• Tartalom

1529/2023. (XII. 5.) Korm. határozat

1529/2023. (XII. 5.) Korm. határozat

a Kormány ügyrendjéről szóló 1352/2022. (VII. 21.) Korm. határozat módosításáról

2023.12.07.

1. A Kormány ügyrendjéről szóló 1352/2022. (VII. 21.) Korm. határozat (a továbbiakban: Korm. határozat) 35. pont (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A Közigazgatási Államtitkári Értekezlet a Kormány általános hatáskörű szakmai döntés-előkészítő testületeként a Stratégiai Kabinet, a Gazdasági Kabinet, a Nemzetpolitikai Kabinet, a Védelmi Tanács (a továbbiakban együtt: kabinet), továbbá a Kormány ülései előkészítésének általános szakmai, szervező, egyeztető és a kabinet, illetve a Kormány által hozott döntések végrehajtását ellenőrző fórumaként működik.”

2. A Korm. határozat 55. pont (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az 54. pontban meghatározott tárgykörbe tartozó előterjesztés és jelentés a Gazdasági Kabinet napirendjére csak akkor vehető fel, ha azt az FKB előzetesen megtárgyalta, vagy azt az előterjesztő az FKB-val előzetesen egyeztette.”

3. A Korm. határozat 56. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„56. Ha az FKB a feladatkörébe tartozó előterjesztést megvitatta, és a Gazdasági Kabinet általi megtárgyalásra javasolta, az előterjesztés közvetlenül benyújtható a Gazdasági Kabinet ülésére.”
„18/A. A Kormány ülésének előkészítése
63/a. A Kormány ülésének előkészítésében közreműködik az Alkotmányossági Előkészítő Munkacsoport és a Kormányzati Költségvetési Előkészítő Munkacsoport.
63/b. (1) Az Alkotmányossági Előkészítő Munkacsoport hatásköre valamennyi jogszabály és a Magyar Közlönyben közzétételre kerülő kormányhatározat tervezetére és az azokat magában foglaló előterjesztésekre terjed ki. Az Alkotmányossági Előkészítő Munkacsoport a hatáskörébe tartozó tervezeteket és előterjesztéseket jogi szempontból véleményezi.
(2) Az Alkotmányossági Előkészítő Munkacsoportot az igazságügyi miniszter vezeti.
(3) Az Alkotmányossági Előkészítő Munkacsoport tagja
a) az előterjesztő miniszter,
b) a Miniszterelnökséget vezető miniszter,
c) a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter és
d) a miniszterelnök politikai igazgatója.
(4) A (3) bekezdés szerinti tagot az általa kijelölt személy képviselheti az Alkotmányossági Előkészítő Munkacsoport ülésén.
(5) Az Alkotmányossági Előkészítő Munkacsoport titkára a Miniszterelnöki Kormányiroda közigazgatási államtitkára.
(6) Az Alkotmányossági Előkészítő Munkacsoport szükség szerint ülésezik, ülését a Munkacsoport vezetője hívja össze.
(7) Az Alkotmányossági Előkészítő Munkacsoport ülés tartása nélkül, rövid úton is hozhat döntést, illetve kialakíthat véleményt.
(8) Az Alkotmányossági Előkészítő Munkacsoport a kabinet ülését követő öt napon belül napirendjére tűzi a hatáskörébe tartozó, a különös hatáskörű politikai döntéshozó fórum által megtárgyalt tervezetet, előterjesztést, ha azzal kapcsolatosan a különvélemény vagy a vétó lehetősége a Munkacsoport vezetőjének megítélése szerint felmerül.
(9) Az Alkotmányossági Előkészítő Munkacsoport a hatáskörébe tartozó tervezetek és előterjesztések kapcsán
a) jogi vétóval élhet, ha a tervezettel, illetve az előterjesztéssel szemben az alkotmányellenesség gyanúja merül fel,
b) jogi különvéleményt fogalmazhat meg, ha a tervezet, illetve az előterjesztés jogilag kiemelten kockázatos,
c) megállapíthatja a tervezet, illetve az előterjesztés kockázatmentességét, amennyiben azzal kapcsolatosan jogi kockázat nem merül fel.
(10) A (9) bekezdés a) pontja szerinti esetben a tervezet, illetve az előterjesztés nem kerül a Kormány napirendjére, hanem azt az ügyben érintett különös hatáskörű politikai döntéshozó fórum vagy szakmai döntés-előkészítő fórum ismételten megtárgyalja.
(11) A (9) bekezdés b) pontja szerinti esetben a Munkacsoport rövid indokolással ellátott írásbeli véleményben ismerteti a felmerült jogi kockázatot.
(12) Ha az Alkotmányossági Előkészítő Munkacsoport a különös hatáskörű politikai döntéshozó fórum ülését követő öt napon belül nem él jogi vétóval, illetve nem fogalmaz meg jogi különvéleményt, úgy kell tekinteni, hogy a különös hatáskörű politikai döntéshozó fórum által megtárgyalt tervezettel, előterjesztéssel kapcsolatosan nem merül fel jogi kockázat.
63/c. (1) A Kormányzati Költségvetési Előkészítő Munkacsoport hatásköre valamennyi jogszabály és a Magyar Közlönyben közzétételre kerülő kormányhatározat tervezetére és az azokat magában foglaló előterjesztésekre kiterjed. A Kormányzati Költségvetési Előkészítő Munkacsoport a Kormány döntéseinek költségvetési szempontú előkészítéséért felelős.
(2) A Kormányzati Költségvetési Előkészítő Munkacsoportot a pénzügyminiszter vezeti.
(3) A Kormányzati Költségvetési Előkészítő Munkacsoport tagja
a) az előterjesztő miniszter,
b) a Miniszterelnökséget vezető miniszter,
c) a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter és
d) a miniszterelnök politikai igazgatója.
(4) A (3) bekezdés szerinti tagot az általa kijelölt személy képviselheti a Kormányzati Költségvetési Előkészítő Munkacsoport ülésén.
(5) A Kormányzati Költségvetési Előkészítő Munkacsoport titkára a Miniszterelnöki Kormányiroda közigazgatási államtitkára.
(6) A Kormányzati Költségvetési Előkészítő Munkacsoport szükség szerint ülésezik, ülését a Munkacsoport vezetője hívja össze.
(7) A Kormányzati Költségvetési Előkészítő Munkacsoport ülés tartása nélkül, rövid úton is hozhat döntést, illetve kialakíthat véleményt.
(8) A Kormányzati Költségvetési Előkészítő Munkacsoport a különös hatáskörű politikai döntéshozó fórum ülését követő öt napon belül napirendjére tűzi a hatáskörébe tartozó, a különös hatáskörű politikai döntéshozó fórum által megtárgyalt tervezetet, előterjesztést, ha azzal kapcsolatosan a különvélemény vagy a vétó lehetősége a Munkacsoport vezetőjének megítélése szerint felmerül.
(9) A Kormányzati Költségvetési Előkészítő Munkacsoport a hatáskörébe tartozó tervezetek és előterjesztések kapcsán
a) költségvetési vétóval élhet, ha a tervezet, illetve az előterjesztés államháztartási szempontból nem megfelelően került előkészítésre,
b) költségvetési különvéleményt fogalmazhat meg, ha a tervezet, illetve az előterjesztés költségvetési szempontból kiemelten kockázatos,
c) megállapíthatja a tervezet, illetve az előterjesztés kockázatmentességét, amennyiben azzal kapcsolatosan költségvetési kockázat nem merül fel.
(10) A (9) bekezdés a) pontja szerinti esetben a tervezet, illetve az előterjesztés nem kerül a Kormány napirendjére, hanem azt az ügyben érintett különös hatáskörű politikai döntéshozó fórum vagy szakmai döntés-előkészítő fórum ismételten megtárgyalja.
(11) A (9) bekezdés b) pontja szerinti esetben a Munkacsoport rövid indokolással ellátott írásbeli véleményben ismerteti a felmerült költségvetési kockázatot.
(12) Ha a Kormányzati Költségvetési Előkészítő Munkacsoport a különös hatáskörű politikai döntéshozó fórum ülését követő öt napon belül nem él költségvetési vétóval, illetve nem fogalmaz meg költségvetési különvéleményt, úgy kell tekinteni, hogy a különös hatáskörű politikai döntéshozó fórum által megtárgyalt tervezettel, előterjesztéssel kapcsolatosan költségvetési kockázat nem merül fel.
63/d. (1) Az Alkotmányossági Előkészítő Munkacsoport és a Kormányzati Költségvetési Előkészítő Munkacsoport döntésének elemzéséért és vizsgálatáért a Miniszterelnökséget vezető miniszter a felelős.
(2) A Miniszterelnökséget vezető miniszter beszámol a miniszterelnöknek az Alkotmányossági Előkészítő Munkacsoport és a Kormányzati Költségvetési Előkészítő Munkacsoport döntéseiről.
(3) A miniszterelnök által a (2) bekezdés szerinti beszámoló alapján meghozott döntésről és megállapított feladatról a Miniszterelnökséget vezető miniszter tájékoztatja
a) az Alkotmányossági Előkészítő Munkacsoport, illetve a Kormányzati Költségvetési Előkészítő Munkacsoport tagjait, továbbá
b) az a) pont alá nem tartozó érintett minisztereket.
63/e. A Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter – a Miniszterelnöki Kormányiroda közigazgatási államtitkára útján előterjesztett kérelemre – engedélyezheti a jelen alcímben foglaltaktól való eltérést.”

5. A Korm. határozat a következő 78/a. ponttal egészül ki:

„78/a. A 77. pont alapján történő felterjesztéshez a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter jóváhagyása szükséges, melynek beszerzéséről a Miniszterelnöki Kormányiroda közigazgatási államtitkára gondoskodik.”

6. A Korm. határozat 93. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„93. A kormányzati döntéshozatal különös hatáskörű politikai döntéshozó fóruma – a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 8. § (1) bekezdése alapján létrehozott és működtetett –
a) Stratégiai Kabinet,
b) Gazdasági Kabinet,
c) Védelmi Tanács, valamint
d) Nemzetpolitikai Kabinet.”

7. A Korm. határozat 95. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„95. (1) A Stratégiai Kabinet elnöke a Miniszterelnökséget vezető miniszter.
(2) A Stratégiai Kabinet elnökének jogkörét – az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően – az európai uniós ügyekért felelős miniszter gyakorolja a 99. pont (1) bekezdés 9–11. pontja szerinti felelősségi körbe tartozó ügyekben.”

8. A Korm. határozat 96. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„96. (1) A Stratégiai Kabinet tagja – az elnökén kívül –
a) a belügyminiszter,
b) az európai uniós ügyekért felelős miniszter,
c) a gazdaságfejlesztési miniszter,
d) a kultúráért és innovációért felelős miniszter,
e) a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter,
f) a területfejlesztési miniszter,
g) a tárgyalt napirendi pont tekintetében az előterjesztő (jelentés esetén a benyújtó) miniszter vagy miniszterek és
h) a miniszterelnök politikai igazgatója.
(2) A 95. pont (2) bekezdése szerinti esetben a Miniszterelnökséget vezető minisztert az (1) bekezdés szerinti tagokéval azonos jogok illetik meg a Stratégiai Kabinet ülésén.”

9. A Korm. határozat 97. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„97. (1) A Stratégiai Kabinet ülésén állandó meghívottként részt vesz
a) a Miniszterelnöki Kormányiroda közigazgatási államtitkára és
b) a kormányzati egyeztetések koordinálásáért, valamint az Országos Beruházás Monitoring rendszer működtetéséért felelős kormánybiztos.
(2) A Stratégiai Kabinet ülésén – a 96. pont (1) bekezdése szerinti minisztereken túl – bármely miniszter részt vehet a hozzászólás jogával, amennyiben a részvételi szándékát előzetesen jelzi a Stratégiai Kabinet elnökénél.”

10. A Korm. határozat a következő 97/A. ponttal egészül ki:

„97/A. A Stratégiai Kabinet – a Stratégiai Kabinet elnökének döntése alapján – félévente két alkalommal kép és hang közvetítésére alkalmas elektronikus eszköz útján is tarthat ülést.”

11. A Korm. határozat 99. pont (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A Stratégiai Kabinet feladatai – az (1) bekezdésben foglaltakon túl – kiterjednek minden olyan előterjesztésre és jelentésre, amelynek napirendre felvételét a Stratégiai Kabinet ülését vezető miniszter kéri.”

12. A Korm. határozat 100. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„100. A Gazdasági Kabinet elnöke a gazdaságfejlesztési miniszter.”

13. A Korm. határozat 101. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„101. A Gazdasági Kabinet tagja – az elnökén kívül –
a) az agrárminiszter,
b) az energiaügyi miniszter,
c) az építési és közlekedési miniszter,
d) a kultúráért és innovációért felelős miniszter,
e) a külgazdasági és külügyminiszter,
f) a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter,
g) a területfejlesztési miniszter,
h) a tárgyalt napirendi pont tekintetében az előterjesztő (jelentés esetén a benyújtó) miniszter vagy miniszterek és
i) a miniszterelnök politikai igazgatója.”

14. A Korm. határozat 102. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„102. (1) A Gazdasági Kabinet ülésén állandó meghívottként részt vesz
a) a Miniszterelnöki Kormányiroda közigazgatási államtitkára és
b) a kormányzati egyeztetések koordinálásáért, valamint az Országos Beruházás Monitoring rendszer működtetéséért felelős kormánybiztos.
(2) A Gazdasági Kabinet ülésén – a 101. pont szerinti tagokon túl – bármely miniszter részt vehet a hozzászólás jogával, amennyiben a részvételi szándékát előzetesen jelzi a Gazdasági Kabinet elnökénél.
(3) A Gazdasági Kabinet – a Gazdasági Kabinet elnökének döntése alapján – félévente két alkalommal kép és hang közvetítésére alkalmas elektronikus eszköz útján is tarthat ülést.”

15. A Korm. határozat 103. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„103. (1) A Gazdasági Kabinet feladatai a Kormány vagy a miniszterelnök által meghatározott, így különösen
1. az adópolitikáért,
2. a vidékfejlesztésért,
3. az agrárpolitikáért,
4. az audiovizuális politikáért,
5. az államháztartásért,
6. az állami beruházásokért,
7. az állami vagyon felügyeletéért,
8. az állami vagyonnal való gazdálkodás szabályozásáért,
9. a bányászati ügyekért,
10. a belgazdaságért,
11. az egészségbiztosításért,
12. az egészségbiztosítási járulékfizetés szabályozásáért,
13. az e-közigazgatási és informatikai fejlesztések egységesítéséért,
14. az elektronikus hírközlésért,
15. az energiapolitikáért,
16. az élelmiszeriparért,
17. az élelmiszerlánc-felügyeletért,
18. az erdőgazdálkodásért,
19. az építésügyi szabályozásért és építéshatósági ügyekért,
20. az építésgazdaságért,
21. az európai uniós források felhasználásáért,
22. a felnőttképzésért,
23. a foglalkoztatáspolitikáért,
24. a földügyért,
25. a gazdaságfejlesztésért,
26. a halgazdálkodásért,
27. a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási és szolgáltatási díj megállapításáért,
28. a hulladékgazdálkodásért,
29. a hulladékgazdálkodás felügyeletéért,
30. az informatikáért,
31. az iparügyekért,
32. a kereskedelemért,
33. a kormányzati tudománypolitikáért,
34. a költségvetés makrogazdasági megalapozásáért,
35. a környezetvédelemért,
36. a közfoglalkoztatásért,
37. a közlekedésért,
38. a kulturális örökség védelméért,
39. a külgazdasági ügyekért,
40. a lakáscélú állami támogatásokért,
41. a lakáspolitikáért,
42. a nemzeti közműszolgáltatásokért,
43. a nemzeti pénzügyi szolgáltatásokért,
44. a nemzetközi pénzügyi kapcsolatokért,
45. a nyugdíjjárulék- és nyugdíjbiztosításijárulék-fizetés szabályozásáért,
46. a nyugdíjpolitikáért,
47. a Paksi Atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért,
48. a pénz-, tőke- és biztosítási piac szabályozásáért,
49. a postaügyért,
50. a sportlétesítmény-fejlesztésért és -gazdálkodásért,
51. a szakképzésért,
52. a számviteli szabályozásért,
53. a szerencsejáték szabályozásért,
54. a településüzemeltetésért, kéményseprő-ipari tevékenységért,
55. a településfejlesztésért és településrendezésért,
56. a településkép védelméért,
57. a területfejlesztésért,
58. a területfejlesztés stratégiai tervezéséért,
59. a területrendezésért,
60. a tudománypolitika koordinációjáért,
61. a turizmusért,
62. az űrkutatásért,
63. a vadgazdálkodásért,
64. a vállalkozásfejlesztésért,
65. a vendéglátásért,
66. a versenyképesség gazdasági és jogi feltételrendszeréért
való felelősségi körökbe tartozó előterjesztésekre és jelentésekre terjednek ki.
(2) A Gazdasági Kabinet feladatai – az (1) bekezdésben foglaltakon túl – kiterjednek
a) bármely olyan előterjesztésre, amely állami támogatással megvalósuló építési beruházás megvalósítására tesz javaslatot;
b) a Magyarország szomszédságában zajló háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése érdekében szükséges költségvetési intézkedésekről szóló 1281/2022. (VI. 4.) Korm. határozat 2. pontja szerinti állami támogatással megvalósuló építési beruházásokra;
c) az FKB feladat- és hatáskörébe tartozó előterjesztésre és jelentésre, továbbá az FKB által előkészített egyedi kormánydöntéssel támogatott beruházásokra, illetve befektetésekre.
(3) A Gazdasági Kabinet feladatai – az (1) és (2) bekezdésben foglaltakon túl – kiterjednek minden olyan előterjesztésre és jelentésre, amely napirendre felvételét a Gazdasági Kabinet elnöke kéri.”

16. A Korm. határozat 120. pont (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A Nemzetpolitikai Kabinet kivételével a kabinet tagja nem helyettesíthető. A Nemzetpolitikai Kabinet tagja a Nemzetpolitikai Kabinetet vezető kormánytag engedélyével helyettesíthető.”

17. A Korm. határozat 120. pont (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) A miniszterelnök politikai igazgatója tanácskozási joggal részt vesz a Nemzetpolitikai Kabinet munkájában. A miniszterelnök politikai igazgatója e kabinet ülésén helyettesíthető. A miniszterelnök politikai igazgatóját az általa kijelölt helyettes államtitkár helyettesítheti.”

18. A Korm. határozat 122. pont (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A kabinet ülésének napirendi javaslatát a Közigazgatási Államtitkári Értekezlet, valamint annak állandó vagy eseti munkabizottsága állásfoglalásainak figyelembevételével a Miniszterelnöki Kormányiroda közigazgatási államtitkárának javaslatára
a) a Stratégiai Kabinet esetében a Miniszterelnökséget vezető miniszter, a 95. pont (2) bekezdése szerinti esetben az európai uniós ügyekért felelős miniszter,
b) a Gazdasági Kabinet esetében a gazdaságfejlesztési miniszter,
c) a Védelmi Tanács esetében a Védelmi Tanács elnöke, illetve annak akadályoztatása esetén a Védelmi Tanács titkára,
d) a Nemzetpolitikai Kabinet esetében a miniszterelnök általános helyettese
hagyja jóvá, amelyet a Miniszterelnöki Kormányiroda közigazgatási államtitkára küld ki legkésőbb az ülést megelőző második munkanapon az ülés résztvevőinek. A végleges napirendről a kabinet dönt.”

19. A Korm. határozat a következő 126/a. ponttal egészül ki:

„126/a. A 125. pont a) alpontja és a 126. pont szerinti esetben a 78/a. pontban foglaltak szerint kell eljárni.”

20. A Korm. határozat 129. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„129. Ha a kabinet az előterjesztett javaslatot érdemben megváltoztatta, a szükséges utóegyeztetéseket
a) a Stratégiai Kabinet esetében a Miniszterelnökséget vezető miniszter által, a 95. pont (2) bekezdése szerinti esetben az európai uniós ügyekért felelős miniszter által kijelölt politikai felsővezető, közigazgatási államtitkár vagy helyettes államtitkár,
b) a Gazdasági Kabinet esetében a gazdaságfejlesztési miniszter,
c) a Védelmi Tanács esetében a nemzetbiztonsági főtanácsadó,
d) a Nemzetpolitikai Kabinet esetében a miniszterelnök általános helyettese
koordinálja.”

21. A Korm. határozat 131. pont (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A kabinet döntései szövegének véglegesítéséről az ülés összefoglalója alapján a Miniszterelnöki Kormányiroda közigazgatási államtitkára gondoskodik, és azt
a) a Stratégiai Kabinet esetében a Miniszterelnökséget vezető miniszter, a 95. pont (2) bekezdése szerinti esetben az európai uniós ügyekért felelős miniszter,
b) a Gazdasági Kabinet esetében a gazdaságfejlesztési miniszter,
c) a Védelmi Tanács esetében a nemzetbiztonsági főtanácsadó,
d) a Nemzetpolitikai Kabinet esetében a miniszterelnök általános helyettese
felterjesztésében a miniszterelnök írja alá.”

a) 65. pont (1) bekezdésében a „miniszterelnök kivételt tehet” szövegrész helyébe a „miniszterelnök és a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter kivételt tehet” szöveg,

b) 79. pontjában a „78. pont szerinti” szövegrész helyébe a „78. és 78/a. pont szerinti” szöveg,

c) 24. alcím címében, 98. pont (2) bekezdésében, 99. pont (1) bekezdésében a „Stratégiai és Családügyi Kabinet” szövegrész helyébe a „Stratégiai Kabinet” szöveg,

d) 98. pont (1) bekezdésében a „Stratégiai és Családügyi Kabinet” szövegrészek helyébe a „Stratégiai Kabinet” szöveg

lép.

23. A Kormány visszavonja a Korm. határozat

b) 26. alcímét.

24. Ez a határozat 2023. december 7. napján lép hatályba.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére