• Tartalom

13/2024. (VI. 10.) ÉKM rendelet

13/2024. (VI. 10.) ÉKM rendelet

a repülőterek üzemben tartásáról

2024.06.11.

A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (2) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. A rendelet hatálya

1. § E rendelet hatálya a Magyarország területén létesített repülőterek – ide nem értve a nemzetközi kereskedelmi, a kereskedelmi, az állami repülések céljára szolgáló, valamint a közös felhasználású repülőteret – és leszállóhelyek üzemben tartására és üzemeltetésére terjed ki.

2. Értelmező rendelkezések

2. § (1) E rendelet alkalmazásában

a) felelős vezető: a repülőtér üzemben tartója vagy az általa kijelölt olyan személy, aki a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény (a továbbiakban: Lt.) ÖTÖDIK RÉSZ II. Fejezetében meghatározott, a repülőtér biztonságos használatáért felel,

b) üzemidő: azon közzétett időszak, mely során a repülőtér infrastruktúrája légiközlekedés céljára is használható állapotban van, és az e rendeletben előírt feltételek és szolgálatok rendelkezésre állnak.

(2) Az e rendeletben meg nem határozott fogalmakat

a) a polgári légi közlekedés területén alkalmazandó közös szabályokról és az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének létrehozásáról és a 2111/2005/EK, az 1008/2008/EK, a 996/2010/EU, a 376/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 2014/30/EU és a 2014/53/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról, valamint az 552/2004/EK és a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 3922/91/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. július 4-i (EU) 2018/1139 európai parlamenti és tanácsi rendeletben,

b) a légiforgalmi szolgáltatást / léginavigációs szolgálatokat és más légiforgalmi szolgáltatási hálózati funkciókat és azok felügyeletét ellátó szolgáltatókra vonatkozó közös követelmények meghatározásáról, valamint a 482/2008/EK rendelet, az 1034/2011/EU, az 1035/2011/EU és az (EU) 2016/1377 végrehajtási rendelet hatályon kívül helyezéséről, továbbá a 677/2011/EU rendelet módosításáról szóló, 2017. március 1-i (EU) 2017/373 bizottsági végrehajtási rendeletben,

c) a repülőterekhez kapcsolódó követelményeknek és igazgatási eljárásoknak a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet értelmében történő meghatározásáról szóló, 2014. február 12-i 139/2014/EU bizottsági rendeletben,

d) a közös repülési szabályok és a léginavigációs szolgáltatásokra és eljárásokra vonatkozó működési rendelkezések meghatározásáról, valamint az 1035/2011/EU végrehajtási rendelet és az 1265/2007/EK,az 1794/2006/EK, a 730/2006/EK, az 1033/2006/EK és a 255/2010/EU rendelet módosításáról szóló, 2012. szeptember 26-i 923/2012/EU bizottsági végrehajtási rendeletben (a továbbiakban: SERA rendelet),

e) a polgári légi közlekedés védelmének közös szabályairól és a 2320/2002/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2008. március 11-i 300/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletben,

f) a nemzetközi polgári repülésről Chicagóban, az 1944. évi december hó 7. napján aláírt Egyezmény Függelékeinek kihirdetéséről szóló 2007. évi XLVI. törvényben,

g) az Lt.-ben,

h) a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény végrehajtásáról szóló 141/1995. (XI. 30.) Korm. rendeletben, valamint

i) a légiforgalmi szolgálatok ellátásának és eljárásainak szabályairól szóló 57/2016. (XII. 22.) NFM rendeletben

meghatározottak szerint kell értelmezni.

3. Repülőtér üzemben tartása

3. § A repülőtér üzemben tartását és az üzemben tartási engedélyben foglaltak megtartását a légiközlekedési hatóság az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény és a vonatkozó jogszabályi előírások szerint folyamatosan ellenőrzi.

4. § A repülőtér üzemben tartója felelős

a) az e rendeletben, valamint az egyéb jogszabályban meghatározott dokumentumok naprakészen tartásáért, így különösen a repülőtérre vonatkozó dokumentumok évente igazolható módon történő felülvizsgálatáért és a légiközlekedési hatóság változásokra vonatkozó jóváhagyásának megszerzéséért,

b) a jóváhagyott repülőtérrendben foglalt előírások valódiságáért, betartásáért és betartatásáért,

c) a repülőtér munkaterületén és mozgási területén található felfestések és egyéb jelek jól láthatóságáért és

d) a repülőtér létesítésének, fejlesztésének, megszüntetésének, valamint a leszállóhely létesítésének és megszűnésének szabályairól szóló 85/2024. (IV. 17.) Korm. rendeletben meghatározott, a repülőtérre vonatkozó akadályok felméréséért és a felmért akadályoknak a repülőtérrendben történő aktualizálásáért.

5. § A repülőtér üzemben tartója

a) minden év január 31. napjáig az adott évre vonatkozó karbantartási programot készít és hajt végre, mely karbantartások megvalósulását vagy meghiúsulását dokumentálja, ide nem értve a polgári célú speciális repülőtér üzemben tartóját,

b) a polgári célú speciális repülőtér üzemben tartója kivételével gondoskodik a mozgásképtelen légijárművek eltávolításának megkezdéséről, valamint

c) biztosítja a repülőtér biztonságos üzemeléséhez szükséges feltételeket.

6. § A repülőtér üzemben tartója a repülőtér forgalmi körének irányát úgy határozza meg, hogy az a repülőteret rendszeresen használó légijárművek számára alkalmazható legyen, valamint a forgalmi kör kialakításánál törekszik a lakott területek elkerülésére.

7. § (1) A repülőtér üzemben tartója üzemidőben biztosítja felelős vezető jelenlétét a repülőtéren, amennyiben a repülőtéren légiközlekedési gazdasági célú tevékenység folyik.

(2) A repülőtér üzemben tartójának biztosítania kell, hogy a tűzoltó és mentő szolgálat vagy a repülőtér mentő és tűzoltó képessége a repülőtér üzemideje alatt folyamatosan rendelkezésre álljon.

8. § (1) Amennyiben a repülőtér üzemben tartója jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, abban az esetben kinevez egy felelős vezetőt, aki felelős a repülőtér jogszabályok szerinti biztonságos üzemeléséért.

(2) Felelős vezető csak olyan személy lehet, aki

a) büntetlen előéletű, és

b) igazolja a légiközlekedésben való legalább 3 éves jártasságát.

9. § Műveleti mező a következő feltételek együttes teljesítése esetén üzemeltethető:

a) a légijárművek fel- és leszállására alkalmas fűvel borított terület,

b) a repülőtéren vagy leszállóhelyen belül kerül kijelölésre,

c) a közforgalom számára nem hozzáférhető,

d) csak VFR repülési szabályoknak megfelelően, nappal használható,

e) egy időben több légijármű is tartózkodhat rajta a repülőtér vagy a leszállóhely üzemben tartója által meghatározott eljárásrend és korlátozások betartásával,

f) vitorlázó légijárművek esetében valamennyi indítási módozat végezhető róla, és

g) le-, illetve felszállási irányként a repülőtér vagy a leszállóhely üzemben tartója által meghatározott akadálymentes irányok vagy irány tartományok használhatóak.

4. Leszállóhely működésével kapcsolatos szabályok

10. § A leszállóhelyen a fel- és leszállás csak a leszállóhely engedélyesének előzetes engedélyével lehetséges.

11. § A leszállóhelyet a létesítési engedéllyel jóváhagyott feltételek szerint kell üzemeltetni.

12. § A leszállóhelyen művelet csak nappal, a látva repülési szabályoknak megfelelően hajtható végre.

13. § A leszállóhely illetéktelen személyek elleni védelmét a leszállóhely üzemben tartója köteles biztosítani.

5. Vízfelszínen létesített leszállóhely működésével kapcsolatos szabályok

14. § Az illetékes hajózási hatóság által külön meghatározott helyszíneken a fel- és leszállások és a kikötés csak vízi repülésvezető és felvezető hajó együttes működésével lehetséges.

15. § Az úszótalpas légijárművek a leszállóhely területét tetszőlegesen használhatják, azonban a kényszerhelyzet kivételével a veszteglés nem engedélyezett számukra.

16. § Az úszótalpas légijármű bármely vízterületen a víziközlekedési szabályok alkalmazása szempontjából kisgéphajónak minősül.

17. § Bármely vízfelületet érintő úszótalpas légijárművel történő manőver kizárólag a 12. §-ban foglaltak szerint hajtható végre.

18. § A le- és felszállás biztonságos végrehajtásáért az úszótalpas légijármű parancsnok pilótája felel. Manőverezési szándékáról az adott térségben kijelölt hajózási URH rádiócsatornán keresztül tájékoztatnia kell a környező forgalmat.

19. § A le- és felszállás végrehajtásánál figyelembe kell venni a SERA rendelet melléklet 3. szakasz, 2. fejezet, 3230 a) 4. pontban előírtakat, továbbá a leszállás végrehajtása előtt, a kijelölt leszállóhely feletti alacsony magasságban történő áthúzás során a pilótának meg kell győződnie a leszállóhely akadálymentességéről.

6. Záró rendelkezések

20. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

21. § E rendelet rendelkezéseit a hatálybalépésekor már folyamatban lévő és megismételt eljárásokban is alkalmazni kell.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére