50/2023. (IX. 5.) AM rendelet indokolás
50/2023. (IX. 5.) AM rendelet indokolás
a zöldség-gyümölcs termelői szervezetek operatív programjainak részletes szabályairól szóló 50/2023. (IX. 5.) AM rendelethez
2023.09.13.
Az indokolás a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (1) bekezdésében és (2) bekezdés b) pontjában foglaltakra figyelemmel közzétételre kerül.
Az új rendelettervezet a közös agrárpolitika keretében a tagállamok által elkészítendő stratégiai tervhez (KAP stratégiai terv) nyújtott, az Európai Mezőgazdasági Garanciaalap (EMGA) és az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap (EMVA) által finanszírozott támogatásra vonatkozó szabályok megállapításáról, valamint az 1305/2013/EU és az 1307/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2021. december 2-i (EU) 2021/2115 európai parlamenti és tanácsi rendeletben (a továbbiakban: KAP I rendelet), az annak végrehajtását szolgáló bizottsági rendeletekben és az elfogadott KAP stratégiai tervben foglaltakra figyelemmel került összeállításra.
Az operatív program formátumára vonatkozó szabályok lehetővé teszik, hogy az operatív programok összeállítására, ellenőrzésére, végrehajtására és a támogatás kifizetésére vonatkozó szabályok végrehajtása érdekében átlátható és nyomon követhető információkat tartalmazzon. Az operatív program formanyomtatványa három munkalapot tartalmazó, képletekkel és kereszthivatkozásokkal ellátott excel dokumentum, amely lehetővé teszi, hogy a rendeletekben foglalt előírások megjeleníthetőek legyenek, illetve a szükséges számítások automatikusan elvégzésre kerüljenek. Az operatív programban beavatkozásonként lehet feltüntetni a vonatkozó beavatkozástípust, -altípust, a követendő célkitűzést, a beavatkozást leíró mutatókat, az érintett termékeket, a támogatás kiszámításának módját és a beavatkozás tervezett költségeit. Külön munkalapon egyes pénzügyi alapadatok megadását követően figyelemmel a beavatkozásonként megadott költségekre, a táblázat részletes számítást készít a KAP stratégiai terv szerint jogosult támogatásról, ellenőrzéseket futtat le a KAP stratégiai tervben foglalt egyes támogatási feltételek teljesülése tekintetében, és összesítő táblázatot készít a program nyomon követése és értékelése érdekében. Mindez elősegíti a rendeletben foglalt feltételeknek megfelelő operatív program összeállítását és az adminisztratív terhek csökkentését.
Az operatív programokhoz csatolni kell az operatív program finanszírozásra szolgáló működési alap létrehozásának és finanszírozási eljárásának igazolását, a támogatási arány felső határának emelésére vonatkozó kérelmet, amennyiben annak feltételei fennállnak, a működési alap felhasználásáról szóló döntés dokumentációját, valamint a termelői szervezet írásos kötelezettségvállalását arra vonatkozóan, hogy eleget tesz a vonatkozó rendeletek előírásainak, nem vesz igénybe kettős támogatást, és a támogatást a célnak megfelelően használja fel.
Az operatív programhoz továbbá minden egyes beavatkozás esetében csatolni kell az ágazati célkitűzések kiválasztásának indokolását, annak bemutatását, hogy az adott beavatkozás hogyan járul hozzá közvetlenül a taglétszám vagy az árbevétel megtartásához vagy növeléséhez, a megadott mutatóérték kiszámításának módját, és a végrehajtás következő évére a beavatkozás részletes leírását, technikai paramétereit, költségvetését, valamint a költségek alátámasztását.
Meghatározásra került, hogy a fentieken felül a beruházások, a használt eszközök és ingatlanok, a környezetvédelmi intézkedések és beruházások, bérlet, képzés, kutatás, promóció, minőségtanúsítás, fogyasztói tájékoztatás és az adminisztratív költségek tekintetében milyen további mellékleteket kell csatolni.
Az operatív programok elfogadására és azok módosítására vonatkozó kérelmekkel kapcsolatos eljárás tekintetében meghatározásra került a benyújtás időpontja, a benyújtás módja, a hiánypótlási eljárás és az alkalmazandó ügyintézési határidők.
A nemzeti támogatás tekintetében – összhangban a KAP I rendelettel – meghatározásra került annak aránya és felső korlátja, valamint azok az eddigieknek megfelelő feltételek, amelyek teljesítése esetén a támogatás aránya növelhető.
A KAP I rendelet alapján az operatív program finanszírozására a működési alap szolgál. A finanszírozás áttekinthetősége és ellenőrizhetősége érdekében részletes szabályok kerültek meghatározásra a működési alap tekintetében. Ennek legfontosabb szempontjai, hogy a működési alapot érintő döntések, valamint az ott történő pénzmozgások átláthatóak és nyomon követhetőek legyenek.
Az operatív programban támogatható beavatkozásokra vonatkozó általános szabályok között meghatározásra kerülnek azok az elszámolható költségek, amelyeket az (EU) 2021/2115 európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a tagállamok 2023–2027-es, az említett rendelet szerinti KAP stratégiai tervében kidolgozandó egyes beavatkozástípusokra vonatkozó kiegészítő követelményekkel, valamint a jó mezőgazdasági és környezeti állapotra (GAEC) vonatkozó 1. szabványra irányadó szabályokkal történő kiegészítéséről szóló, 2021. december 7-i (EU) 2022/126 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet [a továbbiakban: (EU) 2022/126 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet] nem tartalmaz, valamint a program elfogadását és a támogatott beavatkozás megvalósulásának ellenőrzését lehetővé tévő alapvető szabály, hogy a beavatkozásoknak konkrét, a célkitűzések szempontjából releváns számszerűsíthető paramétereket kell tartalmaznia.
A beruházások és ezen belül a használt eszközök, a környezetvédelmi beavatkozások és ezen belül a környezetvédelmi beruházások, az öntözéshez és energia-előállításhoz kapcsolódó beruházások, a bérlet, a személyi költségek, a képzés, kutatás, a kölcsönös kockázatkezelési alapok, a közös tárolás, a piacról történő árukivonás a zöldszüret és be nem takarítás, a betakarítási biztosítás és a fogyasztók tájékoztatását szolgáló kommunikációs tevékenységek támogathatósága tekintetében részletes szabályok kerültek meghatározásra.
A beruházások tekintetében meghatározásra került azok lehetséges megvalósítási helye, hasznosításukra vonatkozó szabályok, a kapcsolódó fenntartási és nyilvántartási kötelezettségek. Meghatározásra került, hogy használt eszközök mely esetekben kerülhetnek beszerzésre, és azon speciális esetek, amikor az eszköz korábban támogatással került beszerzésre, vagy a termelői szervezet tagjának tulajdonában állt. Környezetvédelmi beavatkozások tekintetében előzetesen igazolni kell a várható környezetvédelmi hatást, és meghatározásra kerültek egyes beavatkozástípusokra vonatkozó speciális szabályok, valamint az esetleges kettős támogatás elkerülését szolgáló részletszabályok. A környezetvédelmi beruházások tekintetében 15%-os, illetve 7%-os kibocsátáscsökkentést kell elérni a beruházás számviteli értékcsökkenési időszak alatt. Az öntözéssel kapcsolatos beruházások a vidékfejlesztési beavatkozásokkal megegyező vízmegtakarítási feltételek esetén támogathatóak, energiatermelő beruházások esetén a megtermelt energia mennyisége nem haladhatja meg a kedvezményezett által felhasznált energia mennyiségét. Eszközök bérlése csak abban az esetben támogatható, amennyiben gazdaságilag igazolható annak előnye a vásárláshoz képest. Személyzeti költségek elszámolhatóságáról az (EU) 2022/126 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet rendelkezik, azonban az ebbe a körbe tatozó költségek, valamint az elszámolható egységösszegek e rendeletben kerülnek meghatározásra. A képzés és kutatás tekintetében meghatározásra kerül a beavatkozás bemutatásának részletezettsége, valamint az eredmények megosztására vonatkozó szabályok. Válságmegelőzési és -kezelési beavatkozások tekintetében a kölcsönös kockázatkezelési alapokra vonatkozó minimum követelmények, a közös tárolásban érintett termékek és a támogatás kiszámításának módja, a piacról történő kivonás, zöldszüret és be nem takarítás esetén a támogatás kiszámítására vonatkozó szabályok, az érintett termékek fogadó szervezeteire és az átadás módjára vagy a megsemmisítésre vonatkozó szabályok, a betakarítási biztosítás tekintetében pedig a biztosítási konstrukcióra vonatkozó minimum követelmények kerültek meghatározásra. A válságkezelés keretében alkalmazott kommunikáció keretében elszámolható költségek és maga a beavatkozás végrehajtása közötti közvetlen kapcsolat bizonyítása szükséges ahhoz, hogy a beavatkozás keretében értékesített árumennyiségre vonatkozó árkülönbözet elszámolható legyen.
A beavatkozások költségeinek elszámolása egységköltség alapján vagy költség-visszatérítéssel történhet, mely esetben a szokásos piaci árat árajánlatokkal kell alátámasztani, amely árajánlatoknak függetleneknek kell lenniük, és igazolni kell, hogy az árajánlatadó képes az adott beavatkozás elvégzésére. Bizonyos esetekben felmentés adható a három árajánlat benyújtása alól, ha ez objektíven nem várható el és a szokásos piaci ár megfelelően igazolható.
A Bizottságnak történő adatszolgáltatás teljesítéséhez a termelői szervezeteknek be kell jelenteniük az Agrárminisztérium részére a működési alapjuk várható nagyságát, melyre vonatkozó eljárási szabályok meghatározásra kerültek a rendeletben. Egyes kockázatkezelési beavatkozások támogathatóságának feltétele a végrehajtásra vonatkozóan a feltételek fennállásának Nemzeti Kifizető Ügynökség által történő előzetes helyszíni ellenőrzése, amelyek biztosítása érdekében azokat előre be kell jelenteni.
A támogatás tekintetében lehetőség van előleg, részkifizetés igénylésére, és éves kérelem benyújtására. Ezek tekintetében meghatározásra kerültek alaki és eljárási szabályok, valamint a kérelmekhez benyújtandó dokumentáció.
Ellenőrzési szabályok kerültek meghatározásra az operatív program, illetve annak módosítására vonatkozó kérelmek, a részkifizetési és éves kifizetési kérelmek tekintetében, amelyek adminisztratív ellenőrzést és az éves kérelem tekintetében helyszíni ellenőrzést is magukban foglalnak egy meghatározott nagyságú minta esetében. Ugyanígy külön ellenőrzési eljárások kerültek meghatározásra a kivonási, illetve zöldszüret és be nem takarítási beavatkozások tekintetében. Lehetőség van a beruházások fenntartási időszaka alatti helyettesítésre, amelynek szabályai szintén meghatározásra kerültek a rendeletben.
Szankciók kerültek meghatározásra a támogatás tekintetében meghatározott jogosultsági feltételek be nem tartása esetén. Tekintettel a feltételekre vonatkozó szabályok és a be nem tartásukból eredő jelentős mértékű pénzügyi következményekre, a rendelet lehetővé teszi korrekciós intézkedések alkalmazását.
Tekintettel arra, hogy az operatív programokra vonatkozó végrehajtási szabályok jelenleg a zöldség-gyümölcs termelői szervezetekről szóló 50/2017. (X. 10.) FM rendeletben (a továbbiakban: TÉSZ rendelet) kerültek szabályozásra, ezért ezeket a szabályokat hatályon kívül kell helyezni.
Az elismerést érintő eljárási szabályokat tartalmazó, az 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a gyümölcs- és zöldség-, valamint a feldolgozottgyümölcs- és feldolgozottzöldség-ágazatra történő alkalmazására vonatkozó szabályok megállapításáról szóló, 2017. március 13-i 892/2017/EU bizottsági végrehajtási rendelet hatályon kívül helyezésre került, ezért ezeket a szabályokat be kell illeszteni a TÉSZ rendeletbe, amelyek elsősorban az elismerést érintő adatszolgáltatások tartalmát és az adatszolgáltatásra vonatkozó eljárásokat, ellenőrzéseket és szankciókat érintik.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás