• Tartalom

20/2024. (VI. 28.) ORFK utasítás

20/2024. (VI. 28.) ORFK utasítás

a Robotzsaru rendszer bűnügyi moduljának használatáról

2025.07.01.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában, valamint a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 6. § (1) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján a Robotzsaru NEO és NOVA.Irat együttes integrált ügyviteli, ügyfeldolgozói és elektronikus iratkezelő rendszer bűnügyi moduljának egységes és kötelező használata, a jogosultsági szintek meghatározása, a kapcsolódó felelősségi rendszer szabályozása, valamint a rendszerben végzett bűnügyi ügyfeldolgozással összefüggő adatkezelés adatvédelmi jogszabályoknak való megfeleltetése érdekében kiadom az alábbi utasítást:
I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Hatály

1. Az utasítás hatálya kiterjed

a) az Országos Rendőr-főkapitányságra (a továbbiakban: ORFK);

b)1 a Készenléti Rendőrségre, a Repülőtéri Rendőr Igazgatóságra, a Rendőrségi Oktatási és Kiképző Központra, a Nemzetközi Oktatási Központra, valamint a vármegyei (fővárosi) rendőr-főkapitányságokra;

c) a rendőrkapitányságokra és a határrendészeti kirendeltségekre.

2. Az utasítás tárgyi hatálya az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv (a továbbiakban: Rendőrség) használatában lévő Robotzsaru NEO és NOVA.Irat együttes integrált ügyviteli, ügyfeldolgozói és elektronikus iratkezelő rendszer (a továbbiakban: Robotzsaru rendszer) bűnügyi moduljára terjed ki.

2. Értelmező rendelkezések

3. Az utasítás alkalmazásában

a) bűnügyi modul: a Robotzsaru rendszer bűnügyi ügyfeldolgozást szolgáló, logikailag elkülönülő egysége;

b) Bűnügyi Mentor Fórum: a bűnügyi szakterület esetében a mentorok, a területi szakirányítók és a központi szakterületi irányítók számára létrehozott platform a Robotzsaru Portálon, ahol a Bűnügyi Mentor Fórumhoz jogosultsággal rendelkezők szakmai kérdéseket tehetnek fel, véleményt cserélhetnek, egymásnak támogatást nyújthatnak a Robotzsaru rendszert érintő bűnügyi szakmai kérdésekben.

II. Fejezet

RÉSZLETES RENDELKEZÉSEK

3. A bűnügyi alkalmazástámogatási kapcsolatrendszer

4. A Robotzsaru rendszer alkalmazás-támogatásáról, fejlesztéséről és a használatához szükséges képzésről szóló 13/2023. (V. 31.) ORFK utasításban (a továbbiakban: 13/2023. ORFK utasítás) meghatározottakon túl a központi szakterületi irányítók feladatai:

a) a jogszabályi változások Robotzsaru rendszeren történő átvezetésének – szükség esetén soron kívüli – kezdeményezése a területi szakirányítók jelzéseire is figyelemmel;

b) a központi tananyagok összeállítása és országos képzés keretében történő átadása;

c) a Robotzsaru Portálon elhelyezett online felhasználói kézikönyvek (a továbbiakban: felhasználói kézikönyv) folyamatos aktualizálása;

d) a Bűnügyi Mentor Fórum működtetése;

e) a közvetlen kapcsolattartás a Robotzsaru rendszer fejlesztőivel.

5. A 13/2023. ORFK utasításban meghatározottakon túl a területi szakirányító feladatai:

a) az országos mentorképzéseken való részvétel;

b) a Robotzsaru rendszert érintő fejlesztések, frissítések, felhasználói kézikönyv és Bűnügyi Mentor Fórum folyamatos nyomon követése;

c) a Robotzsaru rendszer használatával összefüggő javaslatok vizsgálata, a szakmailag indokolt javaslatok közvetítése a központi szakterületi irányító felé.

6. A 13/2023. ORFK utasításban meghatározottakon túl a mentor feladatai:

a) a központi szakterületi irányítótól, illetve a területi szakirányítótól érkező levelekben foglalt információ azonnali továbbítása az általa mentorált felhasználók részére;

b) az országos mentorképzéseken való részvétel, az ott elsajátítottak továbbadása az általa mentorált felhasználók részére (az új ismeretanyag mennyiségére és bonyolultságára tekintettel a központi szakterületi irányító vagy a területi szakirányító által szervezett képzés keretei között, oktatás formájában is);

c) a Robotzsaru rendszert érintő fejlesztések, a frissítések, a felhasználói kézikönyv és a Bűnügyi Mentor Fórum folyamatos nyomon követése;

d) az általa mentorált felhasználók Robotzsaru rendszer használatával összefüggő javaslatainak vizsgálata, a szakmailag indokolt javaslatok közvetítése a területi szakirányítók felé.

4. Bűnügyi ügyvitel és ügyfeldolgozás, bűnjelnyilvántartás

7. A Robotzsaru rendszer bűnügyi alkalmazása során a büntetőeljárás felderítési és vizsgálati szakasza, valamint a sorozat bűncselekmények kutatása szempontjából bűnügyi releváns adatnak minősül minden olyan kötelezően rögzítendő adat, amely visszakereshető, és amelyre kimutatás kérhető, így különösen:

a) az ügy alapjául szolgáló esemény történeti és törvényi tényállása;

b) az ügyben szereplő személyek és személyazonosító adataik;

c) az ügyben szereplő személyek bűncselekményhez való kapcsolatának jellege;

d) a gyanúsítottként kihallgatott személy személyleírása, fényképei, fénykép-azonosítója, ujj- és tenyérlenyomat-

azonosítója és a DNS-mintavétel azonosítója;

e) az üggyel kapcsolatos tárgyak adatai, egyedi azonosítóik;

f) a Magyarországon elkövetett, helyszínhez köthető bűncselekmények földrajzi koordinátái (GEO-kódja);

g) az elkövetési érték, az okozott kár;

h) a bűncselekmény elkövetésének eszköze, módszere;

i) az elkövetés helyszínén rögzített fényképek, kép- és hangfelvételek;

j) az ügyben kezelt bűnjelek adatai;

k) a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény 205. § (1) bekezdése szerinti elektronikus adat;

l) a megtérült kár, a biztosított bűnügyi vagyon összege;

m) a zár alá vett, lefoglalt dolgok adatai.

8. A bűnügyi szignálás, iktatás után – legkésőbb az ügyirat átvételét követő 3 munkanapon belül – az ügy előadója ellenőrzi az iratokban szereplő bűnügyi releváns adatok adatbázisban rögzítésének megtörténtét és azok helyességét, majd a büntetőeljárás során azokat folyamatosan aktualizálja, a hiányzó adatokat pótolja, a tévesen bevitt adatokat javítja, kiemelt figyelmet fordítva az események rögzítésére, valamint kiküszöböli az esemény-, személy- és tárgyadatok többszörös bevitelét. Ennek végrehajtását vezetői ellenőrzés keretében az ügy előadójának vezetője, illetve szolgálati elöljárója köteles ellenőrizni.

9. Az ügyek lezárását megelőző vezetői ellenőrzésért felelős vezető az ügyet ismételten ellenőrzi, amit az „Összefoglaló jelentés az ügy adatairól” elnevezésű irat elkészítésével, ezáltal dokumentáltan, munkafolyamatba épített módon hajt végre. Amennyiben az ellenőrzés hibát tár fel, az ügyet – javítás céljából – visszaadja az ügy előadójának.

10. Bűnügy csak akkor zárható le és adható át kivezetésre, ha

a) elkészültek és hibátlanok az egységes nyomozó hatósági és ügyészségi bűnügyi statisztikai adatlapok és kísérőlapok;

b) a 9. pontban meghatározott ellenőrzési folyamat nem tárt fel hibát;

c) elkészült az „Összefoglaló jelentés az ügy adatairól” elnevezésű irat;

d) a bűnügyi nyilvántartási rendszer egyes nyilvántartásai részére történő adatközlés szabályairól szóló 20/2009. (VI. 19.) IRM rendelet által előírt adatközlés megtörtént.

11. A bűnjel Robotzsaru rendszerben történő rögzítését a lefoglalás és a büntetőeljárás során lefoglalt dolgok kezelésének, nyilvántartásának, előzetes értékesítésének és megsemmisítésének szabályairól, valamint az elkobzás végrehajtásáról szóló 11/2003. (V. 8.) IM–BM–PM együttes rendelet 10/B. §-a által a bűnjelek Központi Bűnjelkezelő Rendszerbe történő rögzítésére előírt szabályok szerint kell végrehajtani.

5. A Robotzsaru rendszerben feldolgozott egyes ügyek jogosultsági szintjéhez kapcsolódó jogosultságok

12. A Robotzsaru rendszer használata során az ügyhöz jogosultsági szinteket az ügy előadójának vezetői határozhatnak meg.

13. A hozzáférési jogosultságok:

a) a priorálás;

b) a betekintés;

c) az iratrögzítés, valamint

d) a jogadás.

14. A priorálási jogosultsággal rendelkező felhasználó jogosult az ügy adataira keresni, és azokat megtekinteni.

15. A betekintési jogosultsággal rendelkező felhasználó megtekintheti az egyes iratokat, kinyomtathatja azokat, illetve megvizsgálhatja az ügyben szereplő eseményeket, tényállásokat, az ügyben szereplő személyek adatait.

16. Az iratrögzítési jogosultsággal rendelkező felhasználó az ügyhöz új iratokat készíthet, így különösen kihallgathat, jegyzőkönyveket vehet fel.

17. A jogadási jogosultsággal rendelkező felhasználó megváltoztathatja az ügy jogosultsági szintjét, illetve az ügyben a mások számára adott jogosultságokat.

18. A jogadási jogosultsággal rendelkező felhasználó egy adott ügyhöz a 21. pontban meghatározott jogosultsági szintek közül választhatja ki a megfelelő jogosultsági szintet. Az adott jogosultsági szintet az ahhoz tartozó, megfelelő betű- vagy számjelzés megadásával lehet meghatározni.

19. Ha az ügy előadójának vezetője a jogosultsági szintet betűjelzés alkalmazásával határozza meg, akkor az ügy a lezárását követően zárt marad, az ügyhöz hozzáférni jogosult felhasználók köre és jogosultsága az ügy lezárását követően az ügy folyamatában lévő állapothoz képest nem bővíthető, az ügyhöz hozzáférő felhasználó csak priorálási jogosultsággal rendelkezik.

20. Ha az ügy előadójának vezetője a jogosultsági szintet számjelzés alkalmazásával határozza meg, akkor az ügy a lezárását követően nyílttá válik, az ügyhöz hozzáférési lehetőséggel rendelkező felhasználók köre és jogosultsága az ügy lezárását követően is bővíthető, az ügyet a lezárást követően az ügyhöz hozzáférni jogosult minden felhasználó priorálhatja, továbbá betekinthet az adott ügy adataiba.

21. Az ügyhöz az alábbi jogosultsági szintek határozhatók meg:

a) „0” vagy „a” jogosultsági szint, amely esetén az ügy előadójának és az ügyhöz hozzáférő minden felhasználónak priorálási, betekintési, iratrögzítési joga van,

b) „1” vagy „b” jogosultsági szint, amely esetén

ba) az ügy előadójának, közvetlen munkatársainak, közvetlen beosztottainak és az ő beosztottainak priorálási, betekintési, iratrögzítési joga van,

bb) az ügyhöz hozzáférő további felhasználóknak csak priorálási joguk van;

c) „2” vagy „c” jogosultsági szint, amely esetén

ca) az ügy előadójának és közvetlen munkatársainak priorálási, betekintési, iratrögzítési joga van,

cb) az ügy előadója közvetlen beosztottainak és azok beosztottainak csak priorálási és betekintési joguk van,

cc) az ügyhöz hozzáférő további felhasználók csak priorálási joggal rendelkeznek;

d) „3” vagy „d” jogosultsági szint, amely esetén

da) az ügy előadójának és közvetlen munkatársainak priorálási, betekintési, iratrögzítési joga van,

db) az ügy előadója közvetlen beosztottainak és azok beosztottainak, illetve az ügyhöz hozzáférő további felhasználóknak csak priorálási joguk van;

e) „4” vagy „e” (alapértelmezett) jogosultsági szint, amely esetén

ea) az ügy előadójának priorálási, betekintési, iratrögzítési joga van,

eb) az ügy előadója közvetlen munkatársainak priorálási és betekintési joga van,

ec) az ügy előadója közvetlen beosztottainak és azok beosztottainak, illetve az ügyhöz hozzáférő további felhasználóknak csak priorálási joguk van;

f) „5” vagy „f” jogosultsági szint, amely esetén

fa) az ügy előadójának priorálási, betekintési, iratrögzítési joga van,

fb) az ügy előadóján és felettesein kívül más felhasználónak még priorálási szinten sincs hozzáférése az ügyhöz;

g) „6” vagy „g” jogosultsági szint, amely esetén a Rendőrség tekintetében ugyanazok a jogok illetik meg a felhasználókat, amelyek az „5” vagy „f” jogosultsági szintnél.

22. Az ügy előadójának vezetői a 21. pontban meghatározott jogosultsági szintekhez kapcsolódóan jogadási jogosultsággal is rendelkeznek.

6. A NOVA-Kajtár Bűnügyi Kereső Rendszerhez kapcsolódó jogosultságok

23. A NOVA-Kajtár Bűnügyi Kereső Rendszerhez kapcsolódó jogosultságok:

a) a bűnügyi adatszolgáltatás menüponthoz kapcsolódó jogosultság, amelynek jogosultja a bűnügyi adatszolgáltatások menüpontban végezhet tevékenységet a Robotzsaru rendszerben biztosított jogosultsága alapján;

b) a tömeges lekérdező jogosultság, amelynek jogosultja tömeges, személyre, telefonszámra és rendszámra, valamint az intézkedés személyeire vonatkozó lekérdezést végezhet a Robotzsaru rendszerben biztosított jogosultsága alapján;

c) a VÉDA lekérdező jogosultság, amelynek jogosultja járműáthaladási adatokra vonatkozó lekérdezést végezhet a Robotzsaru rendszerben biztosított jogosultsága alapján;

d) a sorozat bűncselekményekhez kapcsolódó jogosultság, amelynek jogosultja a sorozat bűncselekménnyel érintett ügyek elemzését, adatkiegészítését végzi;

e) a koordináció karbantartó jogosultság, amelynek jogosultja a sorozat bűncselekmények országos koordinációval érintett ügyeiről összesítő jelentést készít, és azt hitelesíti a rendszerben;

f) a Kajtár adminisztrátor jogosultság, amely a sorozat bűncselekmények országos koordinációját végző személy számára biztosítható jogosultság, és amelynek jogosultja a „Sorozat bűncselekmények” menühöz való hozzáférési jogosultságok rögzítését, törlését végzi;

g) a VIR vármegye jogosultság, amelynek jogosultja a Vezetői Információs Rendszer adataiban a jogosult szervezeti egysége szerinti vármegyei adatokra lekérdezést végezhet;

h) a VIR országos jogosultság, amelynek jogosultja a Vezetői Információs Rendszer adataiban országos lekérdezést végezhet;

i) a VIR adminisztrátor jogosultság, amely az ORFK Bűnügyi Főigazgatóság állományából kijelölt munkatárs számára biztosítható jogosultság, és amelynek jogosultja a Vezetői Információs Rendszerhez való hozzáférési jogosultságok rögzítését, törlését végzi;

j) az áldozatsegítéssel kapcsolatos jogosultság, amelynek jogosultja az áldozatsegítéssel kapcsolatban a sértett statisztikai adataira vonatkozó lekérdezést végezhet;

k) az áldozatsegítéssel kapcsolatos adminisztrátor jogosultság, amely az ORFK Bűnügyi Főigazgatóság állományából kijelölt munkatárs számára biztosítható jogosultság, és amelynek jogosultja az Áldozatsegítés menüponthoz való hozzáférési jogosultságok rögzítését, törlését végzi;

l) a különleges bánásmóddal kapcsolatos jogosultság, amelynek jogosultja az áldozatsegítéssel összefüggésben, a különleges bánásmódot igénylő személyekre vonatkozó lekérdezést végezhet;

m) a különleges bánásmóddal kapcsolatos adminisztrátor jogosultság, amely az ORFK Bűnügyi Főigazgatóság állományából kijelölt munkatárs számára biztosítható jogosultság, és amelynek jogosultja a Különleges bánásmód menüponthoz való hozzáférési jogosultságok rögzítését, törlését végzi;

n) a rendkívüli halálesetekkel kapcsolatos jogosultság, amely a rendkívüli halállal kapcsolatos hatósági eljárásokban tevékenységet végző személy számára biztosítható jogosultság, és amelynek jogosultja a tevékenységgel kapcsolatos, statisztikai és szakirányítási célból készülő adatlapok kitöltését, hitelesítését, illetve az adatok lekérdezését végzi;

o) a rendkívüli halálesetekkel kapcsolatos szakirányító jogosultság, amely a rendkívüli halállal kapcsolatos hatósági eljárásokban szakirányítói tevékenységet végző személy számára biztosítható jogosultság, és amelynek jogosultja a hibásan kitöltött adatlapok hitelesítésének feloldását, szerkesztését, újbóli hitelesítését végzi;

p) a rendkívüli halálesetekkel kapcsolatos adminisztrátor jogosultság, amely az ORFK Bűnügyi Főigazgatóság állományából kijelölt munkatárs számára biztosítható jogosultság, amelynek jogosultja a Rendkívüli halállal kapcsolatos listák menüponthoz való hozzáférési jogosultságok rögzítését, törlését végzi;

q) a vagyonvisszaszerzéssel kapcsolatos jogosultság, amelynek jogosultja a vagyonvisszaszerzéssel kapcsolatos statisztikai adatokra vonatkozó lekérdezést végezhet;

r) a vagyonvisszaszerzéssel kapcsolatos adminisztrátor jogosultság, amely az ORFK Bűnügyi Főigazgatóság állományából kijelölt munkatárs számára biztosítható jogosultság, és amelynek jogosultja a Vagyonvisszaszerzés menüponthoz való hozzáférési jogosultságok rögzítését, törlését végzi.

24. A 23. pont a)–c) alpontjában meghatározott – bűnügyi szakterületen dolgozó ügyelőadó szerepkörhöz kapcsolódó – jogosultságok engedélyezése és beállítása a 13/2023. ORFK utasítás szerint történik.

25. A 23. pont d)–f) alpontjában meghatározott jogosultságok biztosítását és törlését a vármegyei bűnügyi rendőrfőkapitány-helyettes a bűnügyi országos rendőrfőkapitány-helyettesnek felterjesztett kérelemben kezdeményezheti. A kért jogosultságokat a bűnügyi országos rendőrfőkapitány-helyettes engedélyezi. Az engedélyezett jogosultság beállítását a 23. pont f) alpontban meghatározott, a sorozat bűncselekmények országos koordinációját végző személy végzi.

26. A 23. pont g), h), n), o) és q) alpontjában meghatározott szakirányító jogosultságokat a vármegyei bűnügyi rendőrfőkapitány-helyettes az ORFK Bűnügyi Főigazgatóság Bűnügyi Elemző-Értékelő Főosztály (a továbbiakban: BEÉFO) vezetőjének címzett kérelemben kezdeményezheti. A kért jogosultságokat a BEÉFO vezetője engedélyezi. Az engedélyezett jogosultság beállítását a BEÉFO állományából kijelölt munkatárs végzi.

27. A 23. pont j) és l) alpontjában meghatározott jogosultságokat a vármegyei bűnügyi rendőrfőkapitány-helyettes az ORFK Bűnügyi Főigazgatóság Bűnügyi Főosztály (a továbbiakban: BF) vezetőjének címzett kérelemben kezdeményezheti. A kért jogosultságokat a BF vezetője engedélyezi. Az engedélyezett jogosultság beállítását a BEÉFO állományából kijelölt munkatárs végzi.

28. A 23. pont i), k), m), p) és r) alpontjában meghatározott, az ORFK Bűnügyi Főigazgatóság állományából kijelölt munkatárs számára a feladatköréhez kapcsolódó adminisztrátor jogosultságot a közvetlen vezetője engedélyezi. Az engedélyezett jogosultság beállítását a BEÉFO állományából kijelölt munkatárs végzi.

29. A 23. pont d)–r) alpontjában meghatározott jogosultságok engedélyezését a http://netzsaru.hu/ujnetzsaru_normak.html linken elérhető NOVA-Kajtár Bűnügyi Kereső Rendszer jogosultság engedélyező lapon kell kezdeményezni.

III. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

30. Ez az utasítás a közzétételét követő 3. napon lép hatályba.

1

Az 1. pont b) pontja a 17/2025. (VI. 30.) ORFK utasítás 75. pontja szerint módosított szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére