátráltató tényezőket,

b) a tervezett és a terven felül végrehajtott programok számát,

c) a végre nem hajtott programok elmaradásának okait és

d) a következtetéseket és a javaslatokat.

(3) A keretgazda szervezetek a programfelelős szervezetekkel együttműködve a tárgyévet követő év február 28-ig elkészítik a keretre végrehajtott nemzetközi programokról és a nemzetközi tevékenységről szóló éves értékelő jelentést, amelyet összegezve a HM VPHÁT terjeszt fel a HM VPSZIÁT és a HM KÁT útján, a diplomáciai főtanácsadó tájékoztatása mellett jóváhagyásra felterjesztenek a miniszter részére.

18. Záró rendelkezések

32. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

33. §1

1. melléklet a 46/2022. (XII. 9.) HM utasításhoz

Programfelelős szervezet
megnevezése
Nyt. szám:
………………… keret terhére
KIUTAZÁSI ENGEDÉLY
Fogadó szerv:
I. A kiutazást engedélyező:
II. Az utazás előzménye:
III. A kiutazás helye (ország, város):
IV. A kiutazás célja:
V. A kiutazás kezdete és vége (az utazással együtt a napok száma):
… év … hó … naptól … év … hó … napig (… nap)
VI. A kiutazó(k):
A kiutazó delegáció vezetője:

Név, rendfokozat

Küldő szervezet és
beosztás
megnevezése

Adóazonosító jel /
személyügyi
törzsszám

Útlevélszám
vagy
személyazonosító
igazolvány szám

1.

A kiutazó csoport tagjai:

Név, rendfokozat

Küldő szervezet és
beosztás
megnevezése

Adóazonosító jel /
személyügyi
törzsszám

Útlevélszám
vagy
személyazonosító
igazolvány szám

1.

A kijelölt ügyintéző neve (telefonszáma és személyügyi törzsszáma):
VII. A kiutazó csoport részére felszámítandó napidíj:
VIII. Szállásköltség / jóváhagyott szállodai elhelyezés napi keretösszege:
……………………………… /fő/éj (éjszaka), azaz összesen: ………………………………
Az engedélyezett komfortfokozat megjelölése (csillagok száma):
Szállásigény (szálloda esetén neve, címe):

Ország

Város

A szállodai
elhelyezés első
napja

A szállodai
elhelyezés utolsó
napja

Éjszakák száma

Szolgálati érdekből elrendelt szálloda megnevezése: Egyéb (a kiküldő által fontosnak tartott információk):
IX. Szállítási költségek:
Az igénybe vehető szállítási eszköz megnevezése:
A repülőjegy foglalásához szükséges adatok:

Az útlevélben vagy személyazonosító igazolványban szereplő
név:

Születési hely, idő (év, hó, nap):

Állampolgársága:

Az útlevelet vagy személyazonosító igazolványt kiállító hatóság
megnevezése, a kiállítás helye és ideje:

Az útlevél vagy személyazonosító igazolvány lejáratának ideje:

A kiutazás ideje alatti elérhetőséget biztosító mobiltelefonszám
és magán e-mail-cím:

Odautazás ideje:

A javasolt járat megnevezése, száma:

Honnan

Indulási idő

Hová

Érkezési idő

Visszautazás ideje:

A javasolt járat megnevezése, száma:

Honnan

Indulási idő

Hová

Érkezési idő

1. Menetrendszerűen közlekedő szállítási eszközök esetén osztály, illetve kategória megjelölése:
2. Szolgálati gépjármű engedélyezése esetén a költségelőleg összege (üzemanyag, autópálya, parkolás):
3. Saját gépjármű engedélyezése esetén:
a) Külföldön is érvényes teljes CASCO biztosítási kötvény száma:
b) Gépjármű típusa és forgalmi rendszáma:
c) Gépjárműmotor lökettérfogata, üzemanyag típusa:
d) Engedélyezett kilométer belföldön:
e) Engedélyezett kilométer külföldön:
f) Üzemanyag-, parkolási költség, autópályadíj:
X. A kiutazó csoport részére utólagos elszámolású egyéb költségelőlegek:

Költség megnevezése (célja)

Összege és valutaneme

Utólagos elszámolásra személyi költség (telefon, fax, belépő):

Utólagos elszámolásra helyi közlekedési költség (vonat, taxi,
metró, busz):

Utólagos elszámolásra egyéb (idegenforgalmi adó,
árfolyamveszteség, váltási, kezelési költség, előre nem várható) költség:

VIP-váró, kormányváró, ajándék, részvételi díj, regisztrációs díj,
konferenciadíj:

Megjegyzés:
XI. Illetékes pénzügyi ellátó szerv (az előlegek kiadására és elszámolására jogosult valutapénztár) megnevezése:
Pénzügyi ellenjegyzés:
Az ellenjegyzési szabályoknak megfelel.

Éves keret:

Lekötve:

Jelenlegi lekötés:

További szabad keret:

………………………, 20…… év ……………… hó …… nap
……………………………………………………
Ellenjegyző szerv megnevezése, vezető aláírása
………………………, 20…… év ……………… hó …… nap
……………………………………………………
Programfelelős szervezet, vezető aláírása
Készült: 6 példányban
Egy példány: 3 lap
Készítette (tel.):
Kapják: 1. sz. pld.: Irattár
2. sz. pld.: MH BHD PDRI UCS (fel.bud.utaztatas@mil.hu)
3. sz. pld.: HM VGH NI NUKPO (szerv.hm.vgh.nki.nukpo@hm.gov.hu)
4. sz. pld.: KNBSZ (elektronikusan)
5. sz. pld.: Keretgazda szervezet (elektronikusan)
6. sz. pld.: Kiküldött

2. melléklet a 46/2022. (XII. 9.) HM utasításhoz

Programfelelős szervezet
megnevezése
Nyt. szám:
KIUTAZÁSI ENGEDÉLY
az NSIP NAK keret terhére végrehajtásra kerülő kiutazásokhoz
Programazonosító szám:
Forráskód:
Fogadó szerv:
I. A kiutazást engedélyező:
II. Az utazás előzménye:
III. A kiutazás helye (ország, város):
IV. A kiutazás célja:
V. A kiutazás kezdete és vége (az utazással együtt napok száma):
… év … hó … naptól … év … hó … napig (… nap)
VI. A kiutazó(k):
A kiutazó delegáció vezetője:

Név, rendfokozat

Küldő szervezet és
beosztás
megnevezése

Adóazonosító jel /
személyügyi
törzsszám

Útlevélszám
vagy
személyazonosító
igazolvány szám

1.

A kiutazó csoport tagjai:

Név, rendfokozat

Küldő szervezet és
beosztás
megnevezése

Adóazonosító jel /
személyügyi
törzsszám

Útlevélszám
vagy
személyazonosító
igazolvány szám

1.

A kijelölt ügyintéző neve (telefonszáma és személyügyi törzsszáma):
VII. A kiutazó csoport részére felszámítandó napidíj:
VIII. Szállásköltség/jóváhagyott szállodai elhelyezés napi keretösszege:
……………………………… /fő/éj (éjszaka), azaz összesen: ………………………………
Az engedélyezett komfortfokozat megjelölése (csillagok száma):
Szállásigény:

Ország

Város

A szállodai
elhelyezés első
napja

A szállodai
elhelyezés utolsó
napja

Éjszakák száma

Szolgálati érdekből elrendelt szálloda megnevezése:
Egyéb (a kiküldő által fontosnak tartott információk):
IX. Szállítási költségek:
Az igénybe vehető szállítási eszköz megnevezése:
A repülőjegy foglalásához szükséges adatok:

Az útlevélben vagy személyazonosító igazolványban szereplő
név:

Születési hely, idő (év, hó, nap):

Állampolgársága:

Az útlevelet vagy személyazonosító igazolványt kiállító hatóság
megnevezése, a kiállítás helye és ideje:

Az útlevél vagy személyazonosító igazolvány lejáratának ideje:

A kiutazás ideje alatti elérhetőséget biztosító mobiltelefonszám
és magán e-mail-cím:

Odautazás ideje:

A javasolt járat megnevezése, száma:

Honnan

Indulási idő

Hová

Érkezési idő

Visszautazás ideje:

A javasolt járat megnevezése, száma:

Honnan

Indulási idő

Hová

Érkezési idő

1. Menetrendszerűen közlekedő szállítási eszközök esetén osztály, illetve kategória megjelölése:
2. Szolgálati gépjármű engedélyezése esetén költségelőleg összege (üzemanyag, autópálya, parkolás):
3. Saját gépjármű engedélyezése esetén:
a) Külföldön is érvényes teljes CASCO biztosítási kötvény száma:
b) Gépjármű típusa és forgalmi rendszáma:
c) Gépjárműmotor lökettérfogata, üzemanyag típusa:
d) Engedélyezett kilométer belföldön:
e) Engedélyezett kilométer külföldön:
f) Üzemanyag-, parkolási költség, autópályadíj:
X. A kiutazó csoport részére utólagos elszámolású egyéb költségelőlegek:

Költség megnevezése (célja)

Összege és valutaneme

Utólagos elszámolásra személyi költség (telefon, fax, belépő):

Utólagos elszámolásra helyi közlekedési költség (vonat, taxi,
metró, busz):

Utólagos elszámolásra egyéb (idegenforgalmi adó,
árfolyamveszteség, váltási, kezelési költség, előre nem várható) költség:

VIP-váró, kormányváró, ajándék, részvételi díj, regisztrációs díj,
konferenciadíj:

Megjegyzés:
XI. Illetékes pénzügyi ellátó szerv (az előlegek kiadására és elszámolására jogosult valutapénztár) megnevezése:
Pénzügyi ellenjegyzés:
Az ellenjegyzési szabályoknak megfelel.

Éves keret:

Lekötve:

Jelenlegi lekötés:

További szabad keret:

………………………, 20…… év ……………… hó …… nap
……………………………………………………
Ellenjegyző szerv megnevezése, vezető aláírása
………………………, 20…… év ……………… hó …… nap
……………………………………………………
Programfelelős szervezet, vezető aláírása
Készült: 6 példányban
Egy példány: 3 lap
Készítette (tel.):
Kapják: 1. sz. pld.: Irattár
2. sz. pld.: MH BHD PDRI UCS (fel.bud.utaztatas@mil.hu)
3. sz. pld.: HM VGH NI NUKPO (szerv.hm.vgh.nki.nukpo@hm.gov.hu)
4. sz. pld.: KNBSZ (elektronikusan)
5. sz. pld.: Keretgazda szervezet (elektronikusan)
6. sz. pld.: Kiküldött

3. melléklet a 46/2022. (XII. 9.) HM utasításhoz

Programfelelős szervezet
megnevezése
Nyt. szám:
………………… keret terhére
xxx. nyt. számú KIUTAZÁSI ENGEDÉLY módosítása
Fogadó szerv:
I. A kiutazást engedélyező:
II. Az utazás előzménye:
III. A kiutazás helye (ország, város):
IV. A kiutazás célja:
V. A kiutazás kezdete és vége (az utazással együtt a napok száma):
… év … hó … naptól … év … hó … napig (… nap)
VI. A kiutazó(k):
A kiutazó delegáció vezetője:

Név, rendfokozat

Küldő szervezet és beosztás megnevezése

Adóazonosító jel, személyügyi törzsszám

Útlevélszám
vagy személyazonosító igazolvány szám

Megjegyzés (a módosítás részletes, szöveges indokolása):
A módosítás a kiutazási engedély alábbi pontjait érinti:

A módosítandó pont

Eredeti

Módosított

Pénzügyi ellenjegyzés:
Az ellenjegyzési szabályoknak megfelel.

Éves keret

Lekötve

Jelenlegi lekötés

További szabad keret

………………………, 20…… év ……………… hó …… nap
…………………………………………………………
Ellenjegyző szerv megnevezése, vezető aláírása
………………………, 20…… év ……………… hó …… nap
…………………………………………………………
Kiküldetést engedélyező szervezet, vezető aláírása
………………………, 20…… év ……………… hó …… nap
…………………………………………………………
Programfelelős szervezet, vezető aláírása
Készült: 6 példányban
Egy példány: … lap
Készítette (tel.):
Kapják: 1. sz. pld.: Irattár
2. sz. pld.: MH BHD PDRI UCS (fel.bud.utaztatas@mil.hu)
3. sz. pld.: HM VGH NI NUKPO (szerv.hm.vgh.nki.nukpo@hm.gov.hu)
4. sz. pld.: KNBSZ (elektronikusan)
5. sz. pld.: Keretgazda szervezet (elektronikusan)
6. sz. pld.: Kiküldött

4. melléklet a 46/2022. (XII. 9.) HM utasításhoz

5. melléklet a 46/2022. (XII. 9.) HM utasításhoz

Kimutatás az ideiglenes külföldi szolgálattal összefüggő költségekről

A kitöltés során a felesleges sorok, oszlopok törölhetők

Foglalkoztatási jogviszony

állami vezetők

kormány-
tisztviselők és kormányzati ügykezelők

hiv./szerz./
önkéntes tart. katonák

honvédelmi alkalmazottak, közalkalmazottak

munka-
vállalók

honvéd tisztjelöltek/ altisztjelöltek

Célállomás(ok) (ország, város)

A külföldi tartózkodás időpontja (-tól -ig)

a kiutazó személyek száma (fő)

NAPIDÍJ

a fogadó fél által biztosított étkezés formája (reggeli/ebéd/vacsora/egyik sem)

mértéke (%)

összege (EUR)

SZÁLLÁSKÖLTSÉG

napi keretösszeg

vendégéjszakák száma

összesen (EUR)

UTAZÁSI KÖLTSÉG

1. gépjármű: saját/szolgálati

távolság (km)

üzemanyagköltség

autópályadíj

parkolási díj

egyéb költség (pl. komp)

összesen (EUR)

összesen (HUF)

2. menetrendszerű közlekedési eszközök:
repülőgép/vonat/autóbusz/hajó/taxi/helyi közlekedési eszköz2

menetdíj

taxiköltség

összesen (EUR)

összesen (HUF)

EGYÉB KÖLTSÉGEK

telefonköltség

internetköltség

postaköltség

VIP-váró költsége

kormányváró költsége

ajándék értéke

részvételi díj

regisztrációs díj

konferencia díja

túlsúly díja

egyéb: ………………………

összesen (EUR)

összesen (HUF)

napidíj összesen (HUF)

szállásköltség összesen (HUF)

utazási költség összesen (HUF)

egyéb költségek összesen (HUF)

MINDÖSSZESEN (HUF)

1

A 33. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

2

* A megfelelő aláhúzandó.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére