38/2023. (VIII. 31.) BVOP utasítás
38/2023. (VIII. 31.) BVOP utasítás
a panaszok, a közérdekű bejelentések, valamint a visszaélések bejelentése intézésének rendjéről
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján − figyelemmel a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvényre és a panaszokkal és a közérdekű bejelentésekkel kapcsolatos ügyek egységes intézéséről szóló 22/2014. (XII. 5.) BM utasításra − a büntetés-végrehajtási szervezetben a panaszok és a közérdekű bejelentések intézési tevékenységének, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályozására a következő utasítást adom ki:
I. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Az utasítás hatálya a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságára (a továbbiakban: BVOP), a büntetés-végrehajtási intézetekre, intézményekre (a továbbiakban: bv. intézet) és a fogvatartottak kötelező foglalkoztatására létrehozott gazdasági társaságokra (a továbbiakban együtt: bv. szerv) terjed ki.
2. A büntetés-végrehajtás hatáskörét tekintve panasznak minősülnek azok a beadványok, amelyek a bv. szerv eljárását vagy annak hiányát kifogásolják, és nincs lehetőség jogorvoslatra, valamint a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Panasz tv.) 1. § (2) bekezdésében meghatározott beadvány. Nem minősül panasznak a büntetések, az intézkedések, egyes kényszerintézkedések és a szabálysértési elzárás végrehajtásáról szóló 2013. évi CCXL. törvény, illetve a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény szerint külön eljárásra tartozó beadvánnyal összefüggésben beterjesztett kérelem elbírálásáról hozott döntéssel szembeni panasz, valamint egyéb jogorvoslat.
3. Közérdekű bejelentésnek a Panasz tv. 1. § (3) bekezdésében meghatározott beadvány minősül.
4. Belső visszaélés-bejelentésnek a bv. szerveket érintő jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információ bejelentése minősül.
5. Értelmező rendelkezések az utasítás vonatkozásában
a) adatlap: a panaszokkal és a közérdekű bejelentésekkel kapcsolatos ügyek egységes intézéséről szóló 22/2014. (XII. 5.) BM utasítás (a továbbiakban: BM utasítás) 1. melléklete szerinti formanyomtatvány,
b) beadvány: panasz, közérdekű bejelentés,
c) bejelentő: az a természetes vagy jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező személy, aki szóban (előzetesen egyeztetett időpontban személyesen vagy telefonkészüléken) vagy írásban (postai levélben, e-papíron, e-mailben, telefaxon) vagy a BVOP közzétett ügyfélszolgálati címén panaszt, közérdekű bejelentést tesz, vagy belső visszaélést jelent be,
d) bejelentés: a belső visszaélés-bejelentési rendszerben tett információ,
e) belső visszaélés-bejelentési rendszer: olyan rendszer, melyen keresztül fogadható, kivizsgálható és kiértékelhető a bv. szervekre vonatkozó bejelentés. Biztosítja az objektív eljárást, a bejelentő védelmét és a bizalmas információkezelést.
6. A BVOP Ellenőrzési Szolgálata működteti
a) a belső visszaélés-bejelentési rendszert,
b) a panaszok és közérdekű bejelentések egységes intézési rendjének kialakítása érdekében a Panaszirodát.
II. A BELSŐ VISSZAÉLÉS-BEJELENTÉSI RENDSZER
7. A belső visszaélés kivizsgálására a Panasziroda jogosult. Ügykörében eljárva működteti a belső visszaélés-bejelentési rendszert, az alábbiak szerint:
a) a belső visszaélés-bejelentési rendszerben a bv. szervet érintően a Panasz tv. 20. § (2) és (3) bekezdésében foglaltak szerinti bejelentő az általa tapasztalt vagy feltételezett visszaéléseket és szabálytalanságokat vagy mulasztásra utaló információt jelenthet be,
b) a rosszhiszeműen tett bejelentés továbbításra kerülhet az érintett személy és a hatáskörrel rendelkező hatóságok részére, amely polgári jogi és büntetőjogi jogkövetkezményekkel is járhat. A jóhiszeműen tett, de az eljárás során megalapozatlannak bizonyuló bejelentések esetén a vizsgálat harmadik személyek értesítése nélkül kerül lezárásra,
c) belső visszaélés-bejelentés módja:
ca) személyesen, előzetesen egyeztetett időpontban a Panaszirodán,
cb) a Panasziroda közzétett telefonszámán,
cc) levélben a BVOP Panasziroda postai címén. A boríték címzését „S. K.” jelzéssel kell ellátni,
d) a Panasziroda az írásbeli bejelentés kézhezvételétől számított 7 napon belül a bejelentés megtételéről visszaigazolást küld a bejelentő postai vagy ügyfélkapun megadott e-mail-címére,
e) a bejelentés vizsgálata mellőzhető
ea) a Panasz tv. 22. § (6) bekezdésében foglaltak szerint vagy
eb) a Panasz tv. 4. § (2) bekezdése szerinti esetben,
f) a Panasziroda az eljárást minden esetben, a bejelentőtől és a bejelentésben érintett személyektől függetlenül a jelen utasítás rendelkezéseivel és a Magyar Rendvédelmi Kar Rendvédelmi Hivatásetikai Kódex és Etikai Eljárási Szabályzatával és a Büntetés-végrehajtási Szervezet Etikai Kódexével összhangban folytatja le. A Panasziroda biztosítja, hogy a bejelentésben érintett személy a bejelentéssel kapcsolatos álláspontját − akár jogi képviselője útján is − bármikor kifejthesse, és bizonyítékokkal támaszthassa alá,
g) a Panasziroda a bejelentés kivizsgálását követően tájékoztatja a bejelentőt a vizsgálat eredményéről, valamint a megtett intézkedésekről:
ga) ha a bejelentésben foglalt magatartás miatt a vizsgálat alapján büntetőeljárás kezdeményezése indokolt, akkor a Panasz tv. 23. § (2) bekezdésében foglaltak szerint intézkedik,
gb) amennyiben a bejelentésben foglalt magatartás a vizsgálat alapján nem bűncselekmény, de sérti a szolgálati viszonyra vonatkozó szabályokat, úgy a Panasziroda javaslatot tesz az érintett munkavállalóval szembeni munkáltatói intézkedés alkalmazására,
gc) amennyiben a vizsgálat a bejelentés megalapozatlanságát állapítja meg, vagy további intézkedés megtétele nem szükséges, úgy az eljárást a Panasziroda lezárja,
h) a Panasziroda a visszaélés-bejelentési rendszert olyan módon működteti, hogy a kivizsgálókon kívül más ne ismerje meg a bejelentő személyét, és a kivizsgálók nem oszthatják meg a bejelentés adatait a bv. szerv egyetlen más szervezeti elemével vagy munkatársával sem − a bejelentésben érintett személy tájékoztatása kivételével −, az adatkezelési szabályzat előírásainak megfelelően,
i) a Panasziroda a bejelentőnek és annak a személynek, akinek a magatartása vagy mulasztása a bejelentésre okot adott, vagy aki a bejelentésben foglaltakról érdemi információval rendelkezhet, a bejelentés kivizsgálásához elengedhetetlenül szükséges személyes adatait − ideértve a különleges adatokat és a bűnügyi személyes adatokat is – kizárólag a bejelentés kivizsgálása és a bejelentés tárgyát képező magatartás orvoslása vagy megszüntetése céljából kezeli, illetve a bejelentés kivizsgálásában közreműködő nyomozó hatóság részére továbbíthatja,
j) ha a vizsgálat alapján intézkedés megtételére kerül sor – ideértve a bejelentő személlyel szemben jogi eljárás vagy fegyelmi intézkedés megtétele miatti intézkedést is –, a bejelentésre vonatkozó adatokat a Panasziroda legfeljebb a bejelentés alapján indított eljárások jogerős lezárásáig kezeli.
III. A PANASZ ÉS A KÖZÉRDEKŰ BEJELENTÉS VIZSGÁLATA
8. A beadvány kivizsgálásának felügyeletére a Panasziroda jogosult és köteles. Ügykörében eljárva a beadvány fogadását, kivizsgálását és elbírálásának koordinálását végzi, gondoskodik a hatályos jogszabályok és belső szabályozók maradéktalan betartásáról.
9. A Panasziroda feladatai:
a) fogadja a BVOP közzétett ügyfélszolgálati címére beérkezett írásbeli és a telefonon történő szóbeli beadványokat,
b) a közzétett ügyfélfogadási és előzetesen egyeztetett időben ellátja a személyesen tett beadványok fogadását,
c) a szóbeli beadványokról adatlapot készít,
d) amennyiben a beadvány bűncselekményre vagy jogtalan előny nyújtásával vagy megszerzésével kapcsolatos közérdekű ügyre utal, vagy ha a közérdekű bejelentő veszélyeztetett közérdekű bejelentőnek minősül, haladéktalanul jelenti az Ellenőrzési Szolgálat szolgálatvezetőjének, és értesíti az érintett bv. szerv vezetőjét,
e) kezeli a beadvány személyes adatot tartalmazó részét, a bejelentő kérésére gondoskodik a zárt adatkezelésről,
f) értelmezi a beadványt, amennyiben az panasznak vagy közérdekű bejelentésnek nem tekinthető, vagy más eljárás hatálya alá tartozik, és erről a tényről a bejelentőt írásban tájékoztatja,
g) értelmezi a beadványt, és amennyiben az nem a büntetés-végrehajtás hatáskörébe és illetékességébe tartozik, azt a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervhez átteszi, és erről a tényről a bejelentőt tájékoztatja,
h) dönt a beadvány kivizsgálásának mellőzése kérdésében, ha a beadvány a korábbival azonos tartalmú, ugyanazon bejelentő által tett ismételt beadvány,
i) dönt a panasz kivizsgálásának mellőzése kérdésében, ha a bejelentő a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított hat hónap után terjesztette elő panaszát, a mellőzésről a bejelentőt tájékoztatja,
j) elutasítja a panasz kivizsgálását, ha a bejelentő a sérelmezett tevékenység vagy mulasztás bekövetkeztétől számított egy éven túl terjesztette elő a beadványt, az elutasításról a bejelentőt tájékoztatja,
k) dönt a beadvány kivizsgálásának mellőzése kérdésében, ha a beadványt azonosíthatatlan személy tette,
l) a beadványt előzetesen megvizsgálja, és eldönti, hogy a beadvány mely bv. szerv feladatkörébe tartozik, azt elbírálásra megküldi a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező bv. szerv részére,
m) elbírálja és megválaszolja a beadványt, ha az nem igényel speciális szakértelmet,
n) ellenőrzi a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező bv. szervnek a beadvány elbírálását, a bejelentőnek szóló tájékoztatót, az adatbiztonsági követelmények érvényre juttatását, és jogosult a beadvány elbírálásának felülvizsgálatát kezdeményezni az Ellenőrzési Szolgálat szolgálatvezetőjénél,
o) ellenőrzi a bv. szervben a beadványok kivizsgálása során szerzett tapasztalatok hasznosításának módját, a megalapozott beadványok ismételt előfordulásának elkerülése érdekében tett intézkedések hatékonyságát,
p) a beadványokról nyilvántartást vezet, és a tárgyévet követő naptári év január 31-ig a Belügyminisztérium ellenőrzési feladatokat és a panaszügyi feladatokat ellátó szervezeti egységei részére adatszolgáltatást teljesít,
q) együttműködik a BVOP Informatikai Főosztályával az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala által üzemeltetett, közérdekű beadványok védett elektronikus rendszerében történő ügyintézése során, a technikai jellegű problémák feltárásában.
10. A Panasziroda kizárólag a feladata elvégzéséhez szükséges iratba, dokumentumba és nyilvántartásba tekinthet be az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Info tv.) és a minősített adat védelméről szóló 2009. évi CLV. törvény rendelkezéseinek betartása mellett.
11. Az eljárásra jogosult, hatáskörrel és illetékességgel rendelkező bv. szerv köteles
a) a beadványt az átiratban megadott határidőn belül elbírálni,
b) ha az elbírálást megalapozó vizsgálat előreláthatólag az átiratban megadott határidőnél hosszabb ideig tart,
ba) erről a Panaszirodát – az eljárás legfeljebb 150 nappal történő meghosszabbodása indokainak egyidejű közlésével – három munkanapon belül írásban tájékoztatni,
bb) határidő meghosszabbítására vonatkozó engedélyt követően közölni a bejelentővel az elintézés várható időpontját,
c) a beadvány érdemi elbírálása során az abban foglaltakat jogszerűségi és szakszerűségi szempontból részletekre kiterjedően, a megadott szempontok szerint vizsgálni, valamint az elbírálást megalapozó iratokat és egyéb bizonyítékokat beszerezni, és azokat írásban kiértékelni,
d) meghallgatni a panaszost, illetve a közérdekű bejelentőt, ha azt a beadvány tartalma szükségessé teszi,
e) biztosítani a bejelentő és a beadványban érintettek személyes adatainak védelmét,
f) az elbírálás befejezésekor
fa) három munkanapon belül értesíteni a Panaszirodát az elbírálás eredményéről és a megtett intézkedésekről, az érintettek nyilatkozatairól, szabálytalanságok feltárásáról, az esetleges személyi felelősség megállapításáról és a vizsgálat során felmerült egyéb tényről,
fb) tájékoztatni a bejelentőt – a minősített adat kivételével és a büntetés-végrehajtási szervezetről szóló 1995. évi CVII. törvényre és az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvényre való tekintettel – az elbírálás eredményéről:
fba) megalapozott bejelentés esetén az ügyben elrendelt belső vizsgálat során felmerült adatok alapján a bv. szerv vezetője a jogszerű állapot helyreállítása érdekében a szükséges intézkedéseket megtette;
fbb) alaptalan bejelentés esetén az ügyben elrendelt belső vizsgálat, meghallgatási jegyzőkönyvek alapján nem merült fel adat arra vonatkozóan, hogy a bv. szerv személyi állománya jogsértően járt volna el, az állományi tagok a büntetés-végrehajtási szakmai protokollt maradéktalanul és szabályszerűen érvényesítették,
fc) a megalapozott beadványok tapasztalatait hasznosítani – az adat és minősített adat védelmére vonatkozó szabályokra is figyelemmel – azok ismételt bekövetkezésének megelőzése érdekében.
12. Amennyiben a kivizsgálás eredményeként büntető-, szabálysértési, fegyelmi, illetve kártérítési eljárás megindítására okot adó cselekmény gyanúja merül fel, akkor
a) a BVOP szervezeti eleme a BVOP nyomozótisztjével köteles egyeztetni állásfoglalás és minősítés céljából, és az egyeztetés eredménye alapján a vizsgálat során keletkezett iratok másolatát a 11. pont f) alpont fa) pontjában foglalt visszatájékoztatással együtt három munkanapon belül a Panasziroda részére megküldeni,
b) az illetékességgel rendelkező bv. intézet az Agglomerációs Központ nyomozótisztje útján köteles intézkedni a feljelentés megtételére, illetve a fegyelmi eljárás megindítására. A vizsgálat során keletkezett iratok másolatát a 11. pont f) alpont fa) pontjában foglalt visszatájékoztatással együtt három munkanapon belül köteles a Panasziroda részére megküldeni.
13. Az eljárásra jogosult bv. szerv javaslatot tehet a Panasziroda részére a több, azonos tartalmú beadvány kivizsgálásának mellőzésére, ha a bejelentők egyidejű tájékoztatása megvalósítható.
14. Ha a beadvány elbírálása során nyilvánvalóvá vált, hogy a bejelentő rosszhiszeműen döntő jelentőségű valótlan információt közölt, és
a) ezzel bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésére utaló körülmény merül fel, személyes adatait az eljárás lefolytatására jogosult szerv vagy személy részére át kell adni,
b) alappal valószínűsíthető, hogy másnak jogellenes kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott, személyes adatait az eljárás kezdeményezésére, illetve lefolytatására jogosult szervnek vagy személynek – kérelmére − át kell adni.
IV. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
15. Jelen utasításban nem szabályozott kérdések vonatkozásában a Panasz tv., az Info tv. és a panaszokkal és a közérdekű bejelentésekkel kapcsolatos ügyek egységes intézéséről szóló 22/2014. (XII. 5.) BM utasítás rendelkezéseit kell alkalmazni.
16. Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
17.1
A 17. pont a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás