• Tartalom

1499/2023. (XI. 16.) Korm. határozat

1499/2023. (XI. 16.) Korm. határozat

a 2021–2027 programozási időszak kohéziós célú támogatásainak kifizetését lehetővé tevő 4.2 „A nemek közötti egyenlőséget célzó nemzeti stratégiai keret” és a 4.3 „Az oktatási és képzési rendszer minden szintjét felölelő stratégiai szakpolitikai keret” tematikus feljogosító feltételek teljesítését alátámasztó dokumentumokról

2023.11.16.

A Kormány

1. elfogadja a „Szakképzés 4.0 stratégia” 2030-ig tartó cselekvési tervet;

2. elfogadja a „Fokozatváltás a felsőoktatásban középtávú szakpolitikai stratégia 2016” 2021–2024 évekre vonatkozó cselekvési tervet;

3. egyetért a „Fokozatváltás a felsőoktatásban középtávú szakpolitikai stratégia 2016” 2016–2020 évekre vonatkozó cselekvési tervéről szóló részletes jelentéssel;

4. elfogadja az „Az Európai Unió számára készített köznevelési stratégia 2021–2030 Intézkedési terve a 2021–2024 közötti időszakra” című dokumentumot;

5. egyetért az Európai Unió számára készített, az „A nők szerepének erősítése a családban és a társadalomban” (2021–2030) akcióterv elfogadásáról, valamint a végrehajtásának a 2021−2022. évekre szóló Intézkedési Tervéről szóló 1685/2020. (X. 22.) Korm. határozat és az Európai Unió számára készített, az „A nők szerepének erősítése a családban és a társadalomban” (2021–2030) akcióterv módosításáról, valamint a 2023–2024. évekre szóló Intézkedési Terv végrehajtásának elfogadásáról szóló 1516/2022. (X. 28.) Korm. határozat [a továbbiakban: 1516/2022. (X. 28.) Korm. határozat] szerinti intézkedési terv módosításával;

6. egyetért az 1516/2022. (X. 28.) Korm. határozat szerinti akcióterv módosításával, az alábbi szempontok szerint:

6.1. a dokumentum megnevezése „A nők szerepének erősítése a családban és a társadalomban (2021–2030) akcióterv” címre módosul;

6.2. az indikátorok közé bekerül:

6.2.1. 4 db Strukturális Reform-támogató Program (a továbbiakban: SRSP) ajánlás teljesítése 2029. december 31-ig, az alábbiak szerint: „Magyarország bővíti gyermekgondozási kínálatát és a kisgyermekek számára nyújtott szolgáltatásokhoz való hozzáférést:

6.2.1.1. a munkáltató által biztosított gyermekgondozás mint kiegészítő kínálati mód,

6.2.1.2. a szakpolitika hatékonyságát gátló potenciális akadályok és a kapcsolódó válaszintézkedések azonosítása,

6.2.1.3. a releváns szakpolitikák nyomonkövetési és értékelési kereteinek meghatározása,

6.2.1.4. kiegészítő intézkedések kidolgozása a szakpolitika hatékonyságát gátló konkrét akadályok leküzdésére (például figyelemfelkeltő kampányok és tájékoztatási tevékenységek, valamint a magánszektor mint a változás előmozdítója szerepének elismerése)”,

6.2.2. fogyatékos személyeknek és pszichiátriai betegeknek nyújtott közösségi szolgáltatások fejlesztése 2029. december 31-ig,

6.2.3. új igényfelmérés a 2027–2030 között megvalósuló komplex bölcsődefejlesztés megalapozására 2026. december 31-ig,

6.2.4. további férőhelyek létrehozása (felmerülő igények alapján) 2029. december 31-ig,

6.2.5. a 2026. évi igényfelmérés alapján új vállalás a 2027. évi Intézkedési Tervben azon 3 év alatti gyermekek arányára, akiknek a lakóhelyén nem elérhető a bölcsődei ellátás,

6.2.6. a 2026. évi igényfelmérés alapján új vállalás meghatározása a 2027. évi Intézkedési Tervben a szakképzett kisgyermeknevelők létszámának szükség szerinti számáról, figyelembe véve a kapcsolódó EFOP Plusz fejlesztés előrehaladását,

6.2.7. megfelelő szakképesítéssel, végzettséggel rendelkező kisgyermeknevelők számának növelése 2029. december 31-ig,

6.2.8. azon 3 év alatti gyermekek arányának csökkenése, akiknek a lakóhelyén nem hozzáférhető a napközbeni ellátás 2029. december 31-ig,

6.2.9. felsőfokú végzettséggel rendelkező kisgyermeknevelők arányának növelése 2029. december 31-ig,

6.2.10. a területi lefedettséget bemutató vizuális térkép készítése 2023. december 31-ig,

6.2.11. a kisgyermeknevelők béremelése 2023. december 31-ig,

6.2.12. a pedagógusok béremelése 2025. december 31-ig;

6.3. a „Foglalkoztatás, munkaerőpiac” fejezetben

6.3.1. a GINOP-5.1.9 és a GINOP-5.2.7 konstrukciók leírásának törlése,

6.3.2. a női foglalkoztatás növelése érdekében hozott intézkedések bemutatása;

6.4. a „Háztartási munka, láthatatlan munka” alfejezet

6.4.1. címe „A fizetetlen háztartási és gondozási feladatok egyenlő elosztása a férfiak és nők között”-re módosult,

6.4.2. részletesebb bemutatással egészül ki a „Fogyatékos személyeknek és pszichiátriai betegeknek nyújtott közösségi szolgáltatások fejlesztése” fejezetben;

6.5. a „Nemek közötti bérkülönbség alakulása” fejezet

6.5.1. címe „Nemek közötti bérkülönbség csökkentése”-re módosult,

6.5.2. kiegészült a nők foglalkoztatásában fennálló területi egyenlőtlenségekkel kapcsolatos további adatokkal, a korábbi adatok aktualizálásával,

6.5.3. kiegészült a nők által felülreprezentált szakmákban történő béremelés bemutatásával (kisgyermeknevelők, pedagógusok);

6.6. a „Családtámogatások” alfejezetben a családok otthonteremtési kedvezménye (CSOK) és egyéb családtámogatások részletesebb szabályozásának bemutatása, az adatok frissítése;

6.7. a „Gyermekek napközbeni ellátásához kapcsolódó intézkedések” alfejezet kiegészült

6.7.1. a bölcsődei férőhelyekre vonatkozó hazai szabályozás részletesebb bemutatásával,

6.7.2. a 2020. évi igényfelmérést követő hatékony és célirányos forrásfelhasználás bemutatása érdekében készült igényfelmérés adatainak összehasonlításával az RRF és a TOP Plusz pályázati felhívásokra benyújtott és támogatásban részesült kedvezményezett településekkel,

6.7.3. a TOP Plusz területi célzásának kiemelésével,

6.7.4. annak bemutatásával, hogy az Akciótervben az RRF lezárásának időpontjára, 2026-ra vállalt 60 000 férőhely létrehozását követően hogyan valósulhat meg további férőhelyek létrehozása új igényfelmérés révén,

6.7.5. a sajátos nevelési igényű, valamint a korai fejlesztésre, gondozásra jogosult kisgyermekek napközbeni ellátása részletesebb bemutatásával,

6.7.6. az ágazatközi együttműködés erősítésével,

6.7.7. azon települések számának csökkenésére történő utalással, ahol a 3 év alatti gyermekek napközbeni ellátása helyben nem megoldott;

6.8. az Akcióterv kiegészült a „Kormányzati átfogó keretek, megtett intézkedések a bölcsődei szolgáltatások területén” alfejezettel;

6.9. az Akcióterv kiegészült a „Szakemberállomány a bölcsődei szolgáltatások területén” alfejezettel, a vizuális térképre való utalással;

6.10. az Akcióterv kiegészült az „Azon gyermekek aránya, akik a lakóhelyükön nem férnek hozzá bölcsődei ellátás valamely formájához” alfejezettel;

6.11. a családi életre nevelés (a továbbiakban: CSÉN) program törlése a szövegből és az indikátorok közül, az 1516/2022. (X. 28.) Korm. határozat 1. melléklet 1. pontjának törlése;

6.12. a „Nők elleni erőszak és kapcsolati erőszak” fejezet kiegészítése a fejezetben leírt országos reprezentatív kutatás eredményeit tartalmazó dokumentumra hivatkozással;

6.13. a „II. Specifikus célok és intézkedések bemutatása” rész

6.13.1. céljainál kiemelésre került, hogy a célok nemcsak a családban, hanem a nők társadalomban betöltött szerepének erősítésére is vonatkoznak,

6.13.2. 1. a) pont kiegészült a 4 vállalt SRSP ajánlás felsorolásával,

6.13.3. 1. b) pont címe „A nők „láthatatlan”, „fizetetlen” munkájának fokozott elismerése”-ről „A fizetetlen háztartási és gondozási feladatok egyenlő elosztása a férfiak és nők között”-re módosult,

6.13.4. 1. b) pont kiegészült a „Fogyatékos személyeknek és pszichiátriai betegeknek nyújtott közösségi szolgáltatások fejlesztése” alponttal,

6.13.5. 1. d) pontból törlésre került a „gondozási feladatokban résztvevők támogatásával” alpont,

6.13.6. 1. e) pontból törlésre került a CSÉN program,

6.13.7. 3. a) pont kiegészült a minőségi bölcsődei ellátás biztosításával,

6.13.8. 3. b) pontjának neve „A nők és férfiak közötti bérkülönbségek”-ről „A nők és férfiak közötti bérkülönbségek csökkentése”-re módosult, és kiegészült a nők által felülreprezentált szakmákban történt béremelésekkel, a III. fejezetben a Nők Jogaiért Felelős Tematikus Munkacsoporttal (a továbbiakban: Munkacsoport) való együttműködés, valamint a Munkacsoport tagjai és a meghívott szervezetek körének aktualizálásával;

7. egyetért a „Szakképzés 4.0 – A szakképzés és felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája, a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira” című stratégia elfogadásáról és a végrehajtása érdekében szükséges intézkedésekről szóló 1168/2019. (III. 28.) Korm. határozat szerinti stratégia módosításával, az alábbi szempontok szerint:

7.1. a lemorzsolódás és korai (végzettség nélküli) iskolaelhagyás uniós és hazai köznevelési definíciójához igazodás,

7.2. az új rendszer bemutatásának a szakképzési és a felnőttképzési törvény fogalomhasználatához és a szakképzési törvény és végrehajtási rendelete által definiált új szakképzési struktúrához igazítása,

7.3. az ösztöndíjrendszer a szakképzési törvény és végrehajtási rendelete által meghatározottakhoz igazítása,

7.4. kiemelt fejlesztési területek felülvizsgálata, az „V. A szakképzés fejlesztés nemzetközi aspektusai” fejezet tartalmának különálló fejlesztési területként való megjelenítése által a 10 fejlesztési terület 11-re bővült a „XI. Szakképzési nemzetközi együttműködés, mobilitás erősítése” című terület által,

7.5. beavatkozások felülvizsgálata következtében a XI. fejlesztési területhez rendelt két beavatkozás révén a beavatkozások száma 40-ről 42-re bővült, a XI. fejlesztési területhez rendelt két beavatkozás révén. Ezek a „41. Külföldi tapasztalatszerzés, mobilitási tevékenységek támogatása” és a „42. Külföldi tanulók magyarországi szakképzésben folytatott tanulmányainak támogatása” című beavatkozások, valamint egyes esetekben a beavatkozások megnevezésének pontosítása, hogy annak tartalmát jobban tükrözze,

7.6. indikátorok felülvizsgálata, azok reális mérhetősége, lehetőség szerint számszerűsíthetősége miatt,

7.7. az indikátorok száma 40-ről 43-ra nő, két új beavatkozás miatt 1-1 új indikátorral, és az egyik beavatkozás korábbi indikátora ketté lett bontva, ezáltal plusz egy indikátor keletkezett, mindezen felül pedig 5 db stratégiai szintű indikátor került bevezetésre,

7.8. a digitális és zöld átálláshoz kapcsolódó tevékenységek módosítása,

7.9. alap- és kulcskompetenciák hangsúlyosabb fejlesztését szolgáló tevékenységek módosítása,

7.10. alacsony iskolai végzettségű felnőttek szakmaszerzésének támogatása az előzetes tudásmérés (validálás) szerepének hangsúlyozásával,

7.11. a szakképzésen belül a szakképző iskolai és a technikumi képzés közötti átjárás ösztönzése,

7.12. a munkaerőpiaci előrejelző rendszer, szakképzési pályakövetési rendszer adataiból származó nyilvános riportok módosítása,

7.13. lemorzsolódás és a korai (végzettség nélküli) iskolaelhagyás uniós és hazai köznevelési definíciójához való igazodás,

7.14. szakképzési szakkollégiumok létrehozása beavatkozás törlése, helyére az „A sajátos nevelési igényű és kiemelt figyelmet igénylő tanulók szakmaszerzésének segítése, humánerőforrás támogatása” című új beavatkozás került, hogy az egyre magasabb létszámú sajátos nevelési igényű tanulók integrált oktatása és az ezekhez kapcsolódó módszertani fejlesztések nagyobb hangsúlyt kaphassanak,

7.15. az V. Fejezetben a szakképzés és felnőttképzés területén elindult projektek aktualizálása és kiegészítése az „A szakképzésfejlesztéshez kapcsolódó nemzetközi irányok, vállalások 2021-től” résszel,

7.16. a „VI. Átfogó monitoring és értékelés” fejezet új fejezetként beemelése, mely rendelkezik a stratégia és a Cselekvési Terv monitoringjáról és értékeléséről;

8. egyetért a „Fokozatváltás a felsőoktatásban középtávú szakpolitikai stratégia 2016” elfogadásáról szóló 1785/2016. (XII. 16.) Korm. határozat szerinti stratégia módosításával, az alábbi szempontok szerint:

8.1. a stratégia a „7. Nyomon követés és értékelés” fejezettel egészül ki, amely hivatkozik a teljesítménymutatók nyomon követésére és értékelésére, az értékelés elkészítésének időtávja 4 év, a teljesítménymutatók értékelése évente történik; az európai uniós finanszírozású vagy társfinanszírozású intézkedések nyomon követésében részt vesz az érintett Monitoring Bizottság és a releváns nemzeti hatóság;

8.2. az „Oktatás” fejezet 2.2. „Tartalmi célkitűzések” pontja kiegészül a társadalmilag-gazdaságilag hátrányos helyzetű hallgatókra vonatkozó teljesítménymutatókkal:

8.2.1. fejlesztendő járásokból felvett hallgatók aránya az összes hallgató arányában,

8.2.2. fejlesztendő járásokból végzett hallgatók aránya az összes hallgató arányában,

8.2.3. társadalmilag-gazdaságilag hátrányos helyzetűek aránya a felvettek között,

8.2.4. társadalmilag-gazdaságilag hátrányos helyzetűek aránya a végzettek között;

9. egyetért az „Európai Unió számára készített köznevelési stratégia 2021–2030” elfogadásáról szóló 1551/2020. (VIII. 25.) Korm. határozat szerinti stratégia módosításával, az alábbi szempontok szerint:

9.1. az alulteljesítők, korai iskolaelhagyók arányának csökkentése esélyteremtéssel, integrációval,

9.2. az „Inkluzív nevelés-oktatás, sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók fejlesztése” fejezet kiegészítése azzal, hogy a pedagógiai szakszolgálatok tevékenysége, a gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás kiterjed a korai kisgyermekkorban lévőkre is,

9.3. a korai iskolalehagyás és a lemorzsolódás fogalmak definíció szinten történő elkülönítése,

9.4. a nyilvánossá tétel beépítése a monitoring tevékenységek közé.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére