50/2023. (XI. 30.) HM utasítás
50/2023. (XI. 30.) HM utasítás
a honvédelmi ágazat védelmi tervező rendszer működésének rendjéről
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján a következő utasítást adom ki:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Az utasítás hatálya
1. § (1) Az utasítás hatálya a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2021. évi CXL. törvény 3. § 14. pontja szerinti honvédelmi szervezetre (a továbbiakban: honvédelmi szervezet) terjed ki.
(2) Az utasítás hatálya nem terjed ki a honvédelemért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) közvetlen alárendeltségébe tartozó, a sportról szóló 2004. évi I. törvény 51. §-ában a sportpolitikáért felelős miniszter részére meghatározottakkal összefüggő feladatokat ellátó szervezetekre.
(3) Az utasítás a honvédelmi ágazat védelmi tervező rendszer működésének szabályait rögzíti, a kormányzati stratégiai irányításról szóló 38/2021. (III. 12.) Korm. rendelet (a továbbiakban: KSIR) ágazati tervezésre vonatkozó előírásaival összhangban.
2. Értelmező rendelkezések
2. § Az utasítás alkalmazásában
1. átfogó stratégiai célok: a honvédelmi ágazat rövid és hosszú távú fejlesztési célkitűzései, amelyek tervezési ciklusonként kerülnek aktualizálásra,
2. beavatkozási irány: adott átfogó stratégiai cél eléréséhez szükséges fejlesztési terület, amely programokban és feladatokban realizálódik,
3. együttműködő: a programok és feladatok teljes körű tervezésében részt vevő gazdálkodási feladatok megvalósításáért, valamint a képesség-összetevőért felelős és egyéb – különösen a hadfelszerelési, a védelmi innovációs, a védelmi ipari és a stratégiai monitoring területért felelős – szakmai szerv, szervezet, kivéve a 21., 26. és 30. pontban megjelölteket,
4. erőforrás: a képességek eléréséhez, fejlesztéséhez és fenntartásához szükséges munkaerő, infrastruktúra, eszközök, anyagok, szolgáltatások, illetve pénzügyi források összessége,
5. Fejlesztési Tervtábla: a fejlesztési feladatok tervezését biztosító, a Tervidőszaki Programok és Feladatok Jegyzéke összeállítását támogató, a 40. pontban megfogalmazott kritériumoknak megfelelő tervezési okmány,
6. forrás: a tervidőszakban végrehajtásra tervezett programok, feladatok finanszírozására allokált pénzügyi keret,
7. Forrásallokáció: a stratégiai tervdokumentumok kidolgozásához a honvédelmi ágazat tervidőszakban prognosztizáltan rendelkezésre álló forrásainak a személyi jellegű kiadások, a működés-fenntartási és a fejlesztési keretek közötti elosztását – a fejlesztési kereteket szakterületi bontásban – meghatározó tervezési okmány,
8. forrástervező: az a honvédelmi szervezet, amely felelősségi körébe tartozóan végrehajtja a személyi jellegű kiadások, illetve a működés-fenntartási feladatok forrásszükségletének tervezését, továbbá a forráskorlátok közötti tervezési szakaszban végzi a részére meghatározott források elosztását,
9. gazdálkodási feladatok megvalósításáért felelős: az a honvédelmi szerv vagy szervezet, amely feladat- és felelősségi körében, a vonatkozó szabályzók alapján részt vesz az adott képességfejlesztési program, projekt vonatkozásában a forrásigények ütemezett kialakításában, és végrehajtja a kapcsolódó költségvetés-tervezési, gazdálkodási, illetve beszerzési feladatokat,
10. Honvédelmi Ágazat Szükségleti Terve: a szakterületek képességfejlesztési, valamint a személyi jellegű kiadások és a működés-fenntartási feladatok tervidőszaki forrásszükségletét teljeskörűen bemutató, forráskorlát nélküli tervezési okmány,
11. Honvédelmi Ágazat Védelmi Tervező Rendszer: a védelmi tervezési tevékenység szabályozott keretek közötti végrehajtását biztosító, a honvédelmi tárcánál működtetett képesség- és feladatalapú tervező rendszer, melynek célja szakmailag megalapozott, tervezési folyamatok mentén kialakított, átlátható módszertan alapján összeállított, egymásra épülő stratégiai tervdokumentumok kidolgozása, és az abban foglaltak nyomonkövethetőségének biztosítása,
12. Hosszú Távú Terv: a honvédelmi ágazat legfeljebb tíz évre vonatkozó, az ágazat jövőképét és célkitűzéseket bemutató, valamint a tervidőszakban – prognosztizált forráspálya alapján – végrehajtásra tervezett képességfejlesztési programokat, a humánpolitikai célokat és a működés-fenntartási tevékenység irányait meghatározó, a KSIR szerinti szakpolitikai stratégiának megfelelő tervdokumentum, amely a miniszter által elrendelt időszakonként – eltérő rendelkezés hiányában 4 évenként – kerül kidolgozásra,
13. képesség: egyes honvédelmi szervezetekhez vagy azok részeinek csoportosításához kapcsolódó azon tulajdonságok együttese, amelyek lehetővé teszik egy adott honvédelmi feladat végrehajtását,
14. képességfejlesztés: adott átfogó stratégiai cél elérését és a kapcsolódó beavatkozási irány megvalósítását szolgáló képességek kialakítása, korszerűsítése érdekében megvalósítandó programok, feladatok tervezését és végrehajtását magában foglaló komplex tevékenység,
15. képesség-összetevőért felelős: együttműködő szakmai szervezet, amely az érintett fejlesztési program és feladat vonatkozásában meghatározza és megvalósítja a felelősségi körébe tartozó képesség-összetevőhöz kapcsolódó követelményeket, feladatokat,
16. képesség-összetevők: a képességek fejlesztéséhez, kialakításához szükséges alapvető komponensek: doktrína, szervezet, kiképzés, logisztika, vezetés, személyi állomány, infrastruktúra, valamint interoperabilitás,
17. kiemelt ágazati feladatok: a honvédelmi ágazat egészét vagy a kormányzati döntéshozatalt érintő tervidőszaki feladatok (többek között jogszabály, közjogi szervezetszabályzó eszköz, stratégia kialakítása),
18. mérföldkő: egy adott program, projekt szakmai előrehaladásának, végrehajtásának fontosabb fázisait meghatározó esemény, amelynek célja a megvalósítás tervezésének és nyomon követésének, valamint a közbenső eredmények értékelésének elősegítése,
19. Miniszteri Program: az összkormányzati célkitűzések érvényesítését szolgáló, a honvédelmi tárca által megvalósítandó középtávú feladatokat meghatározó, a miniszterelnök megbízatásának idejére szóló stratégiai tervdokumentum, amely tartalmazza a miniszter feladat- és hatáskörébe tartozó szakpolitikai területekre vonatkozó jövőképet és célokat,
20. program: adott átfogó stratégiai cél megvalósításához szükséges, a vonatkozó beavatkozási irányhoz kapcsolódó képesség kialakítását részben vagy teljes egészében megvalósító cselekvési terv, amely tartalmilag és formailag meghatározott részletezettséggel kidolgozott projektekkel, feladatokkal, tervezett pénzügyi háttérrel és végrehajtási ütemezéssel rendelkezik,
21. programfelelős: program, projekt tervezésére és végrehajtására a szakterületi felelős által kijelölt szakmai szerv vagy szervezet,
22. projekt: a programot alkotó, szakmailag jól elhatárolható, a programot teljes mértékben lefedő részprogramok, programelemek összessége,
23. Rövid Távú Terv: a honvédelmi ágazat évente felülvizsgálatra és kidolgozásra kerülő 1+n, legfeljebb 3 éves, a KSIR szerinti szakpolitikai programnak megfelelő tervdokumentuma (Hosszú Távú Terv végrehajtási terve), amely a Hosszú Távú Tervben jóváhagyott fejlesztési programok megvalósítása érdekében, a Rövid Távú Terv tervidőszakában – a prognosztizált tervidőszaki forráskeretek figyelembevételével – végrehajtandó feladatokat, azok felelőseit és ütemezését rögzíti,
24. stratégiai tervdokumentum: a KSIR előírásaival összhangban a honvédelmi tárcánál kidolgozásra kerülő, a 3. §-ban nevesített dokumentumok,
25. Stratégiai Tervezési Iránymutatás: stratégiai helyzetértékelésen alapuló tervezési okmány, amely meghatározza a tervidőszakra a honvédelmi szakpolitikai ágazat védelempolitikai és átfogó stratégiai céljait, fejlesztési területeit és prioritásait, ambíciószintjét, valamint iránymutatást ad az erőforrások elosztására, beleértve humánpolitikai cselekvési irányokat és peremfeltételeket,
26. szakmai koordinátor: egy szakterületi vezetőhöz tartozó több szakterületi felelős védelmi tervezési feladatait összehangoló, a szakterületi vezető által kijelölt felügyelő szerv vagy szervezet,
27. szakterület: jogszabályban, közjogi szervezetszabályozó eszközben, különösen a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló Korm. rendeletben (a továbbiakban: Hvt. vhr.) és a Honvédelmi Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatában (a továbbiakban: HM SZMSZ) a szakterületi vezetőhöz rendelt, a védelmi tervezési eljáráshoz kapcsolódó felelősségi terület,
28. szakterületi fejlesztési keretszám: a Forrásallokációban az adott szakterület számára meghatározott, a fejlesztési programok tervezéséhez a tervidőszakban prognosztizáltan rendelkezésre álló pénzügyi keret,
29. Szakterületi Fejlesztési Koncepció: a Hosszú Távú Terv kidolgozásának második fázisában összeállított tervezési okmány, amely tartalmazza a szakterület vonatkozásában releváns célkitűzéseket, képességszükségletet, valamint a tervidőszak fejlesztési programjait és azok ütemezett, forráskorlát nélküli szükségletét,
30. szakterületi felelős: adott tervezési terület védelmi tervezési feladatainak koordinált végrehajtása érdekében a szakterületi vezető által kijelölt, az érintett szakterület tervezési feladatait irányító, összehangoló szakmai szerv vagy szervezet,
31. szakterületi vezető: a védelmi tervezési eljárásban érintett szakterületet irányító, a szakmai koordinátort vagy szakterületi felelőst kijelölő, az azok által kidolgozott tervezési okmányokat jóváhagyó, továbbá a szakterülete vonatkozásában szakmai iránymutatást biztosító, a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény szerinti politikai vagy szakmai felsővezető, miniszteri biztos, valamint a Honvéd Vezérkar főnöke (a továbbiakban: HVKF),
32. származtatott tervek: a HM fejezet költségvetési javaslata, az Éves Beszerzési Terv, az 1+2 éves szakmai és költségvetési terv, valamint minden további, a stratégiai tervdokumentumok végrehajtását támogató szakmai terv,
33. szcenáriótervezés: a tervidőszakban forrásokkal alá nem támasztott priorizált hadfelszerelési igénylista, valamint az annak megvalósításához kapcsolódó tervezési információk összeállítása,
34. szövetségi kötelezettség: NATO-tagságból és nemzetközi szerződésekből eredő katonai kötelezettségek, különösen a NATO védelmi tervezési folyamatában generált és elfogadott képességcélok, valamint az EU Összehangolt Éves Védelmi Felülvizsgálatából fakadó projektek megvalósítása,
35. tervezési ciklus: egy stratégiai tervdokumentum kidolgozásának meghatározott rendszerességgel ismétlődő időszaka,
36. tervezési hierarchia: az átfogó stratégiai célokon alapuló, a beavatkozási irányokat magában foglaló struktúra, amely meghatározza a stratégiai tervdokumentumok felépítését,
37. tervezési okmány: stratégiai tervdokumentumok kidolgozásának egyes tervezési fázisaiban az adott tervezési lépés eredményét rögzítő és a következő lépéshez iránymutatást, tervezési információt biztosító dokumentum,
38. Tervezési Körirat: az egyes stratégiai tervdokumentumok kidolgozási folyamatát, részletes feladatait, azok felelőseit és ütemezését, a peremfeltételeket, valamint a tervezési feladat végrehajtásának általános szabályait meghatározó tervezési okmány,
39. tervidőszak: a stratégiai tervdokumentum kezdő és befejező éve által meghatározott időtáv,
40. Tervidőszaki Programok és Feladatok Jegyzéke: a Hosszú Távú Terv és a Rövid Távú Terv kidolgozásának második fázisában összeállított, az átfogó stratégiai célok eléréséhez, beavatkozási irányonként a tervidőszakban megvalósításra tervezett fejlesztési programokat, a hozzájuk rendelt források ütemezését, a szakterületi és programfelelősöket, a gazdálkodási feladatok megvalósításáért felelősöket, a szakterületi forráskereteken belül nem tervezhető programokat, valamint a személyi kiadások és a működés-fenntartás tervidőszaki fő feladatait és a vezetői döntést igénylő kérdéseket bemutató tervezési okmány,
41. védelmi tervezés: a Magyarországot érő biztonsági kihívásokra reagálni képes nemzeti védelmi képesség kialakítását célzó, a honvédelmi ágazat egészére kiterjedő, átfogó tervezési tevékenység, melynek eredményeként összeállított végrehajtható, forrással alátámasztott stratégiai tervdokumentumok biztosítják a haderő fejlesztésére, fenntartására, valamint a szövetségi kötelezettségek teljesítésére vonatkozó vezetői szándék megvalósulását.
A HONVÉDELMI TÁRCA STRATÉGIAI TERVDOKUMENTUMAI
3. § (1) A honvédelmi tárca vonatkozásában, a KSIR előírásaival összhangban az alábbi stratégiai tervdokumentumok kerülnek kidolgozásra a Honvédelmi Ágazat Védelmi Tervező Rendszer keretében:
a) a Miniszteri Program,
b) a Hosszú Távú Terv és
c) a Rövid Távú Terv.
(2) A KSIR előírásaival összhangban, a Honvédelmi Ágazat Védelmi Tervező Rendszer keretén kívül kerül összeállításra a HM intézményi munkaterve, melynek kidolgozását az éves és havi munkatervek összeállításával és a tervezett feladatok megvalósulásának nyomon követésével összefüggő feladatokról szóló HM utasítás szabályozza.
(3) A védelmi és biztonsági célú tervezés szabályairól szóló 400/2022. (X. 21.) Korm. rendelet előírásaival összhangban – a HM SZMSZ-ben rögzített feladatmegosztásnak megfelelően – kerül összeállításra a Védelmi és Biztonsági Alapterv, valamint a Védelmi és Biztonsági Intézkedési Terv.
A HONVÉDELMI ÁGAZAT VÉDELMI TERVEZŐ RENDSZER TÁRCASZINTŰ IRÁNYÍTÁSÁHOZ KAPCSOLÓDÓ FELADAT- ÉS HATÁSKÖRÖK
3. A HM védelmi stratégiáért és humánpolitikáért felelős államtitkár
4. § A HM védelmi stratégiáért és humánpolitikáért felelős államtitkár a HM SZMSZ-ben meghatározottak szerint a védelmi tervezési tevékenységhez kapcsolódóan irányítja a védelmi tervezéssel, a humánpolitikai tevékenységgel, a pénzügyi modellezéssel és nyomon követéssel, a védelmi iparral és hadfelszereléssel kapcsolatos felső szintű ágazati feladatokat, valamint a Védelmi Biztonsági Alapterv összeállítását.
4. A HM közigazgatási államtitkár
5. § A HM közigazgatási államtitkár a HM SZMSZ-ben meghatározottak szerint a védelmi tervezési tevékenységhez kapcsolódóan irányítja az erőforrás- és gazdasági tervezéssel, a védelmi igazgatással és az infrastruktúra-fejlesztéssel kapcsolatos felső szintű ágazati feladatokat, valamint a Védelmi és Biztonsági Intézkedési Terv összeállítását.
5. A HM parlamenti államtitkár
6. § A HM parlamenti államtitkár a HM SZMSZ-ben meghatározottak szerint a védelmi tervezési tevékenységhez kapcsolódóan irányítja a katonai örökségvédelemmel, a katonai emlékhely- és hadisírgondozással kapcsolatos felső szintű ágazati feladatokat.
6. A HM katonai nemzetbiztonság irányításáért felelős államtitkár
7. § A HM katonai nemzetbiztonság irányításáért felelős államtitkár a védelmi tervezési tevékenységhez kapcsolódóan irányítja és koordinálja a katonai nemzetbiztonsággal kapcsolatos feladatok tervezését.
7. HM védelmi innovációért felelős miniszteri biztos
8. § A HM védelmi innovációért felelős miniszteri biztos a külön HM utasításban meghatározottak szerint a védelmi tervezési tevékenységhez kapcsolódóan irányítja a védelmi innovációval kapcsolatos felső szintű ágazati feladatokat.
8. A Honvéd Vezérkar főnöke
9. § A HVKF a Hvt. vhr.-ben meghatározottak szerint vezeti az MH haderőtervezéssel és képességfejlesztéssel kapcsolatos feladatainak végrehajtását, irányítja az MH képesség- és hadfelszerelés-fejlesztési programjainak és projektjeinek katonai szakmai előkészítését és végrehajtását, felelős az MH képesség- és hadfelszerelés-fejlesztési programjainak eredményeként megjelenő logisztikai működés-fenntartási igények tervezéséért, a védelmi és a kapcsolódó erőforrás-tervezéshez szükséges alapadatok biztosításáért, továbbá az MH működésével kapcsolatos infrastrukturális-elhelyezési igények és a hadfelszerelés-fejlesztés feladataihoz kapcsolódó alapadatok meghatározásáért.
A HONVÉDELMI ÁGAZAT VÉDELMI TERVEZŐ RENDSZER TERVEZÉSI FOLYAMATAIHOZ KAPCSOLÓDÓ FELADAT- ÉS HATÁSKÖRÖK
9. A védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység feladat- és hatásköre
10. § (1) A védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység a védelmi tervezési tevékenységhez kapcsolódóan
a) végzi a Honvédelmi Ágazat Védelmi Tervező Rendszer rendszerszintű fejlesztési feladatait, kidolgozza és szükség szerint aktualizálja a tárca stratégiai tervdokumentumai összeállításának eljárásrendjét, annak folyamatait, feladatait és a kapcsolódó felelősségi, hatás- és jogköröket magában foglaló szabályzót,
b) szakmailag irányítja és koordinálja a Honvédelmi Ágazat Védelmi Tervező Rendszer működését és a védelmi tervezési feladatok tárcaszintű végrehajtását,
c) összeállítja a hatáskörébe rendelt, 3. § (1) bekezdés b) és c) pontja szerinti stratégiai tervdokumentumokat és az azokhoz kapcsolódó kormány-előterjesztéseket,
d) a tervező szervezetekkel együttműködve biztosítja a stratégiai tervek kidolgozásához elfogadott irányelvek érvényesülését a stratégiai tervdokumentumokban,
e) tájékoztatja a gazdasági tervezésért felelős HM önálló szervezeti egységet a szakterületi fejlesztési keretszámokat érintő esetleges vezetői döntésekről,
f) tervezési ciklusonként, Tervezési Köriratban meghatározza az egyes stratégiai tervdokumentumok kidolgozásához kapcsolódó részletes feladatokat és azok ütemezését.
(2) A védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység vezető a tervezési feladatok végrehajtása érdekében tervezési adatszolgáltatást kérhet közvetlenül a tervezésben érintett honvédelmi szervezetektől.
10. A gazdasági tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység feladat- és hatásköre
11. § A gazdasági tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység a védelmi tervezési tevékenységhez kapcsolódóan
a) szakmailag irányítja, koordinálja és végzi a védelmi tervezéshez kapcsolódó tárcaszintű erőforrás- és gazdasági tervezési feladatokat,
b) javaslatot tesz az erőforrás- és gazdasági tervezés elveire és a források elsődleges elosztására,
c) a Hosszú Távú Terv és a Rövid Távú Terv vonatkozásában – együttműködve a védelmi tervezésért felelős, valamint a stratégiai monitoringért, modellezésért, elemzésért és értékelésért felelős HM önálló szervezeti egységgel – elkészíti a Forrásallokációt,
d) a Hosszú Távú Terv és a Rövid Távú Terv tervidőszakára összeállítja a determinált fejlesztési feladatok listáját, valamint a kormányhatározatok alapján finanszírozott programok és feladatok tervezési adatait,
e) a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység útján tájékoztatja a szakmai koordinátor vagy szakterületi felelős szervezeteket a szakterületi fejlesztési keretszámokat érintő vezetői döntésekről,
f) azonosítja a Hosszú Távú Terv és a Rövid Távú Terv tervidőszakára vonatkozó gazdasági kockázatokat, és összeállítja a stratégiai tervdokumentumok gazdasági fejezetét, és
g) szakmai koordinátorként végzi a személyi kiadások és a működés-fenntartási feladatok tervezésének koordinációját.
11. A védelempolitikáért felelős HM önálló szervezeti egység feladat- és hatásköre
12. § A védelempolitikáért felelős HM önálló szervezeti egység a védelmi tervezési tevékenységhez kapcsolódóan
a) a jelen HM utasításban foglalt eljárási rend alapján összeállítja és jóváhagyásra előterjeszti a Miniszteri Programot,
b) kidolgozza az ágazat hosszú távú stratégiai tervdokumentumai alapjául szolgáló Stratégiai Tervezési Iránymutatást,
c) a szakterületi felelősök irányában érvényesíti a szövetségi kötelezettségvállalások beépítését a stratégiai tervdokumentumok kidolgozása során.
12. A stratégiai monitoringért, modellezésért, elemzésért és értékelésért felelős HM önálló szervezeti egység feladat- és hatásköre
13. § A stratégiai monitoringért, modellezésért, elemzésért és értékelésért felelős HM önálló szervezeti egység a védelmi tervezési tevékenységhez kapcsolódóan
a) az általa végzett modellezési tevékenységgel összefüggésben, a prognosztizált létszámigények, a be- és kiáramlási tendenciák figyelembevételével javaslatokat fogalmaz meg a Forrásallokáció összeállításához a személyi és a működés-fenntartási kiadások, valamint a fejlesztési feladatok tervezésének megalapozása érdekében;
b) makrogazdasági adatok felhasználásával modellezi a tárca hosszú távú finanszírozásának helyzetét, a Hosszú Távú Terv kidolgozásának második fázisában összeállított Honvédelmi Ágazat Szükségleti Tervéhez kapcsolódóan;
c) a honvédelmi és haderőfejlesztési programok monitoring tevékenységének eredményei alapján
ca) tervezési időszakban javaslatokat fogalmaz meg a Tervezési Körirat összeállításához a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység részére,
cb) tervezési időszakon kívül, a védelmi tervezési feladatokkal összefüggésben adatokat és információkat biztosít a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység részére;
d) elemzi és értékeli a beérkező tervezési információkat, javaslatot tesz azok korrigálására a szakterületi felelős részére;
e) a Honvédelmi Ágazat Védelmi Tervező Rendszer folyamataiban, a honvédelmi programok tekintetében ellátja a szakmai koordinátori feladatokat.
13. A szakmai koordinátor feladat- és hatásköre
14. § (1) A szakmai koordinátor a védelmi tervezési tevékenységhez kapcsolódóan
a) irányítja és koordinálja a szakterületi vezető hatáskörébe tartozó tervezési feladatokat,
b) meghatározza a tervezéshez szükséges követelményeket és alapadatokat az illetékességébe tartozó szakterületi felelősök részére,
c) a tervezési feladatok végrehajtása során biztosítja a vezetői és szakterületi prioritások, követelmények érvényre juttatását,
d) irányítja, összehangolja és koordinálja az illetékességébe tartozó szakterületi felelősök tervezési feladatait, biztosítja a szakterületi tervezési okmányok megfelelő tartalommal és határidőre történő teljes körű kidolgozását,
e) egységes, teljes körű, egycsatornás adatszolgáltatást biztosít a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység részére.
(2) A szakmai koordinátor a hatáskörébe tartozó szakterületek vonatkozásában az érintett honvédelmi szervezeteket a programok, feladatok tervezési tevékenységébe közvetlenül bevonhatja, tőlük információt és adatszolgáltatást kérhet.
14. A szakterületi felelős feladat- és hatásköre
15. § (1) A szakterületi felelős a védelmi tervezési tevékenységhez kapcsolódóan
a) a tervezési feladatok végrehajtása során biztosítja a vezetői és szakterületi prioritások, követelmények érvényre juttatását,
b) az illetékességébe tartozó programfelelősök és együttműködők részére – a 22. § (1) bekezdés a) pontja és a 23. § (1) bekezdése szerinti Tervezési Köriratokkal összhangban – meghatározza a szakterület részletes tervezési feladatait,
c) szakterületére vonatkozóan irányítja és koordinálja a tervidőszaki fejlesztési programok kidolgozását és az ahhoz szükséges egyeztetéseket,
d) szakmailag irányítja, összehangolja és koordinálja az illetékességébe tartozó fejlesztési programok részletes tervezését minden képesség-összetevőre kiterjedően,
e) meghatározza a tervezéshez szükséges követelményeket és alapadatokat a programfelelős részére,
f) irányítja a szakterületi erőforrásigények meghatározását és a szakterületen tervezhető forráskeretek programokhoz, feladatokhoz rendelését, szükség esetén a szakterületén belül javaslatot tesz a források programok közötti átrendezésére,
g) a szakterületi felelősségi körébe tartozó tervidőszaki fejlesztési programok vonatkozásában kijelöli a programfelelőst, javaslatot tesz az együttműködő szervekre, szervezetekre, és koordinálja azok tevékenységét,
h) a stratégiai tervdokumentumok kidolgozása során – a határidők betartásával és a szakterületi vezető jóváhagyásával – megalapozott, egységes és teljes körű adatszolgáltatást biztosít a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység részére, ennek keretében teljeskörűen felülvizsgálja a fejlesztési programok tervezési adatait, szükség esetén intézkedik azok pontosítására a programfelelősök felé,
i) szakterületére vonatkozóan irányítja, koordinálja és végzi a tervezési folyamatokhoz kapcsolódó szakterületi tervezési okmányok megfelelő tartalommal és határidőre történő kidolgozását,
j) tájékoztatja a programfelelősöket a program módosítására vonatkozó vezetői döntésekről,
k) szakterületi felelősségi körébe tartozó programok más szakterületet érintő elemei – különösen az infrastrukturális, honvédelmi és hadfelszerelési területek – tervezésének biztosítása érdekében felelős a szükséges egyeztetések lefolytatásáért az érintett szakterületi felelősökkel és együttműködőkkel,
l) a stratégiai tervdokumentumok kidolgozása folyamatában tájékoztatja a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egységet a más szakterületi felelőssel, valamint a tervezési területén érintett honvédelmi szervezetek vezetőivel, képviselőivel összehívott egyeztető értekezletek eredményeiről, továbbá a szakterületéhez tartozó fejlesztési programokban, feladatokban bekövetkezett releváns változásokról, vezetői döntésekről.
(2) A szakterületi felelős szakterülete vonatkozásában az érintett honvédelmi szervezeteket a programok, feladatok tervezési tevékenységébe közvetlenül bevonhatja, tőlük információt és adatszolgáltatást kérhet.
(3) Azon szakterületek vonatkozásában, ahol a védelmi tervezés folyamatának koordináló, felügyelő feladatait szakmai koordinátor látja el, a felterjesztések, tervezési adatszolgáltatások a szakmai koordinátor útján történnek meg.
15. A programfelelős feladat- és hatásköre
16. § (1) A programfelelős a védelmi tervezési tevékenységhez kapcsolódóan
a) végzi és koordinálja az illetékességébe tartozó fejlesztési program részletes tervezését és végrehajtását,
b) irányítja és összehangolja az együttműködő szervek, szervezetek programmal kapcsolatos tevékenységét, meghatározza a szakmai követelményeket,
c) vezeti az illetékességébe tartozó program végrehajtásával kapcsolatos adatokat, információkat, és
d) az a)–c) pontban meghatározott feladatok végrehajtásáról folyamatosan információt biztosít a szakterületi felelős számára, valamint soron kívül tájékoztatja a program tervezése során felmerült, saját hatáskörben meg nem oldható problémákról.
(2) A programfelelős
a) az illetékességébe tartozó program vonatkozásában szakmai csoportot hozhat létre,
b) az együttműködőktől közvetlenül adatokat kérhet be a feladat- és hatáskörébe tartozó program tervezési feladatainak végrehajtásához, és
c) több programot érintő egyeztetés szükségessége esetén a szakterületi felelős egyidejű tájékoztatásával értekezlet összehívását kezdeményezheti.
16. A képesség-összetevőért felelős feladat- és hatásköre
17. § A képesség-összetevőért felelős a védelmi tervezési tevékenységhez kapcsolódóan
a) az érintett fejlesztési program tekintetében meghatározza a felelősségi körébe tartozó képesség-összetevőhöz kapcsolódó követelményeket, feladatokat, és a programfelelőssel együttműködve, a program megvalósításával összhangban kidolgozza azok végrehajtásának ütemezését,
b) a szakterületi és programfelelősökkel együttműködve javaslatot dolgoz ki a több fejlesztési programot is érintő képesség-összetevő biztosítása, összehangolása érdekében, és
c) az a) és b) pontban meghatározott feladatok végrehajtásáról folyamatosan tájékoztatja a programfelelőst.
17. A gazdálkodási feladatok megvalósításáért felelős feladat- és hatásköre
18. § (1) A gazdálkodási feladatok megvalósításáért felelős a felelősségi körébe tartozó programok, projektek vonatkozásában részt vesz a megvalósításhoz szükséges forrásigények beazonosításában és azok ütemezésének kialakításában.
(2) A gazdálkodási feladatok megvalósításáért felelős a védelmi tervezéshez kapcsolódóan, a programfelelőssel együttműködve
a) programok, projektek megvalósításához szükséges költségvetés gazdálkodási feladatokat a honvédelmi szervezetek költségvetési gazdálkodási rendjéről szóló HM utasítás,
b) a programok, projektek megvalósításához szükséges beszerzési feladatokat a honvédelmi szervezetek beszerzésének eljárási rendjéről szóló HM utasítás
szerint hajtja végre.
(3) A gazdálkodási feladatok megvalósításáért felelős szervezet a felelősségi körébe tartozó programok, projektek vonatkozásában a végrehajtásról, illetve az esetlegesen felmerülő problémákról folyamatosan tájékoztatja a programfelelőst.
18. A védelmi tervezési folyamatok végrehajtására vonatkozó követelmények és általános tervezési szabályok
19. § (1) A KSIR által előírt ágazati szemléletű tervezés, a szervezeti felépítés és a felelősségi körök alapján meghatározott szakterületekhez igazodó felelősségi szerkezetre épülő, folyamatalapú tervezési módszertan alkalmazásával valósul meg.
(2) A védelmi tervezési folyamatot az egyes stratégiai tervdokumentumok kidolgozása során külön-külön egymásra épülő tervezési fázisokra bontva kell végrehajtani, amelynek
a) első fázisa a tervezési iránymutatás,
b) második fázisa a nagybani tervezés, és
c) harmadik fázisa a részletes tervezés.
(3) A Honvédelmi Ágazat Védelmi Tervező Rendszerben a tervezés a tervezési hierarchia szerint, képesség és feladat alapon valósul meg.
(4) A személyi kiadásokat, működés-fenntartási feladatokat, illetve a fejlesztési programokat – a tárcaszintű és szakmai prioritások figyelembevételével – a Forrásallokációban rögzített, prognosztizáltan rendelkezésre álló források alapján kell tervezni, az erőforrások hatékony és gazdaságos felhasználásával, a programokhoz rendelt források tárgyévi pénzforgalmi teljesülésének biztosításával.
(5) A személyi jellegű kiadások és a működés-fenntartási feladatok tervezésére a gazdasági tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység által kiadásra kerülő eljárásrend alapján kerül sor.
(6) Az erőforrások hatékony felhasználása érdekében a szakmai koordinátornak vagy szakterületi felelősnek meg kell vizsgálni a fejlesztések nemzetközi, többnemzeti, illetve regionális keretben történő megvalósításának és pénzpiaci finanszírozásának lehetőségét is.
(7) A szakmai koordinátor vagy szakterületi felelős az általa összeállított tervezési okmányokat és adatokat a szakterületi vezető jóváhagyásával küldi meg a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység részére.
(8) A tárca stratégiai tervdokumentumai kidolgozásának részletes módszertanát, feladatait, ütemezését és felelőseit tervezési ciklusonként, a III. Fejezetben rögzített hatáskörökkel összhangban, a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység Tervezési Köriratban szabályozza, valamint a tervezési feladatok ütemezésével összhangban biztosítja az azok végrehajtásához szükséges mintaokmányokat.
(9) Az egyes tervezési lépéseket tervezési okmányok zárják le, amelyek alapul szolgálnak a következő tervezési lépés végrehajtásához.
(10) A honvédelmi tárca stratégiai tervdokumentumai kidolgozásához kapcsolódó tervezési folyamatok egyes lépései szükség esetén a vezetői döntésnek megfelelően összevontan vagy nem teljeskörűen kerülnek végrehajtásra az érintett stratégiai tervdokumentum kidolgozásának gyorsítása érdekében.
(11) A kidolgozott stratégiai tervdokumentumok képezik az alapját a feladatok végrehajtásának, az erőforrások célszerű és gazdaságos felhasználásának.
(12) A stratégiai tervdokumentum jóváhagyásával egyidejűleg az előző, azonos típusú tervdokumentum hatályát veszti.
(13) A származtatott terveket a jóváhagyott stratégiai tervdokumentumokkal összhangban kell elkészíteni.
(14) A jóváhagyott stratégiai tervdokumentumok és a HM fejezet költségvetése egymásra épülésének, összhangjának biztosítása érdekében a gazdasági tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység a HM fejezet költségvetési javaslatának Országgyűlés általi jóváhagyását követően a stratégiai tervdokumentumokban rögzített részletezettséggel adatszolgáltatást biztosít a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység részére.
(15) A stratégiai tervdokumentumokban jóváhagyott fejlesztési programok vonatkozásában a címrendkódok jegyzékének aktualizálásért felelős szerv a stratégiai tervdokumentumok jóváhagyását követően, illetve szükség szerint eseti jelleggel a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység egyetértésével, a nyomonkövetési feladatokat ellátó HM önálló szervezeti egység és a gazdasági tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység tájékoztatása mellett tesz javaslatot a címrendkódok jegyzékének módosítására.
(16) A stratégiai tervdokumentumok nyomon követése külön HM utasítás szerint kerül végrehajtásra.
20. § A Honvédelmi Ágazat Védelmi Tervező Rendszer keretében kidolgozásra kerülő stratégiai tervdokumentumok előkészítése, elfogadása és megvalósítása során biztosítani kell, hogy
a) a stratégiai tervdokumentumban foglaltak megvalósíthatók legyenek,
b) a megvalósítás pénzügyi háttere biztosított legyen, valamint a pénzügyi ráfordítások arányban álljanak az elérni kívánt eredményekkel,
c) a stratégiai tervdokumentumok releváns és megalapozott adatokra, információkra épüljenek, továbbá jelenjenek meg benne a nemzet- és védelempolitikai, a NATO, az EU és egyéb nemzetközi követelmények,
d) az eredmények társadalmi, gazdasági és környezeti szempontból fenntarthatóak legyenek,
e) a stratégiai tervdokumentumok egymásra épülő rendszert alkossanak, valamint illeszkedjenek a kormányzati célkitűzésekhez és más kapcsolódó szakpolitikai területekre vonatkozó stratégiai tervdokumentumokhoz,
f) azok megalapozottan támogassák a származtatott tervek összeállítását, és
g) a stratégiai tervdokumentumok támogassák a programok, a beavatkozási irányok és azokon keresztül a stratégiai célok megvalósulását, nyomon követését.
A HONVÉDELMI ÁGAZAT VÉDELMI TERVEZŐ RENDSZER KERETÉBEN KIDOLGOZANDÓ STRATÉGIAI TERVDOKUMENTUMOK TERVEZÉSI FOLYAMATAI
19. A Miniszteri Program
21. § (1) A Miniszteri Program előkészítése érdekében át kell tekinteni a HM tárcát érintő stratégiákat, a HM hatályos stratégiai tervdokumentumait, valamint az egyéb releváns szakterületi terveket. Ezek alapján a védelempolitikáért felelős HM önálló szervezeti egység a tervidőszak vonatkozásában kidolgozza a Miniszteri Program tervezetét. A Miniszteri Program tervezet a honvédelmi ágazat vonatkozásában tartalmazza a tárca jövőképét, a védelempolitikai célkitűzéseit és prioritásait, az átfogó stratégiai céljait, a haderő fejlesztésének, a személyi kiadások és a működés-fenntartás feladatainak fő irányait.
(2) A jóváhagyott átfogó stratégiai célok alapján a védelempolitikáért felelős HM önálló szervezeti egység koordinációjával
a) a szakterületi felelősök a vezetői iránymutatás, valamint a hatályos stratégiai tervdokumentumok figyelembevételével, a tervidőszak vonatkozásában kidolgozzák az egyes célokhoz tartozó beavatkozási irányok főbb tartalmi elemeit, feladatait, és
b) a gazdasági tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység a forrástervező szerveztek bevonásával kidolgozza a személyi és a működés-fenntartás feladatainak fő irányait.
(3) A honvédelmi ágazaton kívüli szakpolitikai terület vonatkozásában a Miniszteri Program kidolgozásához kapcsolódó adatszolgáltatás a szakpolitikai terület szakterületi vezetőjének jóváhagyásával kerül megküldésre.
(4) A (2) bekezdésben meghatározott szakmai bedolgozások alapján a védelempolitikáért felelős HM önálló szervezeti egység összeállítja, és a miniszter részére jóváhagyásra felterjeszti a Miniszteri Program tervezetét, majd elfogadást követően elkészíti a kapcsolódó kormány-előterjesztés tervezetet.
20. A Hosszú Távú Terv
22. § (1) A Hosszú Távú Terv kidolgozásának első fázisában
a) a miniszteri feladatszabás alapján a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység összeállítja a Tervezési Köriratot;
b) a védelempolitikáért felelős HM önálló szervezeti egység – a tervezésben érintett honvédelmi szervezetek bevonásával – kidolgozza, és a miniszter részére jóváhagyásra felterjeszti a Stratégiai Tervezési Iránymutatást, amelynek során
ba) figyelembe veszi a tervidőszakra vonatkozó vezetői feladatszabást, a HM tárcát érintő stratégiákat, a hatályos stratégiai tervdokumentumokat, a releváns szakterületi terveket, valamint a szövetségi kötelezettségeket,
bb) a stratégiai környezet elemzése eredményeként, a ba) alpontban foglaltak figyelembevételével meghatározza a tervidőszak vonatkozásában a honvédelmi szakpolitikai ágazat védelempolitikai és átfogó stratégiai céljait, képességfejlesztési területeit és prioritásait, ambíciószintjét, valamint – a gazdasági tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység bevonásával – iránymutatást ad az erőforrások elosztására.
(2) A Hosszú Távú Terv kidolgozásának második fázisában
a) a szakmai koordinátor vagy szakterületi felelős a Stratégiai Tervezési Iránymutatás alapján, a stratégiai célok és irányelvek szakmai értelmezését, valamint teljesítésük lehetséges módjainak vizsgálatát követően – a szövetségi kötelezettségek teljesítésének figyelembevételével – a szakterülete vonatkozásában összeállítja a Szakterületi Fejlesztési Koncepció tervezési okmányt. A Szakterületi Fejlesztési Koncepció tervezet meghatározza a szakmai koordinátor vagy szakterületi felelős hatáskörébe tartozó tervidőszaki, a beavatkozási irányokhoz kapcsolódó szakterületi fejlesztési célkitűzéseket, az aktuális szakterületi helyzetértékelés alapján a képességigényeket, az ehhez kapcsolódó képességhiányokat és -feleslegeket, valamint ezekkel összhangban azonosítja a tervidőszakban releváns, priorizált fejlesztési programokat. Ezt követően – szükség esetén piackutatás végrehajtatásával – meghatározza a fejlesztési programok reális felmérésen alapuló ütemezett nagybani forrásszükségletét,
b) a gazdasági tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység a forrástervező szervezetek bevonásával, a személyi jellegű kiadások vonatkozásában a perspektív állománytáblák és a humánpolitikai cselekvési irányok, a működés-fenntartási feladatok esetében a Szakterületi Fejlesztési Koncepciók figyelembevételével meghatározza az évenkénti nagybani forrásszükségletet,
c) a Szakterületi Fejlesztési Koncepciók, valamint a prognosztizált személyi jellegű kiadások és a működés-fenntartási szükségletek alapján a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység összeállítja a Honvédelmi Ágazat Szükségleti Tervét, amely vezetői döntést és jóváhagyást követően alapot biztosít a Forrásallokáció kidolgozására,
d) az adott tervidőszak vonatkozásában az aktuális makrogazdasági előrejelzések és a Pénzügyminisztérium (a továbbiakban: PM) által biztosított információk alapján összeállított forrásprognózis figyelembevételével a gazdasági tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység kidolgozza a Forrásallokáció tervezési okmányt, valamint összeállítja a tervidőszakra vonatkozó determinált fejlesztési feladatok listáját, és azok tervidőszaki forrásszükséglet ütemezését,
e) a stratégiai monitoringért, modellezésért, elemzésért és értékelésért felelős HM önálló szervezeti egység végrehajtja a Forrásallokációval összefüggő elemzési és modellezési feladatokat, majd ezt követően a gazdasági tervezésért felelős HM önálló szervezeti egységgel együttműködésben megtörténik a tervezési okmány véglegesítése,
f) a jóváhagyott Forrásallokáció szerint kiadott szakterületi fejlesztési keretszámok alapján a szakmai koordinátor vagy szakterületi felelős a jóváhagyott Honvédelmi Ágazat Szükségleti Tervben foglaltakkal és a szakterületi prioritásokkal összhangban a Fejlesztési Tervtáblában meghatározza a tervidőszakban megvalósításra tervezett fejlesztési programjait, – szükséges mértékben végrehajtva a projektekre történő alábontást – pontosítja a végrehajtásukhoz allokált forrásokat, azok ütemezését, a programfelelős és a gazdálkodási feladatok megvalósításáért felelős szerveket, szervezeteket, valamint a szükséges vezetői döntések előkészítéséhez szakmai opciókat dolgoz ki, továbbá priorizálja a forrással alá nem támasztható programokat, és bemutatja azok elmaradásának következményeit, szakmai kockázatait,
g) a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység az f) pontban kidolgozott tervezési okmányok alapján, valamint a Forrásallokáció személyi kiadások és működés-fenntartási feladatok tervezési adatai figyelembevételével összeállítja, és a miniszter részére jóváhagyásra felterjeszti a Tervidőszaki Programok és Feladatok Jegyzéke tervezési okmányt.
(3) A Hosszú Távú Terv kidolgozásának harmadik fázisában
a) a szakterületi felelős irányításával a programfelelős az illetékességébe tartozó valamennyi, a Tervidőszaki Programok és Feladatok Jegyzékében jóváhagyott fejlesztési program és projekt vonatkozásában – a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység által kiadott mintaokmány alkalmazásával – a 24. § (3) bekezdésében meghatározott főbb tartalmi elemekkel összhangban kidolgozza a Programelgondolás (a továbbiakban: PE) tervezési okmányt,
b) a gazdasági tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység a forrástervező szervezetek bevonásával, a jóváhagyott Tervidőszaki Programok és Feladatok Jegyzékében rögzített fejlesztési programok és a szakmai prioritások figyelembevételével végrehajtja a személyi jellegű kiadások és a működés-fenntartási feladatok keretszámok alapján történő részletes tervezését, kidolgozza azok szövegszerű bemutatását,
c) a szakmai koordinátor vagy szakterületi felelős a programfelelős bevonásával azonosítja a programok végrehajtásával kapcsolatos szakmai kockázatokat, és javaslatot tesz azok kezelésére,
d) a gazdasági tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység azonosítja a tervidőszakra vonatkozó gazdasági kockázatokat,
e) a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység az a)–d) pontban rögzített tervezési adatok alapján összeállítja a Hosszú Távú Terv tervezetét, és felterjeszti a miniszter részére jóváhagyásra.
21. A Rövid Távú Terv
23. § (1) A Rövid Távú Terv kidolgozásának első fázisában a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység összeállítja a Rövid Távú Terv Tervezési Köriratát.
(2) A Rövid Távú Terv kidolgozásának második fázisában
a) a szakmai koordinátor vagy szakterületi felelősök a hatályos tervidőszaki tervdokumentumok és az időközben meghozott vezetői döntések alapján a fejlesztések vonatkozásában felmérik a folytatásra vagy indításra tervezett programokat, meghatározzák azok priorizált sorrendjét, költségigényét és ütemezését, a gazdasági tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység a forrástervező szervezetek bevonásával, a személyi és működés-fenntartási feladatok tekintetében a hatályos stratégiai tervdokumentumban rögzített részletezettséggel meghatározza azok évenkénti forrásszükségletét,
b) a tervidőszak vonatkozásában az aktuális makrogazdasági előrejelzések és a PM által biztosított információk alapján összeállított forrásprognózis figyelembevételével a gazdasági tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység a tervidőszakra vonatkozóan összeállítja a Forrásallokáció tervezési okmányt, valamint megadja a tervidőszakra vonatkozó determinált fejlesztési feladatok listáját és azok tervidőszaki forrásszükséglet ütemezését,
c) a stratégiai monitoringért, modellezésért, elemzésért és értékelésért felelős HM önálló szervezeti egység végrehajtja a Forrásallokációval összefüggő elemzési és modellezési feladatokat, majd ezt követően a gazdasági tervezésért felelős HM önálló szervezeti egységgel együttműködésben megtörténik a tervezési okmány véglegesítése,
d) a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység a hatályos stratégiai tervdokumentum és az időközben meghozott vezetői döntések alapján kialakítja a Fejlesztési Tervtáblák tervezetét, és megküldi a szakmai vagy szakterületi felelősök részére,
e) szakterületi felelős – a programfelelősök bevonásával – az időközben meghozott, a szakterületet érintő vezetői döntések figyelembevételével a Fejlesztési Tervtáblában rögzíti a tervidőszaki programok, projektek körét, azok prioritását, a jóváhagyott Forrásallokáció alapján kiadott szakterületi fejlesztési keretszámmal összhangban a végrehajtásukhoz rendelt források ütemezését, valamint a programfelelős és a gazdálkodási feladatok megvalósításáért felelős szerveket, szervezeteket, továbbá priorizálja a forrással alá nem támasztható programokat, és bemutatja azok elmaradásának következményeit, szakmai kockázatát, és javaslatát megküldi a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység részére,
f) a szakmai koordinátor vagy szakterületi felelősök által a Fejlesztési Tervtáblában meghatározott javaslatok, valamint a Forrásallokáció személyi kiadások és működés-fenntartási feladatok tervezési adatai figyelembevételével a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység összeállítja a Tervidőszaki Programok és Feladatok Jegyzéket, amelyet miniszteri jóváhagyásra felterjeszt.
(3) A Rövid Távú Terv kidolgozásának harmadik fázisában
a) a programfelelős a szakterületi felelős koordinálásával, minden szükséges képesség-összetevő számbavételével, a jóváhagyott Tervidőszaki Programok és Feladatok Jegyzékében rögzített fejlesztési programok és projektek vonatkozásában azonosítja azok végrehajtásának tervidőszaki feladatait, és a 24. § (5) bekezdésében meghatározott főbb tartalmi elemekkel összhangban – a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység által kiadott mintaokmány alkalmazásával – kidolgozza a Program Végrehajtási Tervet (a továbbiakban: PVT),
b) a gazdasági tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység a forrástervező szervezetek bevonásával a jóváhagyott Tervidőszaki Programok és Feladatok Jegyzékében rögzített fejlesztési programok és a szakmai prioritások figyelembevételével a Rövid Távú Terv időszakára vonatkozóan – a Forrásallokációban jóváhagyott struktúra további alábontásával – végrehajtja a személyi jellegű kiadások és a működés-fenntartási feladatok keretszámok alapján történő részletes tervezését, kidolgozza azok szövegszerű bemutatását,
c) a szakterületi felelős a programfelelős bevonásával azonosítja a programok végrehajtásával kapcsolatos szakmai kockázatokat, és javaslatot tesz azok kezelésére,
d) a szakmai koordinátor vagy szakterületi felelős összeállítja a tervidőszaki kiemelt ágazati feladatait, a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység által kidolgozott mintaokmány szerint,
e) a gazdasági tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység azonosítja a tervidőszakra vonatkozó gazdasági kockázatokat, javaslatot tesz azok kezelésére,
f) a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység az a)–e) pontban rögzített tervezési adatok alapján összeállítja a Rövid Távú Terv tervezetét, és felterjeszti a miniszter részére jóváhagyásra.
22. A programtervezés
24. § (1) A képességek fejlesztése, létrehozása a jelen utasításban meghatározott eljárásrend alapján, a programtervezésen keresztül valósul meg. A programtervezési tevékenység biztosítja a képességfejlesztési célkitűzések elérését, továbbá az egymáshoz kapcsolódó fejlesztési programok összhangját.
(2) A programtervezés a stratégiai tervdokumentumok időtávjához és részletezettségéhez igazodva a Hosszú Távú Terv kapcsán a PE, a Rövid Távú Terv vonatkozásában a PVT tervezési okmányok alkalmazásával valósul meg.
(3) A PE kidolgozásának célja egy adott fejlesztési program, projekt megvalósításának stratégiai szintű tervezése. A PE tartalmazza
a) a program, projekt célját és rövid leírását,
b) más programokkal, projektekkel való kapcsolatát,
c) a program, projekt megvalósítás tervezett kezdésének és befejezésének évét,
d) a program, projekt mérföldköveit, a mérföldkövek leírását, valamint minden kapcsolódó képesség-összetevőt,
e) a végrehajtáshoz tervezett nagybani forrásokat és azok ütemezését és
f) a szakterületi felelőst, a programfelelőst, valamint a gazdálkodási feladatok megvalósításáért felelős szerveket és szervezeteket.
(4) A (3) bekezdés szerinti főbb tartalmi elemekkel összhangban a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység tervezési ciklusonként, a Hosszú Távú Terv részletes tervezési fázisát megelőzően kidolgozza, pontosítja és kiadja a PE tervezési mintaokmányt.
(5) A PVT kidolgozásának célja egy adott fejlesztési program, projekt rövid távú megvalósítását biztosító feladatok részletes tervezése, amely támogatja a tárca védelmi tervezési és nyomonkövetési feladatait. A PVT tartalmazza
a) a program, projekt célját és leírását,
b) más programokkal, projektekkel való kapcsolatát,
c) a program, projekt megvalósítása tervezett kezdésének és befejezésének évét,
d) a program, projekt tervidőszakban végrehajtásra tervezett, minden szükséges képesség-összetevőre kiterjedő részletes feladatait, valamint azok végrehajtási ütemezését,
e) a program, projekt végrehajtásához tervezett forrásokat és azok évenkénti ütemezését és
f) a szakterületi felelőst, a programfelelőst, valamint az együttműködő szerveket és szervezeteket.
(6) Az (5) bekezdés szerinti főbb tartalmi elemekkel összhangban, a Rövid Távú Terv részletes tervezési fázisát megelőzően a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység tervezési ciklusonként kidolgozza, pontosítja és kiadja a PVT tervezési mintaokmányt.
EGYEDI VÉDELMI TERVEZÉSI SZABÁLYOK
25. § A stratégiai tervdokumentumok jóváhagyásáról meghozott miniszteri döntést követően felmerülő fejlesztési igények esetén a védelmi tervezési folyamaton kívül egyedi fejlesztési programok indíthatók
a) kormányzati döntés és a miniszter feladatszabása alapján, valamint
b) a kezdeményező szakterület által szolgálati úton továbbított – a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység szakmai állásfoglalását tartalmazó – felterjesztéssel, a miniszter jóváhagyását követően.
26. § (1) Az egyedi fejlesztési programok tervezésének rendje:
a) a 25. § a) pontja esetén a feladatszabásban érintett szakmai koordinátor vagy szakterületi felelős haladéktalanul, írásban tájékoztatja a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egységet az elrendelt feladatról, amelyben bemutatja a végrehajtás fő paramétereit, a forrásbiztosítás módját, valamint az esetlegesen elmaradó, módosuló feladatot és annak kockázatát;
b) a 25. § b) pontja esetén az egyedi fejlesztési programot kezdeményező szakmai koordinátor vagy szakterületi felelős a felterjesztést megelőzően egyeztet a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egységgel, amelynek során a kezdeményező a felterjesztésében
ba) bemutatja, hogy a program, feladat korábban miért nem volt tervezhető, indokolja a feladat soronkívüliségét, fontosságát, továbbá – elsődlegesen a saját szakterületi fejlesztési keretszámain belül – javaslatot tesz a végrehajtáshoz szükséges forrás biztosítására, illetve amennyiben ez nem megoldható, akkor kormányzati vagy más többletforrásból történő megvalósítására,
bb) bemutatja a forrásbiztosítás következtében halasztásra kerülő vagy elmaradó program, feladat szakmai következményeit, kockázatait; és
c) az egyeztetés eredményeként – a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység záradékával – a szakmai koordinátor vagy szakterületi felelős felterjeszti miniszteri jóváhagyásra az egyedi fejlesztési program indítását.
(2) A programra vonatkozó vezetői döntéssel összhangban a szakmai koordinátor vagy szakterületi felelős a soron következő stratégiai tervdokumentum kidolgozása során végrehajtja az egyedi fejlesztési program tervdokumentumba történő rögzítését.
SZCENÁRIÓTERVEZÉS
27. § (1) A stratégiai tervdokumentumok rugalmas megvalósíthatósága érdekében a Tervidőszaki Programok és Feladatok Jegyzékében jóváhagyott forráskereten belül nem tervezhető fejlesztési programok priorizált listája biztosítja a szükséges információt olyan potenciális hadfelszerelési szcenáriók beazonosításához, amelynek alapvető célja, hogy támogassa az esetleges többletforrások elosztásához szükséges vezetői döntések előkészítését.
(2) A potenciális hadfelszerelési szcenáriók azonosítását a HM védelmi stratégiáért és humánpolitikáért felelős államtitkár iránymutatása alapján a hadfelszerelésért felelős HM önálló szervezeti egység végzi, a HVK haderőtervezésért felelős szervezete és a védelmi tervezésért felelős HM önálló szervezeti egység bevonásával.
(3) A hadfelszerelésért felelős HM önálló szervezeti egység a (2) bekezdéssel összhangban, a védelmi innovációért és a védelmi ipar fejlesztésért felelős HM önálló szervezeti egységek, valamint a HVK haderőtervezésért felelős szakmai szervezete bevonásával összeállítja az egységes szerkezetű, hadfelszerelési igények teljesítésére vonatkozó szcenáriók priorizált listáját, amely a végrehajtás szempontjából minden szükséges információt – különösen a haditechnikai, hadfelszerelési eszközök és szolgáltatások azonosítását, a lehetséges beszerzési források vizsgálatát, a hazai védelmi ipari kapacitások bevonási lehetőségének elemzését, valamint a teljes forrásszükségletet – tartalmaz.
(4) A hadfelszerelési szcenáriók listáját a HM védelmi stratégiáért és humánpolitikáért felelős államtitkár terjeszti fel a miniszter részére.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
28. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
29. § (1) A stratégiai tervdokumentumokban meghatározott célok teljesülése érdekében a szakmai koordinátor és a szakterületi felelős az utasításban foglaltakkal összhangban kidolgozza a hatáskörébe tartozó fejlesztési programok, projektek megvalósítási, végrehajtási folyamatainak eljárásrendjét meghatározó intézkedést, amelyet az utasítás hatálybalépését követő 180. napig a szakterületi vezetői jóváhagyást követően tájékoztatásul megküld a védelmi tervezésért felelős és a nyomonkövetési feladatokat ellátó HM önálló szervezeti egységek részére.
(2) A honvédelmi és haderőfejlesztési programok megvalósításával kapcsolatos, a stratégiai tervdokumentumokban meghatározott célok teljesülésének monitorozása érdekében a stratégiai monitoringért, modellezésért, elemzésért és értékelésért felelős HM önálló szervezeti egység az utasítás hatálybalépését követő 270. napig az utasításban foglaltakkal összhangban, a szakmai szervezetek bevonásával kidolgozza a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Programhoz kapcsolódó stratégiai tervdokumentumok megvalósulásának nyomonkövetési és kapcsolódó beszámolási folyamatok eljárásrendjét meghatározó HM szabályzót.
(3) A szakmai koordinátor, a szakterületi és a programfelelős szervezetek az utasítás hatálybalépését követően, az utasításban foglaltakkal összhangban áttekintik és módosítják a szervezetükre vonatkozó feladataikat, majd ezt követően harmonizálják szervezeti és működési szabályzatukat, ügyrendjeiket, valamint a kapcsolódó munkaköri leírásokat.
30. §1
A 30. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás