• Tartalom

531/2022. (XII. 19.) Korm. rendelet indokolás

531/2022. (XII. 19.) Korm. rendelet indokolás

a kereskedelemmel és a fogyasztóvédelemmel összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 531/2022. (XII. 19.) Korm. rendelethez

2022.12.27.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet módosítása arra irányul, hogy a jótállási jegyen a sávos jótállási idő miatt kerüljön feltüntetésre a termék ára. Pontosításra kerül, hogy a fogyasztó a jótállás iránti igényét választása szerint a vállalkozás székhelyén, bármely telephelyén, fióktelepén és a vállalkozás által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesítheti.
Az egyes-javító karbantartó szolgáltatásokra vonatkozó kötelező jótállásról szóló 249/2004. (VIII. 27.) Korm. rendelet módosításának indoka, hogy a 4. § (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2016. április 27-i (EU) 2016/679 európai parlamenti és tanácsi rendelet 6. cikk (1) bekezdés c) pontja alapján megvalósuló adatkezelésről van szó, azaz a vállalkozás számára az adatkezelés a rá vonatkozó kötelezettség teljesítéséhez szükséges.
A kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet 17. § (2) bekezdése azért kerül hatályon kívül helyezésre, mert az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény már nem írja elő a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság számára adatvédelmi nyilvántartás vezetését, így adatvédelmi nyilvántartási szám sem létezik már.
A piacfelügyeleti tevékenység részletes szabályairól szóló 6/2013. (I. 18.) Korm. rendelet módosítására részben azon okból került sor, mert a mutatványos berendezések biztonságosságáról szóló 7/2007. (I. 22.) GKM rendelet helyébe az egyes szórakoztatási célú berendezések, létesítmények és ideiglenes szerkezetek, valamint szórakozási célú sporteszközök biztonságosságáról szóló 24/2020. (VII. 3.) ITM rendelet lépett, így a kapcsolódó hivatkozás módosítása volt szükséges. Emellett pontosításra kerül az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) javaslata alapján ezen szerv piacfelügyeleti hatósági hatásköre, amely kibővül az elektronikus cigarettákkal és az egyéb, ágazati jogszabály értelmében az OGYÉI hatáskörébe utalt hasonló termékekkel.
A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendeletben pontosításra kerül a szerződéskötést megelőzően a fogyasztó részére a békéltető testületekkel kapcsolatban nyújtandó tájékoztatás tartalma. Emellett a 3. mellékletben szereplő mintatájékoztató összhangba kerül a fogyasztó és vállalkozás közötti, az áruk adásvételére, valamint a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések részletes szabályairól szóló 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendelettel.
A fogyasztóvédelmi hatóság kijelöléséről szóló 387/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet módosítását azt tette szükségessé, hogy a fogyasztók kollektív érdekeinek védelmére irányuló képviseleti keresetekről és a 2009/22/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2020. november 25-i (EU) 2020/1828 európai parlamenti és tanácsi irányelv átültetése kapcsán a képviseleti kereseteket fővárosi székhelyű vállalkozások esetén Budapest Főváros Kormányhivatala indíthat, míg az ország többi részén lévő székhelyű vállalkozások esetében a Pest Vármegyei Kormányhivatal lesz jogosult a 2023. június 25-i hatálybalépést követően. Emellett a törvényi szinten hatályon kívül helyezett hivatkozás e rendeletben is hatályon kívül helyezésre kerül. Továbbá az egységes jogértelmezés biztosítása érdekében hatályon kívül helyezésre kerül a fogyasztóvédelmi hatósági eljárásban a vagylagos illetékességi előírás.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére