2024. évi XVI. törvény indokolás
2024. évi XVI. törvény indokolás
a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény módosításáról szóló 2024. évi XVI. törvényhez
2024.07.01.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A jogértelmezői gyakorlatban megjelenő igényként jelentkezett, hogy a jogszabályok egyértelmű és könnyedén megismerhető céltételezéssel rendelkezzenek azok jogszabályszövegében, ne csupán a szerkezetileg különálló, érdemi legitimációval nem bíró indokolásukban. Emellett a javaslat a Honvéd Vezérkar főnökének normatív utasítás kiadási jogkörét teremti meg.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A javaslat előírja, hogy a jogszabályok tervezetének preambulumában minden esetben – ugyanakkor nem kizárólagosan – meg kell határozni a jogszabály célját. Ezen előírás egyúttal azt is eredményezi, hogy a módosítás hatálybalépését követően a jogszabályok tervezetének (törvénynek és rendeletnek egyaránt) preambulumot minden esetben tartalmaznia kell. A javaslat ennek megfelelően kivezeti a rendeletek bevezető részét mint logikai egységet, és annak tartalmát, a rendelet megalkotásához szükséges érvényességi kellékek felsorolását a preambulumba építi be.
A javaslat a jogbiztonság érdekében előírja, hogy a preambulumot a jogszabály módosítása esetén a jogszabály megváltozott tartalmának megfelelően módosítani kell, ha az a preambulum és a jogszabály rendelkezéseinek tartalmi összhangja megteremtése érdekében szükséges. Ez szavatolja, hogy a preambulum mindig a jogszabály hatályos tartalmának megfelelően rögzítse a jogalkotó által megjeleníteni kívánt célokat és egyéb elemeket.
Az indokolások továbbra is az Indokolások Tárában, változatlan feltételek mellett kerülnek közzétételre, ugyanakkor jogértelmezésben betöltött szerepük a jövőben csökken, minthogy közvetlen legitimációval nem rendelkeznek, ellentétben a preambulummal, amely a jogszabály szerves része, és a szabályozás releváns célját már minden esetben tartalmazni fogja.
A preambulum a jövőben sem válik normává, ugyanakkor a szabályozás célja, illetve az emellett megjelenő más elvi tétel, stb. a jogszabály részeként kötőerővel a jogértelmezést tekintve mindenképpen rendelkezni fog, és figyelembe vétele nem lesz megkerülhető, ahogyan az indokolás esetében ez számos esetben megtörténhetett. A jogszabály részeként a preambulum nem külön dokumentumként, hanem a hivatalos lapban a normával azonos felületen, egységben jelenik meg, így létezése és tartalma még határozottabban felismerhetővé válik, mint az indokolásé.
A szabályozás rögzíti, hogy preambulumot az igazságügyért felelős miniszter rendeletében meghatározott jogszabályszerkesztési követelmények szerint kell kialakítani.
2. §
A javaslat megteremti a Honvéd Vezérkar főnökének normatív utasítás kiadási jogkörét, így a továbbiakban a Honvéd Vezérkar főnöke normatív utasításban szabályoz törvényben meghatározott tárgykörökben. A Honvéd Vezérkar főnökének normatív utasítása a honvédekre kötelező.
3. §
A javaslat átmeneti rendelkezésben teszi világossá, hogy a preambulumra vonatkozó új követelmények főszabály szerint felmenő rendszerben érvényesülnek. Ennek megfelelően az új követelményeket azon jogszabálytervezetek esetében kell kötelezően alkalmazni, amelyek előkészítését 2025. január 1. napján vagy azt követően kezdték meg.
A javaslat ugyanakkor biztosítja, hogy az új szabályokat a hatálybalépéstől követően már – fakultatív módon – alkalmazni lehessen. 2025. január 1-jéig az új szabályozás alkalmazásának hiányában továbbra is a hatálybalépést megelőző szabályozás érvényesül.
Mindemellett a javaslat egyértelműen rögzíti azt is, hogy a 2025. január 1. napját megelőzően kihirdetett jogszabályokat nem lehetséges utólag preambulummal ellátni, és a már kihirdetett rendeletek bevezető részeit nem lehetséges preambulummal felváltani.
4. §
A bevezető rész kivezetéséhez kapcsolódó technikai szövegcserés módosítások. A rendelet megalkotásához szükséges érvényességi kellékek felsorolása fejezi ki jövőben az egykori bevezető rész tartalmát, ennek megfelelően e módosítás nem befolyásolja a javaslat hatálybalépését megelőzően alkotott rendeletek végrehajtottságát követő automatikus deregulációját.
5. §
A javaslat a kellő felkészülési idő követelményére tekintettel a hatálybalépést a javaslat kihirdetését követő második hónap első napjában határozza meg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás