• Tartalom

2022. évi LXV. törvény indokolás

2022. évi LXV. törvény indokolás

a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások eljárási rendjéről szóló 2022. évi LXV. törvényhez

2023.01.01.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, továbbá a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A törvény célja, hogy az eljárás törvényessége, eredményessége és átláthatósága érdekében az európai uniós és a nemzeti forrásból folyósított támogatások igénybevételének és a közös agrárpolitika egyéb, támogatás kifizetésével nem járó piacszabályozási intézkedéseiben való részvétel rendjét, az intézkedésben részt vevő támogatást igénylő vagy kedvezményezett, továbbá az irányítási, valamint a végrehajtási feladatokat ellátó szervek, illetve szervezetek jogait és kötelezettségeit egységesen, önálló különös eljárási rendszerben szabályozza.
Az Európai Parlament és a Tanács 2021. december 2-án elfogadta a közös agrárpolitika keretében a tagállamok által elkészítendő stratégiai tervhez (KAP stratégiai terv) nyújtott, az Európai Mezőgazdasági Garanciaalap (EMGA) és az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap (EMVA) által finanszírozott támogatásra vonatkozó szabályok megállapításáról, valamint az 1305/2013/EU és az 1307/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló (EU) 2021/2115 rendeletet, valamint a közös agrárpolitika finanszírozásáról, irányításáról és monitoringjáról, valamint az 1306/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló (EU) 2021/2116 rendeletet, amely a 2023–2027 közötti Közös Agrárpolitika végrehajtásában jelentős változásokat léptetett életbe az európai uniós agrár- és vidékfejlesztési támogatások és egyéb piacszabályozási intézkedések tervezését, irányítását és értékelését illetően.
Az új szabályozás egyik legfontosabb jellemzője a két pénzügyi alapra (EMGA és EMVA, a továbbiakban együtt: KAP Alapok) vonatkozó tagállami szintű stratégiai tervek (KAP Stratégiai Terv) bevezetése, ami lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy a KAP rendelkezéseit a hazai mezőgazdasági termelői szerkezet szükségleteihez igazítsák.
Az új KAP rendszer másik lényeges eleme, hogy a KAP Stratégiai Terv végrehajtására, azaz mindkét pénzügyi alap irányítására egyetlen nemzeti irányító hatóságot kell kijelölni; ez korábban csak az EMVA végrehajtását célzó Vidékfejlesztési Program esetében volt előírás.
A pénzügyi végrehajtás szempontjából változatlan, hogy mindkét KAP Alap kifizetéseit tagállamonként egy akkreditált kifizető ügynökségen keresztül kell-lehet teljesíteni.
Az Európai Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) a tanúsító szerv közreműködésével lefolytatott ellenőrzésekkel közvetlenül ellenőrzi a kifizető ügynökségek munkáját és az európai uniós források felhasználását. Amennyiben úgy találja, hogy a KAP Alapok forrásait a tagállam nem az uniós szabályoknak megfelelően használta fel (például nem vagy nem megfelelően végzett el valamilyen támogatott intézkedés vonatkozásában előírt ellenőrzést), a tagállam súlyos pénzügyi redukciókra számíthat, szélsőséges esetben a Bizottság az előlegek, illetve időközi kifizetések folyósítását is felfüggesztheti. A kifizető ügynökségek éves számláinak lezárása a tanúsító szerv által kiállított igazolás és éves jelentés Bizottsághoz való megküldése nélkül nem történhet meg.
A Közös Halászati Politika megvalósulását szolgáló támogatások az operatív programokkal egységes szabályozási rendszer szerint kerülnek elbírálásra, így az Európai Halászati Alap és az Európai Tengerügyi és Halászati Alapra vonatkozóan az agrár- és vidékfejlesztési támogatásokkal közös szabályozásra nincs szükség.
A fentiek alapján a 2023–2027. közötti pénzügyi tervezési időszakban mind az EMGA, mind az EMVA tagállami hatáskörébe tartozó végrehajtási rendszerben jelentős változásokra kell felkészülni. Ezekhez a változásokhoz kapcsolódik a Közös Agrárpolitika 2023–2027 Nemzeti Stratégiai Tervének kialakítása, tárgyalása és a Bizottság részéről történő elfogadása.
Az új tervezési időszak támogatási rendszerére való átállás megteremti az egységes szemléletet alkalmazó korszerű, rugalmas, kizárólag az agrártámogatások igénybevételére vonatkozó önálló („sui generis”) eljárási rezsim a lehetőségét. Az új szabályozással végre lehet hajtani azokat a változtatásokat, amelyek az intézményi struktúrában a párhuzamosságok felszámolását, az eljárások esetében pedig azok jelentős egyszerűsítését eredményezhetik.
E szempontokra is figyelemmel fogalmazza meg a törvény azokat a célkitűzéseket, amelyeket meg kíván valósítani, melyek közös rendező elve az egységes, más költségvetési támogatások eljárásaitól eltérő önálló szabályozás.
A törvény hatálya alá tartozó jogterület alapvetően az alábbi három szabályozási szintre épül:
1. A vonatkozó, elsősorban rendeleti (európai parlamenti és tanácsi, bizottsági) szintű európai uniós jogi aktusok, amelyek a támogatások igénybevételével kapcsolatos alapvető szakmai, illetve pénzügyi tartalmú rendelkezéseket foglalják magukban. Ezen jogszabályok esetében az egyik legfontosabb sajátosság, hogy azokat közvetlenül kell alkalmazni a tagállamban. Az e körben alkalmazandó legfontosabb, közvetlenül alkalmazandó közösségi jogi aktusokat a törvény záró rendelkezései tartalmazzák.
2. A tagállami hatáskörben megalkotott jogszabályok. Ezen jogszabályok esetében alapvetően két szempont érvényesítését kell biztosítani: el kell kerülni a közvetlenül alkalmazandó európai uniós jogi aktusokban foglalt szabályok megismétlését, másrészt csak azokat a kérdéseket lehet szabályozni, amelyekre a közvetlenül alkalmazandó európai uniós jogi aktusok kifejezett felhatalmazást adnak vagy nem tiltanak. E keretek között a jogalkotó nemzeti hatáskörben minden olyan jogszabályt megalkothat, ami az adott tagállam nemzeti jogrendszere a végrehajtás érdekében szükségesnek tart.
3. A végrehajtásban résztvevő intézmények (irányító hatóság, kifizető ügynökség, közreműködő szervezet) belső szabályzatai. E belső szabályzatok tartalmazzák intézkedésenként az elvégzendő feladatokat, döntési hatásköröket. Ezen belső szabályozók megléte előfeltétele a kifizető ügynökség akkreditációjának is.
Az új törvényi szabályok kialakítása mellett szükségessé vált a mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről szóló 2007. évi XVII. törvény (a továbbiakban: Támogatási törvény) módosítása is. Tekintettel a KAP Stratégiai Terv elfogadásának elhúzódására, elengedhetetlen a Támogatási törvény hatályának fenntartása és szabályainak alkalmazása egy átmeneti időszakra. Csak így lesz rá lehetőség, hogy a 2023-ban, már a KAP Stratégiai Terv alapján benyújtandó egységes kérelem benyújtása és elbírálása, a kapcsolódó informatikai fejlesztések biztosítása az európai uniós szabályoknak megfelelően és az előírt határidőben megtörténjen.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1–9. §
A törvényben foglalt szabályozás alapelveit fogalmazzák meg, annak valamennyi résztvevője számára a legmegfelelőbb és legtisztességesebb eljárás lehetőségét biztosítva.
10. §
A törvény szempontjából releváns fogalmakat határozza meg.
11. §
A törvény hatályát rögzíti, egyértelműen elhatárolva ezzel a korábbi programozási időszak hatályban tartandó szabályrendszerétől az új időszak normáinak tárgyi és időbeli hatályát, alkalmazási körét.
12. §
Az európai uniós parlamenti és tanácsi rendeletek adta keretek között kerül meghatározásra a KAP Alapok intézményrendszere, illetve annak a törvényben rögzítendő legszükségesebb előírásai. Az intézményrendszer szereplőinek részletes feladat- és hatáskörének meghatározására a törvény biztosította felhatalmazás alapján kormányrendeletben kerül sor.
13. §
Az intézkedésekhez kapcsolódó támogatási adatok kezelésére, ellenőrzésére és a kérelmek egységes benyújtására a Nemzeti Kifizető Ügynökség Integrált Igazgatási és Ellenőrzési Rendszert működtet, amelyen belül – az adatátadás biztosítása mellett – az itt felsorolt nyilvántartásokat hozza létre.
14–15. §
Az adatkezelés törvényi szintű szabályait tartalmazza a törvény a személyes adatok, a cégadatok, valamint a bizalmas üzleti információk védelme érdekében, amelynek a végrehajtandó európai uniós parlamenti és tanácsi rendeletek teremtik meg a kereteit. A törvény a közérdekből nyilvános, támogatási titoknak nem minősülő adatkört tételesen meghatározza.
16. §
A támogatási titok megismerhetőségére vonatkozó, adatátadási szabályokat tartalmazza a jogszabályhely.
17–19. §
A támogató eljárásához szükséges adatátvételi szabályokat tartalmazzák az érintett rendelkezések, beleértve a lakcím-nyilvántartást és a hagyatéki eljárás esetében szükséges adatkéréseket is.
20. §
A törvény lehetőséget biztosít a támogató számára, hogy megkereséssel éljen más szervhez vagy természetes személyhez, ha az előtte folyamatban lévő eljárásban azt a kedvezményezett jogos érdeke vagy a költségtakarékosság indokolja, vagy a döntés meghozatalához olyan adat vagy irat szükséges, amellyel más szerv, vagy természetes személy rendelkezik, illetve egyéb, jogszabályban meghatározott feltételek igazolása indokolja.
21–23. §
A támogatottak és a támogatási adataik nyilvántartási rendszerének törvényi szintű szabályait tartalmazza a törvény ezen része, amely nyilvántartás az Integrált Igazgatási Ellenőrzési Rendszer részét képezi.
24–29. §
Az agrártámogatási jogviszony létrejötte, tartalma kerül szabályozásra ezen szakaszokban. Az eljárási keretszabályok kellő rugalmasságot tartalmaznak annak érdekében, hogy az európai uniós társfinanszírozású támogatások normatív és beruházási típusú intézkedéseire, valamint a kizárólag nemzeti költségvetésből finanszírozott támogatásokra egyaránt alkalmazhatók legyenek.
30. §
A törvény szerinti eljárásban a fő szabály az elektronikus kapcsolattartás.
31. §
A törvény lehetővé teszi, hogy az eljárásban különleges szakértelmet igénylő ügyekben a támogató a végrehajtásban közreműködő szervet vegyen igénybe.
32–33. §
A jogutódlásnak és a kötelezettségátadásnak a törvényi szintű keretszabályai ezen jogszabályhelyeken kerülnek meghatározásra.
34. §
A támogatási eljárásban nagyon fontos az ellenőrzés, mind az adminisztratív, mind a helyszíni ellenőrzés lehetőségét az eljárás során végig biztosítani kell, a támogatások jogszerű odaítélése és felhasználása érdekében.
35–36. §
A törvény a támogató döntése ellen jogorvoslat igénybevételének a lehetőségét biztosítja a kedvezményezett számára, továbbá a jogorvoslati kérelemmel elbírált döntés ellen, illetve az olyan döntés ellen, amely ellen a jogorvoslat kizárt, közigazgatási pert indíthat.
37–39. §
A kedvezményezett jogsértő magatartása esetén alkalmazható eljárási lépéseket, eszközöket tartalmazzák az érintett jogszabályhelyek.
40–46. §
Az eljárás és az alkalmazható jogkövetkezmények elévülésére, a végrehajtásra, annak elévülésére és a behajthatatlan tartozások esetén alkalmazandó törvényi előírásokra vonatkozó rendelkezések kerülnek megfogalmazásra ezen szakaszokban.
47. §
A törvény hatálya alá tartozó eljárások tárgyi díj- és illetékmentesek.
48. §
Felhatalmazások, amelyeknek számosságát a törvény keret jellege indokolja.
49–50. §
Hatályba léptető és átmeneti rendelkezések.
51. §
Az Európai Unió jogának való megfelelésre vonatkozó előírás.
52. §
A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény módosítását tartalmazza.
53. §
A személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény módosítását tartalmazza.
54–77. §
Ezen szakaszok a mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről szóló 2007. évi XVII. törvény módosítását tartalmazzák.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére