15/2023. (VIII. 14.) EM utasítás
15/2023. (VIII. 14.) EM utasítás
az Energiaügyi Minisztérium Ügyfélszolgálati Információs Iroda működésének rendjéről
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Energiaügyi Minisztérium Ügyfélszolgálati Információs Iroda működésének rendjét az alábbiak szerint határozom meg:
1. Az Ügyfélszolgálati Információs Iroda feladatköre
1. § (1) Az Energiaügyi Minisztérium (a továbbiakban: Minisztérium) Ügyfélszolgálati Információs Irodáját (a továbbiakban: Iroda) az Igazgatási és Biztonsági Főosztály (a továbbiakban: IBF) működteti.
(2) Az Iroda ellátja mindazon feladatokat, amelyeket jogszabály, közjogi szervezetszabályozó eszköz, valamint az IBF vezetője a hatáskörébe utal.
2. Az Iroda által nyújtott szolgáltatások
2. § (1) Az Iroda az állampolgárok részére telefonos és írásbeli (elektronikus és postai úton történő) tájékoztatást nyújt.
(2) Az általános tájékoztatáson és információszolgáltatáson túl az IBF gondoskodik arról, hogy az Irodában – szükség és szakterületi igény esetén – elérhető legyen minden olyan kiadvány, tájékoztató anyag, amelyet a szakterületek az Iroda rendelkezésére bocsátanak.
(3) Az állampolgári javaslatok, észrevételek Minisztérium részére történő személyes benyújtására kizárólag az 1. melléklet szerinti beadvány kitöltésével van mód az 5. § (1) bekezdés a) és b) pontjában feltüntetett időtartamban, az Iroda telefonszámán előre egyeztetett időpontban.
(4) Különleges jogrend vagy összehangolt védelmi tevékenység elrendelésének esetén a kapcsolattartás az ügyfelek részére elsődlegesen elektronikus úton biztosított.
3. A munkavégzés szabályai
3. § (1) Az Iroda az alábbi feladatokat köteles ellátni:
a) általános információ nyújtása telefonon és írásban (elektronikusan és postai úton) a Minisztérium feladat- és hatásköréről, elérhetőségeiről, valamint a Minisztérium által meghirdetett pályázatokról az illetékes szakterülettől kapott tájékoztatók alapján;
b) általános felvilágosítás a konkrét tájékoztatási feladatot végző háttérintézményekről, közreműködő szervezetekről;
c) panaszok és közérdekű bejelentések átvétele, az energiaügyi miniszter feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek szakfőosztályokhoz történő közvetítése ügyintézés céljából, továbbá iratok, megkeresések áttétele hatáskör hiányában a hatáskörrel rendelkező szervhez;
d) az Iroda részére beérkező közérdekű adatok megismerésével kapcsolatos – a vonatkozó minisztériumi szabályozásokból adódó – megkeresések érkeztetése és továbbítása a Minisztérium adatvédelmi tisztviselője részére;
e) folyamatos kapcsolattartás a szakfőosztályokkal;
f) beérkezett megkeresésekről vezetett nyilvántartás alapján kimutatások készítése;
g) feladatok elvégzéséhez kapcsolódó érkeztetés, iktatás és archiválás ellátása;
h) elektronikus ügyfélszolgálat működtetése az ugyfelszolgalat@em.gov.hu e-mail-címen.
(2) Az ügyfélszolgálati munkatárs az egyes megkereséseket az adott ügy előzményeinek és összefüggéseinek, továbbá a folyamatosan bővülő ügyfélszolgálati információs bázis ismeretében, az ügyben keletkezett valamennyi irat együttes kezelésével intézi a megkeresés típusának megfelelő intézkedés útján.
(3) Az írásbeli megkeresést (panaszt, közérdekű bejelentést, állásfoglalás-kérelmet stb.) – amennyiben a szakterület által az adott üggyel kapcsolatosan előzetesen rendelkezésére bocsátott anyagok nem nyújtanak elegendő információt – az Iroda köteles intézkedés és megválaszolás céljából a Minisztérium hatályos szervezeti és működési szabályzata szerint hatáskörrel rendelkező szervezeti egységhez továbbítani. Ez a szervezeti egység a rá irányadó jogszabályi határidőn belül a megkeresést benyújtó ügyfél részére közvetlenül megküldi a szakmai tartalmú válaszlevelét, amelyről az Irodát is tájékoztatja.
(4) Amennyiben jogszabály vagy közjogi szervezetszabályozó eszköz eltérően nem rendelkezik, írásbeli megkeresés esetében a 30 napos elintézési határidő figyelembevételével kell eljárni. Ha az elintézési határidő előreláthatólag meghaladja a 30 napot, erről az ügyfelet a megkeresés beérkezésétől számított 15 napon belül – az elintézés várható időpontjának és az elintézés meghosszabbítása indokainak egyidejű megjelölésével – a válaszadásra kijelölt szervezeti egység vezetője tájékoztatja. A megkeresés elintézésének határideje ebben az esetben sem haladhatja meg a hat hónapot. A szervezeti egység vezetője az ügyfél tájékoztatása mellett az Iroda részére is értesítést küld.
(5) Elektronikus úton érkezett megkeresés esetében az írásbeli megkeresésre irányadó határidők szerint kell eljárni.
(6) Írásbeli megkeresés esetében – a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvénnyel összhangban – mellőzhető az ügyintézés, ha a megkeresés egy korábbival azonos tartalommal, ugyanazon levélírótól származik; vagy azonosíthatatlan levélírótól érkezett a küldemény; továbbá, ha több címzett is megkapta a küldeményt megszólítás nélkül, és nincs a Minisztériumnak illetékessége a levél tartalmára vonatkozóan.
4. A szervezeti egységek közötti kapcsolatok, felelősségi rend
4. § (1) A Minisztérium által működtetett általános ügyfélszolgálat elérhetősége Magyarország Kormánya hivatalos honlapján kerül aktualizálásra.
(2) Az Irodához beérkező ügyfélszolgálati ügyek intézése során keletkező iratokat az IBF vezetője írja alá.
(3) Az ügyfélszolgálati tevékenység szakmai megalapozottsága és naprakészsége érdekében az Iroda munkatársa számára konzultációs lehetőséget kell biztosítani minden szervezeti egység részéről kijelölt kapcsolattartó útján. Az ügyfélszolgálati munkatárs jogosult a kijelölt kapcsolattartótól információkat, adatokat bekérni, azok biztonságos tárolása és felhasználása mellett. A kijelölt kapcsolattartó minden közérdeklődésre számot tartó információról, aktualitásról tájékoztatást ad. A tájékoztatás a következő módon történhet:
a) az ügyfélszolgálatnak küldött elektronikus levélben;
b) telefonon;
c) a Minisztérium intranetfelületén történő közzététellel.
(4) Az ügyfélszolgálati munkatárs a kijelölt kapcsolattartó hozzájárulása nélkül nem kapcsolhat részére ügyféltől bejövő telefonhívást, és nem adhatja meg a kijelölt kapcsolattartó elérhetőségét az érdeklődőknek. Szükség esetén, tekintettel az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) 26. § (2) bekezdésében foglaltakra, egyedi elbírálás alapján az adott szervezeti egység megnevezése, valamint általános e-mail-címe, titkársági telefonszáma megadható.
(5) Az Iroda munkatársa nem adhat tájékoztatást olyan tényekről, amelyek kiszolgáltatása az állam, a Minisztérium és háttérintézményei számára hátrányos vagy az ügyfél számára jogellenesen előnyös következményekkel járna.
5. Ügyfélfogadási idő
5. § (1) A telefonon történő megkeresések fogadására az Iroda ügyfélfogadási rendje a következők szerint alakul:
a) hétfőn 14–15 óráig;
b) szerdán 9–10 óráig.
(2) Hétfő és szerda fennmaradó részében, valamint a többi munkanapon a hagyományos postai úton, illetve elektronikus úton érkezett megkeresések, beadványok, állásfoglalás-kérelmek feldolgozása történik.
6. Titoktartás és adatkezelés
6. § Ezen utasítás végrehajtása során meg kell tartani a minősített adat védelmére vonatkozó szabályokat, valamint a tájékoztatás nem járhat mások személyhez fűződő jogainak sérelmével. A megkeresések benyújtóinak (ügyfél) adatait az Infotv. rendelkezéseinek megfelelően kell kezelni.
7. Záró rendelkezések
7. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
8. §1
1. melléklet a 15/2023. (VIII. 14.) EM utasításhoz
A 8. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás