9/2023. (VI. 23.) GFM utasítás
9/2023. (VI. 23.) GFM utasítás
a Nemzeti Foglalkoztatási Alap központi kötelezettségvállalási és utalványozási szabályzatáról1
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 10. § (5) bekezdése, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 13. § (3) bekezdése, valamint a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 39/A. § (1) bekezdése alapján – figyelemmel a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 103. § 11. pontjára és a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában foglaltakra – a következő utasítást adom ki:
1. § A Nemzeti Foglalkoztatási Alap központi kötelezettségvállalási és utalványozási szabályzatát (a továbbiakban: szabályzat) az 1. mellékletben foglaltak szerint határozom meg.
2. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
3. § Ezen utasítás rendelkezéseit a folyamatban lévő kötelezettségvállalási és utalványozási ügyekben is alkalmazni kell.
4. §2
1. melléklet a 9/2023. (VI. 23.) GFM utasításhoz
1. A szabályzat célja
1.1. A szabályzat célja a gazdaságfejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) mint a Nemzeti Foglalkoztatási Alap (a továbbiakban: NFA) felett – a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 39/A. § (1) bekezdése szerint – rendelkező miniszter felelősségi körébe tartozó nemzeti és előfinanszírozott európai uniós források terhére történő kötelezettségvállalás, pénzügyi ellenjegyzés, teljesítésigazolás, érvényesítés és utalványozás rendjének szabályozása.
2. A szabályzat hatálya
2.1. Ezen szabályzatot az NFA előirányzatai közül a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (a továbbiakban: GFM) szervezeti egységei által kezelt előirányzatok és költségvetési keretek (a továbbiakban: Központi NFA) felhasználásának pénzügyi lebonyolítására és ennek keretében a hazai és előfinanszírozott európai uniós pénzeszközök kezelése során a pénzgazdálkodási jogkörök gyakorlására és a kötelezettségvállalások eljárási szabályaira kell alkalmazni.
3. Értelmező rendelkezések
3.1. Ezen szabályzat alkalmazásában
a) előzetes kötelezettségvállalás: a támogatást megítélő/visszterhes szerződés megkötésére vonatkozó miniszteri döntés, a pályázati felhívás; a Gazdaságfejlesztési Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2023. (I. 23.) GFM utasításban (a továbbiakban: SZMSZ) meghatározottak szerint átruházott jogkörben hozott támogatói döntés (a továbbiakban: támogatói döntés);
b) jogi ellenőrzésért felelős szervezeti egység: a GFM azon szervezeti egysége, amely az SZMSZ szerint a szerződések jogi megfelelőségi tanúsítására jogosult;
c) kötelezettségvállalás: az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 1. § 15. pontja szerinti jognyilatkozat, amelyet a GFM a Központi NFA előirányzatai és költségvetési keretei terhére vállal;
d) költségvetési keret: az előirányzat azon része, amely felett a kötelezettségvállalásra jogosult rendelkezik;
e) NFA gazdasági vezetője: az SZMSZ szerint az NFA gazdasági feladatainak ellátásáért felelős vezető;
f) NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység: az SZMSZ-ben az NFA előirányzataival kapcsolatos gazdálkodási, könyvvezetési, beszámolási, adatszolgáltatási feladatok teljesítésének ellátására és a Központi NFA terhére vállalt kötelezettségek nyilvántartására kijelölt szervezeti egység;
g) állami vezető: miniszter, államtitkár, közigazgatási államtitkár, helyettes államtitkár;
h) szakmai szervezeti egység: a GFM azon szervezeti egysége, amely foglalkoztatáspolitikai, illetve felnőttképzési feladatának ellátása során a Központi NFA előirányzatai felhasználását szakmai felelősként ellátja.
4. Előzetes kötelezettségvállalás
4.1. Támogatás megítélésére, visszterhes szerződés megkötésére irányuló javaslat, pályázati felhívás meghirdetése előtt szakmai szervezeti egység felelős az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet szerinti bejelentési kötelezettség teljesítéséért. A bejelentési kötelezettséget a támogatási konstrukciónak a Támogatásokat Vizsgáló Iroda (a továbbiakban: TVI) részére történő megküldéssel kell teljesíteni.
4.2. Előzetes kötelezettségvállalás csak jogi és pénzügyi véleményezést követően tehető. A szakmai szervezeti egység az előzetes kötelezettségvállalás dokumentumainak tervezetét, valamint azok alátámasztó dokumentumait (ideértve a 4.1. pont szerinti bejelentésre érkezett TVI álláspontot tartalmazó dokumentumot is) előzetes jogi és pénzügyi véleményezésre köteles megküldeni elektronikus úton a jogi ellenőrzésért felelős szervezeti egység, valamint az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység részére.
4.3. A jogi véleményezés keretében a jogi ellenőrzésért felelős szervezeti egység az előzetes kötelezettségvállalás dokumentumainak tervezetét jogi szempontból, az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egysége pénzügyi szempontból vizsgálja. A jogi és pénzügyi ellenőrzés nem terjed ki az előzetes kötelezettségvállalás szükségességének, célszerűségének vizsgálatára, ez az előzetes kötelezettségvállalást előkészítő szakmai szervezeti egység feladata.
4.4. A véleményező szervezeti egység az észrevételeit tartalmazó dokumentumokat a szakmai szervezeti egység, valamint valamennyi, a véleményezésben részt vevő szervezeti egység részére 8 munkanapon belül elektronikus levélben megküldi. Ennél rövidebb véleményezési határidőt a szakmai szervezeti egység sürgős esetben kérhet, egyidejűleg megjelölve a rövidebb véleményezési határidő okát. A véleményezési határidő 3 munkanapnál rövidebb nem lehet.
4.5. A vélemények visszaérkezését követően a szakmai szervezeti egység az észrevételeket átvezeti a dokumentumokon. Ha a beérkezett vélemények átvezetése a dokumentumok tartalmában érdemi változást eredményez, a szakmai szervezeti egység a változással érintett dokumentumokat ismételten megküldi a véleményezők részére legfeljebb 3 munkanapos véleményezési határidő kitűzésével (visszamutatás).
4.6. A véleményező és a szakmai szervezeti egység véleményeltérése esetén a szakmai szervezeti egység egyeztetést kezdeményez, amelyet mindaddig folytatni köteles, ameddig a véleményező és a szakmai szervezeti egység azonos álláspontra nem jut. A jogi és pénzügyi véleményeket tartalmazó elektronikus leveleket az aláírásra felterjesztésre kerülő ügyiratban el kell helyezni. Amennyiben a munkatársi egyeztetések nem vezetnek eredményre, úgy a jogi ellenőrzésért felelős szervezeti egység kezdeményezheti, hogy iktatószámmal és részletes indokolással ellátott, a szakmai szervezeti egység vezetője által aláírt feljegyzésben kerüljön összefoglalásra az egyet nem értés oka és a szakmai kezelő szervezeti egység által képviselt vélemény, amely az ügyirat mellékletét képezi.
4.7. A központi NFA terhére történő előzetes kötelezettségvállalás érvényességéhez pénzügyi fedezet rendelkezésre állásának igazolása szükséges. A pénzügyi fedezet rendelkezésre állásának igazolására (pénzügyi ellenjegyzésre) az NFA tekintetében ellenjegyzési jogkörrel rendelkező személy jogosult. A fedezet igazolására az előzetes kötelezettségvállalás dokumentumán kerül sor.
4.8. Az aláírt miniszteri döntésre/támogatói döntésekre, illetve azok módosítására vonatkozó adatokat az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Info tv.) 1. melléklet II. pont 16. alpontjában meghatározott kötelezettség teljesítése érdekében a közérdekű adatokat az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység havonta, tárgyhót követő hó 5. munkanapjáig megküldi jóváhagyásra a közigazgatási államtitkár részére, a jóváhagyott dokumentumot pedig továbbítja a jogi ellenőrzésért felelős szervezeti egység részére a www.kormany.hu honlapon történő közzététel érdekében. A jogi ellenőrzésért felelős szervezeti egység a megküldött adatoknak a www.kormany.hu honlapon történő közzétételéről, az Info tv. 1. melléklet II. pont 16. alpontjában meghatározott határidőn belül gondoskodik.
5. A kötelezettségvállalási jogkör gyakorlásának általános szabályai
5.1. A Központi NFA terhére kötelezettségvállalásra jogosult a miniszter, valamint – a miniszter által az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 52. § (1) bekezdése alapján adott felhatalmazással –
a) a foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár, értékhatártól függetlenül,
b) a foglalkoztatásért és programokért felelős helyettes államtitkár 500 millió forint értékhatárig,
c) a főosztályvezető 50 millió forint értékhatárig.
5.2. A kötelezettségvállalásra jogosultak hatáskörét és aláírási címpéldányát az 1. függelék szerinti „Adatlap a kötelezettségvállalásra jogosultakról” elnevezésű nyomtatvány 1 példányban történő kitöltése alapján kell nyilvántartásba venni. A kötelezettségvállalásra jogosult személyek nyilvántartása az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység feladata. Ha a kötelezettségvállalásra jogosultak személyében változás következik be, akkor az új kötelezettségvállaló nyilvántartásba vétele az 1. függelék szerinti Adatlap alapján történik. Az Adatlap kitöltéséért és aláírattatásáért a szakmai szervezeti egység felelős. Az aláírt Adatlapokat a szakmai szervezeti egységek kötelesek az aláírást követő 10 munkanapon belül az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység részére nyilvántartás céljából megküldeni.
5.3. A Központi NFA terhére kötelezettségvállalás és annak módosítása jogi és pénzügyi ellenjegyzés után, kizárólag írásban történhet, az ellenjegyzés helyének, idejének megjelölésével, valamint az ellenjegyzés tényére történő utalással.
5.4. A Magyarország központi költségvetéséről szóló törvény GFM fejezete és az NFA fejezet közötti pénzeszközátadások esetében, ha a pénzeszköz átadása a GFM igazgatása vagy fejezeti kezelésű előirányzata részére történik, kötelezettségvállalásra – értékhatárra való tekintet nélkül – teljeskörűen a miniszter vagy az foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár jogosult. A pénzeszközátadás támogatói okirattal biztosítható. Az átadott pénzeszköz terhére történő kötelezettségvállalás tekintetében a GFM-re vonatkozó általános kötelezettségvállalási és utalványozási szabályokat meghatározó miniszteri utasítást kell alkalmazni.
5.5. Ha az NFA-hoz költségvetési felügyelő kerül kirendelésre, akkor az általa előre meghatározott értéket meghaladó előzetes kötelezettségvállalások, illetve kötelezettségvállalások esetén, a jogi és pénzügyi ellenjegyzéseket megelőzően, az NFA-hoz kirendelt költségvetési felügyelő véleményét ki kell kérni.
6. A kötelezettségvállalások kezdeményezése
6.1. Kötelezettségvállalást
a) miniszteri döntés, támogatói döntés,
b) jogszabályi rendelkezés,
c) a Kormány egyedi határozata,
d) pályázati eljárás,
e) egyedi kérelem, ajánlat, szakmai feladatellátáshoz kapcsolódó vállalás,
f) lebonyolítási és működési jellegű (beszerzés, megrendelés, közbeszerzési eljárások megindítása) döntés vagy
g) az EU-s elő- és társfinanszírozás elnevezésű előirányzatok terhére vállalt, a részprojektek előfinanszírozása érdekében történő kötelezettségvállalás esetén érvényes támogatási szerződés vagy tervezési felhívás vagy állami vezetői döntés
6.2. A kötelezettségvállalási folyamat megindításakor a szakmai szervezeti egység előzetes fedezetvizsgálatot végez a megfelelő előirányzat, illetve költségvetési keret rendelkezésre állásának megállapítása érdekében. A szakmai szervezeti egység az előzetes fedezetvizsgálatba az adatok pontosítása érdekében bevonhatja az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egységet is.
6.3. A szakmai szervezeti egység a kötelezettségvállalást megelőzően köteles meggyőződni arról, hogy a kedvezményezett átlátható szervezetnek minősül, amelyhez ellenőrzi az Áht. 55. §-ában foglalt adatokat, melyről adatot szolgáltat ezen adatok nyilvántartásáért felelős szervezeti egység részére. A szakmai szervezeti egység a 2. függelék szerinti nyilatkozatot alkalmazza az átláthatósági vizsgálatnál.
6.4. Az Áht. 55. §-ában meghatározott adatokat az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység kezeli a szakmai szervezeti egység által nyújtott információk, adatok alapján.
6.5. A szakmai szervezeti egység felelős
a) a hatáskörébe tartozó előirányzat, költségvetési keret szabályos és jogszerű felhasználásáért,
b) a szükséges okiratok és dokumentációk pályázótól, kérelmezőtől történő bekéréséért,
c) a szükséges belső egyeztetések lefolytatásáért,
d) a költségvetési felügyelői vélemény kikéréséért,
e) az Áht. 55. §-ában meghatározott adatok rendelkezésre állásáért, valamint
f) a kötelezettségvállalás célszerűségéért, szakmai szükségességéért.
6.6. A kötelezettségvállalás dokumentumának tervezetét a szakmai szervezeti egység készíti elő. Iratminta rendelkezésre állása esetén annak használata kötelező. A szakmai szervezeti egység vezetője a kötelezettségvállalás dokumentuma tervezetének összeállítása során az alábbi dokumentumok beszerzéséről és kitöltéséről gondoskodik:
a) a 6.3. pont szerinti átlátható szervezetre vonatkozó nyilatkozat;
b) támogatások esetén a 3. függelék szerinti, a szakmai szervezeti egység vezetője által kitöltött és aláírt, valamint az előirányzat felett felügyeletet gyakorló helyettes államtitkár által aláírt nyilatkozat és
c) a 4. függelék szerinti összeférhetetlenségi nyilatkozat.
6.7. A tárgyévi költségvetési keret terhére kötelezettségvállalást kezdeményezni úgy lehet, hogy a kötelezettségvállalás dokumentumának aláírására a tárgyév december 20. napjáig sor kerüljön.
6.8. Az Áht. 33. § (3) bekezdés b) pontja szerinti, fejezetek közötti előirányzat-átcsoportosításra irányuló megállapodást az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egysége készíti elő.
7. A kötelezettségvállalások típusaira vonatkozó szabályok
7.1. Visszterhes szerződés
7.1.1. Az NFA terhére visszterhes szerződés alapján történő kötelezettségvállalások tekintetében a Gazdaságfejlesztési Minisztérium kötelezettségvállalási eljárási rendjének átmeneti szabályozásáról szóló GFM utasítás szerint kell eljárni azzal az eltéréssel, hogy ezekben az esetekben a gazdálkodási jogköröket (kötelezettségvállalás, ellenjegyzés, teljesítésigazolás, utalványozás, érvényesítés) jelen szabályzat szerint történt kijelöléseknek megfelelően kell ellátni.
7.1.2. Jelen szabályzatban a kötelezettségvállalásokra vonatkozó rendelkezések a támogatási jogviszonyra vonatkoznak.
7.2. Támogatási szerződés, támogatói okirat
7.2.1. A Központi NFA-ból folyósított költségvetési támogatás a Kormány egyedi határozata alapján vagy pályázat vagy egyedi elbírálás (kérelem) útján nyújtható.
7.2.2. A kötelezettségvállalási jogkört gyakorló személy a költségvetési támogatásról – figyelemmel az Flt. 39/B. § (1) bekezdésére – támogatási szerződést köt. Az 5.4. pontban meghatározott pénzeszközátadás esetén összeghatártól függetlenül támogatói okirat kerül kiadásra.
7.2.3. Támogatási szerződés mindaddig nem köthető, illetve támogatói okirat nem bocsátható ki, amíg a kedvezményezett az előző időszakra vonatkozóan azonos célra biztosított, lejárt elszámolási határidejű támogatás felhasználásával szabályszerűen el nem számolt, és – a kötelezettségvállaló ellenkező döntése hiányában – vissza nem fizette a fel nem használt összeget.
7.2.4. A támogatási szerződés, illetve támogató okirat mellékletét képezi a „Költségterv”, amelyben meg kell határozni a nyújtandó támogatási összeg felhasználásakor elszámolható költségeket, valamint a támogatás folyósításának ütemezését. A Kormány egyedi határozatán alapuló, vissza nem térítendő támogatás esetén az elszámolható költségeket az Ávr. 101/A. § (9) bekezdés b) pontja szerint kell meghatározni.
7.2.5. A szakmai szervezeti egység a támogatási döntés meghozatalát megelőzően gondoskodik a támogatás elbírálásához szükséges dokumentumok rendelkezésre állásáról.
7.2.6. Mind az előlegként folyósított, mind az utófinanszírozott támogatás esetében előírható részelszámolási kötelezettség benyújtása. A részelszámolás benyújtására vonatkozó kötelezettséget – különösen annak tartalmát és időpontját – a támogatási szerződésben, illetve a támogatói okiratban kell meghatározni.
7.2.7. Támogatói okirat kibocsátása előtt szükséges a kedvezményezettnek az 5. függelék szerinti nyilatkozatot is megtennie, melyről a szakmai szervezeti egység köteles a kedvezményezettet tájékoztatni.
7.3. Fejezetek közötti megállapodás
7.3.1. Más költségvetési fejezet részére – a GFM fejezet kivételével – történő pénzeszköz átadásakor az érintett költségvetési fejezetet irányító szervvel megállapodás megkötésére kerül sor, a megállapodás aláírására – értékhatárra való tekintet nélkül – a miniszter vagy a foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár jogosult.
8. A kötelezettségvállalások véleményezése
8.1. A támogatási jogviszonyra vonatkozó kötelezettségvállalás dokumentumának tervezetét és annak mellékleteit, továbbá a kötelezettségvállaláshoz szükséges egyéb dokumentumokat tartalmazó ügyiratot (a továbbiakban: ügyirat) a szakmai szervezeti egység elektronikus úton köteles egyidejűleg megküldeni a jogi ellenőrzésért felelős szervezeti egység részére, valamint a költségvetési szempontú véleményezés céljából az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység részére.
8.2. A jogi megfelelőségért felelős szervezeti egység a kötelezettségvállalás dokumentuma tervezetét jogi és közbeszerzési jogi szempontból vizsgálja. A jogi szempontból történő vizsgálat során a kötelezettségvállalás dokumentumának mellékletét képező dokumentumokat a kötelezettségvállalás dokumentumának jogi megfelelőségének megítélés szempontjából vizsgálja. A jogi megfelelőségért felelős szervezeti egység a véleményezési határidőn belül iktatószámmal ellátott véleményben elektronikus úton közvetlenül a szakmai szervezeti egységet tájékoztatja a kötelezettségvállalás dokumentuma tervezetének jogi megfelelőség tanúsítására történő bocsáthatóságáról.
8.3. A szakmai szervezeti egységnek a kötelezettségvállalás tervezett időpontjára, illetve a kötelezettségvállalásban meghatározott kötelezettségek teljesítésének kezdő időpontjára is figyelemmel, a kötelezettségvállalás dokumentumát – ideértve annak módosítását is – úgy kell jogi szempontból történő vizsgálatra megküldeni, hogy a megalapozott írásbeli vélemény elkészítésére, illetve az esetleges korrekció átvezetését követő ismételt véleményezésére is a jogi ellenőrzésért felelős szervezeti egység számára 8 munkanap időtartam biztosított legyen.
8.4. A vélemények visszaérkezését követően a szakmai szervezeti egység az észrevételeket átvezeti a dokumentumokon.
8.5. A véleményező és a szakmai szervezeti egység véleményeltérése esetén a szakmai szervezeti egység egyeztetést kezdeményez, amelyet mindaddig folytatni köteles, ameddig a véleményező és a szakmai szervezeti egység azonos álláspontra nem jut. Amennyiben az egyeztetések nem vezetnek eredményre, úgy a jogi ellenőrzésért felelős szervezeti egység kezdeményezheti, hogy iktatószámmal és részletes indokolással ellátott, a kötelezettségvállaló által aláírt feljegyzésben kerüljön összefoglalásra az egyet nem értés oka és a szakmai szervezeti egység által képviselt vélemény, amely az ügyirat mellékletét képezi.
8.6. A szakmai szervezeti egység a véleményezési eljárás lezárását követően a szerződéstervezetet, illetve a támogatói okirattervezetét annyi példányban készíti elő, hogy annak aláírását követően a GFM legalább 3, és valamennyi egyéb szerződő fél, illetve kedvezményezett legalább 1 aláírt eredeti példánnyal rendelkezzen.
9. A kötelezettségvállalás jogi és pénzügyi ellenjegyzése
9.1. A kötelezettségvállalás dokumentumának jogi ellenjegyzése
9.1.1. A szakmai szervezeti egység az aláírásra felterjesztett ügyiratnak a jogi ellenőrzésért felelős szervezeti egység részére történő megküldésével kérelmezi az ügyirat jogi megfelelőségének tanúsítását, amelyet a jogi ellenőrzésért felelős szervezeti egység jogi ellenjegyzéssel végez el a kötelezettségvállalás dokumentumán.
9.1.2. Jogi megfelelőség tanúsítására a kötelezettségvállalás dokumentumának költségvetési, pénzügyi szempontú véleményezését követően akkor kerülhet sor, amennyiben a véleményezés során
a) a véleményezők észrevételt nem tettek,
b) a véleményezők észrevételt tettek, és a kötelezettségvállalás dokumentumának tervezete azoknak megfelelően átdolgozásra került, vagy az egyeztetés során azonos álláspont került kialakításra.
9.1.3. A jogi megfelelőség tanúsítására a jogi ellenőrzésért felelős szervezeti egység vezetője vagy általa írásban meghatalmazott, a minisztérium alkalmazásában álló kormánytisztviselő jogosult.
9.1.4. A jogi ellenőrzésért felelős szervezeti egység az ügyirat titkárságára történő beérkezésétől számított 5, sürgős ügyek esetén maximum 3 munkanapon belül, a szakmai kezelő szervezeti egység által teljeskörűen felszerelt ügyirat részét képező kötelezettségvállalás dokumentumát megvizsgálja, és dönt a jogi megfelelőség tanúsításáról. A sürgősséget a szakmai szervezeti egység a kötelezettségvállalást indító feljegyzésben indokolja. A kötelezettségvállalás jogi megfelelőségének tanúsítása annak igazolása, hogy a szerződés, illetve a támogatói okirat és mellékletei a vonatkozó jogszabályoknak megfelelnek. Amennyiben a jelen vizsgálat során a jogi megfelelőségért felelős szervezeti egység megállapítja, hogy az ügyirat jogi megfelelőség tanúsítására nem alkalmas, erről szóló indokolást tartalmazó döntéséről a szakmai kezelő szervezeti egységet az ügyirat visszaküldésével értesíti.
9.1.5. A jogi ellenjegyzést követően a jogi ellenőrzésért felelős szervezeti egység az ügyiratot az NFA irányításáért felelős szervezeti egység részére továbbítja.
9.1.6. Jogi ellenjegyzés hiányában pénzügyi ellenjegyzésre nem kerülhet sor. A jogi és a pénzügyi ellenjegyzést utólagosan teljesülő feltételhez kötni nem lehet.
9.2. A kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzése
9.2.1. A pénzügyi ellenjegyzés annak igazolása, hogy a szükséges fedezet rendelkezésre áll, és a kötelezettségvállalás nem sérti a gazdálkodásra vonatkozó szabályokat.
9.2.2. Pénzügyi szabálytalanság észlelése esetén a pénzügyi ellenjegyző az ügyiratot intézkedésre indokolással visszaküldi a szakmai szervezeti egységnek. A szakmai szervezeti egység új eljárást indít, vagy eltekint a kötelezettségvállalástól és a döntésről értesíti a szerződő felet.
9.2.3. A pénzügyi ellenjegyzésre jogosult személyeknek meg kell felelniük az Ávr. 55. § (3) bekezdésében előírt követelményeknek. A Központi NFA-nál pénzügyi ellenjegyzésre az NFA gazdasági vezetője és az általa írásban kijelölt kormánytisztviselők jogosultak. Az aláírásra jogosult személyeket és aláírásmintájukat az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység tartja nyilván.
9.2.4. Pénzügyi ellenjegyzésre csak a jogi megfelelőségi tanúsítvány kiállítását követően kerülhet sor.
9.2.5. Az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység a pénzügyi ellenjegyzés céljából rendelkezésére bocsátott dokumentumokat 3 munkanapon belül visszaküldi a szakmai szervezeti egység részére.
10. A kötelezettségvállalás aláírása
10.1. A szakmai szervezeti egység a jogi ellenőrzést és a pénzügyi ellenjegyzést követően gondoskodik a szerződés felek által, illetve a támogatói okirat támogató által történő aláírásáról.
10.2. A kötelezettségvállalást tartalmazó szerződést a szerződő partner, majd az 5.1. pontban foglalt értékhatárok figyelembevételével a GFM kötelezettségvállalásra jogosult vezetője írja alá.
10.3. A felek által aláírt szerződés, illetve a támogató által aláírt támogatói okirat GFM-et megillető egy eredeti példánya a szakmai szervezeti egységet illeti meg. A szakmai szervezeti egység a szerződés, illetve a támogatói okirat egy eredeti példányát a szerződés nyilvántartását végző főosztály részére, egy eredeti példányát az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egységnek továbbítja.
10.4. Ha a kötelezettségvállalást tartalmazó szerződéstervezetet a szerződő felek nem írják alá, és a szerződés nem jön létre, illetve a támogatói okirat nem kerül aláírásra, akkor a szakmai szervezeti egység – a támogatás meghiúsulása okának feltüntetésével – köteles erről írásban tájékoztatni az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység, valamint a jogi megfelelőséget tanúsító szervezeti egység vezetőjét.
11. A szerződés, illetve a támogatói okirat módosítása, a szerződés teljesítés nélkül történő megszűnése
11.1. A szerződés, illetve a támogatói okirat módosításának folyamatára a kötelezettségvállalási folyamatra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
11.2. Ha a szerződésben, illetve a támogatói okiratban rögzített kötelezettségek teljesítése részben vagy teljesen elmarad, a szakmai szervezeti egységnek a szerződésben, támogatói okiratban rögzített feltételek szerint kell eljárnia, azzal, hogy szükség szerint a jogi megfelelőség tanúsításáért felelős szervezeti egységet a szerződés megszüntetésébe be kell vonni.
12. Teljesítésigazolás
12.1. Kifizetést csak a teljesítés szakmai, illetve pénzügyi szempontú igazolása alapján lehet kezdeményezni.
12.1.1. A teljesítésigazolást az arra jogosult személy dátummal és aláírással látja el.
12.1.2. A teljesítésigazolásra jogosult személyeket a kötelezettségvállalásra jogosult személyek jelölik ki. A kijelölés és a hatáskörük meghatározása a 6. függelék szerinti „Adatlap a teljesítésigazolásra jogosultak kijelöléséhez” elnevezésű nyomtatvány 1 példányban történő kitöltésével történik. A kötelezettségvállaló személyét a támogatási szerződésben / támogatói okiratban fel kell tüntetni.
12.1.3. A teljesítésigazolásra jogosultak nyilvántartása az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység feladata. Ha a teljesítésigazolásra jogosult személyében változás következik be, akkor az új teljesítésigazolásra jogosult személy kijelölése a 6. függelék szerinti Adatlapon történik. Az Adatlap kitöltéséért és aláírattatásáért a szakmai szervezeti egység a felelős. Az aláírt Adatlapokat a szakmai szervezeti egység köteles az aláírást követő 10 munkanapon belül az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység részére nyilvántartás céljából megküldeni.
12.2. A teljesítés igazolása során meg kell győződni arról, hogy a feladat elvégzése a szerződésben, illetve a támogatói okiratban foglaltaknak megfelelően megtörtént-e, valamint – visszterhes szerződés esetén – az ellenérték kifizetése megalapozott-e, illetve, hogy az ellenérték megfizetése a szerződésben vagy támogatói okiratban meghatározott módon igazolt-e.
12.3. Ha a teljesítéssel kapcsolatosan kifogás nem merül fel, a teljesítés igazolására jogosult személy a teljesítést igazolja, valamint a szerződésszerű teljesítés elfogadásáról a szerződő partnert írásban tájékoztatja.
12.4. Ha valamely okból a kifizetés nem engedélyezhető, akkor a teljesítés igazolására jogosult személy gondoskodik a számla kiállítójának, illetve a (rész)beszámoló benyújtójának tájékoztatásáról, és szükség esetén intézkedik a hiánypótlás iránt.
12.5. Ha a támogatási szerződés, illetve támogatói okirat esetében az NFA-ból nyújtott támogatás utófinanszírozás keretében kerül folyósításra, a kifizetéshez a kedvezményezett beszámolót köteles benyújtani. Ha a támogatás támogatási előlegként kerül folyósításra, akkor a kedvezményezett a támogatási szerződésben, illetve támogatói okiratban meghatározott időpontban köteles a folyósított támogatással elszámolni.
12.6. A támogatási szerződésben, illetve támogatói okiratban meghatározott részbeszámoló vagy beszámoló (a továbbiakban együtt: beszámoló) szakmai és pénzügyi részből áll.
12.6.1. A szakmai szervezeti egység a kedvezményezett által benyújtott beszámolót megvizsgálja, és a pénzügyi beszámolót véleményezésre az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység részére megküldi.
12.6.2. Ha a beküldött dokumentumok alapján a beszámoló nem felel meg a jogszabályban, a támogatási szerződésben, illetve a támogatói okiratban foglalt előírásoknak, vagy egyéb hibát, hiányosságot tartalmaz, akkor a szakmai szervezeti egység határidő kitűzésével haladéktalanul hiánypótlásra szólítja fel a kedvezményezettet.
12.6.3. Ha a vizsgálat során a szakmai szervezeti egység azt állapítja meg, hogy a beszámoló vagy a helyszíni ellenőrzés eredménye mindenben megfelel az előírásoknak, akkor az ellenőrzés eredményét a teljesítésigazolás kiállítása céljából a teljesítésigazolásra jogosult személy elé terjeszti.
12.6.4. A teljesítésigazolásra jogosult személy az Ávr. 102/B. § (1) bekezdésében foglaltakra figyelemmel dönt a kedvezményezett beszámolójának elfogadásáról, részbeni vagy teljes körű elutasításáról, esetleges visszafizetési kötelezettségéről, döntéséről a szakmai szervezeti egység által értesíti a kedvezményezettet.
12.6.5. Amennyiben a kedvezményezett a támogatás felhasználása során nem tesz eleget a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvényben (a továbbiakban: Kbt.) és végrehajtási rendeleteiben foglalt előírásoknak, abban az esetben visszafizetési kötelezettség terheli, valamint a támogató jogosult a Kbt. 152. § (1) bekezdés g) pontja alapján jogorvoslati eljárás kezdeményezésére a Közbeszerzési Döntőbizottságnál.
12.6.6. Utófinanszírozott támogatás esetén a teljesítésigazolásra jogosult személy a beszámoló elfogadását a teljesítésigazolás- és az átutalást kérő okmányon igazolja, illetve az átutalást a kifizetés engedélyezőjeként a 14.1. pontban meghatározott szakmai utalványozó kezdeményezi.
12.7. Előlegként folyósított támogatás esetén a támogatott tevékenység befejezése a költségvetési támogatás teljes összegének elszámolásáról készített beszámoló alapján és annak teljesítésigazolásra jogosult személy általi elfogadásával történik.
12.8. A támogatási szerződésben, illetve a támogatói okiratban meghatározott fenntartási időszak alatt benyújtott fenntartási jelentést a szakmai szervezeti egység a 12.6.2. pontban foglaltak szerint ellenőrzi, a teljesítésigazolásra jogosult személy a 12.6.4. pontban foglaltaknak megfelelően fogadja el.
12.9. Amennyiben a támogatási szerződésben, illetve a támogatói okiratban a támogatott tevékenység befejezését követő időszakra vonatkozóan kötelezettség került megállapításra, a támogatott tevékenység akkor tekinthető lezártnak, ha valamennyi vállalt kötelezettség teljesült, a kedvezményezett a kötelezettségek megvalósulásának eredményeiről szóló záró beszámolót benyújtotta, azt a támogató jóváhagyta, és a záró jegyzőkönyv elkészült. Az Ávr. 102/B. § (2) bekezdése szerinti záró jegyzőkönyvet a szakmai szervezeti egység készíti el, az Ávr. 102/B. § (2) bekezdése szerinti záró beszámoló elfogadására a teljesítésigazolásra jogosult személy jogosult.
12.10. Az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység állítja ki a következő kifizetésekhez szükséges teljesítésigazolásokat:
a) a Magyar Államkincstár által terhelt számlavezetéssel kapcsolatos működési kiadások,
b) az utólagos elszámolási kötelezettséggel nyújtott támogatások első részlete vagy egyösszegű kifizetése,
c) az országos NFA területi egységeinek pénzellátása,
d) az adójellegű bevételekkel kapcsolatos terhelések,
e) az Flt. 40. § (2) bekezdés g) pontja szerinti jogcím,
f) költségvetési befizetési kötelezettség teljesítése.
12.11. Az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység állítja ki a teljesítésigazolást
a) az NFA Alapszámlára a Miniszterelnökségtől befolyt európai uniós forrásokat érintő bevételekhez, és értesíti a befolyt bevételek tekintetében érintett főosztályokat,
b) a jogszabályi rendelkezések, illetve bírósági határozatok alapján befolyt bevételekhez.
12.12. A 12.10. és 12.11. pontokban felsorolt esetekben a teljesítésigazoló személyeket az NFA gazdasági vezetője jelöli ki.
12.13. A szakmai szervezeti egységeknek a feladat- és hatáskörükbe tartozó, utólagos elszámolási kötelezettséggel nyújtott támogatások elszámolásából keletkező bevételekhez kapcsolódóan teljesítésigazolást kell kiállítaniuk.
12.14. A Központi NFA terhére megvalósított azon programok esetében, ahol a támogatási összeg folyósítása utólagos elszámolási kötelezettség mellett történik, az első kifizetéshez – jogszabály eltérő rendelkezése hiányában – nem szükséges átutaláskérő okmány kiállítása. A támogatási előleg elszámolásakor a szabályszerűen felhasznált támogatási összeg elfogadásáról a szakmai szervezeti egységnek teljesítésigazolást kell kiállítania.
12.15. A Központi NFA terhére megvalósított azon programok esetében, ahol a program forrásául szolgáló pénzeszközök átadása a GFM Igazgatása vagy fejezeti kezelésű előirányzata részére történik, az elszámolás elfogadásáról szóló teljesítés igazolására a miniszter, vagy a foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár jogosult.
12.16. A kiadások és a bevételek teljesítésigazolásához használandó nyomtatványok mintáját az NFA Bizonylati Albuma tartalmazza.
13. Érvényesítés
13.1. A teljesítésigazolás alapján az érvényesítőnek ellenőriznie kell az összegszerűséget, a fedezet meglétét és azt, hogy az Áht. és az Ávr. előírásait, illetve a belső szabályzatokban foglaltakat megtartották-e. Az érvényesítő a foglalkoztatáspolitikai pénzügyi integrált rendszerből nyert utalványrendeleten (a továbbiakban: utalványrendelet) az érvényesítés tényét dátummal és aláírásával igazolja.
13.2. Érvényesítést csak az NFA gazdasági vezetője által írásban kijelölt, az Ávr. 55. § (3) bekezdése szerinti végzettséggel rendelkező személy végezhet.
13.3. Az érvényesítésre jogosult személyeket és aláírásmintájukat az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység tartja nyilván.
14. Utalványozás
14.1. A Központi NFA által kezelt előirányzatok, költségvetési keretek terhére kifizetést elrendelni csak a teljesítés igazolását és az annak alapján végrehajtott érvényesítést követően, a kifizetés szakmai engedélyezése (a továbbiakban: szakmai utalványozás) alapján lehet. A szakmai utalványozó az átutalást kérő okmányon igazolja a kifizethetőséget. A kifizetések szakmai utalványozására jogosult személyeket az Ávr. 59. § (1) bekezdése alapján a miniszter jelöli ki. A kijelölés és a kifizetések szakmai utalványozására jogosult személyek hatáskörének meghatározása a 7. függelék szerinti „Adatlap a szakmai utalványozásra jogosultak kijelöléséhez” elnevezésű nyomtatvány 1 példányban történő kitöltésével történik. A kifizetések szakmai utalványozására jogosult személyek nyilvántartása az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység feladata. Ha a szakmai utalványozásra jogosultak személyében változás következik be, akkor az új személy kijelölése a 7. függelék szerinti Adatlapon történik. Az Adatlap kitöltéséért és aláírattatásáért a szakmai szervezeti egység a felelős. Az aláírt Adatlapokat a szervezeti egységek kötelesek az aláírást követő 10 munkanapon belül az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység részére nyilvántartás céljából megküldeni.
14.2. A teljesítésigazolást, valamint a szakmai utalványozást követően a kifizetendő számlát, benyújtott teljesítésigazolást és átutalást kérő okmányt az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység is ellenőrzi, és az utalványrendeleten elvégzi az érvényesítést és pénzügyi utalványozást. A pénzügyi utalványozó az utalványrendeleten az utalványozás tényét dátummal és aláírásával igazolja.
14.3. Pénzügyi utalványozást az Ávr. 59. § (1) bekezdése alapján a miniszter által írásban kijelölt személy végezhet.
14.4. Az aláírásra jogosult személyeket és aláírásmintájukat az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység tartja nyilván.
15. Az összeférhetetlenség és a gazdálkodási jogkörök nyilvántartásának szabályai
15.1. A kötelezettségvállaló és a pénzügyi ellenjegyző ugyanazon gazdasági eseményre vonatkozóan azonos személy nem lehet. Az érvényesítő ugyanazon gazdasági eseményre vonatkozóan nem lehet azonos a kötelezettségvállalásra, utalványozásra jogosult és a teljesítést igazoló személlyel.
15.2. Kötelezettségvállalási, pénzügyi ellenjegyzési, érvényesítési, utalványozási és teljesítés igazolására irányuló feladatot nem végezhet az a személy, aki ezt a tevékenységét a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény szerinti közeli hozzátartozója vagy maga javára látná el.
15.3. A gazdálkodási jogkörök gyakorlására jogosult személyekről az NFA irányító szervi feladatokat ellátó szervezeti egység által vezetett nyilvántartásnak – gazdálkodási jogkörönként – a következőket kell tartalmaznia: a gazdálkodási jogkört gyakorló személy neve, szervezeti egység megnevezése, a gazdálkodási jogkör gyakorlásának hatóköre, a jogosultság kezdete és vége, a jogosultság megszűnésének oka, a jogkört delegáló személy neve, valamint elektronikus aláírás alkalmazása esetén a használt tanúsítvány száma és érvényességi időszaka.
16. Záró rendelkezések
16.1. Jelen szabályzatban meghatározottak szerint kijelölt személyek gazdálkodási jogosultsága a jogosultság visszavonásának napjával vagy az állami vezetői vagy kormányzati szolgálati jogviszony megszűnése napjával szűnik meg.
16.2. Jelen szabályzat rendelkezései az elkülönített állami pénzalap elnevezésétől és költségvetési címrendi besorolásától függetlenül alkalmazandók.
1. függelék
Név |
Hatáskör |
Aláírásminta |
|---|---|---|
miniszter
2. függelék
[az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 50. § (1) bekezdés c) és a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3. § (1) bekezdés 1. pontjának való megfelelésről]
……………………………-án/-én
………………………………………… tárgyban
benyújtott kérelemhez
Kérelmet benyújtó szervezet adatai: |
|
Név: |
|
Székhely: |
|
Képviselő neve, tisztsége: |
|
Cégjegyzékszám / egyéb nyilvántartásba vételi szám: |
|
Nyilvántartásba vevő szerv megnevezése: |
|
Adószám: |
|
Utolsó lezárt adóéve |
Gazdálkodó szervezet neve |
Az illetőség szerinti országban termelő, feldolgozó, mezőgazdasági, szolgáltató, befektetői, valamint kereskedelmi tevékenységéből származó bevételének aránya az összes bevételhez képest |
Sorszám |
Tényleges tulajdonos |
Adószám/ |
Tulajdoni hányad |
Befolyásának és szavazati jogának mértéke |
Sorszám |
Gazdálkodó szervezet neve |
Adószám |
Tulajdoni hányad |
Adóilletősége |
Befolyásának és szavazati jogának mértéke |
Sorszám |
Gazdálkodó szervezet neve |
Tényleges tulajdonos(ok) |
Adószám/ |
Tulajdoni hányad |
Befolyásának és szavazati jogának mértéke |
Utolsó lezárt adóéve |
Gazdálkodó szervezet neve |
Az illetőség szerinti országban termelő, feldolgozó, mezőgazdasági, szolgáltató, befektetői, valamint kereskedelmi tevékenységéből származó bevételének aránya az összes bevételhez képest |
Sorszám |
Vezető tisztségviselő |
Adószám/adóazonosító |
Sorszám |
Vezető tisztségviselő |
Gazdálkodó szervezet neve |
Adószám |
Adóilletőség |
Tulajdoni hányad |
Sorszám |
Gazdálkodó szervezet neve |
Tényleges tulajdonos(ok) |
Adószám/adóazonosító |
Tulajdoni hányad |
Befolyásának |
Utolsó lezárt adóéve |
Gazdálkodó szervezet neve |
Az illetőség szerinti országban termelő, feldolgozó, mezőgazdasági, szolgáltató, befektetői, valamint kereskedelmi tevékenységéből származó bevételének aránya az összes bevételhez képest |
képviselő neve
P. H.
3. függelék
(támogatott szervezet megnevezése)
szakmai szervezeti egység vezetőjeelőirányzat felett felügyeletet gyakorlóhelyettes államtitkár
4. függelék
az államháztartásról szóló törvény szerinti összeférhetetlenség fennállásáról vagy hiányáról
A pályázó/kérelmező neve vagy elnevezése: |
||||
Lakcíme vagy székhelye: |
||||
Képviselőjének neve: |
||||
Természetes személy: |
||||
Születési helye, ideje: |
||||
Adóazonosító jele: |
||||
Gazdasági társaság: |
||||
Cégjegyzékszáma: |
Adószáma: |
|||
Egyéb szervezet |
||||
Nyilvántartásba vételi okirat száma: |
Nyilvántartásba vevő szerv megnevezése: |
|||
ha igen, akkor éspedig: |
A hozzátartozói kapcsolat megjelölése: |
egyéb körülmény részletezése: |
aláírás / cégszerű aláírás
5. függelék
NYILATKOZATAI
……………………-án/-én
……………………………………… tárgyban
benyújtott kérelemhez
Kérelmet benyújtó szervezet adatai: |
|
Név: |
|
Székhely: |
|
Képviselő neve, tisztsége: |
|
Cégjegyzékszám / egyéb nyilvántartásba vételi szám: |
|
Nyilvántartásba vevő szerv megnevezése: |
|
Adószám: |
|
Támogatási igény benyújtásának dátuma |
Szervezet, melyhez a támogatási igény benyújtásra került |
Igényelt összeg |
Elnyert összeg |
Elszámolt összeg |
Program státusza |
Üzemeltetési költség megnevezése |
Üzemeltetési költség várható összege a fenntartási időszak alatt |
Üzemeltetési költség fedezetét biztosító forrás megnevezése |
képviselő neve
P. H.
6. függelék
Név |
Hatáskör |
Aláírásminta |
kötelezettségvállalásra jogosult
7. függelék
Név |
Hatáskör |
Aláírásminta |
miniszter
8. függelék
Név |
Aláírásminta |
miniszter
Az utasítást a 14/2024. (VI. 14.) NGM utasítás 4. §-a hatályon kívül helyezte 2024. június 15. napjával. Alkalmazására lásd e hatályon kívül helyező utasítás 3. §-át.
A 4. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
Ellenőrzött külföldi társaság a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 4. § 11. pontja szerinti társaság.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
