7/2023. (V. 12.) GFM utasítás
7/2023. (V. 12.) GFM utasítás
a Gazdaságfejlesztési Minisztérium integrált kockázatkezeléssel kapcsolatos szabályzatáról1
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján – figyelemmel a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 6. § (4) bekezdésében foglaltakra, valamint az államigazgatási szervek integritásirányítási rendszeréről és az érdekérvényesítők fogadásának rendjéről szóló 50/2013. (II. 25.) Korm. rendelet 4. §-ában meghatározott eljárásrend szabályozása céljából – a következő utasítást adom ki:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Az utasítás hatálya
1. § (1) Az utasítás személyi hatálya a foglalkoztatási jogviszonyától függetlenül a Gazdaságfejlesztési Minisztériumban (a továbbiakban: Minisztérium) foglalkoztatott munkatársakra (a továbbiakban: munkatárs) terjed ki.
(2) Az utasítás hatálya nem terjed ki a munkatársak azon magatartására, amellyel kapcsolatban más jogszabály szerint kijelölt szerv vagy személy jogosult és köteles eljárni.
2. § Az integrált kockázatkezelési rendszer jelen utasítás alapján történő bevezetésében és működtetésében – az integritás tanácsadó koordinációjával – a Minisztérium valamennyi, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2023. (I. 23.) GFM utasításban (a továbbiakban: SzMSz) meghatározott szervezeti egységének vezetője részt vesz.
2. Vonatkozó jogszabályok
3. § Az utasításban nem szabályozott kérdésekben az integrált kockázatkezelés során
a) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben (Áht.),
b) a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Bkr.),
c) az államigazgatási szervek integritásirányítási rendszeréről és az érdekérvényesítők fogadásának rendjéről szóló 50/2013. (II. 25.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Intr.),
d) a rendőrség belső bűnmegelőzési és bűnfelderítési feladatokat ellátó szerve kijelöléséről, valamint feladatai ellátásának, a kifogástalan életvitel ellenőrzés és a megbízhatósági vizsgálat részletes szabályainak megállapításáról szóló 293/2010. (XII. 22.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: NVSZ statútum),
e) a kormányzati stratégiai irányításról szóló 38/2012. (III. 12.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Stratr.),
f) az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.)
foglaltak szerint kell eljárni.
3. Értelmező rendelkezések
4. § Ezen utasítás alkalmazásában
a) ellenőrzési nyomvonal: a Minisztérium működési folyamatainak leírása, amely tartalmazza különösen a felelősségi és információs szinteket és kapcsolatokat, az irányítási és ellenőrzési folyamatokat;
b) főfolyamat: a Minisztérium céljainak megvalósulása érdekében tudatosan megtervezett lépések, tevékenységek és cselekedetek sorozata, amely olyan módon lett kialakítva és szabályozva, hogy kiszámítható és elvárások szerinti eredményt produkáljon;
c) folyamatgazda: a Minisztérium adott folyamatáért a közigazgatási államtitkár által kijelölt, a folyamatért általános felelősséget viselő főosztályvezető, illetve vezető besorolású munkatárs, aki a folyamat kialakításáért, dokumentálásáért, leírásáért és fejlesztéséért felel. Folyamatgazdaként az érintett vezető kötelessége az általa irányított folyamatra vonatkozó, a sajátosságokat is figyelembe vevő ellenőrzési nyomvonal elkészítése és folyamatos felülvizsgálata, a kockázatkezelés végrehajtása, a kockázatok folyamatos nyomon követése;
d) folyamatleírás: egy adott folyamatra vonatkozó dokumentum, amely lehetővé teszi a Minisztérium munkatársai számára a folyamatok átlátását;
e) integritás: a Minisztérium szabályszerű, a miniszter és a Kormány által meghatározott célkitűzéseknek, értékeknek és elveknek megfelelő működése;
f) integrált kockázatkezelési ciklus: az integrált kockázatkezelési folyamat lépéseinek (kockázatok azonosítása, kiértékelése, válaszintézkedések kialakítása, a kockázatkezelési intézkedések végrehajtása, a végrehajtás ellenőrzése) ütemezett, éves ciklus keretében történő végrehajtása, amelynek eredménye szükséges az integritásfejlesztési ciklus megvalósításához is;
g) integrált kockázatkezelési rendszer: olyan folyamatalapú kockázatkezelési rendszer, amely a Minisztérium minden tevékenységére kiterjed, egységes módszertan és eljárások alkalmazásával, a szervezet célkitűzéseinek és értékeinek figyelembevételével biztosítja a Minisztérium kockázatainak teljes körű azonosítását, azok meghatározott kritériumok szerinti értékelését, valamint a kockázatok kezelésére vonatkozó Intézkedési terv elkészítését és az abban foglaltak nyomon követését;
h) integritásfejlesztési ciklus: az integritási és korrupciós kockázatok felmérésére, kezelésére, a kockázatok kialakulásának csökkentésére, valamint az ebből a célból megfogalmazott intézkedések végrehajtására és folyamatos nyomon követésére irányuló folyamat;
i) integritási kockázat: a Minisztérium célkitűzéseit, értékeit, elveit sértő vagy veszélyeztető visszaélés, szabálytalanság vagy egyéb esemény lehetősége;
j) kockázat: esemény, tevékenység vagy tevékenység elmulasztása, amely a jövőben valamilyen valószínűséggel bekövetkező esemény, amely hatással lehet a Minisztérium céljainak elérésére;
k) eredendő kockázat (inherentrisk): a hivatal feladatkörével és működésével kapcsolatos olyan belső sajátosság, amely a környezeti hatások vagy az erőforrások elégtelensége miatt hibák előfordulásához vezethet, és amely önmagában a költségvetési szerv által nem befolyásolható;
l) kockázatelemzés: olyan objektív módszer az ellenőrizendő területek kiválasztására, amely meghatározza a Minisztérium tevékenységében és belső kontrollrendszerében rejlő kockázatokat. A kockázatelemzés célja, hogy a szervezet képes legyen válaszolni azokra a kockázatokra, amelyek lényegi befolyással lehetnek a működésére, elősegítve ezzel a célok elérését, minimálisra csökkentve az ezeket veszélyeztető külső és belső tényezők bekövetkezésének esélyét, lehetséges hatásait. Ezt a vezetés és a szervezet kockázatkezeléssel érheti el;
m) kockázati tényezők: a kockázatok kiváltó okai, vagyis olyan tényezők, amelyek kockázatot generálnak, több kockázati tényező egymást erősítő hatásaként a kockázatok bekövetkezésének esélyét vagy hatását növelik;
n) kontroll: az ellenőrzési nyomvonalba épített olyan munkafázis, amelynek során a keletkezett output megfelelősége kerül értékelésre;
o) korrupciós kockázat: olyan integritási kockázat, amely korrupciós cselekmény bekövetkezésével járhat;
p) szervezeti integritást sértő esemény: olyan esemény, amely a Minisztériumra vonatkozó szabályoktól, valamint – a jogszabályi keretek között – a Minisztérium vezetése által meghatározott szervezeti célkitűzéseknek, értékeknek és elveknek megfelelő működésétől eltér.
SZERVEZETI INTEGRITÁST SÉRTŐ ESEMÉNYEK KEZELÉSÉNEK ELJÁRÁSRENDJE
4. A szervezeti integritást sértő események megelőzése és az integrált kockázatkezelés alapjainak megteremtése
5. § A szervezeti integritást sértő események bekövetkezésének megelőzése érdekében a közigazgatási államtitkár biztosítja, hogy
a) a Minisztérium a jogszabályoknak megfelelően működjön, és ennek érdekében a szükséges belső utasítások elkészítésre kerüljenek,
b) a szabályok betartását minden vezető folyamatosan figyelemmel kísérje,
c) a lehető legrövidebb időn belül hatékony intézkedés történjen az észlelt szervezeti integritást sértő események kezelésére,
d) szükség esetén a személyi vagy intézményi felelősség megállapításra kerüljön, és
e) a szükséges megelőző intézkedések időben, hatékonyan és maradéktalanul végrehajtásra kerüljenek.
6. § (1) A Minisztérium a tevékenységét szabályozott folyamatokban végzi. A Minisztérium egyes folyamatainak részletes leírását, a feladatkörök és felelősök, valamint a közigazgatási államtitkár által kijelölt, a folyamatért általános felelősséget viselő vezető beosztású személy (a továbbiakban: folyamatgazda) meghatározását az SzMSz és a Minisztérium egyéb belső utasításai, valamint ellenőrzési nyomvonalai rögzítik.
(2) A Minisztérium vezető beosztású munkatársai a vezetésük alatt álló szervezeti egységek vonatkozásában a szervezeti egységük által ellátandó, az ügyrendekben meghatározott folyamatok tekintetében mint folyamatgazdák járnak el.
(3) A folyamatgazdák kötelesek együttműködni az integritás tanácsadóval.
7. § Az integrált kockázatkezelési rendszer működtetése során – az integritás tanácsadó koordinációjával – a folyamatgazdák, illetve politikai felsővezetők, politikai vezetők, szakmai felsővezetők és szakmai vezetők felmérik és megállapítják a Minisztérium tevékenységében rejlő és szervezeti célokkal összefüggő kockázatokat, valamint meghatározzák az egyes kockázatokkal kapcsolatban szükséges intézkedéseket és azok teljesítésének, folyamatos nyomon követésének módját.
8. § (1) Az integrált kockázatkezelési rendszer magában foglalja a jogszabályokban előírt kockázatkezelési kötelezettségeket, amelynek működtetése során figyelembe kell venni az ágazati útmutatókat is.
(2) Az integrált kockázatkezelési rendszer koordinálásával kapcsolatos feladatokat a Minisztériumban az integritás tanácsadó látja el. Az integritás tanácsadó gondoskodik a belső kontrollrendszer vonatkozásában a kontrollkörnyezet kialakításának és az integrált kockázatkezelésnek a koordinációjáról is.
9. § A belső ellenőrzés által az éves ellenőrzési tervezés során végzett kockázatelemzés nem azonos, nem része és nem is helyettesítheti a Minisztérium integrált kockázatkezelési rendszerét. A belső ellenőrzés ugyanakkor támaszkodhat a Minisztérium integrált kockázatkezelési rendszerében azonosított kockázatokra.
5. Az integritás tanácsadó
10. § (1) A közigazgatási államtitkár – az integritási és korrupciós kockázatok kezelésének támogatására, valamint az integritásirányítási rendszer és a belső kontrollrendszer egyes elemei működtetésének koordinálására – integritás tanácsadót jelöl ki.
(2) Az integritás tanácsadó – tevékenységének ellátása során – szükség szerinti gyakorisággal szakmai kapcsolatot tart az integrált kockázatkezeléssel, az integritással, a korrupciómegelőzéssel, illetve a bejelentések fogadásával és kezelésével foglalkozó más szervezetekkel, szervezeti egységekkel és személyekkel.
(3) Az integritás tanácsadó – tevékenysége ellátása, valamint a jelen utasításban meghatározott eljárások végrehajtása során – közvetlenül a közigazgatási államtitkár irányítása alatt áll.
(4) Az integritás tanácsadó gondoskodik jelen utasítás rendszeres felülvizsgálatáról, melyet szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal el kell végezni.
(5) Az integritás tanácsadó együttműködik a Minisztérium felügyelete, illetve irányítása alá tartozó integritás tanácsadó alkalmazására kötelezett szervek vezetőivel, integritás tanácsadóival.
(6) Az integritás tanácsadót akadályoztatása esetén a közigazgatási államtitkár által megbízott személy helyettesíti.
6. Ajándék visszautasításának, elfogadásának szabályai
11. § (1) A Minisztérium munkatársának vagy szervezeti egységének munkavégzésével összefüggésben – a (3) bekezdésben felsoroltak kivételével – ajándékot elfogadnia tilos, azt a felajánlásakor, illetve az átadására vonatkozó kísérletkor minden esetben vissza kell utasítani.
(2) Az ajándék felajánlásáról, illetve átadásának kísérletéről a munkatárs köteles tájékoztatni a szervezeti egység vezetőjét, aki erről írásban tájékoztatja az integritás tanácsadót.
(3) Az ajándék elfogadásának tilalma nem vonatkozik
a) a figyelmességi ajándékra,
b) a szóróajándékra és
c) a szokásos vendéglátásra.
(4) Figyelmességi ajándéknak minősül
a) a Minisztérium munkatársainak egymás közötti megajándékozása nem lekötelező mértékű ajándékkal (pl. születésnap, névnap vagy gyermekszületés, nyugdíjazás alkalmából),
b) a külföldi állami szerv képviselőjétől, udvariasságból elfogadott, nem lekötelező mértékű ajándék.
(5) A külföldi állami szerv képviselőjétől kapott figyelmességi ajándék elfogadásáról a munkatárs minden esetben köteles tájékoztatni a szervezeti egység vezetőjét.
(6) Ha az elfogadható ajándék értékét a munkatárs nem tudja megállapítani, erről írásban állásfoglalást kér az integritás tanácsadótól, aki az állásfoglalás beérkezését követő tíz munkanapon belül köteles írásban válaszolni.
(7) Az integritás tanácsadó az állásfoglalás elkészítésébe a Minisztérium bármely szervezeti egységének vezetőjét bevonhatja, ha az ajándék becsült értékét nem tudja megállapítani.
7. Érdekérvényesítők fogadása
12. § A Minisztérium munkatársai az érdekérvényesítők fogadásával kapcsolatosan az államigazgatási szervek integritásirányítási rendszeréről és az érdekérvényesítők fogadásának rendjéről szóló 50/2013. (II. 25.) Korm. rendelet 10. §-ában előírtak, az általános eljárási szabályok és a belső szervezeti hierarchia alapján járnak el, és a találkozót a 10. melléklet szerint dokumentálják.
13. § (1) A Minisztérium munkatársa – feladatellátása során vagy feladatellátásához kapcsolódóan – érdekérvényesítővel csak felettes vezetője előzetes tájékoztatását követően találkozhat személyesen.
(2) A munkatárs feladatellátásával összefüggésben, az érdekérvényesítő előre nem jelzett, váratlan személyes megjelenéséről vagy a munkatárs munkahelyen kívüli személyes megkereséséről a felettes vezetőt utólag, soron kívül tájékoztatni kell, és azt a 10. melléklet szerinti nyilvántartás kitöltésével dokumentálni kell.
(3) Ha a munkatárs a személyes találkozóval, illetve megbeszéléssel kapcsolatban a szervezeti integritást veszélyeztető kockázatokra vonatkozó információval rendelkezik, azt köteles írásban, dokumentálhatóan a felettes vezető tudomására hozni.
(4) A felettes vezető jogosult a munkatárs és az érdekérvényesítő személyes találkozását, illetve megbeszélését megtiltani.
14. § (1) Érdekérvényesítővel történő személyes találkozón, illetve megbeszélésen – különös tekintettel a közbeszerzésekkel, beszerzésekkel, pályázatokkal és foglalkoztatási jogviszony létesítésével összefüggő, továbbá pénzügyi, fejlesztési tárgyú és európai uniós támogatási forrás kezelésével, elosztásával, felhasználásával kapcsolatos ügyekre – a munkatárs és az érdekérvényesítő mellett a felettes vezető vagy – akadályoztatása esetén – az általa kijelölt más munkatárs részvétele kötelező.
(2) A szervezeti egység vezetője a szervezeti egység munkatársainak érdekérvényesítővel történt személyes találkozójának, illetve megbeszélésének adatait – a 10. melléklet szerinti – nyilvántartásban rögzíti, amelyet megküld az integritás tanácsadó részére a találkozó, illetve a megbeszélés időpontját követő öt munkanapon belül.
15. § Az integritás tanácsadó minden év november 30-áig összesíti a beérkezett, érdekérvényesítőkkel történt személyes találkozók adatait és a 10. melléklet szerinti összegzett nyilvántartást megküldi a közigazgatási államtitkár részére.
INTEGRÁLT KOCKÁZATKEZELÉSI ELJÁRÁSREND
8. Az integrált kockázatkezelés folyamata
16. § A kockázatkezelés a Minisztérium céljai elérésével kapcsolatos kockázatok azonosításának és elemzésének, valamint a megfelelő válaszok meghatározásának folyamata. A kockázatkezelés egy állandóan változó folyamat, amely az alábbiakat foglalja magában:
a) fő- és részfolyamatok azonosítása, aktualizálása,
b) folyamatgazdák kijelölése, aktualizálása,
c) folyamatleírások és ellenőrzési nyomvonalak elkészítése, aktualizálása,
d) kockázatok azonosítása,
e) a kockázatok értékelése,
f) szervezet kockázatokra való hajlamosságának (kockázatérzékenységének, kockázattűrésének) értékelése, kockázati tűréshatár maghatározása,
g) a válaszok kialakítása a kockázatokra, intézkedési tervek elkészítése,
h) a kockázatkezelési intézkedési tervek megvalósítása, valamint a kockázatok és a kockázatokra kialakított válaszok folyamatos monitoringja.
9. Az integrált kockázatkezelés folyamatában részt vevők, feladataik a rendszer kialakításában és működtetésében
17. § Az integrált kockázatkezelés folyamatában részt vevők:
a) a közigazgatási államtitkár,
b) a folyamatgazdák,
c) a folyamatleírások és ellenőrzési nyomvonalak elkészítésébe bevont munkatársak,
d) az Integritás Munkacsoport,
e) az integritás tanácsadó,
f) a belső ellenőr (tanácsadó szerepkörben).
18. § (1) Az Integritás Munkacsoportot (a továbbiakban: Munkacsoport) a közigazgatási államtitkár hozza létre.
(2) A Munkacsoport állandó tagjai:
a) közigazgatási államtitkár mint a Munkacsoport elnöke,
b) integritás tanácsadó mint a Munkacsoport koordinátora,
c) adatvédelmi tisztviselő,
d) Miniszteri Kabinet kabinetfőnök kijelölt képviselője,
e) Parlamenti államtitkár kijelölt képviselője,
f) Gazdaságfejlesztésért és nemzeti pénzügyi szolgáltatásokért felelős államtitkár kijelölt képviselője,
g) Iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkár kijelölt képviselője,
h) Foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár kijelölt képviselője,
i) Biztonsági és Beszerzési Főosztály kijelölt képviselője,
j) Jogi és Koordinációs Főosztály kijelölt képviselője,
k) Humánerőforrás Főosztály kijelölt képviselője,
l) Gazdálkodási Főosztály kijelölt képviselője,
m) Költségvetési Főosztály kijelölt képviselője.
(3) Államtitkárságonként, valamint helyettes államtitkárságonként a szervezeti egység vezetője köteles legalább 1 fő munkatársat kijelölni az integrált kockázatkezelési rendszer jelen utasításban részletezett feladatok végrehajtásának koordinációjára.
(4) A kijelölt munkatársak a szervezeti egységek vezetőinek folyamatgazdai felelősségét nem veszik át. Az integrált kockázatkezelési rendszer feladatainak végrehajtása a szervezeti egységek vezetőinek átruházhatatlan felelőssége.
(5) Az integrált kockázatkezelési rendszer kialakításában és működtetésében részt vevőket és feladataikat tartalmazó összefoglaló táblázatot a 11. melléklet tartalmazza.
10. A folyamatleírások elkészítése
19. § A Bkr. 6. § (2a) és (3) bekezdésének megfelelően a Minisztérium valamennyi működési folyamatára vonatkozóan el kell készíteni azok folyamatleírását és ellenőrzési nyomvonalát, melyeket a továbbiakban rendszeresen aktualizálni kell. Fel kell mérni a Minisztérium egyes folyamatait, és ahol szükséges, el kell végezni a folyamatok korrigálását, megfelelő szabályozását, továbbá biztosítani szükséges a folyamatok állandó fejlesztését.
20. § (1) A folyamatok azonosítása az SzMSz-ben meghatározott szervezeti egységekre vonatkozóan történik. Minden szervezeti egység azonosítja a saját folyamatait és azokat a folyamatokat is, amelyekben részlegesen érintett vagy érintett lehet. A folyamatleírások és az ellenőrzési nyomvonalak az ügyrendek mellékleteként kerülnek kiadásra az SzMSz rendelkezései szerint. A folyamatok azonosítását új minisztérium, vagy minisztériumi szervezeti egység megalakulását követő 90 napon belül, majd ezt követően évente legkésőbb március 31-ig el kell végezni a folyamatleírásokat, valamint a 4.1. és 4.2. melléklet szerinti kockázatértékelési dokumentumokat el kell készíteni.
(2) A folyamatok azonosítása során valamennyi folyamatot számba kell venni, valamint azonosítani kell azokat a folyamatokat, melyek a szervezeti egység feladatellátása szempontjából meghatározóak. A folyamatleírások, illetve az ellenőrzési nyomvonalak elkészítésének célja a szervezet működésének támogatása, hatékonyságának növelése, a működési folyamatokban rejlő esetleges anomáliák, duplikációk, hiányosságok feltérképezése, és ezáltal a szervezet kockázatkezelésének megalapozása.
(3) A folyamatleírások és ellenőrzési nyomvonalak a szervezet folyamatszemléletű működését erősítik, annak érdekében, hogy az egyes szervezeti egységek által végzett résztevékenységek minisztériumi szinten koherens működési folyamatokká álljanak össze.
(4) A Minisztérium folyamatait a hivatal vezetés által megjelölt főfolyamatok és a főfolyamatok részeként azonosítható, illetve azokhoz kapcsolódó részfolyamatok szerint kell meghatározni és rendszerezni. A szervezeti egységek által végzett minden fő- és részfolyamat a Minisztérium valamely célkitűzésének megvalósítását kell szolgálnia.
(5) A folyamatgazdák javaslatot tesznek a közös érintettségű folyamatokhoz tartozó folyamatgazdák személyére. A szervezeti egységek az általuk végzett főfolyamatok azonosításakor a Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatában valamint Ügyrendjében meghatározott feladatokat veszik alapul, ugyanakkor főfolyamatként azonosítják mindazokat a lényeges, egyéb tevékenységi köröket is, amelyeket az adott szervezeti egység a mindennapi gyakorlatban az SzMSz-ben leírtakon felül ellát.
(6) A főfolyamatok, illetve részfolyamatok leírása során azonosítani kell a folyamatban résztvevő szervezeti egységeket, a folyamat lépésekre bontott ügymenetét, valamint a folyamatgazdát. A főfolyamatok leírását az 1. melléklet szerinti formában írásban és egyéni folyamatábrával kiegészítve kell elkészíteni. A folyamatgazdák személye a mindenkori kabinetfőnökök, a helyettes államtitkárságokon, valamint a Közigazgatási Államtitkárságon dolgozó titkárságvezetők és a főosztályvezetők. A folyamatleírásokat – a szervezeti egységek által azonosított folyamatok alapján, az egyes szervezeti egységek által szolgáltatott adatok felhasználásával – az integritás tanácsadó összesíti tárgyév május 15-éig.
(7) A kijelölt folyamatgazdák kockázatkezeléssel és az ellenőrzési nyomvonal elkészítésével és aktualizálásával kapcsolatos feladatait a beosztási okiratokat kiegészítő feladatleírásokban is rögzíteni kell.
21. § (1) Az integrált kockázatkezelési ciklus során – a folyamatgazda erre irányuló kezdeményezésére – az integritás tanácsadó személyes egyeztetést szervez a közigazgatási államtitkár jóváhagyásával.
(2) Az egyes folyamatleírások összegzését az integritás tanácsadó belső egyeztetésre megküldi az adott szervezeti egységek részére.
(3) A folyamatleírások összegzését a közigazgatási államtitkár hagyja jóvá.
11. Az ellenőrzési nyomvonalak meghatározása
22. § (1) A folyamatleírások jóváhagyását követően a folyamatgazda a folyamatábrához kapcsolódóan azzal összhangban elkészíti a 2.1. melléklet szerinti ellenőrzési nyomvonalakat. A folyamatleírások szerinti ellenőrzési nyomvonalakat az SzMSz szerinti működési folyamatoknak megfelelően kell kijelölni. Tartalmaznia kell különösen a felelősségi és információs szinteket és kapcsolatokat, valamint az irányítási és ellenőrzési módokat, lehetővé téve azok nyomon követését és utólagos ellenőrzését. Az ellenőrzési nyomvonal az adott főfolyamatra vonatkozó egyes tevékenységeket, a tevékenységek jogi alapját, felelősét, ellenőrzését, nyomon követését öleli fel.
(2) Az ellenőrzési nyomvonal kialakítását támogatják a Minisztérium működésére vonatkozó belső szabályzatok, dokumentációk, a jogelőd szervezeteknél korábban lezárt ellenőrzésekkel kapcsolatos jelentésekben tett megállapítások, javaslatok, valamint az elkészített intézkedési tervek.
(3) Az ellenőrzési nyomvonal kialakításának első lépése, hogy a folyamatgazdák meghatározzák a főfolyamatokat, majd a főfolyamatokat megfelelő módon, oszthatóságuk alapján részfolyamatokká kell bontani. A működési folyamatok szabályozottságára lehet alapozni az ellenőrzési pontok, nyomvonalak elkészítését.
23. § (1) Az ellenőrzési nyomvonal kialakításának legfontosabb követelménye, hogy a folyamatokban meg kell jelölni azokat a pontokat, ahol vezetői beavatkozás indokolt. A folyamatgazdáknak meg kell határozni azt is, hogy a beavatkozást kinek, mikor, milyen hatáskörrel kell végeznie. A rendszert alkotó legfontosabb folyamatok kapcsolódási pontjain is ki kell alakítani az ellenőrzési pontokat annak érdekében, hogy a feladat- és hatáskörök pontos meghatározásával elkerülhetők legyenek az esetleges hatásköri túllépésekből eredő problémák. Az ellenőrzési nyomvonal a folyamatábra részletesebb kibontásának tekinthető, míg a folyamatábra az ellenőrzési nyomvonal ábraszerűen megjelenített kivonata, ezért a folyamatábrákat és az ellenőrzési nyomvonalakat mindig egymással összhangban, egymásra vonatkoztatva kell elkészíteni. Minden folyamatábrához külön ellenőrzési nyomvonalat kell készíteni.
(2) A szervezeti egységek folyamatábráit és ellenőrzési nyomvonalait a szervezeti egység vezetője köteles nyilvántartani úgy, hogy a belső, illetve a külső ellenőrzési szervek számára bármikor biztosított legyen a betekintés.
24. § (1) A folyamatábrákat és az ellenőrzési nyomvonalakat évente felül kell vizsgálni, és amennyiben szükséges, azokat aktualizálni kell. Amennyiben a szervezeti egység tevékenysége kiegészül újabb feladatokkal, az azokkal kapcsolatos folyamatábrát és ellenőrzési nyomvonalat haladéktalanul el kell készíteni.
(2) Az ellenőrzési nyomvonal a folyamatokra vonatkozó egyes tevékenységek, a tevékenységek jogi alapja, felelőse, ellenőrzése, nyomon követése és a kapcsolódó dokumentumok.
(3) A folyamatleírásokat és az ellenőrzési nyomvonalakat az adott folyamat tekintetében feladat- és hatáskörrel rendelkező vezető hagyja jóvá.
(4) A jóváhagyott és – az integritás tanácsadó által – egy egységes dokumentumban összesített folyamatleírást, valamint a Minisztérium egésze tekintetében összeállított ellenőrzési nyomvonalat a Minisztérium belső honlapján közzé kell tenni. A közzétételről az integritás tanácsadó gondoskodik a 62. § (2) bekezdésében foglalt határidők figyelembevételével.
25. § (1) Ha a hatályos SzMSz módosítása vagy új SzMSz közzététele esetén valamely szervezeti egység részére új feladat, illetve folyamat kerül meghatározásra, vagy a feladat, illetve folyamat elkerül az adott szervezeti egységtől, az új szabályozás hatálybalépését követő harminc napon belül a feladat- és hatáskörrel rendelkező vezető javaslatot tesz a folyamatgazda személyére, amelyet a közigazgatási államtitkár hagy jóvá.
(2) A folyamatgazdát úgy kell kijelölni, hogy az adott kockázatkezelési ciklus teljes időtartama alatt biztosított legyen a működése.
(3) A folyamatgazdák nyilvántartása teljeskörűen tartalmazza az adott kockázatkezelési ciklus közigazgatási államtitkár által jóváhagyott folyamatgazdáit.
(4) A folyamatgazda elkészíti az új folyamathoz tartozó folyamatleírást és ellenőrzési nyomvonalat, amelyet az adott folyamat tekintetében feladat- és hatáskörrel rendelkező vezető hagy jóvá.
26. § A folyamatleírásokat és az ellenőrzési nyomvonalakat szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal felül kell vizsgálni. Ennek keretében azok aktualizálását és egyszerűsítését, az adott folyamatot lassító tényezők kiszűrését a szervezeti egységeknek végre kell hajtaniuk. A kötelező éves felülvizsgálatot követően szükség szerint a módosított folyamatleírásokat és az ellenőrzési nyomvonalakat az adott folyamat tekintetében feladat- és hatáskörrel rendelkező vezető hagyja jóvá.
12. A minisztérium működését befolyásoló lehetséges kockázatok típusai és azok értékelése
27. § A kockázatokat a szervezeti célokhoz kapcsolódóan minden esetben a Minisztérium egészére nézve és az egyes folyamatokhoz kapcsolódóan is azonosítani kell. A kockázatok azonosításakor az eredendő kockázatokat kell feltárni a 12. mellékletben foglaltaknak megfelelően.
28. § A kockázatokat úgy kell megfogalmazni, hogy tartalmazzák
a) az esemény kiváltó okát,
b) az esemény hatását és
c) hogy mely szervezeti célra van hatással az esemény.
29. § A szervezeti, a fő- és részfolyamat szintű kockázatok azonosításáért – az egyes munkatársak közreműködésének igénybevételével – a folyamatgazdák a felelősek.
30. § (1) A kockázatok felmérésének alapvető célja a kockázatok mérése és jelentőségük szerinti sorba rendezése annak alapján, hogy mekkora az egyes kockázatok bekövetkezésének valószínűsége és a bekövetkezés esetén milyen mértékű az okozott hatás nagysága.
(2) A folyamatgazda feladata a kockázatok azonosítása a felelősségi körébe tartozó folyamatok és azon folyamatok esetében, amelyeknek nem ő a folyamatgazdája, de részt vesz a megvalósításában.
(3) A kockázatok felmérése során kiemelten kell kezelni azokat a kockázatokat, amelyek közvetlenül befolyásolják a szervezeti integritást, és amelyek korrupciós cselekmény megvalósulásához vezethetnek.
(4) A kockázatvizsgálatra főfolyamatonként a folyamatgazda jogosult munkacsoportokat létrehozni a folyamat egészében közreműködő munkatárs vagy munkatársak, adott esetben más szervezeti egységek munkatársainak bevonásával, hogy felmérjék a szervezet tevékenységeinek kapcsolódását a fő célokhoz, és meghatározzák a kapcsolódó kockázatokat. A Munkacsoport feladata a különböző fórumokon azonosított kockázatok rendszerezése, az esetleges duplikációk kiszűrése. Azonos vagy nagyon hasonló tartalmú kockázatok esetén megfontolandó azok összevonása, de ez csak abban az esetben lehetséges, ha az adott kockázat nem az adott folyamathoz szorosan kapcsolódó, hanem a Minisztérium több szervezeti egységére vagy egészére vonatkozik. Az Integrált Kockázatkezelési Leltárból leválogatások alapján állnak elő az egyes, jogszabályok által előírt kockázatfelmérések (pénzügyi kockázatok, adatvédelmi kockázatok, informatikai kockázatok, biztonsági kockázatok, üzemeltetési kockázatok, integritási kockázatok, korrupciós kockázatok stb.).
(5) A kockázatok azonosításának eredményét a folyamatgazdák a 2.2. melléklet szerinti Integrált Kockázatkezelési Leltárban összesítik, amelybe minden azonosított kockázatot fel kell vezetni.
31. § (1) A tevékenységek kockázati szempontú vizsgálatára – a folyamatgazdák mérlegelése szerint – a kockázatok azonosításának jó módszere lehet a kockázatoknak a folyamatban részt vevő munkatársak általi, kis csoportokban történő azonosítása, melybe az integritás tanácsadó koordinátorként, tanácsadóként bevonható (a csoportmunka kiegészítéseként jól használható technikák: interjú, kérdőív, kiscsoportos megbeszélés).
(2) A kockázatok azonosítását követően el kell végezni azok elemzését, a kockázatoknak a kockázati tényezőkre való visszavezetését, a kockázati tényezők közötti összefüggések feltárását.
32. § A Minisztériumban a kockázati tényezőket azok forrása alapján az alábbiak szerint lehet csoportosítani:
a) külső környezeti (stratégiára ható) kockázatok, amelyek hosszabb távon és esetleg időközönként módosuló formában, valamint tartalommal hatnak, és függetlenek a Minisztérium működésétől. A Minisztériumnak ugyan nincs rájuk befolyása, de bekövetkezésükre a vezetésnek megfelelő stratégiával kell felkészülni, hatásaikat mérsékelni kell, és ha lehetséges, ki kell küszöbölni;
b) belső működési kockázatok, amelyek a Minisztérium működésének, tevékenységének, folyamatainak rövid távon ható velejárói, és amelyek kiküszöbölése vagy mérséklése a vezetéssel szemben támasztott követelmény.
33. § A kockázatokat a folyamatgazdák az integritás tanácsadó koordinációjával azonosítják szeptember 30-áig. A kockázatok azonosításának eredményét az egyes főfolyamatok felelősei a 4.2. mellékletben foglaltaknak megfelelően értékelik. A folyamatgazdák által azonosított kockázatokat az integritás tanácsadó 2.2. mellékletben foglalt táblázatban összegzi, és jóváhagyásra megküldi a közigazgatási államtitkárnak. Az azonosított kockázatok listáját a közigazgatási államtitkár hagyja jóvá. A jóváhagyást követően az integritás tanácsadó az azonosított kockázatokat felvezeti a 2.2. melléklet szerinti Integrált Kockázatkezelési Leltárba tárgyév október 30-ig.
34. § (1) A kockázati tényezők összehasonlításának objektívvé tétele érdekében a bekövetkezés valószínűségét, illetve a kockázat bekövetkezésének szervezetre gyakorolt hatását kategóriákba kell sorolni.
(2) A bekövetkezés valószínűsége, a hatás erőssége szerint alkalmazható kategóriák:
a) kicsi (bekövetkezés 10–30% között),
b) közepes (bekövetkezés 31–80% között),
c) nagy (bekövetkezés 81% felett).
(3) A kockázatok értékelése során a hatás és a valószínűség értékét háromfokozatú skálával kell jellemezni. A kockázati értéket a hatás és a valószínűség értékének szorzata adja ki. A folyamat kockázati értékét az adott folyamathoz azonosított összes kockázat kockázati értékének átlagértéke adja meg.
13. Kockázatértékelési Kritérium Mátrix
35. § A Kockázatértékelési Kritérium Mátrix alapja, hogy minden kockázat alapvetően két kritérium alapján értékelhető:
a) a bekövetkezési valószínűség és
b) a szervezet céljaira gyakorolt hatás alapján (a Minisztérium céljaira az elszalasztott vagy kihasználatlan lehetőségek is negatív hatást gyakorolhatnak).
36. § Az értékelési kritériumok (valószínűség, hatás) egységes értelmezése és alkalmazása érdekében a Minisztériumra jellemző kockázati tényezők alapján a Munkacsoport kialakítja a 13. melléklet szerinti Kockázatértékelési Kritérium Mátrixot, amely meghatározza az egyes értékelési kritériumok vonatkozásában, hogy az alkalmazott skála fokozatainak mi a jelentése, támpontul szolgálva az értékelésben részt vevők számára a kockázati értékek meghatározásában.
37. § (1) A folyamatleírásokat, ellenőrzési nyomvonalakat és a folyamatokhoz tartozó Kockázati Mátrixokat úgy kell elkészíteni és megküldeni az integritás tanácsadó számára, hogy azokból egyértelműen megállapítható legyen az elkészítésért felelős személy és az elkészítés időpontja. Az egyes folyamatokra a 3. melléklet szerinti Kockázati Mátrixot a folyamatgazdának kell elkészítenie.
(2) A kockázati értéket a Valószínűség és a Hatás értékek szorzataként kapjuk meg, a 14. melléklet szerint.
(3) Egy adott folyamathoz azonosított összes kockázat kockázati értékének átlagával megkapjuk a folyamat kockázati értékét.
38. § A folyamatgazdák – a folyamatban részt vevő munkatársak közreműködésével – a Kockázatértékelési Kritérium Mátrix alkalmazásával táblázatban értékelik az adott folyamat kockázatait és a kockázatok értékelésével meghatározzák a folyamat kockázati mutatóját (4.1. melléklet).
39. § (1) A folyamatgazda meghatározza a kockázatviselési hajlandóságát, és javaslatot tesz a kockázatok csökkentésére vonatkozó stratégiára és a szükséges intézkedések megtételére azon kockázatok esetében, amelyet a saját szintjén képes kezelni, és azt továbbítja a Munkacsoport részére.
(2) A folyamatgazdák szintjén nem kezelhető kockázatok esetében a kockázatok értékelését, a delegált kockázati étvágyat és a kockázatok kezelésének stratégiáját a Munkacsoport alakítja ki, továbbá felülvizsgálja a folyamatgazdák által elkészített elemzéseket és intézkedési javaslatokat, és ezeket összefoglalja.
40. § (1) A Munkacsoport elkészíti a Kockázati Térképet. A Kockázati Térképen a kockázatok értékelésének eredményeképpen meghatározott valószínűségi és hatás értékek alapján mind a folyamatokat, mind az egyes kockázatokat el lehet helyezni. (A Kockázati Térkép Y és X tengelyeinek, skálájának összhangban kell lennie a hatás és valószínűség értékeléséhez alkalmazott értékelési kritériumok skáláival). A Kockázati Térkép segítségével láthatóvá válnak a kockázati tűréshatárok is (5. melléklet).
(2) A várható kockázatok teljes körének a folyamatgazdák által azonosított kockázatok értékelését (4.1. melléklet) összegyűjtését követően az egyes kockázatokat a 4.2. melléklet kockázatok értékelése táblázatban összesíteni kell – majd azok bekövetkezésének valószínűsége és a szervezetre gyakorolt hatása alapján – Kockázati Térképen (5. melléklet) kell ábrázolni. A szervezet kockázati értéke a főfolyamatokra külön-külön elkészített Kockázati Mátrixok összegzéseként állítható össze. Az egyes kockázatok között – jelentőségük szerint – súlyozással különbséget lehet tenni.
(3) A feltárt kockázatokkal kapcsolatos reakciókat, intézkedéseket az adott szervezet által elviselhetőnek ítélt kockázati szint meghatározásával együtt kell eldönteni. A főfolyamatokra a szervezeti egységek vezetői meghatározzák az elfogadható kockázati szint mértékét és a szükséges intézkedéseket.
41. § (1) Az Ellenőrzési Főosztály által – az ellenőrzési tervezés keretében – elvégzett kockázatelemzés nem azonos, nem része a jelen utasításban részletezett kockázatkezelési rendszernek, és azt nem is helyettesítheti.
(2) A belső ellenőrzés stratégiai, középtávú és éves terveiben hasonló módon történik az ellenőrzési feladatok kockázatelemzéssel történő kiválasztása, ezért az integrált kockázatkezelés és a belső ellenőrzés összhangját, harmonizációját a Minisztérium hosszú és rövid távú céljainak megvalósítása érdekében biztosítani kell.
(3) Ha az Ellenőrzési Főosztály – feladatellátása során – tapasztal súlyos, szervezeti szintű kockázatot, szervezeti integritást sértő vagy korrupciógyanús eseményt, valamint ha a Bkr. 22. § (1) bekezdés e) pontja szerinti eljárást kell kezdeményezni, az Ellenőrzési Főosztály a Bkr. rendelkezéseiben foglaltaknak megfelelően jár el az integritás tanácsadó egyidejű, írásos tájékoztatása mellett.
14. Az integrált kockázatkezelési rendszer gazdálkodással kapcsolatos különös szabályai
42. § (1) A Minisztérium gazdálkodását legjobban jellemző, pénzforgalmi és kockázatviselési szempontból is meghatározó legfontosabb folyamatok
a) a Minisztérium fejezeti kezelésű előirányzatainak tervezése, megvalósítása,
b) a Minisztérium fejezetébe tartozó intézményi költségvetési előirányzatok tervezése, megvalósítása,
c) a Minisztérium Igazgatás költségvetési előirányzatainak tervezése, teljesítése.
(2) A Minisztérium fejezeti kezelésű előirányzatainak tervezésének, megvalósításának
a) részfolyamatai az előirányzatok tervezése, megvalósítása alcímenként, kiemelt jogcímcsoportonként (fejezeti kezelésű előirányzatonként),
b) folyamatgazdája az 5. § c) pontja alapján a szakmai felügyeletet gyakorló helyettes államtitkár vagy kabinetfőnök döntése szerint írásban kijelölt főosztályvezető vagy más vezető besorolású munkatárs, a Költségvetési Főosztály vezetője.
(3) A Minisztérium fejezetébe tartozó intézményi költségvetési előirányzatok tervezésének, megvalósításának
a) részfolyamatai:
aa) az intézmények költségvetési javaslatainak összeállítása, elemi költségvetés készítése,
ab) az intézmények költségvetése alakulásának évközi figyelemmel kísérése, előirányzat-módosítások, -átcsoportosítások,
ac) az intézmények költségvetési beszámolóinak összesítése, értékelése, előirányzat-maradványok megállapítása, a felhasználás nyomon követése;
b) folyamatgazdája a Költségvetési Főosztály vezetője, illetve a szakmai felügyeletet gyakorló helyettes államtitkár vagy kabinetfőnök döntése szerint írásban kijelölt főosztályvezető vagy más vezető besorolású munkatárs.
(4) A Minisztérium Igazgatás költségvetési előirányzatainak tervezésének, teljesítésének
a) részfolyamatai:
aa) költségvetési javaslat összeállítása, elemi költségvetés készítése,
ab) költségvetés alakulásának évközi figyelemmel kísérése, előirányzat-módosítások, -átcsoportosítások,
ac) teljesítés igazolása, ellenjegyzés, utalványozás,
ad) bevételi előirányzatok teljesítésének nyomon követése,
ae) kiadási előirányzatok teljesítésének nyomon követése,
af) nyilvántartás, számbavétel, adatszolgáltatás,
amelyek irányításával, kezelésével, megvalósításával kapcsolatban az egyes minisztériumi szervezeti egységek feladatait az SzMSz, valamint a költségvetési előirányzatok felhasználását szabályozó jogszabályok, belső szabályzatok, eljárási rendek írják elő;
b) folyamatgazdája a Gazdálkodási Főosztály vezetője.
(5) Az ellenőrzési nyomvonal készítésének kötelezettsége a Minisztérium gazdálkodását jellemző összes főfolyamat esetében fennáll. A gazdasági tevékenységre vonatkozó ellenőrzési nyomvonalak részletes információkat nyújtanak az adott folyamatra vonatkozó gazdasági eseményekről, műveletekről, a műveletekben részt vevő személyekről és azok felelősségéről, a pénzügyi tranzakciókról, a folyamatot kísérő dokumentumokról.
(6) Az ellenőrzési nyomvonal kialakításának kötelezettsége a Minisztérium teljes gazdálkodási tevékenységére vonatkozik, a szervezetét, struktúráját jellemző működési folyamatokkal, illetve a folyamatokat működtető folyamatgazdákkal együtt.
15. Az azonosított kockázatok elemzése, értékelése
43. § (1) A munkacsoporttal megvitatott véleményt követve az integritás tanácsadó javaslata alapján a közigazgatási államtitkár meghatározza az értékelési kritériumokat és azok prioritási sorrendjét (13. melléklet), amelyeket tárgyév augusztus 30-áig a Minisztérium belső honlapján közzé kell tenni, amelyről az integritás tanácsadó gondoskodik.
(2) A folyamatgazdák által elvégzett kockázatértékelés eredményeit az integritás tanácsadó összegzi, és rangsorolja a kockázatokat (4.1. melléklet). A folyamatgazdák által meghatározott kockázati értékeket a 4. melléklet szerinti táblázat szerint kell megküldeni az integritás tanácsadónak.
16. A kockázati tűréshatárok meghatározása
44. § A Minisztérium által elfogadható kockázati értékekről, kockázati tűréshatárról az integritás tanácsadó által a Munkacsoport nevében tett előterjesztés alapján a közigazgatási államtitkár dönt.
45. § (1) A megfelelő toleranciaszint kialakítása különböző nézőpontokból vizsgálható, annak függvényében, hogy a felmerült kockázat negatív, illetve pozitív hatású (utóbbi esetben: lehetőség):
a) negatív hatás, fenyegetettség esetén a tűréshatár, a kockázatnak való kitettség azon maximális mértékét jelenti, amely még elfogadható, tolerálható, a kockázati szint csökkentésére irányuló kezelés, intézkedés nélkül;
b) pozitív hatás, lehetőség felmerülése esetén a tűréshatár azt a szintet jelképezi, hogy a szervezet eredményessége érdekében magasabb kockázatot vállalhat, oldja fel azon korlátozásokat, intézkedéseket, kontrollokat, amelyek az ellen hatnak, hogy hatékonyabban és/vagy eredményesebben végezze feladatait.
(2) A vezetők kockázatokkal kapcsolatos felelősségének terjedelme az egyes szinteken eltérő, ezért az egyes vezetési szintek számára különböző tolerancia szintek meghatározása indokolt:
a) szervezeti szintű kockázati tűréshatár: Az egész szervezetre vonatkozó összes kockázat mértékét figyelembe véve kerül kialakításra. A vezetés megítéli a kockázatoknak való kitettség elfogadható mértékét, és egy általános tolerancia szintet határoz meg a szervezet számára (költségvetési szervek esetén ez a szervezet egészének működése során felmerülő kockázatokra vonatkozó kockázati tűréshatárt jelenti);
b) delegált kockázati tűréshatár: A szervezet egészére megállapított kockázati tűréshatárt alapul véve kerül meghatározásra, hogy az egyes főfolyamatok vonatkozásában vagy szervezeti szinteken a kockázatok mértéke mekkora értékig elfogadható. Mivel egy adott kockázat a magasabb szervezeti szinten pontosan akkora fenyegetettséget jelent, mint az alacsonyabb szinteken (költségvetési szervek esetén ez a szervezet egyes szervezeti egységeinek feladat végrehajtása során felmerülő kockázatokra vonatkozó kockázati tűréshatárt jelenti), ezért a delegált tűréshatár csak kisebb lehet a szervezet egészére megállapított kockázati tűréshatárnál, ugyanis a szervezet egészének is vannak olyan kockázatai, amelyek csak a legfelső szinten kezelhetők, és ezért nem delegálhatók;
c) projekt kockázati tűréshatár: Szervezeti szinten az adott időszak alatt futó projektek kockázata is jelentkezik. Ezért a projektekre vonatkozó tűréshatárt is a szervezet egészére megállapított kockázati tűréshatár figyelembevételével kell meghatározni. A projekt időtartama alatt változhat az elfogadhatónak ítélt kockázat mértéke.
46. § A szervezeti szintű és a delegált kockázati tűréshatárokat a szervezet egésze tekintetében – minden vezetési szinten és minden főfolyamatban-részfolyamatban – össze kell hangolni egymással. Az egyes folyamatok esetében eltérő lehet a tűréshatár, függően attól, hogy milyen mértékben befolyásolja az adott folyamat a szervezeti célok teljesülését.
47. § A delegált kockázati tűréshatár alkalmazása azt jelenti, hogy ha egy alacsonyabb szervezeti szinten (vagy egy projektnél) jelentkező kockázat eléri az adott szint vagy projekt számára meghatározott határértéket, akkor annak kezelését át kell adni egy magasabb szervezeti egység számára. Ez lehetővé teszi a magasabb kapacitású szinten a szükséges lépések megtételét, amibe beletartozhat az alacsonyabb szervezeti szint tűréshatárának kibővítése is. Ez azt jelenti, hogy ha egy vezető úgy érzi, hogy a saját kockázatait nem tudja kezelni a saját szintjén, azonnal jeleznie kell a következő, magasabb vezetési szintnek, ahol még lehet mód a beavatkozásra.
48. § (1) A Minisztérium munkatársa, illetve vezetője köteles a felettes vezetőjét tájékoztatni az olyan kockázatok felmerüléséről, amelyek kezelése meghaladja a kompetenciáját.
(2) Az integritás tanácsadó figyelemmel kíséri a kockázati tűréshatárokat, és szükség esetén javaslatot tesz a közigazgatási államtitkárnak azok módosítására.
17. Kockázatkezelési stratégiák
49. § A kockázatok csökkentésére irányuló döntés esetén minden egyes kockázat esetén kockázatkezelési stratégiát kell választani, és annak megfelelően kockázatkezelési intézkedési tervet kell készíteni. Ez legtöbb esetben a kockázati kitettség csökkentését jelenti a menedzsment által előzetesen meghatározott kockázati tűréshatár alá.
50. § A kockázatkezelési stratégia kialakításakor mérlegelni kell:
a) ha egy adott folyamat esetén a kockázatértékelés során becsült eredendő kockázat már alacsonyabb, mint az adott folyamatra megállapított tűréshatár, akkor ennek a folyamatnak az eredendő kockázatát nem szükséges kezelni;
b) ha egy adott folyamat esetén a kockázatértékelés során becsült eredendő kockázat még magasabb, mint az adott folyamatra megállapított tűréshatár, akkor ennek a folyamatnak az eredendő kockázatát kezelni kell;
c) valamint a kockázatok várható hatása és a kockázatok kezelésére irányuló intézkedések közötti arányosságot, amennyiben egy kockázat csökkentése aránytalanul nagyobb költséggel jár, mint a kockázat bekövetkezése esetén a Minisztériumot érő anyagi hátrány, akkor vagy más módot kell választani a kockázatkezelésére, vagy a kockázat viselését kell választani.
51. § A kockázatok elkerülése: alapvetően a kockázati események bekövetkezése lehetőségének a kivédését szolgáló eljárások. Előfordulhatnak olyan folyamatok, amelyek kockázatai csak akkor csökkenthetők elfogadható szintre, ha megszüntetnénk az adott tevékenységet. A kormányzati szférában erre nagyon korlátozott lehetőség van.
52. § Kockázatok áthárítása, megosztása: a szervezet megpróbál olyan partnert találni, aki általában valamilyen kompenzáció fejében átvállalja a kockázatot a kockázat kezelésének felelősségével együtt (biztosítás, fedezeti ügylet, feladatok kiszervezése, alvállalkozó stb.). A kockázat áthárítása, megosztása során azonban nem szabad megfeledkezni arról, hogy ennek során újabb, eddig még nem lévő, úgynevezett másodlagos kockázatok jelenhetnek meg, amelyeket ugyancsak figyelembe kell venni a potenciális, kezelendő kockázatok között, illetve a költségvetési szerv felelősségét általában nem csökkenti, ha a feladatát külső erőforrás bevonásával végzi el, vagyis egy alvállalkozó alkalmazása általában vagy automatikusan nem jelenti pl. a jogi a kockázatok áthárítását is.
53. § Kockázatok kezelése, csökkentése: a legtöbb kockázat esetében ezt alkalmazza a szervezet, mert a folyamatok a legtöbb esetben nem szüntethetők meg, és a kockázataik nem is háríthatók át. A kockázat csökkentéséhez szükséges akciótervek azoknak a kontrolloknak a kidolgozását és bevezetését vagy kifejlesztését írják elő, amelyek a toleranciaszintek alá tudják vinni a kockázatokat, hiszen az eredendő kockázat csökkentése a belső kontrollrendszer célja és feladata. Ez egyrészt irányulhat a kockázat bekövetkezési valószínűségének befolyásolására annak érdekében, hogy az adott kockázat kisebb valószínűséggel következzen be, másrészt pedig a szervezet előre felkészül a kockázat bekövetkezésére, és mindent megtesz annak érdekében, hogy képes legyen gyorsan, hatékonyan reagálni, ezáltal csökkentve a hatást.
54. § Kockázatok viselése: a kockázatok megtartása, azok tudatos vállalásával. Ez akkor lehetséges, ha az eredendő kockázat nem jelentős, vagy ha a megvalósítható kontrollok várható hatása nincs arányban a kockázatkezelés felmerülő költségével, illetve előfordulhat, hogy a szervezet nem ismer lehetőséget az adott kockázat megfelelő szint alá csökkentésére.
55. § (1) A Minisztérium kockázatkezelési stratégiájáról a Munkacsoport javaslata alapján az integritás tanácsadó terjeszti fel közigazgatási államtitkári döntésre. Amennyiben az Integrált Kockázatkezelési Leltár nem tartalmazza az azonosított kockázatot, a 15. melléklet alkalmazható.
(2) A Kockázati Térkép alapján az integritás tanácsadó javaslatot tesz a kockázati tűréshatárra, melyet a közigazgatási államtitkár hagy jóvá a Kockázati Térképpel együtt.
56. § (1) A folyamatleírások éves felülvizsgálatát követően a folyamatgazdáknak minden évben felül kell vizsgálniuk az előző évben azonosított kockázatokat és a kockázatkezelési intézkedéseket november 30-áig.
(2) A folyamatgazdáknak – a felülvizsgálat során azonosított – új kockázatok vonatkozásában is el kell végezniük a kockázatok értékelését, és javaslatot kell tenniük az alkalmazandó kockázatkezelési stratégiára és a szükséges intézkedésekre.
18. Kockázatkezelési Intézkedési terv
57. § A kockázatok csökkentésére kialakított stratégiákat (15. melléklet) és válaszlépéseket Intézkedési tervbe kell foglalni. A szükséges intézkedések meghatározásakor figyelembe kell venni a Minisztériumnál már alkalmazott kontrollokat is.
58. § (1) A Kockázatkezelési Intézkedési terv tartalmazza az intézkedés által kezelni kívánt kockázatra / kockázati tényezőre, az érintett főfolyamatra / projektre / szervezeti egységre, a szükséges intézkedésre, a határidő és a beszámolás formájára, az intézkedésért felelős személyre, a megvalósítás státuszára és a maradványkockázatra vonatkozó információkat (6. melléklet).
(2) Az egyes területek Kockázatkezelési Intézkedési terveit a Munkacsoport Integrált Kockázatkezelési Intézkedési tervben foglalja össze, melyet az integritás tanácsadó előterjesztésére az közigazgatási államtitkár hagy jóvá.
(3) A közigazgatási államtitkár megbízásából az integritás tanácsadó gondoskodik a munkatársak azonosított kockázatokról való tájékoztatásáról.
(4) A munkatársak az azonosított kockázatokról való tájékoztatásuk alapján az intézkedésért felelős személlyel együttműködve közreműködnek a kockázatok csökkentésére kialakított válaszlépések végrehajtásában.
(5) Az integritás tanácsadó összegzi a folyamatgazdák által az Integrált Kockázatkezelési Leltárban javasolt kockázatkezelési intézkedéseket, és elkészíti a 6. melléklet szerinti Integrált Kockázatkezelési Intézkedési Tervet, amely során felülvizsgálja az előző évi Integrált Kockázatkezelési Intézkedési Terv hatékonyságát, megvalósulását.
(6) Az Integrált Kockázatkezelési Intézkedési Tervet a közigazgatási államtitkár hagyja jóvá november 30-ig, melynek mellékletét képezi a 2.2. melléklet szerinti Integrált Kockázatkezelési Leltár, valamint az 5. melléklet szerinti Kockázati Térkép. Az Integrált Kockázatkezelési Intézkedési Tervet – a közigazgatási államtitkár jóváhagyását követően – a Minisztérium belső honlapján közzé kell tenni, amelyről az integritás tanácsadó gondoskodik.
(7) Az integrált kockázatkezelési ciklust évente végre kell hajtani.
(8) A közigazgatási államtitkár által jóváhagyott előző évi Integrált Kockázatkezelési Intézkedési Tervben szereplő egyes intézkedések végrehajtásának eredményeiről, megvalósításának státuszáról az adott intézkedésért felelős folyamatgazda következő év január 15-éig írásban tájékoztatja az integritás tanácsadót.
(9) Az integritás tanácsadó feladata – a folyamatgazdák tájékoztatása alapján – az integritásjelentés elkészítése és felterjesztése a tárgyévet követő év január 31-éig a közigazgatási államtitkárnak.
INTEGRITÁSHOZ ÉS ADATKEZELÉSHEZ KAPCSOLÓDÓ RENDELKEZÉSEK
19. Integritásfejlesztési ciklusok
59. § (1) Az Intr. 3. § (1)–(2) bekezdése szerinti feladatok teljesítésének biztosítása – a feladat átruházására való tekintet nélkül – a közigazgatási államtitkár átruházhatatlan személyes felelőssége.
(2) Az összefoglaló táblázatot az integritásfejlesztési ciklus feladataihoz a 16. melléklet tartalmazza.
20. Az integritási és korrupciós kockázatok
60. § (1) Az integritás tanácsadó a Minisztérium működésével kapcsolatos integritási és korrupciós kockázatok felmérése alapján a felmerült integritási és korrupciós kockázatok kezelésére évente legkésőbb december 31-ig egyéves intézkedési tervet készít, amelyet a 7. melléklet tartalmaz.
(2) Az integritási és korrupciós kockázatok kezelését szolgáló Intézkedési terv a Stratr. 15. alcíme szerinti Intézményi Munkaterv melléklete, amely Intézményi Munkatervet a Minisztériumnak a tárgyév január 15-éig kell megküldenie a felügyelő miniszternek.
(3) Az integritási és korrupciós kockázatok kezelését szolgáló Intézkedési terv az Integrált Kockázatkezelési Intézkedési tervnek is részét képezi.
21. Integritásjelentés
61. § (1) Az Integritásjelentés részei:
a) szöveges értékelés az integritás helyzetéről,
b) az Intézkedési tervben vállalt feladatok értékelése (egyenként és összességében is) a 16. melléklet alapján,
c) a 9. melléklet szerinti Integritás menedzsmentértékelő lap.
(2) Az előző évi Integritási Intézkedési Tervben szereplő intézkedések végrehajtásának eredményeiről, megvalósításának státuszáról az integritás tanácsadó évente legkésőbb február 10-éig elkészíti a 8. melléklet szerinti Integritásjelentést, valamint kitölti az annak részét képező – 9. melléklet szerinti – Integritásmenedzsment Értékelő Lapot.
(3) Az Integritási Intézkedési Tervet, valamint az előző évre vonatkozó Integritásjelentést és az Integritásmenedzsment Értékelő Lapot a közigazgatási államtitkár hagyja jóvá. A jóváhagyott dokumentumokat a Minisztérium belső honlapján közzé kell tenni, amelyről az integritás tanácsadó gondoskodik.
(4) Az intézkedési terv végrehajtását és annak eredményeit a közigazgatási államtitkár az integritás tanácsadó közreműködésével Integritásjelentésben foglalja össze. A közigazgatási államtitkár jóváhagyását követően az Integritásjelentést – az Integritásmenedzsment Értékelő Lappal együtt – az integritás tanácsadó megküldi a közigazgatás-fejlesztésért felelős miniszter és a rendészetért felelős miniszter részére legkésőbb a tárgyévet követő év február 15-éig.
22. Adatkezelés
62. § Az integritásfejlesztési ciklus dokumentumai és az azokkal lényeges kapcsolatban álló dokumentumok:
a) Integrált Kockázatkezelési Leltár,
b) Integrált Kockázatkezelési Intézkedési terv,
c) Integritási és korrupciós kockázatok felmérése,
d) Integritási és korrupciós kockázatok kezelését szolgáló intézkedési terv,
e) Integritásjelentés,
f) Intézményi Munkaterv,
g) Vezetői nyilatkozat a belső kontrollrendszerről.
63. § A belső kontrollrendszerről szóló vezetői nyilatkozatot a közigazgatási államtitkár az éves költségvetési beszámolóval együtt küldi meg az irányító szervnek. Az éves költségvetési beszámolót kötelező közzétenni az interneten (Infotv. 1. melléklet III. táblázat 1. sora).
64. § Az Intézményi Munkatervet a közigazgatási államtitkár a Minisztériumon belül nyilvánosan közzé teszi.
65. § Az Integritásjelentést a Nemzeti Védelmi Szolgálat az NVSZ statútum 13/A. § c) pont cd) alpontja alapján közzéteszi.
66. § Az integrált kockázatkezelési folyamat során készült integrált kockázati leltár és integrált kockázatkezelés intézkedési terv, az integritási és korrupciós kockázatok felmérése és bizonyos körülmények között az integritási és korrupciós kockázatok kezelését szolgáló intézkedési terv, az intézményi munkaterv és esetleg a belső kontrollrendszerről szóló vezetői nyilatkozat tartalmazhat olyan, a szerv sérülékenységére vonatkozó adatokat, amelyek kiadását az Infotv. 27. § (5) vagy (6) bekezdése szerint meg lehet tagadni.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
67. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
68. § Ezen utasítás rendelkezéseit a hatálybalépését követően indult ügyekben kell alkalmazni.
11. melléklet a 7/2023. (V. 12.) GFM utasításhoz
Integrált kockázatkezelés |
Közigazgatási államtitkár |
Folyamatgazdák |
Munkatársak |
Integritás Munkacsoport |
Integritás tanácsadó |
Belső ellenőr |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kockázatkezelési rendszer kialakítása és működtetése |
Integrált kockázatkezelési eljárásrend kiadása; |
Integrált kockázatkezelési eljárásrend véleményezése; |
Integrált kockázatkezelési eljárásrend megismerése; |
Integrált kockázatkezelési eljárásrend előkészítése; |
Integrált kockázatkezelési rendszer koordinálásával kapcsolatos feladatok ellátása; |
Az Integritás Munkacsoport tevékenységének koordinálása; |
Bizonyosságot nyújtó tevékenysége keretében értékeli a Minisztérium kockázatkezelési rendszerét, és javaslatot tesz annak fejlesztésére; |
Kockázatok azonosítása |
Jóváhagyja a szervezeti szintű kockázatok azonosítását; |
Felelős a szervezeti és a folyamatszintű kockázatok azonosításában; |
Közreműködik a szervezeti és a folyamatszintű kockázatok azonosításában; |
Az azonosított kockázatok csoportosítása, átfedések kiszűrése; |
Tanácsadóként részvétel a kockázatok kis csoportokban történő azonosításában; |
||
Kockázatok értékelése |
Jóváhagyás; |
Felelős a Kockázati Kritérium Mátrix alkalmazásával a kockázatok értékeléséért; |
Közreműködik a kockázatok értékelésében; |
Kockázati Kritérium Mátrix kialakítása; |
Az Integritás Munkacsoport tevékenységének koordinálása; |
||
Integrált Kockázatkezelési Intézkedési Terv készítése |
Kockázati tűréshatár meghatározása; |
Felelős a kockáztok csökkentésére vonatkozó stratégiai javaslatok és a szükséges intézkedések megtételére vonatkozó javaslatok elkészítéséért; |
Megismeri a szervezet azonosított kockázatait és közreműködik a kockázatok csökkentésére kialakított válaszlépések végrehajtásában; |
Integrált Kockázatkezelési Intézkedési Terv előkészítése; |
Az Integritás Munkacsoport tevékenységének koordinálása; |
||
Az Integrált Kockázatkezelési Intézkedési Terv nyomon követése |
Beszámoltatás az Integrált Kockázatkezelési Intézkedési Terv megvalósulásáról; |
Beszámol az Integrált Kockázatkezelési Intézkedési Terv végrehajtásáról; |
Visszacsatolást ad a bevezetett intézkedések hatásáról; |
Az Integrált Kockázatkezelési Intézkedési Terv nyomon követéséről szóló beszámoló összeállítása; |
Integritás Munkacsoport tevékenységének koordinálása; |
||
12. melléklet a 7/2023. (V. 12.) GFM utasításhoz
KÜLSŐ KOCKÁZATOK |
||
KOCKÁZATCSOPORT MEGNEVEZÉSE |
KOCKÁZATCSOPORT LEÍRÁSA |
KOCKÁZATCSOPORT BEKÖVETKEZÉSE ESETÉN |
Jogi szabályozás 1. |
A jogszabályi környezet változása módosításokat igényel a döntéshozatali folyamatokban, amely folyamat a feladat mennyisége és a rendelkezésre álló humán erőforrás okán hosszabbá válik. |
A Minisztérium jogszabályi kötelezettségeinek nem tud eleget tenni. Az támogatási kérelmeinek elbírálása csúszhat. A Minisztériumról kedvezőtlen imázs alakulhat ki. |
Jogi szabályozás 2. |
A jogszabályi környezet változása módosításokat, változtatásokat igényel a már folyamatban lévő ügyek elbírálásában. |
Belső eljárásrendek, informatikai alkalmazások kialakításának, aktualizálásának elhúzódása, amely hátráltatja a döntéshozatali folyamatok időben történő végrehajtását. |
Finanszírozási |
Az intézmény-működtetésre fordítható költségvetési források csökkenése miatt a Minisztérium a feladatait nem tudja ellátni vagy nem teljeskörűen. |
A Minisztérium jogszabályi kötelezettségeinek nem tud eleget tenni. A Minisztériumról kedvezőtlen imázs alakulhat ki. |
Veszélyhelyzetek, katasztrófák, egyéb működési zavarok |
A Minisztérium feladatellátásának folyamatossága (rendeltetésszerűen) nem biztosítható. |
A Minisztérium a feladatait időszakosan nem vagy nem teljeskörűen tudja ellátni. |
BELSŐ KOCKÁZATOK |
||
KOCKÁZATCSOPORT MEGNEVEZÉSE |
KOCKÁZATCSOPORT LEÍRÁSA |
KOCKÁZATCSOPORT BEKÖVETKEZÉSE ESETÉN KÁR, NEGATÍV KÖVETKEZMÉNY |
Infrastrukturális |
A szükséges infrastruktúra (épületek, irodai környezet és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások; folyamatok eszközei és támogató szolgáltatások) hiánya és/vagy nem megfelelő állapota. |
|
Emberi erőforrás |
A feladatellátással arányos számú és képzettségű emberi erőforrás nem áll rendelkezésre. |
|
Kommunikáció |
A szükséges információk nem jutnak el megfelelő minőségben és időben a felhasználókhoz, döntéshozókhoz. |
Hibás döntések, nem megfelelő időben hozott döntések, feladatok végrehajtásának késedelme. |
Irányítási rendszer |
A Minisztérium irányításában nem valósul meg a szervezeti célok, feladatok és erőforrások összehangolása. |
Feladatok végrehajtásának eredeti ütemezései felborulnak, gyakran módosulnak. A munkacsúcsok, feladatok torlódása akadályozza azok időben történő teljesítését. |
Szabályozottsági |
A belső szabályozók kialakításának és felülvizsgálatának időbeli eltolódása a változtatást kiváltó körülmény bekövetkezéséhez képest. |
A naprakész belső szabályozás hiánya miatt hibalehetőség a feladatok végrehajtásában. |
Szervezeti |
A szervezeti felépítés nem tudja rugalmasan követni a változó külső és belső környezeti követelményeknek való megfelelést. |
A változásokra történő reagálás időben nem történik meg, a feladat-, felelősségi és döntési körök, illetve a Minisztérium SzMSz-szinten meghatározott működési szabályai nem egyértelműek. Késések és hibák a végrehajtási folyamatokban. |
Működési |
A szervezet működtetésében szükséges változtatások kezelése nem oldható meg úgy, hogy a Minisztérium teljesíteni tudja a feladatok végrehajtását. |
Nem a legeredményesebb és leghatékonyabb megoldások kerülnek megvalósításra, vagy nem a megfelelő időben, ami hatással van a végrehajtási folyamatok minőségére és átfutási idejére. |
Informatikai működés |
Az informatikai rendszer működésében előforduló hibák, amelyeknek kezelése nem oldható meg úgy, hogy ne legyen működést zavaró hatása. Az informatikai fejlesztések időbeli korlátai. |
Informatikai alkalmazások kiesése miatt a feladat-végrehajtás késést szenved. A döntéshozatali folyamatokban késések lehetnek. |
Belső kontrollmechanizmusok |
A belső kontrollmechanizmusok nem képesek megakadályozni a szervezeti céloktól eltérő működést és/vagy a nem szabályszerű működést. |
Szervezeti célok nem vagy csak részben teljesülnek, szabálytalanságok lehetnek a működésben. |
Folyamatok figyelemmel kísérése |
Nem történik meg a folyamatok végrehajtásának eredményesség szempontjából történő nyomon követése, értékelése. Helyesbítő, megelőző tevékenységek nem történnek. |
Szervezeti célok nem vagy csak részben teljesülnek. A Minisztérium jogszabályi kötelezettségeinek nem vagy csak részben tud eleget tenni. |
13. melléklet a 7/2023. (V. 12.) GFM utasításhoz
HATÁS |
||
|---|---|---|
Értékelési kritérium |
Értelmezés |
Érték |
Lényegesség |
A kockázat hatása nem éri el az évi 10 000 000 Ft értékhatárt. |
1 |
A kockázat hatása évi 10 000 001 Ft és 500 000 000 Ft közötti. |
2 |
|
A kockázat hatása évi 500 000 001 Ft és 1 000 000 000 Ft közötti. |
3 |
|
A kockázat hatása meghaladja az évi 1 000 000 000 Ft-ot. |
4 |
|
Sérülékenység |
Jól szabályozott és kontrollált rendszer, ahol nagyon alacsony az integritást sértő események* előfordulásának lehetősége. Maximum évi 1 eset. |
1 |
Jól szabályozott és kontrollált rendszer, ahol ritkán fordulnak elő integritást sértő események*. Nem haladja meg évente a 3 esetet. |
2 |
|
Megfelelően szabályozott, de időnként előfordulhatnak integritást sértő események*. Nem haladja meg évente az 5 esetet. |
3 |
|
Korábbi ellenőrzési tapasztalatok alapján gyenge a kontrollkörnyezet, és rendszeresen előfordulnak integritást sértő események*. |
4 |
|
Reputációs érzékenység |
Csekély mértékű a reputációs kockázat. A kockázati esemény bekövetkezése esetén a helyi médián kívül nem jelenik meg máshol híranyag. |
1 |
Előfordulhat nagyobb reputációs veszteség. A kockázati esemény bekövetkezése esetén a megyei médiafelületeken kívül nem jelenik meg máshol híranyag. |
2 |
|
A múltban előfordult és a jövőben is várható olyan reputációs veszteség, amelynek jelentős a közvéleményre gyakorolt hatása. A kockázati esemény bekövetkezése esetén az országos médiában híranyag jelenik meg. |
3 |
|
Olyan terület, amely folyamatosan ki van téve a közvéleménynek, így a reputációs veszteség nagy károkat okozhat. A kockázati esemény bekövetkezése esetén az országos médiában és az internetes felületeken több alkalommal híranyag jelenik meg. |
4 |
|
Működésre gyakorolt hatás |
Ha bekövetkezik, akkor az esemény a folyamatban kezelhető, nem érint más folyamatot vagy folyamatokat. |
1 |
Ha bekövetkezik, akkor az esemény osztályon belül kezelhető. |
2 |
|
Ha bekövetkezik, akkor az esemény főosztályon vagy járási hivatalon belül kezelhető, de több osztály bevonása szükséges. |
3 |
|
Ha bekövetkezik, akkor az esemény főosztályon vagy járási hivatalon belül nem kezelhető, ahhoz főosztályok és/vagy járási hivatalok együttműködése szükséges. |
4 |
|
VALÓSZÍNŰSÉG |
||
Szint |
Értelmezés |
Érték |
Alacsony |
A tárgyévben várhatóan 1 alkalommal következhet be. |
1 |
Közepes |
A tárgyévben várhatóan félévente bekövetkezhet. |
2 |
Magas |
A tárgyévben várhatóan negyedévente bekövetkezhet. |
3 |
Nagyon magas |
A tárgyévben várhatóan havonta bekövetkezhet. |
4 |
A szervezeti integritást sértő esemény fogalomkörébe egyaránt beletartoznak a fegyelmi, büntető-, szabálysértési, illetve kártérítési eljárás megindítására okot adó cselekmények, valamint a korrigálható mulasztások vagy hiányosságok is.
14. melléklet a 7/2023. (V. 12.) GFM utasításhoz
Valószínűség |
Hatás |
Magyarázat |
|---|---|---|
4 |
3+2+1+5 |
A Hatás értéke átlagérték számítással: 2,75 |
15. melléklet a 7/2023. (V. 12.) GFM utasításhoz
Azonosított kockázat |
Vonatkozó kockázati tényezők felsorolása |
Integritási kockázatot vagy korrupciós kockázatot hordoz-e? |
Kockázati érték |
Érintett |
Veszélyeztetett célkitűzés |
Alkalmazott kontrollok |
Kezelési stratégia |
Szükséges intézkedés |
Határidő |
Intézkedésért felelős személy |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
16. melléklet a 7/2023. (V. 12.) GFM utasításhoz
Feladat |
Határidő (jogszabályi vagy ajánlott) |
Fő felelős |
Az integritás tanácsadó szerepe |
Elérendő eredmény |
|---|---|---|---|---|
Szervezeti fő- és részfolyamatok azonosítása |
tárgyévet megelőző év március végéig |
a szervezeti egységek vezetői |
– facilitálja a folyamatot |
– főfolyamok leltára |
Folyamatgazdák kijelölése |
tárgyévet megelőző év március végéig |
a szervezeti egységek vezetői |
– facilitálja a folyamatot |
folyamatgazdák rendelése az egyes részfolyamatokhoz |
Ellenőrzési nyomvonal elkészítése |
tárgyévet megelőző év június végéig |
folyamatgazdák |
– facilitálja a folyamatot |
ellenőrzési nyomvonalak |
Az integrált kockázatkezelési folyamat lefolytatása |
tárgyévet megelőző év október végéig |
folyamatgazdák |
– facilitálja a folyamatot |
– integrált kockázati leltár |
Az integritási és korrupciós kockázatok felmérésének és az az azok kezelését szolgáló intézkedési tervnek az elkészítése, továbbá és a hivatali szervezet vezetője számára való előterjesztése |
tárgyévet megelőző év november vége |
integritás tanácsadó |
felmérés és az intézkedési terv előállítása az integrált kockázati leltárból és az integrált kockázatkezelési intézkedési tervből |
– integritási és korrupciós kockázatok felmérése |
Intézményi munkaterv előkészítése |
tárgyévet megelőző év november vége |
az SzMSz vagy a hivatali szervezet vezetője által kijelölt személy vagy szervezeti egység |
az integritási és korrupciós kockázatok kezelését szolgáló intézkedési terv tervezetének megküldése az intézményi munkaterv előkészítői számára |
|
Az integritási és korrupciós kockázatok felmérésének és |
tárgyévet megelőző év december 31-ig |
a hivatali szervezet vezetője |
az aláírt integritási és korrupciós kockázatok kezelését szolgáló intézkedési terv megküldése az intézményi munkaterv előkészítői számára |
aláírt kockázatfelmérés és intézkedési terv |
Az intézményi munkaterv jóváhagyásra felterjesztése a hivatali szervezet vezetőjének |
tárgyévet megelőző év december végéig |
az SzMSz vagy a hivatali szervezet vezetője által kijelölt személy vagy szervezeti egység |
nincs |
intézményi munkaterv tervezete |
Az intézményi munkaterv megküldése a minisztériumi szervezeti egységek vezetőinek |
tárgyév január 15-ig |
hivatali szervezet vezetője |
nincs |
|
Az intézményi munkaterv miniszteri elfogadása |
tárgyév február 15-ig |
hivatali szervezet vezetője |
részvétel az intézményi munkatervnek a szervezet munkatársaival való megismertetésében, az integritás és korrupciós kockázatok kezelését szolgáló intézkedési terv tekintetében |
végleges intézményi munkaterv |
A belső kontrollrendszer működéséről szóló vezetői nyilatkozat előkészítése |
tárgyév február közepéig |
az SzMSz vagy a hivatali szervezet vezetője által kijelölt személy vagy szervezeti egység |
információszolgáltatás a nyilatkozat tervezetének elkészítéséhez |
a vezetői nyilatkozat tervezete |
A belső kontrollrendszer működéséről szóló vezetői nyilatkozat előzetes véleményezése, ha igény van erre |
a tárgyév februárjának második felében |
integritás tanácsadó |
az vezetői nyilatkozat véleményezése |
a vezetői nyilatkozatnak az integritás tanácsadó által szignózott tervezete |
A belső kontrollrendszer működéséről szóló vezetői nyilatkozat beküldése (feltöltése) |
tárgyév február 28-ig |
hivatali szervezet vezetője |
nincs |
|
Az intézkedési terv végrehajtása |
tárgyév november közepéig |
az intézkedési tervben megjelölt felelősök |
– az intézkedési tervben kapott saját feladatok ellátása |
az intézkedési tervben megjelölt felelősök beszámolói az intézkedések végrehajtásáról |
Az integritásjelentés előzetes változatának elkészítése, az új intézkedési tervben való felhasználás érdekében |
tárgyév november végéig |
integritás tanácsadó |
elkészítés és felhasználás az új intézkedési terv előkészítéséhez |
|
Az integritásjelentés elkészítése és felterjesztése a hivatali szervezet vezetőjének |
tárgyévet követő év január végéig |
integritás tanácsadó |
az intézkedési terv elkészítése, szervezeten belüli véleményeztetése |
integritásjelentés |
Az integritásjelentés megküldése a belügyminiszternek és a Miniszterelnökséget vezető miniszternek |
tárgyévet követő év február 15-ig |
hivatali szervezet vezetője |
az integritásjelentés elektronikus beküldése a kmf@nvsz.police.hu és az integritas@me.gov.hu címre |
|
Az integritásjelentés nyilvánosságra hozatala |
tárgyévet követő év március 15-ig |
Nemzeti Védelmi Szolgálat |
nincs |
Az utasítást a 16/2024. (VI. 28.) NGM utasítás 68. §-a hatályon kívül helyezte 2024. június 29. napjával.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
