121/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet indokolás
121/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet indokolás
a gépjárműsport-rendezvényen részt vevő gépjárművekre kötött felelősségbiztosítás szabályairól szóló 121/2024. (VI. 10.) Korm. rendelethez
2024.06.25.
A jogszabály tervezetéhez tartozó indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. §-a és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékletét képező Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Az Európai Parlament és a Tanács a gépjármű-felelősségbiztosításról és a biztosítási kötelezettség ellenőrzéséről szóló 2009/103/EK irányelv módosításáról szóló 2021/2118 irányelvének (a továbbiakban: irányelv) 3. cikk b) pontja rögzíti, hogy az irányelv nem alkalmazandó a gépjárműveknek egy adott tagállamban, egy korlátozottan megközelíthető és körülhatárolt területen, gépjárműsport-rendezvények és -tevékenységek – többek között futamok, versenyek, edzés, tesztelés és bemutatók – során történő használatára, amennyiben a tagállam biztosítja, hogy a tevékenység szervezője vagy bármely más fél kötött egyéb biztosítási vagy biztosítéki szerződést, amely kiterjed a harmadik feleknek – köztük a nézőknek és más, közelben tartózkodó személyeknek – okozott károkra, de nem szükségszerűen fedezi a részt vevő gépjárművezetőket és a gépjárműveiket érő károkat.
Az irányelv preambulumának (11) bekezdése szerint a gépjárműsport-rendezvényekre és -tevékenységekre vonatkozó kivétel csak akkor alkalmazható, amennyiben a tagállam biztosítja, hogy a rendezvény vagy tevékenység szervezője vagy bármely más fél rendelkezik egyéb biztosítással vagy biztosítékkal, amely kiterjed a harmadik feleknek – köztük a nézőknek és más, közelben tartózkodó személyeknek – okozott károkra.
A sportról szóló 2004. évi I. törvény (a továbbiakban: Sporttörvény) 79. § (1) bekezdés b) pont bi) alpontja alapján a Kormány felhatalmazást kap arra, hogy a Magyarország területén rendezett gépjárműversenyen vagy edzésen részt vevő gépjárművekre kötött felelősségbiztosítási szerződésekre vonatkozó részletes szabályokat rendeletben állapítsa meg. E felhatalmazás alapján külön kormányrendeleti szabályozás eddig nem készült. A sportrendezvények biztonságáról szóló 54/2004. (III. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 1. § (1) bekezdés c) pontja és 7. § a) pontja ugyan rendelkezik arról, hogy a szervező a Korm. rendelet 1. §-a szerinti sportrendezvények résztvevői számára köteles felelősségbiztosítást kötni, azonban az 1. § nem tartalmazza kifejezetten az autósport-rendezvényeket, csak – a látvány-csapatsportágakra vonatkozó rendelkezéseken kívül – annyit, hogy a Korm. rendeletet alkalmazni kell, ha a közterületen megtartott sportrendezvényen a résztvevők és a nézők együttes száma az ötezer főt várhatóan eléri, vagy a sportrendezvény megrendezése jelentős forgalomkorlátozással, illetve forgalomeltereléssel jár. Minden olyan gépjárműsport-rendezvény, amely ezen kritériumok közül akár egynek nem felel meg, mentesül a biztosításkötési kötelezettség alól, így pl. az edzésekre nem terjed ki a Korm. rendelet hatálya.
A fentiek alapján indokolt a Sporttörvényben szereplő felhatalmazáson alapuló, az uniós szabályozásnak is megfelelő kormányrendeleti szabályozás megalkotása a szárazföldi versenygépjárművekre e funkciójuk miatt vonatkozó felelősségbiztosítás terén. A szabályozás hatálya alá tartozik mindaz a gépjármű, amely gépjárműversenyen vesz részt, függetlenül attól, hogy alkalmas-e vagy részt vehet-e a közúti közlekedésben való részvételre.
A biztosítási limitösszegek tekintetében a tervezet kidolgozása során az érintett szakmai szervezetekkel történt egyeztetések alapján láthatóvá vált – és a biztosítási piacon szereplő szolgáltatók véleményével is megerősítésre került –, hogy amennyiben a tervezet az irányelvben szereplő – a közúti forgalomban részt vevő gépjárművekre vonatkozó – biztosítási limitekkel kerülne elfogadásra, úgy a biztosítók olyan magas díjjal tudnának csak biztosítási termékeket ajánlani az autó- és motorsportesemények szervezőinek, amelyet azok nem tudnának kigazdálkodni. A közúti forgalomban részt vevő gépjárművekre vonatkozó felelősségbiztosítás tekintetében ugyanis a kockázatközösségben részt vevő alanyok köre rendkívül tág, amely lehetővé teszi a magas összegű kártérítési limit biztosítását elérhető áron. Ugyanakkor a versenygépjárművek esetében ez az arány más, mivel itt jóval kevesebb – a közúti forgalomban lévő gépjárművekhez képest elenyésző – a kockázatközösségben részt vevő alanyok (azaz a biztosítási díjat fizetők) száma, így ugyanannak a kártérítési limitnek a biztosítók általi vállalása csak olyan biztosítási díj mellett lenne lehetséges, amelyet a biztosítás megkötésére kötelezettek nem tudnak teljesíteni. Erre tekintettel a kialakított szabályozásban többszöri egyeztetés eredményeként a magyar biztosítási piac lehetőségeihez és a hazai sportszervezetek teljesítőképességéhez igazodó olyan minimum limitösszegek kerültek rögzítésre, amelyet a biztosítási piac jelenleg életszerűen kezelni tud. Ezen összegek egyebekben felfelé nyitottak, azaz az érintett szervezetek által jelenleg kezelhetőnek tartott maximum biztosítási minimumként van előírva.
Mivel a szabályozás rögzíti, hogy gépjárműsport-rendezvényt csak meghatározott típusú és fedezettel rendelkező biztosítás megléte esetén lehet rendezni, e rendezvények jogszerű megrendezésekor mindenképpen rendelkezni kell az előírt biztosítással, így ha a versenygépjárműre vonatkozó felelősségbiztosítási szerződés vonatkozásában rendelkezésre álló biztosítási keretösszeg az előírtnál kevesebb, annak az új kormányrendeletben foglaltaknak megfelelő emelése érdekében e kormányrendelet alapján intézkedni kell.
A tárgykörben jelenleg nem alakult még ki kifejezett nemzetközi gyakorlat, számos tagállam nem vezette még be a versenygépjárművekre vonatkozó szabályozását, így nem ismert még a nemzetközi biztosítási piac reakciója vagy a tagállamok által alkalmazott egyéb szakmai elvek, megoldások sem. A kialakuló nemzetközi gyakorlat alapján lehetőség lesz a Korm. rendelet felülvizsgálatára és szükség esetén módosítására.
A gépjárműsport-rendezvények biztonságának növelése érdekében a gépjárműsport-rendezvények bekerülnek a Korm. rendelet hatálya alá, ezzel a hatóságok számára megnyílik a lehetőség az ilyen eseményeknek helyt adó sportlétesítmények biztonságtechnikai ellenőrzésére, valamint a rendezvényekre vonatkozó biztonsági szabályok betartásának ellenőrzésére és az esetleges hiányosságok, illetve jogsértések észlelése esetén a szankcionálásra. Másrészt a Korm. rendelet új, 12/A. §-sal történő kiegészítése a Sporttörvény 68. § (6) bekezdésében a játékvezető számára biztosított jogkörök gyakorlására jogosítja fel a gépjárműsport-rendezvény versenyigazgatóját, azaz abban az esetben, ha a sportrendezvény résztvevőinek – ideértve a nézőket is – magatartása vagy egyéb körülmény a biztonságos megrendezést veszélyezteti, vagy a nézők testi épségének, életének, illetve a sportlétesítmény megóvásának érdekében szükséges, a sportrendezvényt meg kell szakítani.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás