46/2022. (XII. 9.) HM utasítás
46/2022. (XII. 9.) HM utasítás
a nemzetközi kapcsolattartással összefüggő feladatok végrehajtásáról
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján a következő utasítást adom ki:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) Az utasítás hatálya
a)1 a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2021. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Hvt.) 3. § 14. pontja szerinti honvédelmi szervezetre (a továbbiakban: honvédelmi szervezet), a miniszter által az állam nevében alapított, honvédelmi szervezetnek nem minősülő többcélú szakképző intézményre,
b) a Magyarországon települő katonai szervezetekre
terjed ki.
(2) A Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat (a továbbiakban: KNBSZ) a nemzetközi programjait a Multilaterális Együttműködési Tervben (a továbbiakban: MET), illetve a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) Nemzetközi Gyakorlatok és Kiképzési Rendezvények Programja keret terhére végrehajtott multilaterális együttműködési programok kivételével, a jóváhagyott költségvetés terhére, saját hatáskörben szervezi meg és hajtja végre.
(3)2 A nemzetközi együttműködési programokkal összefüggésben a külföldi szolgálatról szóló 23/2024. (IX. 30.) HM rendelet és az egyes hazai rendezvények és a nemzetközi katonai együttműködéssel összefüggő magyarországi programok vendéglátási, valamint a nemzetközi kapcsolattartással összefüggő utazások logisztikai biztosításának kérdéseiről szóló 47/2020. (VIII. 31.) HM utasítás (a továbbiakban: HM utasítás), a magyar véderő-, katonai és légügyi attaséhivatalok irányításáról, vezetéséről és ellenőrzéséről, valamint a Magyarországon akkreditált külföldi véderő-, katonai és légügyi attasékkal való kapcsolattartásról szóló 31/2021. (VII. 23.) HM utasítás rendelkezéseit kell alkalmazni.
2. § (1)3 Az utasítás alkalmazásában
1. Beszerzési Programok Utazási és Rendezvényi Terve: a konkrét beszerzési programok adatait, jellemzőit tartalmazó munkaokmány, amelynek elkészítését és a kapcsolódó adatszolgáltatások, éves beszámolók összeállítását a HM Védelemgazdasági Hivatal (a továbbiakban: HM VGH) végzi,
2. CLIMS: a Katonai Szociális Intézmények Nemzetközi Szervezete Alapokmánya alapján biztosított üdültetési lehetőség, amelyet kétoldalú szerződések szabályoznak, ilyen üdültetés lehet a külföldi csoportos csereüdülés, nemzetközi csoportos üdülés, külföldi gyermeküdülés, nem tartoznak bele a kétoldalú megállapodások előkészítése és évenkénti értékelése érdekében szervezett konferenciák és a hozzá kapcsolódó utazások,
3. fegyverzetellenőrzési együttműködés: a hagyományos fegyveres erőkről szóló, az európai fegyverzetkorlátozási, leszerelési, valamint nemzetközi biztonságpolitikai egyezményekből, az azok alapján megkötött két- és többoldalú megállapodásokból adódó feladatokban való részvétel és az azok alapján folytatott nemzetközi kapcsolattartás,
4. keretgazda szervezet: a nemzetközi feladatok vonatkozásában az intézményi és központi, valamint fejezeti kezelésű előirányzatok elemi költségvetési javaslatainak elkészítésére vonatkozó feladatokat és követelményeket tartalmazó, évente kiadásra kerülő eljárásrend mellékletében meghatározott szervezet,
5. kétoldalú együttműködés: két állam vagy központi szervezeteik megállapodása alapján folytatott nemzetközi kapcsolattartás,
6. kiküldött: aki a külföld szolgálatot végrehajtja,
7. kiküldő szerv: az a szerv, amelynek az állományába a kiküldött tartozik,
8. külföldi kiküldetés engedélyezésére jogosult vezető: a Honvédelmi Minisztérium intézményi gazdálkodásáról szóló 28/2025. (HK 5.) HM KÁT szakutasítás 113. és 115. pontja szerinti vezető,
9. KNET: Kétoldalú Nemzetközi Együttműködési Terv, a konkrét kétoldalú programok adatait, jellemzőit tartalmazó munkaokmány, amelynek elkészítését és a kapcsolódó adatszolgáltatások, éves beszámolók összeállítását a HM Nemzetközi Együttműködési Főosztály (a továbbiakban: HM NEF) végzi,
10. külföldi szolgálat: a külföldi szolgálatról szóló 23/2024. (IX. 30.) HM rendelet (a továbbiakban: R1.) 2. § (1) bekezdés 18. pontja szerinti külföldi szolgálat,
11. MET: Multilaterális Együttműködési Terv, a konkrét multilaterális programok adatait, jellemzőit tartalmazó munkaokmány, amelynek elkészítését és a kapcsolódó adatszolgáltatások, éves beszámolók összeállítását a HM Védelempolitikai Főosztály (a továbbiakban: HM VPF) végzi,
12. multilaterális együttműködés: a (2) bekezdésben meghatározott területekre figyelemmel egy adott témában legalább három vagy több ország együttműködésével megvalósuló nemzetközi kapcsolattartás, valamint nemzetközi szervezettel való együttműködésben történő magyar részvétel,
13. nemzetközi program: a nemzetközi katonai együttműködéssel és egyéb nemzetközi feladatokkal kapcsolatos közjogi szervezetszabályozó eszközök szerint összeállított tervekben, így különösen a KNET-ben, a MET-ben, a Beszerzési Programok Utazási és Rendezvényi Tervben és a Nemzeti Fegyverzet-ellenőrzési Tervben (a továbbiakban együtt: éves programterv) szereplő programok,
14. programfelelős szervezet: a saját szervezete és alárendeltjei vonatkozásában a nemzetközi kapcsolattartás koordinálásáért és végrehajtásáért felelős honvédelmi szervezet,
15. programfelelős szervezet vezetője: a 14. pontban meghatározott szervezet vezetője, továbbá a Közép-európai Többnemzeti Hadosztály-parancsnokság vonatkozásában a magyar állomány tekintetében a magyar nemzeti rangidős,
16. szolgálati útlevél: az illetékes útlevél hatóság által hivatalos célra kiállított úti okmány (szolgálati útlevél, diplomata útlevél),
17. tervezési tájékoztató: a keretgazda szervezet által kiadott, a következő évi nemzetközi feladatok tervezését kezdeményező ügyirat, mely tartalmazza a tervezés irányelveit, a feladatok végrehajtásának forrását és a tervezés részletszabályait,
18. vezetői csereüdültetés: kétoldalú nemzetközi szerződések alapján biztosított csereüdülések, amelyek feltételeit és a szolgáltatásokat a nemzetközi szerződések határozzák meg, nem tartoznak bele a nemzetközi szerződések előkészítése és értékelése érdekében szervezett konferenciák és a hozzá kapcsolódó utazások,
19. végrehajtó szerv: a nemzetközi kapcsolattartással összefüggő feladatok végrehajtását végző honvédelmi szervezet.
(2) Multilaterális együttműködésnek minősül
a) az Észak-atlanti Szerződés Szervezete (a továbbiakban: NATO) keretén belül történő együttműködés, amely magában foglalja a NATO-bizottságokban történő részvételt, a partnerségi együttműködést és a NATO-parancsnokságokkal történő együttműködést,
b) az Európai Unió (a továbbiakban: EU) és az Európai Védelmi Ügynökség – European Defence Agency, EDA – keretén belül történő együttműködés,
c) az Egyesült Nemzetek Szervezete keretén belül történő együttműködés,
d) az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (a továbbiakban: EBESZ) keretén belül történő együttműködés és
e) a regionális együttműködés, így különösen V4, Közép-Európai Védelmi Együttműködés – Central European Defence Cooperation CEDC, Védelmi Együttműködési Kezdeményezés – Defence Cooperation Initiative, DECI.
3. § Ezt az utasítást a KNBSZ vonatkozásában is alkalmazni kell, kivéve, ha jogszabály vagy belső rendelkezés ettől eltér.
2. A nemzetközi kapcsolattartás szervezeti és hatásköri szabályai
4. § (1) Magyarország katonai érdekeinek képviseletét – a NATO és EU Katonai Bizottságnál, munkacsoportjainál és egyéb felső szintű bizottságainál és testületeinél – ellátó szervezet irányítását – a Hvt. 14. § (1) és (2) bekezdésében foglaltakra figyelemmel – a HM védelempolitikai szakterületet irányító államtitkár (a továbbiakban: HM VPSZIÁT) végzi.
(2) A Magyar Honvédség Parancsnokságának (a továbbiakban: MHP) közvetlen alárendeltségébe tartozó képviseletek esetében a szakmai irányítást a HM VPSZIÁT iránymutatása alapján a Magyar Honvédség parancsnoka (a továbbiakban: MH PK) végzi.
(3) A HM VPSZIÁT meghatározza a nemzetközi képviseleti feladatokkal összefüggő feladatok végrehajtásával kapcsolatos beszámolás módját és rendjét.
(4) A nemzetközi kapcsolattartással összefüggő feladatok szakmai felügyeletét a HM védelempolitikáért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: HM VPHÁT) gyakorolja.
(5) A HM VPHÁT meghatározza
a) a keretgazda szervezetek részére a miniszter által kitűzött politikai célok elérését szolgáló nemzetközi feladatokkal kapcsolatos prioritásokat és
b) a nemzetközi kapcsolattartással összefüggő szakmai feladatok végrehajtásával kapcsolatos beszámolás módját és rendjét.
(6) A miniszter az alábbi nemzetközi vonatkozású ügyekkel összefüggő feladatok ellátására a miniszteri kabinet állományából diplomáciai főtanácsadót jelöl ki. A diplomáciai főtanácsadó feladatai:
a) kiemelt feladatként a HM VPSZIÁT-tal együttműködve koordinálja a miniszter hivatalos külföldi látogatásaival, programjaival kapcsolatos feladatok tervezését, a programok elérendő céljának, a képviselendő érdekek és közvetítendő üzenetek összehangolását, priorizálását,
b) nyomon követi a miniszter által meghatározott feladatok végrehajtásának helyzetét, a minisztériumi felsővezetők hivatalos külföldi látogatásainak összehangolását, a HM-be érkező külföldi miniszteri delegációk megfelelő szintű fogadását, az ezzel kapcsolatos feladatok tervezését (két- és többoldalú kiutazási és látogatási tervek elkészítését),
c) gondoskodik a miniszteri utazási tervek, delegációk fogadására vonatkozó javaslatok, a miniszter nemzetközi témájú tárgyalási dossziék, delegációk összetételére vonatkozó javaslatok, a tárgyalásokról készített jelentések miniszteri jóváhagyásáról,
d) részt vesz a miniszter éves feladatszabó HM utasításának összeállításában, figyelemmel a következő évi NATO-, EU-, ENSZ-, EBESZ-, V4-, valamint egyéb regionális együttműködési fórumokra és kiemelt kétoldalú programokra,
e) részt vesz a miniszter által meghatározott nemzetközi programokon, valamint ellátja a HM képviseletét a miniszter által meghatározott ügyekben, feladat- és hatáskörét érintő kérdésekben együttműködik más minisztériumok illetékes vezetőivel.
5. § (1) A honvédelmi tárca nemzetközi kapcsolattartásával összefüggő feladatok közül a HM vonatkozásában a HM Szervezeti és Működési Szabályzatában, míg az MH vonatkozásában az MHP és az érintett honvédségi szervezetek Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott feladat- és felelősségi körüknek megfelelően, főbb szakterületenként
1. az adott szakterület vezetésével kapcsolatos feladatokat szakmai főfelelősként (a továbbiakban: szakmai főfelelős) a HM parlamenti államtitkára (a továbbiakban: HM PÁT), a HM közigazgatási államtitkára (a továbbiakban: HM KÁT), a HM VPSZIÁT, a HM sport államtitkára, a HM stratégiai elemzését és humánpolitikáért felelős államtitkára, az MH PK, a KNBSZ főigazgatója, a HM helyettes államtitkárai és a miniszter diplomáciai főtanácsadója,
2. a kétoldalú együttműködés egészét érintő koordinációs feladatokat, a HM állami vezetői kétoldalú nemzetközi programjainak tervezését, valamint azok előkészítésének és végrehajtásának koordinálását a HM NEF a diplomáciai főtanácsadóval történő együttműködésben,
3. az MH PK és helyettese kétoldalú nemzetközi programjainak tervezését, valamint azok előkészítésének és végrehajtásának koordinálását a HM NEF-fel együttműködésben az MHP Parancsnoki Iroda (a továbbiakban: MHP PKI),
4. a 2. § (2) bekezdése szerinti multilaterális együttműködés egészét érintő koordinációs feladatokat, a minisztérium politikai és szakmai felsővezetői multilaterális nemzetközi programjai előkészítését, valamint azok tervezésének és végrehajtásának koordinálását a HM VPF a diplomáciai főtanácsadóval történő együttműködésben,
5. az MH PK és helyettese multilaterális nemzetközi programjai előkészítését, valamint azok tervezésének és végrehajtásának koordinálását a HM VPF-fel együttműködésben az MHP PKI,
6. a 7. pont kivételével a NATO, az EU, a partnerségi, valamint a két- és többoldalú gyakorlatokkal, kiképzésekkel kapcsolatos feladatokat az MHP Kiképzési Csoportfőnökség (a továbbiakban: MHP KIKCSF),
7. a NATO és az EU stratégiai szintű nemzetközi válságkezelési gyakorlatainak tervezésével, szervezésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok koordinálását, valamint a központi államigazgatási szervekkel való kapcsolattartást a HM vonatkozásában a HM Védelmi Igazgatási Főosztály (a továbbiakban: HM VIF), az MH vonatkozásában az MHP KIKCSF,
8. az Európai Hagyományos Fegyveres Erőkről szóló Szerződés, a Bizalom és Biztonságerősítő Intézkedések Bécsi Dokumentuma, valamint a Bécsi Dokumentum alapján megkötött két- és többoldalú megállapodások, a Nyitott Égbolt Szerződés által előírt adatszolgáltatási és ellenőrzési, valamint az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet Katonai Információk Globális Cseréje című dokumentum (a továbbiakban együtt: az európai fegyverzetellenőrzési, leszerelési, valamint nemzetközi biztonságpolitikai egyezmények) által előírt feladatok végrehajtásának biztonság- és védelempolitikai szempontból történő folyamatos nyomon követése, értékelése, a fegyverzetellenőrzés koncepcionális kérdéseinek és a különböző tárgyalási fórumokon képviselendő, az érintett tárcákkal és szervezetekkel egyeztetett magyar álláspont HM-re vonatkozó részének kidolgozása, a Szerződések végrehajtásának tárcaszintű és tárcák közötti koordinálása – az európai fegyverzetellenőrzési, leszerelési, valamint nemzetközi biztonságpolitikai egyezmények által előírt feladatok végrehajtásáról szóló 12/2020. (III. 20.) HM utasítás alapján – a HM VPF,
9. az európai fegyverzetellenőrzési, leszerelési, valamint nemzetközi biztonságpolitikai egyezmények által előírt adatszolgáltatási, ellenőrzési, megfigyelési, kísérési (a továbbiakban együtt: fegyverzetellenőrzési) feladatok tervezéséért, szervezéséért és végrehajtásáért, a honvédelmi szervezetek, polgári szervezetek és más minisztériumok fegyverzetellenőrzési feladatainak koordinálásáért, valamint a Szerződésekben előírt korlátozások betartásának felügyeletéért országos hatáskörrel az MHP Hadműveleti Csoportfőnökség Fegyverzetellenőrzési Főnökség,
10. a külföldi képzésekkel, tanfolyamokkal és továbbképzésekkel kapcsolatos stratégiai szintű feladatokat a HM vonatkozásában a HM Oktatási, és Ifjúságstratégiai Főosztály (a továbbiakban: HM OIF), az MH vonatkozásában a kiképzések és gyakorlatok tekintetében az MHP KIKCSF, egyéb tekintetben, a tervezési és szervezési feladatokat is ideértve az MHP Személyzeti Csoportfőnökség (a továbbiakban: MHP SZCSF),
11. a vezetői csereüdültetéssel és a CLIMS üdültetéssel kapcsolatos feladatokat az MHP SZCSF,
12. a nemzetközi és a hazai tudományszervezéssel és kulturális tevékenységgel kapcsolatos stratégiai szintű feladatokat a HM OIF, MH vonatkozásban a tudományszervezéshez kapcsolódó irányító és koordináló feladatokat az MHP Haderőtervezési Csoportfőnökség (a továbbiakban: MHP HTCSF), a kulturális tevékenységhez kapcsolódó irányító feladatokat az MHP SZCSF, a koordináló feladatokat a vitéz Szurmay Sándor Helyőrség Dandár (a továbbiakban: MH BHD),
13. a beszerzési és a haditechnikai együttműködési programokkal kapcsolatos feladatokat, valamint az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Program (a továbbiakban: NSIP) nemzeti adminisztrációs költségek (a továbbiakban: NAK) éves költségvetési tervének kerete (a továbbiakban együtt: NSIP NAK) terhére végrehajtásra kerülő nemzetközi kapcsolattartással összefüggő feladatokat a HM vonatkozásában a HM védelmi iparért és beszerzésekért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: HM VIBHÁT) és a HM Hadfelszerelési Főosztállyal (a továbbiakban: HM HFF) való együttműködésben a HM KÁT, az MH vonatkozásában az MH PK az általa kijelölt programfelelős szervezetek útján,
14. a HM Tábori Lelkészi Szolgálat (a továbbiakban: HM TLSZ) nemzetközi kapcsolatainak, zarándoklatainak szakmai felügyeletét a HM PÁT,
15. a különleges műveleti feladatokat az MH Összhaderőnemi Különleges Műveleti Parancsnokság,
16. a szárazföldi erők specifikus műveleti és stratégiai szintű, valamint az ehhez kapcsolódó irányító, koordináló és a jelöltállítással kapcsolatos feladatokat az MH Szárazföldi Parancsnokság,
17. a légierő specifikus műveleti és stratégiai szintű, valamint az ehhez kapcsolódó irányító, koordináló és a jelöltállítással kapcsolatos feladatokat az MH Légierő Parancsnokság),
18. a felderítő, az elhárító, az elektronikai hadviselést érintő feladatokat a KNBSZ, a NATO kibervédelmi együttműködést érintő feladatokat a HM vonatkozásában a HM VPF, az MH vonatkozásában az MH Kiberműveleti Parancsnokság,
19. a kontrollingtevékenység nemzetközi tanulmányozásának feladatait – a HM Tárca Kontrolling Rendszerének kialakításáról, működtetéséről és fejlesztéséről szóló 55/2011. (V. 13.) HM utasítás alapján – a HM Kontrolling Főosztály,
20. a NATO és nemzeti doktrinális, szabványosítási és terminológiai harmonizációt érintő feladatokat az MH Haderőmodernizációs és Transzformációs Parancsnokság (a továbbiakban: MH HTP),
21. a hadfelszerelés-fejlesztéssel és a hadiiparral kapcsolatos feladatokat – együttműködésben a nemzeti hadfelszerelési igazgatóval, a HM HFF-fel az MHP Logisztikai Csoportfőnökséggel (a továbbiakban: MHP LCSF), az MH HTP-vel, a HM VGH-val, az NCPI/NCPO és az NCIA/NCIO vonatkozásában az MHP Infokommunikációs és Információvédelmi Csoportfőnökséggel – az MHP HTCSF,
22. a haditechnikai kutatással, fejlesztéssel kapcsolatos feladatokat – együttműködésben a nemzeti hadfelszerelési igazgatóval, a HM HFF-fel, a HM Védelmi Innovációs és Képességfejlesztési Főosztállyal (a továbbiakban: HM VIKF), valamint az MHP önálló szervezeti egységeivel és az érintett más magasabb jogállású parancsnokságokkal – az MH HTP,
23. a nemzetközi fejezeti szintű államháztartási belső ellenőrzések vonatkozásában felmerülő ideiglenes külföldi szolgálatok előkészítésének és végrehajtásának koordinálását a HM Belső Ellenőrzési Főosztály,
24. a béketámogató műveletek parancsnoki felügyeleti ellenőrzések előkészítésének és végrehajtásának koordinálását az MHP Jogi és Igazgatási Főnökség,
25. a NATO transzformációs koncepciójával és annak tevékenységével összefüggő feladatokat az MH HTP,
26. a NATO kiválósági központjainak tevékenységével kapcsolatos központ koordináló feladatokat az MHP HTCSF,
27. a befogadó nemzeti támogatással összefüggő nemzetközi kapcsolattartási, előkészítő és koordináló feladatokat az MHP LCSF-fel és az MH Tartalékképző és Támogató Parancsnoksággal együttműködésben a HM VIF,
28. a pénzügyi és számviteli szakellenőrzéssel, csapatmozgással kapcsolatos határforgalmi ügyintézéssel, vámkezeléssel, szállítmányozással összefüggő feladatok, valamint az ehhez kapcsolódó ideiglenes külföldi szolgálatok előkészítésének és végrehajtásának koordinálását a HM VGH,
29. az 1–28. pont hatálya alá nem tartozó egyéb nemzetközi feladatokat a HM VPHÁT az általa kijelölt programfelelős szervezet útján
végzi.
(2) Az (1) bekezdés hatálya alá nem tartozó egyéb nemzetközi feladatokat
a) a HM és a miniszter közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetek esetében a HM VPHÁT,
b) az MHP és alárendelt honvédségi szervezetei tekintetében az MH PK az általa kijelölt programfelelős szervezet útján
végzi.
(3) Az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja nemzeti feladatainak végrehajtásáról szóló 39/2018. (XI. 15.) HM utasítás 25. § e) pontja szerinti szolgálati utak és szakmai utazások, valamint 27. § (1) bekezdése szerinti rendezvények – így különösen: ellenőrzések, helyszíni szemlék – és konferenciák az NSIP NAK terhére kerülnek végrehajtásra.
(4) Az (1) bekezdés 2–12. és 15–28. pontja szerint a miniszter, az államtitkárok, az MH PK, a helyettes államtitkárok, a kabinetfőnök, a miniszteri biztos, az MH PK helyettes, az MHP törzsfőnök (a továbbiakban: MHP TÖF), az MH parancsnokságok, valamint az (1) bekezdés 13–14. és 29. pontja szerinti vezetők nemzetközi kapcsolattartásból származó protokolláris és logisztikai feladatait az MH BHD végzi.
(5) A (4) bekezdésben meghatározott feladatokra vonatkozó költségvetési előirányzatokkal történő gazdálkodás végrehajtását, a nyilvántartási és elszámolási feladatokat – a vezetői csereüdültetés és CLIMS üdültetés kivételével – a HM VGH látja el. A feladatok ellátásához szükséges költségvetési előirányzatok jóváhagyására – a vezetői csereüdültetés és CLIMS üdültetés kivételével – a HM VGH költségvetésében kerül sor.
(6) A nemzetközi kapcsolattartással összefüggő ajándék- és emléktárgybeszerzések – a KNBSZ saját hatáskörű beszerzéseinek kivételével – a nemzetközi költségvetési előirányzatokból történő átcsoportosítással az MH BHD intézményi költségvetésében jóváhagyott előirányzatok terhére valósulnak meg.
(7) Ha a program végrehajtásakor a tárgyaláson költségkihatással vagy a honvédelmi tárca hatáskörét meghaladó feladatokkal járó kötelezettségvállalás esedékes, arra a szakmai főfelelős felhatalmazását – mandátumot – kell kérni a NATO és EU együttműködésre kijelölt személyek képviseleti felhatalmazásáról szóló 71/2013. (XI. 29.) HM utasításban foglaltak szerint.
3. A nemzetközi együttműködés feladatai
6. § A nemzetközi együttműködés során végrehajtandó feladatok a következők:
a) az irányelvek kidolgozása,
b) a programok végrehajtásához szükséges pénzügyi keretek tervezése és biztosítása,
c) a programok tervezése,
d) a programok végrehajtása,
e) a pénzügyi keretek elszámolása,
f) a végrehajtott programokról jelentés elkészítése,
g) éves összesített értékelések készítése és
h) az a)–g) pont szerinti feladatok ellenőrzése.
4. A nemzetközi együttműködés irányelveinek kidolgozása
7. § (1) A kétoldalú és multilaterális együttműködés irányelveinek kidolgozása – a szakmai főfelelősök javaslatainak figyelembevételével – a HM VPHÁT irányításával a HM VPF és a HM NEF feladata. A kidolgozás folyamán a HM VPF és HM NEF egyeztet a diplomáciai főtanácsadóval. A HM VPSZIÁT-tal egyeztetett irányelveket a HM VPHÁT a KNET-tel és MET-tel együtt terjeszti fel jóváhagyásra a HM VPSZIÁT útján a miniszter részére.
(2) Az irányelveknek összhangban kell lenniük a négyévente kidolgozásra kerülő Miniszteri Program célkitűzéseivel, összeállításánál figyelemmel kell lenni a NATO és az EU tervezési okmányaiban foglaltakra, valamint a más nemzetközi szervezetek által tervezett multilaterális programokra.
5. Kétoldalú (bilaterális) nemzetközi együttműködési programok
8. § (1) A tervezési tájékoztatót a HM NEF a diplomáciai főtanácsadóval egyeztetve állítja össze, amelyet a tárgyévet megelőző év szeptember 15-ig megküld a szakmai főfelelősök részére. A tervezési tájékoztató tartalmazza a szakmai főfelelősök és az alárendeltségükbe tartozó honvédelmi szervezetek kétoldalú nemzetközi programjaira felhasználható keretet, a vonatkozó szabályozókat és a tervezés határidejét.
(2) A programfelelős szervezetek a tervezési tájékoztatókban szereplő iránymutatás alapján pontosítják és priorizálják nemzetközi feladataikat, amelyeket felülvizsgálatra megküldenek a szakmai főfelelősök részére.
(3) A szakmai főfelelősök a honvédelmi tárca hosszú és rövid távú terveiben szereplő feladatok, a tervezési tájékoztatóban szereplő iránymutatás, az elöljárói feladatszabásnak megfelelően tervezendő feladatok, valamint a nemzetközi kötelezettségek figyelembevételével – a rendelkezésükre álló keretösszeg függvényében –, fontossági sorrendben összeállítják a saját és az alárendeltségükbe tartozó honvédelmi szervezetek KNET-tervezetét, amelyet felülvizsgálatra megküldenek a HM VPHÁT részére. A szakmai főfelelősök a saját és az alárendeltségükbe tartozó honvédelmi szervezetek előre nem látható feladataira a tervezéskor tartalékot képeznek.
(4) A felülvizsgált KNET tervezetet a HM VPHÁT felterjeszti a HM VPSZIÁT részére jóváhagyás céljából.
(5) A szakmai főfelelősöktől beérkezett programjavaslatokat a HM NEF ország- és szervezeti bontásban összesíti, elemzi, és indokolt esetben javaslatot tesz a programfelelős szervezetnek a javaslatok módosítására.
(6) A HM NEF az egyeztetett programjavaslatokat megküldi a külföldi együttműködő partnerek részére. A külföldi partnerekkel történő egyeztetés alapján a partnerekkel kialakított programtervről és a programfelelősök javaslataitól eltérő változásokról a HM NEF tájékoztatja a szakmai főfelelőst és a programfelelős szervezetet.
(7) A Magyarországon akkreditált külföldi véderő-, katonai és légügyi attasék (a továbbiakban: katonai attasé) foglalkoztatási tervében szereplő programokat a KNET-ben kell szerepeltetni.
(8) A KNBSZ szakterületét érintő KNET programok költségvetési fedezetét a KNBSZ elemi költségvetési tervében kell biztosítani.
(9) A HM NEF a tervezett nemzetközi költségvetési előirányzat ismeretében a végrehajtott hazai és külföldi egyeztetések alapján elkészíti a KNET-et, amely ország és szervezeti bontásban tartalmazza a honvédelmi tárca egészére vonatkozó kétoldalú nemzetközi együttműködés programjait és az azokhoz rendelt költségkeretet.
(10) A KNET összeállításakor – tekintettel a költségvetési korlátokra – prioritást élveznek
a) a szakmai főfelelősök tárgyalásainak eredményeként meghatározott kötelezettségvállalások teljesítését szolgáló programok és
b) a honvédelmi tárca hosszú és rövid távú terveiben szereplő feladatok.
(11) A programfelelős szervezetek programjavaslataikat a tervezési tájékoztatóban, valamint az irányelvekben foglaltak figyelembevételével készítik el.
(12) A diplomáciai főtanácsadóval egyeztetett KNET-et a tárgyévet megelőző év december 15-ig a HM VPHÁT terjeszti fel a HM VPSZIÁT és a HM KÁT útján a miniszter részére jóváhagyásra.
(13)4 A jóváhagyott KNET releváns részeit – végrehajtás céljából – a HM NEF a tárgyévet megelőző év december 31-ig megküldi a szakmai főfelelősök, a Magyarországon akkreditált külföldi és az érintett országokba akkreditált magyar katonai attasék részére, továbbá a teljes KNET-et a KNBSZ, a HM VGH részére.
(14) A partnerországok megkeresése esetén – viszonossági alapon – éves kétoldalú nemzetközi együttműködési tervet kell előkészíteni, amelyet a HM NEF főosztályvezetője és a partnerországok kétoldalú nemzetközi együttműködésért felelős vezetője írnak alá.
9. § (1) A HM NEF a nemzetközi feladatok és a tárgyévi KNET végrehajtása érdekében folyamatos munkakapcsolatot tart fenn a programfelelős szervezetekkel, valamint a Magyarországon akkreditált külföldi és a külföldön akkreditált magyar katonai attasékkal. A magyarországi programok esetén a budapesti állomáshelyű vagy a Magyarországon akkreditált, a partnerországban végrehajtásra tervezett programok esetén az oda akkreditált magyar katonai attasé útján kerül sor az információcserére. Az ügyintézés mindkét fél attaséhivatalának tájékoztatása mellett zajlik.
(2) A KNET programok vonatkozásában a programfelelős szervezetek – kivéve a KNBSZ főigazgatóját – nem jogosultak a külföldi partnerekkel történő közvetlen kapcsolatfelvétel önálló kezdeményezésére vagy ilyen megkeresés elfogadására, viszont az előkészítés alatt lévő programok korábban már leegyeztetett technikai részleteit – a programban, a fogadó személyében, a tárgyaló delegáció összetételében, a tárgyalási témakörökben bekövetkezett változások esetén – a HM NEF párhuzamos tájékoztatása mellett közvetlenül egyeztethetik a külföldi partnerszervezet kijelölt kapcsolattartójával, ha azok hivatalos úton történő egyeztetésére már nem áll elegendő idő rendelkezésre. Ha a programfelelős szervezetekhez közvetlenül érkezik megkeresés, annak további ügyintézését katonadiplomáciai úton kell intézni.
(3) Külföldi KNET programok végrehajtása előtt – a programfelelős szervezetek kezdeményezésére – a HM NEF katonadiplomáciai úton tájékozódik a partner fogadókészségéről, a látogatás tervezett programjáról és a tárgyalásra javasolt témákról. A programfelelős szervezetektől kapott információk alapján, miniszteri program esetén a diplomáciai főtanácsadóval történt egyeztetést követően, a HM NEF tájékoztatja a külföldi partnert a kiutazó delegáció összetételéről és utazási adatairól, a magyar fél által javasolt tárgyalási témákról, valamint a programmal összefüggő egyéb kérdésekről.
(4) Magyarországi KNET program esetén a HM NEF katonadiplomáciai úton tájékozódik a külföldi partner programmal kapcsolatos igényeiről, tárgyalási témajavaslatairól, az érkező delegáció összetételéről és utazási adatairól, amelyekről írásban tájékoztatja a programfelelős szervezetet, valamint a KNBSZ-t. A programfelelős szervezet által elkészített programot a HM NEF megküldi a külföldi partnernek.
(5) A programfelelős szervezet a program partnerrel egyeztetett és véglegesített adatainak, valamint végleges részleteinek – különösen a delegáció összetétele, az időpont, a tárgyalási téma – esetleges megváltozásáról tájékoztatja a HM NEF-et, aki erről – katonadiplomáciai úton – értesíti a külföldi partnert.
(6) A kétoldalú kapcsolattartás során – a HM NEF útján – igényelt információs, valamint adott program végrehajtásához szükséges írásos anyagokat a programfelelős szervezetek magyar vagy angol nyelven küldik meg a HM NEF részére.
10. § (1) A tárgyévi KNET jóváhagyásáig a végrehajtásra kerülő programokkal kapcsolatos kérelmeket az illetékes szakmai főfelelős hagyja jóvá. A jóváhagyott KNET-ben a programfelelős szervezet részére biztosított keretösszegig az utazásokat és a fogadásokat a programfelelős szervezet vezetője engedélyezi.
(2) A programfelelős szervezetek vezetői a KNET-ben jóváhagyott programok költségkereteivel saját hatáskörben gazdálkodnak.
(3) Ha a kétoldalú nemzetközi együttműködési program forrásigénye meghaladja a programfelelős szervezetek részére jóváhagyott KNET költségkeretet, a szakmai főfelelős dönti el, hogy a kétoldalú nemzetközi együttműködési program végrehajtásához szükséges pénzügyi forrást az alárendeltségébe tartozó honvédelmi szervezetek KNET keretei, a rendelkezésre álló más kerete vagy a saját KNET kerete terhére engedélyezi.
(4) Azon kiemelt nemzetközi programok esetében, amelyek a KNET-ben vagy más nemzetközi előirányzat keretére nem kerültek betervezésre, és a végrehajtásukra nem áll rendelkezésre a szükséges forrás, az érintett programfelelős szervezet – a szakmai főfelelőse egyetértésével és a diplomáciai főtanácsadó tájékoztatása mellett – a keretgazda részére pótelőirányzat-igényt küld, melynek felülvizsgálatát követően a keretgazda év közben pótelőirányzat-igényt terjeszt fel a HM VGH és a HM Gazdálkodási ügyekért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: HM GÜFHÁT) útján a HM KÁT részére jóváhagyás céljából.
6. A multilaterális (többoldalú) együttműködési programok
11. § (1) A tervezési tájékoztatót a diplomáciai főtanácsadóval egyeztetve a HM VPF állítja össze, amelyet a tárgyévet megelőző év szeptember 15-ig megküld a szakmai főfelelősök részére. A tervezési tájékoztató tartalmazza a szakmai főfelelősök és az alárendeltségükbe tartozó honvédelmi szervezetek multilaterális nemzetközi programjaira felhasználható keretet, valamint a programok kialakításához szükséges normákat, a vonatkozó szabályozókat és a tervezés határidejét.
(2) A programfelelős szervezetek a 2. § (2) bekezdése szerinti együttműködési területek szerinti feladatokra vonatkozó konkrét összesített programjavaslataikat a tervezési tájékoztatóban meghatározott formában megküldik a szakmai főfelelős részére. A szakmai főfelelősök a saját és az alárendeltségükbe tartozó honvédelmi szervezetek előre nem látható feladataira tervezéskor tartalékot képeznek.
(3) A szakmai főfelelős az általa irányított terület programjainak összesítését és ellenőrzését követően – a tervezési tájékoztatóban feltüntetett határidőig – megküldi programjavaslatát a HM VPHÁT részére. A programfelelős szervezetek programjavaslataikat a tervezési tájékoztatóban foglaltak figyelembevételével készítik el.
(4) A szakmai főfelelősöktől beérkezett programjavaslatokat a HM VPF összesíti, elemzi, és indokolt esetben az illetékes szervekkel való egyeztetés után módosítja azokat.
(5) A HM VPF elkészíti a MET tervezetét, amely tartalmazza az összesített programokat programfelelős fejezeti bontásban, a programfelelős és a végrehajtó szervezeteket és a programokhoz rendelt költségkereteket.
(6) A diplomáciai főtanácsadóval egyeztetett MET-et a tárgyévet megelőző év december 15-ig a HM VPHÁT terjeszti fel a HM VPSZIÁT és a HM KÁT útján a miniszter részére jóváhagyásra.
(7)5 A jóváhagyott MET-et – végrehajtás céljából – a HM VPF a tárgyévet megelőző év december 31-ig megküldi az érintett szakmai fő felelősök, a KNBSZ és a HM VGH részére.
(8) A programfelelős szervezetek a multilaterális – a magyar katonai attasé illetékességét nem érintő – programokon való részvételüket önállóan szervezik.
12. § (1) A tárgyévi MET jóváhagyásáig a végrehajtásra kerülő programokkal kapcsolatos kérelmeket az illetékes szakmai főfelelős hagyja jóvá. A jóváhagyott MET-ben a programfelelős szervezet részére biztosított keretösszegig az utazásokat és a fogadásokat a programfelelős szervezet vezetője engedélyezi.
(2) A programfelelős szervezetek vezetői a MET-ben jóváhagyott programok költségkereteivel saját hatáskörben gazdálkodnak.
(3) Ha a multilaterális együttműködési program forrásigénye meghaladja a programfelelős szervezetek részére jóváhagyott MET keretet, a szakmai főfelelős dönti el, hogy a multilaterális együttműködési program végrehajtásához szükséges pénzügyi forrást az alárendeltségébe tartozó honvédelmi szervezetek MET keretei, a rendelkezésre álló más kerete vagy a saját MET kerete terhére engedélyezi.
(4) Azon kiemelt nemzetközi programok esetében, amelyek a MET-ben vagy más nemzetközi előirányzat keretére nem kerültek betervezésre és a végrehajtásukra nem áll rendelkezésre a szükséges forrás, az érintett programfelelős szervezet – a szakmai főfelelőse egyetértésével, a diplomáciai főtanácsadó tájékoztatása mellett – a keretgazda részére pótelőirányzat-igényt küld, melynek felülvizsgálatát követően a keretgazda év közben pótelőirányzat-igényt terjeszt fel a HM VGH és a HM GÜFHÁT útján a HM KÁT részére jóváhagyás céljából.
7. A miniszter és a minisztérium politikai és szakmai felsővezetői két- és többoldalú tárgyalásainak előkészítése
13. § (1) A miniszter két- és többoldalú tárgyalásainak előkészítéséhez tárgyalási dosszié készül (tematika és háttér), amelyet az előkészítésért felelős önálló szervezeti egység legkésőbb 48 órával a tárgyalás napja előtt felterjeszt a Miniszteri Kabinetre. A dossziét a felterjesztést követően felmerült új körülmény esetén a tárgyalás előtt az előkészítésért felelős önálló szervezeti egység aktualizálja.
(2) A kétoldalú tárgyalások előkészítéséhez kapcsolódó tárgyalási dosszié felépítése:
a) vezetői összefoglaló (tárgyalás célja, a találkozó kezdeményezője),
b) a tárgyalás során a magyar fél által képviselt álláspont rövid, tömör 3–5 legfontosabb üzenete,
c) tárgyalási tematika,
d) a tárgyalópartner életrajza,
e) kommunikációs javaslat: a 3–5 kiemelt üzenetet tartalmazó kommunikációs javaslatot a dosszié a tárgyalási tematikája alapján a HM Sajtó Osztály dolgozza ki, majd a HM NEF véleményezi,
f) a tárgyalási háttér, a tárgyalás során felvetésre javasolt egyes témákat leíró magyarázat a tárgyalási tematika szerinti sorrendben,
g) egyéb szükséges információk, rövid általános országismertető, a bilaterális és katonadiplomáciai kapcsolatok rövid bemutatása.
(3) A többoldalú tárgyalások előkészítéséhez kapcsolódó tárgyalási dosszié felépítése:
a) vezetői összefoglaló (tárgyalás célja, szakpolitikai kontextusa),
b) javasolt felszólalás,
c) a tárgyalás háttere, valamint a tárgyalás résztvevőinek életrajza,
d) kommunikációs javaslat: a dossziéban szereplő felszólalási javaslat alapján összeállított 3–5 kiemelt üzenetet tartalmazó kommunikációs javaslatot a HM Sajtó Osztály dolgozza ki, azt követően a HM VPF véleményezi.
14. § A miniszteri tárgyalásokról szóló jelentést a tárgyaláson részt vett főosztály vezetője a felügyelő helyettes államtitkár jóváhagyásával a tárgyalást követő 24 órán belül elektronikusan felterjeszti a HM VPSZIÁT útján, a Miniszteri Kabineten (diplomáciai főtanácsadó) keresztül a miniszter részére. A jelentés miniszteri jóváhagyást követően azonnal elektronikusan megküldésre kerül az elosztóív szerinti személyek részére. NATO csúcsértekezletek, védelmi miniszteri találkozók és egyéb ülések esetén a minősítésre tekintettel 24 órán belül e-mailen gyorsjelentés készül, majd – a minősített ügykezelés jelentette időtényező miatt – két munkanapon belül terjeszti fel a hivatalos, kibővített jelentést az illetékes főosztály vezetője.
15. § A minisztérium politikai és szakmai felsővezetői és az MH vezetői nemzetközi ügyeket érintő tárgyalásai kapcsán követendő szabályok:
a) A nemzetközi elfoglaltságokat tartalmazó heti kimutatásban felsorolt politikai és szakmai felsővezetők következő hétre tervezett nemzetközi vonatkozású eseményeiről, utazásairól, tárgyalásairól a megelőző hét pénteken a politikai és szakmai felsővezetők titkárságai, kabinetjei tájékoztatást küldenek a HM NEF-en keresztül a Miniszteri Kabinet részére. Amennyiben a heti jelentés leadása után, de a következő jelentés megtétele előtt terven felüli utazásról születik döntés, arról a Miniszteri Kabinetet soron kívül, írásban szükséges tájékoztatni.
b) A minisztert a tárgyaláson eseti jelleggel helyettesítő politikai vagy szakmai felsővezető tárgyalásaihoz készített háttéranyagokat a tárgyalást megelőzően az előkészítésért felelős önálló szervezeti egység soron kívül megküldi a minisztert a tárgyaláson eseti jelleggel helyettesítő részére, és tájékoztatásul megküldi a Miniszteri Kabinet részére is.
c) A b) pontban foglalt helyettesítés esetén a tárgyalást követően az ott elhangzott legfontosabb kérdésekről a tárgyaló politikai vagy szakmai felsővezető 24 órán belül elektronikusan megküldi a rövid összefoglalót közvetlenül a miniszter és a Miniszteri Kabinet (diplomáciai főtanácsadó) részére. A tárgyalásról készített teljes jelentést a tárgyaló politikai vagy szakmai felsővezető titkársága vagy kabinetje a tárgyalást követő 3 munkanapon belül terjeszti fel a Miniszteri Kabinet (diplomáciai főtanácsadó) részére.
16. § A HM által más tárcák politikai vagy szakmai felsővezetői részére előkészített háttéranyagokat, tárgyalási anyagokat az előkészítésért felelős önálló szervezeti egység tájékoztatás, illetve a Köztársasági Elnöki Hivatal, a Külgazdasági és Külügyminisztérium és Miniszterelnökség esetében jóváhagyás céljából felterjeszti a Miniszteri Kabinet (diplomáciai főtanácsadó) részére.
8. Vallási programok és katonai zarándoklatok
17. § (1) A nemzetközi katonalelkészi együttműködéssel kapcsolatos feladatok és a zarándoklati kötelezettségvállalások a HM PÁT hatáskörébe tartoznak.
(2) A HM támogatja a magyar katonáknak a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló 2011. évi CCVI. törvény végrehajtásáról szóló 231/2019. (X. 4.) Korm. rendelet 34. § g) pontja szerinti zarándoklaton történő részvételét. A zarándoklat szervezését a HM TLSZ végzi, amelyet a HM – elsősorban szállítóeszközök térítésmentes átadásával és az éves KNET keretében meghatározott összegben, a szolgálati feladatot ellátók költségeinek átvállalásával – támogat.
9. A beszerzési és a haditechnikai együttműködési programok
18. § (1) A HM VGH a Beszerzési Programok Utazási és Rendezvényi Tervének elkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok koordinálása keretében
a) kapcsolatot tart a beszerzési és a haditechnikai együttműködési programokban érintett honvédelmi szervezetekkel és szervezeti elemekkel, amelynek során
aa) fogadja megkereséseiket és leveleiket,
ab) egyeztetést kezdeményez,
ac) tájékoztatást nyújt a felmerülő problémákról és egyeztetésekről; és
b) folyamatosan elemzi és értékeli a beszerzési programokra vonatkozó terv végrehajtását;
c) éves összefoglaló jelentést készít és terjeszt fel a tárgyév február 28-ig a HM KÁT részére a tárgyévet megelőző évben végrehajtott beszerzési programok utazási és rendezvényi keretének felhasználásáról, a felmerült problémákról, és javaslatot tesz azok megoldására.
(2) Az éves összefoglaló jelentést tájékoztatásul meg kell küldeni a HM VPHÁT és a HM VIBHÁT útján a HM VPSZIÁT részére.
19. § (1) A 18. § (1) bekezdés a) pontja szerinti honvédelmi szervezetek a beszerzési programokkal kapcsolatos utazások, rendezvények költségigényeit – programonkénti bontásban – a tárgyévet megelőző év szeptember 15-ig megküldik a HM VGH részére.
(2) Az utazásokat és a rendezvényeket – a HM VGH által összeállított és a HM KÁT által a tárgyévet megelőző év november 15-ig jóváhagyott – éves Beszerzési Programok Utazási és Rendezvényi Terve alapján a HM VGH főigazgatója engedélyezi. Terven felüli utazásokat és rendezvényeket a HM GÜFHÁT engedélyezhet.
(3) A beszerzési programokkal kapcsolatos utazások és rendezvények kiadásait a programfelelős szervezetek a saját intézményi költségvetésükbe tervezik, és az elemi költségvetés jóváhagyását követő 30 napon belül kezdeményezik annak a HM VGH mint költségviselő szervezet részére történő átcsoportosítását. A szükséges átcsoportosítások hiányában a fedezettel nem rendelkező feladatok nem hajthatók végre.
10. Ellenőrzési utazások
20. § (1) Az ellenőrzési terv elkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok koordinálása keretében a keretgazda szervezet összeállítja az Ellenőrzési Utazások Tervét, valamint a szakmai elöljáró felé elkészíti a kapcsolódó jelentéseket, beszámolókat.
(2) A keretgazda a tárgyévet megelőző év december 15-ig tájékoztatásul megküldi a HM VGH részére az (1) bekezdésben meghatározott, a nemzetközi feladatai felett felügyeletet gyakorló által jóváhagyott tervet.
(3) Az ellenőrzési utak költségeinek fedezete a nemzetközi feladatokon jóváhagyott költségvetésből biztosított keret.
(4) Azon honvédelmi szervezetek, amelyeknek nem áll rendelkezésére az ellenőrzési utazáshoz biztosított forrás, azonban az jogszabály, közjogi szervezetszabályozó eszköz vagy belső rendelkezés alapján a tárgyévben feladatként felmerül, az ellenőrzési utazás a szükséges forrás honvédelmi szervezet intézményi költségvetéséből történő átcsoportosításával vagy más forrásból történő biztosításával és a szakmai főfelelős engedélyével végrehajtható.
11. Magyarországon települő katonai szervezetek és többnemzeti katonai parancsnokságok együttműködési programjai
21. § (1) A Magyarországon települő katonai szervezet vagy többnemzeti katonai parancsnokság a magyar nemzeti költségvetési forrásból a nemzetközi feladatokon jóváhagyott keret terhére megvalósuló nemzetközi együttműködési programjai koordinálása keretében a keretgazda szervezettel együttműködve összeállítja az Utazási és Rendezvényi Tervét, valamint a szakmai felügyeletet gyakorló felé elkészíti a kapcsolódó jelentéseket, beszámolókat.
(2) A Magyarországon települő katonai szervezet vagy többnemzeti katonai parancsnokság a tárgyévet megelőző év december 15-ig tájékoztatásul megküldi a HM VGH és a HM Katonai Irányítási Főosztály részére az (1) bekezdésben meghatározott, a szakmai felügyeletet gyakorló által jóváhagyott tervet.
12. A nemzetközi együttműködés pénzügyi és logisztikai biztosítása és elszámolásuk végrehajtásának rendje
22. § (1) Pénzügyi fedezet nélkül fogadási vagy kiutazási program nem hajtható végre. A pénzügyi fedezet meglétét minden esetben a HM VGH pénzügyi ellenjegyzése (a továbbiakban: ellenjegyzés) igazolja.
(2) A szakmai főfelelős felel a saját és alárendelt szervezetei jóváhagyott nemzetközi tervekben biztosított kereteinek szakszerű és jogszerű felhasználásáért.
(3) A programfelelős szervezetek és a szakmai főfelelősök keretét meghaladó kötelezettségvállalásokat a forrás egyidejű biztosításával a HM KÁT engedélyezheti.
23. § (1)6 A jóváhagyott szolgálati utazás megkezdése előtt legalább 14 nappal a végrehajtó szerv az 5. § (1) bekezdés 2–9., 11–12. és 14–28. pontja, illetve (2) bekezdése szerinti kiutazások esetén az 1. melléklet szerinti, az NSIP NAK terhére végrehajtott kiutazások esetén a 2. melléklet szerinti, az engedélyezésre jogosult elöljáró által aláírt kiutazási engedély egy példányát az ideiglenes külföldi szolgálattal összefüggő költségek kimutatásával együtt megküldi a HM VGH, a pénzügyi ellenjegyzést követően az érintett magyar katonai attasé tájékoztatása céljából a HM NEF útján a KNBSZ részére.
(2) A kiutazási engedélyek és vezénylési határozatok pénzügyi ellenjegyzését a HM VGH végzi. Az ellenjegyzés kiterjed az éves tervek, a jóváhagyott keretek, a rendelkezésre álló szabad előirányzatok és a tervezett kifizetési időpontban a pénzügyi fedezet biztosítottságának ellenőrzésére, valamint a járandóságok megállapításának szabályszerűségére.
(3) Ha az igénylés adattartalma hiányos, vagy a szükséges előirányzat-keret a nemzetközi program végrehajtásához nem áll rendelkezésre
a) a programfelelős szervezet vezetője, vagy
b) a programfelelős szervezet vezetőjének hatáskörét meghaladó esetben annak hivatali felettese vagy szolgálati elöljárója,
a HM VGH mint költségviselő szervezet részére megküldött írásos engedélye alapján – amely többek között tartalmazza az előirányzat-keret vagy az előirányzat átcsoportosításra vonatkozó döntést is – a nemzetközi program biztosításának előkészítése megkezdődhet, azzal, hogy a program befejezéséig a hiányosságok rendezésre kerülnek.
(4) A nemzetközi kapcsolattartással összefüggő feladatok végrehajtásában érintett szervezetek a feladatkörükhöz kapcsolódó adatkezelések tekintetében az adatvédelmi szabályozók előírásainak megfelelően járnak el, gondoskodnak a személyes adatok kezelésében érintettek megfelelő tájékoztatásáról, az adatkezelések megtervezésekor kikérik az adatvédelmi tisztviselők véleményét.
(5)7 A kiutazási engedély és a vezénylési határozat kizárólag a végrehajtás során felmerült és előre nem látható okból módosítható a 3. melléklet szerinti formában. A módosított kiutazási engedélyhez és vezénylési határozathoz csatolni kell a módosítás okát bizonyító okmányokat, számlákat, továbbá a „Megjegyzés” rovatban fel kell tüntetni a módosítás rövid indokolását. A módosított kiutazási engedélyt és vezénylési határozatot legkésőbb az utazás végrehajtását követő öt munkanapon belül kell megküldeni a HM VGH részére.
(6) Ha a kiutazási engedély az (1) bekezdés szerinti határidőn belül kerül megküldésre – a módosítások, az állami vezetők, a fegyverzetellenőrzési programok és a pilóták kiutazásainak kivételével –, a kiutazási engedélyt az (1) bekezdés szerinti engedélyezésre jogosult elöljáró záradékával kell megküldeni, amely tartalmazza a késedelmes megküldés okát. A 14 napon belül megküldött kiutazási engedély szerinti igény a záradék megléte esetén teljesíthető.
(7) A KNBSZ szakmai felelősségi körébe utalt KNET utazásoknál a kiutazási engedélyek és a vezénylési határozatok elkészítését, ellenjegyzését és engedélyezését a KNBSZ személyi állományának vonatkozásában a KNBSZ végzi.
24. § (1) Külföldi delegáció fogadása esetén a programfelelős szervezet a jóváhagyott részletes programtervet a HM utasítás 9. melléklete szerinti „Igénylőlap a hazai rendezvények vendéglátási és nemzetközi programok vendégfogadási szolgáltatásaira” elnevezésű nyomtatványon, a rendezvény tervezett dátuma előtt legalább 14 nappal – az 5. § (1) bekezdés 8. és 18. pontja szerinti fogadások kivételével – megküldi a HM VGH részére.
(2) Az igénylések ellenjegyzését a HM VGH végzi. Az ellenjegyzés kiterjed az éves tervek, a jóváhagyott keretek, a rendelkezésre álló szabad előirányzatok és a tervezett kifizetési időpontban a pénzügyi fedezet biztosítottságának ellenőrzésére.
(3) Ha az igénylés adattartalma hiányos, vagy a szükséges előirányzat-keret a nemzetközi program végrehajtásához nem áll rendelkezésre, a 19. § (3) bekezdésében foglaltak alkalmazandók.
25. § (1) A nemzetközi kapcsolattartás során – kivéve, ha egy adott részfeladatra önálló keret biztosítására kerül sor – a programfelelős szervezet költségkerete terhére kell elszámolni minden megvalósított programmal összefüggő kiadást, függetlenül attól, hogy a feladatban részt vevő személyek a programfelelős szervezet állományába tartoznak-e.
(2) Az év közben felmerülő – a programfelelős szervezet és a szakmai főfelelős kereteiből nem finanszírozható –, nem tervezett programok végrehajtását lehetőség szerint a negyedik negyedévre kell halasztani. E programok tárca szinten az év közben keletkezett – tárgyév szeptember 30-ig felülvizsgált – maradvány keretére hajthatóak végre.
(3) Ha a program költségeinek biztosítására külön engedély alapján más forrásból kerül sor, a költségek átcsoportosításának rendezése érdekében a kiutazási engedélyekhez csatolni kell az elöljáró jóváhagyását tartalmazó ügydarabot.
26. § (1) A nemzetközi együttműködési feladatok költségvetési szükségleteit a jóváhagyott éves terveknek megfelelően, összesítve egész évre vonatkozóan a HM VGH készíti el, együttműködve a keretgazda szervezetekkel.
(2) A honvédelmi tárca nemzetközi költségvetésének tervezése során felmerülő, de az egyes programfelelős szervezetek között programonként fel nem osztható tételeket a HM VGH önálló feladatként tervezi. Fel nem osztható tételek különösen a delegációs gépjárműbérlés, a tolmácsolás és a fordítás költségei és a nemzetközi kapcsolattartással összefüggő ajándék- és emléktárgyak.
(3) A HM VGH a honvédelmi szervezetek kétoldalú és multilaterális programjaira biztosított költségkereteket programfelelős szervezetenkénti bontásban elkülönítetten tartja nyilván.
(4) A HM VGH a programfelelős szervezetek és a keretgazda szervezetek részére a tárgyév második hónapjától minden hónap 15. napjáig számszaki beszámolót készít a tárgyhó 10. napja szerinti állapotnak megfelelően és a folyamatban lévő feladatokkal kapcsolatos várható – a HM VGH költségvetésében felmerülő – kifizetésekről, valamint a tárgyévre vonatkozóan a tárgyévet követő év január 10-ig a programok végrehajtására elszámolt költségekről – a szakmai főfelelős szervezetek részére a szakmai felügyeletük alá tartozó programfelelős szervezetek felhasználásáról, a keretgazda szervezetek részére a teljes keretre vonatkozóan – és a keretek felhasználásának helyzetéről programfelelős szervezetenkénti bontásban.
(5) Az utasításban meghatározott elvek és normák alkalmazásának helyességét a keretgazda szervezet a HM VGH számszaki beszámolói alapján havonta ellenőrzi.
(6) Külföldi delegáció fogadása esetén az MH BHD legfeljebb a végrehajtást követő 30. napig tájékoztatja a HM VGH-t a HM utasítás 9. melléklete szerinti „Igénylőlap a hazai rendezvények vendéglátási és nemzetközi programok vendégfogadási szolgáltatásaira” elnevezésű nyomtatványon igényelt szolgáltatások tételes, összegszerű megvalósulásáról a fogadások kötelezettségvállalása nyilvántartásának pontosítása céljából.
(7) A keretgazda szervezetek keretük tárgyév szeptember 15-i felhasználása helyzetének, valamint a még hátralevő programok ismeretében a programfelelős szervezetek – az MH vonatkozásában az MH PK egyetértésével – fontossági sorrendbe állított javaslatainak figyelembevételével év közbeni igények felmerülésekor, valamint legkésőbb az év végi zárás kapcsán a tárgyév október 15-ig javaslatot tesznek a HM VPHÁT részére a rendelkezésre álló költségkeretek programfelelősök közötti szükség szerinti átcsoportosítására, illetve megvonására. A keretmódosításokat a HM KÁT hagyja jóvá.
(8) A HM KÁT által jóváhagyott keretmódosításokról a keretgazda szervezet tájékoztatja a szakmai főfelelősöket és a HM VGH-t.
13. Az utazási költségek megtérítésére jogosult EU tanácsi ülésekre vonatkozó szabályok
27. § (1) Az EU által a tagállamok részére – a tagállamok küldöttei utazási költségeinek megtérítése érdekében – biztosított nemzeti utazási boríték (a továbbiakban: utazási boríték) terhére elszámolható utazások esetén a kiutazások lebonyolításában részt vevő szervezetek felelőssége, hogy az utazási költségek a honvédelmi tárca részére visszatérítésre kerüljenek.
(2) A Tanács Főtitkárának vonatkozó határozata értelmében visszatérítésre jogosult találkozók: az Európai Tanács ülései, az Európai Unió Tanácsának ülései, a Tanács Főtitkársága által kiadott és rendszeresen frissített lista alapján a tanácsüléseket előkészítő munkacsoport- és bizottsági ülések, valamint egyéb, hagyományosan a soros elnökséget adó országban megrendezésre kerülő, előre meghatározott munkacsoporti és bizottsági találkozók, melyek száma nem haladhatja meg a tizenötöt.
(3) Az Európai Koordinációs és Tárcaközi Bizottság ülésein az utazási boríték tárgykörben készített dokumentumok alapján a HM VPF tájékoztatja az érintett honvédelmi szervezeteket az elszámolható utak aktuális listájáról és az elszámolás szabályairól.
(4) Elszámolható utak esetén a kiutazási engedély fejlécén a programfelelős szervezet feltünteti az „EU utazási költségtérítésre jogosult” szövegrészt, valamint IV. részében az ülés kódszámát és angol megnevezését, továbbá tájékoztatja a HM VPF-et a kiutazás végrehajtásáról.
(5)8 A kiutazási költségek pénzügyi elszámolásával egyidejűleg a programfelelős szervezet képviselője az HM VGH utaztatási ügyintézőjének átadja az ülésen való részvételt bizonyító „Participants” fejlécű dokumentum másodpéldányát vagy ennek hiányában a kiutazást végrehajtó delegáció vezetőjének utólagos nyilatkozatát, amelyen szerepeltetni kell az ülés kódszámát, magyarul a pontos megnevezését, helyszínét és dátumát.
(6) Az utazás igazolásához a (4) bekezdésben foglaltakon kívül szükséges
a) az utazási irodáktól, a légitársaságoktól, az illetékes katonai hatóságtól vagy bármely egyéb közlekedési szolgáltatótól származó számla eredeti példánya vagy másolata,
b) a Tanács Főtitkárságától kapott meghívónak és az ülés napirendjének a másolata,
c) az utazásra jogosító jegy másolata,
d) valamennyi beszállókártya eredeti példánya vagy másolata vagy ezek hiányában egy nyilatkozat leadása és
e) az elszámolt utazási költségek kifizetési vagy pénzátutalási bizonylata vagy hiteligazolás.
(7)9 A HM VGH a tárgyhót követő hónap 20. napjáig elektronikusan és papír alapon is megküldi az elszámolandó utazások adatait és a kapcsolódó dokumentációt a Miniszterelnökség Költségvetési és Intézményfelügyeleti Főosztálya részére, ha az adott hónapban elszámolható kiutazás került végrehajtásra.
14. Úti okmányok kiadása
28. § (1) NATO tagállamokba vagy a Békepartnerség tagállamaiba történő utazás esetén a katonák útba indításához NATO menetparancs is kiadható a NATO országok által használt nemzeti menetparancs alkalmazásával kapcsolatos szabályokról szóló 14/2021. (VII. 16.) HM rendeletben meghatározottak szerint. A programfelelős szervezet – kiutazó – a kiutazási engedéllyel és a vezénylési határozattal együtt a tervezett útba indítást megelőző 14 nappal kérelmezheti a NATO menetparancsot.
(2)10 Ha a kiutazó nem rendelkezik szolgálati útlevéllel, a vízumköteles országokba történő kiutazás esetén a szükséges vízumot a jóváhagyott költségkerete terhére szerzi be.
(3)11 A kiutazáshoz szükséges repülő- és vonatjegyet, szállást, valamint a szolgálati és a külügyi szolgálati útlevelet az HM VGH biztosítja a kiutazó részére. A szállás foglalásáról a kiutazást elrendelő katonai szervezet intézkedik, amennyiben a külföldi fogadó fél katonai szálláshelyen biztosít elhelyezést, vagy a fogadó fél által blokkosított szállásfoglalás történik, valamint ha gépjárművel történő utazás során útközben merül fel szállásigény.
(4) Egyes országokba történő szolgálati utazás esetén szükséges a beutazási vagy átutazás esetén az átutazási engedély, ezért a kiutazó a HM NEF útján tájékozódik a célországba való be- és átutazásra vonatkozó bejelentési kötelezettségről. A kiutazó a be- és átutazási engedélyköteles országba történő utazás esetén a be- és átutazási engedélyekre vonatkozó kérelmeket a külföldi ország által meghatározott formában és határidőben a HM NEF útján kéri meg.
(5) A HM NEF az országok által előírt aktuális mintát és a szükséges tájékoztatót évente január 31-ig megküldi a honvédelmi szervezeteknek.
14/A.12 Szolgálati útlevelek
28/A. § Szolgálati útlevelet az 1. § (1) bekezdésében meghatározott szervek azon hivatásos, szerződéses vagy önkéntes tartalékos állományú tagja, illetve kormánytisztviselője, honvédelmi alkalmazottja vagy munkavállalója igényelhet,
a) aki az R1. szerinti külföldi szolgálatot teljesít;
b) akinek munkaköri kötelességéhez tartozik a nemzetközi ügyek intézése, a külföldi szervekkel való kapcsolattartás, vagy a kiküldő szerv képviselete külföldi szervek előtt;
c) akinek szolgálati célból történő rendszeres külföldre utazása miatt ez indokolt. Rendszeresnek kell tekinteni a külföldi utazást, ha az várhatóan legalább havonta egyszer előfordul.
28/B. § (1) Szolgálati útlevél kiállítását „Szolgálati útlevél kiadása iránti kérelemmel” (a továbbiakban: kérelem) kell kezdeményezni. A kérelemnek tartalmaznia kell a kiküldött nevét, rendfokozatát, az igénylő személyes adatait, valamint fel kell tüntetni – magyar és angol nyelven – a kiküldetés célját (pl. békefenntartó misszió, katonai képviselet, családtag). A kérelmet a kiküldő szerv vezetője írja alá.
(2) A kérelmeket az egyébként irányadó szolgálati út betartásával, az 1. § (1) bekezdés a) pontja szerinti szerv esetén a kérelmeket a szolgálati út betartásával, havonta, összefoglaló irattal kell megküldeni a HVK Személyzeti Csoportfőnökség (a továbbiakban: HVK SZCSF) részére. A megküldött kérelmeket a HVK SZCSF havonkénti összefoglaló irattal terjeszti fel a Honvéd Vezérkar főnöke (a továbbiakban: HVKF) és a HM KÁT útján a honvédelmi miniszterhez.
(3) A honvédelmi miniszter, a HVKF és a HM KÁT véleményének figyelembevételével dönt a szolgálati útlevél kiadásának kezdeményezéséről. A havonkénti összefoglaló iratban történő felterjesztéstől rendkívül indokolt esetben el lehet térni. A rendkívül indokolt esetet megalapozó körülményeket a felterjesztésben fel kell tüntetni.
(4) A miniszter egyetértő javaslatának kézhezvétele után a szolgálati útlevelet kérő személy személyesen megjelenik a külföldre utazásról szóló 1998. évi XII. törvény végrehajtásáról szóló 101/1998. (V. 22.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 7. §-a szerinti járási hivatalnál, kijelölt kormányhivatalnál vagy az általános hatáskörű útlevélhatóságnál (a továbbiakban: Hivatal), ahol a Korm. rendelet 13. §-a szerinti kérelmét előterjeszti. A kérelemhez csatolnia kell a Korm. rendelet 17. § (1), (2) és (5) bekezdésében meghatározott okmányokat, adatokat.
(5) A szolgálati útlevelet kérő személy a szolgálati útlevél kézbesítését a Hivatal címére kéri. A szolgálati útlevelet a HM VGH kijelölt ügyintézője hozza el a Hivataltól, és a szolgálati útlevelet kérő személy vagy a kiküldő szerv állományából kijelölt ügyintéző a HM VGH-nál veheti át.
28/C. § A HM VGH
a) a Korm. rendelet 29. § (1) bekezdés a) pontja szerinti nyilvántartást vezet a szolgálati útlevelekről;
b) továbbítja a szolgálati útlevelet a kiküldő szervnek, amennyiben az útlevelet kérő személy vagy a kiküldő szerv állományából kijelölt ügyintéző a szolgálati útlevelet a HM VGH-n nem vette át;
c) a szolgálati útlevélre jogosultság megszűnése vagy az útlevél érvényességének lejárta esetén a szolgálati útlevelet továbbítja a Hivatalhoz.
28/D. § (1) A szolgálati útlevelek kezelésével kapcsolatos feladatok ellátása érdekében minden kiküldő szerv állományából egy fő ügyintézőt ki kell jelölni. A kijelölt ügyintéző nevéről, rendfokozatáról, beosztásáról és elérhetőségéről a HM VGH-t a kijelölést követő 5 napon belül tájékoztatni kell.
(2) Az (1) bekezdés szerinti ügyintéző
a) a kiküldő szerv állományába tartozó személyek részére kiállított útlevelekről az iktatókönyvi nyilvántartásba a 6. melléklet szerinti adatlapot vesz fel;
b) zárható helyen, megfelelő módon tárolja a szolgálati útleveleket, és az a) pont szerinti adatlapokat;
c) ellenőrzi az útlevelek érvényességét, és az érvényesség lejárta előtt legalább 6 hónappal erről tájékoztatja a kiküldöttet, valamint a kiküldő szerv vezetőjét;
d) szolgálati út esetén az utazást jóváhagyó vezető engedélye alapján, aláírás ellenében kiadja a szolgálati útlevelet. Az útlevél kiadása előtt ellenőrzi az útlevél érvényességét;
e) gondoskodik a szolgálati út befejezését követően a szolgálati útlevél visszavételéről, a 28/E. § (2) bekezdése szerint;
f) a szolgálati útlevélre jogosultság megszűnését vagy az útlevél lejártát követően az útlevelet és az a) pont szerinti adatlap másolatát tizenöt napon belül megküldi a HM VGH-nak.
(3) Az (1) bekezdés szerint kijelölt ügyintéző munkaköri leírásában a kijelölést szerepeltetni kell.
28/E. § (1) A szolgálati útlevél csak szolgálati utazás céljából használható.
(2) A szolgálati útlevelet az utazás befejezését követő öt napon belül le kell adni a 28/D. § (1) bekezdése szerinti ügyintézőnek. Ezen határidő elmulasztását az ügyintéző haladéktalanul jelzi a kiküldött elöljárójának (felettesének).
(3) A szolgálati útlevél nem szolgálati utazás céljából történő igénybevétele, illetve a (2) bekezdés szerinti határidő elmulasztása esetén a kiküldött elöljárója haladéktalanul megteszi a szükséges intézkedéseket, indokolt esetben fegyelmi eljárást kezdeményez.
28/F. § (1) A szolgálati útlevél megrongálódásáról, megsemmisüléséről, elvesztéséről vagy egyéb okból történő eltűnéséről a kiküldött haladéktalanul tájékoztatni köteles a 28/D. § (1) bekezdése szerinti ügyintézőt, aki az eseményről haladéktalanul, az ezen utasítás 7. melléklete szerint jegyzőkönyvet vesz fel.
(2) Az (1) bekezdés szerinti eseményt a jegyzőkönyv egyidejű csatolásával a kiküldött haladéktalanul jelenteni köteles a kiküldő szerv vezetőjének, illetve külföldön az illetékes katonai attaséhivatalnak, ennek hiányában a diplomáciai vagy konzuli képviseletnek. A jelentésnek tartalmaznia kell az esemény leírását, valamint – felvétele esetén – csatolni kell az egyéb hatósági jegyzőkönyvet vagy az eseménnyel kapcsolatos egyéb jelentést is.
(3) Az (1) bekezdés szerinti eseményről a kiküldő szerv a jegyzőkönyv megküldésével – a HM VGH-n keresztül – haladéktalanul tájékoztatja a Hivatalt, indokolt esetben kezdeményezi a szolgálati útlevél pótlását.
28/G. § Az útlevélkiadással és az útlevél adattartalmával kapcsolatos, a külföldre utazásról szóló 1998. évi XII. törvény 28. § (1) és (2) bekezdése szerinti adatszolgáltatást a HM VGH útján a Hivataltól kell kérni.
28/H. § A szolgálati útlevelek készítésének költségeit a 2. § (1) bekezdés 7. pontja szerinti kiküldő szerv intézményi költségvetésében kell megtervezni és elszámolni.
15. A jelentés rendje
29. § (1) A vezetői csereüdültetés és CLIMS üdülés kivételével az egyes nemzetközi feladatok – utazás és fogadás – végrehajtásáról a program befejezésétől számított 5 munkanapon belül a szolgálati elöljáró vagy a hivatali felettes, döntést igénylő kérdésben a szakmai főfelelősök részére jelentést kell felterjeszteni.
(2) A programról készült jóváhagyott jelentés egy-egy példányát meg kell küldeni a KNBSZ-nek és a keretgazda szervezeteknek, továbbá tájékoztatás céljából a program végrehajtásában érintett honvédelmi és minden olyan szervezetnek, amelyek részére az (1) bekezdés szerinti jelentés feladatot határoz meg, illetve amelyek feladat- és hatáskörét a jelentés érinti.
(3) Ha a jelentésben foglaltak miniszteri döntést igényelnek, azt minden esetben a szolgálati út betartásával a HM VPHÁT, valamint a diplomáciai főtanácsadó és a HM VPSZIÁT útján – MH honvédségi szervezetek esetén az MH PK útján – kell a miniszter részére felterjeszteni. Az MH katonai szervezetek MH PK útján felterjesztett jelentéseiket tájékoztatásul megküldik a HM VPHÁT és a diplomáciai főtanácsadó útján a HM VPSZIÁT-nak.
(4) A végrehajtott programokról szóló jelentésben foglaltaknak – az eredményesség megállapíthatósága érdekében – a tervezési adatokkal összevethetőnek kell lenniük. A protokolláris feladatok teljesítéséről szóló jelentések kivételével kerülni kell a jelentések kizárólagos leíró jellegét.
(5) A jelentés jóváhagyását követően az összegzésben megfogalmazott feladatokra történő intézkedés, annak nyomon követése, arról a szakmai főfelelős és keretgazda tájékoztatása a feladat felelősének megjelölt honvédelmi szervezet vezetőjének a feladata.
(6) A jelentésnek tartalmaznia kell
a) az esemény megnevezését,
b) a program adatait, különösen a résztvevők nevét, a program idejét, időtartamát és helyét,
c) a pénzügyi keretet, amelyre a program költségeit elszámolják,
d) az esemény célját,
e) a tervezetthez képest elért eredményeket,
f) a célkitűzés megvalósulását segítő és gátló tényezőket,
g) tájékoztatást arra vonatkozóan, hogy a programnak a következő évben javasolt-e a folytatása, a folytatásban kik, miben és milyen feltételekkel egyeztek meg,
h) a tapasztalatokat, a következtetéseket és a javító szándékú javaslatokat,
i) a balesetet és a bűncselekményt vagy az egyéb jelentési kötelezettséggel járó eseményt,
j) a program költségeinek részletes kimutatását, túllépések esetén az indokolást, valamint
k) a jelentést az összegzett értékelések és javaslatok alpont zárja, melyben a programmal kapcsolatban saját vagy más szervezet feladatát, annak felelősét, az együttműködőket, a feladat végrehajtásának határidejét és a visszacsatolás módját kell szerepeltetni.
16. Képviseleti tevékenység jelentési rendje
30. § (1) A 4. § (1) bekezdésében meghatározott tevékenységekről szóló jelentések és tájékoztatás rendjéről az MH vonatkozásában az MH PK intézkedésben rendelkezik.
(2) Az (1) bekezdés szerinti intézkedésnek tartalmaznia kell
a) a jelentő szervezeteket,
b) a tájékoztatásba bevont szervezeteket (figyelemmel a HM VPSZIÁT irányítási és a HM VPHÁT szakmai irányítási jogkörére) és
c) a jelentések, tájékoztatások formáját, gyakoriságát.
(3) A képviseletek napi munkájuk során és a felső vezetői üléseken részt vevők mandatálása a NATO és EU együttműködésre kijelölt személyek képviseleti felhatalmazásáról szóló 71/2013. (XI. 29.) HM utasításban foglaltak szerint történik.
17. A nemzetközi együttműködés éves értékelése
31. § (1) A programfelelős szervezetek – a szakmai főfelelős jóváhagyásával – a tárgyévet követő év január 31-ig megküldik az illetékes keretgazda szervezetek részére az éves nemzetközi tevékenységről szóló összefoglaló jelentésüket.
(2) Az éves összefoglaló jelentés tartalmazza
a) a feladatok végrehajtását segítő vagy hátráltató tényezőket,
b) a tervezett és a terven felül végrehajtott programok számát,
c) a végre nem hajtott programok elmaradásának okait és
d) a következtetéseket és a javaslatokat.
(3) A keretgazda szervezetek a programfelelős szervezetekkel együttműködve a tárgyévet követő év február 28-ig elkészítik a keretre végrehajtott nemzetközi programokról és a nemzetközi tevékenységről szóló éves értékelő jelentést, amelyet összegezve a HM VPHÁT terjeszt fel a HM VPSZIÁT és a HM KÁT útján, a diplomáciai főtanácsadó tájékoztatása mellett jóváhagyásra felterjesztenek a miniszter részére.
18. Záró rendelkezések
32. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
33. §13
1. melléklet a 46/2022. (XII. 9.) HM utasításhoz14
Név, rendfokozat |
Küldő szervezet és |
Adóazonosító jel / |
Útlevélszám |
|
1. |
Név, rendfokozat |
Küldő szervezet és |
Adóazonosító jel / |
Útlevélszám |
|
1. |
Ország |
Város |
A szállodai |
A szállodai |
Éjszakák száma |
Az útlevélben vagy személyazonosító igazolványban szereplő |
|
Születési hely, idő (év, hó, nap): |
|
Állampolgársága: |
|
Az útlevelet vagy személyazonosító igazolványt kiállító hatóság |
|
Az útlevél vagy személyazonosító igazolvány lejáratának ideje: |
|
A kiutazás ideje alatti elérhetőséget biztosító mobiltelefonszám |
A javasolt járat megnevezése, száma: |
|||
Honnan |
Indulási idő |
Hová |
Érkezési idő |
A javasolt járat megnevezése, száma: |
|||
Honnan |
Indulási idő |
Hová |
Érkezési idő |
Költség megnevezése (célja) |
Összege és valutaneme |
Utólagos elszámolásra személyi költség (telefon, fax, belépő): |
|
Utólagos elszámolásra helyi közlekedési költség (vonat, taxi, |
|
Utólagos elszámolásra egyéb (idegenforgalmi adó, |
|
VIP-váró, kormányváró, ajándék, részvételi díj, regisztrációs díj, |
Éves keret: |
|
Lekötve: |
|
Jelenlegi lekötés: |
|
További szabad keret: |
2. melléklet a 46/2022. (XII. 9.) HM utasításhoz15
Név, rendfokozat |
Küldő szervezet és |
Adóazonosító jel / |
Útlevélszám |
|
1. |
Név, rendfokozat |
Küldő szervezet és |
Adóazonosító jel / |
Útlevélszám |
|
1. |
Ország |
Város |
A szállodai |
A szállodai |
Éjszakák száma |
Az útlevélben vagy személyazonosító igazolványban szereplő |
|
Születési hely, idő (év, hó, nap): |
|
Állampolgársága: |
|
Az útlevelet vagy személyazonosító igazolványt kiállító hatóság |
|
Az útlevél vagy személyazonosító igazolvány lejáratának ideje: |
|
A kiutazás ideje alatti elérhetőséget biztosító mobiltelefonszám |
A javasolt járat megnevezése, száma: |
|||
Honnan |
Indulási idő |
Hová |
Érkezési idő |
A javasolt járat megnevezése, száma: |
|||
Honnan |
Indulási idő |
Hová |
Érkezési idő |
Költség megnevezése (célja) |
Összege és valutaneme |
Utólagos elszámolásra személyi költség (telefon, fax, belépő): |
|
Utólagos elszámolásra helyi közlekedési költség (vonat, taxi, |
|
Utólagos elszámolásra egyéb (idegenforgalmi adó, |
|
VIP-váró, kormányváró, ajándék, részvételi díj, regisztrációs díj, |
Éves keret: |
|
Lekötve: |
|
Jelenlegi lekötés: |
|
További szabad keret: |
Ellenjegyző szerv megnevezése, vezető aláírása
Programfelelős szervezet, vezető aláírása
3. melléklet a 46/2022. (XII. 9.) HM utasításhoz16
Név, rendfokozat |
Küldő szervezet és beosztás megnevezése |
Adóazonosító jel, személyügyi törzsszám |
Útlevélszám |
A módosítandó pont |
Eredeti |
Módosított |
Éves keret |
|
Lekötve |
|
Jelenlegi lekötés |
|
További szabad keret |
Ellenjegyző szerv megnevezése, vezető aláírása
Kiküldetést engedélyező szervezet, vezető aláírása
Programfelelős szervezet, vezető aláírása
5. melléklet a 46/2022. (XII. 9.) HM utasításhoz
A kitöltés során a felesleges sorok, oszlopok törölhetők |
Foglalkoztatási jogviszony |
|||||
állami vezetők |
kormány- |
hiv./szerz./ |
honvédelmi alkalmazottak, közalkalmazottak |
munka- |
honvéd tisztjelöltek/ altisztjelöltek |
|
Célállomás(ok) (ország, város) |
||||||
A külföldi tartózkodás időpontja (-tól -ig) |
||||||
a kiutazó személyek száma (fő) |
||||||
NAPIDÍJ |
||||||
a fogadó fél által biztosított étkezés formája (reggeli/ebéd/vacsora/egyik sem) |
||||||
mértéke (%) |
||||||
összege (EUR) |
||||||
SZÁLLÁSKÖLTSÉG |
||||||
napi keretösszeg |
||||||
vendégéjszakák száma |
||||||
összesen (EUR) |
||||||
UTAZÁSI KÖLTSÉG |
||||||
1. gépjármű: saját/szolgálati |
||||||
távolság (km) |
||||||
üzemanyagköltség |
||||||
autópályadíj |
||||||
parkolási díj |
||||||
egyéb költség (pl. komp) |
||||||
összesen (EUR) |
||||||
összesen (HUF) |
||||||
2. menetrendszerű közlekedési eszközök: |
||||||
menetdíj |
||||||
taxiköltség |
||||||
összesen (EUR) |
||||||
összesen (HUF) |
||||||
EGYÉB KÖLTSÉGEK |
||||||
telefonköltség |
||||||
internetköltség |
||||||
postaköltség |
||||||
VIP-váró költsége |
||||||
kormányváró költsége |
||||||
ajándék értéke |
||||||
részvételi díj |
||||||
regisztrációs díj |
||||||
konferencia díja |
||||||
túlsúly díja |
||||||
egyéb: ……………………… |
||||||
összesen (EUR) |
||||||
összesen (HUF) |
||||||
napidíj összesen (HUF) |
||||||
szállásköltség összesen (HUF) |
||||||
utazási költség összesen (HUF) |
||||||
egyéb költségek összesen (HUF) |
||||||
MINDÖSSZESEN (HUF) |
6. melléklet a 46/2022. (XII. 9.) HM utasításhoz18
Az utazás ideje és célja |
Kiadás kelte |
Átvevő neve |
Visszavétel kelte |
Visszavétel igazolása |
|
---|---|---|---|---|---|
Az útlevél száma: |
|||||
A kiküldött neve: |
|||||
Rf., kiküldő szerv: |
|||||
Születési neve: |
|||||
Szül. helye: |
|||||
Szül. ideje: …… év ……… hó …… nap |
|||||
Lakcíme: |
|||||
Telefonszáma: |
|||||
7. melléklet a 46/2022. (XII. 9.) HM utasításhoz19
JEGYZŐKÖNYV
a szolgálati útlevél megrongálódásáról, megsemmisüléséről, elvesztéséről, eltűnéséről
Készült: …… év …………… hó …… nap
Jelen vannak: alulírottak
bejelentő:
ügyintéző:
tanú(k):
A kiküldött adatai:
Családi és utónév, rf., kiküldő szerv:
Születési hely, év, hónap, nap:
Állandó lakóhely:
Útlevél száma:
Típusa:
Érv. ideje:
Az útlevél megrongálódásáról, megsemmisüléséről, elvesztéséről, eltűnéséről az alábbiakat nyilatkozom:
Kijelentem, hogy a közölt adatok a valóságnak megfelelnek, valamint tudomásul veszem, hogy az útlevél előkerülését is haladéktalanul be kell jelentenem.
P. H.
-
………………………………………………
ügyintéző
………………………………………………
bejelentő
A jegyzőkönyv felvételét jóváhagyom:
………………………………………………
Állományilletékes parancsnok/vezető
Készült: 2 példányban
Egy példány: 12 lap
Kapják: 1. sz. pld.: Irattár
2. sz. pld.: HM VGH
Az 1. § (1) bekezdés a) pontja a 18/2025. (VI. 26.) HM utasítás 15. § a) pontja szerint módosított szöveg.
Az 1. § (3) bekezdése a 40/2024. (IX. 30.) HM utasítás 26. §-a szerint módosított szöveg.
A 2. § (1) bekezdése a 18/2025. (VI. 26.) HM utasítás 10. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (13) bekezdése a 18/2025. (VI. 26.) HM utasítás 16. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 11. § (7) bekezdése a 18/2025. (VI. 26.) HM utasítás 11. §-ával megállapított szöveg.
A 23. § (1) bekezdése a 18/2025. (VI. 26.) HM utasítás 16. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 23. § (5) bekezdése a 18/2025. (VI. 26.) HM utasítás 16. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 27. § (5) bekezdése a 18/2025. (VI. 26.) HM utasítás 15. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 27. § (7) bekezdése a 18/2025. (VI. 26.) HM utasítás 12. §-ával megállapított szöveg.
A 28. § (2) bekezdése a 18/2025. (VI. 26.) HM utasítás 16. § d) pontja szerint módosított szöveg.
A 28. § (3) bekezdése a 18/2025. (VI. 26.) HM utasítás 15. § b) pontja ás 16. § e) pontja szerint módosított szöveg.
A 14/A. alcímet (28/A–28/H. §-t) a 18/2025. (VI. 26.) HM utasítás 13. §-a iktatta be.
A 33. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
Az 1. melléklet a 18/2025. (VI. 26.) HM utasítás 16. § f) pontja szerint módosított szöveg.
A 2. melléklet a 18/2025. (VI. 26.) HM utasítás 16. § f) pontja szerint módosított szöveg.
A 3. melléklet a 18/2025. (VI. 26.) HM utasítás 16. § f) pontja szerint módosított szöveg.
* A megfelelő aláhúzandó.
A 6. mellékletet a 18/2025. (VI. 26.) HM utasítás 14. § a) pontja iktatta be.
A 7. mellékletet a 18/2025. (VI. 26.) HM utasítás 14. § b) pontja iktatta be.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás