104/2024. (V. 9.) Korm. rendelet indokolás
104/2024. (V. 9.) Korm. rendelet indokolás
a jogi és gazdasági versenyképesség erősítése érdekében egyes közigazgatási tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 104/2024. (V. 9.) Korm. rendelethez
2024.07.01.
A kormányrendelet indokolása a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A jövőben a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményhez kapcsolódó – az elégtelen lakókörnyezet miatt – hátrányos, illetve halmozottan hátrányos helyzet megállapítása során készített környezettanulmány 6 hónap helyett egy évig lesz elfogadható. Továbbá az állami fenntartó, az eljáró gyámhivatalok, valamint az önkormányzati adóhatóságok munkájának összehangolása, a jegyző tájékoztatási céljának egyértelműsítése érdekében indokolt, hogy az állami fenntartó részéről a korábbiaktól eltérően a gyámhivatal, valamint a jegyző tájékoztatására félévente helyett évente kerüljön sor.
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény megállapításakor a vagyonnyilatkozatban feltüntetett jármű vitatott becsült forgalmi értékét a települési önkormányzat jegyzőjének kell megállapítania. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény által szabályozott támogatásokra vonatkozóan a vagyonvizsgálat során azonban gépjármű esetében az érték megállapítása a NAV vámszervének hatáskörébe tartozik. Sor kerül a két eljárás szinkronizálására, ha a települési önkormányzat jegyzője vitatja a nyilatkozat járműre vonatkozó becsült forgalmi értékét, akkor az értéket a NAV vámszerve állapítja meg.
A jogi és gazdasági versenyképesség erősítése érdekében egyes közigazgatási tárgyú törvények módosításáról szóló törvény kimondja, hogy ha a nyugdíj összege több számítási mód szerint is kiszámítható, akkor a hatóság a jogosult számára a kedvezőbbet alkalmazza. A törvény megszünteti továbbá a nyugdíjbiztosítási adatokról szóló hatósági bizonyítvány jogintézményét. Jelen rendelet a módosuló törvényi rendelkezésekhez igazítja a kormányrendeleti szabályokat.
A súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának módosítása arra irányul, hogy a súlyos fogyatékosság végleges fennállása esetén a fogyatékossági támogatásra való jogosultság lejárati határidő nélkül legyen megállapítható. A jövőben a véglegesnek véleményezett állapot esetén a súlyosan fogyatékos személy időszakos felülvizsgálatát nem kell elvégezni, számára a támogatás végleges hatállyal kerül megállapításra, és a hatósági bizonyítvány határozatlan időre kerül kiállításra. Ez a változás komoly segítséget jelent az érintett emberek számára. További egyszerűsítési javaslatként rögzítjük, hogy a támogatásra jogosultnak az időszakos felülvizsgálatok alkalmával csak azokat az orvosi dokumentumokat, iratokat kell a hatóság részére becsatolnia, amelyek az előző felülvizsgálat óta keletkeztek, ezzel is csökkentve a fogyatékkal élők adminisztratív terheit.
A munkaerő-kölcsönzési és a magán-munkaközvetítői tevékenység nyilvántartásba vételéről és folytatásának feltételeiről szóló 118/2001. (VI. 30.) Korm. rendelet módosítása alapján a tevékenységet lehet végezni a köztartozásmentes adózói adatbázisból való törlést követő 1 éven belül is, amennyiben a munkaerő-kölcsönző a köztartozását 2 hónapon belül kiegyenlíti, tekintettel arra, hogy maximum 1 millió forint összegű és rövid ideig fennálló köztartozás esetén az egyéves eltiltás aránytalan terhet ró a munkaerő-kölcsönzőre.
A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások kapcsán csökkent a kérelemhez csatolandó mellékletek köre. A hatályos szabályozás szerint a kérelemhez mellékelni kell a kérelmezővel közös háztartásban élő, a tanköteles kort betöltött gyermek tanulói, hallgatói jogviszonyáról szóló igazolást. A jövőben ezen melléklet csatolására nem lesz szükség, figyelemmel arra, hogy az erre vonatkozó információkat a hatóság a családok támogatásáról szóló törvény szerinti szociális nyilvántartásból közvetlen lekérdezéssel szerzi be.
Lehetőség lesz arra is, hogy az ellátás iránti kérelem előterjesztésekor a kérelmező nyilatkozat formájában lemondjon a rendszeres pénzellátásra való jogosultságáról, amelynek következtében a kérelemnek helyt adó döntés esetén a hatóság hivatalból intézkedik a rendszeres pénzellátás folyósításának megszüntetéséről, ezáltal a kérelmezőnek nem kell a rendszeres pénzellátást korábban megállapító hatóságnál bejelenteni az új ellátásra való jogosultságát, és kérelmet előterjesztenie a folyósítás megszüntetésére. Annak érdekében, hogy biztosított maradjon a kérelmező ellátásban való részesülése, a hatóság abban az esetben intézkedik az egyéb rendszeres pénzellátás folyósításának megszüntetéséről, amennyiben a megváltozott munkaképességű személyek ellátása megállapításra kerül.
Egyszerűsödnek a rehabilitációs orvosszakértői tevékenység végzésével, valamint a foglalkozási rehabilitációs szakértői tevékenység végzésével kapcsolatos bejelentésre, nyilvántartás vezetésére vonatkozó szabályok, csökkentve az orvosszakértői tevékenységet végzők adminisztratív terheit. A rehabilitációs orvosszakértői és foglalkozási rehabilitációs szakértői tevékenységekkel kapcsolatos bejelentések hatálya és a nyilvántartásba vétel ideje az öt naptári évről határozatlan időtartamra módosul.
A falugondnoki, illetve tanyagondnoki szolgáltatás a falvakban és a külterületi vagy egyéb belterületi, valamint a tanyasi lakott helyeken megvalósuló szociális alapszolgáltatás. A szolgáltatás biztosítása során rendszeresen előfordul, hogy mozgásában korlátozott vagy nehezen mozgó idős személyt kell az alapvető szolgáltatáshoz hozzájuttatni, így háziorvoshoz, szakrendelésre vagy kórházba szállítani. A falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatást igénybe vevők többsége nem rendelkezik parkolási igazolvánnyal. Parkolási engedély hiányában a szállítást végző falugondnoki, tanyagondnoki gépjárművek nem tudják igénybe venni a mozgáskorlátozottak számára kijelölt parkolóhelyeket, pedig az az ellátott állapotára tekintettel indokolt lenne. A módosítás lehetővé teszi, hogy – hasonlóan a támogató szolgáltatást nyújtó szociális szolgáltatókhoz – a falugondnoki és tanyagondnoki szolgáltatást nyújtó is jogosult legyen parkolási igazolvány igénylésére.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás