• Tartalom

14/2023. (IV. 3.) HM utasítás

14/2023. (IV. 3.) HM utasítás

a honvédelmi ágazatban használt azonosító okmányok kiadására vonatkozó eljárási szabályokról

2023.12.08.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján a következő utasítást adom ki:

1. Az utasítás hatálya, értelmező rendelkezések

1. § Ezen utasítás hatálya a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2021. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Hvt.) 3. § 14. pontja szerinti honvédelmi szervezetre és a honvédelemért felelős miniszter által az állam nevében alapított, honvédelmi szervezetnek nem minősülő többcélú szakképző intézményre, ezek személyi állományára, az önkéntes tartalékos katonák, a honvéd tisztjelöltek, a honvéd altisztjelöltek, a nyugállományú katonák, a honvédségi nyugdíjasok és hadiállapotban a hadkötelesek azonosító okmánnyal történő ellátására terjed ki.

2. § Ezen utasítás alkalmazásában az azonosító okmány, a honvédelmi igazolvány, a külszolgálati okmány és az okmányellátásban részesülő személy fogalmakon a honvédelmi ágazatban használt azonosító okmányok és igazolások kiadására és kezelésére vonatkozó eljárási szabályokról szóló 5/2023. (IV. 3.) HM rendelet 2. §-a szerinti definíciókat kell érteni.

3. § A szolgálati, munkáltatói és nyugdíjas igazolványok jogosítanak a honvédségi gyógyintézmények, kulturális és sportlétesítmények szolgáltatásainak igénybevételére, kedvezményes dolgozói díjcsomagokra, honvédelmi szervezetek által megkötött vásárlói kedvezmények igénybevételére.

2. Azonosító okmányok kezelésével, valamint kiadásával kapcsolatos szabályok

4. § (1) Az azonosító okmányok előállítási költségei a Honvédséget terhelik.

(2) Első alkalommal, valamint az azonosító okmányon feltüntetett adatok változása, továbbá az érvényességi idő lejárta miatt szükségessé vált okmánycsere esetén az azonosító okmány kiadása térítésmentes.

(3) A honvédelmi igazolvány az okmányellátásban részesülő személynek felróható elvesztése, megrongálódása vagy megsemmisülése esetén az okmányellátásban részesülő személyt az új igazolvány előállítási költségének és az eljárás költségeinek a megtérítésére kell kötelezni.

(4) A honvédelmi igazolványok előállítási költségére vonatkozó adatokat a Honvédség katonai igazgatási és központi adatfeldolgozó szervének okmányellátásért felelős szervezeti eleme (a továbbiakban: Okmánykezelő Iroda) által évente április 30-ig a Honvédelmi Közlönyben közzétett tájékoztatója tartalmazza.

3. Honvédelmi igazolványok igénylésére, kiadására és bevonására vonatkozó eljárási szabályok

5. § Az azonosító okmányok kiállítását kizárólag közokirat, okirat, írásos határozat alapján lehet igényelni. Az adatok és adatváltozások bejegyzésének hitelességéért a személyügyi szerv és a katonai igazgatási szerv vezetője a felelős.

6. § (1) A szolgálati igazolványt és a munkáltatói igazolványt az 1. melléklet, a nyugdíjas igazolványt a 2. melléklet, a hatósági és ellenőri igazolványt a 3. melléklet, a katonai rendész igazolványt és a belföldi katonai futár igazolványt a 4. melléklet szerinti névjegyzéken, a 6. melléklet szerinti Igazolvány Igénylő Lap alkalmazásával kell igényelni az Okmánykezelő Irodától. A névjegyzékek és az Igazolvány Igénylő Lap kitöltési útmutatóját a 7. melléklet tartalmazza.

(2) Az okmányigényléshez szükséges Igazolvány Igénylő Lapokat az Okmánykezelő Iroda biztosítja a honvédelmi szervezet és a honvédelmi miniszter által az állam nevében alapított szakképző intézmény igénylése alapján. Az okmányigényléshez kizárólag az Okmánykezelő Iroda által megküldött Igazolvány Igénylő Lapokat lehet felhasználni.

(3) A honvédelmi igazolványok az igénylés beérkezésétől számított 30 munkanapon belül kerülnek kiállításra.

(4) A (3) bekezdésben foglalt ügyintézési határidő indokolt esetben, a Honvédség katonai igazgatási és központi adatfeldolgozó szervének parancsnoka által, az irányadó határidő lejárta előtt egy alkalommal legfeljebb 30 nappal meghosszabbítható. Az igénylő honvédelmi szervezetet és a honvédelmi miniszter által az állam nevében alapított szakképző intézményt az ügyintézési határidő meghosszabbításáról írásban értesíteni kell.

(5) A személyügyi szerv és a lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szerv a honvédelmi igazolványok előállításához szükséges idő figyelembevételével tervezi és igényli azok cseréjét.

(6) Az Okmánykezelő Iroda a honvédelmi igazolványon feltüntetett érvényességi idő lejártát legfeljebb 90 nappal megelőzően kezdeményezett igényléseket teljesíti, kivéve a Magyarország területén kívüli vagy nemzetközi szerződés (a továbbiakban együtt: külszolgálat) alapján szolgálatteljesítésre tervezett állomány részére történő igénylést. A külszolgálatra tervezett állomány részére már a tervezés időszakában meg kell igényelni a kiutazás teljes időtartalmára érvényes azonosító okmányokat.

7. § (1) A személyügyi szerv és a lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szerv

a) az első okmányigénylés alkalmával a 7. mellékletben meghatározott Kitöltési Útmutató alapján kitölti az Igazolvány Igénylő Lapot,

b) névváltozás, az érintett személy aláírásának változása vagy jogviszonyváltozás esetén új Igazolvány Igénylő Lapot terjeszt fel az ellátásra kerülő személy aláírásmintájának változása miatt,

c) valamennyi honvédelmi igazolvány igényléséhez – a szolgálati, munkáltatói és a nyugdíjas igazolványok tekintetében külön-külön jogviszonyonként, a hatósági és ellenőri, katonai rendész és a belföldi katonai futár igazolványok tekintetében külön-külön okmánytípusonként – a 7. mellékletben meghatározott Kitöltési Útmutató alapján kitöltött, ezen utasítás mellékleteiben meghatározottak szerinti névjegyzéket készít és terjeszt fel,

d) az igénylő névjegyzéket minden esetben két példányban készíti el, és annak egy példányát, a fényképet, továbbá szükség esetén az Igazolvány Igénylő Lapot egyidejűleg kísérőirat csatolásával a Magyar Honvédség Egységes Iratkezelési Szabályzata Ált/40 (a továbbiakban: Ált/40) figyelembevételével felterjeszti az Okmánykezelő Irodához,

e) minden egyes okmányigénylés alkalmával új fényképet küld az Okmánykezelő Iroda részére, és

f) az „Azonnal!”, „Sürgős” és „Rövidített határidővel” kezelési jelzéssel ellátott ügyiratot megindokolja az igénylő névjegyzéken, hogy annak a jelen utasításban meghatározott ügyintézési határidőtől való eltérése miért indokolt, ennek hiányában az Okmánykezelő Iroda figyelmen kívül hagyja a kezelési utasítást.

(2) Amennyiben az igazolványigénylés alanyának családi és utóneve szóközökkel együtt meghaladja a harminc karaktert, az igazolványigénylő névjegyzéken, valamint az Igazolvány Igénylő Lapon is aláhúzással kell megjelölni az igazolványon rögzíteni kívánt nevet.

(3) Az azonosító okmányokat a 10. melléklet szerinti átvételi névjegyzéken adja át az arra jogosult személyeknek.

(4) Az igazolványok kiállításához szükséges fényképeket a 17. §-ban meghatározottak szerint kell elkészíteni.

(5) Az okmányellátásban részesülő személy köteles az azonosító okmány megrongálódását, elvesztését, eltulajdonítását, megsemmisülését és az azonosító okmányon feltüntetett adatokban bekövetkezett változás tényét 3 munkanapon belül bejelenteni az állományilletékes parancsnok, illetve a személyügyi szerv részére.

(6) Az érvénytelen vagy megrongálódott honvédelmi igazolványokat a személyügyi szerv vagy a lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szerv bevonja, a bevont igazolványokat – a szolgálati, munkáltatói és a nyugdíjas igazolványok tekintetében külön-külön jogviszonyonként, a hatósági és ellenőri, katonai rendész és a belföldi katonai futár igazolványok tekintetében külön-külön okmánytípusonként elkészített – a 8. melléklet szerinti névjegyzéken, a bevonás okának pontos megjelölésével, a bevonást követő hónap 10. napjáig megsemmisítésre megküldi az Okmánykezelő Iroda részére.

8. § (1) Az azonosító okmányok bevonása és határidőben történő megküldése a személyügyi szerv és a katonai igazgatási szerv vezetőjének felelőssége.

(2) A beosztásából, állásából felfüggesztett személyek bevont azonosító okmányait a személyügyi szerv a felfüggesztés idejére elhelyezi az érintett személyi anyaggyűjtőjében.

9. § (1) Amennyiben az Okmánykezelő Irodához beérkező azonosító okmányokra vonatkozó igénylés nem felel meg a jelen utasításban foglalt feltételeknek, az Okmánykezelő Iroda a kiállítást akadályozó körülmény, továbbá a hiány egyidejű megjelölésével, határidő tűzésével hiánypótlásra szólítja fel az igénylő szerv vezetőjét.

(2) A hiánypótlási kötelezettség teljesítését követően az igénylést az Okmánykezelő Iroda teljesíti.

(3) A hiánypótlásban felsorolt személyek okmányellátása érdekében az Ált/40 90. pontja alapján a személyügyi szerv vagy a katonai igazgatási szerv a hiányzó dokumentumokat oly módon küldi meg, hogy az a hiánypótlásra felszólítás aláírásától számított 30. napig érkezzen be az Okmánykezelő Irodához. Ez a határidő egy alkalommal – indokolt esetben és kizárólag a személyügyi szerv, katonai igazgatási szerv írásbeli kérelme alapján – 15 nappal meghosszabbítható.

(4) Amennyiben a hiánypótlásra nyitva álló határidő eredménytelenül telik el, a Honvédség katonai igazgatási és központi adatfeldolgozó szerve parancsnoka az igénylő szervezet vezetőjét írásban tájékoztatja annak elmaradásáról, továbbá a hiányos okmányigénylés tárgytalanná nyilvánításáról.

4. Nyugdíjas igazolvánnyal történő ellátás és igénylés különös eljárási szabályai

10. § (1) A nyugdíjas igazolvány igénylését a nyugdíjas igazolványra jogosulttá válást követően a lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szerv hajtja végre.

(2) A nyugdíjas igazolványt a 7. mellékletben meghatározott Kitöltési Útmutató alapján kitöltött, a 2. melléklet szerinti névjegyzéken kell igényelni.

(3) A katonai nyugdíjas igazolványra vonatkozó igénylésen minden esetben fel kell tüntetni az érintett személy egyenruha-viselésre való jogosultságát.

11. § (1) Ha a nyugdíjas igazolványra jogosult írásképtelen, cselekvőképtelen vagy az igazolvány igénylése tekintetében cselekvőképességében korlátozott (a továbbiakban: cselekvőképességében korlátozott), és ezért nevében törvényes képviselője jár el, az igényléshez kötelezően kitöltendő Igazolvány Igénylő Lapot a törvényes képviselő írja alá, és csatolja a feljogosító okmány hitelesített másolatát. Az Igazolvány Igénylő Lap aláírásával a törvényes képviselő egyidejűleg nyilatkozik az azon feltüntetett adatok valódiságáról.

(2) A lakóhely szerinti illetékes katonai igazgatási szerv vezetőjének felelőssége meggyőződni a törvényes képviselői minőségről.

(3) Az írásképtelen honvédségi nyugdíjas vagy nyugállományú katona nyugdíjas igazolványának aláírás rovata bejegyzést nem tartalmaz.

(4) A cselekvőképességet nem érintő támogatott döntéshozatal hatálya alá tartozó személy esetében a támogatót az eljárásba be kell vonni.

5. Külszolgálati okmányokkal történő ellátás

12. § (1) A külszolgálatra tervezett állomány számára a külszolgálati okmányokat az 5. melléklet szerint megküldésre kerülő igényléseknek megfelelően az Okmánykezelő Iroda állítja ki.

(2) A személyazonossági igazolvány és a személyi igazolójegy egy példányban kerül elkészítésre.

13. § (1) A személyügyi szerv a külszolgálatra tervezett teljes személyi állományra vonatkozó, az adatok hitelességét igazoló közokirat, okirat, írásos határozat alapján elkészített, az 5. melléklet szerinti névjegyzéket – már a tervezés, felkészítés időszakában – legkésőbb a 6. § (3) bekezdésében meghatározott ügyintézési határidő betartásával, szerkeszthető formátumban, elektronikus úton, valamint papír alapon megküldi az Okmánykezelő Iroda részére.

(2) A névjegyzékhez kapcsolódó ügyirat tartalmazza a tervezett parancsnok, valamint a személyügyi kérdésekért felelős személy nevét, elérhetőségét, a szolgálatteljesítés kezdetének és befejezésének dátumát. A szolgálatteljesítés kezdő és befejező dátumának hiányában okmányrevízió nem kerül végrehajtásra.

(3) A személyügyi szerv az igénylő névjegyzéket elektronikus úton az (1) bekezdésben foglaltak szerint MH Intraneten, valamint nyomtatott formában, az Ált/40 előírásainak megfelelően megküldi az Okmánykezelő Iroda részére.

(4) A külszolgálati okmányokat a külszolgálat befejezését követően azt az érintett személy személyi anyaggyűjtőjében kell elhelyezni.

14. § (1) A személyi igazolójegyet és a személyazonossági igazolványt aláírás ellenében kell kiadni az állomány tagja részére.

(2) A személyi igazolójegy és a személyazonossági igazolvány másra át nem ruházható.

(3) A szolgálatteljesítés befejezését követően a személyi igazolójegyet és a személyazonossági igazolványt az állományilletékes honvédelmi szervezet személyügyi szerve részére át kell adni, és azt a személyi anyaggyűjtőben kell tárolni.

(4) Amennyiben az állomány tagja ismételten külszolgálatra kerül kijelölésre, részére a személyi anyaggyűjtőben tárolt külszolgálati okmányt újra aláírás ellenében kell kiadni.

6. Hadkötelezettség időszakában a honvédek személyi igazolójeggyel és személyazonossági igazolvánnyal történő ellátása

15. § A különleges jogrend időszakában az állományilletékes személyügyi szerv, valamint az Okmánykezelő Iroda a hadiállapot időszakában a honvédek honvédségi szolgálati igazolvánnyal és személyi igazolójeggyel, valamint az egészségügyi és egyházi személyek a Genfi Egyezménynek megfelelő személyazonosító igazolvánnyal és személyi igazolójeggyel történő ellátását a 12–14. § szerint hajtja végre.

7. Okmánykezelésre, -nyilvántartásra vonatkozó előírások

16. § (1) A személyügyi szerv vagy a lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szerv a honvédelmi igazolvány elvesztéséről, eltulajdonításáról, megrongálódásáról vagy megsemmisüléséről, valamint a honvédelmi igazolvány előtalálásáról a 9. melléklet szerinti jegyzőkönyvet veszi fel.

(2) A személyügyi szerv vagy a lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szerv az Okmánykezelő Iroda részére megküldi a jegyzőkönyv egy példányát, amelynek – amennyiben feljelentés történt – tartalmaznia kell a bemutatott rendőrségi jegyzőkönyv iktatószámát.

8. A fényképre és az aláírásmintára vonatkozó szabályok

17. § (1) Az Igazolvány Igénylő Laphoz csatolni kell az igénylő névjegyzéket, valamint egy darab digitális vagy egy darab fizikális fényképet, amely megfelel az igazolványkép feltételeinek és minőségének. A fénykép nem lehet 3 hónapnál régebbi, továbbá az állomány tagját, katonák esetében köznapi vagy gyakorló öltözetben, nyugállományú katonák esetében köznapi vagy civil öltözetben ábrázolja. E követelményeknek meg nem felelő fénykép csatolása esetén az állomány tagját fel kell szólítani új fénykép csatolására, a felszólításban tájékoztatni kell a követelményekről. A fénykép előállításának költségei az állomány tagját terhelik.

(2) Az arckép katonák esetén a mellzseb felső vonaláig, fehér, mintázattól mentes, sima felületű háttér előtt ábrázolja a személyt. Az arckép civil állomány esetében mellvonalig, fehér, mintázattól mentes, sima felületű háttér előtt ábrázolja a személyt.

(3) A digitális felvételnek minimum 1600 × 1200 pixel méretű, 72 dpi felbontású, jpg kiterjesztésű fájlt kell – a szolgálati, munkáltatói és a nyugdíjas igazolványok külön-külön jogviszonyonként, a hatósági és ellenőri, katonai rendész és a belföldi katonai futár igazolványok tekintetében külön-külön okmánytípusonként, lehetőség szerint külön adathordozón vagy egy adathordozón, de elkülönített mappákban az igénylő névjegyzékszámával megjelölve – megküldeni. A digitális képet tartalmazó fájl elnevezésének minden esetben az ábrázolt személy nevének és tagolás nélküli személyi azonosítójának kell lennie.

(4) A fényképek elektronikus úton – MH Intraneten – történő megküldésére csak sürgős esetben kerülhet sor, melynek jelen utasításban foglalt indokoltságát az érintett honvédelmi szervezetnek írásban meg kell jelölnie.

(5) A papírképre vonatkozó feltételek:

a) a fénykép méretének 3,5 × 4,5 cm-esnek és fényesnek, nem raszteresnek kell lennie úgy, hogy a fej a középpontban legyen,

b) a fényképnek fekete-fehér, illetve a színes képek esetében is kontrasztos, fehér, mintázattól mentes, sima felületű háttér előtt kell készülnie,

c) a fénykép hátoldalán fel kell tüntetni az érintett személy nevét és személyi azonosítóját.

(6) A fényképekkel szemben támasztott további követelmények:

a) keret nélküli, szembenéző felvételű fénykép szükséges,

b) azok a fényképek, amelyeken napszemüveg vagy egyéb, az arcot eltakaró viselet van, nem elfogadhatóak, kivéve, ha orvosi előírásra viselik.

(7) Az Igazolvány Igénylő Lapon található „Birtokos aláírása” mezőt az igazolvány leendő birtokosának a személyügyi szerv jelenlétében, illetve a nyugdíjas igazolványra jogosult személynek vagy cselekvőképességében korlátozott személy nevében eljáró törvényes képviselőnek a lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szerv jelenlétében, személyesen kell aláírnia. Az aláírás egyik irányban sem léphet ki a megrajzolt keretből, és nem is érintheti azt. Az aláírást nem tartalmazó vagy hibásan aláírt igénylő lap esetén az igazolvány kiállítása nem lehetséges.

(8) Névváltozásnál, aláírás-változásnál vagy jogviszony változásakor minden esetben új Igazolvány Igénylő Lapot kell kitölteni.

(9) A fizikális, illetve a digitális feldolgozásra alkalmatlan fényképeket és Igazolvány Igénylő Lapokat az Okmánykezelő Iroda hiánypótlásra felszólítással visszaküldi az igénylő szervezetnek.

9. Záró rendelkezések

18. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

19. § (1) Az utasítás hatálybalépését megelőzően kiadott „MH-K” jelzésű, papíralapú honvédségi nyugdíjas igazolványok bevonásig vagy a katonai nyugdíjas igazolványra történő kicseréléséig érvényesek és használhatóak.

(2) A személyügyi szerv a honvédelmi szervezetnél lévő összes ideiglenes szolgálati igazolványt megsemmisítés céljából a 8. mellékletnek megfelelő névjegyzék kíséretében – a bevonás oka mező üresen hagyásával – az utasítás hatálybalépését követően bevonja, és megküldi az Okmánykezelő Iroda részére.

(3) Az utasítás hatálybalépését megelőzően kiadott ideiglenes szolgálati igazolvány elvesztéséről, eltulajdonításáról, megrongálódásáról vagy megsemmisüléséről, valamint az elveszett, eltulajdonított ideiglenes szolgálati igazolvány megtalálásáról a személyügyi szerv – a 9. melléklet szerinti – jegyzőkönyvet készít, és megküldi az Okmánykezelő Iroda részére.

(4) Az utasítás hatálybalépését megelőzően kiadott közalkalmazotti igazolványokat a személyügyi szerv bevonja.

(5) A személyügyi szerv a bevont közalkalmazotti igazolványokat megsemmisítés céljából, a 8. mellékletnek megfelelő névjegyzék kíséretében megküldi az Okmánykezelő Iroda részére.

(6) Az utasítás hatálybalépését megelőzően kiadott közalkalmazotti igazolvány elvesztéséről, eltulajdonításáról, megrongálódásáról vagy megsemmisüléséről, valamint az elveszett, eltulajdonított ideiglenes szolgálati igazolvány megtalálásáról a személyügyi szerv – a 9. melléklet szerinti – jegyzőkönyvet készít, és megküldi az Okmánykezelő Iroda részére.

20. §1

1. melléklet a 14/2023. (IV. 3.) HM utasításhoz

2. melléklet a 14/2023. (IV. 3.) HM utasításhoz

3. melléklet a 14/2023. (IV. 3.) HM utasításhoz

4. melléklet a 14/2023. (IV. 3.) HM utasításhoz

5. melléklet a 14/2023. (IV. 3.) HM utasításhoz

6. melléklet a 14/2023. (IV. 3.) HM utasításhoz

7. melléklet a 14/2023. (IV. 3.) HM utasításhoz

Kitöltési útmutató a névjegyzékekhez és az Igazolvány Igénylő Laphoz
I. Igénylő névjegyzék kitöltési útmutató
1. Szolgálati és munkáltatói igazolvány igénylése esetén az 1. melléklet szerinti névjegyzéket kell kitölteni.
2. Nyugdíjas igazolvány igénylése esetén a 2. melléklet szerinti névjegyzéket kell kitölteni.
3. Hatósági és ellenőri igazolvány igénylése esetén a 3. melléklet szerinti névjegyzéket kell kitölteni.
4. Katonai rendész vagy a belföldi katonai futár igazolvány igénylése esetén a 4. melléklet szerinti névjegyzéket kell kitölteni.
5. Külszolgálati okmányok igénylése esetén az 5. melléklet szerinti névjegyzéket kell kitölteni.
6. A „házassági családi és utónév”, „házassági családi név”, „házassági utónév”, „születési családi és utónév”, „anyja születési családi és utónevei”, „születési hely” rovatokat személyazonosítására alkalmas közokirat (személyazonosító igazolvány, útlevél, vezetői engedély) alapján kell kitölteni.
7. A „személyi azonosító” rovatba a személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványon szereplő 11 jegyű számsort kell rögzíteni!
8. A „rendfokozat”, „rendfokozatba helyezés ideje”, „egyenruha viselésére jogosult”, „jogosultság kezdete”, „jogviszony” rovatokat írásos határozat alapján kell kitölteni.
9. Az „igénylés oka” rovatba az igazolvány igénylésének okát kell megadni az alábbiak szerint.

az igazolvány igénylésének oka

„igénylés oka”

a) az igazolvány érvényességi ideje több mint 90 nap múlva lejár,
de az okmányellátásban részesülő személyt külszolgálatra tervezik

külszolgálat

b) az okmányellátásban részesülő személy arcképe vagy aláírása megváltozott

adatváltozás

c) az okmányellátásban részesülő személy neve megváltozott

névváltozás

d) az okmányellátásban részesülő személy rendfokozata megváltozott

rendfokozat változás

e) az okmányellátásban részesülő személyt állományba vették (első ellátás)

állományba vétel

f) az okmányellátásban részesülő személy jogviszony változása esetén

jogviszonyváltás

g) az igazolvány érvényességi ideje lejár(t)

érvényesség lejár(t)

h) az igazolvány elvesztése esetén

elveszett

i) az igazolvány megrongálódása esetén

megrongálódott

j) az a)–i) ponttól eltérő esetekben

ellátás

10. Az 1. melléklet és a 2. melléklet „……………………………… állomány részére” rovatba a jogviszonyt kell megadni (pl. hivatásos, szerződéses, honvédelmi alkalmazott, katonai nyugdíjas, honvédségi nyugdíjas stb.).
11.2 A 3. melléklet „kiállítandó igazolvány megnevezése: …………………………………………” rovatba az igényelt igazolványnak megfelelő szöveget kell megadni az alábbiak szerint.

A

B

1.

jogkör

kiállítandó igazolvány megnevezése”

2.

Adatvédelmi ellenőrzési és adatvédelmi vizsgálati jogkör

Adatvédelmi felügyelet

3.

Környezetkárosítógáz-felügyeleti hatósági tevékenység

Halon-felügyelet

4.

Közegészségügyi és járványügyi hatósági tevékenység

Honvéd Tisztifőorvos

5.

Közegészségügyi és járványügyi hatósági tevékenység

Honvéd Tisztiorvos

6.

Építésfelügyeleti hatósági tevékenység

Katonai építésfelügyelet

7.

Építésügyi hatósági tevékenység

Katonai építésügyi hatóság

8.

Közegészségügyi-járványügyi felügyelői hatósági tevékenység

Közegészségügyi Felügyelő

9.

Foglalkoztatás-felügyeleti hatósági tevékenység

Foglalkoztatás-felügyelet

10.

Munkavédelmi hatósági tevékenység

Munkavédelmi hatóság

11.

Honvédelmi létfontosságú rendszerelem-felügyeleti hatósági tevékenység

Rendszerelem-felügyelet

12.

Tűzvédelmi hatósági tevékenység

Tűzvédelmi felügyelet

13.

Veszélyes katonai objektum-felügyeleti hatósági tevékenység

Veszélyesanyag-felügyelet

14.

Katonai térképészeti tevékenység

Katonai térképészeti hatóság

15.

Katonai légügyi hatósági tevékenység

Katonai légügyi hatóság

16.

Állami célú légiközlekedésben bekövetkezett események szakmai és tematikus vizsgálata

Légiközlekedési balesetvizsgáló

12. A 3. melléklet „rendfokozat” rovatba a kormánytisztviselők, közalkalmazottak, honvédelmi alkalmazottak esetében a jogviszonyt kell beírni.
13. A 3. melléklet „Hatáskörre vonatkozó jogszabályi hivatkozás: …………………………” rovatba a HM és az MH kijelölt szervezetei által folytatott hatósági, szakhatósági és ellenőri, felügyeleti jogkör gyakorlására feljogosító jogszabályi hivatkozást kell megadni. A hatáskörre vonatkozó jogszabályi hivatkozás maximum, szóközökkel együtt 250 karakter lehet.
14. A 4. melléklet „…………………… állomány részére” rovatba a „katonai rendész” és a „belföldi katonai futár” szöveg közül az igényelt igazolványnak megfelelőt kell megadni.
15. Az 5. mellékletet a külszolgálatra tervezett állományra vonatkozóan – már a tervezés, felkészítés időszakában –, legkésőbb a 6. § (3) bekezdésében meghatározott ügyintézési határidő betartásával, szerkeszthető formátumban elektronikus úton, valamint papír alapon kell megküldeni az Okmánykezelő Iroda részére.
II. Igazolvány Igénylő Lap kitöltési útmutató
1. Igazolvány Igénylő Lapot kell kitölteni minden igazolvány első igénylésekor, jogviszony változásakor, névváltozás esetén, valamint, ha az érintett személy aláírása változott.
2. A kitöltést kizárólag hiteles személyazonosításra alkalmas közokirat (személyazonosító igazolvány, útlevél, vezetői engedély) alapján a személyügyi szerv végzi az érintett személy jelenlétében.
3. A nyomtatványt kék golyóstollal, nyomtatott betűkkel kell kitölteni.
4. A „családi név” és „utónév” rovatokat a személyazonosításra alkalmas közokiratban (személyazonosító igazolvány, útlevél, vezetői engedély) szereplő adatokkal mindenben megegyezően kell kitölteni.
5. A „személyi azonosító” rovatba a személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványon szereplő 11 jegyű számsort kell rögzíteni.
6. Az „okmány típus” mezőbe az igényelt okmány típusát kell megadni az alábbi rövidítések használatával.
Hivatásos szolgálati igazolvány = HT
Szerződéses szolgálati igazolvány = SZ
Önkéntes műveleti tartalékos szolgálati igazolvány = MT
Önkéntes védelmi tartalékos szolgálati igazolvány = VT
Önkéntes területvédelmi tartalékos szolgálati igazolvány = TT
Honvéd tisztjelölt szolgálati igazolvány = TJ
Honvéd altisztjelölt szolgálati igazolvány = AJ
Kormánytisztviselői igazolvány = KV
Honvédelmi alkalmazotti igazolvány = HA
Közalkalmazotti igazolvány = KA
Katonai nyugdíjas igazolvány = NY
Honvédségi nyugdíjas igazolvány = HN
Hatósági és ellenőri igazolvány = HE
Katonai rendész igazolvány = KR
Belföldi katonai futár igazolvány = KF
7. Az igénylő laphoz a 17. §-ban meghatározottak szerint csatolni kell 1 db fizikális vagy 1 db digitális, 3 hónapnál nem régebbi, fedetlen fővel, katonák esetében köznapi vagy gyakorló öltözetben, nyugállományú katonák esetében köznapi vagy civil öltözetben készült fényképet. A digitális felvétel esetén minimum 1600 × 1200 pixel méretű, 72 dpi felbontású, jpg kiterjesztésű fájlt kell – a honvédelmi igazolványok tekintetében külön-külön jogviszonyonként, a hatósági és ellenőri, katonai rendész és a belföldi katonai futár igazolványok tekintetében külön-külön okmánytípusonként, lehetőség szerint külön adathordozón vagy egy adathordozón, de elkülönített mappákban az igénylő névjegyzékszámával megjelölve – megküldeni. A digitális képet tartalmazó fájl elnevezése minden esetben az ábrázolt személy neve és tagolás nélküli személyi azonosító legyen az alábbi minta szerint: minta dezső_17106130001.jpg. Papíralapú kép esetében az érintett személyi azonosítóját és nevét fel kell tüntetni a fénykép hátoldalán.
8. Az igazolvány leendő birtokosának a személyügyi szerv jelenlétében, illetve a nyugdíjas igazolványra jogosult személynek, vagy cselekvőképességében korlátozott személy nevében eljáró törvényes képviselőnek a lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szerv jelenlétében, személyesen kell aláírnia. Az aláírás egyik irányban sem léphet ki a megrajzolt keretből, és nem is érintheti azt. Az aláírást nem tartalmazó vagy hibásan aláírt igénylő lap esetén az igazolvány kiállítása nem lehetséges.
9. Az igénylő lapokat kísérőirattal és névjegyzékkel az Okmánykezelő Iroda részére kell felterjeszteni, figyelemmel a 6. § (3) bekezdésében foglaltakra.
10. Az első igénylést követően az igazolványok cseréjéhez – a névváltozás, aláírás-változás és jogviszonyváltozás esetét kivéve – az adatok változása esetén új igénylő lapot kitölteni nem kell. A további igénylés (a megváltozott adatok), illetve – szükség esetén – az új fénykép megküldése kísérőirattal és névjegyzékkel együtt az Ált/40 előírásai betartásával történik.
III. A bevont igazolványok megküldéséhez szükséges névjegyzék kitöltési útmutatója
1. A bevont igazolványokat a 8. melléklet szerinti – a szolgálati, munkáltatói és a nyugdíjas igazolványok tekintetében külön-külön jogviszonyonként, a hatósági és ellenőri, katonai rendész és a belföldi katonai futár igazolványok tekintetében külön-külön okmánytípusonként elkészített – névjegyzéken kell az Okmánykezelő Iroda részére megsemmisítésre megküldeni.
2. A 8. melléklet „……………… igazolványok megküldéséhez” rovatba a szolgálati, a munkáltatói és a nyugdíjas igazolványok tekintetében a jogviszonyt, a hatósági és ellenőri, katonai rendész és a belföldi katonai futár igazolványok esetében az okmány típusát kell megadni (hivatásos, honvédelmi alkalmazott, katonai rendész stb.).
3. A 8. melléklet „igazolvány egyedi azonosítója” rovatba a megküldésre kerülő igazolvány egyedi azonosítóját kell megadni.
4. A 8. melléklet „családi és utónév, rendfokozat” rovatba a megküldésre kerülő igazolványon feltüntetett adatok (név, rendfokozat) kerüljenek rögzítésre.
5. A 8. melléklet „bevonás oka” rovatba a megküldésre kerülő igazolvány bevonásának okát kell megadni, az alábbiak szerint:

a megküldésre kerülő igazolvány bevonásának oka

„bevonás oka”

a) foglalkoztatási és egyéb jogviszony megszűnése

jogviszony megszűnt

b) a használatára jogosult meghalt

jogviszony megszűnt

c) a használatra való jogosultság megszűnt

jogosultság megszűnt

d) előtalált igazolvány

előtalált

e) az igazolvány megrongálódott

megrongálódott

f) az igazolvány érvényességi ideje lejárt

érvényesség lejárt

g) a használatra jogosult neve megváltozott

névváltozás

h) a használatra jogosult rendfokozata megváltozott

rendfokozat változás

i) az a)–h) pontot nem érintő okok esetén

csere

8. melléklet a 14/2023. (IV. 3.) HM utasításhoz

9. melléklet a 14/2023. (IV. 3.) HM utasításhoz

10. melléklet a 14/2023. (IV. 3.) HM utasításhoz

1

A 20. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

2

A 7. melléklet 11. pontja az 53/2023. (XII. 7.) HM utasítás 1. §-ával megállapított szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére