• Tartalom

11/2024. (III. 21.) ORFK utasítás

11/2024. (III. 21.) ORFK utasítás

a kapcsolattartási szolgálati helyek működéséről

2025.07.01.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában, valamint a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 6. § (1) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv szervezetében működő kapcsolattartási szolgálati helyek tevékenységének egységes végrehajtása érdekében kiadom az alábbi utasítást:

I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Hatály

1. Az utasítás hatálya kiterjed

a) az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv (a továbbiakban: Rendőrség) központi szervére (a továbbiakban: ORFK);

b) a Készenléti Rendőrségre;

c) a Repülőtéri Rendőr Igazgatóságra;

d)1

e) a vármegyei (fővárosi) rendőr-főkapitányságokra (a továbbiakban: VMRFK);

f) a rendőrkapitányságokra;

g) a határrendészeti kirendeltségekre.

2. Értelmező rendelkezések

2. Az utasítás alkalmazásában

a) kapcsolattartási szolgálati hely: a bűnüldöző szervek nemzetközi együttműködéséről szóló 2002. évi LIV. törvény 2. § 7. pontjában meghatározott közös kapcsolattartási szolgálati hely és a 318/2007. (XI. 23.) Korm. rendelettel kihirdetett, a Magyar Köztársaság Kormánya, az Osztrák Köztársaság Kormánya és a Szlovén Köztársaság Kormánya közötti, Dolga Vason Rendészeti Együttműködési Központ működtetéséről szóló Megállapodás szerinti, a Magyar Köztársaság és a Szlovén Köztársaság közötti államhatár térségében nemzetközi szerződés alapján létesített Rendészeti Együttműködési Központ;

b) tevékenység-irányítási központ: az ügyeleti rendszerről szóló 25/2023. (XI. 16.) ORFK utasítás 2. pont e) alpontjában meghatározott állandó ügyeleti szolgálati forma.

II. FEJEZET

RÉSZLETES RENDELKEZÉSEK

3. A KSZH szervezete, szakmai irányítása

3. A kapcsolattartási szolgálati hely (a továbbiakban: KSZH) a létrehozás helye szerinti VMRFK tevékenység-irányítási központjának (a továbbiakban: TIK) szervezeti elemeként működik.

4. A KSZH tevékenységének közvetlen vezetését a TIK osztályvezetőjének alárendeltségében szolgálatot teljesítő alosztályvezető vagy csoportvezető (a továbbiakban: KSZH vezetője) látja el.

5.2 A KSZH szakmai irányítását az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Ügyeleti Főosztálya (a továbbiakban: Ügyeleti Főosztály) látja el az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Határrendészeti Főosztály, az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Közrendvédelmi Főosztály és az ORFK Bűnügyi Főigazgatóság Nemzetközi Bűnügyi Együttműködési Központ (a továbbiakban: NEBEK) közreműködésével.

6. A KSZH állománya egyenruhás vagy vegyes ruhás ruházati normatípus besorolása alá tartozik, szolgálatellátása során egyenruhát visel.

7. A KSZH állománya szolgálata során a rendszeresített kényszerítő eszközeit nem hordmódban viseli, azokat az erre a célra rendszeresített helyen tárolja.

4. A KSZH általános feladatai

8. A KSZH a jogszabályokban és a nemzetközi szerződésekben foglaltaknak megfelelően végrehajtja a határon átnyúló bűnüldözési, határrendészeti, idegenrendészeti, közrendvédelmi és közlekedésrendészeti tárgyú eljárási cselekmények és intézkedések koordinációját a magyar és a szomszédos államok rendvédelmi szervei között.

9. A KSZH

a) közreműködik a határtalálkozók szervezésében, lebonyolításában;

b) részt vesz az írásban érkezett idegen nyelvű szakmai megkeresések fordításában;

c) konferenciabeszélgetés keretében – a szakmai nyelvismeret szintjének megfelelően – segítséget nyújt a hívásfogadó központokba érkező nem magyar nyelvű segélyhívások esetén.

10. Egyedi és kivételes esetekben, ha a késedelem veszéllyel jár – halaszthatatlan intézkedésre okot adó események miatt – telefonos egyeztetést követően megküldött e-mail alapján a KSZH jogosult megkezdeni a megkeresésben foglaltak teljesítését. A megkeresést kezdeményező a megkeresést a Robotzsaru Neo és NOVA.Irat együttes integrált ügyviteli, ügyfeldolgozó és elektronikus iratkezelő rendszerben (a továbbiakban: Robotzsaru rendszer) készített iratminta használatával utólagosan, haladéktalanul elkészíti és az érintett KSZH-nak megküldi.

11. A KSZH-nak küldött megkeresésekben a szükséges elemeket – az ügyekhez tartozó esemény (tényállás), személy(ek) és tárgy(ak) – hiánytalanul és teljeskörűen a megkereső szerv rögzíti, és amennyiben ugyanabban az ügyben több együttműködő ország megkeresése szükséges, országonként külön megkeresést kell küldeni akkor is, ha azok továbbítása egy KSZH-n keresztül történik.

12. A Magyarországgal nem szomszédos országtól a KSZH-ra érkező megkereséseket a KSZH elutasítja, amellyel egyidejűleg a megkereső külföldi szervet tájékoztatja arról, hogy a megkeresés KSZH útján nem teljesíthető.

13. A Magyarországról nem szomszédos országba irányuló megkeresések továbbítását a KSZH megtagadja, amellyel egyidejűleg tájékoztatja a megkereső hazai szervet arról, hogy a megkeresés KSZH útján nem továbbítható.

14. A KSZH részére a jogszabályokban és a nemzetközi szerződésekben, valamint az utasításban meghatározott feladatokon kívül rendszeres vagy folyamatos végrehajtást igénylő egyéb feladatot telepíteni csak a rendészeti országos rendőrfőkapitány-helyettes engedélyével lehet. Ez alól kivételt képez az egyszeri, soron kívül végrehajtandó feladat meghatározása.

5. A KSZH rendészeti feladatai

15. Határon átnyúló üldözés tudomásra jutásakor az esemény bekövetkezésének helyszíne szerint illetékes TIK haladéktalanul tájékoztatja az érintett szomszédos országgal együttműködő KSZH-t, amely késedelem nélkül megteszi a szükséges intézkedéseket. Ezzel egyidejűleg a TIK folyamatos kapcsolatot tart a rendőri egységekkel.

16. Ha a KSZH-n szolgálatot teljesítő állomány tájékoztatást kap a szomszédos országból Magyarország irányába történő, határon átnyúló üldözéssel kapcsolatos eseményről, haladéktalanul tájékoztatja az illetékes TIK-et a rendelkezésre álló információkról, adatokról.

17. A KSZH határrendészeti feladatainak ellátása során együttműködik más KSZH-val, ennek során a tudomására jutott, más határszakaszra vonatkozó releváns információkat továbbítja az illetékes KSZH részére.

6. A KSZH nemzetközi bűnügyi együttműködésből adódó feladatai

18. A NEBEK – a jogszabályokban és a közjogi szervezetszabályozó eszközökben foglalt szabályok szerint – koordinálja a KSZH nemzetközi bűnügyi információcsere keretein belül kifejtett tevékenységét. Ennek keretében az Ügyeleti Főosztállyal történő együttműködésben szükség esetén szakmai állásfoglalást készít, illetve részt vesz a KSZH állományának szakmai képzésében.

19. A KSZH a határterületéhez kötődő, illetve sürgős megkereséseket megválaszolhatja, ehhez más hazai szervet önállóan megkereshet.

20. A KSZH-ra érkező, a Schengeni Információs Rendszerben elhelyezett figyelmeztető jelzéssel, valamint az INTERPOL FIND rendszer körözési adatbázisaiban elért találattal összefüggésbe hozható külföldi és hazai megkereséseket a KSZH a megkereső szervnek visszaküldi, ha

a) a határforgalom-ellenőrzés terén a Schengeni Információs Rendszer (SIS) létrehozásáról, működéséről és használatáról, a Schengeni Megállapodás végrehajtásáról szóló egyezmény módosításáról, valamint az 1987/2006/EK rendelet módosításáról és hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. november 28-i (EU) 2018/1861 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 2. pontja;

b) a rendőrségi együttműködés és a büntetőügyekben folytatott igazságügyi együttműködés terén a Schengeni Információs Rendszer (SIS) létrehozásáról, működéséről és használatáról, a 2007/533/IB tanácsi határozat módosításáról és hatályon kívül helyezéséről, valamint az 1986/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 2010/261/EU bizottsági határozat hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. november 28-i (EU) 2018/1862 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 2. pontja;

c) a körözés érvényességének az INTERPOL külföldi központi hatóság általi megerősítése érdekében az Európai Unió bűnüldözési információs rendszere és a Nemzetközi Bűnügyi Rendőrség Szervezete keretében megvalósuló együttműködésről és információcseréről szóló 1999. évi LIV. törvény II. Fejezete

alapján kiegészítő információ cseréjének vagy beszerzésének van helye.

7. A KSZH modul használata

21. A KSZH állománya az adminisztrációs tevékenységeket a Robotzsaru rendszer KSZH moduljában (a továbbiakban: KSZH modul) rögzíti.

22. A KSZH modulban a KSZH-n ügyeleti szolgálatot ellátó személy (a továbbiakban: KSZH ügyeletes)

a) minden tevékenységéről adatlapot rögzít, és a végrehajtott feladatokat dokumentálja;

b) a megkereséshez kapcsolódó adatlapoknál a teljes ügyviteli és ügyfeldolgozói tevékenységet dokumentálja;

c) statisztikai adatokat kezel;

d) szolgálatonként átadási naplót készít és az ahhoz tartozó átadási jegyzéket tételesen és hitelesen vezeti.

23. A KSZH vezetője a KSZH ügyeletes által lezárt adatlapokat parancsnoki hitelesítéssel látja el, a lezárástól számított legkésőbb 8 napon belül. Ha a KSZH vezetője az adatlap dokumentálásában hiányosságot tár fel, azt folyamatba helyezi és intézkedik a javításról.

III. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

24. Ez az utasítás a közzétételét követő 8. napon lép hatályba.

25. A KSZH elérhetőségét az ORFK Kommunikációs Szolgálat közreműködésével az Ügyeleti Főosztály a Rendőrség intranetes honlapján közzé teszi, és gondoskodik a közzétett adatok szükség szerinti aktualizálásáról.

1

Az 1. pont d) alpontját a 17/2025. (VI. 30.) ORFK utasítás 74. pontja hatályon kívül helyezte.

2

Az 5. pont a 17/2025. (VI. 30.) ORFK utasítás 73. pontja szerint módosított szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére