• Tartalom

406/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelet indokolás

406/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelet indokolás

az egyes családtámogatási tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 406/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelethez

2023.09.01.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. §-a és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján – a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában – közzétételre kerül.
A módosítás tárgyát képező kormányrendeletekbe elengedhetetlen a gyakorlati megvalósítás során szerzett tapasztalatok és a megalapozottnak tekinthető jogalkalmazói és lakossági javaslatok beépítése, valamint az esetleges visszaélésekkel szembeni hatékonyabb fellépés.
Ennek értelmében a kormányrendelet tervezete tartalmazza:
– az illetékességi szabályok módosítását annak érdekében, hogy a magyar állampolgár, valamint a bevándorolt, a letelepedett, a menekült, az oltalmazott vagy a hontalan személy esetében is kijelölt kormányhivatal illetékességét állapítsa meg a jogszabály akkor, ha EGT-s állam (az Európai Unió tagállama vagy az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes más állam, illetve olyan állam, amelynek állampolgára nemzetközi szerződés alapján a szabad mozgás és tartózkodás joga tekintetében az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes állam állampolgárával azonos jogállást élvez) érintettsége merül fel a kérelmező vagy a kérelem elbírálása szempontjából figyelembe veendő családtagja vonatkozásában,
– iskoláztatási támogatásra való jogosultság megállapítását saját jogán annak, aki nagykorú, még köznevelési vagy szakképző intézményben tanulmányokat folytató személynek, aki házasságot köt, és házastársával továbbra is a szülő háztartásában lakik,
– a családi pótlék és a gyermekgondozást segítő ellátás megállapításának lehetőségét akkor is, ha az ellátások igénylését megelőzően a gyermek meghal,
– annak lehetőségét, hogy a külön élő szülők a családi pótlék megosztását ezentúl már ne csak közösen kérhessék,
– a nagycsaládosok személygépkocsi-szerzési támogatása kapcsán a támogatás egyes visszafizetési eseteinek egyértelmű pontosítását, módosítását,
– tb-jogviszony-szünetelés megítélésének egyértelműsítését (CSOK, Babaváró támogatás),
– CSOK önkéntes visszafizetésekor is késedelmi kamat felszámítását,
– az egyik igénylő halála esetén az özvegy mentesülését a CSOK visszafizetése alól,
– CSOK-gyermekvállalási, -beszámítási szabályokban kisebb módosításokat (pl. használt lakásnál is vállalható 3 gyermek az eddigi 2 helyett), melynek teljesítési határideje 10 év,
– a kifizetetlen CSOK korszerűsítési (bővítési, építési) számlák közvetlen vállalkozónak való banki utalás érdekében történő benyújthatóságának egyértelműbb kizárását,
– jelzáloghiteltartozás-csökkentési támogatás (a továbbiakban: JCST) szakaszos hitelfolyósításnál is teljes összegben jár,
– JCST-nél a kérelembenyújtási határidő a szülés után 60-ról 180 napra növelését,
– JCST halvaszületés, elhunyt gyermek esetén is jár,
– JCST esetében az építkezés befejezésére 1 év helyett 2 év áll rendelkezésre,
– Babaváró támogatás iránti kérelem benyújtásakor hiánypótlás lehetőségét,
– Babaváró támogatás: szakmai irányító a kultúráért és innovációért felelős miniszter (a gazdaságfejlesztési miniszter véleményezési jogával),
– veszélyhelyzeti kormányrendeletek hatályon kívül helyezését.
A módosítások közül kizárólag azok lesznek alkalmazandók a már fennálló jogviszonyokra és a folyamatban lévő eljárásokra is, amelyek a kedvezményezettek, igénylők számára kedvező, előnyös változtatást jelentenek.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére