22/2023. (V. 9.) AM rendelet indokolás
22/2023. (V. 9.) AM rendelet indokolás
az egyes agrártámogatási tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 22/2023. (V. 9.) AM rendelethez
2023.05.12.
Ez az indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, illetve a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában kerül közzétételre.
1. A rendezett piaci kapcsolatok kialakítása érdekében nyújtott csekély összegű (de minimis) támogatásról szóló 41/2008. (IV. 3.) FVM rendelet módosítása során a rendezett piaci kapcsolatok kialakítása érdekében nyújtott támogatás 2023. évi keretösszege kerül pontosításra.
2. A méhészeti járművekre igénybe vehető mezőgazdasági csekély összegű (de minimis) támogatásról szóló 4/2014. (I. 27.) VM rendelet szerinti támogatást a 2023. évben mezőgazdasági csekély összegű támogatásként igényelhetik a kérelmezők. Tekintettel arra, hogy 2021. évtől ezen jogcím szerinti támogatás – az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. cikk (1) bekezdése szerinti állami támogatásnak minősülő, és az „Állami támogatási intézkedésekre vonatkozó ideiglenes keret a gazdaságnak a jelenlegi COVID–19-járvánnyal összefüggésben való támogatása céljából” című, 2020. március 19-i 2020/C 91 I/01 számú európai bizottsági közlemény 3.1. pontja szerint nyújtott támogatásként – elektronikus úton volt igényelhető, indokolt az elektronikus igénylést fenntartani a 2023. évben is. Ezt a kérelmezési eljárást az ügyfelek már ismerik és az elektronikus igénylés a kérelmek feldolgozását jelentős mértékben gyorsítja.
3–5. A Kormány az ukrán–orosz válságra, a drasztikusan megemelkedett energia-, takarmány- és szolgáltatási költségekre, az agrárvállalkozások likviditási tartalékai kimerülésére, valamint a 2022. évi rendkívüli mértékű aszály miatt bekövetkezett árbevétel-kiesésekre tekintettel az MFB TÉSZ Forgóeszköz Hitelprogram 2020, az MFB Agrár Forgóeszköz Hitelprogram 2020 és az MFB Élelmiszeripari Forgóeszköz Hitelprogram 2020 igénybevételi lehetőségének módosításáról szóló 1057/2023. (II. 27.) Korm. határozatával döntött arról, hogy a Hitelprogramok által nyújtott kedvező finanszírozási lehetőségeket az agrárvállalkozások továbbra is – a tervezetben foglaltak szerint 2023. december 31-éig – igénybe vehessék.
Fentiekre figyelemmel az MFB Agrár Forgóeszköz Hitelprogram 2020 kapcsán kamat megfizetéséhez igénybe vehető csekély összegű támogatásról szóló 47/2015. (VIII. 12.) FM rendelet, az MFB Élelmiszeripari Forgóeszköz Hitelprogram 2020 kapcsán kamat megfizetéséhez igénybe vehető csekély összegű támogatásról szóló 48/2015. (VIII. 12.) FM rendelet, valamint az MFB TÉSZ Forgóeszköz Hitelprogram 2020 kapcsán kamat megfizetéséhez igénybe vehető csekély összegű támogatásról szóló 49/2015. (VIII. 12.) FM rendelet módosításával
– a Hitelprogramok keretében történő hitelszerződés kötési lehetőség meghosszabbítására kerül 2023. december 31-éig;
– a kamattámogatási kérelmek benyújtására, a támogatástartalom igazolások megküldésére vonatkozó határidő módosul;
– a termelői szerveződés fogalma pontosításra kerül.
6. A 2017 óta működő és folyamatos népszerűségnek örvendő tenyészkos és tenyészbak tenyésztésbe állítási program kapcsán a szakmai szervezet (Magyar Juh- és Kecsketenyésztők Szövetsége) javaslata alapján a források célzottabb és specifikusabb felhasználását szolgáló módosítási javaslatok kerülnek átvezetésre a tenyészkos és tenyészbak tenyésztésbe állításának mezőgazdasági csekély összegű támogatásáról szóló 74/2016. (XI. 29.) FM rendeletben. A 2023. április 1-jétől induló kérelem benyújtási időszakban benyújtásra kerülő támogatási kérelmek vonatkozásában a támogatási időszak a tárgyévet megelőző év október 1-jétől tárgyév március 31-éig terjedő időszakig tart, vagyis az állattartók 2022. október 1. és 2023. március 31. között állítanak tenyésztésbe apaállatokat, amelyekre 2023. április 1–30. között igényelhetnek támogatást. A kérelmezők a jelenleg hatályos jogcím rendelet alapján már tenyésztésbe állíthatták a jelen rendelettel kizárásra kerülő kategóriájú apaállatokat, ezért utólagosan szigorúbb támogatási feltételeket előírni egy már eltelt támogatási időszakra nem lehet. Fentiek alapján az ügyfelek érdekeit szem előtt tartva javasoljuk, hogy az egyes állat kategóriák támogathatóságának kizárása csak a 2023. április 1-jétől induló támogatási időszaktól kerüljön bevezetésre, vagyis az ahhoz kapcsolódó 2023. október 1-jétől kezdődő kérelem benyújtási időszaktól történjen az alkalmazása.
7. A sertés ágazat részére nyújtott állatjóléti támogatások feltételeiről szóló 39/2018. (XII. 13.) AM rendelet [a továbbiakban: 39/2018. (XII. 13.) AM rendelet] módosítása technikai jellegű pontosítást tartalmaz. A hatályos 2007. évi XVII. törvény 38. §-a szerint jogszabály eltérő rendelkezése hiányában a kérelmet elektronikus úton kell benyújtani a Magyar Államkincstárhoz (a továbbiakban: Kincstár). Mivel a 39/2018. (XII. 13.) AM rendelet nem írja elő a postai úton történő igénylést, ezért elektronikus űrlap került kialakításra, erre tekintettel a rendeletbe beépítésre kerülnek a gyakorlathoz igazodva az elektronikus kérelembenyújtás szabályai. Az ügyfelek részéről az elektronikus kérelembenyújtás már ismert és alkalmazott gyakorlat. Mivel gyorsítja az eljárást és csökkenti a hibázási lehetőséget, ezért az elektronikus kérelmezéshez kapcsolódó szabályozás az ügyfelek érdekét szolgálja.
A fény, illetve a takarmányozáshoz ivóvíz minőségű víz biztosítására igénybe vehető állatjóléti támogatás a 2023. évben a bizottság 2022/C 426/01 számú közleménye szerinti válságtámogatásként vehető igénybe.
8. A 2021. május 17–28. között lezajlott Európai Bizottsági megfelelőségi vizsgálat előzetes megállapításai, valamint az 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a gyümölcsök és zöldségek, a banán és a tej oktatási intézményekben való biztosításához nyújtott uniós támogatás tekintetében történő alkalmazására vonatkozó szabályokról szóló, 2016. november 3-i (EU) 2017/39 végrehajtási rendelet és az 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a gyümölcsök és zöldségek, a banán és a tej oktatási intézményekben való biztosításához nyújtott uniós támogatás tekintetében történő kiegészítéséről és a 907/2014/EU felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet módosításáról szóló, 2016. november 3-i 2017/40/EU bizottsági felhatalmazáson alapuló rendelet módosítása miatt szükségessé vált az iskolagyümölcs- és iskolazöldség-program végrehajtásáról szóló 15/2021. (III. 31.) AM rendelet ellenőrzésekkel kapcsolatos rendelkezéseinek módosítása, különös tekintettel a termékek vonatkozó uniós jogszabályok szerinti felhasználására, a kísérő oktatási intézkedések (promóciós intézkedések) helyszíni ellenőrzésére, szankcionálására, valamint a kiosztásra kerülő termékek hozzáadott cukor összetevőire vonatkozóan.
Jelenleg hatályos rendelkezés alapján a Kincstár a rendelkezésre álló forráskeret korlátosságára tekintettel az egy adagra jutó támogatási összeg mértékének túllépését előzi meg az arányos csökkentés alkalmazásával. A módosítással az arányos csökkentés alkalmazásának elkerülése a cél, amely ezáltal a Kincstárt is tehermentesíti. Ugyanakkor lehetővé válik, hogy ha a fenntartó több termék kiosztását szeretné, és erre rendelkezik elegendő anyagi forrásokkal is, úgy a szállítóval megállapodva megtéríthesse a szállító felé ezt a különbözetet. A fenntartók több esetben is a támogathatónál nagyobb mennyiséget rendeltek, figyelmen kívül hagyva azt a következményt, hogy a szállító felé a különbözet már nem kerül kifizetésre. Ennek megelőzését célozza a módosítás oly módon, hogy a többletrendelésből származó különbözet ilyen igény esetén megtérítése kerülhessen a fenntartó költségére.
Az Európai Bizottság iskolaprogramokkal kapcsolatos audit megállapításai, valamint az uniós végrehajtási rendeletnek való megfelelés miatt szükséges továbbá a közbeszerzéssel kapcsolatos rendelkezések megjelenítése az iskolagyümölcs-programot szabályozó rendeletben is.
A COVID-járvány, az Ukrajnában zajló háború, valamint a 2022. évi aszályos időszak jelentősen megnövelte mind a gazdák, mind a feldolgozóipar termelési költségeit. Erre tekintettel indokolt a kiosztásra kerülő termékek, valamint a kísérőintézkedések tekintetében igényelhető támogatások mértékének (adagár) emelése.
9. A COVID-járvány, az Ukrajnában zajló háború, valamint a 2022. évi aszályos időszak nagymértékben növelte mind a gazdák, mind a feldolgozóipar termelési költségeit, ezért szükséges az óvoda- és iskolatej program szabályozásáról szóló 19/2021. (V. 5.) AM rendelet alapján kiosztásra kerülő termékek után igényelhető támogatások mértékének emelése. Ezzel egyidejűleg azonban szükséges csökkenteni a termékek osztási napjainak számát, tekintettel a rendelkezésre álló nemzeti forráskeret korlátozottságára.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás