• Tartalom

17/2023. (XI. 21.) MEKH rendelet indokolás

17/2023. (XI. 21.) MEKH rendelet indokolás

a villamosenergia-tárolók bevételkompenzációjának részletszabályairól szóló 17/2023. (XI. 21.) MEKH rendelethez

2023.12.06.
A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény veszélyhelyzet idején történő eltérő alkalmazásáról szóló 382/2023. (VIII. 14.) Korm. rendelet vezette be a villamosenergia-tárolói bevételkompenzációs támogatási rendszer lehetőségét. A beruházó az általa pályázati eljárásban igényelt bevételi szint és a piaci működéssel elérhető bevételi szint különbsége alapján bevételkompenzációban részesül vagy bevételkompenzációt fizet. Jelen rendelet a tárolók piaci bevételét becslő referencia nettó bevétel meghatározási módját határozza meg.
Az Energiaügyi Minisztérium „Hálózati energiatárolók telepítése energiapiaci szereplőknél RRF-6.5.1-23” címmel villamosenergia-tároló támogatási programot hirdetett meg. A támogatás beruházási támogatásból és ehhez kapcsolódó bevételkompenzációs működési támogatásból áll.
A rendelet 1–8. §-a és 1. melléklete tartalmazzák a bevételkompenzáció kiszámításának részletszabályait, illetve ennek kulcselemeként a referencia nettó bevétel meghatározását.
A referencia nettó bevétel a villamosenergia-tároló referencia aktivitási szint melletti bevételeinek a töltési állandó költségekkel csökkentett értéke.
A bevételek tekintetében a MEKH az órás vagy rövidebb aFRR kapacitástermékek piacát és a nagykereskedelmi piacon elérhető arbitrázs bevételt vette figyelembe.
A nagykereskedelmi piacon átlagosan napi egyciklusnyi (2 óra töltés, 2 óra kisütés) működés került figyelembevételre, de csak abban az esetben, ha az elérhető bevétel a változó költséget meghaladja. A bevételek a HUPX másnapi piac 4 legdrágább órájának átlagára alapján kerültek meghatározásra, a változó költségek pedig a 4 legolcsóbb óra átlagára alapján, figyelembe véve a középfeszültségű vételezéshez kapcsolódó forgalomarányos rendszerhasználati díjakat és fizetendő pénzeszközöket is.
A napi 4 órányi nagykereskedelmi arbitrázs tevékenységen túl a fennmaradó időben aFRR kapacitáspiaci aktivitás került figyelembevételre referenciaként. Az alapeset napi 10 órányi ajánlatadást feltételez, amit egy önálló tároló is biztonsággal meg tud valósítani másnapi kapacitáspiac esetén. Ugyanakkor a gyors reagálást lehetővé tevő (a teljesítéshez egy óránál közelebbi kapuzárású) napon belüli kapacitáspiac súlyának növekedésével a referencia aktivitási szint fokozatosan napi 20 órányi ajánlatadásra növekszik.
A tárolók számára az órás vagy rövidebb aFRR kapacitástermékek relevánsak, így a bevételek számszerűsítése is ezeken alapul, mind az átlagár, mind pedig a felajánlott mennyiségből lekötött kapacitás tekintetében. A kapacitáslekötéseknél a két irány, azaz a felszabályozás és a leszabályozás azonos súllyal kerül figyelembevételre.
A referencia nettó bevételben figyelembevételre kerülnek még a töltéshez kapcsolódó, nem változó jellegű költségek is (elosztói teljesítménydíj és alapdíj, középfeszültségű elosztóhálózati csatlakozást feltételezve).
A számítás egyes tételei forintban, mások euróban vannak meghatározva. Az euróban meghatározott tételek az MNB adott napra vagy tárgyhónapra vonatkozóan közzétett középárfolyamainak átlagával számítandók át forintra.
A pályázati felhívás alapján a beruházás megtérüléséhez szükségesnél nagyobb mértékű bevételkompenzáció nem fizethető ki.
A referencia nettó bevétel felülvizsgálatával kapcsolatos szabályokat rögzíti a rendelet 9. §-a.
A támogatás EU-jóváhagyásának megfelelően a referencia nettó bevétel legalább egy évre rögzítésre kerül, továbbá legalább kétévente felülvizsgálja azt a MEKH. Ugyancsak az EU-jóváhagyásból fakadóan felülvizsgálatra kerül a következő évre vonatkozó referencia nettó bevétel akkor, ha a támogatott tárolók átlagos tényleges nettó bevétele az átlagos referenciaértéktől több mint 20%-kal eltér.
A fentieken túl a referencia nettó bevétel felülvizsgálatát a bevételkompenzációra jogosultak legalább 50%-a vagy a támogatott tárolók összesített pályázott névleges teljesítőképességének legalább 50%-ával rendelkező bevételkompenzációra jogosultak együttesen is kérhetik.
A felülvizsgálatok során a jobb teljesítmény ösztönzése érdekében azon tárolók eredményei kerülnek figyelembevételre, amelyek fajlagos nettó bevétele legalább eléri a medián értékét.
A 10. § alapján a tényadatok ellenőrizhetősége érdekében a MEKH a támogatott tárolókra vonatkozóan az aggregátorokkal kötött szerződést bekéri.
A bevételkompenzáció elszámolása az átviteli rendszerirányítóval történik. Ennek részletszabályait rögzíti a rendelet 11–12. §-a.
A 14. § (2) bekezdése értelmében, ha a 2026. vagy 2027. évre vonatkozó tényadatok alapján a referenciamodell valamely paramétere vagy feltételezése irreálisnak bizonyul, akkor a beruházók által kezdeményezett felülvizsgálat alapján az ezekből fakadó – de más paraméterek vagy feltételezések tényadatoktól való eltérésének esetleges csökkentő hatását is figyelembe vevő – veszteség 90%-a a bevételkompenzáció feletti kompenzációként kifizetésre kerül a támogatott tárolók részére.
A jogszabály indokolásának az Indokolások Tárában történő közzététele – a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján – szükséges.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére