18/2024. (IV. 4.) BM rendelet
18/2024. (IV. 4.) BM rendelet
a pedagógusok teljesítményértékeléséről
A pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény 155. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 29. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) E rendelet hatálya
a) a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény (a továbbiakban: Púétv.) 3. § 21. pontja szerinti munkáltatóra és
b) az értékelendő személyre
terjed ki.
(2) A munkáltató a vele jogviszonyban álló értékelendő személyek teljesítményét e rendelet szerint értékeli a Púétv. 98. § (3) bekezdésében meghatározott illetmény-megállapítás végrehajtása érdekében.
2. Értelmező rendelkezések
2. § E rendelet alkalmazásában
1. értékelendő személy: a teljesítményértékelési időszak első napján legalább Pedagógus I. besorolással rendelkező, pedagógus munkakörben foglalkoztatott, valamint a Púétv. 98. § (3) bekezdésében meghatározott pedagógus szakképesítéssel vagy szakképzettséggel rendelkező nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott,
2. értékelő vezető: értékelendő személy esetében a nevelési-oktatási intézmény igazgatója, főigazgatója (a továbbiakban együtt: igazgató), az igazgató esetében a nevelési-oktatási intézmény fenntartójának kijelölt képviselője,
3. közreműködő: a főigazgató-helyettes, az igazgatóhelyettes, a tagintézmény-igazgató, az intézményegység-vezető, tagintézményigazgató-helyettes, intézményegységvezető-helyettes, valamint az értékelendő személy munkaközösségének vezetői és a 3. § (4) bekezdése szerinti igazgató,
4. pedagógus: a Púétv. 3. § 29. pontja szerinti személy, valamint a pedagógus szakképesítéssel vagy szakképzettséggel rendelkező nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott személy,
5. teljesítményértékelési elektronikus rendszer: a teljesítményértékelés lebonyolítására, az adatok rögzítésére, valamint azok továbbítására alkalmas informatikai rendszer,
6. teljesítményértékelési időszak: a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) 7. § (1) bekezdés
a) b)–l) pontja szerinti köznevelési intézményben foglalkoztatott értékelendő személy esetében a szeptember 1-jétől a tanítási év végéig tartó időszak,
b) a) és m) pontja szerinti köznevelési intézményben foglalkoztatott értékelendő személy esetében a szeptember 1-jétől a következő év július 15-éig tartó időszak.
3. A teljesítményértékeléssel kapcsolatos jogkörök
3. § (1) A munkáltató nevében a teljesítményértékeléssel kapcsolatos jogkört az értékelő vezető gyakorolja.
(2) Ha a munkáltató több tagintézménnyel vagy intézményegységgel rendelkező intézmény, és az értékelendő személyek létszáma ezt indokolja, a köznevelési intézmény szervezeti és működési szabályzata rendelkezhet úgy, hogy
a) az igazgató a helyetteseit, valamint a tagintézmények igazgatóit,
b) a tagintézmény igazgatója a tagintézmények tagintézményigazgató-helyetteseit,
c) az intézményegység-vezető az intézményegységvezető-helyetteseit
értékeli.
(3) Az igazgató a teljesítményértékelés egészébe vagy egyes részeibe közreműködőket vonhat be.
(4) Ha a Púétv. 68. § (4) bekezdése alapján a tankerületi központ munkáltató az értékelendő személyt a saját szervezeti egységeként működő más nevelési-oktatási intézmény feladatellátási helyén történő munkavégzésre utasította, az értékelésbe közreműködőként bevonja a feladatellátási hely igazgatóját is.
4. A teljesítményértékelés
4. § (1) Az értékelő vezető évente a teljesítményértékelési időszakra vonatkozóan értékeli az értékelendő személy teljesítményét.
(2) A teljesítményt
a) személyre szabott éves teljesítménycélok, valamint
b) a feladatellátás egyes összetevőit megjelenítő egységes értékelési szempontok
alapján kell értékelni.
(3) Az értékelést
a) vezetői megbízással nem rendelkező, pedagógus munkakörben foglalkoztatott értékelendő személy esetében az 1. melléklet,
b) a pedagógus szakképesítéssel vagy szakképzettséggel rendelkező nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott értékelendő személy esetében a 2. melléklet,
c) vezetői megbízással rendelkező értékelendő személy esetében a 3. melléklet
szerinti értékelési szempontok (a továbbiakban: értékelési szempont) alapján kell lefolytatni.
(3a)1 Az értékelő vezető a (3) bekezdés a) pontja szerinti pedagógus értékelése során az 1. mellékletben foglalt táblázat 2. sora szerinti szempont értékelése során figyelembe veszi a köznevelésért felelős miniszter által az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint elrendelt képzés teljesítését és eredményét.
(4) A személyre szabott éves teljesítménycélok és értékelési szempontok meghatározásának, teljesülésük nyomon követésének és mérésének részletes módszertanát és szakmai szabályait a köznevelésért felelős miniszter a teljesítményértékelési időszak kezdetét megelőző július 31-ig a Púétv. 1. § (9) bekezdése szerinti hivatal által működtetett honlapon (a továbbiakban: honlap) teszi közzé. A szempontok a honlapról nem távolíthatók el, archiválásukra a digitális archiválás szabályait kell alkalmazni. Az egyedi intézményi értékelési szempontot a teljesítményértékelési időszak kezdetét megelőző augusztus 25-ig az értékelő vezető határozza meg, az adott tanévre vagy nevelési évre szólóan. A közzétett módszertan és szakmai szabályok, valamint az egyedi intézményi értékelési szempontok a teljesítményértékelési időszakban nem módosíthatók.
(5) A teljesítmény értékelésére összesen 100 pont adható, amely
a) vezető megbízással nem rendelkező értékelendő személy esetén
aa) a három, személyre szabott teljesítménycél megvalósulása esetén háromszor 8, összesen legfeljebb 24 pont,
ab) a hét értékelési szempont – az 1. és 2. mellékletben feltüntetett pontszámokkal történő – értékelése alapján, összesen legfeljebb 76 pont,
b) a vezetői megbízással rendelkező értékelendő személy esetében
ba) a négy, személyre szabott teljesítménycél megvalósulása esetén négyszer 10, összesen legfeljebb 40 pont,
bb) a hét értékelési szempont – a 3. mellékletben feltüntetett pontszámokkal történő – értékelése alapján, összesen legfeljebb 60 pont
összege.
(6) Az értékelendő személy esetében az értékelés eredménye szerint
a) kiemelkedő teljesítményszintű az az értékelendő személy, akinek pontszáma az elérhető pontszám 80%-a vagy afeletti,
b) átlagos teljesítményszintű az az értékelendő személy, akinek pontszáma az elérhető pontszám 50%-a vagy afeletti, és 80%-a alatti,
c) fejlesztendő teljesítményszintű az az értékelendő személy, akinek pontszáma az elérhető pontszám 50%-a alatti.
5. § (1) Az értékelő vezető az értékelendő személlyel egyeztetve elsősorban június 30-ig, de legfeljebb
a) vezetői megbízással rendelkező értékelendő személy esetén augusztus 31-ig,
b) más értékelendő személy esetén szeptember 30-ig
közösen, az értékelendő személy véleményének mérlegelésével határozza meg a személyes teljesítménycélokat, és ezeket rögzíti a teljesítményértékelési elektronikus rendszerben, azzal, hogy a személyes teljesítménycélok módosítására a meghatározásra vonatkozó eljárás szerint, a munkaköri feladatok jelentős mértékű változását követő 30 napon belül, legkésőbb a naptári év februárjának utolsó munkanapjáig van lehetőség.
(2) Ha a köznevelési foglalkoztatotti jogviszony az (1) bekezdés a) és b) pontjában foglalt időpontot követően jön létre, a teljesítménycélokat a jogviszony kezdetének időpontjától számított 60 napon belül kell meghatározni, kivéve a hat hónapnál rövidebb határozott időre létesült jogviszonyt. Ha a határozott idő meghosszabbítására vagy a jogviszony határozatlan idejűvé módosítására kerül sor, a teljesítménycélokat ezzel egyidejűleg, a teljesítményértékelési időszak hátralévő részére szólóan meg kell határozni, kivéve, ha a teljesítményértékelési időszakból a (4) bekezdés szerinti időpontig kevesebb, mint 90 nap van hátra.
(3) A teljesítménycélok meghatározásába az értékelő vezető a közreműködőket is bevonhatja.
(4) Az értékelendő személy teljesítményének értékelését június 30-ig, óvodában augusztus 15-ig kell elvégezni, amely során az értékelő vezető
a) az értékeléshez szükséges adatok összegyűjtése és áttekintése alapján előzetes értékelési javaslatot készít, amelyet közöl az értékelendő személlyel,
b) értékelő beszélgetést folytat az értékelendő személlyel, és ez alapján véglegesíti a pontszámot,
c) a teljesítményértékelést követően a teljesítményszintek szerint besorolja az értékelendő személyeket, és dönt az illetmény-eltérítésről.
(5) Az értékelendő személy az előzetes értékelési javaslat ismeretében önértékelést készíthet, amelyre az értékelő beszélgetés során ki kell térni. Ha az értékelendő személy a teljesítményértékelésével kapcsolatban észrevételt tesz, az észrevételeit a teljesítményértékelésnek tartalmaznia kell.
(6) Az értékelő megbeszélésen részt vesz
a) az értékelő vezető,
b) az értékelendő személy,
c) az értékelő vezető által felkért közreműködő, valamint
d) ha a c) pontban foglaltak alapján közreműködőként nem kérték fel, akkor az értékelendő személy kérésére annak a munkaközösségnek a vezetője, amelyben az értékelendő személy részt vesz.
(7) A közreműködő javaslatot tehet egy vagy több értékelési szempont vagy a teljes értékelés pontszámára az értékelő vezető számára, aki a javaslatot mérlegeli.
(8) Az értékelő vezető a teljesítményértékelés keretében kikérheti az értékelendő személy tekintetében a szülők, tanulók véleményét is, és a teljesítményértékelés során – a személyre szabott éves teljesítménycélok és értékelési szempontok meghatározásának, teljesülésük nyomon követésének és mérésének részletes módszertanában és szakmai szabályaiban meghatározottak szerint – a szülői, tanulói véleményeket is figyelembe veszi.
(9) Az értékelő vezető a teljesítményértékelés lefolytatását követően, az önértékelést is mérlegelve, megállapítja az értékelendő személy teljesítményszintjét, és erről őt tájékoztatja. Ennek érdekében
a) a vezetői megbízással rendelkező,
b) a pedagógus munkakörben foglalkoztatott, valamint
c) a pedagógus szakképesítéssel vagy szakképzettséggel rendelkező nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott
értékelendő személyek teljesítményét külön-külön kell összevetni egymással.
(10) A véglegesített pontszámot és a teljesítményszintet az értékelt személlyel való közlését követően rögzíteni kell a teljesítményértékelési elektronikus rendszerben. A véglegesített értékelést az értékelt személynek elektronikus dokumentumként, a teljesítményértékelési elektronikus rendszerben kell kézbesíteni.
6. § Nem lehet teljesítményértékelést lefolytatni, ha
a) az értékelhető időszak nem éri el a 90 napot, vagy
b) az értékelendő személy Gyakornok fokozatba van besorolva.
7. § A 4. § (6) bekezdés c) pontja szerinti teljesítményt nyújtó értékelt személy esetében az értékelő vezető rögzíti a teljesítményértékelési elektronikus rendszerben a fejlesztendő terület megnevezését, valamint az értékelt személlyel közösen meghatározott fejlesztési eszközt.
5. Záró rendelkezések
8. § Ez a rendelet 2024. június 1-jén lép hatályba.
9. § (1) A 4. § (1) bekezdése alapján az értékelő vezető első alkalommal a 2024/2025. nevelési-tanítási év teljesítményértékelési időszakára vonatkozóan értékeli az értékelendő személyt.
(2) A személyre szabott éves teljesítménycélok és értékelési szempontok meghatározásának, teljesülésük nyomon követésének és mérésének részletes módszertanát és szakmai szabályait a köznevelésért felelős miniszter első alkalommal 2024. június 10-éig teszi közzé.
(3) E rendeletet más jogszabályban „TÉR rend.” rövidítéssel kell megjelölni.
(4)2 A 2024/2025. tanév, illetve a 2024. szeptember 1-jével kezdődő nevelési év tekintetében a 4. § (3a) bekezdését a nevelő-oktató munka során alkalmazott tartalomszabályozók ismeretéről szóló, miniszter által elrendelhető képzés teljesítési kötelezettségéről szóló 40/2024. (IX. 2.) BM rendelet szerinti képzésre is alkalmazni kell.
1. melléklet a 18/2024. (IV. 4.) BM rendelethez
A |
B |
C |
|
---|---|---|---|
1 |
Szempont sorszáma |
Szempont megnevezése |
Adható pontszám |
2 |
1 |
Pedagógiai munka minősége, eredményessége |
28 |
3 |
2 |
Feladatvállalás mennyiségi mutatói |
12 |
4 |
3 |
Munkavégzés megbízhatósága, határidők betartása |
8 |
5 |
4 |
Kommunikáció, együttműködés |
6 |
6 |
5 |
Tehetséggondozás, felzárkóztatás |
8 |
7 |
6 |
Motiváció, elkötelezettség, etikus magatartás |
6 |
8 |
7 |
Egyedi intézményi értékelési szempont |
8 |
9 |
8 |
Három, személyre szabott teljesítménycél |
24 |
10 |
Összesen |
100 |
2. melléklet a 18/2024. (IV. 4.) BM rendelethez
A |
B |
C |
|
---|---|---|---|
1 |
Szempont sorszáma |
Szempont megnevezése |
Adható pontszám |
2 |
1 |
Pedagógiai munka támogatásának minősége, eredményessége |
20 |
3 |
2 |
Feladatvállalás mennyiségi mutatói |
12 |
4 |
3 |
Munkavégzés megbízhatósága, határidők betartása |
10 |
5 |
4 |
Kommunikáció, együttműködés |
8 |
6 |
5 |
Szakmai felelősségvállalás, elkötelezettség |
10 |
7 |
6 |
Munkakörhöz kötődő támogató, etikus magatartás |
8 |
8 |
7 |
Egyedi intézményi értékelési szempont |
8 |
9 |
8 |
Három, személyre szabott teljesítménycél |
24 |
10 |
Összesen |
100 |
3. melléklet a 18/2024. (IV. 4.) BM rendelethez
A |
B |
C |
|
---|---|---|---|
1 |
Szempont sorszáma |
Szempont megnevezése |
Adható pontszám |
2 |
1 |
Intézményi feladatellátás eredményessége |
10 |
3 |
2 |
Erőforrásokkal való gazdálkodás |
10 |
4 |
3 |
Stratégiai szemlélet |
10 |
5 |
4 |
Vezetői kommunikáció és irányítás |
10 |
6 |
5 |
Külső kapcsolatok |
10 |
7 |
6 |
Motiváció, elkötelezettség, etikus magatartás |
5 |
8 |
7 |
Fenntartó által meghatározott, az adott intézmény sajátos helyzetét tükröző értékelési szempont |
5 |
9 |
8 |
Négy, személyre szabott teljesítménycél |
40 |
10 |
Összesen |
100 |
A 4. § (3a) bekezdését a 40/2024. (IX. 2.) BM rendelet 9. §-a iktatta be.
A 9. § (4) bekezdését a 40/2024. (IX. 2.) BM rendelet 10. §-a iktatta be.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás