• Tartalom

18/2023. (II. 24.) BVOP utasítás

18/2023. (II. 24.) BVOP utasítás

a büntetés-végrehajtási szervezet járműszabályzatáról1

2024.01.12.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján – figyelemmel a belügyi szervek jármű szabályzatáról szóló 22/2022. (XII. 16.) BM utasításra – a büntetés-végrehajtási szervezet gépjárműveinek üzemeltetésével és igénybevételével kapcsolatos feladatok ellátására a következő utasítást adom ki:

I. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Az utasítás személyi és tárgyi hatálya

1. Az utasítás személyi hatálya kiterjed a büntetés-végrehajtási szervezet (a továbbiakban: bv. szervezet) hivatásos szolgálati jogviszonyban, rendvédelmi igazgatási szolgálati jogviszonyban, valamint munkaviszonyban álló tagjaira, továbbá a bv. szervezethez vezényelt vagy átrendelt, valamint a bv. szervezet nyugállományú tagjaira, továbbá a fogvatartottakra.

2. Az utasítás tárgyi hatálya kiterjed a bv. szervezet

a) tulajdonába, vagyonkezelésébe, üzemeltetésébe tartozó járműre,

b) más szerv tulajdonában vagy vagyonkezelésében lévő, de a bv. szervezet által üzemeltetett járműre.

2. A gépjármű szakterület szervezeti egységei és azok feladatai, személyi kötelezettségek

3. A Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága (a továbbiakban: BVOP) mint középirányító szerv feladat- és hatáskörét, valamint a személyhez kapcsolódó kötelezettségeket és feladatokat a belügyi szervek jármű szabályzatáról szóló 22/2022. (XII. 16.) BM utasítás (a továbbiakban: BM utasítás) 7. és 9. §-a tartalmazza, továbbá az ott meghatározottakon túl

a) felügyeli a Büntetés-végrehajtás Gazdasági Ellátó Intézete (a továbbiakban: BV GEI) gépjármű szakterületének jogszabályok szerinti szabályos működését,

b) végrehajtja és ellátja a szakirányítási feladatkört, melynek során ellenőrzi, szükség esetén szakmai iránymutatás által biztosítja a működés jogszabályi környezetnek való megfelelését,

c) tartja a kapcsolatot a Belügyminisztériummal, más minisztériumokkal, illetve a társszervekkel,

d) eleget tesz középirányító hatáskörében eljárva az adatszolgáltatások ellenőrzésének és azok felterjesztésének az illetékes minisztériumok, közigazgatási szervezeti egységek részére,

e) szakmai egyetértése esetén felterjeszti, továbbítja a beérkező jármű-üzemeltetéssel kapcsolatos kérelmeket,

f) ellátja a szakterületre vonatkozó, illetve az azt érintő jogi szabályozók módosításának, véleményezésének feladatát.

4. A BV GEI feladat- és hatáskörét a BM utasítás 5. és 8. §-a tartalmazza, az ott meghatározottakon túl

a) érvényesíti a minisztériumi szintű koncepciókat, megadja a mérő- és mutatószámokat,

b) elbírálja a hatáskörébe tartozó jármű-igénybevételeket,

c) engedélyezi a személyi állományi tagok tulajdonában vagy üzemeltetésében lévő gépjárművek szolgálati célú igénybevételét,

d) javasolja a járműbeszerzéseket, -bérléseket, -selejtezéseket, -értékesítéseket,

e) javaslatot tesz a járműértékesítésekből befolyt összeg felhasználására,

f) szükség esetén a jármű-igénybevétellel kapcsolatos takarékossági intézkedéseket ad ki,

g) ellenőrzéseket rendel el a jármű-üzemeltetéssel, -igénybevétellel kapcsolatban.

5. A BV GEI-vel foglalkoztatási jogviszonyban lévő személy kötelezettségeit és feladatait a BM utasítás 10–18. §-a tartalmazza, az ott meghatározottakon túl

a) javaslatot tesz a bv. szervezet járműmennyiségére,

b) kidolgozza az üzemeltetéssel kapcsolatos szakmai szabályozókat,

c) javaslatot tesz az amortizálódott szolgálati járművek használatból való kivonására, értékesítésére,

d) nyilvántartja a tartós magáncélú igénybevételről szóló engedélyeket és nyilatkozatokat,

e) szükség esetén az igénybevétellel kapcsolatos szigorító, takarékossági intézkedések kiadására tesz javaslatot,

f) intézkedik a megkülönböztető jelzés használatára jogosító engedély kiadására, hosszabbítására vonatkozóan,

g) intézkedik a díjköteles útszakaszok térítésmentes igénybevételére vonatkozóan,

h) intézkedik a városrendészeti behajtási és várakozási engedélyek kérelmezésére, megújítására,

i) a Járműkövető Rendszer (a továbbiakban: JKR) működtetését irányítja, szervezi és felügyeli.

6. A szolgálati gépjárművet vezető személy

a) vezeti a menetlevelet, ha az általa vezetett szolgálati jármű kapcsán papíralapú menetlevéltömb vezetésére kötelezett,

aa) elszámolja a teljesített kilométert, a szolgálati jármű üzemeltetése közben felhasznált üzemanyagot,

ab) felelős a napi forgalmazás idejének, útvonalának, az igénybevétel jellegének dokumentálásáért, valamint a megkülönböztető jelzések használatának és engedélyezésének bejegyzéséért,

b) gondoskodik a technikai ellenőrző vizsgálatok elvégzéséről, meghibásodás esetében kezdeményezi a szolgálati jármű javíttatását a járművet rendszeresen használatba vevő büntetés-végrehajtási intézet (a továbbiakban: bv. intézet) gazdasági szakterülete felé, akik továbbítják azt a BV GEI Gépjármű Osztálya részére,

c) az átvett szolgálati jármű használata előtt elvégzi a szolgálati jármű műszaki, közlekedésbiztonsági átvizsgálását, a szolgálati járműhöz tartozó felszerelések, tartozékok meglétének ellenőrzését,

d) a szolgálati járművel való elindulás előtt ellenőrzi a jármű közlekedésben való részvételi feltételeinek meglétét, meggyőződik a hajtó- és kenőanyag mennyiségéről, a jármű épségéről, a tartozékok meglétéről,

e) betartja és alkalmazza a Járműkövető Rendszer működtetéséről szóló 14/2021. (VIII. 31.) BM utasítás V. Fejezetében foglaltak rá vonatkozó részeit.

II. RÉSZLETES RENDELKEZÉSEK

3. Szolgálati járművek üzemeltetésével, fenntartásával kapcsolatos feladatok

7. A bv. szervezet használatában lévő szolgálati járművek teljes körű üzemeltetési, nyilvántartási, adatszolgáltatási, szerződéskötési feladatait a BV GEI látja el és hajtja végre.

8. A BV GEI a részére meghatározott, valamint az 1. melléklet szerinti nyilvántartásokat a bv. szervezet egészére kiterjedően vezeti, frissíti és aktualizálja.

9. A BV GEI a meghatározott eseti adatszolgáltatásokat, valamint a 2., 3. és 4. melléklet szerinti rendszeres adatszolgáltatásokat összegyűjti a saját személyi állományába tartozó, gépjármű feladatokat ellátó személyektől, majd összesíti azokat és szükség esetén felterjeszti a meghatározott szervezeti egységnek.

10. A bv. intézetek, továbbá a Büntetés-végrehajtási Szervezet Oktatási, Továbbképzési és Rehabilitációs Központja és a BVOP személyi állományi tagjai csak oly módon és mértékben vonhatóak be a járművek üzemeltetési feladataiba – ideértve a jármű szervizbe eljuttatását, a jármű műszaki vizsgaállomásra eljuttatását –, amennyiben azok nem akadályozzák a szolgálati feladatok ellátását.

11. A büntetés-végrehajtási szervek (a továbbiakban: bv. szervek) a használatukban lévő járművek – ideértve a tartós magáncélú engedéllyel rendelkezőket is – tankolásakor kapott tankolási bizonylatokat összegyűjtik és havonta legalább egy alkalommal, forgalmi rendszám szerint összegyűjtve átadják vagy eljuttatják – RobotZsaru NEO rendszeren keresztül kiadmányozott kísérőjegyzék mellékelésével – a BV GEI gépjármű szakterülete részére.

12. A nyilvántartási jegyzékben feltüntetendő járműkategóriák, illetve alkategóriák a közúti járművek megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet A. függelék A/2. melléklet A. része alapján kerülnek meghatározásra.

13. A nyilvántartási jegyzékben rögzített járműmennyiséget nem módosító, bv. szervezeten belüli jármű-átcsoportosításokat a BV GEI igazgatója vagy az általa kijelölt vezető engedélyezi.

14. A JKR adminisztrátori felületén a BV GEI rögzít minden olyan eseményt, változást, amely a szolgálati jármű állagára, értékére, használhatóságára, üzemeltetési költségeire kihatással van.

4. Gépjárművek beszerzése, forgalomba helyezése, kivonása és a selejtezés rendje

15. Szolgálati járművek beszerzésére a közbeszerzési jogszabályok alapján, az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettesének engedélyével a BV GEI lebonyolításában kerül sor.

16. A szolgálati jármű karosszériáján és bármely egyéb felületén kizárólag a bv. szervezet arculatával összeegyeztethető matricát, feliratot, logót és fényvisszaverő jelzést lehet elhelyezni. Nem engedélyezett reklámot, reklámhordozót, zászlót, egyéb jelzést, plakettet, matricát vagy feliratot elhelyezni.

17. A kötelező felelősségbiztosítás megkötése és felmondása a Belügyminisztérium által megkötött keretszerződésnek megfelelően történik. A keretszerződések megkötését és az ahhoz szükséges adatszolgáltatások megküldését a BV GEI hajtja végre.

18. A casco biztosítások megkötését a BV GEI gépjármű szakterülete koordinálja és megkötés előtt jóváhagyás céljából megküldi az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettesének.

19. A szolgálati jármű rendszerből történő kivonására, selejtezésére, értékesítésére a BV GEI gépjármű szakterülete akkor intézkedhet, amennyiben a gépjármű

a) az 5. mellékletben meghatározott futásteljesítményt vagy üzemévet elérte, és a továbbiakban gazdaságtalanul üzemeltethető, illetve amortizációs cseréje biztosított,

b) közúti vagy egyéb káresemény kapcsán olyan súlyosan sérült, hogy gazdaságosan nem javítható,

c) korszerűtlensége, elhasználódása következtében rendeltetésszerű használata nem biztosítható, és felújítása, javítása nem gazdaságos,

d) szolgálati célra alkalmatlanná, feleslegessé vált, működéshez nem szükséges.

20. Közúti vagy egyéb káreseményben sérült szolgálati járművet az illetékes biztosítótársaság minősíthet műszaki, illetve gazdasági totálkárosnak. A gazdaságtalan felújítás vagy javítás miatti selejtezésre, értékesítésre csak hivatalos biztosítási kárszakértő vagy hivatalos műszaki szakértő által elvégzett és dokumentált állapotfelmérés alapján kerülhet sor. A biztosító felé történő ügyintézést a BV GEI gépjármű szakterülete hajtja végre.

21. A szolgálati járművek használatból történő kivonását a vonatkozó jogszabály alapján az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese engedélyezi a BV GEI igazgatójának javaslata alapján.

22. Az értékesítésre kerülő szolgálati jármű piaci értékét minden esetben független műszaki szakértő, értékbecslő bevonásával kell megállapítani. A szolgálati jármű értékesítése csak alapfelszereléssel történhet. A megkülönböztető hang- és fényjelzőt, a híradó berendezéseket, valamint a büntetés-végrehajtással kapcsolatos biztonsági, technikai felszereléseket, eszközöket le kell szerelni.

23. Az értékesítésből befolyt bevételt a BV GEI a BVOP hivatalos pénzforgalmi számlájára köteles átutalni az összeg beérkezését követő 5 munkanapon belül.

5. Szolgálati járművek igénybevétele

24. A szolgálati jármű eseti magáncélú igénybevételének engedélyezésére a bv. intézetek és intézmények személyi állományi tagjainak esetében a BV GEI igazgatója vagy az általa kijelölt helyettese jogosult, a BVOP személyi állományi tagjainak esetében az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese. Az eseti magáncélú igénybevétel lehet

a) térítésmentes,

b) kedvezményes térítési díjú,

c) teljes térítési díjú.

25. Az eseti magáncélú igénybevételhez a kérelmező a BM utasítás 1. mellékletét és kérelmét – a bv. intézetek és intézmények személyi állományi tagjainak esetében, a szolgálati út betartásával az agglomerációs központ vezetőjén keresztül – megküldi a BV GEI igazgatója részére, a BVOP személyi állományi tagjai a szolgálati út betartásával az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese részére.

26. A térítésmentes és a kedvezményes térítési díjú igénybevétellel kapcsolatosan felmerülő költségek és adófizetési kötelezettségek a BV GEI költségvetését terhelik. A térítésmentes igénybevétel nem akadályozhatja a szolgálati feladatok ellátását.

27. A teljesített igénybevételről a 6. melléklet szerinti elszámolást kell készíteni. A díjszámítás alapja a szolgálati jármű tárolóhelyéről történő indulástól a tárolóhelyre visszaérkezésig megtett kilométer és a teljesített idő, a szolgálati jármű üzemanyagnormája, illetve – a 24 órát meghaladó igénybevétel esetén – az igénybevétel időtartama. Az elszámolás elkészítéséről a BV GEI gépjármű szakterülete gondoskodik.

28. A térítési díj ellenében történő igénybevétel esetén felszámítandó költséget a BV GEI gépjármű szakterülete a BM utasítás 43. §-ában foglaltak, valamint teljes térítési díj ellenében történő magáncélú igénybevétel esetén a 7. mellékletben található számítási, elszámolási segédlet alapján állapítja meg.

29. Az engedélyeket nyilvántartásba kell venni, az igénybevétel alatt menetokmányként kell kezelni, és azt az elszámolással sorba rendezve, lefűzve 5 évig meg kell őriznie a BV GEI gépjármű szakterületének.

30. A BM utasítás 37. § (2) bekezdés b) pontja alapján a szolgálati jármű igénybevételének – előzetes felterjesztés alapján történő – szolgálati úttá minősítése az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettesének hatáskörébe tartozik, döntésének közlésével egyidejűleg a szükséges nyilvántartásban történő adatrögzítés érdekében tájékoztatja a BV GEI igazgatóját.

31. Szolgálati gépjármű szolgálati célú igénybevételét

a) a bv. intézetek és intézmények vonatkozásában a bv. intézet, intézmény vezetője koordinálja és engedélyezi,

b) a BVOP vonatkozásában a szakterület vezetője engedélyezi, és a BV GEI Gépjármű Osztályának vezetője koordinálja azt.

32. Szolgálati jármű országhatáron kívül történő szolgálati, valamint a tartós magáncélú használati engedéllyel rendelkező vezetők magáncélú igénybevételének engedélyezése – a 8., illetve 9. melléklet kitöltésével, valamint a kérelem egyidejű felterjesztése mellett – az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettesének hatáskörébe tartozik, döntéséről egyidejűleg tájékoztatja a BV GEI igazgatóját.

33. A szolgálati jármű igénybevétele során elkövetett közlekedési szabályszegés miatt indult közigazgatási eljárás megindításának tudomásulvételét követően a BV GEI gépjármű szakterülete haladéktalanul intézkedik annak megszüntetésére vonatkozóan, melynek során

a) sebességtúllépés esetén a BV GEI igazgatója haladéktalanul megkeresi a szolgálati gépjárművet vezető személy elöljáróját, aki intézkedik a közigazgatási határozatban kirótt pénzbírság megfizetésére. A szabályszegés időpontjában a szolgálati gépjárművet vezető személy fizeti be (utalja át) a bírságot a határozatban megjelölt pénzforgalmi számlaszámra a szükséges közlemények feltüntetésével. Az utalási bizonylatot (vagy csekk másolatát) haladéktalanul el kell juttatni a BV GEI gépjármű szakterülete részére;

b) megkülönbözető jelzés használata miatt indult közigazgatási eljárás során a BV GEI igazgatója haladéktalanul megkeresi a szolgálati gépjárművet vezető személy szolgálati elöljáróját, aki a 10. melléklet megküldésével értesíti a közigazgatási hatóságot a megkülönböztető jelzés használatának indokáról, egyúttal tájékoztatja a BV GEI igazgatóját az ügyintézésről.

34. Az autópályák, autóutak és főutak díjmentes igénybevételére jogosító, forgalmi rendszám szerinti előzetes regisztrációval, a változások jelentésével, illetve a regisztráció törlésével kapcsolatos értesítések megküldése a gépjármű-nyilvántartást vezető hatóságok részére a BV GEI gépjármű szakterületének feladata.

35. A szolgálati járművek bv. szervek közötti átadás-átvételét vagy más szerv részére történő átadását dokumentált formában, a 11. melléklet kitöltésével kell végrehajtani, melyből egy példány az átadót, egy példány az átvevőt illeti.

36. Az állománytagok szolgálati célú szállítására, munkába járására szolgálati járatot lehet indítani. A járatok üzemeltetéséhez mikrobusz vagy autóbusz vehető igénybe. A szolgálati járatot – a BM utasítás 37. § (2) bekezdés c) pontja alapján – az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese szolgálati úttá minősítheti, amennyiben a szolgálati járat indításával gazdaságosan megoldható a dolgozók munkába járása. A szolgálati járat indítására a bv. intézet, intézmény vezetője kérelmet nyújt be – a szolgálati út betartásával – az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese részére. Szolgálati járattal kapcsolatos döntéséről az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese a BV GEI igazgatóját tájékoztatja.

37. A belföldi és a külföldi kiküldetéssel kapcsolatos költségekről és azok elszámolásának rendjéről külön belső utasítás rendelkezik.

6. Szolgálati járművek vezetésére jogosultak köre, menetokmányok

38. A szolgálati jármű vezetésére megfelelő – az adott gépjármű-kategóriára érvényes, előírt egészségi csoportba sorolt – vezetői engedéllyel, meghatározott PÁV és közlekedéspszichológiai minősítéssel, szolgálati gépjárművezetői igazolvánnyal vagy ügyintézői engedéllyel vagy megbízólevéllel rendelkező alábbi személyek jogosultak:

a) főfoglalkozású gépjárművezető,

b) ügyintéző gépjárművezető,

c) fogvatartott.

39. A szolgálati gépjárművet vezető személyek képzési követelményeire, oktatására és az ügyintézői engedélyek kiadására a belügyi szerv által használt szolgálati gépjárművet és szolgálati hajót vezető és a gépjárművezetést oktató személy képzési követelményeinek megállapításáról szóló 18/2016. (VIII. 16.) BM utasításban foglaltakat kell alkalmazni. Az ideiglenes ügyintézői engedélyeket a belügyi szerv által használt szolgálati gépjárművet és szolgálati hajót vezető és a gépjárművezetést oktató személy képzési követelményeinek megállapításáról szóló 18/2016. (VIII. 16.) BM utasítás 3. melléklete alapján a BV GEI igazgatója által kijelölt vezetők jogosultak megadni. Az ügyintézői engedélyek kiadásáról, nyilvántartásáról, visszavonásáról a BV GEI gépjármű szakterülete gondoskodik.

40. Szolgálati gépjármű vezetését a 38. pontban megjelölt személyi állományi tagok és fogvatartottak kizárólag a JKR felületen a személyükhöz regisztrált járművezető azonosító chip használatával valósíthatják meg.

41. A megbízólevéllel rendelkező fogvatartott csak abban az esetben vezethet szolgálati járművet, amennyiben

a) rendelkezik a megfelelő kategóriájú, legalább 5 éve érvényes vezetői engedéllyel, járművezetési gyakorlattal, és nem áll járművezetéstől eltiltás hatálya alatt,

b) munkába állítása a vonatkozó rendelkezések alapján megtörtént,

c) munkaköri leírása a szolgálati jármű vezetését részére feladatként meghatározza,

d) a jármű forgalmazásáért felelős vezető által a nevére és a szolgálati jármű forgalmi rendszámára kiállított megbízólevéllel rendelkezik,

e) a fogvatartott az igénybevétel alatt a szolgálati járműért a 12. melléklet szerint felelősséget vállalt, és arról írásban nyilatkozott,

f) a fogvatartott kioktatásra került a járművezetés személyi feltételeiről, a szolgálati járművek közlekedésben való részvételének feltételeiről, az üzemeltetéssel kapcsolatos ismeretekről (javítási igény jelzése, baleset esetén teendők, indulás előtti, érkezés utáni teendők, napi karbantartások stb.) és a menetlevél vezetésére vonatkozó szabályokról, melyet aláírásával igazolt.

42. A 38. pontban megjelölt, szolgálati járművet vezető személyek fegyelmi és kártérítési felelősséggel tartoznak a szolgálati járműben keletkezett, nekik felróható baleset, sérülés, kár és minden, a rendeltetésszerű használatot akadályozó vagy korlátozó meghibásodás miatt, az alábbiak szerint:

a) abban az esetben, ha a használat után visszavett szolgálati gépjárművön a sérülést a BV GEI személyi állományának tagja észleli, és azt más bv. szerv állományába tartozó személy okozta, a BV GEI igazgatója tájékoztatja a bv. szerv vezetőjét a károkozás tényéről, aki intézkedik a személyi és a kártérítési felelősség kivizsgálása és megállapítása érdekében;

b) abban az esetben, ha a gépjárművön a sérülést más, a BV GEI-n kívüli bv. szerv állományába tartozó személy észleli, hivatalos úton jelentést tesz az észlelés körülményeiről a szolgálati út betartásával a munkáltatói jogkör gyakorlójának;

c) amennyiben a fegyelmi eljárás során személyi felelősség kerül megállapításra, a kártérítési eljárást le kell folytatni, és annak eredményéről a BV GEI igazgatóját tájékoztatni kell.

43. A fegyelmi és kártérítési eljárásra a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvényben, továbbá a belügyminiszter irányítása alatt álló fegyveres szervek hivatásos állományú tagjai Fegyelmi Szabályzatáról szóló 11/2006. (III. 14.) BM rendeletben, eltérő esetben a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényben és a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvényben, valamint a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvényben foglaltak az irányadóak.

44. A szolgálati jármű igénybevétele során alkalmazandó kötelező menetokmányok:

a) az adott járműkategóriára érvényes vezetői engedély és ügyintézői engedély vagy megbízólevél,

b) érvényes forgalmi engedély és – amennyiben a gépjármű megkülönböztető fény- és hangjelzést adó berendezéssel felszerelt – érvényes, a megkülönböztető jelzésre vonatkozó hatósági engedély, jogosultság bejegyzése a forgalmi engedélybe,

c) kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási igazolás,

d) baleseti bejelentőlap, gépjárművenként legalább kettő darab,

e) üzemanyagkártya,

f) magáncélú igénybevétel esetén az engedélyezett szolgálati jegy,

g) külföldi út esetén az ország területének elhagyására szóló engedély, nemzetközi gépjármű-biztosítási kártya, igény esetén kizárólag nemzetközi hajtóanyag-vételezésre rendszeresített üzemanyagkártya, utas- és poggyászbiztosítás, autópálya-regisztráció,

h) egyes gépjárművek és gépjárműhasználatok esetében papíralapú menetlevéltömb.

7. Szolgálati járművek tárolásának szabályai

45. A szolgálati járműveket az üzemeltetés szüneteiben, éjszaka, munkaszüneti napokon – külön meghatározott esetektől eltekintve – a kijelölt telephelyen vagy tárolóhelyen kell tárolni a vonatkozó szabályoknak megfelelően.

46. A telephely a szolgálati járműveknek és jármű szakanyagainak tárolására, technikai kiszolgálására (karbantartás, javítás, mosás, takarítás) kijelölt és megfelelően berendezett terület.

47. A tárolóhely a szolgálati jármű biztonságos elhelyezésére szolgáló terület a szolgálati időn kívüli leállítása esetére. Tárolóhely lehet a bv. szervezet vagyonkezelésében lévő vagy általa bérelt minden olyan terület, létesítmény, objektum, amely megfelel a biztonságos járműtárolás feltételeinek.

48. A szolgálati jármű és járműszakanyag telephelyen és tárolóhelyen belüli tárolási körülményeinek kialakításáért a BV GEI a felelős.

49. A telephelyen és tárolóhelyen – függetlenül attól, hogy az a bv. szerv területén vagy más objektumban van kijelölve – biztosítani kell a szolgálati járművek és gépjármű-szakanyagok

a) biztonságos elhelyezését, elzárását,

b) az időjárási ártalmak elleni védelmét,

c) szakszerű tárolását,

d) a tűz- és vagyonbiztonság megteremtésének lehetőségét, munkavédelmi és baleset-elhárítási szabályok betartását.

50. A szolgálati járművet telephelyen, illetve tárolóhelyen kívül tárolni szolgálati szempontból indokolt esetben is kizárólag a bv. intézet, bv. intézmény vezetőjének, a BVOP esetében az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettesének engedélyével lehet, amennyiben a tárolás módja megfelel a biztonságos járműelhelyezés feltételeinek.

8. Üzemanyaggal és kenőanyaggal történő ellátás

51. Valamennyi szolgálati jármű üzemanyaggal történő ellátását a hatályos jogszabályi előírásoknak (központosított közbeszerzési normatívák) megfelelően kell végrehajtani.

52. A szolgálati járművek üzemanyaggal történő ellátása, valamint az üzemanyag-költségek elszámolása történhet

a) üzemanyag-hitelkártyával történő vásárlással,

b) a bv. szervezet üzemanyagtöltő-állomásán történő kiadás alapján,

c) üzemanyaghordóból történő kiadással.

53. A hajtóanyag-vételezés egységesen, csak a központosított közbeszerzési eljárásban nyertes szállító által kibocsátott üzemanyag-hitelkártyás konstrukcióban történhet.

54. Az üzemanyag-hitelkártya igénylése, beszerzése, cseréje minden esetben a BV GEI gépjármű szakterületének feladata. Forgalmi rendszám nélküli, úgynevezett garázskártyákat is rendszeresíteni kell benzin és gázolaj hajtóanyagfajtákra, valamint pisztolyos AdBlue adalékanyagra vonatkozóan.

55. Az üzemanyag-hitelkártyákat a BV GEI szigorú számadású bizonylatként kezeli.

56. Az átvett üzemanyagkártyával történő hajtóanyag-vételezések szabályszerű lebonyolításáért teljes mértékben az átvevő a felelős.

57. Az üzemanyag-hitelkártya elvesztését haladéktalanul jelenteni kell a BV GEI gépjármű szakterületére.

58. Az üzemanyag-elszámolás során a BV GEI gépjármű szakterülete összeveti az üzemanyag-forgalmazó szolgáltató által kiállított összesítő számlát a leadott tankolási bizonylatokkal, továbbá az összesítés során ellenőrzi a szolgálati jármű jogos hajtóanyag-vételezését.

59. Üzemanyag-túlfogyasztás esetén a BV GEI gépjármű szakterülete minden esetben vizsgálatot indít a szolgálati jármű műszaki állapotára, az üzemeltetés körülményeire, az üzemanyag vételezések szabályosságára, a járművezetők felelősségére vonatkozóan. A vizsgálat megállapításait – a keletkezett dokumentumok csatolásával – a BV GEI jegyzőkönyvben rögzíti.

60. A szolgálati járművek üzemeltetése során felhasznált motorolaj, kenőanyag, adalékanyag pótlását, utántöltését

a) vagy természetben történő kiadással

b) vagy garázskártya terhére történő vásárlással

c) vagy rendszámra kiállított üzemanyagkártyával lehet megvalósítani.

61. A nem megfelelő minőségű, nem megfelelő mennyiségű kenőanyaggal vagy adalékanyaggal, továbbá a nem megfelelő üzemanyaggal történő utánpótlásból adódó szolgálatijármű-meghibásodás esetén a felelősség az utántöltést végrehajtót terheli.

9. Megkülönböztető fény- és hangjelzést adó készülék felszerelésének és használatának rendje

62. A megkülönböztető jelzést adó készülék szolgálati járműre történő felszereléséről új beszerzésű gépkocsik esetén a BV GEI gondoskodik.

63. A mozgatható üzemmódú (mobil) megkülönböztető jelzést adó készülék szolgálati járműre történő felszerelésére vonatkozó kérelmet az országos parancsnok biztonsági és fogvatartási helyettese részére a BV GEI gépjármű szakterülete terjeszti fel. Az engedély kiadására, illetve meghosszabbítására vonatkozó kérelem Országos Rendőr-főkapitányság (a továbbiakban: ORFK) felé történő elkészítése, valamint annak felterjesztése továbbítás céljából az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese részére a BV GEI gépjármű szakterületének feladata.

64. Az ORFK által kiadott engedélyező határozatban foglaltak maradéktalan betartása, betartatása, az engedélynek a szolgálati jármű forgalmi engedélyébe történő bejegyeztetése a BV GEI feladata.

65. Megkülönböztető jelzést adó készülék használatára csak indokolt esetben kerülhet sor, így különösen:

a) ha a személyi állomány tagja vagy a fogvatartott a szállítás közben rosszul lesz, a legközelebbi egészségügyi intézményig (orvosi rendelő, kórház) vagy bv. szervig;

b) súlyos bűncselekményt elkövető vagy személyvédelem alá helyezett fogvatartott szállítása esetén utasítás alapján, illetve ha a szolgálati jármű felvezető rendőrségi járművet követ, és a felvezető jármű a megkülönböztető jelzést adó készülékét használja;

c) a fogvatartott-szállító jármű vagy személyzete elleni támadás, a fogvatartott életére, testi épségére irányuló támadás vagy kiszabadítását célzó kísérlet, járműből való erőszakos kitörés, illetve fogolyszökés kísérlete és ezek közvetlen veszélye;

d) rendkívüli esemény helyszínére történő akadálytalan és mielőbbi továbbhaladás, odaérkezés;

e) kiemelt jellegű szolgálati feladat végrehajtása, annak helyszínére történő akadálytalan és mielőbbi továbbhaladás, odaérkezés.

66. A megkülönböztető jelzést adó készülék használatát elrendelni és engedélyezni jogosult

a) az országos parancsnok és helyettesei,

b) a gépjármű forgalmazásáért felelős bv. szerv vezetője vagy helyettese,

c) a gépjármű forgalmazásáért felelős bv. szerv biztonsági osztályvezetője,

d) a szolgálatban lévő biztonsági tiszt,

e) a gépjármű-parancsnok vagy a szállítmányvezető saját elhatározása alapján, ha

ea) a gépkocsi híradástechnikai szempontból „holttérben” mozog,

eb) az engedélyezni jogosult elöljáró akadályoztatása miatt engedély nem kérhető,

ec) engedélykérésből adódó késedelem az élet- és vagyonbiztonságra, a fogvatartás biztonságára veszélyt jelent.

67. A megkülönböztető jelzéseiket használó gépjárművek által közrefogott zárt csoportban – konvojban – haladó gépjárműveken a megkülönböztető fényjelzés, a tompított fényszóró, valamint a biztonsági öv használata kötelező.

68. A gépjárműkötelékben haladó gépjárművek esetén, amennyiben megkülönböztető jelzés használatára kerül sor, legalább a felvezető és a záró gépjárműnek működtetnie kell a megkülönböztető jelzést adó készüléket.

69. A szolgálati járművek vezetői a megkülönböztető jelzést adó készülék használatát haladéktalanul, de legkésőbb a célállomásra érkezéskor kötelesek jelenteni a bv. intézet biztonsági tisztje felé, majd a területileg illetékes agglomerációs ügyelet jelenti azt a BVOP Főügyeletesének.

70. A megkülönböztető jelzést adó készüléket üzemeltető szolgálati járműnél a jelzés használatát a 10. melléklet szerinti nyomtatványon rögzíteni kell úgy, hogy megállapítható legyen

a) a megkülönböztető jelzést adó készülék használatának pontos időpontja,

b) a használat útvonala,

c) a megkülönböztető jelzést adó készülék használatának indoka (különösen veszélyes fogvatartott szállítása, rendkívüli esemény, betegszállítás stb.),

d) a megkülönböztető jelzést adó készülék használatát elrendelő személy neve,

e) a megkülönböztető jelzéssel közlekedő jármű vezetőjének gépjárművezetésre jogosító igazolványának száma, pályaalkalmassági vizsgájának száma és érvényességi idejük.

71. A bejegyzések meglétét és pontosságát a biztonsági szakterület vezetője köteles minden esetet követően ellenőrizni.

72. A rendszeresített nyomtatványokat az ügykezelési szabályoknak megfelelően kell kezelni, azokat az erre kijelölt helyen (pl. bv. szerv ügyeletén) lefűzve, évenként elkülönítve kell tárolni, és a kitöltéstől számított 1 évig megőrizni, továbbá elektronikus úton másolati példányát el kell juttatni a BV GEI gépjármű szakterülete részére.

10. Szolgálati jármű tartós magáncélú igénybevétele

73. A BM utasítás 47. és 49. §-a alapján jogosult vezetők erre irányuló kérelmére a szolgálati járművek tartós magáncélú használatára jogosító engedélyeket az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettes kiadmányozza a BM utasítás 2/a. vagy 2/b. és 5. melléklete szerinti formanyomtatványon. A kiadmányozással egyidejűleg az engedélyt a jogosult és a BV GEI gépjármű szakterülete kapja meg.

74. A Bv. Holding Kft. ügyvezetője részére a tartós magáncélú igénybevételt az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese engedélyezi.

75. Az engedélyezés iránti kérelem benyújtásával egyidejűleg, az engedélyezésre jogosult személyétől függően a 73. pontban megjelölt megfelelő formanyomtatványt elektronikusan aláírt formában RobotZsaru NEO ügyviteli rendszeren kell felterjeszteni az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese részére. A tartós magáncélú igénybevétel engedélyezésére irányuló kérelemhez a szolgálati jármű vezetésére jogosító érvényes ügyintézői igazolvány és a gépjárművezetői jogosítvány másolatát szükséges mellékelni, ennek hiányában az engedély nem adható ki.

76. A tartós magáncélú használatra szóló engedély a szolgálati gépjármű országhatáron kívüli használatára nem jogosít. Az országhatáron kívüli magáncélú igénybevételt az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese engedélyezi a 9. melléklet szerinti nyomtatványon. A kiadmányozással egyidejűleg az engedélyt a jogosult és a BV GEI gépjármű szakterülete kapja meg.

77. A tartós magáncélú igénybevételre jogosító engedély visszavonására az engedélyező jogosult. Az engedélyt a BM utasítás 57. §-ában foglaltakon túlmenően akkor is vissza kell vonni, ha

a) az engedéllyel rendelkező a tartós magáncélú igénybevétel szabályait megszegi, vagy közlekedési bűncselekményt követ el,

b) a szolgálati járműben szándékosan vagy gondatlanságból súlyos kárt okoz,

c) a szolgálati jármű vezetésére jogosító ügyintézői igazolványát visszavonják,

d) a tartós magáncélú használatra kiadott engedélyben meghatározott szolgálati jármű végleges vagy 30 napot meghaladó ideiglenes cseréjére kerül sor.

78. A tartós magáncélú igénybevételt megalapozó körülmények módosulása – így különösen a tartós magáncélú igénybevételre jogosító beosztás megváltozása vagy megszűnése – esetén az engedéllyel rendelkező személy haladéktalanul köteles az engedélyezőt tájékoztatni a BM utasítás 6. mellékletének kitöltésével és felterjesztésével. Amennyiben az engedéllyel rendelkező a tartós magáncélú igénybevételt megalapozó feltétel megszűnését követően továbbra is magáncélból veszi igénybe a szolgálati járművet, az így megtett kilométerekért teljes térítési díjat köteles fizetni.

79. A szolgálati jármű tartós magáncélú használatának 30 napot meghaladó szünetelését legkésőbb az adott naptári hónapot megelőző öt munkanappal az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese felé, továbbá a BV GEI gépjármű szakterülete felé a BM utasítás 6. mellékletének RobotZsaru NEO rendszeren keresztüli megküldésével kell jelezni.

80. A jogosultnak a tartós magáncélú igénybevételre engedélyezett személygépjárművel történő munkába járása a részére engedélyezett tartós magáncélú éves kilométerkeretet terheli. Amennyiben a munkavégzés nem a szolgálati helyen történik (parancsnoki értekezlet, egyéb szolgálati érdek miatt meghatározott helyszín), a lakóhelyre történő oda- és visszautak szolgálati útnak minősülnek.

81. A tartós magáncélú engedéllyel rendelkező személy vezénylése idejére a szolgálati személygépjármű lakóhely és szolgálati hely közötti hétvégi használata, a heti egyszeri oda-vissza utazás szolgálati útnak minősül.

82. Az engedélyezett éves kilométerkeret túllépése esetén a térítési díjat a tárgyévet követő hónap 25. napjáig a BV GEI számlázása alapján a jogosult köteles megtéríteni.

83. Fokozott figyelmet kell fordítani a magáncélú használatra engedélyezett szolgálati jármű kötelező műszaki átvizsgálásának, olajcseréjének, egyéb karbantartásának betartására. Ezek elmulasztásából eredő mindennemű műszaki meghibásodás, károsodás esetén a felmerülő javítási költség a tartós magáncélú használat jogosultját terheli.

11. Szolgálati jármű közlekedési balesete, karbantartása, javítása

84. A szolgálati jármű közlekedési balesete, annak kivizsgálása és a kárügyek intézése esetén a BM utasítás 110–116. §-ában meghatározottak szerint kell eljárni.

85. A Belügyminisztérium fejezet költségvetési gazdálkodásának rendjéről szóló 4/2015. (IV. 10.) BM utasítás 40. §-ában meghatározott – szolgálati járművet érintő káresemény tárgyú – adattartalommal a BV GEI adatszolgáltatást és szükség esetén rendkívüli eseti jelentést terjeszt fel az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese részére.

86. Rendkívüli műszaki hibának minősül a szolgálati jármű motorjának vagy egyéb fődarabjának olyan mérvű rongálódása, kopása vagy törése, amely annak teljes javítását vagy cseréjét teszi szükségessé.

87. A rendkívüli műszaki hiba kivizsgálásáról, annak eredményéről a BV GEI jegyzőkönyvet vesz fel, melynek tartalmaznia kell

a) a hiba észlelésének körülményeit, a műszaki hiba jellegét,

b) a hibás fődarab részletes műszaki állapotát,

c) az üzemeltetés körülményeinek megállapítását,

d) a meghibásodás feltárt okait,

e) a további szükséges intézkedéseket.

88. A szolgálati járművek karbantartásával, javításával kapcsolatban szolgálati járművenként elkülönítve, az alábbi adatokat a BV GEI visszakereshető módon rögzíti, vezeti:

a) forgalmi rendszám,

b) javítás, karbantartás időpontja, kilométeróra állása,

c) munkalap és számla száma,

d) saját javítóműhelyben történt karbantartás, javítás esetén

da) a beépített és a karbantartáshoz, javításhoz felhasznált alkatrészek, azok pénzbeli értéke,

db) a szolgálati járművek javítására fordított munkaórák, azok pénzbeli értéke,

dc) javításban eltöltött idő (naptári nap),

e) külső javításban elvégzett karbantartás, javítás megnevezése, számla értéke.

12. Szolgálati jármű műszaki és közlekedésbiztonsági állapotának ellenőrzése

89. A szolgálati járművek műszaki és közlekedésbiztonsági állapotának ellenőrzését (a továbbiakban: szemle) valamennyi járműkategóriába sorolt jármű tekintetében el kell végezni.

90. A szemle kiterjed a járművek műszaki, közlekedésbiztonsági állapotára, a JKR egység működőképességére, a jármű külső és belső állapotára, illetve tisztaságára, a forgalmi engedélybe bejegyzett adatok helyességére, a megkülönböztető jelzést adó készülék felszerelésére jogosító engedély érvényességére, a jármű tartozékainak meglétére, továbbá a karosszéria állapotára.

91. A szemle két fő tevékenységre tagozódik:

a) a teljes körű tavaszi technikai szemlére, amelyet április–május hónapokban,

b) a téli felkészülést szolgáló őszi szemlére, amelyet október–november hónapokban kell végrehajtani.

92. A szemlét az üzemképes gépjárműveken a BV GEI hajtja végre. A szemle időpontjában üzemképtelen, a javításra váró, a javításon lévő gépjárműveket az ismételt üzembe állítás előtt kell szemlézni.

93. A szemléket legalább 3 fős bizottság hajtja végre, melynek legalább 1 tagja minden esetben az ellenőrzött eszköz vonatkozásában megfelelő szintű műszaki ismeretekkel rendelkező állománytag, továbbá 1 tagot minden esetben delegál a gépjárművet rendszeresen használatba vevő vagy a gépjármű forgalmazásáért felelős bv. szerv.

94. A BVOP, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, valamint a Belügyminisztérium használatára biztosított és az ott forgalmazott járművek tekintetében a szemléket teljeskörűen a BV GEI Gépjármű Osztálya folytatja le.

95. A szemlék jegyzőkönyveit két példányban kell kitölteni, melyek közül 1 példány a BV GEI Gépjármű Osztályát, 1 példány a járművet rendszeresen használatba vevő bv. szervet illeti.

96. A szemle végrehajtását a BV GEI igazgatója írásban rendeli el olyan ütemezéssel, amely biztosítja mind a szolgálati feladatok elláthatóságát, mind valamennyi gépjármű ellenőrzésének végrehajthatóságát.

97. A tavaszi szemle végrehajtásakor a gépjárműveken a 13. melléklet szerinti jegyzőkönyv egyidejű kitöltésével kell az alább felsorolt főbb tevékenységi körök mentén az ellenőrzést végrehajtani:

a) a gépjármű okmányai meglétének ellenőrzése,

b) a forgalmi engedélyben szereplő adatok helyességének ellenőrzése,

c) a gépjármű berendezései és műszerei működőképességének ellenőrzése,

d) a folyadékszintek ellenőrzése,

e) a tartozékok, felszerelések meglétének ellenőrzése,

f) állapotellenőrzés,

g) JKR ellenőrzése.

98. Az állapotellenőrzés után minősíteni kell a gumiabroncsot és a pótkereket is (cserére szorul vagy megfelelő állapotú).

99. A gépjárművek állapotellenőrzésekor különösen az alábbiakra kell figyelemmel lenni:

a) világító- és fényjelző berendezések legjellemzőbb meghibásodásai (pl. törött, repedt, beázó, elhomályosodott lámpabúrák),

b) futómű- és erőátviteli berendezések (milyen a lengéscsillapító és a kipufogódob állapota, a tengelykapcsoló megfelelően emel-e ki, a fékpedál nyomáspontja optimális-e, egyenes futás ellenőrzése, fékpróba alkalmával a gépjármű elhúz-e),

c) az évszaknak megfelelő abroncsok vannak-e a gépjárművön, tapasztalható-e szálszakadás, egyéb sérülés, a profilmélység, a gumiabroncs kopása utal-e futómű-beállítási problémára,

d) a belső tér szennyeződései (könyöklőn, oldalkárpitokon, mennyezeten), a műszerfali és utastéri elemek karcossága, a sebességváltókar-szoknya szakadása,

e) az üléskárpit, üléshuzat szennyeződött-e, tapasztalható-e dohányzásból adódó égésnyom, az üléshuzat megfelelően van-e rögzítve az ülésre, a huzat nem gátolja-e az oldallégzsák működését,

f) az ülések támladöntése, ülésmozgató/emelőmechanizmusa megfelelően működik-e,

g) a csomagtérben/raktérben tapasztalható-e sérülés, korrózió, szennyeződés, valamint a felszerelések rögzítettsége megfelelő-e, a 12 voltos hálózati csatlakozó működik-e,

h) a JKR hangjelzése működik-e, igénybevételimód-kapcsoló működik-e.

100. Amennyiben az ellenőrzést végző bizottság a szemle során olyan rendellenességet észlel (pl. károsanyag-kibocsátás), amely a gépjármű meghibásodására utal, de pontos diagnosztizálására a szemle nem ad lehetőséget, a BV GEI gépjármű szakterületének intézkednie kell a probléma szervizben történő kivizsgálására, javítására.

101. Az őszi szemle végrehajtásakor a gépjárműveken a 14. melléklet szerinti jegyzőkönyv egyidejű kitöltésével kell az alább felsorolt főbb tevékenységi körök mentén az ellenőrzést végrehajtani:

a) a gépjármű világító- és fényjelző berendezései működőképességének ellenőrzése,

b) folyadékszintek ellenőrzése,

c) egyéb mérések és ellenőrzések,

d) téli gumiabroncsok ellenőrzése,

e) a tartozékok, felszerelések meglétének ellenőrzése,

f) rongálódások ellenőrzése,

g) JKR működésének ellenőrzése.

102. Mind az őszi szemle, mind a tavaszi szemle végrehajtásakor ellenőrizni kell, hogy a járművön az évszaknak megfelelő abroncsok vannak-e fent, továbbá a pótkerékre kiterjedően is az abroncsok mélységének megfelelőségét és állapotát ellenőrizni kell. A nem megfelelő profilmélységű vagy sérült gumiabroncs cseréjét kezdeményezni kell. Az őszi szemle során a fagyásból eredő károk elkerülése érdekében meg kell mérni a hűtőfolyadék és az ablakmosó folyadék fagyáspontját is.

103. Téli gumiabroncs felszerelésének hiányában a gépjármű őszi technikai szemle minősítése: „Nem alkalmas”, kivéve

a) a négy évszakos, valamint kormányzott és hajtott tengelyre ajánlott speciális mintázatú gumiabronccsal ellátott M3 és N3 kategóriájú gépjárművek,

b) a terepabronccsal szerelt terepjáró gépjárművek,

c) azok a gépjárművek, amelyekre a forgalmazó írásban igazolja, hogy téli gumiabroncs a kereskedelmi forgalomban nem kapható (pl. IFA tehergépjárművek, Ikarus autóbuszok).

104. A BV GEI igazgatója

a) a tavaszi technikai szemle végrehajtásának értékeléséről szóló összesített szöveges jelentést a szemle végrehajtásának határidejétől számított 10 napon belül,

b) az őszi szemle végrehajtásának értékeléséről szóló összesített szöveges jelentést a szemle végrehajtásának határidejétől számított 10 napon belül

az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese részére felterjeszti.

105. A gépjárművek tavaszi és őszi technikai szemléjének ellenőrző adatlapjait 2 példányban kell elkészíteni, melyből 1 példány a BV GEI gépjármű szakterületét, 1 példány a forgalmazásért felelős bv. szervet illeti. Az ellenőrző adatlapokat a következő szemle végrehajtásáig meg kell őrizni.

III. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

106. A Bv. Holding Kft. ügyvezetője – a vezetése alá tartozó szervezet tekintetében – az utasítás hatálybalépésétől számított harminc napon belül elkészíti a Bv. Holding járműszabályzatát, illetve felülvizsgálja és szükség esetén módosítja azt, majd kiadmányozást követően tájékoztatásul megküldi azt az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese részére.

107. Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

108.2

1. melléklet a 18/2023. (II. 24.) BVOP utasításhoz

GÉPJÁRMŰ-AZONOSÍTÓ ADATOK

FORGALMI RENDSZÁM

GYÁRTMÁNY, TÍPUS

TULAJDONOS/ÜZEMBENTARTÓ ÉS ÜZEMELTETŐ/FORGALMAZÓ BV. SZERV

MOTORSZÁM

ALVÁZSZÁM

FORGALMI ENGEDÉLY SZÁMA ÉS MŰSZAKI ÉRVÉNYESSÉG IDEJE

GYÁRTÁSI ÉV

JÁRMŰKATEGÓRIA

GÉPJÁRMŰ FELHASZNÁLÁSI/ALKALMAZÁSI JELLEGE

BIZTOSÍTÁSI MÓDOZAT (KGFB, CASCO)

EDR RÁDIÓVAL SZERELT

JKR EGYSÉGGEL SZERELT, ANNAK JELLEGE

ÜZEMANYAG FAJTÁJA

MOBIL ÜZEMMÓDÚ MEGKÜLÖNBÖZTETŐ JELZÉST ADÓ KÉSZÜLÉK HASZNÁLATÁRA JOGOSULT SZOLGÁLATI JÁRMŰVEK

FORGALMI RENDSZÁM

GYÁRTMÁNY, TÍPUS

TULAJDONOS/ÜZEMBENTARTÓ ÉS ÜZEMELTETŐ/FORGALMAZÓ BV. SZERV

GÉPJÁRMŰ FELHASZNÁLÁSI/ALKALMAZÁSI JELLEGE

ENGEDÉLY ÉS MŰSZAKI VIZSGA ÉRVÉNYESSÉGÉNEK IDŐPONTJA

SZOLGÁLATI GÉPJÁRMŰVEK TARTÓS MAGÁNCÉLÚ IGÉNYBEVÉTELE

IGÉNYBEVEVŐ NEVE ÉS BEOSZTÁSA

BV. SZERV MEGNEVEZÉSE

GÉPJÁRMŰ FORGALMI RENDSZÁMA ÉS GYÁRTMÁNYA, TÍPUSA

ENGEDÉLYEZETT KILOMÉTERKERET

ENGEDÉLYEZÉS DÁTUMA

MEGSZŰNÉS, SZÜNETELTETÉS TÉNYE, DÁTUMA, INDOKA

SZOLGÁLATI ÚTTÁ MINŐSÍTÉS ENGEDÉLYÉNEK IDŐTARTAMA, SZÁMA

SZOLGÁLATI GÉPJÁRMŰVEK IDŐSZAKOS FUTÁSTELJESÍTMÉNY ÉS ÜZEMELTETÉSI KÖLTSÉG ADATAI

FÉLÉVES ÉS ÉVES ONTÁSBAN RÖGZÍTETT FUTÁSTELJESÍTMÉNY ÉS KILOMÉTERÓRA ÁLLÁSA

FÉLÉVES ÉS ÉVES BONTÁSBAN RÖGZÍTETT ÜZEMELTETÉSI KÖLTSÉGEK

SZOLGÁLATI JÁRMŰVEKKEL KAPCSOLATOS KÁRESEMÉNYEK

KÁRESEMÉNY DÁTUMA, JELLEGE, MINŐSÍTÉSE

SZEMÉLYI SÉRÜLÉS TÖRTÉNT

RENDŐRI INTÉZKEDÉS TÖRTÉNT

JAVÍTTATÁS JELLEGE (KGFB, CASCO) ÉS A HELYREÁLLÍTÁS ÖSSZEGE

FEGYELMI ELJÁRÁS INDULT

KÁRTÉRÍTÉS MÉRTÉKE, BIZTOSÍTÓ ÁLTAL TÉRÍTETT ÖSSZEG

FORGALMI RENDSZÁMOK

KÉSZLETEN LÉVŐ FORGALMI RENDSZÁMOK TÉTELES FELSOROLÁSA

KIADÁS ÉS VISSZAVÉTEL ADATAINAK RÖGZÍTÉSE

ÜZEMANYAG-HITELKÁRTYÁK ÉS AZOK KIADÁSA-VISSZAVÉTELE

KÁRTYA JELLEGE

KÁRTYA ÉRVÉNYESSÉGE

KÁRTYÁN ENGEDÉLYEZETT SZOLGÁLTATÁSOK

KÁRTYÁHOZ TARTOZÓ PIN-KÓD

KIADOTT MENETLEVÉLTÖMBÖK

MENETLEVÉL NYILVÁNTARTÁSI SZÁMA

MENETLEVÉL VONATKOZÁSI IDŐSZAKA

KIADÁS ÉS VISSZAVÉTEL ADATAINAK RÖGZÍTÉSE

ÜGYINTÉZŐI VEZETŐI ENGEDÉLYEK

ÜGYINTÉZŐI ENGEDÉLY TÍPUSA ÉS SZÁMA (IDEIGLENES, ÁLLANDÓ ALAP, ÁLLANDÓ EMELT)

ENGEDÉLY ÉRVÉNYESSÉGE

EMELT SZINTŰ ÜGYINTÉZŐI ENGEDÉLY ESETÉBEN A PÁV ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI KATEGÓRIA ALKALMASSÁGÁNAK IDŐTARTAMA

AZ ENGEDÉLYHEZ TARTOZÓ KÉPESÍTÉS MEGSZERZÉSÉNEK DÁTUMA, AZ OKLEVÉL SORSZÁMA

SZOLGÁLATI GÉPJÁRMŰ ESETI MAGÁNCÉLÚ IGÉNYBEVÉTELE

ENGEDÉLY IKTATÓSZÁMA

IGÉNYBEVEVŐ NEVE, RENDFOKOZATA, BEOSZTÁSA

IGÉNYBEVÉTEL IDŐTARTAMA

IGÉNYBEVÉTEL ALATT MEGTETT KILOMÉTERADATOK ÉS A FELHASZNÁLT HAJTÓANYAG, KENŐANYAG MENNYISÉGE

MEGÁLLAPÍTOTT TÉRÍTÉSI DÍJ MÉRTÉKE

TÉRÍTÉSMENTES IGÉNYBEVÉTEL ESETÉN A FENTIEK NYILVÁNTARTÁSA (A TÉRÍTÉSI DÍJ MÉRTÉKE NÉLKÜL)

SZOLGÁLATI GÉPJÁRMŰ ORSZÁGHATÁRON KÍVÜLI IGÉNYBEVÉTELE

AZ IGÉNYBEVÉTEL JELLEGE

AZ IGÉNYBEVEVŐ NEVE, RENDFOKOZATA, BEOSZTÁSA, SZOLGÁLATTELJESÍTÉSI HELYE

AZ IGÉNYBEVÉTEL ÚTI CÉLJA, IDŐTARTAMA

SZOLGÁLATI JÁRMŰ JAVÍTÁSÁVAL, KARBANTARTÁSÁVAL KAPCSOLATOS ADATOK

DÁTUM, ELVÉGZETT MUNKA JELLEGE, FELHASZNÁLT ANYAGOK

KÖLTSÉGEK, SZÁMLA VÉGÖSSZEGE

ÜZEMELTETÉSI ANYAGOK NYILVÁNTARTÁSA

MEGRENDELÉS DÁTUMA ÉS SZÁMA, MEGRENDELT ANYAGOK TÉTELES LISTÁJA

KIADÁSÁNAK DÁTUMA ÉS MENNYISÉGE

JÁRMŰ FORGALMI RENDSZÁMA, MELYRE A KIADÁS TÖRTÉNT

GUMIABRONCSOK ESETÉN MÉRET, GYÁRTÁSI ÉV, ÉVSZAK, SELEJTEZÉS ESETÉN ANNAK DÁTUMA ÉS INDOKA

2. melléklet a 18/2023. (II. 24.) BVOP utasításhoz

ADATSZOLGÁLTATÁS TÁRGYA

KÜLDŐ SZERVEZETI EGYSÉG

HATÁRIDŐ
(KÜLDŐ RÉSZÉRE)

FELTERJESZTŐ SZERVEZETI EGYSÉG

HATÁRIDŐ
(FELTERJESZTŐ RÉSZÉRE)

FOGADÓ SZERVEZETI EGYSÉG

ADATSZOLGÁLTATÁS RENDSZERESSÉGE

SZOLGÁLATI JÁRMŰVEK IDŐSZAKOS FUTÁSTELJESÍTMÉNY ÉS ÜZEMELTETÉSI KÖLTSÉG ADATAI
(FÉLÉVES ÉS ÉVES ADATTARTALOMMAL, JELEN UTASÍTÁS 3. ÉS 4. MELLÉKLETE SZERINT)

BV GEI GÉPJÁRMŰ OSZTÁLY

FÉLÉVET ÉS TÁRGYÉVET KÖVETŐ HÓNAP
25. NAPJA

BVOP GIH

FÉLÉVENTE

MOBIL ÜZEMMÓDÚ MEGKÜLÖNBÖZTETŐ JELZÉS ENGEDÉLYEZTETÉSE VAGY ENGEDÉLYHOSSZABBÍTÁS

BV GEI GÉPJÁRMŰ OSZTÁLY

ENGEDÉLY ÉRVÉNYESSÉGÉNEK LEJÁRATA ELŐTT LEGKÉSŐBB
15 MUNKANAPPAL

BVOP GIH

ENGEDÉLY ÉRVÉNYESSÉGÉNEK LEJÁRATA ELŐTT LEGKÉSŐBB
8 MUNKANAPPAL

ORFK

ESEMÉNYSZERŰEN

SZOLGÁLATI JÁRMŰ TARTÓS MAGÁNCÉLÚ IGÉNYBEVÉTELÉRŐL A 22/2022. (XII. 16.) BM UTASÍTÁS 7. MELLÉKLETE ALAPJÁN

BV GEI GÉPJÁRMŰ OSZTÁLY

NEGYEDÉVET KÖVETŐ HÓNAP 5. NAPJA

BVOP GIH

NEGYEDÉVET KÖVETŐ HÓNAP 15. NAPJA

BM GHÁT

NEGYEDÉVENTE

SZOLGÁLATI GÉPJÁRMŰVEKBEN BEKÖVETKEZETT KÁRESEMÉNYEKRŐL ÉRTÉKHATÁRTÓL FÜGGETLENÜL
A 4/2015. (IV. 10.) BM UTASÍTÁS 40. § (3) BEKEZDÉSE ALAPJÁN

BV GEI GÉPJÁRMŰ OSZTÁLY

TÁRGYÉVET KÖVETŐ HÓNAP 5. NAPJA

BVOP GIH

TÁRGYÉVET KÖVETŐ HÓNAP 15. NAPJA

BM GHÁT

ÉVENTE

A CASCO KERET ALAKULÁSÁRÓL, FELHASZNÁLÁSÁRÓL A 4/2015. (IV. 10.) BM UTASÍTÁS 39. § (9) BEKEZDÉSE ALAPJÁN

BV GEI GÉPJÁRMŰ OSZTÁLY

TÁRGYÉVET KÖVETŐ MÁJUS HÓNAP
5. NAPJA

BVOP GIH

TÁRGYÉVET KÖVETŐ MÁJUS HÓNAP
15. NAPJA

BM MÜFO

ÉVENTE

SZOLGÁLATI JÁRMŰMENNYISÉG A 22/2022. (XII. 16.) BM UTASÍTÁS 11. MELLÉKLETE ALAPJÁN

BV GEI GÉPJÁRMŰ OSZTÁLY

TÁRGYÉVET KÖVETŐ HÓNAP 20. NAPJA

BVOP GIH

TÁRGYÉVET KÖVETŐ HÓNAP 31. NAPJA

BM GHÁT

ÉVENTE

GÉPJÁRMŰ TECHNIKAI SZEMLE ÖSSZEGZŐ JELENTÉSE

BV GEI GÉPJÁRMŰ OSZTÁLY

SZEMLE VÉGREHAJTÁSI HATÁRIDEJÉTŐL SZÁMÍTOTT 10 NAPON BELÜL

BVOP GIH

SZEMLE VÉGREHAJTÁSI HATÁRIDEJÉTŐL SZÁMÍTOTT 15 NAPON BELÜL

BM GHÁT

FÉLÉVENTE

3,5 tonna súlyt meghaladó járművek forgalmi rendszámait tartalmazó listA

BV GEI GÉPJÁRMŰ OSZTÁLY

TÁRGYÉVET KÖVETŐ HÓNAP 5. NAPJA

BVOP GIH

TÁRGYÉVET KÖVETŐ HÓNAP 10. NAPJA

BM MÜFO

ÉVENTE

3. melléklet a 18/2023. (II. 24.) BVOP utasításhoz

Az időszakos gépjármű-adatszolgáltatás
A féléves, illetve az éves futásteljesítmény és üzemeltetési költség adatszolgáltatásokat a szolgálati járművek jellegéből adódó szállítási feladatainak megfelelően külön-külön táblázatba sorolva kell elkészíteni:
1. SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS TÁBLÁZAT (4. melléklet)
2. FOGVATARTOTT-SZÁLLÍTÁS TÁBLÁZAT (4. melléklet)
3. EGYÉB SZÁLLÍTÁS TÁBLÁZAT (4. melléklet)
A féléves, illetve az éves adatszolgáltatás göngyölített adatokat tartalmaz, ennek értelmében
a) a féléves adatszolgáltatás a tárgyév első félévére vonatkozó adatokat,
b) az éves adatszolgáltatás a tárgyév teljes időtartamára vonatkozó adatokat
tartalmaz.
Útmutató az időszakos gépjármű-adatszolgáltatás elkészítéséhez

ROVAT KITÖLTÉSE

1.

Sorszám

Értelemszerűen.

2.

Forgalmi rendszám

A szolgálati jármű forgalmi rendszáma.

3.

Felhasznált kilométer (testületi)

A szolgálati járművel teljesített szolgálati célú igénybevételek során megtett összes kilométer (pótlékok, szorzók nélküli kilométerek).

4.

Felhasznált kilométer (egyéb)

A parancsnoki magáncélú, egyéb magáncélú igénybevételek, illetve a BM NVSZ tagjai által teljesített összes kilométer (pótlékok, szorzók nélküli kilométerek).

5.

Felhasznált kilométer (összesen)

A 3. és 4. oszlopban szereplő kilométerek összege, amely megegyezik a szolgálati jármű tényleges – az adatszolgáltatás alapját képező időszakban teljesített – futásteljesítményével.

6.

Halmozott kilométer

A szolgálati jármű forgalomba helyezése óta teljesített összes kilométer (az érték megegyezik a kilométeróra-állással, amennyiben az nem volt cserélve vagy javítva).

7.

Felhasznált hajtóanyag (liter)

A szolgálati jármű által ténylegesen felhasznált (terhelési bizonylattal és számlával igazolt) hajtóanyag-mennyiség a felhasználás céljától (meghajtás, fűtés stb.) függetlenül.

8.

Felhasznált kenőanyag (liter)

Az utántöltés során ténylegesen felhasznált motorolaj mennyisége (az olajcsere során felhasznált mennyiségeket nem kell feltüntetni, csak annak költségét kell szerepeltetni a táblázat 10. vagy 11. oszlopában).

9.

Felhasznált üzemanyag költsége (Ft)

A 7. és 8. oszlopban feltüntetett hajtó-, illetve kenőanyag-mennyiségek tényleges, általános forgalmi adót tartalmazó együttes költsége
(számla vagy nyilvántartás alapján).

10.

Javítási költség (testületi)

A bv. szerv telephelyén, javítóműhelyében elvégzett javítások, karbantartások általános forgalmi adót tartalmazó összes költsége (anyag és munkadíj együttesen).

11.

Javítási költség (külső)

Szerződéses vagy eseti jelleggel, külső szervizek által elvégzett javítások, karbantartások általános forgalmi adót tartalmazó – munkadíj és
anyag – együttes költsége (itt kell szerepeltetni többek között az átvizsgálások, környezetvédelmi és hatósági vizsgák költségeit is).

12.

Karambolos javítás költsége

Azon javítások, helyreállítások általános forgalmi adót tartalmazó költségei, amelyeket nem a természetes elhasználódásra visszavezethető károsodások miatt, hanem közúti közlekedési vagy egyéb balesetek, nem előírás szerinti üzemeltetések során keletkezett sérülés, károsodás miatt kellett elvégezni (karambolos sérülés, szélvédősérülés, motor vagy egyéb alkatrészek károsodása stb.).

13.

Karambolos javítás megtérült összege

Az az – általános forgalmi adót tartalmazó – összeg, amelyet káreseménnyel, sérüléssel kapcsolatban a tárgyévben az illetékes biztosítótársaság megtérített, illetve amely a testületi dolgozó vagy fogvatartott által a lefolytatott kártérítési eljárás eredményeként a bv. szerv pénztárába befizetésre került, függetlenül attól, hogy a káresemény a tárgyévben következett-e be, vagy sem.

14.

Összes javítási költség

A 10., 11. és a 12. rovatban feltüntetett költségek általános forgalmi adót tartalmazó összege, csökkentve a 13. rovatban feltüntetett összeggel.

15.

Kötelező felelősségbiztosítás és casco együttes díja

A szolgálati jármű kötelező felelősségbiztosításának és esetleges casco biztosításának összesített díja.

16.

Összes üzemeltetési költség

A 9. és a 15. rovatban feltüntetett költségek általános forgalmi adót tartalmazó összege, azaz az üzemanyagra és a javításra, karbantartásra fordított összes költség.

17.

Üzemeltetés egy kilométerre eső költsége

Kiszámítása: a 16. rovatban feltüntetett összes üzemeltetési költséget el kell osztani az 5. rovatban feltüntetett összes felhasznált kilométerrel.

4. melléklet a 18/2023. (II. 24.) BVOP utasításhoz

20… évi gépjármű futásteljesítmény és üzemeltetési költség adatai féléves/éves* személyszállítás / fogvatartott-szállítás / egyéb szállítás*

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

Sor-
szám

Forgalmi rendszám

Felhasznált kilométer

Halmozott kilométer

Felhasznált üzemanyag (liter)

Felhasznált üzemanyag költsége
(Ft)

Gépjárműjavítási és -karbantartási költségek
(Ft)

Kötelező felelősségbiztosítás és casco díja

Üzemeltetés költségei összesen

Üzemeltetés
1 km-re eső költsége

testületi

külső

karambolos javítás

összesen

testületi

egyéb

összesen

hajtóanyag

kenőanyag

munkadíj és anyag

munkadíj és anyag

költsége

megtérült összege

GÁZOLAJ ÜZEMŰ ÖSSZESEN

BENZIN ÜZEMŰ ÖSSZESEN

MIND-
ÖSSZESEN

* A megfelelőt aláhúzással jelölni.

5. melléklet a 18/2023. (II. 24.) BVOP utasításhoz

A szolgálati járművek leadásig előírt minimális futásteljesítménye, üzeméve

DACIA GYÁRTMÁNYÚ GÉPJÁRMŰVEK

DOKKER

250 000 km vagy 10 év

FIAT GYÁRTMÁNYÚ GÉPJÁRMŰVEK

DUCATO

250 000 km vagy 10 év

FIORINO

250 000 km vagy 10 év

FORD GYÁRTMÁNYÚ GÉPJÁRMŰVEK

TRANSIT

250 000 km vagy 10 év

IFA GYÁRTMÁNYÚ GÉPJÁRMŰVEK

W 50

150 000 km vagy 10 év

L 60

200 000 km vagy 10 év

IKARUS GYÁRTMÁNYÚ GÉPJÁRMŰVEK

211

200 000 km vagy 10 év

250

300 000 km vagy 10 év

256

300 000 km vagy 10 év

396.27

300 000 km vagy 10 év

E 14

300 000 km vagy 10 év

IVECO TÍPUSÚ GÉPJÁRMŰVEK

100 E 18

300 000 km vagy 10 év

120 E 18 P

300 000 km vagy 10 év

65 C 15

300 000 km vagy 10 év

35 S 11 V

300 000 km vagy 10 év

50 C 13 V

300 000 km vagy 10 év

A 40.10

300 000 km vagy 10 év

A 49.12

300 000 km vagy 10 év

A 59.12

300 000 km vagy 10 év

75 E 12

300 000 km vagy 10 év

80 E 18

300 000 km vagy 10 év

MERCEDES GYÁRTMÁNYÚ GÉPJÁRMŰVEK

SPRINTER

250 000 km vagy 10 év

ATEGO

300 000 km vagy 10 év

NISSAN GYÁRTMÁNYÚ GÉPJÁRMŰVEK

ATLEON

300 000 km vagy 10 év

OPEL GYÁRTMÁNYÚ GÉPJÁRMŰVEK

ASTRA

250 000 km vagy 8 év

CAMPO

250 000 km vagy 8 év

MOVANO

250 000 km vagy 10 év

PEUGEOT GYÁRTMÁNYÚ GÉPJÁRMŰVEK

BOXER

250 000 km vagy 10 év

EXPERT

250 000 km vagy 10 év

J5

250 000 km vagy 10 év

PARTNER

250 000 km vagy 10 év

RENAULT GYÁRTMÁNYÚ GÉPJÁRMŰVEK

TORNADO

300 000 km vagy 10 év

SKODA GYÁRTMÁNYÚ GÉPJÁRMŰVEK

SUPERB

250 000 km vagy 8 év

YETI

250 000 km vagy 8 év

OCTAVIA

250 000 km vagy 8 év

FABIA

250 000 km vagy 8 év

SCALA

250 000 km vagy 8 év

TOYOTA GYÁRTMÁNYÚ GÉPJÁRMŰVEK

HIACE

250 000 km vagy 8 év

VOLKSWAGEN GYÁRTMÁNYÚ GÉPJÁRMŰVEK

JETTA

250 000 km vagy 8 év

CADDY

250 000 km vagy 8 év

CRAFTER

250 000 km vagy 10 év

POLO

250 000 km vagy 8 év

T5

250 000 km vagy 10 év

VOLVO GYÁRTMÁNYÚ GÉPJÁRMŰVEK

ARIES

300 000 km vagy 10 év

6. melléklet a 18/2023. (II. 24.) BVOP utasításhoz

7. melléklet a 18/2023. (II. 24.) BVOP utasításhoz

A szolgálati jármű magáncélú igénybevételének térítési költsége
A szolgálati jármű teljes térítési díj ellenében történő magáncélú igénybevételének térítési költsége az alábbi részköltségekből tevődik össze:
1. A felhasznált üzemanyag költsége
A felhasznált üzemanyagköltséget az igénybevétel során
– a (tárolóhelytől tárolóhelyig) megtett kilométer,
– az adott szolgálati jármű hajtó- és kenőanyag-fogyasztási normája, valamint
– az igénybevétel napján érvényes, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által közzétett üzemanyagköltség
alapján kell meghatározni.
2. Értékcsökkenés, járműfenntartási költség
Az igénybevétel során
– a (tárolóhelytől tárolóhelyig) megtett kilométer és
– a járműfajtára vonatkozóan az egy kilométerre megállapított értékcsökkenés, járműfenntartási költség (vagyis önköltség) Ft/km
szorzata.
Az értékcsökkenés, járműfenntartási költség (vagyis önköltség) számítása során (tárgyévet megelőző évi adatok alapján) a járműfajtára vonatkozóan a következő költségeket kell figyelembe venni:
– szolgálati jármű javítási, karbantartási költségei,
– szolgálati jármű fenntartási, felújítási költségei,
– értékcsökkenés,
– különböző biztosítási díjak (kötelező felelősségbiztosítás, casco),
– hatósági díjak.
3. Gépjárművezető költség
Az igénybevétel során
– a (tárolóhelytől tárolóhelyig) megtett kilométer vagy teljesített idő és
– az önköltség számítása során a tárgyévet megelőző évi adatok alapján megállapított gépjárművezető költség Ft/km vagy Ft/óra
szorzata.
A gépjárművezető költség (vagyis önköltség) számítása során a következő költségeket kell figyelembe venni:
– a bv. szerv főfoglalkozású gépjárművezetőinek személyi és járulékkiadásokat tartalmazó díja, ideértve a túlmunkát, túlszolgálatot is,
– a szállás költsége,
– az étkezés költsége,
– a kiküldetés költsége,
– a rendkívüli munkavégzés díja.
4. Térítési díj összesen
1. + 2. + 3. = 4.
5. Általános forgalmi adó
A vonatkozó, mindenkori hatályos adótörvényben meghatározott általános forgalmi adó mértéke és a térítési díj alapján meghatározott összeg.
6. Számlázandó összeg
4. + 5. = 6.

8. melléklet a 18/2023. (II. 24.) BVOP utasításhoz

ENGEDÉLY szolgálati gépjármű országhatáron kívüli szolgálati igénybevételére
A (bv. szerv neve) használatában lévő, (forgalmi rendszám) forgalmi rendszámú, (gépjármű gyártmánya, típusa) gyártmányú és típusú járműnek az ország elhagyását
(dátum, mettől meddig)
szolgálati célból engedélyezem.
A járművezető adatai:
Név, rendfokozat:
Szolgálati/munkahely:
Beosztás:
Útlevél/személyi ig. szám:
Úti cél:
Útvonal (országok megjelölésével):
A gépjármű nemzetközi biztosítási kártyájának száma:
Kelt: „az elektronikus dátumbélyegző szerint”
……………………………………
engedélyező

9. melléklet a 18/2023. (II. 24.) BVOP utasításhoz

(bv. szerv neve)
ENGEDÉLY
szolgálati gépjármű országhatáron kívüli tartós magáncélú igénybevételére
(név, rendfokozat), a (szolgálatteljesítési hely) (beosztás) (személyi igazolvány száma: …………………………) részére engedélyezem a büntetés-végrehajtás által üzemeltetett, (bv. szerv neve) üzemeltetési helyű, (forgalmi rendszám) forgalmi rendszámú, (gyártmány neve) gyártmányú, (típus neve) típusú szolgálati gépjármű (a továbbiakban: gépjármű) országhatáron kívüli tartós magáncélú használatát a büntetés-végrehajtási szervezet járműszabályzatáról szóló 18/2023. (II. 24.) BVOP utasítás (a továbbiakban: utasítás) … pontja alapján az alábbi feltételek mellett:
1. A gépjármű használata során az engedéllyel rendelkező köteles betartani a közlekedési szabályokat. Az ennek megszegéséből eredő mindennemű kárért felel, a biztosítási szerződésben foglaltakkal összhangban.
2. A gépjármű használatakor az utasítás vonatkozó rendelkezéseit be kell tartani.
3. Az engedély személyre szóló, az engedéllyel rendelkező a gépjármű vezetését arra jogosulatlan személynek nem engedheti át. A gépjármű csak az adott kategóriára érvényes vezetői engedély és szolgálati gépjármű vezetésére jogosító ügyintézői igazolvány birtokában vezethető.
4.3 A gépjármű telephelyen kívüli tárolását a jelen utasítás rendelkezéseinek betartásával engedélyezem.
5. Az országhatár átlépése kizárólag országhatár-átlépési engedély birtokában lehetséges.
6. A szolgálati gépjármű országhatáron kívüli tartós magáncélú használata a belügyi szervek jármű szabályzatáról szóló 22/2022. (XII. 16.) BM utasítás (a továbbiakban: BM utasítás) 69. §-a és az utasításban meghatározott feltételek mellett lehetséges.
7. A szolgálati gépjármű tartós magáncélú használata belföldön és az országhatáron kívül összesen havi (X000), évi (XX 000) kilométerig a BM utasításban és az utasításban meghatározottak szerint lehetséges.
Az engedély érvényességének időtartama:
Az engedélyezett útvonal (országok megjelölésével):
Nemzetközi biztosítási kártya száma:
Kelt: „az elektronikus dátumbélyegző szerint”
……………………………………
engedélyező

10. melléklet a 18/2023. (II. 24.) BVOP utasításhoz

11. melléklet a 18/2023. (II. 24.) BVOP utasításhoz

12. melléklet a 18/2023. (II. 24.) BVOP utasításhoz

NYILATKOZAT
Alulírott,
……………………………………………………………
(fogvatartott neve nyomtatott betűkkel)
nyilatkozom, hogy a büntetés-végrehajtási szervezet tulajdonában, vagyonkezelésében, üzemeltetésében lévő, általam átvett és vezetett gépjárműért az igénybevétel teljes ideje alatt vétkességemre tekintettel felelősséget vállalok.
Kelt:
…………………………………………
nyilatkozatot tevő aláírása
Nyilatkozó fogvatartott nyilvántartási száma:
Megbízólevél száma:
Vezetői engedély száma:

13. melléklet a 18/2023. (II. 24.) BVOP utasításhoz

14. melléklet a 18/2023. (II. 24.) BVOP utasításhoz

1

Az utasítást a 24/2024. (VIII. 8.) BVOP utasítás 131. pontja hatályon kívül helyezte 2024. augusztus 9. napjával.

2

A 108. pont a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

3

A 9. melléklet 4. pontja az 1/2024. (I. 4.) BVOP utasítás 3. pontja szerint módosított szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére