• Tartalom

6/2022. (VIII. 31.) AM utasítás

6/2022. (VIII. 31.) AM utasítás

a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatáról1

2022.09.02.

A kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 36. § (3) bekezdésében foglalt jogkörömben eljárva, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjára figyelemmel a következő utasítást adom ki:

1. § A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal szervezetének és működésének általános szabályozása érdekében a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát (a továbbiakban: Szabályzat) az utasítás 1. mellékleteként határozom meg.

2. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

3. §2

1. melléklet a 6/2022. (VIII. 31.) AM utasításhoz


A NEMZETI ÉLELMISZERLÁNC-BIZTONSÁGI HIVATAL SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA

I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal jogállása

1. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (a továbbiakban: Nébih) a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalról szóló 22/2012. (II. 29.) Korm. rendelet alapján önálló jogi személyiséggel rendelkező, az élelmiszerlánc-felügyeletért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) irányítása alatt álló központi hivatalként működő központi költségvetési szerv. A Nébih irányítását a miniszter által átruházott hatáskörben az élelmiszerlánc-felügyeletért felelős helyettes államtitkára látja el.

2. A Nébih alapadatai és tevékenysége

2. A Nébih alapadatai:
2.1. megnevezése: Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal;
2.2. rövidített neve: Nébih; írásban, képi megjelenítéskor: Nébih vagy nébih;
2.3. megnevezése angol nyelven: National Food Chain Safety Office;
2.4. megnevezése német nyelven: Nationalamt für Sicherheit der Nahrungsmittelkette;
2.5. megnevezése francia nyelven: Agence Nationale de Sécurité de la Chaîne Alimentaire;
2.6. székhelye: 1024 Budapest, Keleti Károly u. 24.;
2.7. telephelyeinek felsorolását a Nébih alapító okirata tartalmazza;
2.8. levelezési címe: 1525 Budapest, Pf. 30;
2.9. vezetője: elnök;
2.10. alapításának időpontja: 2007. január 1.;
2.11. alapításáról rendelkező jogszabály: a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal létrehozásáról és működéséről szóló 274/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet;
2.12. alapító okiratának kelte és száma: 2019. szeptember 25., SZIF/1415/2/2019.;
2.13. törzskönyvi azonosító száma (PIR): 598349;
2.14. államháztartási azonosító száma: 273567;
2.15. a Nébih kiemelt számlaszámai:
2.15.1. előirányzat-felhasználási keretszámla száma: 10032000-00289782-00000000;
2.15.2. megosztott bevételek beszedése célelszámolási számla: 10032000-00289782-30006016.

3. A Nébih tevékenységeinek besorolása:
3.1. főtevékenységének államháztartási szakágazati besorolása:
841311 Mezőgazdaság, erdészet, halászat, vadászat igazgatása;
3.2. alaptevékenységek kormányzati funkció szerinti besorolása:
3.2.1. 042110 Mezőgazdaság igazgatása,
3.2.2. 042170 Élelmiszerlánc-biztonság igazgatása,
3.2.3. 042180 Állat-egészségügy,
3.2.4. 042210 Erdőgazdálkodás igazgatása és támogatása,
3.2.5. 042350 Halászat igazgatása és támogatása.

4. A Nébih a Magyar Állam nevében tulajdonosi jogokat az alábbi gazdálkodó szervezetek vonatkozásában gyakorol:
4.1. Élelmiszerlánc-biztonsági Centrum Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (a továbbiakban: ÉBC) (székhely: 1024 Budapest, Keleti Károly u. 24., cégjegyzékszám: 01-09-184315, adószám: 24823544-2-41);
4.2. Élelmiszermentő Központ Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (székhely: 1024 Budapest, Keleti Károly u. 24., cégjegyzékszám: 01-09-395866, adószám: 27734175-2-41).

II. FEJEZET
A NÉBIH SZERVEZETE

5.1. A Nébih önálló szervezeti egységként főosztálynak megfelelő igazgatóságokra, az igazgatóság nem önálló szervezeti egységként osztályokra, osztálynak megfelelő laboratóriumokra tagozódik.
5.2. A Nébih szervezeti felépítését az 1. függelék tartalmazza.
5.3. A Nébih szervezeti ábráját a 2. függelék tartalmazza.
5.4. Az igazgatóság élén főosztályvezetői besorolású igazgató áll. Az igazgatóságon belül működő osztály, laboratórium élén osztályvezető áll.
5.5. A vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek körét a 3. függelék tartalmazza.
5.6. Az önálló szervezeti egység ellátja a Szabályzatban és a Nébih ügyrendjében meghatározott feladatokat, valamint a szervezeti egység vezetőjének tevékenységét irányító vezető által meghatározott egyéb feladatokat.

III. FEJEZET
A NÉBIH VEZETŐI ÉS SZEMÉLYI ÁLLOMÁNYA

3. Az elnök

6.1. Az elnök a jogszabályban előírt feladat- és hatáskörében önállóan jár el, tevékenységéért a miniszternek felelős.
6.2. Az elnök
6.2.1. vezeti a Nébih szervezetét, biztosítja a szervezet működésének feltételeit,
6.2.2. szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal beszámol a miniszternek a Nébih tevékenységéről, működéséről,
6.2.3. irányítja a Nébih szervezeti egységeinek vezetőit és – elsősorban a vezetőkön keresztül – a Nébih valamennyi kormánytisztviselőjét és munkavállalóját,
6.2.4. jóváhagyásra benyújtja a Nébih éves költségvetési tervét és éves költségvetési beszámolóját a miniszter által vezetett minisztérium számára,
6.2.5. gondoskodik a belső ellenőrzés és a szakmai felügyelet rendjének kialakításáról és működtetéséről,
6.2.6. elkészíti a Nébih intézményi gazdálkodásának végrehajtási, pénzügyi lebonyolítási és ellenőrzési folyamatainak leírását tartalmazó ellenőrzési nyomvonalát.
6.3. Az elnök felelős
6.3.1. a Nébih nemzeti és európai uniós jogszabályokban, illetve megállapodásokban meghatározott feladatainak végrehajtásáért, annak során a szakmaiság, a törvényesség és a hatékonyság, valamint az akkreditációs feltételeknek való megfelelés biztosításáért,
6.3.2. a Nébih gazdálkodásában a törvényesség, a célszerűség, a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért,
6.3.3. a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettségek teljesítéséért, azok valódiságáért és teljességéért,
6.3.4. a Nébih költségvetésének betartásáért, a gazdasági lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért és
6.3.5. a Nébih feladatellátásának minőségbiztosításáért.
6.4. Az elnök
6.4.1. gyakorolja a jogszabályok alapján a Nébih-et megillető jogköröket, hatásköröket,
6.4.2. gyakorolja a kiadmányozási jogkört, amelyet egyes ügyekben a Nébih szakmai felsővezetőjére, szakmai vezetőjére átruházhat, aki a döntés meghozatala során az elnök nevében jár el,
6.4.3. kiadja a jogszabályban előírt, valamint egyéb, a Nébih tevékenységét, működését és feladat-végrehajtását szabályozó elnöki utasításokat, továbbá a fővárosi és megyei kormányhivatalok által alkalmazandó szakmai eljárásrendeket, útmutatókat,
6.4.4. kiadja a Nébih ügyrendjét, amely tartalmazza a szervezeti egységek részletes feladatait, a működés rendjét, a vezetők, kormánytisztviselők és a munkavállalók feladatkörét, a helyettesítési rendet, illetve a szervezeti egységek kapcsolattartásának módját,
6.4.5. rendelkezik az államháztartásról szóló törvény rendelkezéseinek és a kincstári rendnek megfelelően – írásbeli megbízása alapján megbízottja útján is – a Nébih bankszámlái felett,
6.4.6. kötelezettséget vállalhat és hajthat végre a Nébih működési és felhalmozási előirányzatai terhére a jóváhagyott költségvetésen belül, mely jogát belső szabályzatban átruházhatja,
6.4.7. gyakorolja a munkáltatói jogokat a Nébih kormánytisztviselői és munkavállalói felett, amelyet írásban a Nébih szakmai felsővezetőjére vagy szakmai vezetőjére – a Nébih elnöki utasításban kiadott Közszolgálati Szabályzatában rögzítettek szerint – átruházhat,
6.4.8. a Nébih bármely kormánytisztviselőjét, munkavállalóját közvetlenül egyedi feladatok ellátásával és jelentéstétellel bízhatja meg, amelyről az érintett köteles közvetlen felettesét tájékoztatni,
6.4.9. meghatározza a nemzeti referencia laboratóriumi feladatokat végző szervezeti egységeket, valamint az akkreditálandó szervezeti egységeket, és
6.4.10. ellát minden olyan további feladatot, amelyet jogszabály vagy közjogi szervezetszabályozó eszköz feladatkörébe utal.
6.5. Az elnököt – távolléte vagy akadályoztatása esetén – az általa előzetesen írásban kijelölt vezető helyettesíti. Kijelölés hiányában vagy ha a tisztség ideiglenesen nincs betöltve, az elnököt az élelmiszerlánc-biztonsági és ellenőrzési elnökhelyettes helyettesíti.

4. Az elnökhelyettes

7.1. A Nébih elnökhelyettesei:
7.1.1. élelmiszerlánc-biztonsági és ellenőrzési elnökhelyettes,
7.1.2. adatvagyon-gazdálkodásért és stratégiáért felelős elnökhelyettes,
7.1.3. minőségfejlesztésért és kockázatkezelésért felelős elnökhelyettes.
7.2. Az elnökhelyettes felelős
7.2.1. az irányítása alá tartozó igazgatóságok feladatellátásáért, valamint a feladatellátás nyomon követéséért, ellenőrzéséért, az ezekhez szükséges intézkedések megtételéért,
7.2.2. az irányítása alá tartozó igazgatóságok feladatellátásának modernizálásáért, átszervezéséért,
7.2.3. a fővárosi és megyei kormányhivatalokkal való kapcsolattartásért,
7.2.4. a rábízott kiemelt feladatokért, melyek intézése során – az elnök egyidejű tájékoztatása mellett – a Nébih bármely szervezeti egységének utasítást adhat feladatvégzésre.
7.3. Az elnökhelyettes az irányítása alá tartozó igazgatóság bármely osztályának, illetve kormánytisztviselőjének feladatokat határozhat meg, valamint meghatározhatja ezen feladatok ügymenetét.
7.4. Az elnökhelyettest távolléte vagy akadályoztatása, illetve a tisztség ideiglenes betöltetlensége esetén a Nébih ügyrendjében kijelölt vezető helyettesíti.

5. Az igazgató

8.1. Az igazgató a jogszabályoknak, a közjogi szervezetszabályozó eszközöknek és a szakmai követelményeknek megfelelően – az elnöktől, valamint az irányítást gyakorló elnökhelyettestől kapott utasítás és iránymutatás alapján – vezeti az igazgatóságot, szervezi és ellenőrzi annak munkáját, továbbá felelős az igazgatóság működéséért és feladatainak ellátásáért.
8.2. Az igazgató közvetlenül felel szakterületén az Élelmiszerlánc-biztonsági Stratégiában, valamint a kormányzati stratégiában meghatározott irányú fejlesztések, változások időben történő előkészítéséért és a felsővezető arra vonatkozó döntését követően a végrehajtásáért.
8.3. Az igazgató közreműködik a fővárosi és megyei kormányhivatalok – miniszter által történő – szakmai irányításában az élelmiszerlánc-felügyeletért felelős helyettes államtitkáron keresztül, az elnök tájékoztatása mellett. Az igazgató köteles az országos főállatorvos által adott közvetlen utasítást végrehajtani, illetve az országos főállatorvos által kért jelentést elkészíteni, amelyről az igazgató utólag tájékoztatja az elnököt.
8.4. Az igazgató felelős
8.4.1. az igazgatóság ügykörébe tartozó döntések előkészítéséért és meghozataláért,
8.4.2. az igazgatóság feladatkörébe tartozó ügyek nyomon követéséért,
8.4.3. az elnök, az elnökhelyettes, az országos főállatorvos által adott utasítások végrehajtásáért,
8.4.4. az általa adott információk és adatok helyességéért,
8.4.5. a szakterülete szerinti kommunikációért,
8.4.6. az igazgatóság kockázatkezelési rendszerének működtetéséért,
8.4.7. az igazgatóság szakterületének működését biztosító szakrendszerek üzemeltetéséért, fejlesztésének szakmai előkészítéséért és
8.4.8. mindazon feladatok teljesítéséért, amelyeket az elnök, az elnökhelyettes a feladatkörébe utal.
8.5. Tevékenységéről az igazgató az elnököt folyamatosan tájékoztatja.
8.6. Az igazgatót távolléte vagy akadályoztatása, illetve az álláshely ideiglenes betöltetlensége esetén a Nébih ügyrendjében kijelölt osztályvezető helyettesíti.

6. Az osztályvezető

9.1. A nem önálló szervezeti egységként működő osztály élén álló osztályvezető – az igazgató irányításával – önállóan és felelősen vezeti a rábízott osztályt.
9.2. Az osztályvezető felelős
9.2.1. az osztály munkájának szervezéséért és ellenőrzéséért, az osztály jogszabályoknak, közjogi szervezetszabályozó eszközöknek, a Szabályzatnak, valamint belső szabályzatoknak megfelelő működéséért,
9.2.2. az osztály feladatainak elvégzéséért és
9.2.3. mindazon feladatokért, amelyekkel felettes vezetői megbízzák.

7. A laboratóriumvezető

10.1. A laboratóriumvezető – az akkreditációra kijelölt szervezeti egység szerint – osztályvezetői álláshelyet betöltő kormánytisztviselő lehet, aki az adott laboratóriumra vonatkozó előírásoknak, a Szabályzatnak és a belső szabályzatoknak megfelelően vezeti a laboratóriumot.
10.2. A laboratóriumvezetőre egyebekben e Szabályzat osztályvezetőre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

8. Az elnöki megbízott

11. Az elnök meghatározott feladat ellátására elnöki megbízottat nevezhet ki vagy bízhat meg, akinek tevékenységét az elnök irányítja.

9. Az ügyintéző

12.1. Az ügyintéző felelőssége – közvetlen felettes vezetője irányítása alatt – a Nébih feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek ellátása, ellenőrzések lefolytatása, a szükségessé váló azonnali döntések meghozatala, az ügyek érdemi döntésre való előkészítése, valamint végrehajtásuk megszervezése.
12.2. Az ügyintéző felelős a feladatainak – a jogszabályok, a közjogi szervezetszabályozó eszközök és a belső szabályzatok által meghatározott módon, a felettesétől kapott utasítások, útmutatások alapján – a határidők betartásával történő ellátásáért, valamint az ehhez szükséges intézkedések megtételéért.

IV. FEJEZET
A NÉBIH MŰKÖDÉSE

10. Általános szabályok

13.1. A feladat ellátására kijelölt vezető vagy szervezeti egység köteles munkája során folyamatosan vizsgálni a Nébih más szervezeti egységeinek érintettségét, továbbá köteles gondoskodni e szervezeti egységek bevonásáról, a többi érintett szervezeti egység álláspontjának figyelembevételéről, beépítéséről vagy vitás pontként való rögzítéséről. A feladat ellátásába bevont szervezeti egység a közreműködését prioritással kezeli.
13.2. A szervezeti egység vezetője más szervezeti egység vezetője feladatkörét érintő intézkedést kizárólag annak egyetértésével tehet. A vezető köteles az igazgató, az elnökhelyettes, illetve az elnök elé terjeszteni azokat az ügyeket, amelyekben az érintett vezetők véleményének egyeztetése nem vezetett eredményre.
13.3. A Nébih szervezeti egységei között felmerült feladatmegosztási és egyéb vitás kérdésekben (így különösen a közös feladatellátással, közreműködéssel kapcsolatos prioritás kezelésével összefüggésben) a legközelebbi közös felettes vezető dönt.
13.4. A Nébih-en belüli írásbeli kapcsolattartás során, különösen a hivatalon belüli levelezésben az elektronikus, papír nélküli megoldásokat kell alkalmazni.

11. A kiadmányozási jog

14.1. A kiadmányozási jog az ügyben történő intézkedésre, közbenső intézkedésre, döntésre, valamint külső szervnek vagy személynek címzett irat kiadására ad felhatalmazást.
14.2. A kiadmányozási jog jogosultjának távolléte vagy akadályoztatása esetén – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a kiadmányozási jog gyakorlása a Nébih ügyrendjében foglalt helyettesítési rend szabályainak megfelelően alakul.
14.3. Az átruházott kiadmányozási jog tovább nem delegálható. Nem minősül a kiadmányozási jog tovább delegálásának, ha a kiadmányozási jog címzettjét távolléte vagy akadályoztatása esetén a helyettesítésre vonatkozó szabályok szerint helyettesítik.
14.4. Az elnök kiadmányozza
14.4.1. a kormányzati döntés-előkészítés (kormány-előterjesztések és miniszteri rendeletek tervezeteinek közigazgatási egyeztetése) során készült hivatali véleményt,
14.4.2. az elnöki utasítást,
14.4.3. a tulajdonosi joggyakorlásába tartozó társasággal kapcsolatos tulajdonosi határozatokat, alapító okiratot, annak módosítását,
14.4.4. a miniszterelnök, a miniszter, a közigazgatási államtitkár, az államtitkár, helyettes államtitkár, a kormánybiztos, a miniszterelnöki biztos, a miniszteri biztos, a főispán, a központi államigazgatási szerv (kormányzati igazgatási szervek, autonóm államigazgatási szervek, önálló szabályozó szervek), valamint egyéb közigazgatási szervek vezetőjének, az Állami Számvevőszék elnökének címzett ügyiratot,
14.4.5. az országgyűlési képviselő írásbeli megkeresésére adott választ,
14.4.6. a jogszabály által az elnök hatáskörébe utalt és át nem ruházott ügyben hozott döntést, ügyiratot, továbbá
14.4.7. azokat az egyedi hatósági döntéseket, amelyek intézését magához vonta.
14.5. A Nébih hatáskörébe tartozó közigazgatási hatósági ügyek esetében – az elnök által átruházott kiadmányozási jogkörben – a hatósági döntést tartalmazó iratot az igazgató írja alá.
14.6. Az igazgató gyakorolja a kiadmányozás jogát az igazgatóság feladatkörébe tartozó mindazon ügyekben, amelyekben ez a jog nincs más hivatali vezető számára delegálva.
14.7. Az igazgató a kiadmányozási jogkör gyakorlását – az elnök által átruházott kiadmányozási jogkör kivételével – az alárendeltségébe tartozó osztály (laboratórium) vezetőjére vagy – jogszabályban meghatározott esetekben – hatósági jogkörben eljáró ügyintézőre a Nébih ügyrendjében szabályozottak szerint átruházhatja, ez azonban nem érinti az igazgatóság munkájáért való felelősségét.
14.8. Az akkreditált laboratórium esetében a laboratóriumi eredményközlők, jegyzőkönyvek vonatkozásában a kiadmányozási jog gyakorlása a laboratórium minőségirányítási kézikönyvében foglaltak szerint történik.
14.9. Elektronikus irat kiadmányozható személyi vagy szervezeti szintű elektronikus aláírással.
14.10. A szervezeti egységek vezetői a kiemelt súlyú ügyekben az általuk kiadmányozandó ügyiratot a kiadmányozást megelőzően – felülvizsgálat céljából – felterjesztik az irányítást végző elnökhelyettesnek, továbbá az ügyiratot a kiadmányozást követően tájékoztatásul megküldik az elnöknek.
14.11. A kiadmányozásra előkészített ügyiratot – ha a vezető másként nem rendelkezett – a Nébih iratkezelési szabályzatában meghatározottak szerint, szolgálati úton, a legalacsonyabb beosztású személytől a legmagasabb beosztású vezetőn át kell felterjeszteni a kiadmányozásra jogosulthoz.

12. Vezetői értekezlet

15. Az elnök és a Nébih vezetői a Nébih ügyrendjében foglaltak szerint vezetői értekezletet tarthatnak.

13. Fejlesztési Bizottság

16.1. A Fejlesztési Bizottság (a továbbiakban: FB) vezetője az országos főállatorvos, tagjai az elnök, az elnökhelyettesek, a gazdasági vezető, valamint a humánerőforrás-gazdálkodásért felelős vezető.
16.2. Az FB működését és feladatait az országos főállatorvos ügyrendben állapítja meg.
16.3. Az FB felelős a Nébih feladatellátásának folyamatos modernizálásáért.

14. A Nébih időszakos horizontális feladatainak végrehajtása

17. A szabályozási környezet változásának következtében jelentkező új feladatok ellátása, valamint a Nébih által vezetett projektek eredményes megvalósítása érdekében az elnök, az elnökhelyettesek, az igazgatók munkacsoportot hozhatnak létre, amelyre vonatkozó irányítási és működési feltételeket, valamint az ellátandó feladatok körét a Nébih ügyrendje vagy külön elnöki utasítás határozza meg.

15. Együttműködés a sajtóval

18. A sajtóval való együttműködés során általános nyilatkozattételi jogosultsággal az elnök rendelkezik, amelyet a sajtóval való együttműködés, illetve kapcsolattartás rendjét szabályozó elnöki utasításban foglaltak szerint delegálhat.

16. A Nébih képviselete

19.1. A Nébih tevékenységével kapcsolatos ügyekben az elnököt általános képviseleti jog illeti meg. Az elnök akadályoztatása esetén a képviselet rendjére a Szabályzatnak az elnök helyettesítésének rendjére vonatkozó előírásai irányadóak.
19.2. Az elnökhelyettes a feladatkörébe tartozó ügyben – kivéve, ha az adott ügyben az elnök jár el –, valamint az elnök által átruházott hatáskörben jogosult a Nébih képviseletére.
19.3. Az igazgató az általa vezetett igazgatóság feladatkörébe tartozó ügyben – kivéve, ha az adott ügyben, illetve eljárásban az elnök vagy az elnökhelyettes jár el –, valamint az elnök által átruházott hatáskörben jogosult a Nébih képviseletére.
19.4. Osztályvezető, ügyintéző a Nébih ügyrendjében foglaltak szerint képviseli a Nébih-et.
19.5. A képviselet gyakorlásával kapcsolatos részletes szabályokat a Nébih ügyrendje határozza meg.

17. A Nébih gazdálkodása
20.1. A Nébih gazdasági szervezetének feladatait a Költségvetési Igazgatóság és a Vagyongazdálkodási és Üzemeltetési Igazgatóság látja el.
20.2. A Nébih gazdasági vezetője a Költségvetési Igazgatóság vezetője.
20.3. A gazdasági vezetőt távolléte vagy akadályoztatása esetén a Nébih ügyrendjében kijelölt vezető helyettesíti.
20.4. A gazdasági vezető felel a Nébih gazdálkodásának szabályszerűségéért.
20.5. A Nébih gazdálkodási rendjét külön elnöki utasítás szabályozza.

V. FEJEZET
A NÉBIH ÖNÁLLÓ SZERVEZETI EGYSÉGEI

18. Az elnök közvetlen irányítása alá tartozó igazgatóságok

Hivatalszervezési Igazgatóság

21. A Hivatalszervezési Igazgatóság felelős
21.1. a központi ügyiratkezelésért, az irattár és a kapcsolódó elektronikus szolgáltatások működtetéséért,
21.2. az elnök munkája támogatásának megszervezéséért,
21.3. a foglalkoztatási jogviszonnyal kapcsolatos munkáltatói intézkedések előkészítéséért, végrehajtásáért, valamint a kapcsolódó keretgazdálkodás személyi keretet érintő tervezéséért, működtetéséért,
21.4. a humánerőforrás stratégia kidolgozásáért, valamint a humánerőforrás stratégia végrehajtásáért,
21.5. a képzési terv elkészítéséért,
21.6. a szervezetfejlesztési terv kidolgozásáért, továbbá végrehajtásáért,
21.7. a belső kommunikáció, valamint a belső honlap működtetéséért,
21.8. az egységes belső jogi szabályozás kialakításáért, az egységes joggyakorlat kialakításában való közreműködésért, a Nébih ügyrendjében meghatározott ügyekben a peres és nemperes képviselet ellátásáért,
21.9. a Nébih integritásának biztosítását érintő feladatok ellátásáért és
21.10. az adatvédelmi felelős munkájának támogatásáért.

Belső Ellenőrzési és Audit Igazgatóság

22. A Belső Ellenőrzési és Audit Igazgatóság felelős
22.1. a Nébih belső ellenőrzési feladatainak ellátásáért,
22.2. a Nébih auditfeladatainak ellátásáért.

Országos Járványvédelmi Központ
23.1. Az Országos Járványvédelmi Központ az 5.1. pont szerinti igazgatóságnak minősül.
23.2. Az Országos Járványvédelmi Központ felelős
23.2.1. az állatjárvány kitörését követően az állati járványvédelmi stratégia és az abban foglalt intézkedések végrehajtásáért és
23.2.2. a törvényben meghatározott állatjárványügyi intézkedések elrendeléséért.

Költségvetési Igazgatóság

24. A Költségvetési Igazgatóság felelős
24.1. a Nébih gazdálkodásának tervezéséért, felügyeletéért, a pénzügyi és számviteli operatív működésért, az integrált pénzügyi-számviteli szakrendszer működtetéséért, valamint a költségvetési beszámolók készítéséért,
24.2. a Nébih előirányzat-gazdálkodásáért, a gazdasági helyzet elemzéséért és nyomonkövetéséért, illetve a beszámolókészítés és zárási előírások összefogásáért, valamint a meghatározott céllal kapott pénzeszközök elszámolásáért,
24.3. a könyvvezetésért és az érvényesítői feladatokért, az előírt analitikus és főkönyvi nyilvántartásokért, számviteli operatív teendőkért, a Központosított Illetményszámfejtési Rendszerben a Nébih-re háruló feladatokért,
24.4. a Nébih pénzforgalmi rendjéért, operatív pénzügyi teendőkért, a bevételek kezeléséért és azonosításáért, a számlázási folyamatokért.

Vagyongazdálkodási és Üzemeltetési Igazgatóság

25. A Vagyongazdálkodási és Üzemeltetési Igazgatóság felelős
25.1. a Nébih vagyongazdálkodási, vagyonvédelmi és vagyonhasznosítási feladatainak ellátásáért,
25.2. a Nébih leltározási és selejtezési feladatainak ellátásáért,
25.3. a Nébih beszerzéseiért és közbeszerzéseiért,
25.4. a Nébih ingatlangazdálkodási és üzemeltetési feladatainak ellátásáért,
25.5. a Nébih gépjárműállományával, műszaki berendezéseivel, valamint a mobilkommunikációval kapcsolatos beszerzési feladatok ellátásáért, valamint a beszerzett eszközök üzemeltetéséért,
25.6. a tűzrendészeti és munkavédelmi feladatok ellátásáért, illetve a foglalkozás-egészségügyi ellátás koordinációjáért,
25.7. a kritikus infrastruktúra szakmai üzemeltetési feladataiért és
25.8. az ÉBC működésének felügyeletéért.

19. Az adatvagyon-gazdálkodásért és stratégiáért felelős elnökhelyettes irányítása alá tartozó igazgatóságok

Rendszerszervezési és Fejlesztési Igazgatóság

26. A Rendszerszervezési és Fejlesztési Igazgatóság felelős
26.1. az adatvagyon-gazdálkodásért és stratégiáért felelős elnökhelyettes tevékenységének támogatásáért, ahhoz kapcsolódó stratégiai koordinációért,
26.2. a fejlesztési célok és a fejlesztések tervezésének összehangolásáért, azok nyomonkövetéséért és koordinációjáért,
26.3. a fejlesztések egységes módszertanának kialakításáért, az informatikai architektúra, nyilvántartások, folyamatok egységességéért, valamint a rendszerintegrációért,
26.4. a horizontális rendszerek fejlesztéséért és működtetéséért, a hivatali szakrendszerek fejlesztésének irányításáért,
26.5. a pályázatok, projektek, valamint az alkalmazásfejlesztési és -üzemeltetési szerződések menedzsmentjéért,
26.6. a horizontális elektronikus ügyintézési funkciók, szolgáltatások biztosításáért, valamint a mobil ügyintézési felületekért,
26.7. a törzsadat- és tevékenységregisztrációt támogató rendszerek fejlesztéséért, üzemeltetéséért, a törzsadatok karbantartásáért,
26.8. az antimikrobiális szerek felhasználásával kapcsolatos hivatali feladatok koordinációjáért, valamint a kapcsolódó adatgyűjtési rendszer kialakításáért,
26.9. az egységes hivatali adatgyűjtési módszertan kialakításáért, az adattárház és a téradattárház fejlesztéséért, működtetéséért, a kapcsolódó elemzési, adatszolgáltatási feladatok ellátásáért,
26.10. az ÉBC közreműködésével az információtechnológiai rendszerek üzemeltetési feladatainak végrehajtásáért, eszközmenedzsmentjéért, szolgáltatásarchitektúrájának fejlesztéséért és működtetéséért,
26.11. a Nébih elektronikus információs rendszereinek védelmével kapcsolatos információbiztonsági feladatok ellátásáért és
26.12. a Nébih Könyvtár működtetéséért.

Nyilvántartási és Felügyeleti Díj Igazgatóság

27. A Nyilvántartási és Felügyeleti Díj Igazgatóság felelős
27.1. az állattartás, az állattenyésztés, az állategészségügy nyomonkövetési adatainak nyilvántartását biztosító rendszerek fejlesztéséért, működtetéséért, az adatok karbantartásáért, valamint a kapcsolódó adatszolgáltatások biztosításáért,
27.2. a szaporítóanyagokkal kapcsolatos állattenyésztési feladatok ellátásért, az in vitro őshonos génbank működtetéséért,
27.3. a marhalevél és a lóútlevél kiadásáért,
27.4. a halgazdálkodással, halászattal, vadtartással kapcsolatos informatikai, igazgatási és nemzetközi feladatok ellátásáért,
27.5. az élelmiszerlánc-felügyeleti díjjal kapcsolatos feladatok ellátásáért,
27.6. a Nébih követeléskezeléssel kapcsolatos feladatainak ellátásáért,
27.7. a piacszervezési hozzájárulás befizetésére vonatkozó kötelezettség teljesítésének ellenőrzéséhez, illetve a határidőben meg nem fizetett hozzájárulás beszedéséhez kapcsolódó feladatok ellátásáért és
27.8. a Nébih egységes ügyfélszolgálati felületének működtetéséért.

Mezőgazdasági Genetikai Erőforrások Igazgatóság

28. A Mezőgazdasági Genetikai Erőforrások Igazgatósága felelős
28.1. a szaporítóanyagok, az erdészeti genetikai erőforrások, a növények termesztési, egészségügyi, a növény- és talajvédelmi, mező- és erdőgazdálkodási, agrár-környezetgazdálkodási, földművelésügyi, kistermelői, őstermelői, bioüzemanyag-adatok nyilvántartását biztosító rendszerek fejlesztéséért, működtetéséért, az adatok karbantartásáért, a kapcsolódó adatszolgáltatások biztosításáért, valamint ezen területeket érintő hatósági feladatok ellátásáért,
28.2. a Nemzeti Talajvédelmi Cselekvési Terv felülvizsgálatáért, végrehajtásáért, valamint a növényvédelemmel kapcsolatos fenntarthatósági feladatok ellátásáért,
28.3. a nemzeti agrárkár-enyhítési rendszerrel kapcsolatos feladatok ellátásáért,
28.4. a Kölcsönös Megfeleltetési (KM) rendszer működtetéséért,
28.5. a parlagfű-bejelentési rendszerek és Parlagfű Információs Rendszer üzemeltetéséért,
28.6. a növényfajták állami és közösségi elismerésével, illetve a fajtafenntartással kapcsolatos feladatok ellátásáért,
28.7. a fajtakísérleti és fajtakitermesztő állomások munkájának irányításáért, a kapcsolódó akkreditációs feladatok ellátásáért,
28.8. a növényfajták szaporítóanyagainak előállításához, fenntartásához, forgalmazásához kapcsolódó feladatok ellátásáért,
28.9. a szaporítóanyagokra, illetve az erdészeti genetikai erőforrásokra vonatkozó engedélyek és bizonyítványok kiadásáért és
28.10. az ökológiai gazdálkodás növénytermesztéshez kapcsolódó feladatainak ellátásáért.

20. Minőségfejlesztésért és kockázatkezelésért felelős elnökhelyettes irányítása alá tartozó igazgatóságok

Kockázatkommunikációs Igazgatóság

29. A Kockázatkommunikációs Igazgatóság felelős
29.1. a Nemzeti Kommunikációs Hivatalnál indított beszerzési eljárások koordinálásáért és a kapcsolódó beszerzésekért,
29.2. a Nébih Élelmiszerlánc-biztonsági Válságkezelési Terve naprakészen tartásáért és a rendkívüli élelmiszerlánc események intézéséért,
29.3. az országos főállatorvosi jelentés elkészítéséért,
29.4. az Európai Unió élelmiszer és takarmánybiztonsági riasztási rendszere (Rapid Alert System for Food and Feed, RASFF) és Igazgatási Segítségnyújtási és Együttműködési rendszere (Administrative Assistance and Cooperation System, AAC), egységes nemzeti kapcsolattartó pontja (SCP – Single Contact Point), az Egészségügyi Világszervezet Nemzetközi Élelmiszer-biztonsági Hatóságok Hálózata (World Health Organisation International Food Safety Authorities Network, WHO INFOSAN) és az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (European Food Safety Authority, EFSA) kapcsolattartó pontja feladatainak, továbbá az élelmiszerekkel, valamint a takarmányokkal kapcsolatos nemzeti válságkoordinátori feladatok ellátásáért,
29.5. kérelemre az élelmiszer új élelmiszer státuszának – európai uniós szinten egyeztetett módon – történő megállapításáért, a magyar álláspont kialakításáért,
29.6. a Nébih külső kommunikációs feladatai ellátásáért,
29.7. a feltárt jogsértések, termékvisszahívások külső honlapon történő megjelenítéséért,
29.8. a komplex biztonsági, minőségi, kedveltségi vizsgálatok elvégzéséért,
29.9. a Nébih által szervezett országos termékmustrák szervezéséért,
29.10. az élelmiszerlánc-kockázatok figyeléséért és az adott élelmiszerlánc kockázatra vonatkozó gyors kockázatértékelésért.

Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóság

30. Az Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóság felelős
30.1. az élelmiszer termékekkel és az élelmiszer-előállító létesítményekkel kapcsolatos központi hatósági feladatok ellátásáért,
30.2. a mezőgazdasági termékekkel és az élelmiszerek földrajzi árujelzőinek oltalma alá tartozó termékekkel, az oltalom alatt álló földrajzi árujelzőkkel és az elismert hagyományos különleges termékekkel kapcsolatos hatósági feladatokért, valamint a Magyar Eredetvédelmi Tanács munkájában való részvételért,
30.3. a Magyar Élelmiszerkönyvvel kapcsolatos feladatok ellátásáért,
30.4. a közétkeztető és vendéglátó létesítményekhez kapcsolódó hatósági feladatok ellátásáért,
30.5. a RASFF gyorsriasztási rendszeren érkező, élelmiszerekkel és takarmányokkal kapcsolatos ügyek és AAC-esetek kivizsgálásáért,
30.6. az ökológiai gazdálkodásból származó termékekkel kapcsolatos riasztó rendszer (Organic Farming Information System, OFIS), a Belső Piaci Információs rendszer (Internal Market Information System, IMI) és az Élelmiszerhamisítás Hálózat (Food Fraud Network) nemzeti kapcsolattartó ponti feladatok ellátásáért,
30.7. a takarmány-vállalkozások létesítményeivel és a takarmánytermékekkel kapcsolatos központi hatósági feladatok ellátásáért,
30.8. az élelmiszer-eredetű megbetegedések (mérgezés, fertőzés) vagy azok gyanúja esetén a kivizsgálások elvégzéséért,
30.9. az ökológiai termelés hatósági felügyeletével kapcsolatos irányítási, koordinációs feladatok összefogásáért, valamint a harmadik országból behozott, ökológiai gazdálkodásból származó (bio) termékekre vonatkozóan az elektronikus tanúsítványkezelővel (TRAde Control and Expert System, Certificates of Inspection, TRACES COI) kapcsolatos feladatok ellátásáért,
30.10. az élelmiszer-vállalkozások által üzemeltetett saját kutas vízellátással kapcsolatos hatósági feladatok ellátásáért és
30.11. az élelmiszerlánc-monitoring éves tervének elkészítéséért, valamint az élelmiszerlánc-termékek mintavételéért.

Állatgyógyászati Termékek Igazgatósága

31. Az Állatgyógyászati Termékek Igazgatósága felelős
31.1. az állatgyógyászati termékekkel kapcsolatos központi igazgatási és ellenőrzési feladatok ellátásáért,
31.2. az egyes állatgyógyászati készítmények európai uniós engedélyezési eljárásában való részvételéért, illetve az eljárások koordinálásáért,
31.3. az állatgyógyászati készítményekkel szembeni minőségi kifogások és azok feltételezett nemkívánatos hatásainak kivizsgálásáért, valamint a gyógyszer-mellékhatás figyelő rendszer működtetéséért,
31.4. az állatgyógyászati termékekkel kapcsolatos kockázatok azonosításáért és elemzéséért, valamint a kockázatok kezeléséhez szükséges intézkedések kidolgozásáért,
31.5. az állatgyógyászati készítmények minőségével kapcsolatos riasztási (Rapid Alert) feladatok ellátásáért,
31.6. az állatgyógyászati készítmények törzskönyvének vezetéséért,
31.7. az illegális gyógyszerhasználat és gyógyszerhamisítás felderítésére irányuló vizsgálatok elvégzéséért,
31.8. az immunológiai állatgyógyászati készítmények gyártási tételei forgalmazásának, a telepspecifikus oltóanyagok felhasználásának és az állategészségügyi biocidoknak az engedélyezéséért,
31.9. az államilag előírt állategészségügyi feladatok ellátásához szükséges oltó- és kórjelző anyagok központi tárolójának és elosztójának működtetéséért.

Élelmiszerlánc-biztonsági Laboratórium Igazgatóság

32. Az Élelmiszerlánc-biztonsági Laboratórium Igazgatóság felelős
32.1. a keretében működő laboratóriumi hálózat működtetésével kapcsolatos feladatokért, körvizsgálat-szervezési és minőségirányítási feladatok ellátásáért,
32.2. az analitikai nemzeti referencia laboratóriumi feladatok ellátásáért,
32.3. a mikrobiológiai nemzeti referencia laboratóriumi feladatok ellátásáért,
32.4. a toxikológiai nemzeti referencia laboratóriumi feladatok ellátásáért,
32.5. a radioanalitikai referencia laboratóriumi feladatok ellátásáért,
32.6. az állatgyógyászati készítményekkel kapcsolatos referencia laboratóriumi feladatok ellátásáért,
32.7. a Nébih állatkísérleti telep működtetéséért,
32.8. a parazitológiai, hal- és méhbetegségek nemzeti referencia laboratóriumi feladatok ellátásáért,
32.9. a központi vetőmagvizsgálati laboratóriumi feladatok ellátásáért,
32.10. a növény-egészségügyi diagnosztikai nemzeti referencia laboratóriumi, valamint a vízélettani és ökotoxikológiai nemzeti referencia laboratóriumi feladatok ellátásáért,
32.11. a növényvédőszer-analitikai nemzeti referencia laboratóriumi, a talajvédelmi nemzeti referencia laboratóriumi, valamint a talajbiológiai nemzeti referencia laboratóriumi feladatok ellátásáért,
32.12. a borászati termékek és alkoholos italok nemzeti referencia laboratóriumi feladatok ellátásáért,
32.13. a Codex Alimentarius kapcsolattartó feladataiért, valamint a Codex Alimentarius Analitikai és Mintavételi Szakbizottság elnöksége működtetéséért,
32.14. az anyagminták és a tanúsított anyagminták előállításáért,
32.15. a nem állami laboratóriumokkal kapcsolatos hatósági feladatok ellátásáért,
32.16. a hatósági laboratóriumok kijelöléséért,
32.17. a Radioanalitikai Ellenőrző Hálózat (Nébih REH) irányításáért, az ágazati ellenőrző és monitorozó adatszolgáltató központ feladataiért az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási Intézkedési Terv (OBEIT) alapján és a nukleárisbaleset-elhárítással kapcsolatos feladatok ellátásában való részvételért,
32.18. kijelölés alapján a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség (International Atomic Energy Agency, IAEA) ALMERA (Analytical Laboratories for Measurement of Environmental Radioactivity) hálózati tagságával járó feladatokért, illetve az IAEA Együttműködő Központ (Collaborating Centre, CC) kapcsolódó feladatai közül a szárazföldi eredetű referenciaanyagok előállításáért,
32.19. a Nemzetközi Vetőmag Vizsgálati Szövetség (International Seed Testing Association, ISTA) akkreditált laboratórium működtetéséért,
32.20. az Európai Unió Hivatalos Gyógyszerellenőrző Laboratórium Hálózatának (OMCL Network) tagjaként az Európai Unió Hivatalos Gyógyszerellenőrző Laboratórium (OMCL) feladatai ellátásáért,
32.21. a termésnövelő anyagok engedélyezési célú, biológiai hatékonysági, Jó Kísérleti Gyakorlat (Good Experimental Practice, GEP) szerint minősített laboratóriumi vizsgálatok és üvegházi kísérletek elvégzéséért és
32.22. a Helyes Laboratóriumi Gyakorlat (Good Laboratory Practice, GLP) vizsgálóintézmény üzemeltetéséért.

21. Élelmiszerlánc-biztonsági és ellenőrzési elnökhelyettes irányítása alatt álló igazgatóságok

Kiemelt Ügyek Igazgatósága

33. A Kiemelt Ügyek Igazgatósága felelős
33.1. a kiemelt ellenőrzési programok tervezéséért, koordinálásáért és végrehajtásáért,
33.2. az általa végrehajtott ellenőrzések során vizsgált vállalkozások élelmiszerlánc-felügyeleti díj bevallása helyességének ellenőrzéséért,
33.3. az általa folytatott eljárásokkal kapcsolatos peres és nemperes eljárásokban a képviselet ellátásáért,
33.4. a Nébih szakterületeit érintő információk elemzéséért, amelyek alapján javaslatot tesz ellenőrzés vagy kiemelt ellenőrzés lebonyolítására,
33.5. a Nébih hatáskörébe tartozó létfontosságú létesítmények kijelölésével és ellenőrzésével kapcsolatos hatósági feladatok szervezéséért,
33.6. a Nébih minősített adatkezelésével kapcsolatos feladatok ellátásáért,
33.7. a Nébih központi kezelésében lévő objektumok őrzésbiztonsági felügyeletében, illetve őrzés-védelmi ellenőrzésében való közreműködésért,
33.8. a Nébih ellenőrzési és rendészeti központjának működtetéséért,
33.9. a Nébih rendészeti feladatainak ellátásáért, a rendészeti továbbképzések szervezéséért,
33.10. az ellenőrzési feladatok regionális szintű megszervezéséért és végrehajtásáért,
33.11. a faanyag kereskedelmi lánc felügyeletével összefüggő erdészeti hatósági feladatok ellátásáért,
33.12. a faanyag kereskedelmi lánc felügyeletéhez szükséges adatok, termékpályák értékeléséért, elemzéséért, egységes adatgyűjtési, kockázatbecslési rendszerek és módszerek kialakításáért és fejlesztéséért, célcsoport-specifikus, fogyasztóbarát tájékoztató anyagok kidolgozásáért,
33.13. európai uniós és hazai viszonylatban végzett illegális fakitermelés, az ahhoz kapcsolódó kereskedelmi tevékenység, valamint a hazai faanyag kereskedelmi lánc szereplők tevékenységének felméréséért, elemzéséért,
33.14. az erdőtűz-megelőzési tervek közzétételéért, valamint az erdőtűz elleni éves védelem javítását célzó programok elkészítéséért,
33.15. fokozott tűzveszély (tűzgyújtási tilalom) időszakának kihirdetéséért és visszavonásáért és
33.16. Európai Erdőtűz Információs Rendszerbe történő adatszolgáltatásért és az Erdőtűz Megelőzési Munkacsoportban történő részvételért.

Általános Ellenőrzési Igazgatóság

34. Az Általános Ellenőrzési Igazgatóság felelős
34.1. az élelmiszerlánc-szereplők, őstermelők ellenőrzésében és az állattenyésztés ellenőrzésében való közreműködésért,
34.2. az Integrált Többéves Nemzeti Ellenőrzési Terv előkészítésében való közreműködésért,
34.3. a területi élelmiszerlánc-felügyeleti ellenőrzések tervezéséért és szervezéséért,
34.4. az élelmiszer-előállító és -forgalmazó vállalkozások, valamint az élelmiszerlánc egyéb szereplőinek kockázatbecslés alapján történő ellenőrzéséért,
34.5. a borászati termékek és alkoholos italok előállításának és forgalomba hozatalának ellenőrzéséért,
34.6. a tisztességtelen forgalmazói magatartás ellenőrzéséért és az ahhoz kapcsolódó hatósági eljárások lefolytatásáért,
34.7. az állami halőrszolgálat működtetéséért, az állami alkalmazásban álló halászati ellenőrök nyilvántartásáért és vizsgáztatásáért,
34.8. a vonatkozó jogszabályokban meghatározott halgazdálkodási hatósági és igazgatási feladatok ellátásáért,
34.9. a zár alá vett vagy lefoglalt horgászati-halászati eszközök nyilvántartásáért, megsemmisítéséért, hasznosításáért és
34.10. a szolgálati kutya beszerzésével, nyilvántartásával, képzésével, valamint a szolgálatikutya-vezetők képzésével kapcsolatos feladatok ellátásáért.

Állategészségügyi és Állatvédelmi Igazgatóság

35. Az Állategészségügyi és Állatvédelmi Igazgatóság felelős
35.1. a járványügyi, állatvédelmi és állati eredetű melléktermékekkel kapcsolatos központi igazgatási feladatok ellátásáért,
35.2. a bejelentési kötelezettség alá tartozó, valamint egyes, nagy gazdasági kárral járó állatbetegségek és zoonózisok megelőzésére, leküzdésére, illetve kártételük csökkentésére, továbbá azoktól való mentesítésre irányuló feladatok ellátásáért,
35.3. egyes járványos állatbetegségek elleni védekezéshez országos készenléti terv készítéséért,
35.4. az élő állatok, állati eredetű melléktermékek, szaporítóanyagok kereskedelmével, szállításával kapcsolatos állategészségügyi feladatok ellátásáért,
35.5. az ebregiszterhez a hozzáférési jogosultságok kiadásáért,
35.6. az ökológiai gazdálkodás állategészségügyi és állatvédelmi vonatkozású feladatai ellátásáért, országos járványügyi intézkedés elrendeléséért,
35.7. a jelentős gazdasági, társadalmi kockázattal járó fertőző állatbetegségek gyanújától kezdődően a szükséges intézkedések megtételéért,
35.8. a harmadik országokba irányuló exportra elfogadott létesítményekben az állategészségügyi és állatvédelmi követelmények teljesülésének ellenőrzéséért, valamint a harmadik ország számára a felterjesztés jóváhagyásáért,
35.9. az Állatkísérleti Tudományos Etikai Tanács (ÁTET) titkárságának működtetéséért,
35.10. az Európai Unió társfinanszírozási programjaival összefüggésben a programtervek, valamint a programok előrehaladásáról szóló időszaki és végleges jelentések elkészítéséért, a programok pénzügyi teljesülésének nyomonkövetéséért és
35.11. a rókák veszettségtől való mentesítési programjáért.

Állategészségügyi Diagnosztikai Igazgatóság

36. Az Állategészségügyi Diagnosztikai Igazgatóság felelős
36.1. a keretében működő laboratóriumok minőségirányítási feladatai ellátásáért,
36.2. az állategészségügyi nemzeti referencia laboratóriumi feladatok ellátásáért,
36.3. az állategészségügyi kórbonctani laboratóriumi feladatok ellátásáért,
36.4. az állategészségügyi immunológiai és mintaátvételi laboratóriumi feladatok ellátásáért,
36.5. az állategészségügyi virológiai és TSE laboratóriumi feladatok ellátásáért,
36.6. az állategészségügyi bakteriológiai laboratóriumi feladatok ellátásáért,
36.7. a DNS alapú származásellenőrzési, fajtaazonossági, szaporítóanyag minőségi vizsgálatok elvégzéséért és
36.8. a vizsgálati anyagok országos begyűjtésének szakmai felügyeletéért.

Növényvédelmi és Borászati Igazgatóság

37. A Növényvédelmi és Borászati Igazgatóság felelős
37.1. a növényvédő szerek, a termésnövelő anyagok, a növényvédőszer-hatóanyagok engedélyezésével és értékelésével kapcsolatos feladatok ellátásáért,
37.2. a Növényvédelmi Módszertani Gyűjtemény kidolgozásáért és naprakészen tartásáért,
37.3. az ökológiai gazdálkodás növény- és talajvédelmi vonatkozású feladatai ellátásáért,
37.4. a Nemzeti Növényvédelmi Cselekvési Terv felülvizsgálatáért, végrehajtásáért,
37.5. a növényi károsítók elleni védekezéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért, a káresemények (méh-, halpusztulás, víz- és talajszennyeződés), a növényvédőszer-hamisítások és az illegális növényvédőszer-kereskedelem kivizsgálásáért,
37.6. a parlagfűhöz kapcsolódó bejelentések kivizsgálásának szakmai felügyeletéért,
37.7. a kiskultúrás fejlesztési programok kidolgozásáért és működtetéséért,
37.8. növényegészségügyi feladatokért, a védekezési programokért, országos készenléti terv készítéséért, növényegészségügyi intézkedésekért,
37.9. a zárlati és vizsgálatköteles nem zárlati, valamint egyes nagy gazdasági kárral járó károsítók megelőzéséért, zárlati és vizsgálatköteles károsítók mintázásáért, felderítéséért, leküzdéséért, illetve kártételük csökkentéséért, továbbá azoktól való mentesítésre irányuló feladatok ellátásáért,
37.10. a Nemzeti Borkincstár programhoz kapcsolódó koordinációs feladatok ellátásáért,
37.11. a borminősítéssel kapcsolatos igazgatási feladatok ellátásáért,
37.12. a borászati termékek és alkoholos ital termékek vizsgálati eredményeinek országos értékeléséért és annak alapján jelentés elkészítéséért,
37.13. a borászati termékek, brandyk, ízesített borok, ízesített boralapú italok előállításához és forgalomba hozatalához kapcsolódó engedélyezési eljárásokért,
37.14. a külkereskedelmi forgalomba kerülő borászati termékek minősítéséért,
37.15. az Országos Borszakértő Bizottság működtetéséért, továbbá hazai és nemzetközi bizottságok, munkacsoportok munkájában való részvételért,
37.16. a borászati termékeknek, továbbá az alkoholos italoknak, valamint az oltalom alatt álló földrajzi árujelzők használatának ellenőrzésével kapcsolatos hatósági feladatellátásért, valamint a Magyar Eredetvédelmi Tanács munkájában való részvételért,
37.17. a származási bizonyítványok kiállításához szükséges igazolások elkészítéséért,
37.18. a helyi borbíráló bizottságok eljárásmenetének ellenőrzéséért és
37.19. az Európai Unió hivatalos Bor Adatbankjának (WineDB) feltöltéséért.

1. függelék

A NÉBIH SZERVEZETI EGYSÉGEI

1. Az elnök közvetlen irányítása alá tartozó igazgatóságok szervezeti felépítése

1.1. Hivatalszervezési Igazgatóság:

1.1.1. Elnöki Titkárság Osztály,

1.1.2. Humánpolitikai Osztály,

1.1.3. Humánerőforrás Partneri és Fejlesztési Osztály,

1.1.4. Jogi Osztály,

1.1.5. Szervezetfejlesztési Osztály.

1.2. Belső Ellenőrzési és Audit Igazgatóság:

1.2.1. Audit Osztály.

1.3. Országos Járványvédelmi Központ

1.4. Költségvetési Igazgatóság:

1.4.1. Kontrolling és Projekt Elszámolási Osztály,

1.4.2. Pénzügyi és Folyószámla-kezelő Osztály,

1.4.3. Számviteli és Bérszámfejtési Osztály.

1.5. Vagyongazdálkodási és Üzemeltetési Igazgatóság:

1.5.1. Beszerzési és Közbeszerzési Osztály,

1.5.2. Gépjármű és Infrastruktúra Üzemeltetési Osztály,

1.5.3. Vagyongazdálkodási és Fejlesztési Osztály.

2. Adatvagyon-gazdálkodásért és stratégiáért felelős elnökhelyettes irányítása alá tartozó igazgatóságok

2.1. Rendszerszervezési és Fejlesztési Igazgatóság:

2.1.1. Stratégiai és Szabályozási Osztály,

2.1.2. Fejlesztés Módszertani Osztály,

2.1.3. Projektmenedzsment Osztály,

2.1.4. Törzsadat Osztály,

2.1.5. Adatelemzési Osztály,

2.1.6. Adatgyűjtési Osztály,

2.1.7. Elektronikus Ügyintézési Osztály.

2.2. Nyilvántartási és Felügyeleti Díj Igazgatóság:

2.2.1. Fejlesztés Koordinációs Osztály,

2.2.2. Adatszolgáltatás Fejlesztési Osztály,

2.2.3. Nyilvántartás Üzemeltetési Osztály,

2.2.4. Felügyeleti Díj Ellenőrzési és Behajtási Osztály,

2.2.5. Ügyfélszolgálati Osztály,

2.2.6. Okirat Kiadási Ügyfélszolgálati Osztály.

2.3. Mezőgazdasági Genetikai Erőforrások Igazgatóság:

2.3.1. Fenntartható Gazdálkodás Osztály,

2.3.2. Termelői Nyilvántartások Osztály,

2.3.3. Növénytermesztési Nyilvántartási Osztály,

2.3.4. Fajtakísérleti Koordinációs Osztály,

2.3.5. Szántóföldi Fajtakísérleti Osztály,

2.3.6. Kertészeti Fajtakísérleti Osztály,

2.3.7. Vetőmag Felügyeleti Osztály,

2.3.8. Erdészeti Szaporítóanyag Felügyeleti Osztály,

2.3.9. Kertészeti Szaporítóanyag Felügyeleti Osztály.

3. Minőségfejlesztésért és kockázatkezelésért felelős elnökhelyettes irányítása alá tartozó igazgatóságok

3.1. Kockázatkommunikációs Igazgatóság:

3.1.1. Minősítésszervezési Osztály,

3.1.2. Kockázat-figyelési és Koordinációs Osztály,

3.1.3. Társadalmi Kapcsolatok Osztály,

3.1.4. Sajtó Osztály.

3.2. Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóság:

3.2.1. Termékellenőrzési Osztály,

3.2.2. Élelmiszerbiztonsági Eseménykezelési Osztály,

3.2.3. Vendéglátás és Közétkeztetés Felügyeleti Osztály,

3.2.4. Takarmányellenőrzési Osztály.

3.3. Állatgyógyászati Termékek Igazgatósága:

3.3.1. Gyógyszer-engedélyezési Osztály,

3.3.2. Oltóanyag-engedélyezési Osztály,

3.3.3. Inspektorátus.

3.4. Élelmiszerlánc-biztonsági Laboratórium Igazgatóság:

3.4.1. Működés Szervezési Osztály,

3.4.2. Analitikai Nemzeti Referencia Laboratórium,

3.4.3. Mikrobiológiai Nemzeti Referencia Laboratórium,

3.4.4. Toxikológiai Nemzeti Referencia Laboratórium,

3.4.5. Koordinációs és Módszertani Osztály,

3.4.6. Radioanalitikai Referencia Laboratórium,

3.4.7. Állatbetegségek és Állatgyógyászati készítmények Nemzeti Referencia Laboratórium,

3.4.8. Központi Vetőmagvizsgálati Laboratórium,

3.4.9. Növény-egészségügyi Diagnosztikai Nemzeti Referencia Laboratórium,

3.4.10. Növény- és Talajvédelmi Nemzeti Referencia Laboratórium,

3.4.11. Pécsi Talajbiológiai Osztály,

3.4.12. Növény-egészségügyi Nemzeti Referencia Laboratórium,

3.4.13. Laboratóriumok Felügyeleti Osztály,

3.4.14. Parazitológiai, Hal- és Méhbetegségek Nemzeti Referencia Osztály,

3.4.15. Borászati és Alkoholos Italok Nemzeti Referencia Laboratórium.

4. Élelmiszerlánc-biztonsági és ellenőrzési elnökhelyettes irányítása alá tartozó igazgatóságok

4.1. Kiemelt Ügyek Igazgatósága:

4.1.1. Elemzési Osztály,

4.1.2. Műveleti Osztály,

4.1.3. Koordinációs Osztály,

4.1.4. EUTR Felügyeleti Osztály,

4.1.5. EUTR Hatósági és Nyilvántartási Osztály,

4.1.6. Regionális Osztály I.,

4.1.7. Regionális Osztály II.

4.2. Általános Ellenőrzési Igazgatóság:

4.2.1. Élelmiszerlánc Termék Ellenőrzési Osztály,

4.2.2. Borászati és Alkoholos Italok Ellenőrzési Osztály,

4.2.3. Tisztességtelen Forgalmazói Magatartást Ellenőrző Osztály,

4.2.4. Halőri Szolgálat,

4.2.5. Export Létesítmény Felügyeleti Osztály.

4.3. Állategészségügyi és Állatvédelmi Igazgatóság:

4.3.1. Állategészségügyi Nyomonkövetési Osztály,

4.3.2. Járványügyi Osztály,

4.3.3. Állategészségügyi és Állatvédelmi Osztály.

4.4. Állategészségügyi Diagnosztikai Igazgatóság:

4.4.1. Igazgatási és Minőségirányítási Osztály,

4.4.2. Kórbonctani Laboratórium,

4.4.3. Immunológiai és Mintavételi Laboratórium,

4.4.4. Virológiai Laboratórium,

4.4.5. Bakteriológiai Laboratórium,

4.4.6. Debreceni Kórbonctani és Bakteriológiai Laboratórium,

4.4.7. Debreceni Immunológiai, Virológiai és TSE Laboratórium,

4.4.8. Kaposvári Állategészségügyi Diagnosztikai Laboratórium.

4.5. Növényvédelmi és Borászati Igazgatóság:

4.5.1. Növényvédelmi Osztály,

4.5.2. Növényvédő szer és Termésnövelő anyag Értékelési Osztály,

4.5.3. Növényvédő szer és Termésnövelő anyag Engedélyezési Osztály,

4.5.4. Borászati Hatósági Osztály,

4.5.5. Alkoholos Ital Hatósági Osztály.

2. függelék


A Nébih szervezeti ábrája

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal szervezeti ábrája

3. függelék

Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett feladatkörök

1. Elnök, elnökhelyettes;

2. vezetői megbízással rendelkező kormánytisztviselő;

3. javaslattételre, döntésre vagy ellenőrzésre jogosult személy

a) közigazgatási hatósági vagy szabálysértési ügyben,

b) közbeszerzési eljárás során,

c) feladatai ellátása során költségvetési vagy egyéb pénzeszközök felett, továbbá az állami vagyonnal való gazdálkodás, valamint elkülönített állami pénzalapok, fejezeti kezelésű előirányzatok tekintetében (kötelezettségvállaló, teljesítésigazoló, utalványozási, ellenjegyzési jogkörrel rendelkező, projektvezető, pályázati témavezető, belső ellenőr),

d) egyedi állami támogatásról való döntésre irányuló eljárás lefolytatása során,

e) állami támogatások felhasználásának vizsgálata vagy a felhasználással való elszámoltatás során;

4. azon fontos és bizalmasnak minősülő feladatkörök, amelyek betöltése a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény, valamint a földművelésügyi miniszter feladat- és hatáskörét érintően a nemzetbiztonsági ellenőrzés alá eső személyek meghatározásáról szóló 18/2015. (IV. 10.) FM rendelet alapján nemzetbiztonsági ellenőrzés alá esnek.

1

Az utasítást az 5/2024. (IV. 30.) AM utasítás 3. §-a hatályon kívül helyezte 2024. május 1. napjával.

2

A 3. § a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére