• Tartalom

6/2023. (I. 12.) Korm. rendelet indokolás

6/2023. (I. 12.) Korm. rendelet indokolás

az egyes ivóvíz-használattal összefüggő kormányrendeletek módosításáról szóló 6/2023. (I. 12.) Korm. rendelethez

2023.01.12.
A Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja szerint a kormányrendeletek indokolását az Indokolások Tárában közzé kell tenni.
Az emberi fogyasztásra szánt víz minőségéről szóló, 2020. december 16-i (EU) 2020/2184 európai parlamenti és tanácsi irányelvet új, az ivóvíz minőségi követelményeiről és az ellenőrzés rendjéről szóló 201/2001. (X. 25.) Korm. rendeletet felváltó hazai kormányrendelet, valamint ezzel összhangban több kormányrendelet-módosítás ülteti át a magyar jogrendbe.
Az Irányelv a korábbi, azonos tárgyú uniós jogszabály (az emberi fogyasztásra szánt víz minőségéről szóló, 1998. november 3-i 98/83/EK európai tanácsi irányelv) helyébe lép, és az emberi fogyasztásra szánt víz védelmét tovább fokozza.
Az Irányelv átültetése érdekében szükséges a vízbázisok, a távlati vízbázisok, valamint az ivóvízellátást szolgáló vízilétesítmények védelméről szóló 123/1997. (VII. 18.) Korm. rendelet módosítása, hogy az az irányelv hatályával és fogalmaival is összhangba kerüljön.
Az Irányelv 8. cikkével és az előterjesztés szerinti új kormányrendelettel összhangban módosul az ivóvízbázis védőterületek felülvizsgálati gyakorisága, amely az ismételt és új eljárások során az Irányelvben és a 2000/60/EK irányelv (Víz Keretirányelv) által is előírt 6 éves ciklushoz igazodva, 10 évről 12 évre változik. Az új kormányrendelet által meghatározott ivóvízbiztonsági terv a védőterületekre vonatkozó veszély- és kockázatelemzést, valamint a javasolt és végrehajtott intézkedéseket is tartalmazza. A terv elfogadásában szakhatóságként a vízügyi és vízvédelmi hatóság is részt vesz. A vízügyi hatóság szükség szerint részt vesz az intézkedések hatékony végrehajtásában mint a vízilétesítményt engedélyező hatóság, valamint a védőterületi határozat kiadója. Az ivóvízszolgáltatót (üzemeltetőt) a jogszabály-módosítás azzal is segíti, hogy az üzemeltető által észlelt esetleges szennyező vagy illegális tevékenység, létesítmény esetében nem az üzemeltetőnek kell beazonosítania a hatáskörrel rendelkező hatóságot. Az üzemeltető értesítésére a vízügyi és vízvédelmi hatóság hivatalból keresi meg az adott tevékenységet, létesítményt engedélyező, hatás- és feladatkörrel rendelkező hatóságot, hogy intézkedjen az esetleges szennyezés megelőzése vagy csökkentése érdekében, az illegális tevékenységek, létesítmények megszüntetésére. Ez a kormányrendelet-módosítás az Irányelv 8. cikk (4) bekezdés a) és b) pontját ülteti át a hazai jogrendbe.
Az Irányelv átültetése érdekében szükséges a vízgyűjtő-gazdálkodás egyes szabályairól szóló 221/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet módosítása is.
Az Irányelv 8. cikke összhangba hozza az ivóvízkivételi pontok vízgyűjtőire vonatkozó rendelkezéseket a 2000/60/EKirányelv előírásaival. A kormányrendelet-módosítás ennek megfelelően elsősorban az Irányelv vízügyi igazgatási feladatokhoz tartozó előírásait harmonizálja, az ivóvízkivételi pontok vízgyűjtőinek lehatárolásával, térképi megjelenítésével kezdve, figyelembe véve az ivóvízbázisok már kijelölt védőterületeit is. A vízügyi igazgatás a vízgyűjtő-gazdálkodási tervezés során készülő, a víztestre, vízgyűjtőre vonatkozó jellemzés, terhelés-hatás elemzések, továbbá a víztest állami monitoring programjának eredményeit átadja az ivóvízszolgáltató részére, aki azt felhasználja a veszélyelemzés és kockázatértékelés során.
Az Irányelv átültetése érdekében szükséges továbbá a vizek hasznosítását, védelmét és kártételeinek elhárítását szolgáló tevékenységekre és létesítményekre vonatkozó általános szabályokról szóló 147/2010. (IV. 29.) Korm. rendelet módosítása.
A kormányrendelet-módosításban a közüzemi ivóvízellátással nem rendelkező fogyasztók ivóvízellátásának szabályozására és az ellátottak nyilvántartására vonatkozó előírások kerülnek pontosításra. A kormányrendelet-módosítás bevezeti a lakóhelyen biztosított közműves ellátástól eltérő ivóvízellátás, a magán ivóvízellátást biztosító saját célú ivóvízmű és a közösségi ivóvízellátást biztosító saját célú ivóvízmű fogalmát, és meghatározza az ellátás közegészségügyi kockázatainak csökkentését célzó intézkedéseket.
Az Irányelv átültetése érdekében szükséges az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása is.
E kormányrendelet-módosítás az ivóvízbiztonsági terv tartalmi követelményei alapján jelöli meg a hatóságok közötti feladatköröket, egyben megnevezve a felelős eljáró hatóságot is. A kormányrendelet-módosítás az Irányelv 7. cikk (3) bekezdését harmonizálja.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére