• Tartalom

1291/2023. (VII. 19.) Korm. határozat

1291/2023. (VII. 19.) Korm. határozat

a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégiáról (2024–2034) és a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégia 2024–2025. évekre vonatkozó intézkedési tervéről

2024.01.02.

1. A Kormány a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégiát (2024–2034) az 1. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.

2. A Kormány a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégia 2024–2025. évekre vonatkozó intézkedési tervét a 2. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.

3. A Kormány felhívja a bűncselekmények megelőzéséért felelős minisztert az adott intézkedésért felelős feladat- és hatáskörrel rendelkező miniszterek bevonásával a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégia (2024–2034) és a céljainak megvalósításához szükséges intézkedések végrehajtására.

Felelős:

a bűncselekmények megelőzéséért felelős miniszter a feladat- és hatáskörrel rendelkező miniszterek bevonásával

Határidő:

2034. december 31.

4. A Kormány felhívja a bűncselekmények megelőzéséért felelős minisztert, hogy a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégia (2024–2034), valamint a céljainak megvalósításához szükséges intézkedések végrehajtása érdekében a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácsot vonja be.

5. A Kormány felkéri a nem általa vagy valamely tagja által irányított vagy felügyelt szerveket, hogy működjenek közre a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégia (2024–2034) és a céljainak megvalósításához szükséges intézkedések végrehajtásában.

6. Ez a határozat – a 7. pontban foglalt kivétellel – 2024. január 1-jén lép hatályba.

7. A 8. pont b) alpontja 2026. január 1-jén lép hatályba.

8. Hatályát veszti

a)1
b)2

1. melléklet az 1291/2023. (VII. 19.) Korm. határozathoz

2. melléklet az 1291/2023. (VII. 19.) Korm. határozathoz

A Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégia 2024–2025. évekre vonatkozó intézkedési tervéről

1. Környezetfejlesztés

1.1. Az épített környezet fejlesztése

A

B

1.

Intézkedés:

Az építészet a maga eszközeivel jelentősen befolyásolja az egyén és a közösség hangulatát, a szubjektív biztonságérzetet, valamint az életminőséget. Bűnmegelőzési szempontból fontos eszköz a terület- és településrendezés, a közterek, az épületek és a belső terek tervezése, amelyekhez szervesen kapcsolódnak a forgalom-, a kert- és a tájtervezés, mivel az épített környezet megfelelő tervezésével és a közösségi kontroll növelésével csökkenteni lehet a bűnalkalmak számát. Szükséges az építészeti bűnmegelőzés nemzetközi jó gyakorlatainak megismerése és terjesztése, modellprojekteken keresztül elveinek megismertetése, valamint a gyakorlati végrehajtás ösztönzése.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

rendőrség, önkormányzatok, civil szervezetek

4.

Eszköz:

képzés, modellprojekt, workshop

5.

Határidő:

2025. december 31-ig folyamatos

6.

Indikátor:

elért szereplők, képzések, modellprojektek és workshopok száma

1.2. Vagyonvédelem

A

B

1.

Intézkedés:

A vagyonvédelem vonatkozásában a felelősség sok szereplőt érint, ezért azonosításuk és elérésük a bűnmegelőzés kiemelt feladataként jelentkezik.
A vagyonvédelmi programok keretében növelni szükséges a lakosság és valamennyi szereplő tulajdonosi felelősségérzetét a prevenciós szemlélet átadásával. Szükséges tájékoztató, felvilágosító programok, rendezvények, valamint lokális és mobil bűnmegelőzési centrumok működtetése az országban.
Emellett a vagyon elleni bűncselekmények megelőzése érdekében szükség van olyan informatikai védelmi rendszerek fejlesztésére és üzemeltetésére, amelyek csökkentik a bűnalkalmakat, segítik a felderítést.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

rendőrség, önkormányzatok, civil szervezetek

4.

Eszköz:

programok, rendezvények, centrumok működtetése, rendszerek fejlesztése

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

elért szereplők, rendezvények száma, projektek száma

1.3. Szezonális bűncselekmények megelőzése

A

B

1.

Intézkedés:

Az idegenforgalmi szezonban az adott területen tartózkodók száma megsokszorozódik, gyakoribbak az emberek közötti negatív interakciók, ami több konfliktushoz vezethet, ezért szükséges, hogy az érintettekben megfelelő módon tudatosítsuk a normakövető magatartás fontosságát, az áldozattá válás megelőzésének lehetőségeit, valamint tájékoztassuk a sértetteket az áldozatsegítő szolgáltatásokról.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

rendőrség, IM, önkormányzatok, civil szervezetek

4.

Eszköz:

program, tájékoztató eszköz

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

programok, tájékoztató eszközök és elért szereplők száma

2. Edukáció

2.1. Gyermek- és ifjúságvédelem, komplex családvédelem

2.1.1. Gyermek- és ifjúságvédelmi kampányok és prevenciós programok folytatása

A

B

1.

Intézkedés:

A gyermek- és fiatalkorúak csoportja több szempontból is veszélyeztetett korosztály, tekintettel az életkorukból fakadó tapasztalatlanságra, a gyermeki naivitásra, valamint a kamaszkort jellemző, veszélyeket felmérni nem tudó serdülőkori kihíváskeresésre. A fiatal generációk áldozattá és elkövetővé válásának megelőzése érdekében új kommunikációs módszerek segítségével, művészetterápiás és új pedagógiai eszközökkel képzéseket, interaktív bemutatókat, speciális kettős célzatú prevenciós programokat, kampányokat szükséges kidolgozni és megvalósítani, különös tekintettel a gyermekek szexuális bántalmazása, szexuális kizsákmányolása és a gyermekpornográfia elleni küzdelemről szóló 2011/93/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvben foglaltakra.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

rendőrség, katasztrófavédelmi szervezet, büntetés-végrehajtási szervezet, oktatási és nevelési intézmények, civil szervezetek, IJSZ

4.

Eszköz:

képzések, kampányok, interaktív bemutatók, prevenciós rendezvények

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

elért szereplők száma

2.1.2. Kortárs segítő programok folytatása

A

B

1.

Intézkedés:

A fiatalok nagy része a felnőttektől kapott tanácsokat többnyire figyelmen kívül hagyja, és a serdülőkori lázadás időszakában sokkal inkább hallgat barátaira, kortársaira. A kortársak bevonása ezért óriási lehetőségeket rejt magában, közreműködésükkel a bűnmegelőzési tevékenység eredményesebbé válhat. Szükséges olyan kortárs segítő program fejlesztése és működtetése, amelynek keretében trénereket és a felelősségteljes kortárs szerepkörét betölteni képes fiatalokat képzünk és vonunk be a bűnmegelőzési munkába. A képzési anyagba bekerülnek a gyermekek szexuális bántalmazása, szexuális kizsákmányolása és a gyermekpornográfia elleni küzdelemről szóló 2011/93/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvben foglalt célok is.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

rendőrség, oktatási és nevelési intézmények, civil szervezetek, IJSZ

4.

Eszköz:

program működtetése

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

kiképzett trénerek, bevont kortársak száma

2.1.3. A család védelmi funkciójának növelése

A

B

1.

Intézkedés:

A család mint a társadalom legalapvetőbb alkotóegysége a szocializáció elsődleges színtere, kiemelkedő jelentősége van az értékközvetítésben, ezért fontos, hogy a családok védelmi funkcióját növeljük. Ehhez sok esetben szükség van külső segítségre, amelyet leginkább azoktól a szervektől és szervezetektől kaphatnak meg, amelyek a helyi problémákkal és sajátosságokkal tisztában vannak. Ennek érdekében szükséges támogatni olyan programokat és projekteket, amelyekben az arra rászoruló családok megfelelő tanácsokat és segítséget kapnak.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, NSZI, KIM, civil szervezetek

4.

Eszköz:

képzések és programok

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

résztvevők száma

2.1.4. A gyermekjóléti alap- és gyermekvédelmi szakellátásban részesülő gyermek- és fiatalkorúak áldozattá válásának megelőzését célzó programok működtetése

A

B

1.

Intézkedés:

A gyermekjóléti alap- és gyermekvédelmi szakellátásban részesülő, valamint az átmeneti gondozás alatt álló gyermek- és fiatalkorúak speciális élethelyzetük miatt megkülönböztetett figyelmet igényelnek, mivel a család védelmi funkciója esetükben kevésbé érvényesül. Hátrányos helyzetük megköveteli egyedi bűnmegelőzési projektek kialakítását és végrehajtását, új eszközök alkalmazását, amelyeknek köszönhetően a célcsoport tagjai e speciális jellegre figyelemmel szólíthatóak meg. A programok célkitűzései tartalmazzák a gyermekek szexuális bántalmazása, szexuális kizsákmányolása és a gyermekpornográfia elleni küzdelemről szóló 2011/93/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvben foglalt feladatokat.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, KIM, IM, civil szervezetek, IJSZ

4.

Eszköz:

programok kidolgozása, működtetése

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

elért személyek száma

2.1.5. Hátrányos helyzetben nevelkedő fiatalok társadalmi integrációjának támogatása

A

B

1.

Intézkedés:

Hátrányos helyzetben, többek között gondozási otthonban nagy számban élnek olyan fiatalok, akiknek az áldozattá, illetve az elkövetővé válási kockázata az átlagosnál magasabb lehet. Ezen fiatalok és fiatal felnőttek személyiségének pedagógiai, pszichológiai módszerekkel való fejlesztése elsődleges cél, így csökkenthető a további bűnelkövetővé vagy az áldozattá válásuk, és elősegíthető a sikeres, előítéletmentes társadalmi integrációjuk. A bűnmegelőzési projekteken keresztül szükséges a hátrányos helyzetű fiatalok képzésének elősegítése, a munkaerőpiaci integrációjuk, a társadalmi beilleszkedésük támogatása, valamint a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó konfliktusok kezelése. A programok célkitűzései tartalmazzák a gyermekek szexuális bántalmazása, szexuális kizsákmányolása és a gyermekpornográfia elleni küzdelemről szóló 2011/93/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvben foglalt feladatokat.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, KIM, IM, civil szervezetek

4.

Eszköz:

képzések és programok

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

elért személyek száma

2.2. Áldozattá válás megelőzése

2.2.1. Időskorúak, fogyatékossággal élők áldozattá válásának csökkentését célzó intézkedések támogatása

A

B

1.

Intézkedés:

Az időskorúak, illetve fogyatékossággal élők jóhiszeműségükből fakadóan veszélyeztetett csoportot képeznek, így a védelmi mechanizmusaik erősítése érdekében a folyamatos képzésük kiemelten fontos. A bűnmegelőzési ismeretek átadását szorgalmazni kell, a védekezési képességük növelése érdekében foglalkozásokat kell tartani, a sértetté váláshoz vezető körülményeket, az elkövetési módszereket és a megelőzési lehetőségeket meg kell ismertetni a célcsoport tagjaival.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, IM, rendőrség, civil szervezetek

4.

Eszköz:

képzések és programok

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

elért személyek száma

2.2.2. Az online térben történő áldozattá válás megelőzését célzó programok működtetése és kampányok szervezése

A

B

1.

Intézkedés:

Az internet és a közösségi média kiváló lehetőséget biztosít a bűnelkövetőknek az új típusú, online térben történő elkövetéshez úgy, hogy közben megadja nekik a névtelenség lehetőségét. Az online térben elkövetett bűncselekmények mindenkire veszélyt jelentenek. Az interneten történő elkövetés esetén még nagyobb hangsúlyt kap a megelőzés, ezért szükséges olyan kampányok és programok támogatása, melyek segítik az óvatosságon alapuló önvédelmi mechanizmusok kialakítását. A kampányok célkitűzései tartalmazzák a gyermekek szexuális bántalmazása, szexuális kizsákmányolása és a gyermekpornográfia elleni küzdelemről szóló 2011/93/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvben foglalt feladatokat.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, IM, rendőrség, civil szervezetek, IJSZ

4.

Eszköz:

programok és kampányok

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

elért személyek száma

2.2.3. A kapcsolati erőszak áldozatainak segítése, a bántalmazás miatti krízishelyzetek kialakulásának megelőzése

A

B

1.

Intézkedés:

Az uniós fejlesztésből megnyíló Biztos Pont Ambulanciák célja, hogy a kapcsolati erőszak áldozatainak mielőbb segítséget nyújtsanak, megelőzve a krízishelyzetek kialakulását. Az ambulanciák fontos szerepet vállalnak a prevenció terén is, olyan programokat valósítanak meg, melyek célja az áldozattá válás megelőzése, továbbá segítik a gyermekvédelmi jelzőrendszert az esetek felismerésében és hatékony kezelésében. A Biztos Pont Ambulanciák fejlesztését és működtetését uniós forrásból (EFOP Plusz) tervezi finanszírozni a feladat felelőse.

2.

Felelős:

KIM, ME

3.

Partner:

IM, az ambulanciákat működtető civil és egyéb szervezetek, bevett egyház, egyéb egyházi szervezet, helyi önkormányzati költségvetési szerv

4.

Eszköz:

ambulanciák szolgáltatásai, prevenciós programok elérhetőségének biztosítása

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

fejlesztéssel érintett Biztos Pont Ambulanciák száma

2.3. Az elkövetővé válás megelőzése

2.3.1. A bűnismétlés megelőzését és a munkaerőpiaci reintegrációt segítő programok megvalósítása és működtetése

A

B

1.

Intézkedés:

A különböző személyiség- és kompetenciafejlesztő módszerek, valamint a bűnismétlés megelőzését segítő művészetterápiás és kreatív programok (pl. börtönszínház, biblioterápia vagy irodalomterápia, képzőművészeti szakkörök, vizuális képességfejlesztés) segítségével a fogvatartottak személyes kompetenciái, szociális képességei, empátiája, toleranciája, önbecsülése fejleszthető. A szabadságvesztés alatti reintegráció és a szabadulást követő reszocializáció elősegítése érdekében szükséges olyan programok végrehajtásának támogatása, amelyek a fogvatartottak szociális kompetenciáinak fejlesztése révén csökkentik a visszaesések számát.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BVOP, civil és egyházi szervezetek, művészetterápiát, élményterápiát végző szakértői csoportok

4.

Eszköz:

képzések és programok

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

elért személyek száma

2.3.2. A fogvatartottak, javítóintézeti neveltek társadalmi kapcsolatait erősítő, fejlesztő programok megvalósítása

A

B

1.

Intézkedés:

Ahhoz, hogy egy büntetés-végrehajtásból szabadult fogvatartott vagy javítóintézeti ellátásban részesült fiatal sikeresen vissza tudjon illeszkedni a társadalomba, szükséges a szabadulást követő céljainak még a szabadulás előtti megfogalmazása és fókuszba állítása, társas kapcsolatainak helyreállítása, erősítése, a munkához és az életvezetéshez szükséges kompetenciák fejlesztése. Szükséges olyan hazai és nemzetközi gyakorlaton alapuló bűnmegelőzési, reszocializációs programok támogatása, amelyek lehetővé teszik a támogató szociális és fizikai környezet kialakítását.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, BVOP, SZGYF, egyházak, civil szervezetek

4.

Eszköz:

programok megvalósítása, workshopok szervezése

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

elért személyek száma

2.3.3. A fogvatartottak, szabadultak és hozzátartozók számára komplex bűnmegelőzési és reintegrációs program megvalósítása

A

B

1.

Intézkedés:

A fogvatartás ideje alatt egyéni reintegrációs szükségletek alapján komplex szolgáltatáscsomag biztosítása szükséges a fogvatartotttak részére, mely magában foglalja a kompetenciafejlesztést, szakképzést, foglalkozási rehabilitációs és munkaszocializációs elemeket egyaránt. A társadalmi és munkaerőpiaci be-/visszailleszkedést egyéni és csoportos humánszolgáltatások biztosításával, illetve szükség esetén lakhatási programmal kell kiegészíteni, mely szolgáltatásokat szabadulás után utánkövetés keretében célszerű megvalósítani. Ehhez elengedhetetlen a pártfogó felügyelői háttérintézmények, a közösségi foglalkoztatók elérhetővé tétele az érintett célcsoport számára. A sikeres visszailleszkedés támogatása érdekében a fogvatartottak/szabadultak hozzátartozói számára is elérhetővé kell tenni egyfelől a családi kapcsolatok helyreállításának, megőrzésének támogatására irányuló szolgáltatásokat, másfelől az egyéni és csoportos humánszolgáltatásokat, melyek révén az ő társadalmi státuszuk is megtartható, javítható, ezáltal a szabadult reintegrációs esélye növelhető, a bűnismétlés valószínűsége csökkenthető.
A helyreállító igazságszolgáltatás elemein keresztül a bűnelkövetők társadalmi értékek melletti elköteleződésének és a társadalom visszafogadó képességének erősítése is hozzájárul a visszaesési kockázat csökkentéséhez.
A feladat megvalósítását uniós forrásból (EFOP Plusz) tervezi finanszírozni a feladat felelőse.

2.

Felelős:

BM EUFKHÁT

3.

Partner:

BVOP, TEF, MRKL Közhasznú Nonprofit Kft.

4.

Eszköz:

komplex bűnmegelőzési, reintegrációs program megvalósítása

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

elért személyek száma

2.4. Szakemberképzés

2.4.1. A generációváltás problémájának kezelése érdekében tárcaközi munkacsoport működtetése

A

B

1.

Intézkedés:

Az oktatási és nevelési intézmények dolgozói, az edzők, a szociális szférában és a gyermekvédelemben dolgozók, a rendészeti dolgozók a mindennapi munkájuk során találkoznak az egyre erősödő generációs különbségekkel. Az Alfa és a Z generáció tagjai másképpen tanulnak, másképpen reagálnak az élet eseményeire, az érzelmi intelligenciájuk és a megküzdési képességük az előző generációkhoz képest alacsonyabb, gondjuk van a késleltetéssel, a problémák erőszakmentes kezelésével, így a velük foglalkozó szakemberek felkészítése az új generációs kihívásokra elengedhetetlen.
Ezért tárcaközi munkacsoport felállítása és működtetése szükséges, amelynek keretein belül átgondolásra kerül, milyen változtatásokkal kell reagálni ezekre az új jelenségekre annak érdekében, hogy a fiatalok elkövetővé és áldozattá válása ne nőjön meg ugrásszerűen.
A munkacsoport foglalkozik a gyermekek szexuális bántalmazása, szexuális kizsákmányolása és a gyermekpornográfia elleni küzdelemről szóló 2011/93/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvben foglalt feladatokkal.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, IM, KIM, rendőrség, Klebelsberg Központ, SZGYF, NSZI, egyházak, iskolafenntartók, civil szervezetek, IJSZ

4.

Eszköz:

munkacsoport működtetése, (tovább)képzések

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

munkacsoportülések száma, megtartott képzések száma, képzett oktatók száma

2.4.2. Hatékony bűnmegelőzési ismeretátadás az oktatási-nevelési intézményekben

A

B

1.

Intézkedés:

A pedagógusok, nevelők, edzők, gyermekvédelmi felelősök, rendőrök értékközvetítő szerepe kiemelten fontos a prevenciós üzenetek átadásában. Szükséges olyan képzések, továbbképzések támogatása, amelyekkel a szakemberek hatékonyabban tudnak hozzájárulni a bűnmegelőzési ismeretek tanulók részére történő eljuttatásához, a diákok tudatosságának fokozásához a prevenció területén. A képzési anyagok tartalmazzák a gyermekek szexuális bántalmazása, szexuális kizsákmányolása és a gyermekpornográfia elleni küzdelemről szóló 2011/93/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvben foglalt célokat.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, IM, KIM, rendőrség, Klebelsberg Központ, SZGYF, NSZI, egyházak, iskolafenntartók, civil szervezetek

4.

Eszköz:

képzések, multiplikátorok képzése

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

megtartott képzések száma, képzett oktatók száma

2.4.3. A magányos elkövetővé válás korai felismerése és kezelése

A

B

1.

Intézkedés:

Az oktatási és nevelési intézmények dolgozói, az edzők, a szociális szférában és a gyermekvédelemben dolgozók, a rendészeti dolgozók, a közlekedési társaságok munkatársai a mindennapi munkájuk során találkozhatnak olyan jelekkel, amelyek együttese utalhat arra, hogy magányos elkövetővel van dolguk.
Szükséges az erre utaló jelek meg- és felismerése, és ezen információk célzott továbbítása a rendőrség felé. Elengedhetetlen ezeknek a jeleknek a kockázatelemzése, és ezzel az iskolai vagy pályaudvari késelések, megtorló jellegű cselekmények megelőzése, bekövetkezésük esetén szervezeti protokoll szerinti kezelése.
Kidolgozásra került egy rendőrségi és pedagógus akkreditációval rendelkező továbbképzés.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, NIK, rendőrség, Klebelsberg Központ, egyházak, iskolafenntartók, civil szervezetek

4.

Eszköz:

(tovább)képzések, multiplikátorok képzése

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

megtartott (tovább)képzések száma, képzett oktatók száma

2.4.4. Bűnmegelőzési Módszertani Fejlesztési Centrum működtetése

A

B

1.

Intézkedés:

Kiemelten fontos, hogy a gyermekekkel, az idősekkel és az áldozatokkal foglalkozó szakemberek az információkon túl újszerű, a generáció vagy a célközönség igényeihez és sajátosságaihoz igazodó oktatási és kommunikációs kompetenciákkal rendelkezzenek, amelyek képesek az áldozattá és bűnelkövetővé válással szembeni védettség erősítésére. Szükséges a magas szintű bűnmegelőzési szakemberképzés megszervezésének, lebonyolításának támogatása, a képzések módszertanának áttekintése, javítása, új képzési és továbbképzési tematikák elkészítése, ezzel is biztosítva a bűnmegelőzés szakmai tevékenységének minőségét.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, IM, civil szervezetek

4.

Eszköz:

képzési és továbbképzési anyagok létrehozása, képzések és továbbképzések szervezése és lebonyolítása

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

akkreditált képzések száma, megtartott képzések és továbbképzések száma, a képzéseken részt vevők száma

3. Horizontális intézkedések

3.1. Vármegyei Bűnmegelőzési Tanácsok kialakítása és működtetése

A

B

1.

Intézkedés:

A bűnmegelőzési tevékenység helyi szinten történő megjelenése a lakosság közvetlen megszólításával és bevonásával jelentősen növelheti a lakosság szubjektív biztonságérzetét. A vármegyei tanácsok révén lehetőség nyílik a bűnmegelőzésben részt vevő helyi szereplők hálózatának működtetésére, aktívabb, személyes interakcióval járó együttműködésének fejlesztésére, a közös problémadefiniálásra és a helyi adottságokat és sajátosságokat figyelembe vevő megoldások kidolgozására. A bűnmegelőzés számára kiemelten fontos, hogy a vármegyei bűnmegelőzési tanácsok hálózata tovább bővüljön, lefedve az egész országot.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

IM, rendőrség, kormányhivatalok, önkormányzatok, egyházak, civil szervezetek

4.

Eszköz:

tanácsok működtetése, ülések szervezése, vármegyei bűnmegelőzési stratégia megalkotása

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

vármegyei bűnmegelőzési tanácsok száma, vármegyei bűnmegelőzési stratégiák száma, megtartott ülések száma

3.2. A tárcákon és szakterületeken átívelő feladatok és projektek sikeres és hatékony végrehajtása érdekében tárcaközi munkacsoport működtetése

A

B

1.

Intézkedés:

A tárcákon átívelő szakmai feladatok és projektek végrehajtása akkor sikeres és költséghatékony, ha az érintett szaktárcák és szervezetek együttműködésével valósulnak meg úgy, hogy minden érintett a feladatát nem egymástól függetlenül, egymás mellett, hanem egymást erősítő szinergiába helyezve végzi.
Fel kell térképezni azon szakmai feladatokat, amelyek végrehajtása tárcaközi együttműködést igényel, és egy tárcaközi munkacsoport által szakmai protokollt szükséges kidolgozni az ilyen jellegű feladatok sikeres elvégzése és költséghatékony finanszírozása érdekében, különös tekintettel a gyermekek szexuális bántalmazása, szexuális kizsákmányolása és a gyermekpornográfia elleni küzdelemről szóló 2011/93/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvben foglaltakra.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, IM, KIM, BVOP, NSZI, HM, rendőrség, IJSZ

4.

Eszköz:

módszertani ajánlás, workshop

5.

Határidő:

2025. december 31-ig folyamatos

6.

Indikátor:

bűnmegelőzési stratégiák száma

3.3. Közbiztonsági és bűnmegelőzési stratégia készítésének ösztönzése

A

B

1.

Intézkedés:

Ösztönözni kell az önkormányzatokat, hogy a vármegyei bűnmegelőzési tanácsok, illetve a vármegyei rendőr-főkapitányságok bevonásával dolgozzák ki a közbiztonsági és bűnmegelőzési stratégiájukat, valamint amennyiben már rendelkeznek stratégiával, azt vizsgálják felül és korszerűsítsék.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

önkormányzatok, önkormányzati érdekszövetségek, rendőrség, civil szervezetek

4.

Eszköz:

módszertani ajánlás, workshop

5.

Határidő:

2025. december 31-ig folyamatos

6.

Indikátor:

bűnmegelőzési stratégiák száma

3.4. Bűnmegelőzési projektek támogatása

A

B

1.

Intézkedés:

Szükséges olyan prevenciós projektek támogatása, amelyek képesek közvetlenül kezelni az adott térségre vagy közösségre jellemző problémákat. Ezek egyrészt a nemzeti bűnmegelőzési stratégiában kitűzött célok elérését elősegítő újszerű módszerek, programok, gyakorlatok kifejlesztésére, kipróbálására fókuszálnak, másrészről pedig a már bevált programok adaptációját és terjesztését segítik.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM

4.

Eszköz:

projekt

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

támogatott projektek száma

3.5. Tudásbázis kialakítása

A

B

1.

Intézkedés:

A bűnmegelőzés elvi megalapozása és folyamatos fejlesztése érdekében empirikus vizsgálatokat szükséges folytatni a bűnözés új trendjeinek megismerése érdekében, valamint egyes – kiemelt fontosságú – elkövetői vagy áldozati csoport, bűncselekménytípus esetében felmerülő kulcskérdések megválaszolása miatt. A célspecifikusabb programok támogatása érdekében megfelelő módszertani eszköztárat kell létrehozni, amely támogatja az empirikus vizsgálatok megfelelő kivitelezését. Kutatni szükséges a kockázati és protektív tényezők hazai sajátosságait, valamint a megfelelő reintegrációs folyamatok, a társadalmi elfogadás fejlesztése és támogatása érdekében olyan jó gyakorlatokat összegző tudásbázist kell kialakítani, amelyet felhasználva hatékonyabban lehet alkalmazkodni a gyorsan változó körülményekhez.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, civil szervezetek, felsőoktatási intézmények

4.

Eszköz:

empirikus vizsgálatok, jó gyakorlatok gyűjtése

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

empirikus vizsgálatok, jó gyakorlatok száma

3.6. Bűn- és Balesetmegelőzési Oktatóközpont létrehozása és működtetése

A

B

1.

Intézkedés:

A bűnmegelőzési szakma számára kulcsfontosságú egy Bűn- és Balesetmegelőzési Oktatóközpont létrehozása, amely hozzájárul a gyermekek és családok biztonságtudatosságának, az elkövetővé és áldozattá válással kapcsolatos rezilienciájának növeléséhez. Korábban elkészült az építészeti megvalósíthatósági tanulmány, valamint az építészeti műszaki előkészítő tanulmány, viszont a megvalósításhoz szükséges források biztosítása érdekében folytatni kell a tárgyalásokat a partnerszervezetekkel

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, PM, IM

4.

Eszköz:

munkacsoport kialakítása a finanszírozás megteremtéséhez, Bűn- és Balesetmegelőzési Oktatóközpont kialakítása

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

munkacsoport üléseinek száma, létrejött Bűn- és Balesetmegelőzési Oktatóközpont

3.7. Hatékony kommunikáció kialakítása

A

B

1.

Intézkedés:

A kommunikáción keresztül nyílik lehetőség arra, hogy a szakemberek és a lakosság megismerje a bűnözés legújabb trendjeit és annak megelőzési lehetőségeit. A korspecifikus bűncselekmények prevenciójához a hatékony médiamegjelenés és tartalomgyártás szükséges.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, IM, NMHH, rendőrség, civil szervezetek

4.

Eszköz:

médiatartalmak és kommunikációs anyagok

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

létrejött médiatartalmak és kommunikációs anyagok száma

3.8. EUCPN nemzeti képviselete

A

B

1.

Intézkedés:

Biztosítani kell a 2001/427/JHA tanácsi határozattal létrehozott, 2009/902/JHA tanácsi határozattal módosított Európai Bűnmegelőzési Hálózat tevékenységeiben való aktív részvételt, valamint elő kell segíteni a hálózat működésének folyamatos fejlesztését.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM

4.

Eszköz:

tanácsüléseken és munkacsoportokban történő részvétel

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

tanácsi és munkacsoporti találkozók száma

3.9. Európai jó gyakorlatok összegyűjtése és átültetése

A

B

1.

Intézkedés:

Biztosítani kell a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy a gyermekek szexuális bántalmazása, szexuális kizsákmányolása és a gyermekpornográfia elleni küzdelemről szóló 2011/93/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv 22. cikkében foglalt célkitűzés teljesüljön. Ezért az EUCPN-nel való folyamatos együttműködés keretein belül gyűjtjük azokat a jó gyakorlatokat, amelyek segítik azon személyek bűnmegelőzési programhoz való hozzáférését, akik attól tartanak, hogy elkövetik az irányelv 3–7. cikkében említett bűncselekmények valamelyikét. A programok összegyűjtése mellett megvizsgáljuk annak lehetőségét, hogy az adott gyakorlatok hogyan ültethetőek át a hazai gyakorlatba.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM

4.

Eszköz:

egyeztetés, megkeresés, munkacsoportülés

5.

Határidő:

2025. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

összegyűjtött és implementált jó gyakorlatok száma

4. Az Intézkedési Tervben alkalmazott rövidítések

A

B

1.

Rövidítés

Rövidítés jelentése

2.

BM

Belügyminisztérium

3.

IM

Igazságügyi Minisztérium

4.

PM

Pénzügyminisztérium

5.

KIM

Kulturális és Innovációs Minisztérium

6.

HM

Honvédelmi Minisztérium

7.

NBT

Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács

8.

BVOP

Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága

9.

SZGYF

Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság

10.

NSZI

Slachta Margit Nemzeti Szociálpolitikai Intézet

11.

NMHH

Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság

12.

NIK

Nemzeti Információs Központ

13.

BM EUFKHÁT

Belügyminisztérium Európai Uniós Fejlesztések Koordinációjáért Felelős Helyettes Államtitkárság

14.

MRKL Közhasznú Nonprofit Kft.

Magyar Református Közösségi Lakásalap Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság

15.

TEF

Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság

16.

EFOP Plusz

Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program Plusz

17.

IJSZ

Integrált Jogvédelmi Szolgálat

1

A 8. pont a) alpontja a 2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

2

A 8. pont b) alpontja a 7. pont alapján 2026. január 1-jén lép hatályba.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére