• Tartalom

411/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelet indokolás

411/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelet indokolás

a közbeszerzési tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 411/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelethez

2023.09.01.
Jelen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. §-a és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján kerül közzétételre.
A közbeszerzési eljárásokban az alkalmasság és a kizáró okok igazolásának, valamint a közbeszerzési műszaki leírás meghatározásának módjáról szóló 321/2015. (X. 30.) Korm. rendelet kiegészül a jogelőd gazdasági szereplők esetében a kizáró okok fenn nem állásának igazolására vonatkozó rendelkezésekkel.
Az építési beruházások, valamint az építési beruházásokhoz kapcsolódó tervezői és mérnöki szolgáltatások közbeszerzésének részletes szabályairól szóló 322/2015. (X. 30.) Korm. rendelet technikai jellegű módosításának célja, hogy a rendelet érintett rendelkezését összhangba hozza a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény módosításáról szóló 2023. évi XVI. törvény által bevezetett módosításokkal. Egy további módosítás a felelősségbiztosítás rendelkezésre állása tekintetében eszközöl pontosítást.
Az elektronikus közbeszerzés részletes szabályairól szóló 424/2017. (XII. 19.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 424/2017. (XII. 19.) Korm. rendelet] kiegészül azzal a szabállyal, amely szerint az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben (a továbbiakban: EKR) létrehozott közbeszerzési eljárásokat a létrehozástól számított egy éven belül meg kell indítani. A módosítás hátterében az áll, hogy az EKR létrejötte óta számtalan olyan eljárás halmozódott fel a rendszerben, amelyeket az ajánlatkérők ugyan előkészítettek, azonban nem indítottak meg, amely jelentős terhet ró a rendszerre. A 424/2017. (XII. 19.) Korm. rendelet egyértelművé teszi, hogy amennyiben egy eljárás tekintetében az EKR a bontást már elvégezte, az a továbbiakban többször nem ismételhető meg. Az EKR-ben az ajánlatok vagy részvételi jelentkezések bontása egy olyan automatikus folyamat és eljárási cselekmény, mely nem megismételhető. A 424/2017. (XII. 19.) Korm. rendelet módosítása továbbá pontosítja az üzemszünet, az üzemzavar és a működési hiba fogalmát, valamint szabályozza a működési hiba fellépése esetén alkalmazandó eljárásrendet. Ennek indoka, hogy a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) módosításáról szóló 2023. évi XVI. törvény 19. § c) pontja hatályon kívül helyezte a Kbt. 41/C. § (1) bekezdés e) és f) pontja szerinti, az elektronikus úton történő kommunikáció alól mentesülést lehetővé tevő okokat, amely szükségessé tette a működési hiba esetén történő eljárás újraszabályozását.
Az egyajánlatos közbeszerzések számának csökkentését szolgáló intézkedésekről szóló 63/2022. (II. 28.) Korm. rendelet módosítása a közbeszerzésekben a verseny szintjének növelését célzó intézkedésekről (2023–2026) szóló cselekvési tervről szóló 1118/2023. (III. 31.) Korm. határozattal elfogadott, a közbeszerzésekben a verseny szintjének növelését célzó intézkedésekről (2023–2026) szóló cselekvési terv 7. pontjában szereplő intézkedés végrehajtását szolgálja.
A fenti módosítások elősegítik egyfelől a közbeszerzési eljárások még alaposabb előkészítését, másrészt visszaszorítják az aránytalan alkalmassági követelmények és az értékelési szempontok diszkriminatív módon történő alkalmazását, fokozva ezzel a potenciális ajánlattevők részvételét a közbeszerzési eljárásokban.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére