• Tartalom

23/2024. (VII. 25.) KTM utasítás

23/2024. (VII. 25.) KTM utasítás

a közszolgálati továbbképzés egységes minőségirányítási szabályzatáról

2024.07.27.

A közszolgálati tisztviselők továbbképzéséről szóló 273/2012. (IX. 28.) Korm. rendelet 3. § (3) bekezdés g) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a Miniszterelnöki Kormányiroda Közigazgatási Államtitkárának mint a személyügyi központról és a Közszolgálati Személyügyi Szolgáltatási Keretrendszerről, valamint ezzel összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 716/2021. (XII. 20.) Korm. rendelet 3. § (2) bekezdése szerinti személyügyi központ vezetőjének egyetértésével, a fővárosi és vármegyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról szóló 568/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet 16. § (1) bekezdésében foglaltakra figyelemmel – a Nemzeti Közszolgálati Egyetem javaslatára – a következő utasítást adom ki:

1. § A közszolgálati továbbképzés egységes minőségirányítási szabályzatát (a továbbiakban: Szabályzat) az 1. melléklet tartalmazza. A Szabályzat a közszolgálati továbbképzés rendszerének minőségirányítási alapdokumentuma, amely rendszerbe foglalva, eljárásokra tagolva tartalmazza a továbbképzési rendszer minőségirányítási tevékenységeit.

2. § A minőségirányítási rendszer célja az egységes követelmények szerinti működés és a működés felügyeletére épülő folyamatos fejlesztés fenntartása. A közszolgálati továbbképzési rendszer minőségének biztosítását, folyamatos fejlesztését a Nemzeti Közszolgálati Egyetem látja el, amely egységesen működteti a közszolgálati továbbképzés minőségirányítási rendszerét.

3. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

4. §1

1. melléklet a 23/2024. (VII. 25.) KTM utasításhoz

A közszolgálati továbbképzés egységes minőségirányítási szabályzata

1. Általános rendelkezések

1.1. A Szabályzat hatálya a következő szervezeti és személyi körre terjed ki:

a) a közszolgálati továbbképzési rendszer célcsoportjai:

aa) a közszolgálati tisztviselők továbbképzéséről szóló 273/2012. (IX. 28.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 273/2012. (IX. 28.) Korm. rendelet] hatálya alá tartozó igazgatási szervek és tisztviselői;

ab) a fővárosi és vármegyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról szóló 568/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó igazgatási szervek (fővárosi, vármegyei kormányhivatalok) és tisztviselői;

ac) a kormányzati igazgatási szervek kormánytisztviselőinek kötelező képzéséről, továbbképzéséről, átképzéséről, valamint a közigazgatási vezetőképzéséről szóló 338/2019. (XII. 23.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó központi kormányzati igazgatási szervek és tisztviselői;

ad) a különleges jogállású szervek által közszolgálati jogviszonyban foglalkoztatottak képzéséről, továbbképzéséről, valamint egyes továbbképzési tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 499/2021. (VIII. 18.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó különleges jogállású szervek és közszolgálati jogviszonyban foglalkoztatott tisztviselői;

ae) egyéni vizsgázói kör;

af) minden természetes személy, akit valamely jogszabály a közszolgálati továbbképzési rendszerben elvégezhető képzés és/vagy vizsga teljesítésére kötelez;

b) a Közigazgatási és Továbbképzési Kollégium (a továbbiakban: KTK);

c) a közszolgálati továbbképzési rendszerben közreműködő oktatók, vizsgáztatók, szakértők;

d) a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (a továbbiakban: NKE). A közigazgatási továbbképzési rendszer működtetéséhez kapcsolódó feladatok ellátásáért felelős NKE szervezeti egységet az NKE szervezeti és működési rendje (a továbbiakban: NKE SZMR) rögzíti. Az egyes eljárásokban az NKE-re történő hivatkozás esetén az NKE által kijelölt továbbképzésért felelős szervezeti egység értendő.

1.2. A Szabályzat a továbbképzéssel kapcsolatos eljárásokat a PDCA (Tervezés-Végrehajtás-Ellenőrzés-Visszacsatolás) ciklus logikája szerinti sorrendben tartalmazza, amelyet részletesen a Szabályzat 1.3. pontja mutat be.

1.3. A Szabályzat a következő eljárásokra terjed ki:

a) Az ismeretmenedzsment (P) szabályozása:

aa) Továbbképzési programok fejlesztésének eljárása (3.1. eljárás),

ab) Továbbképzési programok minősítési eljárása (3.2. eljárás),

ac) Belső továbbképzési programok egyszerűsített nyilvántartásba vételi eljárása (3.3. eljárás).

b) A képzésmenedzsment (D) szabályozása:

ba) Az éves tervezés eljárása (4.1. eljárás),

bb) A képzésszervezés és megvalósítás eljárása (4.2. eljárás),

bc) Oktatók, vizsgáztatók és szakértők biztosításának eljárása (4.3. eljárás).

c) A monitoring (C) szabályozása:

ca) Az elégedettségmérés eljárása (5.1. eljárás),

cb) A minőségügyi audit eljárása (5.2. eljárás),

cc) Az éves értékelés eljárása (5.3. eljárás).

d) A változásmenedzsment (A) szabályozása:

da) A bejelentések, panaszok kezelésének eljárása (6.1. eljárás),

db) A továbbképzési programok továbbfejlesztése és hatályosítása (6.2. eljárás).

1.4. Az egyes eljárások részletes iránymutatásait, az eljárásokon belüli folyamatelemek végrehajtását, a végrehajtási határidőt és a végrehajtásért felelős személyeket, valamint az egyes folyamatlépésekhez kapcsolódó bizonylatok, informatikai eszközök alkalmazásának módját a központi oktatásinformatikai rendszerben és az NKE honlapján publikált módszertani útmutatók tartalmazzák.

1.5. Az egyes eljárások rendszerszinten egységes lebonyolítását az útmutatókon túlmenően bizonylatok támogatják. A Szabályzat 1. függelékében foglalt útmutatók és bizonylatok használata a közszolgálati továbbképzések esetében kötelező, a belső továbbképzések esetében ajánlásként szolgál, ezeken túlmenően a bizonylati szabadság elve szerint a továbbképzésben részt vevő szervek egyéb bizonylatokat is alkalmazhatnak.

1.6. Az eljárásoknak a KTK feladatkörébe tartozó részeinek megvalósítását a KTK ügyrendje szabályozza.

1.7. Az eljárások működése során keletkezett képzési dokumentációt a minőségügyi audit lefolytatásáig egyben kell tartani, utána a szervezet belső iratkezelési szabályzatában foglaltak szerint kell kezelni.

2. Értelmező rendelkezések

2.1. A Szabályzat alkalmazásában

1. audit: auditbizonyítékok kinyerésére és ezek objektív kiértékelésére irányuló, rendszeres vagy soron kívüli ellenőrző tevékenység. Módszeres, független és dokumentált folyamat annak meghatározására, hogy az auditkritériumok milyen mértékben teljesülnek; az előírt szabályozásnak megfelel-e a dokumentáció, a folyamat megvalósítása, a feltételrendszer;

2. auditbizonyíték: az auditkritériumokra vonatkozó, ellenőrizhető feljegyzések, ténymegállapítások vagy egyéb információ. Az auditbizonyítékok lehetnek dokumentumok, feljegyzések, adatbázisok, de szóbeli információk és a helyszíni bejárás során tapasztaltak is. Az auditbizonyítékok szerepe, hogy objektív módon igazolja a követelmények (kritériumok) teljesülését;

3. auditkritérium: előirányzatok, eljárások vagy követelmények összessége, azaz minden olyan előírás, szabvány, szabály, kézikönyv stb., amit viszonyítási alapként használunk (másképpen fogalmazva aminek a teljesülését vizsgálni akarjuk);

4. auditor: a minőségügyi vagy oktatásmódszertani auditot, illetve ellenőrzést helyszíni vagy online formában végző személy, aki rendelkezik mindazon képességekkel, készségekkel, szakmai feltételekkel, amelyek az ellenőrzés megfelelő lefolytatásához szükségesek;

5. bizonylat: a minőségügyi eljárásokhoz kapcsolódó, jogszabályban vagy a Szabályzatban meghatározott olyan írásos dokumentum, mely egy folyamat vagy tevékenység elvégzését segíti elő, vagy azt hitelt érdemlően igazolja. A bizonylatok készülhetnek kézi kitöltéssel vagy elektronikus úton;

6. egyszerűsített nyilvántartásba vételi eljárás: az egyszerűsített nyilvántartásba vételi eljárás keretében a közigazgatási szervek belső továbbképzési programjaikat nyújthatják be a közszolgálati továbbképzési rendszerbe az NKE által biztosított központi oktatásinformatikai alkalmazás felületén;

7. képzésszervező: az a szervezet, intézmény vagy személy, amely vagy aki gondoskodik a továbbképzés előkészítéséről, meghirdetéséről, az érintettek tájékoztatásáról, a továbbképzés személyi feltételeinek – a résztvevő és az oktató –, helyszínének és tárgyi eszközeinek rendelkezésre állásáról, a továbbképzés eredményeinek rögzítéséről, valamint a továbbképzés dokumentációjának kezeléséről a Szabályzatban és a jogszabályokban előírt módon;

8. képzési referens: a tisztviselő munkáltatójának képviselője (meghatalmazottja), aki a saját szervezetének adatait, valamint az ott dolgozó tisztviselők, illetve a képzési referens adatait kezeli, azokat adminisztrálja, továbbá a tisztviselő képzésre és vizsgára történő jelentkeztetését, lejelentkeztetését végzi;

9. központi oktatásinformatikai rendszer: a továbbképzésekkel összefüggő képzésmenedzsment feladatokhoz, valamint az e-learning képzési programok és vizsgák igénybevételéhez szükséges informatikai rendszer, a továbbképzési rendszer digitális tanítási-tanulási portálja, amelyet az NKE fejleszt és működtet;

10. minősített továbbképzési program: olyan minőségtanúsított továbbképzési program, melyen belül biztosított, hogy a programdokumentációban meghatározott, szakmai követelményeknek megfelelő tartalommal, feltételekkel és módon, valamint a képzéssel érintett célcsoport számára a programban megjelölt kompetenciák megszerezhetőek. Továbbképzési program minősítését közigazgatási szerv, illetve az NKE kezdeményezheti;

11. oktatásmódszertani auditor: olyan szakember, aki a különböző típusú továbbképzések és vizsgák során – az erre vonatkozó eljárásban foglaltaknak megfelelően – figyelemmel kíséri, értékeli, támogatja az oktatói vagy vizsgáztatói szerepkört betöltők oktatásmódszertani munkáját, szükség esetén oktatásmódszertani javaslatokat, elvárásokat ír elő a számukra az oktatói vagy vizsgáztatói tevékenység minőségének javítása céljából;

12. oktató vagy oktatói szerepkör: a továbbképzési program megvalósítása során a tudás átszármaztatásában, a képességek, kompetenciák fejlesztésében, értékelésében és a tanulás támogatásában közreműködő személy, mint például a tréner, tutor;

13. programtulajdonos: a továbbképzési program egyszerűsített nyilvántartásba vétellel vagy programminősítéssel történő továbbképzési programjegyzékre vételét kezdeményező közigazgatási szerv és az NKE;

14. szakértő: a továbbképzési program fejlesztése során közreműködő, az adott szakterületen igazoltan kiemelkedő tudással, kompetenciákkal és tapasztalattal rendelkező személy, mint pl. a programminősítési szakértő és a programfejlesztési szakértő;

15. tanítástámogató eszköz: nyomtatott vagy elektronikus formátumú, oktatói munkát, tevékenységet segítő eszköz (például: előadásvázlat, óravázlat, prezentáció, esettanulmány, jogesetmegoldás, tutori vagy tréneri kézikönyv, felhasználói kézikönyv, tréningtematika, forgatókönyv, hand-out, oktatói útmutató, önellenőrző teszt, vizsgafeladat stb.).

3. Az ismeretmenedzsment szabályozása

3.1. Eljárás: A továbbképzési program fejlesztése

3.1.1. Az eljárás célja, hogy tartalmi, oktatásmódszertani szempontból jó minőségű, a megrendelői és felhasználói igényeknek, valamint a hatályos jogszabályoknak megfelelő, korszerű módszertani eszközöket alkalmazó, a közszolgálatban elvárt kompetenciák és a tisztviselők egyéni fejlesztési tervét is támogató, kompetenciaalapú közszolgálati továbbképzési programok kerüljenek kifejlesztésre. A továbbképzési program programjegyzékre vételét a programtulajdonos kezdeményezi.

3.1.2. Az eljárás nem vonatkozik kötelező jelleggel a belső továbbképzési programokra, de iránymutatásul szolgálhat.

3.1.3. A közszolgálati továbbképzési program fejlesztésének eljárása a következő lépésekből áll:

a) Az NKE továbbképzési programok fejlesztéséért felelős szervezeti egysége a beérkező igények alapján előkészíti az új továbbképzési programok fejlesztésére vonatkozó tervet (a továbbiakban: éves fejlesztési terv), amelyet az NKE kijelölt szervezeti egységének vezetője hagy jóvá. Az éves fejlesztési terv a minősítésre benyújtandó továbbképzési programok listája, amely tartalmazza az egyes programok típusát, tervezett módszertanát, illetve az egyes képzésekhez fejlesztendő tanulást és/vagy tanítást támogató eszközök fajtáját.

Fejlesztési igényt támaszthat például: új jogszabályi előírás, közigazgatási szerv, a KTK, illetve az NKE továbbképzési programok fejlesztéséért, megvalósításáért és ellenőrzéséért felelős szervezeti egységei az elégedettségmérés, auditok és az éves értékelés során szerzett tapasztalatok alapján.

b) Az NKE kijelölt szervezeti egységének vezetője által jóváhagyott éves fejlesztési terv alapján az NKE elkészíti a továbbképzési program dokumentációját, amely tartalmazza a fejlesztési koncepciót, a program leírását, a programelemek (modulok) leírását, valamint a program témaköreinek kifejtését.

c) A programdokumentáció a központi oktatásinformatikai rendszerbe feltöltésre kerül.

d) A továbbképzési program dokumentációja alapján kerül sor a továbbképzési program minősítésére. A programminősítési eljárást a 2. számú eljárás részletezi.

e) A programminősítési eljárást lezáró döntést követően kerül sor a továbbképzési programhoz kapcsolódó tanulás- és/vagy tanítástámogató eszközök típusa szerinti tervezési dokumentumok elkészítésére.

f) A programmal összefüggő tanulás- és/vagy tanítástámogató eszköz(ök) kifejlesztésre kerül(nek).

g) Megtörténik a tanulás- és/vagy tanítástámogató eszköz(ök) szakértői ellenőrzése.

h) Az új továbbképzési program publikálásáról az NKE kijelölt szervezeti egységének vezetője dönt.

3.1.4. Bizonylatok, útmutatók

A

B

1.

BA-01-01

A továbbképzési program dokumentációja (részei: Koncepcióadatlap, Programadatlap, Modul-/Programelem-adatlap, Tematika-, Témaköradatlap)

3.2. Eljárás: A továbbképzési programok minősítése

3.2.1. Az eljárás célja, hogy a közszolgálati továbbképzési rendszerben előzetesen ellenőrzött, magas szakmai minőségű továbbképzési programok álljanak rendelkezésre a tisztviselők számára.

3.2.2. A minősítési eljárás keretében programjegyzékre kerülő továbbképzési programok dokumentációjának szakmai bírálatában az NKE által felkért programminősítési szakértő működik közre. Programminősítési szakértőnek csak a programminősítési szakértő szerepben névjegyzékre vett és a központi oktatásinformatikai rendszerben regisztrált szakértő kérhető fel. A programminősítés során a szakértő azt vizsgálja, hogy a továbbképzési program megfelel-e a vonatkozó jogszabályokban foglalt minőségkövetelményeknek.

3.2.3. A továbbképzési program minősítésének eljárása a következő lépésekből áll:

a) A programminősítést kezdeményező szervezet előkészíti a továbbképzési program dokumentációjának bizonylatát és megküldi az NKE programminősítési eljárás lefolytatásáért felelős szervezeti egysége részére.

b) Az NKE elvégzi a továbbképzési program dokumentációjának formai ellenőrzését.

ba) Amennyiben hiányosságot tár fel az ellenőrzés, az NKE a továbbképzési program dokumentációjának javítására hívja fel a kezdeményezőt. Ez a lépés a programdokumentáció megfelelő kidolgozásáig ismétlődik.

bb) Amennyiben a továbbképzési program dokumentációját az NKE formailag megfelelőnek találja, rögzíti a programdokumentációt a központi oktatásinformatikai rendszerben.

c) Az NKE kiválasztja a programminősítő szakértőt, és felkéri a továbbképzési program bírálatára.

ca) Amennyiben a programminősítési szakértő a program szakmai bírálata során módosítást javasol, az NKE a programdokumentáció – akár több alkalommal történő – javítására hívja fel a kezdeményezőt. Ez a lépés a programdokumentáció megfelelő kidolgozásáig ismétlődik.

cb) A programminősítési szakértő a „Szakértői bírálat minősítésre benyújtott továbbképzési programról” bizonylatban a programdokumentáció alapján, a megadott tanulmányi pontértékkel minősítésre javasolja a továbbképzési programot.

d) A minősítésre javasolt továbbképzési program dokumentációja a minősítési szakértő véleményével együtt felterjesztésre kerül a KTK részére.

e) A KTK szavazással dönt a program minősítéséről. A szavazás eredményéről az NKE tájékoztatja a kezdeményezőt.

f) A KTK jóváhagyását követően a továbbképzési program programjegyzékre kerül és nyilvántartási számot kap.

3.2.4. A minősített továbbképzési program programjegyzékből történő törléséről a KTK dönt. A KTK döntéséről a KTK Titkársága tájékoztatja a programtulajdonost. A programtulajdonos a döntéssel szemben panasszal élhet (ld. 10. számú eljárás).

3.2.5. Bizonylatok, útmutatók

A

B

1.

BA-02-01

Szakértői bírálat minősítésre benyújtott továbbképzési programról

2.

BA-02-02

Minősített továbbképzési programok jegyzéke

3.3. Eljárás: A belső továbbképzési programok egyszerűsített nyilvántartásba vétele

3.3.1. Az eljárás célja, hogy a közigazgatási szervek belső továbbképzési programjai a közszolgálati továbbképzési rendszer programjegyzékére kerüljenek.

3.3.2. A belső továbbképzési programok egyszerűsített nyilvántartásba vétele a központi oktatásinformatikai rendszer továbbképzési programok kezelését biztosító felületén, elektronikus úton történik.

3.3.3. Az egyszerűsített nyilvántartásba vételt a programtulajdonos szerv kezdeményezi. A programtulajdonos szerv felelős a belső továbbképzési program szakmai tartalmáért és az NKE felé történő benyújtást megelőzően a belső képzés meghatározott eljárásrend szerinti jóváhagyásáért.

3.3.4. Az egyszerűsített nyilvántartásba vételi eljárás a következő lépésekből áll:

a) A programtulajdonos szerv kitölti, jóváhagyja és benyújtja a továbbképzési program dokumentációját.

b) Az NKE elvégzi a benyújtott programdokumentáció formai ellenőrzését és koherenciavizsgálatát – benyújtó szerv szerint az NKE vizsgálat nélkül is programjegyzékbe veheti a benyújtott belső továbbképzési programot.

ba) Amennyiben az ellenőrzés hiányosságot vagy nem megfelelőséget tár fel, az NKE a programdokumentációt átdolgozásra visszaküldi a programtulajdonos szerv részére. Ez a lépés a programdokumentáció megfelelő kidolgozásáig ismétlődik.

bb) Amennyiben a továbbképzési program dokumentációja megfelelő, az NKE dönt a belső továbbképzési program jóváhagyásáról.

c) Az NKE jóváhagyását követően a belső továbbképzési program programjegyzékre kerül és nyilvántartási számot kap.

d) A döntésről az NKE tájékoztatja a programtulajdonos szervezetet.

3.3.5. Bizonylatok, útmutatók

A

B

1.

MU-03-01

Útmutató a belső továbbképzési programok kezelését támogató Programmenedzser-rendszer használatához

4. A képzésmenedzsment szabályozása

4.1. Eljárás: Az éves tervezés

4.1.1. Az eljárás célja, hogy a közszolgálati tisztviselők tárgyévre meghatározott tanulmányi kötelezettségének, egyéni fejlesztési igényeinek teljesítését biztosító éves egyéni képzési tervek, a közigazgatási szervek éves, intézményi továbbképzési tervei és az országos képzési terv a jogszabályokban megállapított határidőre elkészüljenek.

4.1.2. Az éves tervezés eljárása a következő lépésekből áll:

a) Az NKE felülvizsgálja és szükség esetén módosítja, illetve – tervkészítő szervcsoportonként (vonatkozó továbbképzési kormányrendeletenként) – elkészíti az éves tervezési útmutatókat, amelyeket a tervezés megkezdéséig közzétesz a központi oktatásinformatikai rendszer felületén, az NKE honlapján, valamint elektronikus úton megküldi a tervkészítő szervek részére.

b) A továbbképzés tervszerűen, egyéni továbbképzési tervek alapján történik. A munkáltatói jogkör gyakorlója tárgyévre határozza meg a továbbképzési kötelezettséget, azaz megállapítja, hogy a tisztviselőknek mely kompetenciák esetén szükséges fejlődnie, és ehhez milyen képzéseken kell részt venniük tárgyévben.

c) Az éves egyéni továbbképzési tervek elkészítése a közigazgatási szerv képzési referense által történik meg a központi oktatásinformatikai rendszerben.

d) Az egyéni továbbképzési terv év közben módosítható.

e) Az intézményi továbbképzési terv az adott intézményben elkészített egyéni továbbképzési tervekben szereplő képzési programokból tevődik össze. Az egyéni továbbképzési terv módosítása az intézményi terv módosítását eredményezi automatikusan.

f) A közigazgatási szervek éves intézményi továbbképzési tervüket – a vonatkozó kormányrendeletekben előírtak szerint – megküldik az NKE számára. Az NKE összesíti az intézményi képzési terveket.

g) Az intézményi továbbképzési tervek összesítésének eredményeit tartalmazza az országos továbbképzési terv.

4.1.3. A tisztviselőknek lehetőségük nyílik arra, hogy bekapcsolódjanak az éves egyéni továbbképzési tervük elkészítésébe azáltal, hogy a központi oktatásinformatikai rendszerben elérhető önértékelési/mérési folyamat eredménye alapján, vagy a munkáltató által kijelölt fejlesztési célhoz igazodóan a központi oktatásinformatikai rendszer felületén továbbképzési programot igényeljenek (igényalapú tervezés). A tisztviselő az önértékelési/mérési folyamatot (kompetenciamérést) év közben is bármikor elvégezheti a központi oktatásinformatikai rendszer felületén elérhető kompetenciamérési rendszerben, amely az elvégzett mérési eredmények alapján a tisztviselőnek személyre szabott képzési programokat ajánl.

4.1.4. Amennyiben a tisztviselő éves egyéni továbbképzési tervének elkészítése során nem kívánja igénybe venni az egyéni fejlesztési igényekre alapozott tervezés lehetőségét, a képzési referens a tisztviselő éves egyéni továbbképzési tervét a központi oktatásinformatikai rendszerben szereplő továbbképzési programok tisztviselőhöz rendelésével állíthatja össze (előíró típusú tervezés).

4.1.5. Bizonylatok, útmutatók

A

B

1.

MU-04-01

Útmutató(k) az éves továbbképzési terv elkészítéséhez munkáltatóknak
(tervkészítő szervtípusonként)

2.

MU-04-02

Útmutató az éves egyéni továbbképzési terv elkészítéséhez tisztviselőknek

3.

BA-04-01

Éves intézményi továbbképzési terv

4.2. Eljárás: A képzésszervezés és megvalósítás

4.2.1. Az eljárás célja, hogy a képzési programok a programminősítési eljárás során meghatározottak szerint, az abban szabályozott módon, és az ennek megfelelő módszertan alapján kerüljenek lebonyolításra.

4.2.2. Az eljárás minden olyan közszolgálati és belső továbbképzési programra vonatkozik, amelynek képzési eseményeit a központi oktatásinformatikai rendszerben szervezik; kivéve a 4.2.3.2. pontban foglaltakat, amelyek alkalmazása belső továbbképzési programok szervezése során nem kötelező.

4.2.3. A képzésszervezés és megvalósítás eljárása a következő lépésekből áll:

4.2.3.1. Képzés előkészítése:

a) A képzésszervező a munkáltatói igények, az egyéni és intézményi képzési tervek figyelembevételével összeállítja a képzések megvalósítását tartalmazó tervet, és ezek alapján meghatározza a képzési csoportok tervezett létszámát és a képzési időpontokat.

b) A képzésszervező a központi oktatásinformatikai rendszerben meghirdeti a képzési csoportok képzési időpontjait. A képzések meghirdetéséről a központi oktatásinformatikai rendszer automatikus üzenetet küld azon tisztviselők és a képzési referenseik számára, akinek a képzési program a tervükben szerepel.

c) A képzésszervező a képzési csoportok kialakítását követően gondoskodik a képzés módszertanához igazodóan a személyi és a tárgyi feltételek biztosításáról.

d) A közigazgatási szerv képzési referense a központi oktatásinformatikai rendszerben meghirdetett képzési eseményre (képzési időpontra) jelentkezteti a tisztviselőt, vagy maga a tisztviselő jelentkezik erre.

e) A képzésszervező feladata a képzéshez kapcsolódó adminisztrációs feladatok elvégzése, és a képzésen részt vevők megfelelő tájékoztatása is.

4.2.3.2. Képzés megvalósítása:

a) A képzésszervező a képzés megvalósítása során, jelenléti képzések esetében ellenőrzi a technikai eszközök rendelkezésre állását.

b) A képzésszervező a képzés kezdetén, illetve a képzés során tájékoztatást nyújt a képzéssel kapcsolatosan felmerülő kérdésekben mind írásban mind szóban.

c) A képzésszervező elvégzi a képzésszervezéshez kapcsoló szükséges adminisztrációs feladatokat (például jelenléti ívek kitöltetése, haladási napló ellenőrzése, elégedettségmérő kérdőív kitöltetése stb.).

4.2.3.3. Képzés zárása:

a) A jelenléti képzési eseményt tartalmazó képzés zárását követően a képzésszervező rögzíti az eredményeket a központi oktatásinformatikai rendszerben, és lezárja a képzési eseményt, majd archiválja a képzési dokumentumokat.

b) E-learning módszertanon alapuló képzések megvalósításakor a központi oktatásinformatikai rendszer az eredményeket automatikusan rögzíti, így ebben az esetben a képzésszervezőnek további feladata nincsen.

4.2.4. A közszolgálati továbbképzések esetében a képzésszervezés során a Szabályzatban feltüntetett bizonylatok használata kötelező, a belső képzések során egyéb saját bizonylatok használata is lehetséges.

4.2.5. Bizonylatok, útmutatók

A

B

1.

BA-05-01

Mappalista*

2.

BA-05-02

Ajtólista*

3.

BA-05-03

Jelenléti ív*

4.

BA-05-04

Haladási napló*

5.

BA-05-05

Képzési program*

6.

BA-05-06

Képzési program elvégzését igazoló dokumentum

7.

MU-05-01

Módszertani útmutató a képzésszervezéshez és megvalósításhoz

* Jelenléti képzések esetében használandó.

4.3. Eljárás: A közszolgálati továbbképzési rendszerben közreműködő oktatók, vizsgáztatók és szakértők biztosítása

4.3.1. Az eljárás célja, hogy a közszolgálati továbbképzési rendszerben közreműködő oktatók, vizsgáztatók és szakértők megfelelő felkészültséggel, szakmai tudással és gyakorlattal, valamint a továbbképzési rendszer működéséhez elegendő számban rendelkezésre álljanak.

4.3.2. A közszolgálati továbbképzési rendszerben kizárólag az NKE által vezetett szakértői névjegyzéken szereplő oktatók, vizsgáztatók és programminősítési szakértők működhetnek közre. A szakértői névjegyzéket az NKE kezeli és vezeti. A névjegyzékre vételre a továbbképzési oktató, valamint az OKV tagsággal kapcsolatos jogosultságok (vizsgabizottsági elnök/tag; szakvizsga oktató) esetén a pályázat alapján történő kiválasztási eljárás során, a KTK döntésének megfelelően kerül sor, kivéve, ha jogszabály másként rendelkezik (vizsgabizottsági elnök/tag, valamint szakvizsga oktató esetén a KTK elnöke pályáztatás nélkül is felkérhet oktatókat/vizsgáztatókat). Egyéb oktatói, vizsgáztatással összefüggő, valamint szakértői szerepkörök vonatkozásában a KTK jóváhagyása szükséges

4.3.3. A hatályosítás és fejlesztés során szakmai szakértői minőségben közreműködők felkéréséről az NKE saját hatáskörben dönthet.

4.3.4. Amennyiben az érintett továbbképzési program vonatkozásában a névjegyzéken nem áll rendelkezésre megfelelő kompetenciával rendelkező oktató, vizsgáztató vagy szakértő, akkor pályázat kiírására, vagy, amennyiben a pályáztatást jogszabály nem írja elő az adott szerepkör vonatkozásában, úgy az előírt feltételeknek megfelelő, szakmailag kompetens személyek névjegyzékre való felterjesztésére kerül sor.

4.3.5. Amennyiben a szerepjogosultság elnyeréséhez pályáztatási eljárás szükséges, úgy az a következő lépésekből áll:

a) A pályázatok előkészítését és lebonyolítását az NKE végzi.

b) A kiírt pályázati felhívást az NKE a honlapján és a központi oktatásinformatikai rendszer felületén teszi közzé.

c) A szerepjogosultságra pályázó személyek a pályázatot a központi oktatásinformatikai rendszeren keresztül nyújthatják be.

d) A pályázatok beérkezését követően az NKE elvégzi a pályázatok formai és tartalmi elbírálását.

da) Amennyiben a formai elbírálás hiányosságot tár fel, az NKE a pályázatot hiánypótlásra visszaküldi a pályázó részére. Ez a lépés a pályázati dokumentáció megfelelő formai kidolgozásáig, de legfeljebb négy alkalommal ismétlődik.

db) Amennyiben a tartalmi elbírálás hiányosságot tár fel, az NKE a pályázatot hiánypótlásra visszaküldi a pályázó részére. Ez a lépés a pályázati dokumentáció tartalmilag megfelelő kidolgozásáig, de legfeljebb két alkalommal ismétlődik.

e) Amennyiben a pályázat formailag és tartalmilag megfelelő, a pályázó névjegyzékre vételéről a KTK dönt.

f) A pályázat elutasításra kerül, ha a pályázó nem tesz eleget a hiánypótlásnak, vagy a pályázata tartalmilag a hiánypótlást követően sem megfelelő.

4.3.6. A névjegyzékre felvételt nyert oktató, vizsgáztató, programminősítési szakértő módszertani felkészítőn köteles részt venni, ez a szerepjogosultság megszerzésének feltétele. A névjegyzékre felvételt nyert személyek az érintett szerepjogosultságuknak megfelelő licencet kapnak a központi oktatásinformatikai rendszerben.

4.3.7. Amennyiben az oktató, vizsgáztató, programminősítési szakértő nem teljesíti a kiválasztási eljárás szerinti követelményeket, vagy amennyiben azt a szakértő maga kéri, a szerepjogosultság megszüntetésére kerülhet sor. A jogosultság megszüntetéséről a KTK dönt. A döntéssel szemben az érintett személy jogorvoslati kérelemmel élhet, amelyet az NKE-hez nyújthat be.

4.3.8. Az oktató, vizsgáztató, programminősítési szakértő elhalálozása esetén a névjegyzékből történő törléshez nem szükséges a KTK döntése.

4.3.9. Amennyiben a szerepjogosultság megszüntetésre kerül, a KTK döntését követően az érintett személy törlésre kerül az adott szerepjogosultsághoz kapcsolt névjegyzékről. A törlést a központi oktatásinformatikai rendszerben az NKE végzi el.

4.3.10. A névjegyzéket az NKE rendszeres időközönként, de legalább kétévente felülvizsgálja. A felülvizsgálat során az NKE a névjegyzéken szereplő, szerepjogosultsággal rendelkezőket nyilatkoztatja arról, hogy fenn kívánják-e tartani szerepjogosultságukat a központi oktatásinformatikai rendszerben rögzített adataik egyidejű frissítése mellett, vagy kérelmezik a nyilvántartásból való törlésüket.

4.3.11. Amennyiben a felülvizsgálat során vagy felkérés esetén egymást követő három alkalommal az érintett nem elérhető az általa korábban megadott elérhetőség(ek)en, az NKE az érintett személy névjegyzékből történő törlésére vonatkozó javaslatot terjeszt a KTK elé, majd a KTK jóváhagyó döntését követően elvégzi a licenc törlését a központi oktatásinformatikai rendszer felületén.

4.3.12. Az eljáráshoz bizonylat nem tartozik.

5. A monitoring szabályozása

5.1. Eljárás: Az elégedettségmérés

5.1.1. Az eljárás célja, hogy a közszolgálati továbbképzésben rendelkezésre álljanak a rendszerben közreműködő és érintett szereplők elégedettségére vonatkozó adatok, amelyek a továbbképzési rendszer többi eljárásába visszacsatolásra kerülhetnek a folyamatos fejlesztés érdekében.

5.1.2. Az elégedettségmérés eljárása a központi oktatásinformatikai rendszerben elektronikusan támogatott.

5.1.3. Az elégedettségmérés eljárása a következő lépésekből áll:

a) Az NKE mérési tervet készít, amely rögzíti az adott évben elvégzendő méréseket és az ezekhez szükséges eszközparkot. A mérési tervet az NKE kijelölt szervezeti egységének vezetője hagyja jóvá, aki kiemelt mérési területet is meghatározhat.

b) A mérési terv és eszközpark főszabály szerint tartalmazza a kérdéseket célcsoport szerinti bontásban, a mérési időszakokat, a méréssel érintett célcsoportokat, a mérési metódus főbb határidőit, valamint egyéb adatokat, információkat szükség szerint.

c) A képzést követően a képzésen részt vett felhasználó a központi oktatásinformatikai rendszerből automatikusan generált elektronikus értesítést kap az elégedettségmérési kérdőív kitöltésének lehetőségéről.

d) Az elégedettségmérési kérdőív a központi oktatásinformatikai rendszeren keresztül elektronikusan kitölthető és beküldhető.

e) A mérési terv alapján a kérdőíves elégedettségmérésen túlmenően egyéb mérések (például fókuszcsoportos elégedettségmérés, oktatói felmérés stb.) is lefolytatásra kerülhetnek.

f) A kérdőíves és egyéb felmérések eredményei összesítésre kerülnek. A mérési eredmények feldolgozása során

fa) az elégedettségmérési kérdőívek és egyéb mérések számszerű eredményei összefoglalásra kerülnek az éves értékelésben,

fb) az elégedettségmérési kérdőívek és egyéb mérések szöveges eredményei visszacsatolásra kerülnek a programok hatályosításába, valamint a programfejlesztésbe,

fc) a kérdőívekkel és egyéb mérésekkel kapcsolatos tapasztalatok visszahatnak a kérdőív fejlesztésre, illetve a mérési eszközpark kialakítására.

5.1.4. Az NKE kijelölt szervezeti egységének vezetője eseti jelleggel a mérési tervtől eltérő mérést is elrendelhet.

5.1.5. Bizonylatok, útmutatók

A

B

1.

BA-07-01

Mérési terv és eszközpark

2.

MU-07-01

Módszertani útmutató az elégedettségmérések lebonyolíttatásához

5.2. Eljárás: A minőségügyi audit

5.2.1. Az eljárás célja, hogy az NKE meggyőződjön a jogszabályokban és jelen rendelkezésben előírt követelmények teljesüléséről, és szükség esetén intézkedjen azok érvényesítése érdekében.

5.2.2. A minőségügyi audit eljárás a következő lépésekből áll:

a) Az NKE évente audittervet készít, amely rögzíti az adott évben elvégzendő minőségügyi auditok számát, az audittal érintettek körét, valamint az auditálandó területeket. E tervet az NKE kijelölt szervezeti egységének vezetője hagyja jóvá.

b) A tervben szereplő minőségügyi audit elvégzésére az NKE kijelölt szervezeti egységének vezetője auditori megbízólevelet bocsát ki az NKE minőségügyi auditora(i) részére.

c) Az audit lehet helyszíni vagy online csatornán lefolytatott eljárás.

d) Minden audit végén jegyzőkönyv készül, amelyben a nem megfelelőségek kezelésére az auditor szükség szerint helyesbítő, javító vagy megelőző intézkedéseket javasol.

e) A minőségügyi audit eredményei az auditált szervvel vagy személlyel egyeztetésre kerülnek.

f) Amennyiben a minőségügyi audit hiányosságot tárt fel, az auditált terület utóellenőrzésére kerülhet sor.

5.2.3. A minőségügyi auditok eredményei az éves értékelésben összefoglalásra kerülnek.

5.2.4. Az NKE kijelölt szervezeti egységének vezetője soron kívüli auditot (például oktatói vizsgálat) is elrendelhet. Az oktatói audit során a minőségügyi auditor munkáját oktatásmódszertani auditor segíti. Az oktatói audit keretében oktatói önértékelésre is sor kerülhet.

5.2.5. Az NKE SZMR szerinti szervezeti egység vezetője vagy a KTK soron kívüli minőségügyi audit elrendeléséről dönthet panasz, nem megfelelőség, elégedettségmérési adat, vagy a a központi oktatásinformatikai rendszer nem megfelelő kezelése miatt.

5.2.6. A Szabályzat felülvizsgálatát az NKE kijelölt szervezeti egységének vezetője szükség szerint rendeli el. A Szabályzatban nevesített és a Szabályzat 1. függelékében rögzített bizonylatok és útmutatók kezelése és felülvizsgálata folyamatos.

5.2.7. Bizonylatok, útmutatók

A

B

1.

BA-08-01

Éves minőségügyi auditterv

2.

BA-08-02

Soron kívüli auditok tervdokumentuma

3.

BA-08-03

Minőségügyi audit jegyzőkönyv

4.

BA-08-04

Oktatói tevékenység vizsgálatához kapcsolódó önértékelési kérdőív

5.3. Eljárás: Az éves értékelés

5.3.1. Az eljárás célja, hogy az NKE tényekre alapozottan áttekintse a közszolgálati továbbképzési rendszer tárgyévi működését annak érdekében, hogy beazonosítsa a rendszer erősségeit, gyengeségeit, valamint fejlesztendő területeit.

5.3.2. Az éves értékelés eljárása a következő lépésekből áll:

a) A vonatkozó jogszabályokban rögzített határidőkre figyelemmel elkészül az éves értékelés elkészítésének ütemterve, melyet az NKE kijelölt szervezeti egységének vezetője hagy jóvá.

b) Az éves értékelés elkészítésének útmutatója tartalmazza azoknak az adatoknak a körét, amelyeket a szervezeti egységeknek a továbbképzési rendszer működésével kapcsolatban összesítenie kell. Az NKE elkészíti az értékelési jelentést, amely minden évben egységes szerkezetben készül.

c) Az éves értékelési jelentés az NKE kijelölt szervezeti egysége vezetőjének jóváhagyását követően – a vonatkozó jogszabályi előírásokkal összhangban – véleményezésre megküldésre kerül a KTK részére, majd ezt követően jóváhagyásra a személyügyi központ vezetője és a KTM részére.

5.3.3. Az éves jelentésben foglaltak információt nyújtanak a továbbképzési rendszer egyes eljárásainak tervezéséhez, továbbfejlesztéséhez.

5.3.4. Bizonylatok, útmutatók

A

B

1.

BA-09-01

Éves értékelés ütemterve

2.

MU-09-01

Éves értékelés módszertani útmutatója

6. A változásmenedzsment szabályozása

6.1. Eljárás: A bejelentések, panaszok kezelése

6.1.1. Az eljárás célja, hogy a közszolgálati továbbképzési programokkal kapcsolatos résztvevői és szervezeti érdeksérelem kezelése, valamint a nem megfelelőségek javítása egységesen, szabályozott keretek között történjen.

6.1.2. A bejelentési és panaszkezelési eljárás a központi oktatásinformatikai rendszerben elektronikusan támogatott.

6.1.3. A panaszkezelés eljárása a következő lépésekből áll:

a) A központi oktatásinformatikai rendszerben regisztrált felhasználó a rendszer felületén elektronikusan benyújthatja az NKE-hez a továbbképzési rendszerrel kapcsolatos észrevételét, panaszát (a továbbiakban együtt: bejelentés).

b) A beérkező bejelentéseket az NKE jogosultsággal rendelkező szervezeti egysége minősíti (nyugtázandó észrevételnek, érdemi ügyintézést igénylő észrevételnek vagy panasznak besorolja), és intézi, vagy továbbítja a panasszal vagy észrevétellel érintett terület részére, a következők szerint:

ba) A nyugtázandó észrevétel érdemi kivizsgálást nem igényel, a bejelentő felé nyugtázó tájékoztatás kerül kiküldésre.

bb) Az érdemi ügyintézést igénylő, de érdeksérelemmel nem járó észrevétel (például kérdés, informálódás, tájékoztatáskérés, kisebb informatikai hiba bejelentése), melyet az NKE az érintett eljárásrendek alapján saját hatáskörben kezel.

bc) Az érdeksérelmet vélelmező panaszról az NKE minőségbiztosításért felelős szervezeti egysége jegyzőkönyvet készít, és további lépéseket foganatosíthat az érdeksérelem feloldása céljából, szükség szerint soron kívüli audit lefolytatását is kezdeményezi, vagy felterjeszti a panaszt a KTK részére.

c) A panaszkezeléshez kapcsolódó audit lefolytatását kezdeményező javaslat felterjesztésre kerül az NKE kijelölt szervezeti egységének vezetője részére, aki az audit jóváhagyása esetén az auditorok számára megbízólevelet bocsát ki (ld. 8. számú eljárás).

d) Az audit során a panasz okai és körülményei feltárásra kerülnek, a feltárt nem megfelelőség kezelésére helyesbítő vagy javító, illetve szükség szerint megelőző intézkedés kezdeményezésére kerül sor.

e) A panasz kivizsgálásáról és annak eredményéről – az elutasításról vagy a megtett javító, helyesbítő intézkedésekről – az NKE a központi oktatásinformatikai rendszeren keresztül tájékoztatja a bejelentőt.

a) 14. §-a a továbbképzési program minősítésével kapcsolatban benyújtott kérelmezői panasz kezelését a személyügyi központ vezetője,

b) 15. §-a a belső továbbképzések egyszerűsített nyilvántartásba vételét elutasító NKE döntéssel szemben benyújtott kérelmezői panasz kezelését a KTK

hatáskörébe utalja.

6.1.5. A tárgyévben érkezett panaszok kivizsgálásának eredményei részét képezik a éves értékelés eljárásának.

6.1.6. Bizonylatok, módszertani útmutatók

A

B

1.

BA-10-01

Jelentés panasz kivizsgálásáról

6.2. Eljárás: A továbbképzési programok továbbfejlesztése és hatályosítása

6.2.1. Az eljárás célja, hogy a közszolgálati továbbképzési programok, valamint azok tanulás- és/vagy tanítástámogató eszközei megfeleljenek a korszerű szakmai ismereteknek, módszereknek és a hatályos jogszabályoknak.

6.2.2. A minősített továbbképzési programok az NKE részéről évente felülvizsgálatra kerülnek a jogszabályi előírások, a közigazgatási szervek speciális igényei, az aktuális programfejlesztések, illetve hatályosítások figyelembevételével.

a) Amennyiben a program már nem felel meg a hatályos jogszabályoknak, az NKE továbbképzési programok hatályosításáért felelős szervezeti egysége kezdeményezi a program hatályosítását.

b) Amennyiben a program tartalma vagy technológiája elavult, az NKE továbbképzési programok hatályosításáért felelős szervezeti egysége kezdeményezi a program továbbfejlesztését.

c) Amennyiben a program tartalmilag, módszertanilag vagy technológiailag már oly mértékben elavult, hogy nem érdemes hatályosítani vagy továbbfejleszteni, akkor az NKE a minősített program törlése iránti kérelmet terjeszt fel a KTK részére.

6.2.3. A közszolgálati továbbképzési programok továbbfejlesztésének, illetve hatályosításának tervét az NKE kijelölt szervezeti egységének vezetője hagyja jóvá.

6.2.4. A közszolgálati továbbképzési program hatályosítása során a képzés minden taneszközének jogforrási változásokhoz történő igazítására kerül sor, a program szakmai tartalma és a képzés módszertana nem változik. A hatályosítás során a következő lépések történnek:

a) Az NKE szakértőt kér fel a továbbképzési program hatályosítására.

b) A szakértő elvégzi a hatályosítást a program minden taneszközének vonatkozásában.

c) A hatályosított továbbképzési program meghirdetésre kerül.

6.2.5. A közszolgálati továbbképzési program továbbfejlesztése során a program valamely elemében – például oktatott anyag, képzés módszertana, célcsoportja – módosul. A program továbbfejlesztése során a következő lépésekre kerül sor:

a) Az NKE kijelölt szervezeti egysége a programdokumentáció érintett elemeit a központi oktatásinformatikai rendszerben módosítja.

b) A szükséges fejlesztési tervek (például forgatókönyv) elkészülnek.

c) A szükséges fejlesztések (például a tananyag aktualizálása, taneszközgyártás stb.) megtörténnek.

d) A továbbfejlesztett taneszközök szakmai ellenőrzésre kerülnek.

e) A továbbfejlesztett program publikálásáról az NKE kijelölt szervezeti egységének vezetője dönt.

6.2.6. Ha a továbbképzési program oly mértékben elavult, hogy mind tartalmilag, mind módszertanában megújításra szorul, akkor az 1. eljárás szerint új program fejlesztésére kerül sor.

6.2.7. Bizonylatok, módszertani útmutatók

A

B

1.

BA-11-01

Továbbképzési program hatályosítási és továbbfejlesztési adatlapja

1. függelék

Az egyes eljárásokhoz kapcsolódó bizonylatok és módszertani útmutatók jegyzéke

A

B

1.

Eljárás neve

Bizonylat, útmutató

2.

1. A továbbképzési program fejlesztése

BA-01-01

A továbbképzési program dokumentációja (részei: Koncepció-adatlap, Programadatlap, Modul-/Programelem-adatlap, Tematika-, Témaköradatlap)

3.

2. A továbbképzési programok minősítése

BA-02-01

Szakértői bírálat minősítésre benyújtott továbbképzési programról

4.

BA-02-02

Minősített továbbképzési programok jegyzéke

5.

3. A belső továbbképzési programok egyszerűsített nyilvántartásba vétele

MU-03-01

Útmutató a belső továbbképzési programok kezelését támogató Programmenedzser-rendszer használatához

6.

4. Az éves tervezés

MU-04-01

Útmutató(k) az éves továbbképzési terv elkészítéséhez munkáltatóknak (tervkészítő szervtípusonként)

7.

MU-04-02

Útmutató az éves egyéni továbbképzési terv elkészítéséhez tisztviselőknek

8.

BA-04-01

Éves intézményi továbbképzési terv

9.

5. A képzésszervezés és megvalósítás

BA-05-01

Mappalista

10.

BA-05-02

Ajtólista

11.

BA-05-03

Jelenléti ív

12.

BA-05-04

Haladási napló

13.

BA-05-05

Képzési program

14.

BA-05-06

Képzési program elvégzését igazoló dokumentum

15.

MU-05-01

Módszertani útmutató a képzésszervezéshez és megvalósításhoz

16.

6. A közszolgálati továbbképzési rendszerben közreműködő oktatók, vizsgáztatók és szakértők biztosítása

17.

7. Az elégedettségmérés

BA-07-01

Mérési terv és eszközpark

18.

MU-07-01

Módszertani útmutató az elégedettségmérések lebonyolíttatásához

19.

8. A minőségügyi audit

BA-08-01

Éves minőségügyi auditterv

20.

BA-08-02

Soron kívüli auditok tervdokumentuma

21.

BA-08-03

Minőségügyi audit jegyzőkönyv

22.

BA-08-04

Oktatói tevékenység vizsgálatához kapcsolódó önértékelési kérdőív

23.

9. Az éves értékelés

BA-09-01

Éves értékelés ütemterve

24.

MU-09-01

Éves értékelés módszertani útmutatója

25.

10. A bejelentések, panaszok kezelése

BA-10-01

Jelentés panasz kivizsgálásáról

26.

11. A továbbképzési programok továbbfejlesztése és hatályosítása

BA-11-01

Továbbképzési program hatályosítási és továbbfejlesztési adatlapja

1

A 4. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére