143/2024. (VI. 28.) Korm. rendelet indokolás
143/2024. (VI. 28.) Korm. rendelet indokolás
az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet módosításáról szóló 143/2024. (VI. 28.) Korm. rendelethez
2024.07.01.
A Korm. rendelet indokolása a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A Korm. rendelet az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) módosítására tesz javaslatot.
A tervezet szerinti módosítás alapján az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 79. § (1) bekezdése alá tartozó kincstári körbe tartozó számlatulajdonosok egy milliárd forint összeget meghaladó euró átutalásai számára, az árfolyamkockázatok mérséklésére a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) automatikusan megnyit egy kizárólag erre a célra használandó speciális euró devizaszámlát, ami technikailag szükséges ahhoz, hogy a fizető fél számlatulajdonos forintban vezetett számlája terhére benyújtott deviza átutalási megbízás az euróalapú kincstári egységes számláról, konverzió nélkül teljesüljön.
A tervezet szerinti módosítás bővíti a Kincstárnak teljesítendő adatszolgáltatások körét a módosítással érintett számlákat illető, 1 millió euró feletti átutalásokról és a meghatározott időszakonkénti várható állományról szóló adatszolgáltatási kötelezettséggel. A módosítással átalakul egy már élő, az állami adóhatóság által teljesített adatszolgáltatás is, hogy az abban szereplő adatok devizanemenkénti bontása is rendelkezésre álljon.
A módosítás megteremti a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló 1996. évi XXV. törvény és az Áht. szerinti költségvetési biztos megbízásának feltételeit, rendelkezik ennek módjáról, a költségvetési biztos feladatairól és a kirendeléssel kapcsolatos egyéb részletszabályokról is, így különösen a költségvetési biztos ellenjegyzési jogköre gyakorlásának módjáról, az összeférhetetlenségi kérdésekről és helyettesítési rendről.
A költségvetési biztos jogköreit az Áht. 2024. július 2-ával hatályos 39/A. §-a tartalmazza, ami szerint előzetesen véleményezi – többek között – a pénzügyi teljesítésekkel járó kötelezettségvállalásokat, a tervezéssel és gazdálkodással, valamint beszámolással összefüggő intézkedéseket. Ezekre javaslatokat fogalmazhat meg és ajánlásokat tehet, valamint ellenjegyzi a pénzügyi kötelezettségvállalásokat. A költségvetési biztos ellenjegyzési jogköre nem azonos az Áht.-ban és az Ávr.-ben rögzített pénzügyi ellenjegyzői feladatokkal. Míg a pénzügyi ellenjegyző a kötelezettségvállalásokhoz szükséges pénzügyi fedezet meglétét vizsgálja (likviditási szempont), addig a költségvetési biztos a helyi önkormányzat pénzügyi-gazdasági helyzetének, takarékos, szabályszerű és eredményes működése figyelembevételével vizsgálja a tervezett kifizetéseket, és ezen mérlegelési jogkörében eljárva ellenjegyzi a kötelezettségvállalásokat, vagy megtagadja azok ellenjegyzését. A módosítás egyértelműsíti azt is, hogy a költségvetési biztos ellenjegyzési jogának gyakorlása nélkül a pénzügyi teljesítés nem hajtható végre.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás