1004/2023. (I. 17.) Korm. határozat
1004/2023. (I. 17.) Korm. határozat
Magyarország projektjavaslatainak az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2022. évi CEF2 második pályázati kiírására történő benyújtásáról
A Kormány
1. az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből származó források felhasználásáról szóló 75/2016. (IV. 5.) Korm. rendelet 4. § (1) bekezdése alapján jóváhagyja az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2022. évi második pályázati kiírására benyújtásra javasolt projektjavaslatokat, az 1. melléklet szerint;
2. felhívja az építési és közlekedési minisztert, hogy gondoskodjon az 1. mellékletben foglalt táblázat 2–13. sora szerinti projektjavaslatoknak az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2022. évi második pályázati kiírására történő benyújtásáról;
Felelős: |
építési és közlekedési miniszter |
Határidő: |
2023. január 18. |
3. felhívja az építési és közlekedési minisztert, hogy – az Európai Bizottság projektjavaslatokat támogató döntése esetén – készítsen előterjesztést a Kormány részére a szükségessé vált feladatokról, valamint a projektjavaslatok teljes körű megvalósításához szükséges források biztosításáról;
Felelős: |
építési és közlekedési miniszter |
Határidő: |
folyamatos |
4. felhívja az építési és közlekedési minisztert, hogy az 1. melléklet szerinti projektjavaslatok vonatkozásában gondoskodjon az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz létrehozásáról, valamint az 1316/2013/EU és a 283/2014/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2021. július 7-i 2021/1153 európai parlamenti és tanácsi rendelet 11. cikk (6) bekezdése szerint szükséges tagállami hozzájáruló nyilatkozatok kiállításáról;
Felelős: |
építési és közlekedési miniszter |
Határidő: |
2023. január 18. |
5. felhívja az építési és közlekedési minisztert, hogy a Magyar Államvasutak Zrt. (a továbbiakban: MÁV Zrt.) útján gondoskodjon a Horvátország Schengeni övezethez való csatlakozása vasúti vonatkozásainak kezelésére irányuló projekt előkészítéséről az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2023. évi kiírására;
Felelős: |
építési és közlekedési miniszter |
Határidő: |
folyamatos |
6. a Magyarország szomszédságában zajló háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése érdekében szükséges költségvetési intézkedésekről szóló 1281/2022. (VI. 4.) Korm. határozat alapján egyetért az Európai Bizottsággal 21_HU-TG-BUD-TUNNEL-NYUGATI-M számon megkötött Támogatási Megállapodás felmondásával.
Felelős: |
építési és közlekedési miniszter |
Határidő: |
azonnal |
1. melléklet az 1004/2023. (I. 17.) Korm. határozathoz
Sor- szám |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
G |
H |
I |
J |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. |
Kapcsolódó program megnevezése |
Projektjavaslat megnevezése |
Támogatást igénylő neve |
Társ- kedvezményezett |
Projektjavaslat |
Projektjavaslat |
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz terhére biztosítandó támogatás tervezett összege |
Hazai költségvetési támogatás tervezett összege |
Saját erő |
Projektjavaslat rövid bemutatása |
2. |
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz |
Budapest-Kelenföld–Ferencváros vasútvonalszakasz kapacitásbővítésének építési munkái |
Építési és Közlekedési Minisztérium (a továbbiakban: ÉKM) |
– |
364 299 669 026 |
462 660 579 663 |
205 625 839 518 |
101 603 356 000 |
0 |
A Déli Körvasút projekt célja a vasútvonalon szűk keresztmetszetként jelentkező Kelenföld–Ferencváros vonalszakasz kapacitásbővítése, új városi kapcsolatok kialakítása új megállóhelyek létesítésével (Nádorkert, a Közvágóhíd és a Népliget térségében új megállók), a vasút városi-elővárosi közlekedésben betöltött szerepének erősítése a vonalszakasz átjárhatósági feltételeket teljesítő fejlesztésével. |
3. |
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz |
Debrecen (kiz.) – Nyíregyháza (kiz.) vasúti vonalszakasz fejlesztése |
ÉKM |
– |
243 871 430 395 |
309 716 716 602 |
159 478 135 982 |
150 238 580 620 |
0 |
A 100 sz. vasútvonal 46,8 km hosszú, normál nyomtávú, egybefüggő Debrecen (kiz.) – Nyíregyháza (kiz.) kétvágányú (93,5 vkm) villamosított vonalszakasz (2221 + 21 – 2688 + 80) és szolgálati helyeinek, állomásainak, biztosítóberendezési és távközlési korszerűsítésének tervezése és kivitelezése, a 120–160 km/h sebességhez és a megváltozó vágányképekhez illesztése, KÖFI távvezérlés kiépítése. A vonalon érintett műtárgyak (építésének, átépítésének, bontásának) és útátjárók tervezése/engedélyezése és kivitelezése. A megengedett maximális tengelyterhelés 225 kN-ra történő emelése. |
4. |
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz |
Kapacitásnövelés a magyar–ukrán vasúti határforgalomban (Záhonyi és eperjeskei határátmenetek) |
ÉKM |
MÁV Zrt., Záhony-Port Zrt. és NAV |
29 810 104 710 |
30 841 426 545 |
14 905 052 355 |
15 936 374 190 |
0 |
Záhony és Eperjeske körzetben a jelenleg szűk keresztmetszetet jelentő átrakó kapacitás fejlesztése (gabona, növényolaj, kőolajszármazékok, konténerrakodó, ömlesztett átrakó), az azokat kiszolgáló vágányhálózat rehabilitációja és a határellenőrzési kapacitás bővítésére irányuló eszközfejlesztés kapcsolódó vasútüzemi beavatkozásokkal. |
5. |
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz |
Kapacitásnövelés a magyar–ukrán közúti határforgalomban (Beregsurány határátkelőhely) |
ÉKM |
Magyar Közút Zrt. |
642 781 800 |
816 332 886 |
321 390 900 |
494 941 986 |
0 |
Beregsurány határátkelőhelyen a nehéztehergépjármű-forgalom megnyitásához szükséges fejlesztések, amelyek a hatósági járműellenőrzési tevékenységet érintően a határátkelőhelyen a mérőállomás kialakítását és infrastruktúra kiépítését jelentik. A járművek súly- és méretellenőrzése a határátléptetési folyamat része, a fejlesztéssel lehetővé válik a túlsúlyos, túlméretes járművek kiszűrése. |
6. |
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz |
Hegyeshalom–Rajka vasútvonal korszerűsítés kivitelezési munkái |
ÉKM |
Győr–Sopron– Ebenfurti Vasúti Zrt. |
45 500 000 000 |
45 500 000 000 |
38 675 000 000 |
6 825 000 000 |
0 |
A Hegyeshalom–Rajka (országhatár) vasútvonal korszerűsítésével, a meglévő nyomvonal átépítésével kerül sor a 13 km nyíltvonal és Rajka állomás teljes körű átépítésére; ennek eredményeként 225 kN tengelyterhelésre alkalmas, 120 km/h-val járható (lokálisan korlátozásokkal), egyvágányú villamosított fővonali vasúti pálya kerül kialakításra. |
7. |
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz |
Gubacsi vasúti híd a teherforgalom elvárásainak megfelelő átépítése a Csepeli Szabadkikötő és a logisztikai terminálok kiszolgálására |
ÉKM |
– |
24 900 000 000 |
31 623 000 000 |
7 470 000 000 |
24 153 000 000 |
0 |
A Csepeli Szabadkikötő vasúti összeköttetését a Gubacsi vasúti híd biztosítja a Soroksári úti rendező pályaudvaron keresztül a vasúti TEN-T törzshálózati 150. sz. vasútvonallal. A vasúti híd állapota rendkívüli módon leromlott, a vasúti szerelvények jelenleg 5–10 km/h sebességgel haladhatnak át rajta. |
8. |
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz |
Csepeli Szabadkikötő Infra II. kivitelezés |
ÉKM |
MAHART-Szabadkikötő Zrt. |
12 236 447 410 |
12 236 447 410 |
6 118 223 705 |
6 118 223 705 |
0 |
A Csepeli Szabadkikötő infrastrukturális fejlesztése, a korábbi KÖZOP projekttel megkezdett fejlesztési folyamat következő ütemét foglalja magában. |
9. |
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz |
Hajóút fenntartási főterv 2 – Fairway Danube 2 |
ÉKM |
Országos Vízügyi Főigazgatóság |
1 076 163 070 |
1 366 727 099 |
914 738 610 |
451 988 489 |
0 |
A FAIRway Danube elnevezésű, 2014-EU-TMC-0231-S számú CEF projekt folytatásaként, a Duna menti tagországok, a projekt további nemzetközi partnerei (Ausztria, Szlovákia, Magyarország, Horvátország, Szerbia, Bulgária, Románia) Hajóút fenntartási főterv 2 – Fairway Danube 2 projektben szándékoznak folytatni az eddig elért eredmények továbbfejlesztését, hogy még pontosabb, megbízhatóbb adatokat szolgáltathassanak a belvízi hajózás számára. |
10. |
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz |
X4ITS (Cross for ITS) – nemzetközi ITS projekt |
ÉKM |
Budapest Közút Zrt. és Magyar Közút Nonprofit Zrt. |
12 224 542 740 |
14 924 542 740 |
6 112 271 370 |
8 812 271 370 |
0 |
Szoftverfejlesztés a közútkezelői tevékenységet támogató statikus és dinamikus adatkezelést lehetővé tevő állami alaprendszerekhez kapcsolódóan, és a forgalmi menedzsmentet támogató fejlesztések elvégzése, beleértve a TEN-T hálózat Budapestet érintő elemeit, illetve a kapcsolódó városi hálózati elemeket. |
11. |
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz |
EPICS – nemzetközi ITS projekt |
ÉKM |
Magyar Közút Nonprofit Zrt. |
480 000 000 |
609 600 000 |
240 000 000 |
369 600 000 |
0 |
Egy olyan platform kialakítása, amely kapcsolatot képes építeni ITS és C-ITS között, valamint közútkezelők és szervezetek között, a privát szektor, valamint a járműgyártók közeli bevonásával. A közútkezelők és szervezetek együttműködésének elősegítése, az interoperabilitás és az egybefüggő ITS és C-ITS szolgáltatások kialakítása a közlekedés biztonságának, hatékonyságának növelése és környezeti hatásának csökkentése érdekében. |
12. |
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz |
Városi forgalomirányítás korszerűsítése, városi behajtási korlátozások |
ÉKM |
Magyar Közút Nonprofit Zrt. |
2 000 000 000 |
2 540 000 000 |
1 000 000 000 |
1 540 000 000 |
0 |
A tervezett fejlesztés célja a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közlekedési ágazat jogszabályi és szakmai változásainak követése, a vállalati stratégiai célok megvalósítása, a szervezeti átalakulások nyomán az operatív működés hathatós támogatása, valamint az esetenként több évtizede működő, mára már elavult információtechnológia alapokon működő nyilvántartási rendszereinek megújítása. |
13. |
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz |
Folyami Információs Szolgáltatások által támogatott korridormenedzsment 2 (COMEX2) |
ÉKM |
Rádiós Segélyhívó és Info- kommunikációs Országos Egyesület és Országos Vízügyi Főigazgatóság |
800 000 000 |
881 000 000 |
400 000 000 |
481 000 000 |
0 |
A COMEX2 projekt célja, hogy a RIS COMEX CEF projektben elért eredmények, az EURIS európai hajózási információs rendszer és a CEERIS közép-európai elektronikus hajózási bejelentési rendszer további fejlesztését, koordinációját megvalósítsa amellett, hogy a Folyami Információs Szolgáltatások horizontális szabványosítási és határon átnyúló tevékenységeket is támogassa európai szinten. |
14. |
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz |
Biztonságos kamionparkoló fejlesztése az M1 autópálya mellett, a 67-es kijáratnál, Tatánál az EU-Parkolási Szabvány előírásai szerint |
Komárom-Esztergom Megyei Parképítő és Kertészeti Zrt. |
– |
900 000 000 |
900 000 000 |
450 000 000 |
– |
450 000 000 |
Az M1 autópálya mellett, a 67-es kijáratnál 150 férőhelyes, biztonságos, őrzött és védett Truckparking Tata kamionparkoló teljes modernizálása. |
15. |
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz |
Budapest FIR légiforgalmi irányítási rendszerének magasabb fokú automatizálás szintjének elérése új konfliktuskutató és konfliktus megoldást támogató rendszer bevezetésével |
HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. |
– |
2 141 935 200 |
2 141 935 200 |
1 070 967 600 |
– |
1 070 967 600 |
A projekt során a TopSky – ATC One rendszer bevezetésével kerül sor a konfliktuskutató és konfliktusmegoldást támogató rendszer bevezetésére. Ez a jelenlegi légiforgalmi irányító rendszer teljes hardvercseréjével és szoftverfrissítésével valósulhat meg, a jelenlegi tervek szerint 2026–2027-es operatív üzembe állással. Az új rendszer bevezetésének célja, hogy a rendszer használatával a légiforgalmi irányítás kapacitása és a repülésbiztonság is növekedjen. |
16. |
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz |
Légtérfelderítési képesség (radar) fejlesztése Budapest TMA (Terminal Control Area) környezetéhez kapcsolódóan |
HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. |
– |
2 569 172 451 |
2 569 172 451 |
985 652 980 |
– |
1 583 519 471 |
A projekt célja a HungaroControl Zrt. által üzemeltetett közelkörzeti (Budapest TMA) radarinfrastruktúra fejlesztése. |
17. |
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz |
CLEAN ATM |
HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. |
– |
45 050 837 |
45 050 837 |
22 525 418 |
– |
22 525 419 |
A CLEAN ATM projektben 22 uniós tagállam 41 operatív érdekelt fele (légitársaságok, repülőterek, légi-navigációs szolgáltatók, katonai hatóságok és a SESAR Deployment Manager – SDM) vesz részt. A fejlesztéssel az európai légi forgalom irányítása intelligensebb, interoperábilisabb, biztonságosabb és rugalmasabb legyen, és környezeti szempontból fenntarthatóbbá váljon. |
18. |
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz |
MAHART Container Center Kft. rakodástechnológiai fejlesztése (első ütem) |
MAHART Container Center Kft. |
– |
2 511 974 400 |
2 511 974 400 |
753 592 320 |
– |
1 758 382 080 |
MAHART Container Center kapacitásbővítő eszköz fejlesztése egy elektromos bakdaru beszerzését, valamint az IT platform fejlesztését érinti. A projekt a CEF kiírással összhangban a kombinált szállítási átrakodási pontok nulla kibocsátású üzemanyagon (pl. villamos energia) alapuló intermodális rakodóegység tiszta átrakodási berendezésének beszerzését, valamint a kapacitásnövelés szempontjából nélkülözhetetlen IT platform fejlesztését foglalja magában. |
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás