• Tartalom

1004/2023. (I. 17.) Korm. határozat

1004/2023. (I. 17.) Korm. határozat

Magyarország projektjavaslatainak az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2022. évi CEF2 második pályázati kiírására történő benyújtásáról

2023.01.17.

A Kormány

1. az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből származó források felhasználásáról szóló 75/2016. (IV. 5.) Korm. rendelet 4. § (1) bekezdése alapján jóváhagyja az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2022. évi második pályázati kiírására benyújtásra javasolt projektjavaslatokat, az 1. melléklet szerint;

2. felhívja az építési és közlekedési minisztert, hogy gondoskodjon az 1. mellékletben foglalt táblázat 2–13. sora szerinti projektjavaslatoknak az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2022. évi második pályázati kiírására történő benyújtásáról;

Felelős:

építési és közlekedési miniszter

Határidő:

2023. január 18.

3. felhívja az építési és közlekedési minisztert, hogy – az Európai Bizottság projektjavaslatokat támogató döntése esetén – készítsen előterjesztést a Kormány részére a szükségessé vált feladatokról, valamint a projektjavaslatok teljes körű megvalósításához szükséges források biztosításáról;

Felelős:

építési és közlekedési miniszter

Határidő:

folyamatos

4. felhívja az építési és közlekedési minisztert, hogy az 1. melléklet szerinti projektjavaslatok vonatkozásában gondoskodjon az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz létrehozásáról, valamint az 1316/2013/EU és a 283/2014/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2021. július 7-i 2021/1153 európai parlamenti és tanácsi rendelet 11. cikk (6) bekezdése szerint szükséges tagállami hozzájáruló nyilatkozatok kiállításáról;

Felelős:

építési és közlekedési miniszter

Határidő:

2023. január 18.

5. felhívja az építési és közlekedési minisztert, hogy a Magyar Államvasutak Zrt. (a továbbiakban: MÁV Zrt.) útján gondoskodjon a Horvátország Schengeni övezethez való csatlakozása vasúti vonatkozásainak kezelésére irányuló projekt előkészítéséről az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2023. évi kiírására;

Felelős:

építési és közlekedési miniszter

Határidő:

folyamatos

6. a Magyarország szomszédságában zajló háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése érdekében szükséges költségvetési intézkedésekről szóló 1281/2022. (VI. 4.) Korm. határozat alapján egyetért az Európai Bizottsággal 21_HU-TG-BUD-TUNNEL-NYUGATI-M számon megkötött Támogatási Megállapodás felmondásával.

Felelős:

építési és közlekedési miniszter

Határidő:

azonnal

1. melléklet az 1004/2023. (I. 17.) Korm. határozathoz

Sor- szám

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J

1.

Kapcsolódó program megnevezése

Projektjavaslat megnevezése

Támogatást igénylő neve
Koordinátor Kedvezményezett/ Kedvezményezett

Társ- kedvezményezett

Projektjavaslat
tervezett költsége
(nettó, forint)

Projektjavaslat
tervezett összköltsége
(bruttó, forint)

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz terhére biztosítandó támogatás tervezett összege
(nettó, forint)

Hazai költségvetési támogatás tervezett összege
(forint)

Saját erő
(forint)

Projektjavaslat rövid bemutatása

2.

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz

Budapest-Kelenföld–Ferencváros vasútvonalszakasz kapacitásbővítésének építési munkái
(Déli körvasút II. ütem)

Építési és Közlekedési Minisztérium (a továbbiakban: ÉKM)

364 299 669 026

462 660 579 663

205 625 839 518

101 603 356 000

0

A Déli Körvasút projekt célja a vasútvonalon szűk keresztmetszetként jelentkező Kelenföld–Ferencváros vonalszakasz kapacitásbővítése, új városi kapcsolatok kialakítása új megállóhelyek létesítésével (Nádorkert, a Közvágóhíd és a Népliget térségében új megállók), a vasút városi-elővárosi közlekedésben betöltött szerepének erősítése a vonalszakasz átjárhatósági feltételeket teljesítő fejlesztésével.
A Ferencváros–Kelenföld vasútvonal jelenleg kétvágányú, villamosított, a megengedett sebesség 80 km/h, a tengelyterhelés 210 kN. A beruházás keretében városi környezetben nemcsak a vágányok bővítése, hanem a meglévő vágányok és műtárgyak átépítése is megtörténik a mintegy 3690 m hosszúságú beavatkozással érintett vonalszakaszon, melyből 1950 m hosszon háromvágányú, 1730 m hosszon négyvágányú
(összesen cca. 6920 m hosszban új vágány), villamosított pálya áll elő. Az engedélyezett sebesség
80–100 km/h, a tengelyterhelés 225 kN lesz.
A vasút mentén több mint 5 km hosszú új vasbeton támfal épül, amelynek megtámasztása mellett megtörténik a vasúti töltés szélesítése, hogy helyet adjon az új 3. vágánynak, amely csatlakozik
a Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítése projekt keretében megépült 3. vágányhoz, továbbá közel 2 km vonali hosszon új 4. vágány is épül. A vonalon sűrűn elhelyezkedő műtárgyak (Gubacsi út feletti, Soroksári út feletti, Rákóczi híd felhajtója feletti, Budafoki út feletti, Szerémi út feletti, Fehérvári út feletti és Bartók Béla út feletti vasúti hidak) átépülnek. A vonalszakaszon két új akadálymentes megállóhely létesül: egy Nádorkert, egy pedig Közvágóhíd térségében. Hozzávetőlegesen 35 000 m2 zajvédő fal létesítése is szükséges.

3.

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz

Debrecen (kiz.) – Nyíregyháza (kiz.) vasúti vonalszakasz fejlesztése

ÉKM

243 871 430 395

309 716 716 602

159 478 135 982

150 238 580 620

0

A 100 sz. vasútvonal 46,8 km hosszú, normál nyomtávú, egybefüggő Debrecen (kiz.) – Nyíregyháza (kiz.) kétvágányú (93,5 vkm) villamosított vonalszakasz (2221 + 21 – 2688 + 80) és szolgálati helyeinek, állomásainak, biztosítóberendezési és távközlési korszerűsítésének tervezése és kivitelezése, a 120–160 km/h sebességhez és a megváltozó vágányképekhez illesztése, KÖFI távvezérlés kiépítése. A vonalon érintett műtárgyak (építésének, átépítésének, bontásának) és útátjárók tervezése/engedélyezése és kivitelezése. A megengedett maximális tengelyterhelés 225 kN-ra történő emelése.
55 cm magasságú peronok létesítése állomásokon és megállóhelyeken, aluljárók, liftek, perontetők építése, akadálymentes peronmegközelítések és állomási környezetek kialakítása. Vonali műtárgyak építése.
Külön szintű közúti keresztezések kialakítása. Térvilágítás kiépítése, 0,4 kV-os villamosenergia-ellátás
és felsővezetéki rendszer korszerűsítése. Zajvédő falak építése, P+R, B+R rendszer kialakítása. Új kábelalépítmény és kábelhálózat kiépítése az állomásokon és a szolgálati és megállóhelyeken, valamint nyílt vonali keresztezéseknél. A kivitelezési fázisokat lekövető üzemelés alatt álló, nagyállomási jelfogófüggéses biztosítóberendezés átalakítása.

4.

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz

Kapacitásnövelés a magyar–ukrán vasúti határforgalomban (Záhonyi és eperjeskei határátmenetek)

ÉKM

MÁV Zrt., Záhony-Port Zrt. és NAV

29 810 104 710

30 841 426 545

14 905 052 355

15 936 374 190

0

Záhony és Eperjeske körzetben a jelenleg szűk keresztmetszetet jelentő átrakó kapacitás fejlesztése (gabona, növényolaj, kőolajszármazékok, konténerrakodó, ömlesztett átrakó), az azokat kiszolgáló vágányhálózat rehabilitációja és a határellenőrzési kapacitás bővítésére irányuló eszközfejlesztés kapcsolódó vasútüzemi beavatkozásokkal.
Záhony–Csap–Ágcsernyő területre közép- és hosszú távú fejlesztési irányokat meghatározó, átfogó stratégia készítése.

5.

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz

Kapacitásnövelés a magyar–ukrán közúti határforgalomban (Beregsurány határátkelőhely)

ÉKM

Magyar Közút Zrt.

642 781 800

816 332 886

321 390 900

494 941 986

0

Beregsurány határátkelőhelyen a nehéztehergépjármű-forgalom megnyitásához szükséges fejlesztések, amelyek a hatósági járműellenőrzési tevékenységet érintően a határátkelőhelyen a mérőállomás kialakítását és infrastruktúra kiépítését jelentik. A járművek súly- és méretellenőrzése a határátléptetési folyamat része, a fejlesztéssel lehetővé válik a túlsúlyos, túlméretes járművek kiszűrése.

6.

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz

Hegyeshalom–Rajka vasútvonal korszerűsítés kivitelezési munkái

ÉKM

Győr–Sopron– Ebenfurti Vasúti Zrt.

45 500 000 000

45 500 000 000

38 675 000 000

6 825 000 000

0

A Hegyeshalom–Rajka (országhatár) vasútvonal korszerűsítésével, a meglévő nyomvonal átépítésével kerül sor a 13 km nyíltvonal és Rajka állomás teljes körű átépítésére; ennek eredményeként 225 kN tengelyterhelésre alkalmas, 120 km/h-val járható (lokálisan korlátozásokkal), egyvágányú villamosított fővonali vasúti pálya kerül kialakításra.

7.

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz

Gubacsi vasúti híd a teherforgalom elvárásainak megfelelő átépítése a Csepeli Szabadkikötő és a logisztikai terminálok kiszolgálására

ÉKM

24 900 000 000

31 623 000 000

7 470 000 000

24 153 000 000

0

A Csepeli Szabadkikötő vasúti összeköttetését a Gubacsi vasúti híd biztosítja a Soroksári úti rendező pályaudvaron keresztül a vasúti TEN-T törzshálózati 150. sz. vasútvonallal. A vasúti híd állapota rendkívüli módon leromlott, a vasúti szerelvények jelenleg 5–10 km/h sebességgel haladhatnak át rajta.
A projekt műszaki tartalma magában foglalja az új Gubacsi vasúti híd és a Corvin csomópontig tartó vasúti infrastruktúra megvalósítását, az alábbiak szerint:
a) A jelenlegi rossz állapotú vasúti híd helyett egy új vasúti híd építését a Soroksári-Duna-ág fölött, a jelenlegi hídtól 15,0 m-re északra, valamint
b) a Gubacsi vasúti híd és a Corvin csomópont közötti vasúti pálya kétvágányú vágányhálózattá történő kiépítését, távlati fejlesztés lehetőségeként a négyvágányos, villamosított kiépítés lehetőségének biztosításával.
c) Biztosítóberendezés telepítését a Soroksári úti rendezőtől a Corvin úti csomópontig terjedő hatókörzettel.
A fejlesztéssel lehetővé válik nagyobb tömegű katonai rakományok vasúton való eljuttatása a Csepeli Szabadkikötőbe.

8.

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz

Csepeli Szabadkikötő Infra II. kivitelezés

ÉKM

MAHART-Szabadkikötő Zrt.

12 236 447 410

12 236 447 410

6 118 223 705

6 118 223 705

0

A Csepeli Szabadkikötő infrastrukturális fejlesztése, a korábbi KÖZOP projekttel megkezdett fejlesztési folyamat következő ütemét foglalja magában.

9.

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz

Hajóút fenntartási főterv 2 – Fairway Danube 2

ÉKM

Országos Vízügyi Főigazgatóság

1 076 163 070

1 366 727 099

914 738 610

451 988 489

0

A FAIRway Danube elnevezésű, 2014-EU-TMC-0231-S számú CEF projekt folytatásaként, a Duna menti tagországok, a projekt további nemzetközi partnerei (Ausztria, Szlovákia, Magyarország, Horvátország, Szerbia, Bulgária, Románia) Hajóút fenntartási főterv 2 – Fairway Danube 2 projektben szándékoznak folytatni az eddig elért eredmények továbbfejlesztését, hogy még pontosabb, megbízhatóbb adatokat szolgáltathassanak a belvízi hajózás számára.

10.

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz

X4ITS (Cross for ITS) – nemzetközi ITS projekt

ÉKM

Budapest Közút Zrt. és Magyar Közút Nonprofit Zrt.

12 224 542 740

14 924 542 740

6 112 271 370

8 812 271 370

0

Szoftverfejlesztés a közútkezelői tevékenységet támogató statikus és dinamikus adatkezelést lehetővé tevő állami alaprendszerekhez kapcsolódóan, és a forgalmi menedzsmentet támogató fejlesztések elvégzése, beleértve a TEN-T hálózat Budapestet érintő elemeit, illetve a kapcsolódó városi hálózati elemeket.

11.

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz

EPICS – nemzetközi ITS projekt

ÉKM

Magyar Közút Nonprofit Zrt.

480 000 000

609 600 000

240 000 000

369 600 000

0

Egy olyan platform kialakítása, amely kapcsolatot képes építeni ITS és C-ITS között, valamint közútkezelők és szervezetek között, a privát szektor, valamint a járműgyártók közeli bevonásával. A közútkezelők és szervezetek együttműködésének elősegítése, az interoperabilitás és az egybefüggő ITS és C-ITS szolgáltatások kialakítása a közlekedés biztonságának, hatékonyságának növelése és környezeti hatásának csökkentése érdekében.

12.

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz

Városi forgalomirányítás korszerűsítése, városi behajtási korlátozások

ÉKM

Magyar Közút Nonprofit Zrt.

2 000 000 000

2 540 000 000

1 000 000 000

1 540 000 000

0

A tervezett fejlesztés célja a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közlekedési ágazat jogszabályi és szakmai változásainak követése, a vállalati stratégiai célok megvalósítása, a szervezeti átalakulások nyomán az operatív működés hathatós támogatása, valamint az esetenként több évtizede működő, mára már elavult információtechnológia alapokon működő nyilvántartási rendszereinek megújítása.
A projekt további célja a közlekedésbiztonság növelése mellett a közúthálózat hatékonyságának növelése (mind kapacitás, mind energiahatékonyság) és az üzemeltetési szint magasabbra helyezése.

13.

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz

Folyami Információs Szolgáltatások által támogatott korridormenedzsment 2 (COMEX2)

ÉKM

Rádiós Segélyhívó és Info- kommunikációs Országos Egyesület és Országos Vízügyi Főigazgatóság

800 000 000

881 000 000

400 000 000

481 000 000

0

A COMEX2 projekt célja, hogy a RIS COMEX CEF projektben elért eredmények, az EURIS európai hajózási információs rendszer és a CEERIS közép-európai elektronikus hajózási bejelentési rendszer további fejlesztését, koordinációját megvalósítsa amellett, hogy a Folyami Információs Szolgáltatások horizontális szabványosítási és határon átnyúló tevékenységeket is támogassa európai szinten.

14.

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz

Biztonságos kamionparkoló fejlesztése az M1 autópálya mellett, a 67-es kijáratnál, Tatánál az EU-Parkolási Szabvány előírásai szerint

Komárom-Esztergom Megyei Parképítő és Kertészeti Zrt.

900 000 000

900 000 000

450 000 000

450 000 000

Az M1 autópálya mellett, a 67-es kijáratnál 150 férőhelyes, biztonságos, őrzött és védett Truckparking Tata kamionparkoló teljes modernizálása.

15.

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz

Budapest FIR légiforgalmi irányítási rendszerének magasabb fokú automatizálás szintjének elérése új konfliktuskutató és konfliktus megoldást támogató rendszer bevezetésével

HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt.

2 141 935 200

2 141 935 200

1 070 967 600

1 070 967 600

A projekt során a TopSky – ATC One rendszer bevezetésével kerül sor a konfliktuskutató és konfliktusmegoldást támogató rendszer bevezetésére. Ez a jelenlegi légiforgalmi irányító rendszer teljes hardvercseréjével és szoftverfrissítésével valósulhat meg, a jelenlegi tervek szerint 2026–2027-es operatív üzembe állással. Az új rendszer bevezetésének célja, hogy a rendszer használatával a légiforgalmi irányítás kapacitása és a repülésbiztonság is növekedjen.

16.

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz

Légtérfelderítési képesség (radar) fejlesztése Budapest TMA (Terminal Control Area) környezetéhez kapcsolódóan

HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt.

2 569 172 451

2 569 172 451

985 652 980

1 583 519 471

A projekt célja a HungaroControl Zrt. által üzemeltetett közelkörzeti (Budapest TMA) radarinfrastruktúra fejlesztése.
A projekt fókuszát a TAR-2 (Terminal Area Radar) radarállomás részeként üzemelő primer (PSR) és MODE-S képességű szekunder (SSR) radarok kiváltása jelenti modernebb technológiával, illetve a jelenlegi infrastruktúra elbontásával.

17.

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz

CLEAN ATM

HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt.

45 050 837

45 050 837

22 525 418

22 525 419

A CLEAN ATM projektben 22 uniós tagállam 41 operatív érdekelt fele (légitársaságok, repülőterek, légi-navigációs szolgáltatók, katonai hatóságok és a SESAR Deployment Manager – SDM) vesz részt. A fejlesztéssel az európai légi forgalom irányítása intelligensebb, interoperábilisabb, biztonságosabb és rugalmasabb legyen, és környezeti szempontból fenntarthatóbbá váljon.

18.

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz

MAHART Container Center Kft. rakodástechnológiai fejlesztése (első ütem)

MAHART Container Center Kft.

2 511 974 400

2 511 974 400

753 592 320

1 758 382 080

MAHART Container Center kapacitásbővítő eszköz fejlesztése egy elektromos bakdaru beszerzését, valamint az IT platform fejlesztését érinti. A projekt a CEF kiírással összhangban a kombinált szállítási átrakodási pontok nulla kibocsátású üzemanyagon (pl. villamos energia) alapuló intermodális rakodóegység tiszta átrakodási berendezésének beszerzését, valamint a kapacitásnövelés szempontjából nélkülözhetetlen IT platform fejlesztését foglalja magában.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére