68/2022. (II. 28.) Korm. rendelet indokolás
68/2022. (II. 28.) Korm. rendelet indokolás
az egyes közlekedésfejlesztési projektekkel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről szóló 345/2012. (XII. 6.) Korm. rendelet módosításáról szóló 68/2022. (II. 28.) Korm. rendelethez
2022.03.05.
Ez az indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Ngtv.) 6/D. § (1) bekezdése alapján a kiemelt jelentőségű ügyek közül a Kormány rendeletében nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra-beruházással összefüggő ügyeket jelölhet ki a közlekedési infrastruktúra-beruházás kiemelten gyors megvalósításához fűződő közérdekre tekintettel.
A fenti rendelkezés alapján az Ngtv. 12. § (5) bekezdés a) pontja hatalmazza fel a Kormányt, hogy rendeletben állapítsa meg a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű ügyek körét, g) pontja pedig, hogy rendeletben állapítsa meg a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra-beruházáshoz kapcsolódó kiemelt jelentőségű ügyek körét.
A módosítással sor kerül az 1. melléklet aktualizálására annak érdekében, hogy az a legutóbbi módosítása óta eltelt időben kiadott minisztériumi elrendeléseket pontosan és teljes körűen tartalmazza.
A fentieken túl, az M6 autópálya Bóly és Ivándárda, országhatár közötti szakaszának megvalósítása, valamint az iváncsai ipari-innovációs fejlesztési területhez kapcsolódó közlekedési infrastruktúra fejlesztések végteljesítési határidejére tekintettel elengedhetetlenül szükséges, hogy ezen beruházások esetében a közbeszerzési eljárás a tervezésre és kivitelezésre együttesen irányuljon, ennek megfelelően kiegészítésre kerül a kormányrendelet 1. § (6) bekezdése.
A Budapest–Varsó nagysebességű vasútvonal kiépítése projekt kapcsán a környezetvédelmi és természetvédelmi hatósági engedélyezési eljárás sajátossága, hogy nem egy hatóság illetékességi területén valósul meg, hanem az ország különböző közigazgatási területein, amelynek a koordinációja, egységessé tétele a hatósági eljárások tekintetében elkerülhetetlen. Amennyiben több hatóság adja ki a közel 260 km hosszú nyomvonalra vonatkozó engedélyt, akkor fennáll a kockázata, hogy azok nem lesznek összhangban egymással, több hatóság akadályozhatja egymást az engedély kiadása során (a kapcsolódási pontokra való tekintettel), ami az állami beruházás előkészítésének a gyorsítását hátráltatja. Ennek elkerülése érdekében indokolt egyetlen eljáró hatóságot kijelölni.
A közlekedési beruházások tárgyát a legtöbb esetben az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvényben meghatározottak szerinti sajátos építményfajták – többnyire épületnek nem minősülő, közlekedési tevékenységgel kapcsolatos építmények – jellemzik. Ezek mellett a tervezett beruházások műszaki tartalmában ugyan megjelenhet kiszolgálóépületek tervezése és építése is, de jellemzően ezek is közlekedési funkcióval bírnak, pl. mélygarázs vagy parkolóház, illetve autóbusz-pályaudvar, vasútállomás felvételi épülete, peronfedések, szociális, illetve üzemviteli épületek. A fentiekre tekintettel, illetve hogy a kormányrendelet 3. § a) pontja alapján az 1. melléklet szerinti beruházásokkal összefüggésben indított építésügyi hatósági ügyekben nem kell az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvény szerinti településképi véleményezési eljárást sem lefolytatni, így nem indokolt az Országos Építészeti Tervtanács véleményezését sem.
A Kormány a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum új telephelyének megvalósítása érdekében a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum elhelyezése érdekében szükséges intézkedésekről szóló 2011/2017. (XII. 22.) Korm. határozatban egyetértett azzal, hogy a Múzeum elhelyezésére alkalmas helyszín kialakítására az egykori Északi Járműjavító Diesel-csarnokot is beleértendő területének kulturális célú hasznosításával kerüljön sor.
A Múzeum tervezteti a teljes Északi Járműjavítót északi oldalról feltáró utat, melynek részét képezi a Hungária krt. felett átívelő közúti híd is, majd a VIII. kerületi oldalon a volt Józsefvárosi pályaudvar területén átvezető és a Kőbányai útra visszakötő útszakasz is. Ezzel összefüggésben indokolt beépíteni a kormányrendeletbe, hogy az ingatlan-nyilvántartás szerinti Budapest VIII. kerület, belterület 38818/28, 38818/45, 38818/46 helyrajzi számú ingatlanokon a Múzeum megközelítését szolgáló út létesíthető. A hatályos kerületi szabályozási terv alapján ugyanis a hivatkozott ingatlanokon út nem létesíthető.
2020. július 31-től a Budai fonódó villamoshálózat II. üteme – Műegyetem rakparti villamosvonal fejlesztése projekt is nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra-beruházás.
A Budai fonódó villamoshálózat II. ütemének megvalósításával összefüggésben a Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: BKV Zrt.) igényt jelzett a Dombóvári út – Budafoki út csomópontban tervezett kétvágányos végállomás kiszolgálását célzó végállomási tartózkodóépület létesítése iránt. Az épület összes alapterülete: 49,60 m².
Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlése Újbuda Duna-parti területére vonatkozó Duna-parti építési szabályzatról szóló 4/2018. (II. 14.) önkormányzati rendelet 16. §-a szerint a fejlesztéssel érintett övezet a II. rendű főútvonalak, ezek szervizútjainak, csomópontjainak, műtárgyainak, továbbá parkolók, közúti-vasúti (villamos) pályák, kerékpáros- és gyalogosinfrastruktúra-elemek, kikötői létesítmények parti elemeinek, mindezek csapadékvíz-elvezető rendszereinek, közmű- és hírközlési építmények, zöldfelületi elemek elhelyezésére szolgál. Az övezet területén épület nem helyezhető el.
A módosítás biztosítja, hogy a BKV Zrt. mint leendő üzemeltető kérésére tekintettel tervezett végállomási tartózkodóépület a Budapest XI. kerület, belterület 4042/91 helyrajzi számú ingatlanon megvalósulhasson.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás