24/2023. (X. 12.) ORFK utasítás
24/2023. (X. 12.) ORFK utasítás
a nyilvánosság számára adható tájékoztatás rendjéről
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában, valamint a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 6. § (1) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv közösségi médiában való megjelenésekor figyelembe veendő szempontok meghatározására, az általa a nyilvánosság számára adható tájékoztatás rendjének részletes szabályozására, valamint az állomány tagjának befolyásolására alkalmas internetes tartalmak megjelentetésének megakadályozása érdekében kiadom az alábbi utasítást:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Hatály
1. Az utasítás hatálya az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szervre (a továbbiakban: Rendőrség) terjed ki.
2. Értelmező rendelkezések
2. Az utasítás alkalmazásában
a) doorstep: olyan sajtótájékoztató, amelyet a tájékoztatás tárgyát képező esemény bekövetkezését követően azonnal vagy rövid időn belül, lehetőség szerint az esemény helyszínén, vagy amennyiben rendőrszakmai vagy egyéb okból indokolt, más helyszínen tartanak meg;
b) felhasználó: a Rendőrség által az internetes felületen közzétett tartalom használója;
c) felhívás: tanúk vagy sértettek jelentkezése céljából a Rendőrség által a nyilvánosság részére intézett közlés, így különösen ismeretlen helyen lévő személy és dolog felkutatása, ismeretlen holttestek, holttestrészek személyazonosságának megállapítása, továbbá megtalált dolog tulajdonoshoz való visszakerülésének elősegítése érdekében;
d) információs társadalommal összefüggő szolgáltató: az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvényben (a továbbiakban: Ekertv.) meghatározott, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatást nyújtó természetes, illetve jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet;
e) internetes felület: olyan weboldal vagy alkalmazás, amelyen keresztül a felhasználók információkat vagy adatokat kaphatnak, küldhetnek vagy megoszthatnak másokkal az internet segítségével;
f) kommunikációs szerv:
fa) az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálat (a továbbiakban: Szolgálat),
fb) a Budapesti Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Osztálya (a továbbiakban: BRFK Kommunikációs Osztály),
fc) a Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Osztálya,
fd) a nem budapesti székhelyű rendőr-főkapitányságok kommunikációs feladatokat ellátó munkatársai;
g) közlemény: a Rendőrség által közzétett hivatalos állásfoglalás, tájékoztatás, a Rendőrség hatáskörébe tartozó üggyel kapcsolatban;
h) moderáció: az adott profil szellemiségének tiszteletben tartása és a kulturált emberi kommunikáció biztosítása érdekében – előzetesen publikált alapelvek figyelembevételével – a felhasználók által írt hozzászólások, kommentek megjelenésének kezelése;
i) országos jelentőségű ügy: kommunikációs szempontból a Rendőrség hatáskörébe tartozó, kiemelt érdeklődésre számot tartó ügy;
j) profil: a közösségi médiában létrehozott személyes vagy szervezeti felhasználói fiók;
k) profil üzemeltetése: a profil rendeltetésszerű használatához szükséges tevékenységek összessége, így különösen a tartalom feltöltése, törlése, hozzászólások figyelemmel kísérése és moderálása, valamint jogsértő tartalmak esetén a szükséges intézkedések megtétele;
l) saját gyártású film: olyan audiovizuális végtermék, amelyet a rendőri szerv saját ötlete alapján, saját erőforrásai vagy vállalkozó bevonásával készít el;
m) sajtónyilvános esemény: a Rendőrség által szervezett minden olyan esemény, amely a médiatartalom-szolgáltatók munkatársai számára nyilvános és nem minősül sajtótájékoztatónak;
n) sajtótájékoztató: a Rendőrség által szervezett olyan rendezvény, amelyre a médiatartalom-szolgáltatók munkatársait a nyilvánosság tájékoztatása céljából meghívják;
o) szinopszis: a saját gyártású film rövid összefoglalója, amely tartalmazza az események főbb fordulópontjait és a karakterek főbb jellemzőit;
p) tartalomfelelős: a közösségi profilon tartalom létrehozásáért, szerkesztéséért, frissítéséért és ellenőrzéséért felelős személy vagy szervezeti elem, aki vagy amely biztosítja, hogy a tartalom megfeleljen a célközönség igényeinek, a jogi és etikai követelményeknek, valamint a minőségi és formai elvárásoknak.
II. FEJEZET
A KOMMUNIKÁCIÓS FELADATOK ELLÁTÁSÁNAK ALAPELVEI
3. A nyilvánosság tájékoztatása a Rendőrség kommunikációs szolgálati ágának feladata. A Rendőrség valamennyi szolgálati ágának, szolgálatának és szakszolgálatának személyi állománya köteles elősegíteni és támogatni a kommunikációs szervek feladatellátását.
4. A kommunikációs szervekkel, valamint az általuk ellátott kommunikációs tevékenységgel szemben alapvető követelmény
a) a jogszerűség;
b) a Rendőrség tekintélyének megőrzése;
c) a hitelesség;
d) a szakmaiság;
e) a pártatlanság;
f) a gyors reagálóképesség;
g) a közérthetőség;
h) az egységesség;
i) a következetesség.
5. A Szolgálat válságkommunikációs tervet készít, amelynek alapvető célja, hogy egy előre nem látható krízisesemény bekövetkezése esetén felkészítse a döntéshozókat, illetve a kommunikációs szervek munkatársait a tájékoztatási nehézségek hatékony kezelésére. A vármegyei (fővárosi) rendőr-főkapitányságok válságkommunikációs tervet készítenek, és azt évente felülvizsgálják.
6. A Rendőrség kommunikációs felületei:
a) a hivatalos honlapja: www.police.hu;
b) a Facebook-profilja: Magyar Rendőrség (www.facebook.com/PoliceHungaryOfficial);
c) a Twitter-profilja: Magyar Rendőrség (twitter.com/police_HU);
d) a YouTube-videócsatornája: PoliceHungary (www.youtube.com/user/policehungary);
e) az Instagram-profilja: Magyar Rendőrség (www.instagram.com/police_HU/);
f) a TikTok-profilja (www.tiktok.com/@hungarian_police);
g) a belső honlapja: My.police.hu (https://my.police.hu);
h) a Zsaru Magazin (https://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/legfrissebb-hireink/zsaru-magazin);
i) a karrierweboldala: www.karrier.police.hu;
j) a Legyél Te is Rendőr! Facebook-profil (www.facebook.com/legyelteisrendor);
k) az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Baleset-megelőzési Bizottság (a továbbiakban: ORFK-OBB) Facebook-profilja (www.facebook.com/balesetmegelozes);
l) az ORFK-OBB portálja (www.kreszvaltozas.hu);
m) az Adatvédelmi Portál (https://adatvedelem.police.hu);
n) az ügyintézési portál (https://ugyintezes.police.hu).
7. A 6. pont a)–h) alpontjában megjelölt felületek tartalomfelelőse a Szolgálat. A 6. pont i)–j) alpontjában megjelölt felületek tartalomfelelőse az Országos Rendőr-főkapitányság Személyügyi Főigazgatóság. A 6. pont k)–l) alpontjában megjelölt felületek tartalomfelelőse az ORFK-OBB. A 6. pont m)–n) alpontjában megjelölt felületek tartalomfelelőse az ORFK Hivatal.
8. A rendőr-főkapitányságoknak a Magyar Távirati Iroda Országos Sajtószolgálatával (a továbbiakban: MTI OS) szerződést kell kötniük az MTI OS által biztosított felületnek a közleményeik szöveghű, teljes terjedelemben történő közzététele lehetőségének biztosítása érdekében.
III. FEJEZET
A RENDŐRSÉG KOMMUNIKÁCIÓS FELADATOKAT ELLÁTÓ SZERVEI
9. A Szolgálat ellátja a Rendőrség szervei kommunikációs tevékenységének szakmai irányítását, végrehajtja az Országos Rendőr-főkapitányság (a továbbiakban: ORFK), valamint a Rendőrség egyes feladatok ellátására létrehozott szervei kommunikációs tevékenységét.
10. A rendőr-főkapitányságok kommunikációs szervei (a továbbiakban együtt: szakirányított kommunikációs szervek) szakmai tevékenységük során kötelesek a Szolgálat által szóban vagy írásban meghatározottaknak megfelelően eljárni.
11. A Szolgálat a szakmai irányítás keretében különösen
a) intézkedik a kommunikációs tevékenység országosan egységes végrehajtására;
b) előkészíti a Rendőrség kommunikációs tevékenységére irányadó belső normák szakmai tervezetét;
c) továbbképzésekkel, szakmai iránymutatásokkal, kommunikációs protokoll készítésével segíti a Rendőrség kommunikációs tevékenységének egységes gyakorlatát;
d) koordinálja, elemzi, értékeli a Rendőrség kommunikációs tevékenységét, intézkedéseket tesz az észlelt hibás vagy jogszabálysértő gyakorlat megszüntetése érdekében;
e) végrehajtja a szakirányított kommunikációs szervek szakmai ellenőrzését;
f) javaslatokat fogalmaz meg a szakirányított kommunikációs szervek hatékony szakmai működéséhez szükséges feltételek biztosítása érdekében;
g) dönt egyes ügyek kommunikációs szempontból országos jelentőségűvé nyilvánításáról;
h) előzetesen véleményezi a szakirányított kommunikációs szervek munkatársai munkaköri leírásának szakmai tartalmát;
i) véleményezési jogot gyakorol a Szolgálat állományába nem tartozó kommunikációs munkatársak kiválasztásában, teljesítményértékelésében;
j) a szakirányított kommunikációs szervek megkövetelt reagálóképességének biztosítása érdekében megteszi a szükséges intézkedéseket, így különösen utasítást ad kommunikációs reakció végrehajtására, személyügyi javaslatot tesz, amely azonban nem köti a munkáltatói jogkört gyakorló vezetőt a személyügyi döntésekben.
12. A Szolgálat a szakirányított kommunikációs szervek részére hozzáférhető nyilvántartást vezet a kommunikációra vonatkozó
a) jogszabályokról, közjogi szervezetszabályozó eszközökről,
b) a Szolgálat által meghatározott hatályos írásbeli és a szakmai irányítás keretében tett szóbeli utasításokról, intézkedésekről,
és gondoskodik a nyilvántartás szükség szerinti aktualizálásáról.
13. A Szolgálat a szolgálati út mellőzésével biztosítja a szakirányított kommunikációs szervek számára a soron kívüli konzultáció lehetőségét.
14. Az ORFK-n a Szolgálat vezetője látja el a szóvivői feladatokat. A rendőr-főkapitányságokon önálló szóvivői munkakört kell kialakítani, amelyben hivatásos állományú személyt kell foglalkoztatni.
15. A Budapesti Rendőr-főkapitányságon (a továbbiakban: BRFK) és a Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányságon (a továbbiakban: Pest VMRFK) Kommunikációs Osztály működik.
16. A Heves Vármegyei Rendőr-főkapitányság, a Komárom-Esztergom Vármegyei Rendőr-főkapitányság, a Nógrád Vármegyei Rendőr-főkapitányság, a Tolna Vármegyei Rendőr-főkapitányság, a Vas Vármegyei Rendőr-főkapitányság és a Zala Vármegyei Rendőr-főkapitányság esetében legalább egy, önálló munkakört betöltő sajtóreferenst kell foglalkoztatni.
17. A 15–16. pontban nem szerepeltetett vármegyei rendőr-főkapitányságokon legalább kettő, önálló munkakört betöltő sajtóreferenst kell foglalkoztatni.
18. A kommunikációs szervek a rendőri szervek első számú vezetőinek közvetlen alárendeltségébe tartoznak.
19. A kommunikációs tevékenység folyamatossága és a reagálóképesség érdekében
a) a Szolgálat és a BRFK Kommunikációs Osztály 24 órás sajtóügyeletet működtet;
b) a kommunikációs szervek állományát vezényléses szolgálati időrendszerben kell foglalkoztatni;
c) a vármegyei rendőr-főkapitányságok kommunikációs szervei esetében a szolgálatot, az egyes sajtóreferensek szolgálatainak kezdő időpontját és végét úgy kell tervezni, hogy – a foglalkoztatott sajtóreferensek számára, az előre tervezhető napi feladatokra és rendezvényekre is figyelemmel – feladataikat maradéktalanul végre tudják hajtani, a fennmaradó, az egyes sajtóreferensek napi szolgálati idejével le nem fedett időszakban pedig készenléti szolgálat ellátásával kell biztosítani a folyamatos ügymenetet.
20. A sajtóügyelettel nem rendelkező vármegyei rendőr-főkapitányság vezetőjének a Szolgálat vezetőjéhez intézett előzetes igénybejelentése alapján a Szolgálat Sajtóügyelete – a Szolgálat vezetője által meghatározottak szerint – hivatali munkaidőn kívül biztosítja az érintett vármegyei rendőr-főkapitányság készenléti feladatainak ellátását, amennyiben arról az érintett vármegyei rendőr-főkapitányság saját állományának készenléti szolgálatával nem képes gondoskodni.
21. A Szolgálat a Rendőrség honlapján közzéteszi a szóvivők, a sajtóügyeletesek, valamint a sajtóreferensek nevét, rendfokozatát, fényképét, beosztási helyét és telefonos, valamint e-mail-elérhetőségét. Az adatváltozást a területi szervek haladéktalanul jelentik a Szolgálat felé.
IV. FEJEZET
A NYILVÁNOSSÁG TÁJÉKOZTATÁSÁNAK RENDJE
3. Általános szabályok
22. A nyilvánosság tájékoztatása céljából a Rendőrség szervei a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező kommunikációs szerv közreműködésével adhatnak felvilágosítást a médiatartalom-szolgáltatók, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatók számára.
23. A Rendőrség szervei a nyilvánosságot
a) közvetlenül különösen
aa) a Rendőrség hivatalos honlapján,
ab) a 6. pont b)–f) alpontjában felsorolt rendőrségi közösségimédia-felületeken,
ac) a Rendőrség kiadványain,
ad) az MTI OS felületen,
ae) a 6. pont m) alpontja szerinti Adatvédelmi Portál felületen elérhető közérdekű adatokat tartalmazó általános, különös és egyedi közzétételi listákon keresztül;
b) közvetetten különösen
ba) doorstep, sajtótájékoztató,
bb) egyéni interjú, riport,
bc) tájékoztatás kérésére (megkeresésre) adott írásbeli vagy szóbeli válasz,
bd) sajtónyilvános esemény
útján
24. A 23. pontban meghatározott rendőrségi tájékoztatás megszervezéséért és eredményes végrehajtásáért a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező kommunikációs szerv felelős.
25. A Szolgálat vezetője elrendelheti események vagy programok kommunikációjának központi koordinációját.
26. A kommunikációs szervek törekszenek arra, hogy a rendőrségi szempontból releváns eseményekről az első tájékoztatás a Rendőrség 6. pontban felsorolt kommunikációs csatornáin, illetve a saját közösségimédia-felületein jelenjen meg. A tartalom közzététele párhuzamosan több csatornán is lehetséges, az adott felület stílusához igazodó formában és módon.
27. A tájékoztatás csatornájának kiválasztásakor az aktuális tartalomfogyasztási szokások mellett figyelembe kell venni az adott kommunikációs csatorna célközönségét. Kerülni kell ugyanakkor egy központilag kommunikált esemény vagy program ugyanazon csatornán történő többszöri ismétlését.
28. Az információ közreadása formájának és időpontjának meghatározása, valamint a kommunikációs szervek állományába nem tartozó nyilatkozó kommunikációs felkészítése a kommunikációs szervek kötelezettsége.
29. A kommunikációs szervek kommunikációjuk tartalmi elemeit illetően egyeztetnek az adott szerv érintett szakterületének vezetőjével.
30. A kommunikációs szervek közlései nem tartalmazhatnak a Rendőrség jogsértésekkel szembeni fellépésének, valamint bűnfelderítési módszereire vonatkozó, eljárásai eredményességét hátrányosan befolyásoló információt, valamint minősített adatot, illetve – az érintett jogszabályi előírásoknak megfelelő hozzájárulása vagy jogszabály eltérő rendelkezése hiányában – nem nyilvános személyes adatot.
31. A kommunikációs szervek kezdeményezhetik a Rendőrség bűnmegelőzési és baleset-megelőzési szerveinél a lakosság számára megelőzési ajánlások, felhívások elkészítését és kiadását.
32. A kommunikációs szervek díjkitűzésekkel kapcsolatos közleményeket tesznek közzé a Rendőrség weboldalán a szakmai szervek kérésére. Ezek visszavonásáról – kérésre – haladéktalanul gondoskodnak.
33. A rendőrségi felhívások és azok visszavonásának közzététele a kommunikációs szervek feladata. A visszavonás közzététele során a felhívással azonos módon kell eljárni, így biztosítva azt, hogy arról a felhívást átvevők megfelelő módon értesüljenek.
34. A nyilvánosságra hozott közleményt, felhívást a kommunikációs szervek a lehető legrövidebb időn belül megküldik az érintett ügyben eljáró szervnek.
35. A kommunikációs szervek kiemelt figyelemmel kísérik a Belügyminisztérium, valamint a Rendőrség más szerveinek kommunikációját, indokolt esetben soron kívül egyeztetést kezdeményeznek, és megteszik a szükséges intézkedéseket a nyilvánosság tájékoztatásában megjelenő esetleges ellentmondások feloldása érdekében.
36. A kommunikációs szervek médiamonitoring tevékenységük keretében figyelemmel kísérik a médiatartalom-szolgáltatók és az adott ügyekben meghatározó közösségimédia-felületek Rendőrséget érintő közléseit.
37. A kommunikációs szervek mérlegelés nélkül soron kívül jelentést tesznek az állományilletékes parancsnoknak, ha a Rendőrség érintett szervének tevékenységébe vetett közbizalom gyengítésére alkalmas közlést észlelnek.
38. Rendőrségi közlemény MTI OS felületén történő publikálására a Szolgálat vezetőjének döntése alapján, illetve a rendőr-főkapitányság vezetőjének hozzájárulásával kerülhet sor. A területi szerv kommunikációs munkatársa jelenti a Szolgálat ügyeletének a közlemény publikálását.
39. A Zsaru Magazin online felületén megjelenő tartalmak alapvető célja a rendőri tevékenység szakszerű, köznapi nyelven történő bemutatása.
4. A sajtótájékoztató
40. A Rendőrség sajtótájékoztatóinak megszervezése és lebonyolítása a kommunikációs szervek kizárólagos feladata, a személyi, anyagi és technikai feltételek biztosításáról az érintett költségvetési szerv köteles gondoskodni. Amennyiben azt a körülmények indokolják, sajtótájékoztató online is tartható.
41. A szakirányított kommunikációs szervek a tervezett sajtótájékoztató időpontjáról és témájáról – a megrendezésről hozott döntést követően haladéktalanul – értesítik a Szolgálat vezetőjét, aki indokolás mellett megtilthatja annak megtartását.
5. Nyilatkozattétel
42. A Rendőrség hatáskörébe tartozó ügyekben médiatartalom-szolgáltató megkeresésére
a) az országos rendőrfőkapitány, az illetékes vármegyei (fővárosi) rendőrfőkapitány vagy helyettesei eltérő döntésének hiányában a szóvivő jogosult nyilatkozni;
b) a kommunikációs szerv javaslatára a Rendőrség megkeresett szerve vezetőjének döntése alapján
ba) a megkeresés tárgya szerint érintett szolgálati ág, szolgálat vagy szakszolgálat vezetője tesz nyilatkozatot,
bb) egyedi nyilatkozattételre – hozzájárulásukkal – kijelölhetők az egyes ügyek előadói vagy az ügyek elintézésében közreműködők.
43. A 42. pont b) alpont ba) pontjában foglaltakra figyelemmel a vezetői megbízással vagy kinevezéssel rendelkezők munkaköri leírásában szerepeltetni kell a feladatkörükkel összefüggő nyilatkozattételi kötelezettséget.
44. A polgári ruhás alapellátási normába sorolt állomány a közlés témájától függően – lehetőség szerint – társasági vagy gyakorló ruházatban nyilatkozik.
45. A kommunikációs szervek munkatársait szolgálati elöljárójuk kötelezheti arra, hogy megjelenjenek a rendőri szempontból releváns helyszínen, eseményen. A Szolgálat vezetője vagy a Szolgálat sajtóügyeletese az állományilletékes parancsnok útján javaslatot tehet a kommunikációs munkatársak számára, hogy a releváns helyszínen, eseményen megjelenjenek.
46. A Rendőrség személyügyi kérdéseiről, országos jelentőségű ügyről, rendkívüli vagy váratlan eseményekről történő – tények közlésén túlmenő – nyilatkozattételhez a rendőrség szolgálati szabályzatáról szóló 30/2011. (IX. 22.) BM rendelet (a továbbiakban: Szolgálati Szabályzat) 99. § (3) bekezdésében meghatározott hozzájárulás iránti kérelmet a Szolgálat vezetője útján kell az országos rendőrfőkapitányhoz felterjeszteni.
47. A kommunikációs szerveknek a médiatartalom-szolgáltató részére adott nyilatkozat esetén – ha annak tartalma indokolja – a médiatartalom-szolgáltatótól a közreadást megelőzően kérni kell a közlés tervezetének megküldését, illetve a hangfelvétel meghallgatásának vagy a képfelvétel megtekintésének lehetővé tételét (előzetes revízió). Az előzetes revíziótól eltekinteni akkor lehet, ha annak végrehajtása a közlés tervezett időpontjára tekintettel már nyilvánvalóan nem lehetséges, vagy ha a Rendőrség sajtótájékoztató keretében, illetve írásban kiadott közlemény vagy médiatartalom-szolgáltatói megkeresésre írásos válasz formájában adott tájékoztatást.
6. Megkeresések megválaszolása
48. A kommunikációs szervek a nyilvánosság tájékoztatása céljából a médiatartalom-szolgáltatóktól érkező megkeresésekre a megkeresés tudomásukra jutásától számított négy órán belül, dokumentálható formában kötelesek reagálni, érdemi válasz e határidőn belül történő megadhatósága lehetőségének hiányában jelezve, hogy a válaszadás előkészítése megkezdődött.
49. A médiatartalom-szolgáltatóktól érkező megkereséseket a kommunikációs szervek a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény (a továbbiakban: Smtv.) 9. §-ában, valamint a 4. pont f) alpontjában foglaltakra figyelemmel, a szükséges szakmai egyeztetéseket is beleértve a lehető legrövidebb idő alatt válaszolják meg. A válaszadás időpontjának megválasztása során – az Smtv. által előírt tájékoztatási kötelezettség lehető legrövidebb idő alatt történő teljesítésének általános követelményét szem előtt tartva – mérlegelni szükséges a Rendőrség szakmai és szervezeti érdekeit, így különösen a tájékoztatáskéréssel érintett eljárás eredményes lefolytatásához, az eljárási cselekmények folyamatosságához és zavartalanságához fűződő szakmai érdekeket.
50. A kommunikációs szervek az információs társadalommal összefüggő szolgáltatást nyújtó személyek részére is tájékoztatást adnak, amennyiben a megkeresésből egyértelműen kitűnik, hogy annak célja a nyilvánosság tájékoztatása.
51. Nem adható tájékoztatás, ha a közösségimédia-felületeken belül nem nyilvánosan elérhető profil vagy csoport kér tájékoztatást, és a felület nem érhető el anélkül, hogy annak megtekintője is regisztrálna az adott közösségimédia-felületre vagy az adott csoportba.
52. A kommunikációs szervek kizárólag a Rendőrség érintett szervének hatáskörébe tartozó és illetékességi területét érintő ügyekben, eseményekről adhatnak tájékoztatást a nyilvánosság számára. Amennyiben a kérelemben megjelölt ügy nem tartozik a megkeresett szerv hatáskörébe vagy illetékességébe, e tény közlése mellett a megkeresőt tájékoztatni kell – amennyiben az ismert – a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervről.
53. A médiatartalom-szolgáltatók egyszerűen megválaszolható, nyilvánvaló vagy közismert tényekre irányuló megkeresései a kommunikációs munkatárs által rövid úton, szóban is megválaszolhatók. A megkeresés tényét és teljesítésének módját ebben az esetben is dokumentálni kell.
54. A kommunikációs szervek statisztikai adatszolgáltatás esetén kötelesek a vármegyei (fővárosi) rendőr-főkapitányság elemző-értékelő szakterületének bevonásával az ORFK szakmailag érintett főigazgatóságával vagy szolgálatával – a bűnügyi szolgálati ágat érintő adatok esetében az ORFK Bűnügyi Főigazgatóság Bűnügyi Elemző-értékelő Főosztállyal, a rendészeti szakterülethez tartozó szolgálati ágakat érintő adatok esetében az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Rendészeti Elemző-Értékelő Osztállyal – egyeztetni. A szakirányított kommunikációs szervek az egyeztetést követően a megkereső részére kiadni tervezett tartalmat a Szolgálathoz terjesztik fel, amely azt jóváhagyja, vagy – országos jelentőségű, illetve kiemelt érdeklődésre számot tartó ügyben, valamint ilyen tartalmú előzetes utasítás esetén – a továbbítandó tartalmat jóváhagyásra az országos rendőrfőkapitány vagy a szakterület szerint érintett helyettese részére felterjeszti.
55. A nyilvánosság közérthető tájékoztatása érdekében a megkereső részére adott minden statisztikai adatszolgáltatáshoz – a helyes következtetések levonására alkalmas, indokolt mértékű – magyarázatot vagy értelmezést kell adni.
56. A büntetőeljárással összefüggő, a nyilvánosság tájékoztatása céljából érkezett megkeresés megválaszolása előtt vizsgálni kell, hogy a kérelem megfelel-e a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény (a továbbiakban: Be.) 107. § (3) bekezdésében foglaltaknak, valamint azt, hogy nem áll-e fenn a Be. 109. § (1) bekezdésében foglalt, a tájékoztatást kizáró körülmény.
57. A folyamatban lévő ellenőrzésekre, valamint a lefolytatott ellenőrzés megállapításaira vonatkozó tájékoztatáshoz a kommunikációs szerv előzetesen beszerzi az ellenőrzést elrendelő vezető jóváhagyását.
7. Kép- és hangfelvételek kiadása a médiatartalom-szolgáltatók részére
58. A Rendőrség szervei a rendőri intézkedések képi rögzítése során törekszenek arra, hogy a médiatartalom-szolgáltatók részére ellenőrzött formában eljuttatható képanyagok készüljenek. A jelentős médiaérdeklődésre számot tartó, előre tervezett akciók előkészítése és végrehajtása során, valamint országos jelentőségű ügyekben figyelmet kell fordítani a médiatartalom-szolgáltatók részére a kommunikációs szervek által kiadható, a szakmai érdekek érvényesülését nem veszélyeztető, de a rendőri tevékenység bemutatására alkalmas, a személyiségi jogok figyelembevételével rögzített helyszíni képfelvételek elkészítésére.
59. Ha a közzétételre szánt tartalom részét képező kép- és hangfelvétel készítéséhez és felhasználásához törvényi vagy az Európai Unió kötelező jogi aktusában meghatározott rendelkezések alapján az érintett hozzájárulása szükséges, azt az 1. melléklet szerinti írásos nyilatkozat formájában kell beszerezni, amelynek hiányában felvétel nem készíthető, az így készített felvételeket haladéktalanul törölni kell. A hozzájáruláshoz kötött felvétel alatt különösen az egyedi természetes személy vagy a másokkal együtt, de kiemeléssel bemutatott, egyértelműen azonosítható személy ábrázolása értendő.
60. Az 59. pontban meghatározott hozzájárulás visszavonása esetén a már közzétett kép- és hangfelvételt haladéktalanul törölni kell.
61. Amennyiben a nyilvános eseményekről, rendezvényekről, a táj- és utcarészletekről készült felvételekre a képmás nyilvánosságra hozatalának tilalma azért nem vonatkozik, mert az ábrázolás módja nem egyéni, vagy a felvétel összhatásában örökít meg a nyilvánosság előtt lezajlott eseményeket, a természetes személyek nem egyedi személyként, hanem mint sokaság, a tömeg részei láthatók, az érintett hozzájárulásának beszerzése nem szükséges.
62. A Rendőrség által a rendőri intézkedésről készített kép- vagy hangfelvételeknek, a Rendőrség által üzemeltetett térfigyelő rendszerek rögzített felvételeinek – a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Rtv.) 42. § (5f) bekezdésében meghatározottak szerint törvényben előírt tájékoztatási kötelezettség teljesítése céljából – a médiatartalom-szolgáltatónak a vonatkozó jogszabályi előírások maradéktalan betartásával történő kiadására a Szolgálat vezetőjének engedélyével kerülhet sor.
8. Lapszemle
63. A kommunikációs szervek munkanapokon a székhelyükön működő valamennyi médiatartalom-szolgáltatónak a Rendőrséggel, a Rendőrség tevékenységével összefüggő közléseiből az elmúlt 24 órára vonatkozó lapszemlét készítenek, majd azt az állományilletékes parancsnok által előre meghatározott címzetti kör részére eljuttatják. A médiatartalom-szolgáltatók munkaszüneti és pihenőnapokon közzétett közléseit a munkaszüneti vagy a pihenőnapot követő első munkanapon készülő lapszemle tartalmazza.
64. A szakirányított kommunikációs szervek az általuk készített lapszemle elkészítését követő egy órán belül a reakciót igénylő, valamint a Rendőrség megítélését negatívan befolyásoló tartalmakat a Szolgálat Sajtóügyeletére elektronikus úton felterjesztik.
9. A sajtó-helyreigazítás szabályai
65. A rendőri szervek első számú vezetői a kommunikációs szerveken keresztül is fellépnek a vezetésük, irányításuk alatt álló szervet érintő megalapozatlan közléssel szemben.
66. Amennyiben a Rendőrséggel kapcsolatban médiatartalom-szolgáltató valótlan tényt állít, híresztel vagy valós tényeket hamis színben tüntet fel, az érintett szerv vezetőjének előzetes engedélyét követően a kommunikációs szerv haladéktalanul írásbeli megkeresésben kezdeményezi, hogy a közlés kiadója azt megfelelő módon javítsa ki.
67. A 66. pontban meghatározott megkeresés eredménytelensége esetén a kommunikációs szerv a feladatkörében érintett szakterülettel egyeztetett módon és tartalommal kezdeményezheti az Smtv. 12. § (1) bekezdése szerinti sajtó-helyreigazítási kérelem sajtószervhez történő benyújtását.
68. Sajtó-helyreigazítási eljárás kizárólag a Szolgálat vezetőjének előzetes tájékoztatását követően indítható. Az eljárás befejezéséről és annak eredményéről a Szolgálat vezetőjét haladéktalanul tájékoztatni kell.
69. Amennyiben a médiatartalom-szolgáltató a sajtó-helyreigazítás iránti kérelmet határidőben nem teljesíti, és a sajtó-helyreigazítási igényt az érintett rendőri szerv polgári perben kívánja érvényesíteni, az érintett kommunikációs szerv a szerv vezetőjének erre irányuló döntését követően a kereset benyújtásához szükséges iratokat haladéktalanul továbbítja az illetékes rendőri szerv perképviselet ellátására jogosult szervezeti elemének.
70. A sajtó-helyreigazítási per megindításáról és annak befejezéséről, valamint eredményéről a Szolgálat vezetőjét haladéktalanul tájékoztatni kell.
71. Amennyiben az információs társadalommal összefüggő szolgáltató által megjelentetett tartalomban a Rendőrséggel kapcsolatban valótlan tényt állítanak, híresztelnek, vagy valós tényeket hamis színben tüntetnek fel, az érintett rendőri szerv vezetőjének erre irányuló döntését követően a kommunikációs szerv az Ekertv. 7. §-ára történő hivatkozással, írásbeli megkeresésben kezdeményezi a tartalomszolgáltatónál a közlés megfelelő kijavítását.
72. A 71. pontban meghatározott megkeresés eredménytelensége esetén a kifogásolt információ eltávolítása érdekében a felhívást a kommunikációs szerv – az Ekertv. 8–10. §-ában foglaltakra figyelemmel – a közvetítő szolgáltató felé is kezdeményezi.
73. Amennyiben a tartalomszolgáltató vagy a közvetítő szolgáltató haladéktalanul nem intézkedik a közlemény módosítása, illetve a kifogásolt információ eltávolítása iránt, a személyiségi jogi sérelemmel összefüggő polgári per megindításáról a kommunikációs szerv javaslata alapján az érintett rendőri szerv vezetője dönt. A szerv vezetőjének erre irányuló döntését követően a kommunikációs szerv a kereset benyújtásához szükséges iratokat haladéktalanul továbbítja az illetékes rendőri szerv perképviselet ellátására jogosult szervezeti elemének.
V. FEJEZET
A RENDŐRSÉG KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN VALÓ MEGJELENÉSE
10. A rendőrségi közösségi médiatartalom létrehozásának és működtetésének szabályai
74. A közösségi média szabályozott rendőrségi használatának alapvető célja, hogy a Rendőrség a nyilvánosságot az internetes felületek felhasználóinak szélesebb körű elérésével, kötetlenebb hangvételben tájékoztassa; a Rendőrség tevékenységét népszerűsítse, annak munkájába vetett közbizalmat növelje, társadalmi elismertségét tovább erősítse.
75. Közösségi médiában profilt az ORFK, annak szervezeti egységei és szervezeti elemei, valamint a Rendőrség területi és helyi szervei (a továbbiakban együtt: létrehozó szerv) kizárólag a jogszabályban meghatározott feladatkörük ellátásával összefüggésben hozhatnak létre.
76. A 74. pontban meghatározott célból létrehozott profilt a létrehozó szerv üzemelteti.
77. A profil létrehozásához olyan, kizárólag erre a célra létrehozott rendőrségi funkcionális e-mail-cím használható, amelynek elnevezése összhangban van a létrehozó szerv elnevezésével vagy tevékenységével. A létrehozáshoz használt e-mail-cím más kapcsolattartásra nem használható.
78. A profil létrehozását az országos rendőrfőkapitány engedélyezi.
79. A létrehozó szerv vezetője a 2. melléklet szerinti kérelmet megküldi a Szolgálat vezetőjének. A Szolgálat vezetője a profil létrehozásáról szóló kérelmet a szakmai állásfoglalásával és javaslatával együtt terjeszti fel az országos rendőrfőkapitánynak. A Szolgálat a kérelmet, a 2. mellékletet, az országos rendőrfőkapitány jóváhagyását és a területi szerv részére küldött átiratot a Rendőrség ügyviteli rendszerében rögzíti, és 5 évig megőrzi.
80. Az egységes rendőrségi megjelenés érdekében a létrehozó területi és helyi szervek a profil nevét a központi közösségimédia-felületek elnevezéséhez igazítják.
81. A közösségi médiában a létrehozó szerv a profil jellemzőinek megadásakor feltünteti annak moderációs elveit, a telefonos és az egyéb elérhetőségeket. Ennek keretében feltünteti azt is, hogy a profil nem a lakosság és a Rendőrség közötti hatósági kapcsolattartás céljából jött létre, nem panaszfelvételre, feljelentés, illetve bejelentés megtételére szolgál, azonban a felületen fel kell tüntetni a felsoroltak megtételének lehetséges módjait is.
82. A létrehozó szerv kezdeményezi a profil hitelesítését, amennyiben arra a szolgáltató lehetőséget biztosít.
83. A létrehozott profil profilképeként a rendőri szervre utaló fénykép vagy logó használható.
84. A létrehozó szervek az előző hónap adatairól a Szolgálat vezetője által meghatározott formában és adattartalommal kötelesek minden hónap 10. napjáig a Szolgálat részére statisztikai adatszolgáltatást teljesíteni.
11. A közösségi médiában közzétett tartalom szabályozása, a tartalomért való felelősség
85. A közösségi médiában létrehozott tartalomért a profilt üzemeltető és a tartalmat feltöltő rendőri szerv, szervezeti egység vagy szervezeti elem felel. A tartalomszolgáltatásért való felelősséget az adott szerv, szervezeti egység, a szervezeti elem működési okmányában, valamint a feladatvégrehajtásért felelős személyek munkaköri leírásában szerepeltetni kell.
86. A közösségi médiában törekedni kell önálló tartalmak létrehozására, emellett a közzétett információk alapja lehet a rendőrségi honlapon már megjelentetett más tartalom is. Az ilyen célú másodközlés esetén ügyelni kell arra, hogy a tájékoztatás nyelvezete, hangvétele és szövege közvetlenebb, kötetlenebb megfogalmazású, a közösségi oldal arculatához, szellemiségéhez illeszkedő legyen.
87. Más rendőri szerv által létrehozott közösségi profil tartalmát, valamint a police.hu oldalon közzétett cikket az ORFK profilja bármikor átveheti és publikálhatja.
88. A profilon megjelentetni kívánt felvétel közzétételéhez a publikálásra javaslatot tevő rendőri szerv szerzi be a feladatkörében érintett szakmai vezető hozzájárulását, valamint az érintett 59. pontban meghatározott hozzájárulását.
89. Közösségi oldalon egy felhívás Rendőrség honlapján megjelentetett tartalmát akkor lehet közzétenni, ha az aktualitását vesztett felhívás a felhasználók által megosztott tartalomból is törlődik. Amennyiben ez nem kivitelezhető, a felhívások ilyen jellegű közzétételére nem kerülhet sor.
90. A profil üzemeltetésére kijelölt személy a szerkesztett tartalomhoz fűzött hozzászólást köteles moderálni.
91. A profil tárgyköréhez, arculatához nem illeszkedő, trágár, szexuális tartalmú, fenyegető, gyűlöletet keltő, rágalmazó, becsületsértő, politikai tartalmú, kereskedelmi jellegű hozzászólást és termékmegjelenítést, reklámot tartalmazó bejegyzést, illetve azokat, amelyek szerzői jogokat sérthetnek, vagy egyéb módon jogsértők, indokolatlan késedelem nélkül, a tudomásszerzést követően törölni kell. Az e pontban foglaltakat az adott profil moderációs elveiben rögzíteni kell.
12. A profil megszüntetése
92. A létrehozott profil törölhető
a) a létrehozó szerv saját elhatározásából,
b) a profil működési engedélyének visszavonásával, egyben a profil törlésére való utasítással.
93. Amennyiben a létrehozó szerv a már létrehozott profilt saját elhatározásból meg kívánja szüntetni, az erre vonatkozó, indokolással ellátott javaslatát a Szolgálat vezetőjén keresztül terjeszti fel az országos rendőrfőkapitányhoz.
94. Szakmai irányítói jogkörében eljárva a Szolgálat vezetője a nem megfelelően üzemeltetett profil törlését írásban, indokolással ellátva kezdeményezheti az országos rendőrfőkapitánynál.
95. Az országos rendőrfőkapitány a profil megszüntetésére vonatkozó döntését a Szolgálat vezetőjén keresztül küldi meg a létrehozó szerv vezetőjének.
96. A profilt az erre vonatkozó utasítás kézhezvételét követő munkanapon a létrehozó szerv köteles törölni, és erről a Szolgálat vezetőjét legkésőbb a következő munkanapon írásban értesíteni.
VI. FEJEZET
A RENDŐRSÉG SZEMÉLYI ÁLLOMÁNYÁBA TARTOZÁSRA VONATKOZÓ INFORMÁCIÓK INTERNETES FELÜLETEN NYILVÁNOSSÁGRA HOZATALÁNAK SZABÁLYAI
97. Az e fejezetben foglalt szabályozás célja, hogy
a) az internetes felületen a rendőrségi állományba tartozás tényének nyilvánosságra hozatala miatt a Rendőrség hivatásos állományú tagja, a rendvédelmi igazgatási alkalmazott, a szerződéses határvadász, a munkavállaló (a továbbiakban: állomány tagja), illetve közeli hozzátartozója ne legyen kitéve a hivatali kötelezettséggel összefüggésben illetéktelen befolyásolásnak, a rendőri foglalkoztatásra visszavezethető esetleges fenyegetésnek,
b) a Rendőrség működésébe vetett közbizalom csorbítására alkalmas, így különösen a rendvédelmi hivatás etikai alapelveivel össze nem egyeztethető véleménynyilvánításokat megelőzze.
98. Az állomány tagja az internetes felületen magánszemélyként történő megnyilvánulásakor vagy magánvéleménye kinyilvánításakor
a) a Rendőrség állományába tartozásának tényét,
b) a beosztását, a munkakörét,
c) hivatásos állományú vagy szerződéses határvadász esetében a rendfokozatát, valamint
d) a Rendőrség állományába tartozására utaló felvételt
nem hozhatja nyilvánosságra.
99. Az utasítás alkalmazása szempontjából a 98. pontban meghatározott adatok internetes felületen történő nyilvánosságra hozatalának kell tekinteni azt is, ha azokat az állomány tagja az internetes felületen történő regisztrálásakor mások számára is hozzáférhető módon rögzíti.
100. Ha az állomány tagja a 98. pontban meghatározott adatokat internetes felületen már nyilvánosságra hozta, és az érintett internetes felületen magánszemélyként kíván megnyilvánulni, vagy a magánvéleményét kívánja kinyilvánítani, úgy ezt megelőzően köteles a 98. pontban meghatározott adatok internetes felületről történő törléséről gondoskodni, vagy azokat mások számára hozzáférhetetlenné tenni.
101. A 98. és a 100. pontban foglaltakat nem kell alkalmazni, ha az állomány tagja magánszemélyként történő megnyilvánulására vagy a magánvéleménye kinyilvánítására
a) a szolgálati időn kívül végzett tudományos, oktatói, művészeti, lektori, szerkesztői, a jogi oltalom alá eső szellemi tevékenységével összefüggésben,
b) a Rendőrség által szerkesztett és kiadott sajtótermékben vagy
c) a Rendőrség által a 6. pontban meghatározott felületen közzétett tartalomban
kerül sor.
102. A 98. és a 100. pontban foglaltakat nem kell alkalmazni az állomány tagja magánszemélyként történő megnyilvánulásakor, ha
a) a kommunikációs szervek tagjaként célzottan a nyilvánosságnak szánt kiadványban, valamint a médiatartalom-szolgáltatók által közölt tartalomban munkaköri feladatának ellátásával összefüggésben szerepel, az e tartalom felhasználásakor vagy megosztásakor;
b) a nyilatkozattételre kijelölt munkatársként a médiatartalom-szolgáltatók által közölt tartalomban munkaköri feladatának ellátásával összefüggésben szerepel, az e tartalom felhasználásakor vagy megosztásakor;
c) az a Rendőrség által készített kiadványokban történik, vagy ha ilyenekhez készített felvételeken szerepel, az e tartalom felhasználásakor vagy megosztásakor;
d) a közzétételt az állományilletékes parancsnoka írásban engedélyezi, és
da) az állomány tagja egyenruhában olyan eseményen készült felvételen szerepel, amely a Rendőrséghez való tartozását méltó módon (különösen házasságkötés, kegyeleti tiszteletadás, megemlékezés, jutalom vagy dicséret átvétele során) ábrázolja,
db) az állomány tagja olyan felvételen szerepel, amely összhatásában a Rendőrségbe vetett bizalmat erősíti, valamint alkalmas arra, hogy a felhasználók széles körében szimpátiát keltsen, vagy a Rendőrséghez való tartozást méltó módon ábrázolja,
dc) annak tartalma összhatásában a Rendőrségbe vetett bizalmat erősíti, valamint alkalmas arra, hogy a felhasználók széles körében szimpátiát keltsen, vagy a Rendőrséghez való tartozást méltó módon fejezi ki.
103. A 102. pont d) alpontjában meghatározott esetekben az állományilletékes parancsnok az engedély megadása előtt a feladatkörében érintett kommunikációs szerv állásfoglalását kérheti.
104. A kommunikációs szerv indokolt esetben a Szolgálat állásfoglalását is kérheti, amely állásfoglalásban foglaltaktól az engedélyezés tekintetében eltérni nem lehet.
105. Az állomány tagja a 101–102. pontban foglalt esetekben is köteles magánszemélyként úgy megnyilvánulni, vagy a magánvéleményét úgy kinyilvánítani, hogy az összhangban álljon a 97. pont a)–b) alpontjában foglaltakkal.
VII. FEJEZET
KOMMUNIKÁCIÓS CÉLÚ, SAJÁT GYÁRTÁSÚ FILMEK
13. Szinopszis összeállítása, jóváhagyása
106. Kommunikációs célra szánt film gyártását megelőzően a rendőri szerv szinopszist készít.
107. A kommunikációs szerv a szinopszist legkésőbb a gyártás megkezdésének tervezett időpontját 2 munkanappal megelőzően a Szolgálat vezetője által meghatározottak szerint felterjeszti a Szolgálatnak.
108. A Szolgálat vezetője vagy az általa kijelölt személy a felterjesztés napjától számított 2 munkanapon belül kreatív szempontból elbírálja a szinopszist, illetve a jóváhagyásról, a jóváhagyás megtagadásáról, a hiánypótlás kéréséről vagy a tartalmi átdolgozás szükségességéről tájékoztatja a felterjesztő rendőri szervet.
109. Hiánypótlást vagy tartalmi átdolgozást követően az ismételten felterjesztett szinopszist a Szolgálat vezetője a felterjesztést követő 2 napon belül elbírálja. A hiánypótlások és a tartalmi átdolgozások száma nem korlátozott.
14. Filmek jóváhagyása
110. A kommunikációs szerv az elkészült filmet legkésőbb a közzététel tervezett időpontját 2 munkanappal megelőzően a sajtougyelet@police.hu címre jóváhagyásra felterjeszti.
111. A Szolgálat vezetője a felterjesztés napjától számított 2 munkanapon belül az elkészült filmet elbírálja, illetve a jóváhagyásról, a jóváhagyás megtagadásáról vagy az átdolgozás szükségességéről tájékoztatja a felterjesztő rendőri szervet.
112. A Szolgálat vezetője a film újbóli felterjesztését követő 2 munkanapon belül elbírálja a filmet, és a jóváhagyásról, a jóváhagyás megtagadásáról vagy az átdolgozás szükségességéről tájékoztatja a felterjesztő rendőri szervet. Az átdolgozások száma nem korlátozott.
113. A rendőri szerv a jóváhagyott filmet kizárólag a korábban már jóváhagyott szinopszis általános leírásában megjelölt kommunikációs csatornákon teheti közzé.
VIII. FEJEZET
A KOMMUNIKÁCIÓS SZERVEK EGYÉB KÖTELEZETTSÉGEI
114. A kommunikációs szervek együttműködnek a társszervek kommunikációs szerveivel.
115. A kommunikációs szervek munkatársai részt vesznek a Szolgálat által szervezett továbbképzéseken.
116. A kommunikációs szolgálati ág kiemelt jelentőségű helyszíni feladatainak támogatására a Szolgálat sajtóbuszt üzemeltet, amelynek kirendelését a Szolgálat vezetője engedélyezi.
117. A kommunikációs szervek a feladatkörüknek megfelelően a Rendőrség honlapján közzéteszik
a) az országos rendőrfőkapitánynak és helyetteseinek,
b) a Rendőrség egyes feladatok ellátására létrehozott szervei vezetőinek,
c) az adott rendőr-főkapitányság vezetőjének
nevét, rendfokozatát, az érintett írásbeli hozzájárulása esetén szakmai életrajzát és fényképét, melyeket változás esetén haladéktalanul aktualizálni kell.
IX. FEJEZET
A MÉDIATARTALOM-SZOLGÁLTATÓK ADATBANKJA, A KOMMUNIKÁCIÓS TEVÉKENYSÉG DOKUMENTÁLÁSA
118. A kommunikációs szervek a médiatartalom-szolgáltatókkal történő hatékony kapcsolattartás érdekében az illetékességi területükön működő, valamint a velük korábban már kapcsolatba került médiatartalom-szolgáltatók nyilvánosan hozzáférhető, valamint a kapcsolattartás során az elérhetőségükre vonatkozó adatokat az általuk kezelt adatbankban rögzítik, és azokat folyamatosan naprakészen tartják.
119. A kommunikációs szervek gondoskodnak szakmai tevékenységük dokumentálásáról a SharePointban, amelyet a Szolgálat működtet. A SharePointban rögzített dokumentáció tartalmazza különösen
a) a kiadott közleményeket,
b) a közzétett felhívásokat, díjkitűzéseket,
c) a megtartott doorstepeket, sajtótájékoztatókat,
d) a nyilvánosság tájékoztatására irányuló – írásbeli és szóbeli – megkeresést, a megkeresés időpontját,
e) a megkeresésre adott – írásbeli és szóbeli – válaszokat, a válaszadás időpontját, valamint a válasz kialakításához felhasznált háttéranyagot olyan módon, hogy abból azonosítható legyen a háttéranyagot szolgáltató személy, továbbá a megkereséshez kapcsolódó vezetői utasítások,
f) a médiatartalom-szolgáltatónak adott interjút.
120. A feltöltött tartalmakat 1 évig meg kell őrizni a rendszerben.
121. A kommunikációs szervek munkatársai az elérhetőségükre és a rendelkezésre állásukra vonatkozó adatokat a Belügyminisztérium által kezelt BM RZS-NEO SAJTÓ rendszerben és a SharePointban rögzítik, és azokat folyamatosan naprakészen tartják.
122. A kommunikációs szervek havonta vagy a Szolgálat által meghatározott időpontban a Szolgálat vezetője által meghatározott formában és adattartalommal statisztikai adatot szolgáltatnak tevékenységükről.
X. FEJEZET
A RENDŐRSÉG EGYÉB SZERVEI KOMMUNIKÁCIÓS TEVÉKENYSÉGGEL ÖSSZEFÜGGŐ KÖTELEZETTSÉGEI, A KIVÁLASZTÁS
123. Amennyiben a nyilvánosság tájékoztatására irányuló megkeresés nem a kommunikációs szervhez, hanem a Rendőrség más szervéhez vagy az érintett szerv más szervezeti eleméhez érkezik, a megkeresést fogadó azt haladéktalanul az illetékes kommunikációs szervhez továbbítja.
124. A rendőr-főkapitányságok vezetői intézkednek
a) a BRFK és a Pest VMRFK kommunikációs osztályvezetői, a szóvivők, a sajtóreferensek, kommunikációs munkatársak állandó elérhetőségének biztosítására, az e követelménnyel összefüggő szolgálati időrendszer alkalmazására;
b) a kommunikációs feladatkör ellátásához szükséges technikai eszközökkel (mobiltelefon, számítógép, mobilinternet-hozzáféréssel ellátott laptop, digitális fényképezőgép, digitális videókamera, digitális hangrögzítő eszköz) történő ellátásra, korszerűsítésére, az elektronikus levelezési rendszer távoli elérhetőségének biztosítására;
c) a kommunikációs szerv rendőri tevékenység szempontjából releváns helyszínekre történő kijutása feltételeinek biztosítására;
d) a munkavégzéshez szükséges adatbázisokhoz történő elégséges hozzáférés biztosítására;
e) arra, hogy a BRFK és a Pest VMRFK kommunikációs osztályvezetői, a területi szóvivők, akadályoztatásuk esetén a helyettesítő sajtóreferensek, kommunikációs munkatársak a napi eligazításokon és a főkapitányi értekezleteken állandó meghívottként részt vegyenek;
f) arra, hogy a kommunikációs szerv
fa) a jelentőszolgálati rendszerről szóló ORFK utasítás szerint kiemeltnek minősített rendkívüli eseményekről,
fb) az Rtv. 37. §-a és a Szolgálati Szabályzat 10. §-a szerinti biztonsági intézkedésekről, különösen a személy- és állatmentésekről,
fc) a rendőri tevékenység szempontjából az állampolgárok szubjektív biztonságérzetét befolyásoló intézkedésekről,
fd) a közérdeklődésre számot tartó eseményekről,
fe) a külön vezetői utasítás szerinti eseményekről
a tevékenység-irányítási központtól vagy az egyes rendőri szervek ügyeleti szolgálatától soron kívül tájékoztatást kapjon.
125. A nyomozó hatóságok vezetői az eredményes nyomozási tevékenység megfelelő kommunikációja érdekében a közérdeklődésre számot tartó ügyekben
a) a bűncselekményből származó vagyon visszaszerzésével, kármegtérüléssel kapcsolatban tett sikeres intézkedéseikkel összefüggésben nyilvánosságra hozható adatokat;
b) a nyomozások eredményes befejezésével kapcsolatban nyilvánosságra hozható adatokat az ügy iratainak ügyészségre történő megküldésével egyidejűleg
eljuttatják az illetékes kommunikációs szervhez.
126. A humánigazgatási szakszolgálatok a szervezeti és személyi változásokról készülő személyügyi tájékoztatókat a kiadásukkal egyidejűleg eljuttatják az illetékes kommunikációs szervhez.
127. A gyülekezési jogról szóló 2018. évi LV. törvény hatálya alá tartozó gyűlés vagy más jelentős rendezvény biztosítására készülő biztosítási terv megismerhetőségét biztosítani kell a kommunikációs szerv részére.
128. A Rendőrség bűnmegelőzési, balesetmegelőzési, valamint toborzási szakterületei a saját propagandatevékenységük végzéséhez szükséges mértékben – az illetékes kommunikációs szerv előzetes tájékoztatását követően – önállóan is tájékoztathatják a nyilvánosságot. A propagandatevékenység részei különösen az adott programmal kapcsolatos közérdekű figyelemfelhívás, tájékoztatás, különböző kiadványok, plakátok, szórólapok készítése és terjesztése, előadások, bemutatók vagy különböző rendezvények tartása. A program végrehajtásáért felelős szakterület az e pont szerinti tevékenységének megkezdése előtt beszerzi a kommunikációs szerv tevékenységgel kapcsolatos véleményét, amelyet köteles figyelembe venni.
129. A munkáltatói jogkör gyakorlója köteles az egyes, kommunikációs munkakörbe pályázók alkalmasságának a rendőrségi kommunikáció hatékony módon történő tolmácsolásához elengedhetetlen – így különösen a beszéd- és íráskészséggel, a megjelenéssel, a reagálóképességgel, a problémamegoldó készséggel, konstruktivitással és kreativitással kapcsolatos – személyes kompetenciáit felmérni. Ennek érdekében a pályázatok elbírálásának rendjét olyan módon határozza meg, hogy sor kerülhessen valamennyi pályázó személyes, a kommunikációs szakterületet képviselő tagot is magába foglaló bizottság előtt történő meghallgatására.
XI. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
130. Ez az utasítás a közzétételét követő hetedik napon lép hatályba.
131.1
132.2
133.3
1. melléklet a 24/2023. (X. 12.) ORFK utasításhoz
2. melléklet a 24/2023. (X. 12.) ORFK utasításhoz
3. melléklet a 24/2023. (X. 12.) ORFK utasításhoz
A 131. pontot a 133. pont hatályon kívül helyezte.
A 132. pont a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 133. pontot a 133. pont hatályon kívül helyezte.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás