2022. évi LXX. törvény indokolás
2022. évi LXX. törvény indokolás
a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény, valamint a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény módosításáról szóló 2022. évi LXX. törvényhez
2023.01.01.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontjában foglaltak alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A törvénymódosítást az elmúlt időszak jogszabály változásai és jogalkalmazási tapasztalatai, valamint az időközben hatályba lépett jogszabályokkal való összhang megteremtése indokolják.
A törvényjavaslat a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) energetikai szabályozási tesztkörnyezetet működtető hatáskörének törvényi feltételeit teremti meg. Az új szabályozás célja, hogy ösztönözze és támogassa olyan energetikai innovációs teljesítmények elterjedését, piacra lépését, amelyek elősegíthetik a földgáz-infrastruktúra fenntarthatóságának, költséghatékony működtetésének, a fogyasztói igények megfelelő ellátását vagy az ellátásbiztonság növelését, továbbá a hidrogén betáplálását a működő földgáz infrastruktúrába, valamint a tiszta hidrogénhálózatoknak a működő földgáz infrastruktúrán alapuló fejlesztését, fejlődését.
A módosítások további célja az európai uniós szabályozásnak megfelelő definícióknak az alkalmazása a hazai joganyagban, valamint az európai uniós gázellátás biztonságának érdekében, a földalatti gáztárolók feltöltési szintjére és a gázkereslet-csökkentésre vonatkozó európai uniós előírások hazai jogszabályba történő átültetése, így a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény (a továbbiakban: Get.) módosítása az alábbi európai uniós jogszabályokból eredő jogharmonizációs követelményeknek megfelelően:
– az (EU) 2017/1938 és a 715/2009/EK rendeletnek a földgáztárolás tekintetében történő módosításáról szóló, 2022. június 29-i (EU) 2022/1032 európai parlamenti és tanácsi rendelet,
– a koordinált gázkereslet-csökkentési intézkedésekről szóló, 2022. augusztus 5-i (EU) 2022/1369 tanácsi rendelet,
– a földgáz belső piacára vonatkozó közös szabályokról és a 2003/55/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2009. július 13-i 2009/73/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A MAVIR az átviteli hálózati veszteség (ÁHV) pótlásához szükséges villamosenergia-mennyiséget az időben egyre pontosabbá váló statisztikai és műszaki alapú becslés mentén a pénzügyi és kiegyenlítési kockázatok csökkentése érdekében hosszú és rövid távon kombinálva szerzi be. A műszaki becslés jelentősen változhat a valós időhöz közeledve annak függvényében, hogy mely hálózati elemek vannak bekapcsolva vagy karbantartáson, illetve mekkora és milyen irányú áramlások feltételezhetőek a hálózaton, továbbá mekkora a rendszerterhelés, van-e jegesedés, koronaveszteség. Ennek következtében a mennyiség beszerzése egy komplex portfóliókezelői tevékenységet követel meg annak érdekében, hogy a legkisebb költségen lehessen biztosítani a veszteség fedezésére szolgáló villamos energiát. Azaz, ha a prognózis (műszaki becslés) megváltozik, a változás irányától függően a megfelelő és indokolt mértékig vételi vagy eladási ügylet lebonyolításával kell módosítani a korábban fixált pozíciót.
Azonban ha csak vásárolhat és nem értékesíthet villamos energiát, akkor nem tudja megfelelően lekövetni a folyamatosan változó pozíciójának helyzetét és végső soron olyan stratégia kialakítására lesz ösztönözve, hogy a szükséges energiamennyiségnél kevesebbet vásároljon az esetleges túlvásárlás kockázatának elkerülése érdekében. Ez nem lehet egy optimális kockázatkezelési stratégia és nem érdeke a villamosenergia-rendszernek sem műszaki, sem gazdasági szempontból.
A MAVIR az ÁHV fedezetének beszerzése során valójában klasszikus portfóliómenedzsment feladatot kell ellátnia, amihez elengedhetetlen, hogy a vásárlás mellett meglegyen a lehetősége a villamosenergia értékesítésére is, ugyanis ennek hiányában nem lehetséges a kockázatok minimumra csökkentése.
2. §
Jogharmonizációs céllal az (EU) 2022/1032 rendelet, az (EU) 2022/1369 rendelet és a 2009/73/EK irányelv szerinti definíciók bevezetése.
3. §
A Get. új III/B. fejezet szabályozásának célja, hogy megteremtse az energetikai szabályozási tesztkörnyezet működtetésének törvényi feltételeit. Az új szabályozás meghatározza az energetikai szabályozási tesztkörnyezet által támogatni kívánt célokat, illetve lefekteti a fontosabb eljárási szabályokat.
4–7. §
Jogharmonizációs céllal az (EU) 2022/1032 rendelet szerinti feltöltési ütemtervre és 2022/1369 Rendelet szerinti uniós riasztásra vonatkozó rendelkezések átültetése.
8. §
Az operatív irányítást ellátó személy definiálása, technikai jellegű módosítás.
9. §
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalról szóló 2013. évi XXII. törvény 2. § (1) bekezdése alapján a Hivatal számára feladatot csak törvény vagy törvény felhatalmazása alapján kiadott jogszabály írhat elő, ezért kell kiegészíteni a Hivatal feladatait az energetikai szabályozási tesztkörnyezet működtetésének feladatával, továbbá a rendelkezés jogharmonizációs céllal az (EU) 2022/1032 rendelet és az (EU) 2022/1369 rendelet szerinti új hatásköröket határoz meg.
10. §
A Kormány rendeletalkotási hatáskörének kiterjesztése az (EU) 2022/1369 rendeletnek megfelelően.
11. §
A származási garancia rendszerének és szabályainak bevezetése indokolttá vált a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: Vet.) mintájára, ugyanakkor hivatali elnöki szinten szükséges rendezni, így az energetikai szabályozási tesztkörnyezettel kapcsolatban egészíti ki a Hivatal elnöke által kiadható rendeletek körét a Vet. szerinti szabályozással megegyezően, továbbá a rendelkezés jogharmonizációs céllal az (EU) 2022/1032 rendelet szerinti új hatáskört határoz meg.
12. §
Európai uniós előírások hazai jogszabályba történő átültetése.
13. §
Jogtechnikai módosítás, amelynek célja, hogy az uniós jogi normára történő hivatkozás a Get. egészében egységes legyen.
14. §
Hatályba léptető rendelkezés.
15. §
Jogharmonizációs klauzula.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás