• Tartalom

52/2023. (XII. 29.) ÉKM rendelet indokolás

52/2023. (XII. 29.) ÉKM rendelet indokolás

az egyes útügyi igazgatással és használati díjjal kapcsolatos rendeletek módosításáról szóló 52/2023. (XII. 29.) ÉKM rendelethez

2024.01.01.
Jelen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Az útügyi igazgatásról szóló 26/2021. (VI. 28.) ITM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 6. § (9) bekezdése a közutak nem közlekedési célú igénybevételének lehetőségét a gyorsforgalmi utakat érintően bővíti, a nemzetközi sportrendezvény kivétel az új forgalomtechnikai eszközök és közlekedésbiztonsági fejlesztések tesztelése témakörrel egészül ki, amely az új forgalomtechnikai és közlekedésbiztonsági eszközök valós körülmények közötti tesztelésének lehetőségét teremti meg. A közlekedésbiztonság, a közlekedők részéről megnövekedett információigény, az önvezető és hálózatba kapcsolt járművek mobilitásával jelentkező új igények szükségessé teszik az új szolgáltatások tömeges bevezetését megelőző, pilot üzemben történő tesztelést, valamint a várható előnyök validálását. A valós körülmények közötti tesztelés támogatja a kutatás-fejlesztést, és elősegíti az innovációt.
A Rendelet 7. § (3) bekezdése egy új ponttal egészül ki, melynek értelmében a közutak nem közlekedési célú igénybevételéért fizetendő díj megfizetésétől mentesülnek az önkormányzatok által szervezett kulturális, valamint az egyházak által vallási tevékenység végzése céljából szervezett rendezvények.
A Rendelet a járdákat a közútnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló, attól szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel vagy más módon elválasztott részeként definiálja. Az önkormányzatok a közterületek használatáért is szedhetnek díjat, és önkormányzati rendeletben szabályozhatják a tárgykört. Amennyiben közútnak minősülő közterület használatáról kell dönteni az önkormányzatnak, akkor az elhatárolás nehézségbe ütközhet, mivel a Rendelet a járdákat a közút részeként definiálja. Az egyértelmű elhatárolás érdekében a Rendelet 7. § (4) bekezdése az igénybevételi díj szempontjából elfoglalt útterület meghatározásánál a járda kivételével megállapított szabályozást tartalmazza. Azonban járda esetében is fennáll a díjfizetési kötelezettség abban az esetben, ha az igénybevétel a járda megbontására és helyreállítására irányul (pl. közművezeték-építés, -fenntartás). A közút nem közlekedési célú igénybevételéért fizetendő díj megállapítása során a járda kivételi körbe helyezésével megszűnik az átfedés a közterületek hasznosításának kérdéskörében.
A Rendelet 1. és 2. melléklete az „E” jelzésű nemzetközi úthálózathoz tartozó közutakat, valamint a TEN-T közúti hálózat elemeit tartalmazza Magyarországon. A gyorsforgalmi hálózatból most még hiányzó elemek megvalósulásával új TEN-T elemek épülnek be a listába, és váltják ki azon útszakaszokat, amelyek a hiányzó gyorsforgalmi elemek miatt egyéb közúthálózati elemeken vannak kijelölve ideiglenesen. A Rendelet megjelenése óta több, a TEN-T hálózathoz tartozó gyorsforgalmi, valamint „E” jelzésű nemzetközi útszakasz került átadásra, ezért a Rendelet 1., 2. és 3. mellékletének aktualizálása szükségessé vált.
A Rendelet 4. melléklete szabályozza a közutak nem közlekedési célú igénybevétele esetén fizetendő díjakat, amelyek fajlagos értékek területalapú bontás esetén forgalomtól függően, útkategóriánként és területhasználati cél szerint kerültek megállapításra. Az országos közutak esetében minden útszakaszra léteznek forgalmi adatok, azonban a helyi közutak tekintetében ez nem elvárható az önkormányzatok részéről, ezért a szabályozásból a forgalmi adatok törlésre kerülnek, valamint az útkategóriáknál a mellékút helyett az egyéb közút fogalma épül be a szabályozásba, amely kifejezés az országos és helyi közutak beazonosítását könnyíti meg. A forgalmi adatok törlésével a Rendelet 7. § (6) bekezdésében megfogalmazott, az országos közúthálózatra vonatkozó forgalmi adatok közzétételére vonatkozó szabályozás feleslegessé vált.
Az útdíj mértékéről és az útdíjköteles utakról szóló 25/2013. (V. 31.) NFM rendelet és a használati díj megfizetése ellenében használható autópályákról, autóutakról, főutakról és azok díjáról szóló 45/2020. (XI. 28.) ITM rendelet módosításáról szóló 22/2023. (XII. 5.) ÉKM rendelet 2024. január 1-jétől hatályos 5. melléklete a pótdíjkülönbözet mértéke tekintetében a 3. sor C és D oszlopában számelírást tartalmaz, amelynek kijavítása az 1. és 3. alcímben foglalt módosítással valósul meg.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére