612/2023. (XII. 22.) Korm. rendelet indokolás
612/2023. (XII. 22.) Korm. rendelet indokolás
a közlekedési igazgatással összefüggő egyes közlekedési tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 612/2023. (XII. 22.) Korm. rendelethez
2023.12.27.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. §-ában, továbbá a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontjában foglaltakra tekintettel a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A hatósági jogalkalmazói tapasztalatok azt mutatják, hogy szükségessé vált a zajgátló védőövezet kijelölésével kapcsolatos szabályok módosítása, ezzel összefüggő módosításokat tartalmaz a repülőterek környezetében létesítendő zajgátló védőövezetek kijelölésének, hasznosításának és megszüntetésének szabályairól szóló 176/1997 (X. 11.) Korm. rendelet módosítása.
A magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet módosítását a Nemzeti Adó- és Vámhivatal feladatainak folyamatos szakszerű és eredményes elvégzése indokolja, amely lehetővé teszi továbbá az Országgyűlési Őrség számára, hogy a személyvédelmi feladatot ellátó szervek a védett személyek tartózkodási helyén a védelemhez igazodóan rendelhessenek el műveleti korlátozást.
Az egyértelmű és egységes jogalkalmazás érdekében kerül sor a közigazgatási bírsággal sújtandó közlekedési szabályszegések köréről, az e tevékenységekre vonatkozó rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, felhasználásának rendjéről és az ellenőrzésben történő közreműködés feltételeiről szóló 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet, valamint a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet módosítására. Ennek keretében szükséges pontosítani a bizonyítási indítványok előterjesztésére vonatkozó szabályokat. A közigazgatási bírság alkalmazásával összefüggésben pontosításra kerülnek egyes esetben a tényállások, a bírság összegei, valamint a felelősök köre.
Az egységes szabályozási környezet érdekében indokolt, hogy a közforgalmú személyszállítási szolgáltatók járatain – közlekedési alágazattól függetlenül – azonos szállítási feltételek vonatkozzanak a segítő kutya kiképzésének, vizsgáztatásának és alkalmazhatóságának szabályairól szóló 27/2009. (XII. 3.) SZMM rendelet (a továbbiakban: SZMM rendelet) szerinti segítő kutyák, valamint a hatósági feladatok ellátását segítő kutyák (a továbbiakban együtt e Korm. rendelet alkalmazásában: segítő kutya) szállítására, és a felsorolt, a rászoruló személyek önálló közlekedéséhez segítséget nyújtó, illetve a közfeladat-ellátásban részt vevő kutyák díjmentesen, szájkosár, póráz, zárt szállítóeszköz mellőzésével is szállíthatók legyenek. A kiképzés alatt álló kutyát e szempontból a kiképzett segítő kutyával azonos módon kell kezelni, tekintettel arra, hogy a kiképzés alatt álló állatot ugyanazon helyzetekre kell felkészíteni, amelyekben a későbbiekben már kiképzett kutyaként támogatnia kell az alkalmazó személyt, így szükségszerűen a közlekedésre is. Ennek megfelelő szabályozást tartalmaz a tervezet a vízi személyszállítás feltételeiről szóló 261/2008. (XI. 3.) Korm. rendelet, az országos működési engedély alapján végzett vasúti személyszállítás részletes feltételeiről szóló 271/2009 (XII. 1.) Korm. rendelet és az autóbuszos személyszállítási szolgáltatásnak a 181/2011/EU rendeletben nem szabályozott részletes feltételeire, az abban foglaltak alóli mentességekre, az autóbuszos személyszállítási szolgáltatási feltételekre, valamint a közúti személyszállítási üzletszabályzatra vonatkozó szabályokról szóló 213/2012. (VII. 30.) Korm. rendelet módosítása révén.
A közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről szóló 85/2007. (IV. 25.) Korm. rendelet módosítása az elmúlt években történt jogszabályváltozások, illetve az egyes utazási kedvezményekre jogosultak személyét érintő változások lekövetése miatt szükséges.
A menetrend szerint közlekedő autóbuszokon megjelenítendő információk szempontjából különbséget kell tenni a járati szegmensek között, így az országos személyszállítási szolgáltatást ellátó járatoknál az autóbusz homlok- vagy oldalfalán, a regionális személyszállítási szolgáltatást ellátó járatoknál az autóbusz homlok- és oldalfalán – tehát utóbbi esetben együttesen, mindkét helyen – feltétlenül szükséges a járati útvonal kezdő- és végpontjának megjelenítése. Az elővárosi személyszállítási szolgáltatást végző, fővárosi agglomerációban közlekedő autóbuszok esetében a gépjármű homlok- és oldalfalán elégséges csak a járati útvonal végpontjának külső kijelzőkön történő megjelenítése. A különbségtétel oka az adott szegmensben közlekedő autóbuszok műszaki felszereltsége és kialakítása, amelyre figyelemmel kerül jogszabályi meghatározásra a járatok minél könnyebb és egyértelmű beazonosíthatósága érdekében feltétlenül szükséges információk megjelenítése. Ezzel összefüggő módosítást tartalmaz a díj ellenében végzett közúti árutovábbítási, a saját számlás áruszállítási, valamint az autóbusszal díj ellenében végzett személyszállítási és saját személyszállítási tevékenységről, továbbá az ezekkel összefüggő jogszabályok módosításáról szóló 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet módosítása.
A közforgalmú személyszállítási szolgáltatásokhoz kapcsolódó adatok, adatbázisok és elektronikus adatkommunikációs technológiák egységességét és átjárhatóságát biztosító műszaki és technológiai előírásokról, a központi adatbázisokról és az azokhoz kapcsolódó központi szolgáltatásokról, továbbá a működtető szervezetek kijelöléséről szóló 123/2014. (IV. 10.) Korm. rendelet módosítása a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény szerinti Központi Rendszer működtetői feladatait ellátó szervezetek körét módosítja.
A közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet módosítására, valamint az egyes közlekedésfejlesztési projektekkel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről szóló 345/2012. (XII. 6.) Korm. rendelet módosítására a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) megvalósításának előmozdítását célzó egyszerűsítési intézkedésekről szóló, 2021. július 7-i (EU) 2021/1187 európai parlamenti és tanácsi irányelvvel való megfeleltetés érdekében kerül sor.
A rendelet a fentieken túlmenően a hatósági jogalkalmazás során felmerült, az eljárások zökkenőmentes lefolytatását, egyszerűsítését szolgáló jogtechnikai és egyéb módosításokat tartalmaz.
Az új díjkategória bevezetésével szükségessé vált az útdíjfizetés elmulasztása esetére a közigazgatási szankciórendszer igazítása a megváltozott útdíjfizetési szabályokhoz.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás