• Tartalom

29/2023. (VI. 28.) HM utasítás

29/2023. (VI. 28.) HM utasítás

az európai fegyverzetkorlátozási, leszerelési, valamint nemzetközi biztonságpolitikai egyezmények által előírt feladatok végrehajtásáról

2023.06.30.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján a következő utasítást adom ki:

1. Általános rendelkezések

1. § Az utasítás hatálya a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2021. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Hvt.) 3. § 14. pontja szerinti honvédelmi szervezetekre (a továbbiakban: honvédelmi szervezet) terjed ki.

2. § Az európai fegyverzetkorlátozási, leszerelési, valamint nemzetközi biztonságpolitikai egyezmények, továbbá az Egyesült Nemzetek Szervezete (a továbbiakban: ENSZ) által előírt kötelezettségekből adódó feladatok irányítását a Honvédelmi Minisztérium (a továbbiakban: HM) védelmi stratégiáért és humánpolitikáért felelős államtitkár (a továbbiakban: HM VSHFÁT) végzi. A fegyverzetkorlátozási, leszerelési, valamint biztonságpolitikai egyezményekből fakadó feladatok szakmai irányítását a HM védelempolitikáért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: HM VPHÁT) végzi.

3. § Felkérem a HM ZRÍNYI Térképészeti és Kommunikációs Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. (a továbbiakban: HM Zrínyi Nonprofit Kft.) ügyvezetőjét, hogy a Geoinformációs Bizottság (a továbbiakban: GIB) útján működjön közre az utasításban meghatározott rendelkezések érvényesülése érdekében.

4. § Az utasítás rendelkezéseit kell alkalmazni az Európai Hagyományos Fegyveres Erőkről szóló Szerződés (a továbbiakban: CFE Szerződés), a Bizalom- és Biztonságerősítő Intézkedések Bécsi Dokumentuma (a továbbiakban: Bécsi Dokumentum), valamint a Bécsi Dokumentum alapján megkötött két- és többoldalú megállapodások, a Nyitott Égbolt Szerződés (a továbbiakban: OS Szerződés) által előírt adatszolgáltatási és ellenőrzési, valamint az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (a továbbiakban: EBESZ) Katonai Információk Globális Cseréje című dokumentum (a továbbiakban együtt: Szerződések) és az ENSZ által előírt adatszolgáltatási feladatok végrehajtása során.

5. § A Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat (a továbbiakban: KNBSZ) főigazgatója a Honvéd Vezérkar (a továbbiakban: HVK) Hadműveleti Csoportfőnökség Fegyverzet-ellenőrzési Főnökség (a továbbiakban: FEF) kezdeményezésére javaslatot tesz a CFE Szerződés, a Bécsi Dokumentum és az OS Szerződés szerinti ellenőrzések, értékelő látogatások, megfigyelőrepülések célországaira, célobjektumaira, valamint területeire és biztosítja képviselői részvételét a FEF által szervezett, célország, célobjektum, valamint célterület kiválasztására összehívott szakértői egyeztetéseken.

6. § A Szerződések által előírt feladatok végrehajtásának biztonság- és védelempolitikai szempontból történő folyamatos nyomon követése, értékelése, a fegyverzet-ellenőrzés koncepcionális kérdéseinek és a különböző tárgyalási fórumokon képviselendő, az érintett tárcákkal és szervezetekkel egyeztetett magyar álláspont HM-re vonatkozó részének kidolgozása, a Szerződések végrehajtásának tárcaszintű és tárcák közötti koordinálása a HM Védelempolitikai Főosztály (a továbbiakban: HM VPF) feladata.

7. § A Szerződésekből eredő adatszolgáltatási, fegyverzetcsökkentés ellenőrzésével összefüggő, ellenőrzési, megfigyelési, kísérési (a továbbiakban együtt: fegyverzet-ellenőrzési) feladatok tervezéséért, szervezéséért és végrehajtásáért, a honvédelmi szervezetek, polgári szervezetek és más minisztériumok fegyverzet-ellenőrzési feladatainak koordinálásáért, valamint a Szerződésekben előírt korlátozások betartásának felügyeletéért, a Szerződésekben előírt kötelezettségek és határidők betartásáért országos hatáskörrel a FEF felelős.

2. A Szerződések előírásaiból a HM tárcára háruló feladatok tervezése

8. § (1) A Szerződések előírásainak végrehajtása érdekében a tárgyév fegyverzet-ellenőrzési feladataira vonatkozó miniszteri irányelveket a HM VPF – a Külgazdasági és Külügyminisztérium (a továbbiakban: KKM), valamint a FEF javaslatainak bekérését követően – a tárgyévet megelőző év március 31-ig állítja össze, és jóváhagyásra felterjeszti a honvédelmi miniszter és a külgazdasági és külügyminiszter részére.

(2) A FEF az (1) bekezdés szerinti irányelvekben foglaltak alapján – a HM VPF és a KKM javaslatai figyelembevételével – összeállítja a tárgyév Nemzeti Fegyverzet-ellenőrzési Terv (a továbbiakban: NEFET) tervezési adatait, és azt a tárgyévet megelőző év május 31-ig jóváhagyásra felterjeszti a HM VPHÁT részére. A FEF a NEFET tervezési adatokat a jóváhagyás után haladéktalanul megküldi a HM Gazdaság Tervezési és Szabályozási Főosztálynak és a HM Védelemgazdasági Hivatalnak (a továbbiakban: HM VGH).

(3) A fegyverzet-ellenőrzési feladatokban érintett honvédelmi szervezetek a jóváhagyott és részükre megküldött NEFET tervezési adatok alapján, a költségvetés tervezése során a tervezésre vonatkozó, évente kiadásra kerülő eljárásrendekben meghatározottak szerint elkészítik az intézményi és központi előirányzatokra vonatkozó költségvetési tervjavaslataikat.

(4) Ha a (3) bekezdés szerinti tervezés során a fegyverzet-ellenőrzési feladatok előirányzatai, keretei a jóváhagyott NEFET tervezési adatok előirányzataitól, kereteitől eltérnek, az érintett honvédelmi szervezet a FEF-et haladéktalanul értesíti.

(5) A HM intézményi munkatervét a FEF a NEFET tervezési adatai alapján tölti fel. Ha valamely fegyverzet-ellenőrzési feladatnak a végrehajtása szempontjából lényeges összetevője – megnevezése, felelőse, illetve végrehajtásának tervezett időintervalluma – a jóváhagyásra történő felterjesztésig még nem ismert, a feladatot havi pontosítás során vagy eseti módosítással kell az intézményi munkatervbe bedolgozni.

9. § (1) A fegyverzet-ellenőrzési feladatok végrehajtására biztosított teljes költségvetési támogatás keretgazdája a FEF, a végrehajtáshoz biztosított erőforrások felett rendelkezési joggal bír. A FEF a fegyverzet-ellenőrzési feladatok végrehajtására biztosított költségvetési keret felhasználására a tárgyévet megelőző év december 31-ig elkészíti a NEFET-et, és jóváhagyásra felterjeszti a HM VPHÁT és a KKM biztonságpolitikai helyettes államtitkár (politikai igazgató) (a továbbiakban: HÁTPOLIG) részére. A FEF a jóváhagyást követően haladéktalanul megküldi a NEFET-et az érintett honvédelmi szervezeteknek, a HM VGH-nak és a Magyar Honvédség vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrség Dandárnak (a továbbiakban: MH BHD). A fegyverzet-ellenőrzési feladatokkal összefüggő utazási, ellátási, készletbeszerzési, reklám- és propagandaanyag-beszerzési, valamint különböző protokolláris és szállásköltség kiadási előirányzatai a HM VGH nemzetközi költségvetésében kerülnek tervezésre és biztosításra. A fegyverzet-ellenőrzési feladatokkal összefüggő utazási, ellátási, készletbeszerzési, reklám- és propagandaanyag-beszerzési tevékenység logisztikai biztosításáért az MH BHD a felelős.

(2) A fegyverzet-ellenőrzési feladatokkal kapcsolatban igénybe vett légi, illetve közúti járművek hajtóanyag-szükséglete a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) központi ellátása keretében, míg az OS Szerződés repülései során igénybe vett hajtóanyag-szükséglet – a NEFET-ben meghatározott tervezési adatok alapján – az MH Anyagellátó Raktárbázis (a továbbiakban: MH ARB) központi költségvetésében kerül tervezésre.

(3) A Nyitott Égbolt feladatok tervezéséhez a FEF a HM Zrínyi Nonprofit Kft. honvédelmi érdekű tevékenységének igénybevételi rendjéről szóló közjogi szervezetszabályozó eszköz előírásai szerint a tárgyévet megelőző év március 1-ig megküldi a GIB-nek a tárgyévre vonatkozó geoinformációs igényeit.

(4) A Nyitott Égbolt megfigyelőrepülések végrehajtása és fogadása során az útvonal tervezését, ellenőrzését, a szenzor- és laboratóriumi szakfeladatok személyi, anyag- és amortizációs költségeinek tervezését a HM Zrínyi Nonprofit Kft. a tulajdonostól kapott éves működést biztosító támogatás kerete terhére végzi. A személyi, anyag- és amortizációs költségek magukba foglalják a szakemberek ki- és továbbképzését, a hozzájuk kapcsolódó intézményi háttér biztosítását, a feladatokon való részvételhez szükséges utazási, szállás-, ellátási és napidíjköltségeket, illetve a felhasznált film-, kidolgozó- és egyéb anyagok, alkalmazott szoftverek, eszközök és berendezések biztosításával, beszerzésével, karbantartásával, javításával és cseréjével összefüggő kiadásokat.

(5) Ha az éves geoinformációs tervben nem szereplő Nyitott Égbolt feladat érkezik, a FEF azt jelzi a GIB-nek. A GIB tájékoztatja a HM Zrínyi Nonprofit Kft.-t, és megkereséssel fordul a tulajdonos irányába a szükséges források biztosítására.

3. A Szerződések előírásaiból a HM tárcára háruló feladatok végrehajtása

10. § (1) A Szerződések által előírt adatszolgáltatási kötelezettségek végrehajtását, a hagyományos fegyverzetre és létszámra vonatkozó adattárak összeállítását és továbbítását, azok naprakészen tartását az adatszolgáltatásban érintett szervezetek bedolgozásai alapján a FEF végzi.

(2) A Szerződések végrehajtásában érintett részes és részt vevő államoktól beérkező adatok, bejelentések feldolgozását, a politikai és katonai felső vezetés igény szerinti tájékoztatását a FEF végzi.

(3) Az EBESZ Kommunikációs Hálózat fegyverzet-ellenőrzési moduljának és az Észak-atlanti Szerződés Szervezete (a továbbiakban: NATO) fegyverzet-ellenőrzést támogató adatbázisának, a NATO VERITY rendszernek Magyarországon telepített munkaállomásainak fenntartásáért, üzemeltetéséért a FEF a felelős.

(4) Az EBESZ Kommunikációs Hálózat Kiber moduljának üzemeltetéséért a FEF felel. A beérkező bejelentéseket a KKM Kiber-koordinátor felé továbbítja, illetve az általa kidolgozott bejelentéseket megküldi a részt vevő államok részére.

(5) A Szerződések rendelkezései alapján a részes vagy a részt vevő államok ellenőrcsoportjai által Magyarország területén végzett, valamint Magyarország által a részes vagy a részt vevő államok területén végrehajtott helyszíni ellenőrzések, rendezvények, megfigyelő- és bérmegfigyelő-repülések koordinálásáért, valamint a fegyverzetcsökkentési feladatok felügyeletéért a FEF a felelős.

(6) A fegyverzet-ellenőrzési feladatok végrehajtásában érintett honvédelmi szervezetek a Szerződések által előírt ellenőrzéseket kötelesek fogadni. A Magyarország területére bejelentett helyszíni ellenőrzés visszautasításáról a HM VPHÁT a KKM állásfoglalásának figyelembevételével dönt.

(7) A FEF a fegyverzet-ellenőrzési feladatok végrehajtása érdekében folyamatos munkakapcsolatot tart fenn a feladat végrehajtásában érintett honvédelmi szervezetekkel, más minisztériumok és hatóságok illetékes szervezeteivel. A feladatok tervezése és végrehajtása során közvetlen kapcsolattartásra jogosult a hazai és a külföldi társszervezetekkel, valamint a NATO és az EBESZ fegyverzet-ellenőrzés végrehajtását koordináló testületeivel és más nemzetközi szervezetek fegyverzet-ellenőrzéssel és non-proliferációval foglalkozó testületeivel.

(8) A fegyverzet-ellenőrzési feladatok végrehajtásáról a nemzeti jelentést tíz munkanapon belül kell elkészíteni. A jelentést meg kell küldeni a HM VPHÁT-nak, a KKM-nek, a KNBSZ-nek, a HM VPF-nek, Magyarország Állandó EBESZ, ENSZ és más bécsi nemzetközi szervezetek Képviselete Katonai Képviseletnek, a NATO Képviselet Védelempolitikai Részlegnek. Ezeken túlmenően, a FEF megítélése alapján, eseti alkalommal a jelentés megküldhető más érintett szervezeteknek is.

(9) A Hvt. 3. § 15. pontja szerinti honvédségi szervezetek (a továbbiakban: honvédségi szervezetek) feladatait a Honvéd Vezérkar főnöke (a továbbiakban: HVKF) külön intézkedésben szabályozza.

4. A gazdálkodás sajátos rendje

11. § (1) A fegyverzet-ellenőrzési tevékenységek költségvetési és ellátási terveinek, számvetéseinek összeállításánál, az ellenőrzési feladatokban részt vevő teljes személyi állománnyal – beleértve a külföldi vagy nem honvédelmi szervezetek állományába tartozó szakembereket és ellenőröket is – kell tervezni, részükre a meghatározott normák szerinti ellátást kell biztosítani. Az adott fegyverzet-ellenőrzési feladatban részt vevők létszámát, körét, a vonatkozó Szerződés előírásainak figyelembevételével a FEF határozza meg.

(2) A magyar vezetésű fegyverzet-ellenőrzési feladatokban részt vevő külföldi és nem honvédelmi szervezetek állományába tartozó szakemberek és ellenőrök részére a felkészülés, az utazás és a feladat értékelése során Magyarország biztosítja a meghatározott normák szerinti ellátást.

(3) A feladat végrehajtásának helyszínére történő utazás költségeit a feladatot végrehajtó csoport teljes személyi állománya részére – beleértve a külföldi vagy nem honvédelmi szervezetek állományába tartozó szakembereket és ellenőröket is – Magyarország fedezi.

(4) A HM VGH a fegyverzet-ellenőrzési kiutazási engedélyek kézhezvételét követően legkésőbb három munkanapon belül ellenjegyzi azt, és megküldi a FEF-nek. A HM VGH a fegyverzet-ellenőrzési feladatok végrehajtására készített vendégfogadási és szolgáltatási igényt ellenjegyzi, és megküldi a FEF-nek úgy, hogy az az ellenjegyzésre történő megküldést követő munkanapon megérkezzen.

(5) A HM Zrínyi Nonprofit Kft. szakértőinek részvétele esetén az utazási, szállás- és ellátási költségeket a FEF a fegyverzet-ellenőrzési feladatok végrehajtására biztosított fegyverzet-ellenőrzési keret terhére megelőlegezi, melyet a HM Zrínyi Nonprofit Kft. a HM VGH által megküldött – az egyes tételeket részletesen tartalmazó – számla alapján a tulajdonostól kapott éves működést biztosító támogatás kerete terhére megtéríti. A HM VGH a megtérített költségek összegét átcsoportosítja a fegyverzet-ellenőrzési keretbe.

(6) Az OS Szerződés alapján végrehajtott megfigyelőrepülések hajtóanyagköltségeinek elszámolását a külföldi szervezetek eszközei magyarországi, valamint a Magyar Honvédség eszközei külföldön végrehajtott üzemanyag-feltöltésének és elszámolásának rendjéről szóló közjogi szervezetszabályzó eszköz szerint kell végezni.

(7) A FEF igényei alapján a HVK Személyzeti Csoportfőnökség kezdeményezi a nemzetközi fegyverzet-ellenőrzési tevékenység végrehajtásához szükséges diplomata-útlevelek készítését, azok cseréjét és a lejárat utáni bevonásukat. A diplomata-útleveleket az MH BHD Protokoll, Delegációs és Rendezvénybiztosító Igazgatóság (a továbbiakban: MH BHD PDRI) tárolja, végzi azok kiadását és visszavételét. A diplomata-útlevelek érvényességi idejének lejárta előtt legalább hat hónappal az MH BHD PDRI tájékoztatja a FEF-et.

(8) A HM VGH minden negyedévet követő hónap tizedik napjáig elszámolást küld a FEF részére a 9. § (1) bekezdése szerinti keretek felhasználásának helyzetéről, majd a tárgyévet követő év január 15-ig a keretek éves felhasználásáról.

(9) A HM VGH minden végrehajtott fegyverzet-ellenőrzési feladat esetében a felhasznált költségekről szóló részletes kimutatást minden negyedévet követő hónap 15. napjáig a FEF részére megküldi.

(10) A fegyverzet-ellenőrzési tevékenység végrehajtásában érintett, a 10. § (9) bekezdése szerinti honvédségi szervezeteknek és intézményeknek az általuk kezelt, a FEF keretgazdai kezelésébe tartozó költségvetési előirányzatok, illetve erőforrások felhasználásának helyzetéről tájékoztató jelentést kell készíteniük a FEF részére tárgyév július 15-ig, az éves felhasználás helyzetéről pedig a tárgyévet követő év január 10-ig.

(11) Az összesített tájékoztató alapján a FEF a KKM–HM Fegyverzet-ellenőrzési Munkacsoport (a továbbiakban: FEMCS) ülésén évente összefoglaló jelentést tesz a HM VPHÁT és a KKM HÁTPOLIG részére a NEFET teljesítésének helyzetéről. A FEMCS üléséről készített feljegyzést a HM VPF felterjeszti a HM VSHFÁT-nak.

5. A honvédelmi szervezetek adatszolgáltatási feladatai

12. § (1) A Szerződések által előírt éves adatszolgáltatási és bejelentési feladatok végrehajtása, az adatok határidőre történő összeállítása érdekében az érintett honvédelmi szervezetek felelősek a tárgyév január 1-jei helyzetnek megfelelő adatok biztosításáért minden tárgyévet megelőző év november 10-ig, illetve az évközi, bejelentésköteles változások megküldéséért a FEF részére. Az adatszolgáltatás során a Hvt. nem nyilvános adatokra, valamint az adatok megismerésének engedélyezésére vonatkozó rendelkezései az irányadóak.

(2) A Szerződések tekintetében az adattárak és a kapcsolódó dokumentumok készítése, kezelése és a külföldi partnerek részére történő átadása nem kötött a HVKF engedélyéhez. A vonatkozó szabályozók maradéktalan betartásáért és betartatásáért a FEF a felelős.

13. § A HM Tervezési és Koordinációs Főosztály, a HVK Haderőtervezési Csoportfőnökséggel együttműködve, információt szolgáltat

a) az 1. melléklet 1. táblázatának kitöltésével

aa) a HM-ben és a külképviseleti feladatokat ellátó HM szervezetek beosztásait szabályozó kormányhatározatban megadott bontásban,

ab) az aa) alpont hatálya alá nem tartozó HM szervezeteknél rendszeresített, a miniszter által meghatározott katonaállományra vonatkozó beosztások számáról állománycsoportok szerinti részletes bontásban,

ac) a honvédségi szervezetek rendszeresített, katonaállományra vonatkozó, az MH feltölthető beosztásainak számáról szóló kormányhatározatban megadott állománycsoportok szerinti részletes bontásban,

b) az 1. melléklet 2. táblázat 1–5. és 8. sorának kitöltésével a honvédségi szervezeteknél rendszeresített, katonaállományra vonatkozó feltölthető beosztásainak számáról szárazföldi és légierő bontásban és

c) az 1. melléklet 3. táblázat kitöltésével a szerződések hatálya alá tartozó honvédségi szervezeteknél rendszeresített, katonaállományra vonatkozó feltölthető beosztásainak számáról békeidőszaki elhelyezés szerinti bontásban.

14. § A HM Zrínyi Nonprofit Kft. információt szolgáltat a megfigyelőrepülések során alkalmazott szenzorkonfigurációkban és laboratóriumi berendezések adataiban bekövetkezett módosításokról.

15. § A HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum információt szolgáltat a kezelésében lévő, a CFE Szerződés hatálya alá tartozó, állandó közszemlére tett, illetve múzeumokban, kiállítási helyeken, továbbá más helyszínen és más szervezetnél vagy (jogi) személynél elhelyezett haditechnikai eszközökről.

16. § Az MH-nál rendszeresített eszközökről való adatszolgáltatás rendjét a 10. § (9) bekezdésében előírt HVKF intézkedés tartalmazza.

17. § Az ellenőri listák naprakészen tartása érdekében a honvédelmi szervezetek, a FEF kérésére, minden év október 20-ig pontosítják az állományukban lévő, a fegyverzet-ellenőrzési feladatokba bevonható ellenőrök adatait.

6. Helyszíni ellenőrzések, megfigyelőrepülések és rendezvények biztosítása

18. § A Szerződések alapján összeállított magyar éves adattárakat a FEF minden év január 10-éig megküldi a HM és a HVK felső vezetőinek, valamint az érintetteknek.

19. § A FEF a CFE Szerződés, a Bécsi Dokumentum és az OS Szerződés szerinti, Magyarországot érintő ellenőrzések, értékelő látogatások, megfigyelőrepülések bejelentése esetén azonnal értesítést küld a KNBSZ-nek, a KKM-nek és a 10. § (9) bekezdésében előírt HVKF intézkedésben meghatározott honvédségi szervezeteknek.

20. § A FEF a nemzetközi ellenőrzések végrehajtása, a külföldi ellenőrcsoportok kísérése érdekében kérheti más szervezetek állományából szakértők kijelölését és biztosítását. A kijelölt és felkészített bevonható ellenőröket – képzettségük és tapasztalatuk alapján – oktatói, előadói, csoportparancsnoki vagy beosztott ellenőri, megfigyelői, kísérői feladatokra bevonhatja. Az állományilletékes parancsnok biztosítja a bevonható ellenőrt a FEF számára, ettől csak különleges indokkal térhet el.

21. § A nemzetközi ellenőrzések logisztikai és pénzügyi támogatását, a FEF igénylése alapján, az MH BHD és a HM VGH az érintett szervezetek parancsnokaival együttműködve végzi.

22. § A magyar Nyitott Égbolt megfigyelőrendszer szenzorjait, a vezérlő- és annotációs berendezéseket, az útvonaltervező és feldolgozó szoftvereket, a laboratóriumi kidolgozó- és másolóberendezéseket, a digitalizáláshoz szükséges eszközt, valamint a szükséges alapanyagokat és a szakszemélyzetet a HM Zrínyi Nonprofit Kft. a tulajdonostól kapott éves működést biztosító támogatás kerete terhére biztosítja.

23. § A feladatok tervezése, előkészítése során a FEF az érintett honvédelmi szervezetek képviselőinek bevonásával szakértői munkacsoportok összehívását kezdeményezheti.

7. Feladatok a CFE Szerződés szerinti „bejelentett hely ellenőrzés” fogadásakor

24. § (1) A FEF az ellenőrzési szándék bejelentés beérkezését követően haladéktalanul, közvetlenül értesíti az ellenőrzés tényéről az érintett honvédelmi szervezeteket, a 10. § (9) bekezdésében előírt HVKF intézkedésben meghatározott ügyeleti szolgálatot (a továbbiakban: HVK IMKÁB) és a HM Ügyeletet (a továbbiakban: HM Ü), melynek alapján az érintett alakulatok elöljáró parancsnokságai intézkednek az alárendelt „bejelentett helyek” parancsnokai, vezetői irányába a 10. § (9) bekezdésében előírt HVKF intézkedésben meghatározott feladatok végrehajtására.

(2) Az értesítés, tájékoztatás tartalmazza az ellenőrcsoport nemzetiségére, létszámára, érkezésének időpontjára, a légi és földi szállítóeszközök készenlétbe helyezésére vonatkozó információkat.

(3) Az értesítés alapján a honvédelmi szervezet vezetője végrehajtja alárendeltjei kiértesítését, intézkedik a vezetői tájékoztatók szövegének és a „bejelentett hely” vázlatok, továbbá a technikai eszközök nyilvántartásának pontosítására és a szükséges információvédelmi rendszabályok bevezetésére, melynek során a 2. melléklet szerinti 1., 2., 3. és 4. mintaokmányokat használja, amelyek tartalmazzák a parancsnoki tájékoztatók formátumát és a „bejelentett hely” vázlatokkal szemben támasztott követelményeket.

(4) A kísérőcsoport-parancsnok az ellenőrcsoport parancsnokának a „bejelentett helyre” és az ellenőrzés kezdési időpontjára vonatkozó bejelentése alapján tájékoztatja a FEF-et, amely az érintett honvédelmi szervezetek elöljáró parancsnoksága és a HVK IMKÁB egyidejű tájékoztatásával kiértesíti a „bejelentett hely” parancsnokát.

(5) Ha a „bejelentett hely” kijelölése hivatali időn túl történik, a kísérőcsoport-parancsnok szóbeli tájékoztatása alapján a HVK IMKÁB a 3. melléklet 1. minta szerint előkészített kiértesítési okmány kitöltésével és megküldésével kiértesíti a „bejelentett hely” ügyeleti szolgálatait, és ezzel egyidejűleg a vezető ügyeleti szolgálatok útján tájékoztatja az érintett honvédelmi szervezetek elöljáró parancsnokságát.

(6) Az értesítés, tájékoztatás tartalmazza az ellenőrzésre kijelölt „bejelentett hely” megnevezését, azonosító számát, a „bejelentett helyen” lévő ellenőrzési objektumok megnevezését, azonosító számaikat, az ellenőrzés kezdési időpontját és a kísérőcsoporttal való kapcsolatfelvétel lehetőségeit.

25. § A „bejelentett hely” kijelölésére vonatkozó értesítés kézhezvételét követően annak parancsnoka, vezetője intézkedik

a) egy huszonöt fő befogadására alkalmas eligazítóhelyiség berendezésére és egy, az ellenőrök rendelkezésére bocsátandó – kilenc fő befogadására alkalmas – zárható iroda kijelölésére,

b) a híradás megszervezésére, szükség esetén három–négy kis vagy közép-hatótávolságú URH adó-vevő készülék biztosítására az ellenőrcsoport alcsoportjai közötti kapcsolattartásra az ellenőrzés során; az összeköttetés biztosítható a kísérőcsoport mobiltelefonjaival is, ha azok rendelkezésre állnak, és

c) minimum három fő, az objektumot és a technikai eszközök elhelyezkedését jól ismerő, helyi kísérő kijelölésére.

26. § A kísérőcsoport parancsnoka úgy indítja útba az előkészítő részleget, hogy az ellenőrcsoport előtt legalább kettő órával korábban megérkezzen a „bejelentett helyre”.

27. § Az előkészítő részleg parancsnoka a bejelentett helyre történő érkezését követően jelentkezik a „bejelentett hely” parancsnokánál, vezetőjénél majd ezt követően

a) ellenőrzi a „bejelentett hely” és az „ellenőrzési objektum” parancsnok, vezető tájékoztatójának tartalmát: „bejelentett hely” megnevezése, azonosító száma, koordinátái, alárendeltség szintjei, „ellenőrzési objektumok” megnevezése, azonosító száma, technikai eszközök száma, létszámadatok; eltérés esetén az eltérés okát a jelentés során indokolni kell, ideiglenes távollét esetén fel kell készülni a távollét időtartamának és az eszközök jelenlegi előtalálási helyének jelentésére,

b) lehetőség szerint az ellenőrzés meggyorsítása érdekében az „ellenőrzési objektum(ok)” fegyverzet-ellenőrzésért felelős, kijelölt személye(i) elkészíti(k) a kimutatás(oka)t a technikai eszközök elhelyezkedéséről,

c) ellenőrzi és szükség esetén pontosíttatja a „bejelentett hely” vázlatát,

d) a „bejelentett hely” parancsnokával, vezetőjével egyezteti, hogy található-e a „bejelentett hely” területén „érzékeny pont”, ahová a belépés az ellenőrcsoport tagjai részére nem engedélyezhető,

e) meggyőződik az ellenőrök fogadásához szükséges egyéb feltételek meglétéről: munkaszobák, összeköttetés, országos távhívó jogosultsággal rendelkező telefonvonal az ellenőrcsoport részére, helyi kísérők, szállítóeszközök, egészségügyi biztosítás, beléptetés az objektumba, étkezés, és

f) hiányosság esetén kéri az „ellenőrzési objektum(ok)” parancsnokát, vezetőjét azok pótlására.

28. § A kísérőcsoportból kijelölt előkészítő részleg a „bejelentett hely” parancsnoka, vezetője által kijelölt személlyel közösen fogadja az ellenőr- és a kísérőcsoportot.

29. § Az előkészítő részleg vezetője jelent a kísérőcsoport-parancsnoknak a „bejelentett hely” felkészültségéről és az esetleges „érzékeny pont(ok)ról”, amelyekre a következő előírások vonatkoznak:

a) az ellenőrök nem jogosultak olyan létesítményekbe vagy azokon belüli olyan területekre belépni, amelyeknél a belépésre az egyedüli fizikai lehetőséget olyan, személyek által használt ajtók jelentik, amelyek mérete nem haladja meg a kettő méter szélességet,

b) a kísérőcsoport jogosult megtagadni az „érzékeny pont”-nak minősített épületbe, tárolóhelyre, hangárba vagy egyéb létesítménybe való belépést; ilyenkor minden esetben jelenteni kell az ellenőrcsoportnak, hogy az épület, tárolóhely, hangár vagy egyéb létesítmény tartalmaz-e a CFE Szerződés által korlátozott eszközöket,

c) ha az érzékenynek nyilvánított létesítmény tartalmaz ilyen eszközöket, azok ellenőrizhetőségét biztosítani kell a technikai eszköz kihozatalával, vagy a létesítményben lévő érzékeny eszközök letakarását követően a belépés biztosításával,

d) a CFE Szerződés lehetővé teszi fényképek, videófelvételek készítését az ellenőrzött katonai létesítményekben a technikai eszközök jelenlétének dokumentálása céljából, azonban a kísérőcsoport kérheti, hogy a tevékenységet megelőzően jelezzék az ilyen szándékot, és

e) „érzékeny pontok”-ról csak a kísérőcsoport hozzájárulásával készülhet fénykép vagy videófelvétel.

30. § A „bejelentett helyre” történő megérkezést követően az ellenőrcsoportot – fogadása után – a tájékoztató helyére kell kísérni, át kell adni a 2. melléklet 3. és 4. minta szerinti „bejelentett hely” vázlatát és a „bejelentett hely” parancsnoka, vezetője a 2. melléklet 1. minta szerint rövid általános tájékoztatót tart. A tájékoztatót követően lehetőséget kell biztosítani az ellenőrök részére a tájékoztató értelmezésére, a vázlat tanulmányozására, az ellenőrizni kívánt objektum kiválasztására.

31. § A „bejelentett hely” parancsnok, vezető tájékoztatóján részt vesz valamennyi, a „bejelentett hely” területén elhelyezkedő katonai szervezet képviselője, akik szükség esetén biztosítják a közös használatúnak minősülő területeken az ellenőrzést.

32. § Ha a „bejelentett helyen” több „ellenőrzési objektum” található, az ellenőrcsoport a „bejelentett hely” vázlat kézhezvételétől számított fél órán belül megjelöli, hogy melyiknél kívánják az ellenőrzést lefolytatni. A kijelölésről az „ellenőrzési objektumok” jelenlévő parancsnokai vagy képviselőik a helyszínen szereznek tudomást.

33. § Az „ellenőrzési objektum” kijelölését követően az ellenőrcsoport részére a kijelölt „ellenőrzési objektum” parancsnoka a 2. melléklet 2. minta szerint tájékoztatót tart, amely a kérdésekre adott válaszokkal és a tolmácsolással együtt sem tarthat tovább egy óránál.

34. § A parancsnoki tájékoztatóban magyarázatot kell adni minden olyan eltérésre, amely a CFE Szerződés által korlátozott eszközök az ellenőrzési helyen előtalálható mennyisége, illetve a CFE Szerződés információcserére vonatkozó jegyzőkönyve szerinti legutolsó bejelentésben megadott mennyiségek között áll fenn.

35. § A mennyiségi eltérésekre vonatkozó magyarázat tartalmazza

a) a fegyverzet- és harci technika ideiglenes elhelyezkedését, ha azok száma kisebb, mint a legutolsó bejelentésben megadott mennyiség és

b) az ellenőrzési helyen jelenlévő hagyományos fegyverzet- és harci technika többlet eredetét, az eredet helyéről történő távozásának időpontját, az érkezés időpontját és az ellenőrzési helyen tervezett tartózkodásának időtartamát.

36. § A tájékoztatót követően az ellenőrcsoport részére lehetőséget kell biztosítani, hogy kérdéseket tegyen fel a tájékoztatóval és a „bejelentett hely” vázlatával kapcsolatosan.

37. § A kísérőcsoport parancsnoka biztosítja az ellenőrzés előírásszerű végrehajtását, segítséget nyújt a honvédelmi szervezet parancsnokának, vezetőjének a vitás kérdések tisztázásában, meggyőződik arról, hogy a jegyzőkönyvbe a tájékoztatón elhangzott, illetve az ellenőrzés során tapasztalt adatok kerültek-e.

8. Feladatok a CFE Szerződés szerinti „csökkentés ellenőrzés” fogadásakor

38. § A CFE Szerződés korlátozásainak hatálya alá eső eszközök csökkentését a CFE Szerződés előírásai szerint az ellenőrzés feltételeinek biztosítása mellett kell végezni.

39. § Minden csökkentési naptári periódus kezdete és vége, a csökkentésre kerülő eszközök típusával és mennyiségével, valamint az alkalmazásra kerülő csökkentési eljárás meghatározásával a CFE Szerződés végrehajtásában érintett részes államok részére bejelentésre kerül.

40. § A csökkentés ellenőrzéséről szóló értesítést a FEF az érintett elöljáró parancsnokság, a HM Ü és a HVK IMKÁB egyidejű tájékoztatásával megküldi a csökkentési hely parancsnokának, vezetőjének.

41. § A csökkentési hely parancsnoka, vezetője a bejelentett periódus kezdetétől a végéig és azt követően még három napig biztosítja a csökkentési eljárás ellenőrizhetőségét, a technikai eszközök egyedi azonosítójának és egyes meghatározott fődarabok azonosító számainak azonosíthatóságával, továbbá a csökkentésről készült munkanapló megtekintésének lehetőségével.

42. § (1) Az ellenőrzés kezdetekor a csökkentési hely parancsnoka, vezetője tájékoztatja az ellenőrcsoportot a csökkentési helyen lévő technikai eszközök típusáról és mennyiségéről, az adott periódus során megsemmisítendő eszközök összesített mennyiségéről, az elvégzett feladatokról, az alkalmazott csökkentési technológiáról, valamint a csökkentési eljárásba bevont technikai eszközök származási helyéről, a csökkentési helyre történt érkezésük időpontjáról.

(2) A csökkentési hely parancsnoka a CFE Szerződés előírásai szerint biztosít a tájékoztató megtartására egy huszonöt fő befogadására alkalmas eligazítóhelyiséget és egy, az ellenőrök rendelkezésére bocsátandó – kilenc fő befogadására alkalmas – zárható irodát.

43. § Az ellenőrzés befejezésekor részletes, egyedi azonosító és fődarab azonosító szám szerinti jegyzőkönyv készül a csökkentett haditechnikai eszközökről.

9. Feladatok az OS Szerződés szerinti „megfigyelő repülés” fogadásakor

44. § (1) A FEF az ellenőrzési szándék bejelentését követően azonnal, közvetlenül vagy azok elöljáró parancsnokságai útján, értesíti a KNBSZ-t, a KKM-et, a HVK IMKÁB-ot, a HM Ü-t és az érintett honvédelmi szervezeteket az ellenőrzés tényéről. Az elöljáró parancsnokságok értesítik az alárendelt honvédségi szervezetek parancsnokait, vezetőit. A FEF a GIB útján a HM Zrínyi Nonprofit Kft.-től megrendeli a geoinformációs feladat végrehajtását.

(2) Ha az ellenőrzési szándék bejelentése közvetlenül a HVK IMKÁB-hoz érkezik, akkor a HVK IMKÁB ügyeletes váltásparancsnoka haladéktalanul tájékoztatja a FEF főnököt az ellenőrzés tényéről. A FEF főnök intézkedik, a KNBSZ, a KKM, a HM Ü és az érintett szervezetek kiértesítésére.

(3) Az értesítés, tájékoztatás tartalmazza a megfigyelőcsoport nemzetiségére, létszámára, érkezésének időpontjára, a repülőgép hívójelére, az érkezési repülőtérre vonatkozó információkat.

45. § Az ideiglenes határnyitással kapcsolatos feladatok végrehajtásáért a HM VGH a felelős.

46. § A HM Zrínyi Nonprofit Kft. kijelölt szakállománya a GIB-től megkapott értesítés kézhezvételét követően felveszi a kapcsolatot a kísérőcsoport parancsnokával. A kísérőcsoport parancsnoka az érintett szervezetek képviselőivel egyezteti a végrehajtás és az együttműködés rendjét, tájékoztatja őket a rendelkezésre álló adatokról.

47. § A HM Zrínyi Nonprofit Kft.

a) végrehajtja és dokumentálja a megfigyelő repülőgép szenzorfedők zártságának ellenőrzését,

b) részt vesz a repülés előtti tájékoztatókon, a tervezett repülési útvonal ellenőrzésében, a megfigyelő repülőgép, az analóg és digitális szenzorok, kiegészítő berendezések földi és repülés közbeni ellenőrzésében,

c) repülés közben ellenőrzi a repülési paraméterek betartását, elvégzi az útvonalkövetést és az OS Szerződés szerinti adatrögzítést,

d) analóg szenzor esetén szükség szerint ellenőrzi a kidolgozó részes állam által végrehajtott laboratóriumi kidolgozás és másolás eszközeit és folyamatait, digitális szenzor esetén ellenőrzi a digitális adatkezelési, adatfeldolgozási eljárásokat, szükség szerint gondoskodik az adathordozók részes államok területéről való hazaszállításáról,

e) nedves légifilmek esetén elvégzi a negatívok digitalizálását,

f) a megfigyelőrepülés után tárolja az adathordozókat, elvégzi a légifelvételek előzetes tartalmi kiértékelését, és a kért másolattal együtt továbbítja az illetékes szervezet felé, és

g) részt vesz a feladatról készült jelentésformátum ellenőrzésében és a Nyitott Égbolt Konzultatív Bizottság (a továbbiakban: OSCC) által meghatározott, a csoportparancsnokok által aláírt számlaformátumok elkészítésében.

48. § Az OSCC által meghatározott, a csoportparancsnokok által aláírt számlaformátum alapján a FEF által megelőlegezett költségek megtérítésére, a központi költségvetésbe beérkezett befizetést a HM VGH átcsoportosítja a fegyverzet-ellenőrzési keretbe.

10. Feladatok az OS Szerződés szerinti átrepülés biztosítása során

49. § Az átrepülési szándék bejelentését követően a FEF főnök kijelöli a készenlétet ellátó személyt, aki a továbbiakban felelős a feladatok koordinálásáért. A kijelölt személy ellenőrzi a kapott információkat, tájékozódik a megfigyelő repülőgép átrepülésének várható időpontjáról, és erről értesíti az MH Légi Műveleti Vezetési és Irányító Központot, a Nyitott Égbolt repülőteret (a továbbiakban: OS repülőtér), és a GIB útján a HM Zrínyi Nonprofit Kft.-től megrendeli a geoinformációs feladat végrehajtását.

50. § Ha a megfigyelő repülőgép technikai kiszolgálás céljából leszállást tervez az OS repülőtéren, akkor a FEF általános értesítést küld az átrepülésről az átrepülés biztosítási feladataiban érintett honvédelmi szervezeteknek, a HVK IMKÁB-nak, a HM Ü-nek, az OS repülőtérnek, valamint a GIB útján a HM Zrínyi Nonprofit Kft.-től megrendeli a geoinformációs feladat végrehajtását. A HM Zrínyi Nonprofit Kft. kijelölt szakemberei elvégzik a kamerafedők zártságának ellenőrzését, a vonatkozó formátum kitöltését és továbbítását a FEF részére.

51. § Az ideiglenes határnyitásra a FEF tájékoztatása alapján a HM VGH szakértője intézkedik.

11. Feladatok a CFE Szerződés és a Bécsi Dokumentum szerinti „ellenőrzések” végrehajtásakor

52. § (1) A FEF az ellenőrzések célországaira és az objektumokra vonatkozó javaslatát az érintett szervezetek képviselőinek részvételével szervezett szakértői munkacsoportülésen állítja össze.

(2) A FEF szakállománya a felkészülés részeként önköltséges ellenőrzés esetén intézkedik az ellenőrzés költségeinek biztosítására, szükség esetén az angol és az orosz nyelvű garancialevél elkészítésére és megküldésére a KNBSZ-nek.

53. § A feladat előkészítésének időszakában az ellenőrcsoport parancsnoka tájékoztatja a HVK IMKÁB-ot és a HM Ü-t a tervezett feladatról.

12. Feladatok az OS Szerződés szerinti megfigyelőrepülés végrehajtásakor

54. § A feladat tervezéséhez szükséges előzetes egyeztetéseket az érintett honvédelmi szervezetekkel a FEF folytatja le.

55. § (1) A feladat előkészítésének időszakában az ellenőrcsoport parancsnoka tájékoztatja a HVK IMKÁB-ot és a HM Ü-t a tervezett megfigyelőrepülésről.

(2) Az igényelt ellátással, szállítással, valamint az ideiglenes határnyitással kapcsolatos feladatok végrehajtásáért, a feladatok végrehajtásával kapcsolatban felmerült költségeket tartalmazó számlák összeállításáért az OSCC által meghatározott formátum alapján a HM VGH felelős az MH BHD és az MH ARB együttműködésével.

(3) A FEF a GIB útján a HM Zrínyi Nonprofit Kft.-től megrendeli a geoinformációs feladat végrehajtását.

56. § A HM Zrínyi Nonprofit Kft.

a) a GIB-től megkapott értesítés kézhezvételét követően, a FEF-fel együttműködve, a rendelkezésekre álló adatok alapján szükség szerint megtervezi a megfigyelőrepülés útvonalait,

b) részt vesz a megfigyelő repülőgép szenzorfedők zártságának ellenőrzésében, dokumentálásában,

c) részt vesz a repülés előtti tájékoztatókon, a tervezett repülési útvonal ellenőrzésében, a repülőgép és az analóg és digitális szenzorok, kiegészítő és feldolgozó berendezések földi és repülés közbeni ellenőrzésében,

d) repülés közben ellenőrzi a repülési paraméterek betartását, elvégzi az útvonalkövetést és az OS Szerződés szerinti adatrögzítést,

e) analóg szenzor esetén szükség szerint elvégzi a laboratóriumi kidolgozást és másolást, digitális szenzor esetén rögzíti a megfigyelőrepülés adatait, végrehajtja a digitális adatkezelést, adatfeldolgozást, gondoskodik az adathordozók részes államok területéről való hazaszállításáról,

f) nedves légifilmek esetén elvégzi a negatívok digitalizálását,

g) a megfigyelőrepülés után tárolja az adathordozókat, elvégzi a légifelvételek előzetes tartalmi kiértékelését, és a kért másolattal együtt továbbítja az illetékes szervezet felé,

h) részt vesz a megfigyelőrepülésről készített OS Szerződés szerinti jelentés elkészítésében,

i) a részes államok részéről felmerülő légifelvétel másolat iránti igény esetén elkészíti a másolatot, amelyet átad az igénylő részes állam kijelölt képviselőjének.

57. § A HM VGH

a) a FEF-től megkapott, az OSCC által meghatározott, a csoportparancsnokok által aláírt számlaformátum alapján intézi a célországban keletkezett költségek kifizetését,

b) bérbe vett megfigyelő repülőgép esetén a technikai megállapodásban foglaltak szerint, a FEF által megadott kondíciókkal intézi a költségek megtérítését a bérbeadó részes állam irányába.

13. A honvédelmi szervezetek egyéb feladatai az ellenőrzések biztosítása során

58. § Az MH BHD, a HM VGH és az MH ARB végzi a Szerződések által előírt – Magyarország által végrehajtott és fogadott – ellenőrzések, megfigyelőrepülések és egyéb rendezvények végrehajtásának és fogadásának logisztikai és pénzügyi támogatását, amelyet az aláírt kiutazási engedély és/vagy szolgáltatási igénylés alapján biztosít.

59. § Az MH BHD, a HM VGH és az MH ARB kijelölt képviselője a nemzetközi ellenőrcsoportok tevékenységének biztosítása során együttműködik a kísérőcsoport parancsnokával a szállás, az étkeztetés, a szállítás, a határnyitás és egyéb, a feladat végrehajtásához kapcsolódó szolgáltatások megszervezésében. A feladatok befejezését követően pontosítják a felhasznált költségkereteket, valamint a külföldi partnerszervezet felé történő elszámolás rendjét.

14. Záró rendelkezések

60. § (1) Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

(2)1

61. § (1) Az utasításban meghatározott feladatok végrehajtására, az utasítás hatálybalépését követően 60 napon belül

a) az érintett honvédelmi szervezetek vezetői, parancsnokai pontosítják belső rendelkezéseiket, kiegészítik szervezeti és működési szabályzataikat, az érintett 24 órás őr-, ügyeleti és készenléti szolgálatok szolgálati intézkedéseit és az alárendeltségükbe tartozó, a feladatkör végzésére kijelölt személyek munkaköri leírásait, és

b) a HVKF intézkedést ad ki a honvédségi szervezetek feladatairól.

(2) A HM CURRUS Gödöllői Harcjárműtechnikai Zrt. információszolgáltatása érdekében a jelen utasítás hatálybalépésétől számított 15 napon belül a HM VPHÁT megkereséssel él a gazdasági társaság felé.

(3) A (2) bekezdés szerinti információszolgáltatás-kérés az alábbiakra terjed ki:

a) a HM CURRUS Gödöllői Harcjárműtechnikai Zrt. a jelen utasítás 4. §-ában meghatározott Szerződések hatálya alá tartozó haditechnikai eszközei – beleértve a sebesültszállító járműveket – mennyiségére, elhelyezkedésére,

b) az 1. melléklet 4. táblázat összeállításához szükséges adatokra és

c) az 1. melléklet 5. táblázatának kitöltésével a CFE Szerződés hatálya alá eső technikai eszközök bármely kategóriáját érintő, a legutóbbi éves információcsere óta – beleértve a legfrissebb változás jelentését is – bekövetkezett mennyiségi változásra, a bekövetkezéstől számított 5 napon belül.

1. melléklet a 29/2023. (VI. 28.) HM utasításhoz

2. melléklet a 29/2023. (VI. 28.) HM utasításhoz

3. melléklet a 29/2023. (VI. 28.) HM utasításhoz

1

A 60. § (2) bekezdése a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére