24/2024. (VIII. 8.) BVOP utasítás
24/2024. (VIII. 8.) BVOP utasítás
a büntetés-végrehajtási szervezet járműszabályzatáról
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján – figyelemmel a belügyi szervek jármű szabályzatáról szóló 22/2022. (XII. 16.) BM utasításra – a büntetés-végrehajtási szervezet járműveinek üzemeltetésével és igénybevételével kapcsolatos feladatok ellátására a következő utasítást adom ki:
I. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Az utasítás személyi és tárgyi hatálya
1. Az utasítás személyi hatálya kiterjed a büntetés-végrehajtási szervezet (a továbbiakban: bv. szervezet) hivatásos szolgálati jogviszonyban, rendvédelmi igazgatási szolgálati jogviszonyban, valamint munkaviszonyban álló tagjaira, továbbá a bv. szervezethez vezényelt vagy átrendelt, valamint a bv. szervezet nyugállományú tagjaira.
2. Az utasítás tárgyi hatálya kiterjed a bv. szervezet
a) vagyonkezelésébe, üzemeltetésébe tartozó járműre (a továbbiakban: szolgálati jármű),
b) a más tulajdonában vagy vagyonkezelésében lévő, de a bv. szervezet által üzemeltetett (így különösen bérelt, használatra átvett) járműre.
3. A bv. szervezet járműfenntartó szervei (a továbbiakban: járműfenntartó szerv):
a) a Büntetés-végrehajtás Gazdasági Ellátó Intézete (a továbbiakban: BV GEI) a saját, valamint a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága (a továbbiakban: BVOP) és a büntetés-végrehajtási intézetek (a továbbiakban: bv. intézetek) használatában lévő,
b) a Büntetés-végrehajtási Szervezet Oktatási, Továbbképzési és Rehabilitációs Központja (a továbbiakban: BVOTRK) a saját,
c) a Büntetés-végrehajtás Egészségügyi Központ (a továbbiakban: BVEK) a saját, valamint az Igazságügyi Megfigyelő és Elmegyógyító Intézet (a továbbiakban: IMEI) használatában lévő
szolgálati járművek vonatkozásában.
2. A gépjármű szakterület szervezeti egységei és azok feladatai, személyi kötelezettségek
4. A BVOP mint középirányító szerv feladat- és hatáskörét, valamint a személyhez kapcsolódó kötelezettségeket és feladatokat a belügyi szervek jármű szabályzatáról szóló 22/2022. (XII. 16.) BM utasítás (a továbbiakban: 22/2022. BM utasítás) 7. és 9. §-a tartalmazza, továbbá az ott meghatározottakon túl
a) felügyeli a járműfenntartó szerv gépjármű szakterületének jogszabályok szerinti szabályos működését,
b) végrehajtja és ellátja a szakirányítási feladatkört, melynek során ellenőrzi, szükség esetén szakmai iránymutatás által biztosítja a működés jogszabályi környezetnek való megfelelését,
c) kapcsolatot tart a Belügyminisztériummal, más minisztériumokkal, illetve a társszervekkel,
d) eleget tesz középirányító hatáskörében eljárva az adatszolgáltatások ellenőrzésének és azok felterjesztésének az illetékes minisztériumok, közigazgatási szervezeti egységek részére,
e) szakmai egyetértése esetén felterjeszti, továbbítja a beérkező jármű-üzemeltetéssel kapcsolatos kérelmeket,
f) ellátja a szakterületre vonatkozó, illetve az azt érintő jogi szabályozók módosításának, véleményezésének feladatát.
5. A járműfenntartó szerv feladat- és hatáskörét a 22/2022. BM utasítás 5. és 8. §-a tartalmazza, az ott meghatározottakon túl
a) érvényesíti a minisztériumi szintű koncepciókat, megadja a mérő- és mutatószámokat,
b) elbírálja a hatáskörébe tartozó jármű-igénybevételeket,
c) engedélyezi a személyi állományi tagok tulajdonában vagy üzemeltetésében lévő gépjárművek szolgálati célú igénybevételét,
d) javasolja a járműbeszerzéseket, -bérléseket, az általa kezdeményezett selejtezéseket, értékesítéseket végrehajtja,
e) javaslatot tesz a járműértékesítésekből befolyt összeg felhasználására,
f) szükség esetén a jármű-igénybevétellel kapcsolatos takarékossági intézkedéseket ad ki,
g) ellenőrzéseket rendel el a jármű-üzemeltetéssel kapcsolatban.
6. A járműfenntartó szerv járműszakterület-vezetőjének kötelezettségeit és feladatait a 22/2022. BM utasítás 10–12. §-a tartalmazza, az ott meghatározottakon túl
a) javaslatot tesz a bv. szervezet járműmennyiségére,
b) nyilvántartja a tartós magáncélú igénybevételről szóló engedélyeket és nyilatkozatokat,
c) szükség esetén az igénybevétellel kapcsolatos szigorító, takarékossági intézkedések kiadására tesz javaslatot,
d) intézkedik a megkülönböztető jelzés használatára jogosító engedély kiadására, hosszabbítására vonatkozóan,
e) intézkedik a díjköteles útszakaszok térítésmentes igénybevételére vonatkozóan,
f) intézkedik a városrendészeti behajtási és várakozási engedélyek kérelmezésére, megújítására, az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese részére a RobotZsaru NEO integrált ügyviteli ügyfeldolgozó és elektronikus iratkezelő rendszeren (a továbbiakban: RZS rendszer) keresztül felterjesztett kérelemben,
g) a Járműkövető Rendszer (a továbbiakban: JKR) működtetését irányítja, szervezi, felügyeli, ellenőrzi, és intézkedik a JKR leállása esetén a szolgálati járművet használók értesítéséről.
7. A járműfenntartó szerv járműszakterületén foglalkoztatási jogviszonyban lévő személyek kötelezettségeit és feladatait a 22/2022. BM utasítás 13–18. §-a tartalmazza.
8. A szolgálati gépjárművet vezető személy kötelezettségeit és feladatait a 22/2022. BM utasítás 19. §-a tartalmazza, az ott meghatározottakon túl
a) gondoskodik a technikai ellenőrző vizsgálatok elvégzéséről, meghibásodás esetén kezdeményezi a szolgálati jármű javíttatását a szolgálati járművet rendszeresen használatba vevő büntetés-végrehajtási intézet gazdasági szakterülete felé, amely továbbítja a járműfenntartó szerv gépjármű szakterülete részére,
b) az átvett szolgálati jármű használata előtt elvégzi a szolgálati jármű műszaki, közlekedésbiztonsági átvizsgálását, a szolgálati járműhöz tartozó felszerelések, tartozékok meglétének ellenőrzését,
c) a szolgálati járművel való elindulás előtt ellenőrzi a jármű közlekedésben való részvételi feltételeinek meglétét, meggyőződik a hajtó- és kenőanyag mennyiségéről, a jármű épségéről, a tartozékok meglétéről,
d) betartja és alkalmazza a Járműkövető Rendszer működtetéséről szóló 14/2021. (VIII. 31.) BM utasítás V. Fejezetében foglaltak rá vonatkozó részeit.
II. RÉSZLETES RENDELKEZÉSEK
3. Szolgálati járműállomány nyilvántartása
9. A járműfenntartó szerv a részére meghatározott szolgálati járműállomány nyilvántartást vezet a BVORG felületen, valamint vezeti az 1. melléklet szerinti nyilvántartásokat az üzemeltetésében álló szolgálati járművekre kiterjedően, és minden változást követően legfeljebb 5 munkanapon belül frissíti és aktualizálja.
10. A járműfenntartó szerv a törzs- és üzemeltetési adatok visszakereshetőségének biztosítása érdekében a használatból kivont, értékesített vagy más szerv részére átadott járművekről külön nyilvántartást vezet.
4. Szolgálati járművek üzemeltetésével, fenntartásával kapcsolatos feladatok
11. A bv. szervezet használatában lévő szolgálati járművek teljes körű üzemeltetési, nyilvántartási, adatszolgáltatási, szerződéskötési feladatait a BV GEI látja el és hajtja végre, a BVOTRK, a BVEK kivételével, amely bv. szervek saját hatáskörben járnak el.
12. A járműfenntartó szerv a meghatározott eseti adatszolgáltatásokat, valamint a 2., 3. és 4. melléklet szerinti rendszeres adatszolgáltatásokat összegyűjti a saját személyi állományába tartozó, gépjármű szakfeladatokat ellátó személyektől, majd összesíti azokat, és szükség esetén felterjeszti a meghatározott szervezeti egységnek.
13. A nem gépjármű szakfeladatokat ellátó személyi állományi tagok csak oly módon és mértékben vonhatóak be a szolgálati járművek üzemeltetési feladataiba – ideértve a szolgálati jármű szervizbe vagy műszaki vizsgaállomásra eljuttatását –, amennyiben azok nem akadályozzák a szolgálati feladatok ellátását.
14. A bv. szervek a használatukban lévő szolgálati járművek – ideértve a tartós magáncélú engedéllyel rendelkezőket is – tankolásakor kapott tankolási bizonylatokat összegyűjtik, és minden hónap 5-éig, forgalmi rendszám szerint összegyűjtve átadják vagy eljuttatják – az RZS rendszeren keresztül kiadmányozott kísérőjegyzék mellékelésével – a járműfenntartó szerv gépjármű szakterülete részére. Amennyiben bármely okból (szabadság, betegállomány) a határidő elmulasztására kerül sor, úgy az akadályoztató körülmény megszűnését követően a bizonylatok megküldését azonnal végre kell hajtani.
15. A nyilvántartási jegyzékben feltüntetendő járműkategóriák, illetve alkategóriák a közúti járművek megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet A. függelék A/2. melléklet A. része alapján kerülnek meghatározásra.
16. A nyilvántartási jegyzékben rögzített járműmennyiség nem módosító. A bv. szervezeten belüli jármű-átcsoportosításokat a járműfenntartó szerv igazgatója/főigazgatója vagy az általa kijelölt vezető engedélyezheti. Az Agglomerációs parancsnokok az irányításuk alatt álló bv. intézetek közötti jármű-átcsoportosításokat engedélyezhetik, a BV GEI igazgatójának 3 munkanapon belüli – RZS rendszeren keresztül történő – tájékoztatása mellett.
17. A JKR adminisztrátori felületén a járműfenntartó szerv JKR Adminok rögzítenek, valamint az agglomerációs JKR Adminok rögzíthetnek minden olyan eseményt, változást, amely a szolgálati jármű állagára, értékére, használhatóságára, üzemeltetési költségeire kihatással van.
18. A casco biztosítások megkötését a járműfenntartó szervek gépjármű szakterülete koordinálja, és megkötés előtt jóváhagyás céljából megküldik az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettesének, a lejárat előtt 3 hónappal.
19. A kötelező felelősségbiztosítás megkötése és felmondása a Belügyminisztérium által megkötött keretszerződésnek megfelelően történik. A keretszerződések megkötését és az ahhoz szükséges adatszolgáltatások megküldését a járműfenntartó szerv hajtja végre.
20. A járműfenntartó szervek a Belügyminisztérium fejezet költségvetési gazdálkodásának rendjéről szóló 4/2015. (IV. 10.) BM utasítás (a továbbiakban: 4/2015. BM utasítás) 39. §-a szerint kötelesek eljárni a „Sajáthibás gépjárműkárok helyreállítási kerete” megállapítása során.
5. Járművek beszerzése, forgalomba helyezése, kivonása és a selejtezés rendje
21. A szolgálati járművek beszerzésére a közbeszerzési jogszabályok alapján, a Belügyminisztérium és az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettesének engedélyével a járműfenntartó szerv lebonyolításában kerül sor.
22. A szolgálati jármű karosszériáján és bármely egyéb felületén kizárólag a bv. szervezet arculatával összeegyeztethető fényvisszaverő és egyéb jelzést (matrica) lehet elhelyezni. Nem engedélyezett reklámot, reklámhordozót, zászlót, egyéb jelzést, plakettet, matricát vagy feliratot elhelyezni.
23. A szolgálati jármű selejtezését a 22/2022. BM utasítás 85. §-a szerint kell végrehajtani. Az ott meghatározottakon túl a szolgálati jármű használatból történő kivonására, selejtezésére, értékesítésére a járműfenntartó szerv gépjármű szakterülete akkor intézkedhet, amennyiben a gépjármű
a) az 5. mellékletben meghatározott futásteljesítményt vagy üzemévet elérte, és a továbbiakban gazdaságtalanul üzemeltethető, illetve amortizációs cseréje biztosított,
b) közúti vagy egyéb káresemény kapcsán vagy elhasználódása, korszerűtlensége következtében olyan súlyosan rongálódott, hogy a javítása gazdaságtalan (felújítási és javítási költsége meghaladja a felújított vagyontárgy forgalmi értékének 60%-át),
c) szolgálati célra alkalmatlanná, feleslegessé vált, működéshez nem szükséges.
24. Közúti vagy egyéb káreseményben rongálódott szolgálati járművet az illetékes biztosítótársaság minősíthet műszaki, illetve gazdasági totálkárosnak. A gazdaságtalan felújítás vagy javítás miatti selejtezésre, értékesítésre csak hivatalos biztosítási kárszakértő vagy hivatalos műszaki szakértő által elvégzett és dokumentált állapotfelmérés alapján kerülhet sor. A biztosító felé történő ügyintézést a járműfenntartó szerv gépjármű szakterülete hajtja végre.
25. A járműfenntartó szerv igazgatója/főigazgatója a szolgálati járművek használatból történő kivonásának javaslatát az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettes részére engedélyezésre tárgyév január 31-ig felterjeszti.
26. A szolgálati járművek használatból történő kivonásának javaslata az alábbi adatokat tartalmazza:
a) forgalmi rendszám,
b) gyártmány,
c) típus,
d) alvázszám,
e) járműkategória,
f) gyártási év,
g) futott km,
h) használó szervezeti elem,
i) működőképesség (igen/nem),
j) kivonás oka,
k) javítási ár (szakszerviz által meghatározott vagy korábbi árajánlat inflációval növelt értéke),
l) beszerzési ár (azonos típusú új gépjármű),
m) becsült forgalmi érték (a gépjármű jelenlegi használt piaci ára).
27. Az értékesítésre kerülő szolgálati jármű piaci értékét minden esetben független műszaki szakértő, értékbecslő bevonásával kell megállapítani. A szolgálati jármű értékesítése csak alapfelszereléssel történhet.
28. Az értékesítésből befolyt bevételt a járműfenntartó szerv a BVOP hivatalos pénzforgalmi számlájára köteles átutalni az összeg beérkezését követő 5 munkanapon belül.
29. A járműfenntartó szerv igazgatója/főigazgatója eljárásrendet ad ki a szolgálati járművek selejtezésére. A selejtezési eljárásrendet a kiadását követő 5 munkanapon belül megküldi az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettesének.
6. Szolgálati járművek igénybevétele
30. A szolgálati járművek eseti magáncélú igénybevételére a 22/2022. BM utasítás 39–46. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.
31. A szolgálati jármű eseti magáncélú igénybevételének engedélyezésére a bv. intézetek és intézmények személyi állományi tagjai esetében a BV GEI igazgatója vagy az általa kijelölt helyettese jogosult, a BVOTRK személyi állományi tagjai esetében a BVOTRK igazgatója vagy az általa kijelölt személy, a BVEK és az IMEI személyi állományi tagjai esetében a BVEK főigazgatója vagy az általa kijelölt személy jogosult. A BVOP személyi állományi tagjai esetében az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese jogosult a szolgálati jármű eseti magáncélú igénybevételének engedélyezésére. Az eseti magáncélú igénybevétel lehet
a) térítésmentes,
b) kedvezményes térítési díjú,
c) teljes térítési díjú.
32. Az eseti magáncélú igénybevételhez a kérelmező a 22/2022. BM utasítás 1. mellékletét és kérelmét – a bv. intézetek személyi állományi tagjainak esetében, a szolgálati út betartásával, az agglomerációs központ vezetőjén keresztül – megküldi a BV GEI igazgatója részére, a BVOTRK, a BVEK és az IMEI személyi állományi tagjai a saját üzemeltetésükben álló szolgálati gépjárművek vonatkozásában a szolgálati út betartásával az igazgató/főigazgató részére. A BVOP személyi állományi tagjai a szolgálati út betartásával az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese részére terjesztik fel.
33. A térítésmentes és a kedvezményes térítési díjú igénybevétellel kapcsolatosan felmerülő költségek és adófizetési kötelezettségek a járműfenntartó szerv költségvetését terhelik. A térítésmentes igénybevétel nem akadályozhatja a szolgálati feladatok ellátását.
34. A teljesített igénybevételről a 6. melléklet szerinti elszámolást kell készíteni. A díjszámítás alapja a szolgálati jármű tárolóhelyéről történő indulástól a tárolóhelyre visszaérkezésig megtett kilométer és a teljesített idő, a szolgálati jármű üzemanyagnormája, illetve – a 24 órát meghaladó igénybevétel esetén – az igénybevétel időtartama. Az elszámolás elkészítéséről és az illetékes Közgazdasági Osztály felé történő megküldéséről a járműfenntartó szerv gépjármű szakterülete gondoskodik.
35. A térítési díj ellenében történő igénybevétel esetén felszámítandó költséget a járműfenntartó szerv gépjármű szakterülete a 22/2022. BM utasítás 43. §-ában foglaltak, valamint teljes térítési díj ellenében történő magáncélú igénybevétel esetén a 7. mellékletben található számítási, elszámolási segédlet alapján állapítja meg.
36. Az engedélyeket nyilvántartásba kell venni, az igénybevétel alatt menetokmányként kell kezelni, és azt az elszámolással sorba rendezve, lefűzve 5 évig meg kell őriznie a járműfenntartó szerv gépjármű szakterületének.
37. A 22/2022. BM utasítás 37. § (2) bekezdés b) pontja alapján a jármű igénybevételének – előzetes felterjesztés alapján történő – szolgálati úttá minősítése az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettesének hatáskörébe tartozik, döntésének közlésével egyidejűleg a szükséges nyilvántartásban történő adatrögzítés érdekében tájékoztatja a járműfenntartó szerv igazgatóját/főigazgatóját.
38. Szolgálati jármű szolgálati célú igénybevételét
a) a bv. intézetek és intézmények vonatkozásában a bv. intézet, intézmény vezetője koordinálja és engedélyezi,
b) a BVOP vonatkozásában a szakterület vezetője engedélyezi, és a BV GEI Gépjármű Osztályának vezetője koordinálja azt.
39. A tartós magáncélú használati engedéllyel rendelkező vezetők országhatáron kívüli szolgálati vagy tartós magáncélú igénybevétele esetében az Európai Uniós országok területére történő országhatár-átlépést az országos-parancsnok gazdasági és informatikai helyettesének kell írásban jelenteni – a határátlépést megelőzően legalább 5 munkanappal – RZS rendszeren keresztül. A jelentés címzettje a járműfenntartó szerv. Az illetékes JKR Admin a JKR rendszerbe feltölti a bejelentést. A bejelentés tartalmazza:
a) a belügyi szerv megnevezését,
b) az igénylő személy nevét, rendfokozatát, szolgálati vagy munkahelyét, beosztását,
c) a szolgálati jármű gyártmányát, típusát, forgalmi rendszámát,
d) a kiutazás időtartamát, útvonalát, az országok megjelölésével,
e) a nemzetközi biztosítási kártya számát.
40. A tartós magáncélú használati engedéllyel rendelkező vezetők országhatáron kívüli szolgálati vagy tartós magáncélú igénybevétele esetében a nem Európai Uniós országok területére történő országhatár-átlépésének engedélyezése az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettesének hatáskörébe tartozik. A 8. vagy 9. melléklet szerinti kérelmet a határátlépést megelőzően legalább 5 munkanappal kell felterjeszteni. A jelentés címzettje a járműfenntartó szerv. Az illetékes JKR Admin a JKR rendszerbe feltölti az engedélyt.
41. A tartós magáncélú használati engedéllyel rendelkező vezetők az országhatáron kívüli bejelentés vagy engedély felterjesztése előtt kötelesek tájékozódni az adott Európai Uniós vagy Európai Unión kívüli országban a MOL üzemanyagkártyát elfogadó üzemanyag-töltőállomás rendelkezésre állásáról. Amennyiben MOL üzemanyagkártyát elfogadó üzemanyag-töltőállomással az adott ország nem rendelkezik, akkor a bejelentésben vagy kérelemben kérelmezi a nemzetközi Shell üzemanyagkártyát is – RZS rendszeren keresztül – az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettesétől.
42. A kiutazáshoz szükséges nemzetközi biztosítási igazolás kiadására a járműfenntartó szerv jogosult.
43. Az országhatáron kívüli szolgálati célú igénybevétel során az igénybevételt megelőzően az igénylő köteles gondoskodni az országhatár átlépéséhez szükséges okmányokról (autópálya-matrica, GO-Box), különös tekintettel a 22/2022. BM utasítás 69. §-a szerinti bejelentés vagy engedély beszerzésére.
44. A szolgálati jármű igénybevétele során elkövetett közlekedési szabályszegés vagy szabálysértés miatt indult közigazgatási vagy szabálysértési eljárás megindításának tudomásulvételét követően a járműfenntartó szerv gépjármű szakterülete haladéktalanul intézkedik annak megszüntetésére vonatkozóan, melynek során
a) sebességtúllépés, tiltott helyen történő megállás vagy várakozás esetén a járműfenntartó szerv igazgatója/főigazgatója haladéktalanul megkeresi a szolgálati gépjárművet vezető személy elöljáróját, aki intézkedik a közigazgatási/szabálysértési határozatban kirótt pénzbírság megfizetésére. A szabályszegés/szabálysértés időpontjában a szolgálati gépjárművet vezető személy fizeti be (utalja át) a bírságot a határozatban megjelölt pénzforgalmi számlaszámra a szükséges közlemények feltüntetésével. Az utalási bizonylatot (vagy csekk másolatát) haladéktalanul el kell juttatni a járműfenntartó szerv gépjármű szakterülete részére,
b) megkülönböztető jelzés használata esetén indult közigazgatási eljárás során a járműfenntartó szerv igazgatója/főigazgatója haladéktalanul megkeresi a szolgálati gépjárművet vezető személy szolgálati elöljáróját, aki a 10. melléklet megküldésével értesíti a közigazgatási hatóságot a megkülönböztető jelzés használatának indokáról, egyúttal tájékoztatja a járműfenntartó szerv igazgatóját az ügyintézésről.
45. Az autópályák, autóutak és főutak díjmentes igénybevételére jogosító, forgalmi rendszám szerinti előzetes regisztrációval, a változások jelentésével, illetve a regisztráció törlésével kapcsolatos értesítések megküldése a jármű-nyilvántartást vezető hatóságok részére a járműfenntartó szervek gépjármű szakterületének feladata.
46. A szolgálati járművek bv. szervek közötti átadás-átvételét vagy más szerv részére történő átadását dokumentált formában, a 11. melléklet kitöltésével kell végrehajtani, melyből egy példány az átadót, egy példány az átvevőt illeti. A 11. melléklet kitöltését követően a járműállomány nyilvántartást vezető szerv 5 munkanapon belül módosítja a nyilvántartást.
47. Az állománytagok szolgálati célú szállítására, munkába járására szolgálati járatot lehet indítani. A járatok üzemeltetéséhez mikrobusz vagy autóbusz vehető igénybe. A szolgálati járatot – a 22/2022. BM utasítás 37. § (2) bekezdés c) pontja alapján – az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese szolgálati úttá minősítheti, amennyiben a szolgálati járat indításával gazdaságosan megoldható a dolgozók munkába járása. A szolgálati járat indítására a bv. intézet, intézmény vezetője kérelmet nyújt be – a szolgálati út betartásával – az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese részére. Szolgálati járattal kapcsolatos döntéséről az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese a járműfenntartó szerv igazgatóját/főigazgatóját tájékoztatja.
48. A belföldi és külföldi kiküldetéssel kapcsolatos költségekről és azok elszámolásának rendjéről külön BVOP utasítás rendelkezik.
7. Szolgálati járművek vezetésére jogosultak köre, menetokmányok
49. A szolgálati jármű vezetésére megfelelő – az adott gépjármű-kategóriára érvényes, előírt egészségi csoportba sorolt – vezetői engedéllyel, meghatározott PÁV és közlekedéspszichológiai minősítéssel, szolgálati gépjárművezetői igazolvánnyal vagy ügyintézői engedéllyel rendelkező alábbi személyek jogosultak:
a) főfoglalkozású gépjárművezető,
b) ügyintéző gépjárművezető.
50. A szolgálati gépjárművet vezető személyek képzési követelményeire, oktatására és az ügyintézői engedélyek kiadására a belügyi szerv által használt szolgálati gépjárművet és szolgálati hajót vezető és a gépjárművezetést oktató személy képzési követelményeinek megállapításáról szóló 18/2016. (VIII. 16.) BM utasításban (a továbbiakban: 18/2016. BM utasítás) foglaltakat kell alkalmazni. Az ideiglenes ügyintézői engedélyeket a 18/2016. BM utasítás 3. melléklete alapján a BV GEI igazgatója által kijelölt vezetők jogosultak megadni. Az ideiglenes ügyintézői engedélyek kiadásáról, nyilvántartásáról, visszavonásáról a BV GEI Gépjármű Osztálya gondoskodik. A BVOTRK a gépjármű ügyintézői engedélyekről és a PÁV engedélyekről nyilvántartást vezet.
51. A szolgálati gépjármű vezetését a 49. pontban megjelölt személyi állományi tagok kizárólag a JKR felületen a személyükhöz regisztrált járművezető azonosító chip (a továbbiakban: Dallas chip) használatával valósíthatják meg.
52. A 49. pontban megjelölt, szolgálati gépjárművet vezető személyek fegyelmi és kártérítési felelősséggel tartoznak a szolgálati járműben keletkezett, nekik felróható baleset, rongálódás, kár és minden, a rendeltetésszerű használatot akadályozó vagy korlátozó meghibásodás miatt, az alábbiak szerint:
a) abban az esetben, ha a használat után visszavett szolgálati járművön a rongálódást a járműfenntartó szerv személyi állományának tagja észleli, és azt más bv. szerv állományába tartozó személy okozta, a járműfenntartó szerv igazgatóját/főigazgatóját tájékoztatja a károkozás tényéről, aki intézkedik a személyi és a kártérítési felelősség kivizsgálása és megállapítása érdekében,
b) abban az esetben, ha a szolgálati járművön a rongálódást más, a járműfenntartó szerv gépjármű szakterületén kívüli bv. szerv állományába tartozó személy észleli, hivatalos úton jelentést tesz az észlelés körülményeiről, a szolgálati út betartásával a munkáltatói jogkör gyakorlójának, aki megküldi azt a járműfenntartó szerv igazgatója/főigazgatója részére,
c) amennyiben a fegyelmi eljárás során személyi felelősség kerül megállapításra, a kártérítési eljárást le kell folytatni, és annak eredményéről a járműfenntartó szerv igazgatóját/főigazgatóját tájékoztatni kell.
53. A műszaki meghibásodásról vagy rongálódásról készült ténymegállapítást tartalmazó parancsnoki kivizsgálást, valamint a kártérítési eljárás dokumentumait az észlelést követően soron kívül, de lekésőbb 3 munkanapon belül meg kell küldeni a járműfenntartó szerv gépjármű szakterülete részére.
54. A fegyelmi és kártérítési eljárásra a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvényben, továbbá a belügyminiszter irányítása alatt álló fegyveres szervek hivatásos állományú tagjai Fegyelmi Szabályzatáról szóló 11/2006. (III. 14.) BM rendeletben, eltérő esetben a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényben, a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvényben és a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvényben foglaltak az irányadóak.
55. A jármű igénybevétele során alkalmazandó kötelező menetokmányok:
a) az adott járműkategóriára érvényes vezetői engedély és ügyintézői engedély vagy megbízólevél,
b) érvényes forgalmi engedély és – amennyiben a gépjármű megkülönböztető fény- és hangjelzést adó berendezéssel felszerelt – érvényes, a megkülönböztető jelzésre vonatkozó hatósági engedély, jogosultság bejegyzése a forgalmi engedélybe,
c) kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási igazolás,
d) baleseti bejelentőlap, gépjárművenként legalább kettő darab,
e) üzemanyagkártya,
f) magáncélú igénybevétel esetén az engedélyezett szolgálati jegy,
g) külföldi út esetén az ország területének elhagyására szóló engedély, nemzetközi gépjármű-biztosítási kártya, igény esetén kizárólag nemzetközi hajtóanyag-vételezésre rendszeresített üzemanyagkártya, utas- és poggyászbiztosítás, autópálya-regisztráció,
h) egyes szolgálati járművek és járműhasználatok esetében papíralapú menetlevéltömb.
8. Szolgálati járművek tárolásának szabályai
56. A szolgálati járműveket az üzemeltetés szüneteiben, éjszaka, munkaszüneti napokon – külön meghatározott esetektől eltekintve – a kijelölt telephelyen vagy tárolóhelyen kell tárolni, a vonatkozó szabályoknak megfelelően.
57. A telephely a szolgálati járműveknek és jármű szakanyagainak tárolására, technikai kiszolgálására (karbantartás, javítás, mosás, takarítás) kijelölt és megfelelően berendezett terület.
58. A tárolóhely a szolgálati jármű biztonságos elhelyezésére szolgáló terület a szolgálati időn kívüli leállítása esetére. Tárolóhely lehet a bv. szervezet vagyonkezelésében lévő vagy általa bérelt minden olyan terület, létesítmény, objektum, amely megfelel a biztonságos járműtárolás feltételeinek.
59. A szolgálati járművek a szolgálati járművet használó vagy az annak javítását végző személy által biztosított zárt területen a járműfenntartó szerv vezetőjének engedélyével tárolhatók. A javítási megrendelő egyben a szolgáltatást végző zárt telephelyén történő tárolási engedélynek minősül.
60. A szolgálati jármű és járműszakanyag telephelyen és tárolóhelyen belüli tárolási körülményeinek kialakításáért a járműfenntartó szerv felelős.
61. A telephelyen és tárolóhelyen – függetlenül attól, hogy az a bv. szerv területén vagy más objektumban van kijelölve – biztosítani kell a szolgálati járművek és gépjármű-szakanyagok
a) biztonságos elhelyezését, elzárását,
b) az időjárási ártalmak elleni védelmét,
c) szakszerű tárolását,
d) a tűz- és vagyonbiztonság megteremtésének lehetőségét, munkavédelmi és baleset-elhárítási szabályok betartását.
62. A szolgálati járművet telephelyen, illetve tárolóhelyen kívül tárolni szolgálati szempontból indokolt esetben is kizárólag a bv. intézet, bv. intézmény vezetőjének, a BVOP esetében az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettesének engedélyével lehet, amennyiben a tárolás módja megfelel a biztonságos járműelhelyezés feltételeinek.
63. A telephelyen kívüli tárolási engedélyeket a használó köteles megküldeni a járműfenntartó szerv részére a JKR-be történő feltöltés érdekében. Amennyiben a szolgálati jármű nem szerelt JKR-rel, akkor az engedélyt a menetlevél VII., „Hivatalos feljegyzések, ellenőrzések” című fejezetében kell szerepeltetni, a következők szerint:
a) a telephelyen kívüli tárolásra jogosult személy neve és rendfokozata,
b) a telephelyen kívüli tárolás kezdő és befejező időpontja,
c) a tárolás helyének pontos címe,
d) az engedélyező aláírása,
e) az engedély kiadására okot adó ügyszám megjelölése.
64. Indokolt esetben – a 63. pontban foglaltaktól eltérően – az engedély külön íven is megadható. Ebben az esetben a 63. pontban meghatározottak helyett a menetlevélbe a 62. pont szerinti engedély iktatószámát kell bejegyezni.
65. A telephelyen belüli és kívüli tárolóhelyeken a szolgálati járműben még zárt állapotban sem tárolható
a) menetokmány,
b) szolgálati és személyes okmány,
c) Dallas chip,
d) fegyverzeti és rendészettechnikai eszköz, anyag,
e) a beépített eszközök kivételével egyéb technikai felszerelés.
66. A szolgálati jármű közterületen történő biztonságos tárolásáról és az abban lévő technikai eszközök megőrzéséről a telephelyen kívüli tárolásra jogosultnak kell gondoskodnia.
9. Üzemanyaggal és kenőanyaggal történő ellátás
67. Valamennyi szolgálati jármű üzemanyaggal történő ellátását a hatályos jogszabályi előírásoknak (központosított közbeszerzési normatívák) megfelelően kell végrehajtani.
68. A szolgálati járművek üzemanyaggal történő ellátása, valamint az üzemanyagköltségek elszámolása történhet
a) üzemanyag-hitelkártyával történő vásárlással,
b) a bv. szervezet üzemanyagtöltő állomásán történő kiadás alapján,
c) üzemanyaghordóból történő kiadással.
69. A hajtóanyag-vételezés egységesen, csak a központosított közbeszerzési eljárásban szerződött szállító által kibocsátott üzemanyag-hitelkártyás konstrukcióban történhet.
70. Az üzemanyag-hitelkártya igénylése, beszerzése, cseréje minden esetben a járműfenntartó szerv gépjármű szakterületének feladata. Forgalmi rendszám nélküli, úgynevezett garázskártyákat is rendszeresíteni kell benzin és gázolaj hajtóanyagfajtákra, valamint pisztolyos AdBlue adalékanyagra vonatkozóan.
71. Az üzemanyag-hitelkártyákat a járműfenntartó szerv szigorú számadású bizonylatként kezeli.
72. Az átvett üzemanyagkártyával történő hajtóanyag-vételezések szabályszerű lebonyolításáért teljes mértékben az átvevő a felelős.
73. Az üzemanyag-hitelkártya elvesztését haladéktalanul jelenteni kell a járműfenntartó szerv gépjármű szakterületére.
74. Az üzemanyag-elszámolás során a járműfenntartó szerv gépjármű szakterülete összeveti az üzemanyag-forgalmazó szolgáltató által kiállított összesítő számlát a leadott tankolási bizonylatokkal, továbbá az összesítés során ellenőrzi a szolgálati jármű jogos hajtóanyag-vételezését.
75. Üzemanyag-túlfogyasztás esetén a járműfenntartó szerv gépjármű szakterülete minden esetben vizsgálatot indít a szolgálati jármű műszaki állapotára, az üzemeltetés körülményeire, az üzemanyag vételezések szabályosságára, a járművezetők felelősségére vonatkozóan. A vizsgálat megállapításait – a keletkezett dokumentumok csatolásával – a járműfenntartó szerv jegyzőkönyvben rögzíti.
76. A járműfenntartó szerv kontrolling rendszert (pl. megfelelően képletezett Excel tábla) vezet, melynek használatával a túlfogyasztások kimutathatók, és a kivizsgálásuk a 22/2022. BM utasítás 12. § c) pont cc) alpontjának és d) pontjának megfelelően megtörténik.
77. A rendszámtól független gépek üzemanyag-felhasználását és az intézet szükségüzemi áramforrását biztosító aggregátor üzemanyag-felhasználását nyilvántartásban vezeti a használó.
78. A szolgálati járművek üzemeltetése során felhasznált motorolaj, kenőanyag, adalékanyag pótlását, utántöltését
a) természetben történő kiadással,
b) garázskártya terhére történő vásárlással vagy
c) rendszámra kiállított üzemanyagkártyával
lehet megvalósítani.
79. A nem megfelelő minőségű, nem megfelelő mennyiségű kenőanyaggal vagy adalékanyaggal, továbbá a nem megfelelő üzemanyaggal történő utánpótlásból adódó szolgálatijármű-meghibásodás esetén a felelősség az utántöltést végrehajtót terheli.
10. Megkülönböztető fény- és hangjelzést adó készülék felszerelésének és használatának rendje
80. A megkülönböztető jelzést adó készülék szolgálati járműre történő felszereléséről új beszerzésű szolgálati járművek esetén a járműfenntartó szerv gondoskodik.
81. A mozgatható üzemmódú (mobil) megkülönböztető jelzést adó készülék szolgálati járműre történő felszerelésére vonatkozó engedély kiadására, illetve meghosszabbítására vonatkozó kérelem Országos Rendőr-főkapitányság (a továbbiakban: ORFK) felé történő elkészítése, valamint annak felterjesztése a járműfenntartó szerv gépjármű szakterületének feladata. A kérelmet a járműfenntartó szerv igazgatója/főigazgatója Nova vezetői modulban kiadmányozza az ORFK részére.
82. Az ORFK által kiadott engedélyező határozatban foglaltak maradéktalan betartása, betartatása, az engedélynek a szolgálati jármű forgalmi engedélyébe történő bejegyeztetése a járműfenntartó szerv feladata.
83. Megkülönböztető jelzést adó készülék használatára csak indokolt esetben kerülhet sor, így különösen:
a) ha a személyi állomány tagja vagy a fogvatartott a szállítás közben rosszul lesz, a legközelebbi egészségügyi intézményig (orvosi rendelő, kórház) vagy bv. szervig,
b) súlyos bűncselekményt elkövető vagy személyvédelem alá helyezett fogvatartott szállítása esetén utasítás alapján, illetve ha a szolgálati jármű felvezető rendőrségi járművet követ, és a felvezető jármű a megkülönböztető jelzést adó készülékét használja,
c) a fogvatartott-szállító jármű vagy személyzete elleni támadás, a fogvatartott életére, testi épségére irányuló támadás vagy kiszabadítását célzó kísérlet, járműből való erőszakos kitörés, illetve fogolyszökés kísérlete és ezek közvetlen veszélye,
d) rendkívüli esemény helyszínére történő akadálytalan és mielőbbi továbbhaladás, odaérkezés,
e) kiemelt jellegű szolgálati feladat végrehajtása, annak helyszínére történő akadálytalan és mielőbbi továbbhaladás, odaérkezés.
84. A megkülönböztető jelzést adó készülék használatát elrendelni és engedélyezni jogosult
a) az országos parancsnok és helyettesei,
b) a jármű forgalmazásáért felelős bv. szerv vezetője vagy helyettese,
c) a jármű forgalmazásáért felelős bv. szerv biztonsági osztályvezetője,
d) a szolgálatban lévő biztonsági tiszt,
e) a járműparancsnok vagy a szállítmányvezető saját elhatározása alapján, ha
ea) a jármű híradástechnikai szempontból „holttérben” mozog,
eb) az engedélyezni jogosult elöljáró akadályoztatása miatt engedély nem kérhető,
ec) engedélykérésből adódó késedelem az élet- és vagyonbiztonságra, a fogvatartás biztonságára veszélyt jelent.
85. A megkülönböztető jelzéseiket használó szolgálati járművek által közrefogott zárt csoportban – konvojban – haladó szolgálati járműveken a megkülönböztető fényjelzés, a tompított fényszóró, valamint a biztonsági öv használata kötelező.
86. A gépjárműkötelékben haladó szolgálati járművek esetén, amennyiben megkülönböztető jelzés használatára kerül sor, legalább a felvezető és a záró gépjárműnek működtetnie kell a megkülönböztető jelzést adó készüléket.
87. A szolgálati járművek vezetői a megkülönböztető jelzést adó készülék használatát haladéktalanul, de legkésőbb a célállomásra érkezéskor kötelesek jelenteni a bv. intézet biztonsági tisztje felé, majd a területileg illetékes agglomerációs ügyelet jelenti azt a BVOP Főügyeletesének.
88. A megkülönböztető jelzést adó készüléket üzemeltető szolgálati járműnél a jelzés használatát a 10. melléklet szerinti nyomtatványon rögzíteni kell úgy, hogy megállapítható legyen
a) a megkülönböztető jelzést adó készülék használatának pontos időpontja,
b) a használat útvonala,
c) a megkülönböztető jelzést adó készülék használatának indoka (különösen veszélyes fogvatartott szállítása, rendkívüli esemény, betegszállítás stb.),
d) a megkülönböztető jelzést adó készülék használatát elrendelő személy neve,
e) a megkülönböztető jelzéssel közlekedő szolgálati jármű vezetőjének gépjárművezetésre jogosító igazolványának száma, pályaalkalmassági vizsgájának száma és érvényességi idejük.
89. A bejegyzések meglétét és pontosságát a biztonsági szakterület vezetője köteles minden esetet követően ellenőrizni.
90. A rendszeresített nyomtatványokat az ügykezelési szabályoknak megfelelően kell kezelni, azokat az erre kijelölt helyen (pl. bv. szerv ügyeletén) lefűzve, évenként elkülönítve kell tárolni, és a kitöltéstől számított 1 évig megőrizni, továbbá elektronikus úton másolati példányát el kell juttatni a járműfenntartó szerv gépjármű szakterülete részére.
91. A járműfenntartó szerv a megkülönböztető jelzést adó készülék használatát az engedély szerint rögzíti a JKR rendszerben.
11. Szolgálati jármű tartós magáncélú igénybevétele
92. A 22/2022. BM utasítás 47. és 49. §-a alapján jogosult vezetők erre irányuló kérelmére a szolgálati járművek tartós magáncélú használatára jogosító engedélyeket az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese kiadmányozza, a jogosult elektronikusan aláírt kérelmére a 22/2022. BM utasítás 2/a. vagy 2/b. melléklete szerinti formanyomtatványon. A kiadmányozással egyidejűleg az engedélyt a jogosult, az illetményszámfejtő szerv és a járműfenntartó szerv kapja meg.
93. A Bv. Holding Kft. ügyvezetője részére a tartós magáncélú igénybevételt az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese engedélyezi.
94. Az engedélyezés iránti kérelem benyújtásával egyidejűleg, az engedélyezésre jogosult személyétől függően a 92. pontban megjelölt megfelelő formanyomtatványt elektronikusan aláírt formában az RZS rendszeren kell felterjeszteni az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettesének címezve, a kérelmezett időbeli hatályt megelőzően legalább 5 munkanappal. A tartós magáncélú igénybevétel engedélyezésére irányuló kérelemhez a szolgálati jármű vezetésére jogosító érvényes ügyintézői igazolvány és a gépjárművezetői engedély másolatát szükséges mellékelni, ennek hiányában az engedély nem adható ki. Az igénylő által megküldött tartós magáncélú igénybevétel kérelmet a BVOP gépjármű szakterülete terjeszti fel engedélyezésre az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese részére. Az engedélyt a kiadmányozással egyidejűleg megkapja az igénylő, valamint az igénylő illetményszámfejtő szerve és járműfenntartó szerve.
95. A tartós magáncélú igénybevételre jogosító engedély visszavonására az engedélyező jogosult. Az engedélyt a 22/2022. BM utasítás 57. § (3) bekezdésében foglaltakon túlmenően akkor is vissza kell vonni, ha
a) az engedéllyel rendelkező a tartós magáncélú igénybevétel szabályait megszegi, vagy közlekedési bűncselekményt követ el,
b) a szolgálati jármű vezetésére jogosító ügyintézői igazolványát visszavonják.
96. A tartós magáncélú igénybevételt megalapozó körülmények módosulása – így különösen a tartós magáncélú igénybevételre jogosító beosztás megváltozása vagy megszűnése – esetén az engedéllyel rendelkező személy haladéktalanul köteles az engedélyezőt tájékoztatni a 22/2022. BM utasítás 6. mellékletének kitöltésével és felterjesztésével. Az igénybevételre jogosító beosztás megszűnése napján a magáncélú használatra engedélyezett szolgálati gépjárművet köteles dokumentáltan átadni a járműfenntartó szerv részére. Amennyiben az engedéllyel rendelkező a tartós magáncélú igénybevételt megalapozó feltétel megszűnését követően továbbra is magáncélból veszi igénybe a szolgálati járművet, az így megtett kilométerekért teljes térítési díjat köteles téríteni. Amennyiben előre nem látható időpontban szűnik meg a magáncélú igénybevételre jogosító beosztás, és a járművet rendkívüli ok miatt nem tudja a használó azonnal átadni a járműfenntartó szerv részére, abban az esetben eseti magáncélú gépjármű használati igényt terjeszt fel az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettesének címezve.
97. A 10–50 munkanap időtartamú kiesés esetén a csere szolgálati járműre vonatkozóan a 12. melléklet szerinti ideiglenes tartós magáncélú igénybevételi engedélyt kell kiadnia a jogosult szervezeti elem gazdasági vezetőjének. A kiadmányozással egyidejűleg az engedélyt a jogosult, az illetményszámfejtő szerv és a járműfenntartó szerv kapja meg.
98. Amennyiben a tartós magáncélú használatban álló jármű javítása előreláthatóan az 50 munkanapot meghaladja, akkor a járműfenntartó szerv igazgatója/főigazgatója az RZS rendszeren keresztül értesíti a használót, hogy a 22/2022. BM utasítás 2/a. vagy 2/b. és 6. mellékletének felterjesztése szükséges az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettesének címezve, a határidő lejárta előtt legalább 5 munkanappal. A jogosult ezt követően az új kérelmezést a 92. pontban meghatározottak szerint hajtja végre.
99. A jogosultnak a tartós magáncélú igénybevételre engedélyezett szolgálati járművel történő munkába járása a részére engedélyezett tartós magáncélú éves kilométerkeretet terheli. Amennyiben a munkavégzés nem a szolgálati helyen történik (parancsnoki értekezlet, egyéb szolgálati érdek miatt meghatározott helyszín), a lakóhelyre történő oda- és visszautak szolgálati útnak minősülnek.
100. A tartós magáncélú engedéllyel rendelkező személy vezénylése idejére a szolgálati jármű lakóhely és szolgálati hely közötti hétvégi használata, a heti egyszeri oda-vissza utazás szolgálati útnak minősül.
101. Az engedélyezett éves kilométerkeret túllépése esetén a térítési díjat a tárgyévet követő hónap 25. napjáig a járműfenntartó számlázása alapján a jogosult köteles megtéríteni.
102. Fokozott figyelmet kell fordítani a magáncélú használatra engedélyezett szolgálati jármű kötelező műszaki átvizsgálásának, olajcseréjének, egyéb karbantartásának betartására. Ezek elmulasztásából eredő mindennemű műszaki meghibásodás, károsodás esetén a felmerülő javítási költség a tartós magáncélú használat jogosultját terheli.
12. Szolgálati jármű közlekedési balesete, karbantartása, javítása
103. A szolgálati jármű közlekedési balesete, annak kivizsgálása és a kárügyek intézése esetén a 22/2022. BM utasítás 110–116. §-ában meghatározottak szerint kell eljárni.
104. A járműfenntartó szerv a saját hibás járművek káreseményei vonatkozásában a BVORG felületen folyamatosan aktualizált nyilvántartást vezet.
105. A bv. intézet, intézmény feladatai az általa használt jármű közlekedési balesetének bekövetkezésekor:
a) megteszi a 22/2022. BM utasításban foglalt helyben szükséges intézkedéseket a kár mértékétől függően, a járműfenntartó szerv gépjármű szakterületével történő egyeztetést követően, ideértve az esemény jelentését is,
b) a káreseménnyel kapcsolatban a bv. intézetnél keletkezett, valamint a részére megküldött dokumentumokat a járműfenntartó szerv gépjármű szakterülete részére 3 munkanapon belül megküldi,
c) a BVOTRK, a BVEK és az IMEI személyi állományi tagjai a káreseménnyel kapcsolatban keletkezett, valamint részükre megküldött dokumentumokat a helyileg illetékes gépjármű szakterület részére küldik meg.
106. A 4/2015. BM utasítás 40. §-ában meghatározott – szolgálati járművet érintő káresemény tárgyú – adattartalommal a járműfenntartó szerv adatszolgáltatást és szükség esetén rendkívüli eseti jelentést terjeszt fel egy munkanapon belül az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese részére.
107. Rendkívüli műszaki hibának minősül a szolgálati jármű motorjának vagy egyéb fődarabjának olyan mérvű rongálódása, kopása vagy törése, amely annak teljes javítását vagy cseréjét teszi szükségessé.
108. A rendkívüli műszaki hiba kivizsgálásáról, annak eredményéről a járműfenntartó szerv jegyzőkönyvet vesz fel, melynek tartalmaznia kell
a) a hiba észlelésének körülményeit, a műszaki hiba jellegét,
b) a hibás fődarab részletes műszaki állapotát,
c) az üzemeltetés körülményeinek megállapítását,
d) a meghibásodás feltárt okait,
e) a további szükséges intézkedéseket.
109. A szolgálati járművek karbantartásával, javításával kapcsolatban szolgálati járművenként elkülönítve, az alábbi adatokat a járműfenntartó szerv visszakereshető módon rögzíti, vezeti:
a) forgalmi rendszám,
b) javítás, karbantartás időpontja, kilométeróra állása,
c) munkalap és számla száma,
d) saját javítóműhelyben történt karbantartás, javítás esetén
da) a beépített és a karbantartáshoz, javításhoz felhasznált alkatrészek, azok pénzbeli értéke,
db) a szolgálati járművek javítására fordított munkaórák, azok pénzbeli értéke,
dc) javításban eltöltött idő (naptári nap),
e) külső javításban elvégzett karbantartás, javítás megnevezése, számla értéke.
110. A szolgálati jármű javítása, karbantartása vonatkozásában a használó feladatai:
a) jelzi a járműfenntartó felé a karbantartási/javítási igényt,
b) szolgálati feladat függvényében a jármű elszállítását intézi a járműfenntartó által meghatározott szervizbe az előírt időpontban, valamint a javítást követően visszaszállítja az intézetbe,
c) a szolgálati járművet javításból átvevő személy ellenőrzi az elvégzett javítást, majd igazolja a szerviz által kiállított munkalapot.
111. A szolgálati járművek javítása, karbantartása vonatkozásában a járműfenntartó szerv gépjármű szakterületének feladatai:
a) a használó bejelentése alapján kijelöli a szervizt,
b) bekéri a szerviztől az árajánlatot,
c) az árajánlatot ellenőrzi, amely alapján elkészíti a megrendelőt, és tájékoztatja a használót,
d) ellenőrzi az elvégzett javítást, majd igazolja és intézkedik a számla kiegyenlítésére,
e) szükség esetén, lehetőség szerint cseregépjárművet biztosít az intézetnek.
13. Szolgálati jármű műszaki és közlekedésbiztonsági állapotának ellenőrzése
112. A szolgálati járművek műszaki és közlekedésbiztonsági állapotának ellenőrzését (a továbbiakban: szemle) valamennyi járműkategóriába sorolt jármű tekintetében el kell végezni.
113. A szemle kiterjed a szolgálati járművek műszaki, közlekedésbiztonsági állapotára, a JKR egység működőképességére, a jármű külső és belső állapotára, illetve tisztaságára, a forgalmi engedélybe bejegyzett adatok helyességére, a megkülönböztető jelzést adó készülék felszerelésére jogosító engedély érvényességére, a jármű tartozékainak meglétére, továbbá a karosszéria állapotára.
114. A szemle két fő tevékenységre tagozódik:
a) az általános, teljes körű nyári felkészülést szolgáló tavaszi gépjármű technikai szemlére (a továbbiakban: tavaszi szemle), amelyet tárgyév április–május hónapokban,
b) általános, teljes körű téli felkészülést szolgáló őszi gépjármű technikai szemlére (a továbbiakban: őszi szemle), amelyet tárgyév október–november hónapokban
kell végrehajtani.
115. A szemlét az üzemképes szolgálati járműveken a járműfenntartó szerv hajtja végre. A szemle időpontjában üzemképtelen, a javításra váró, a javításon lévő szolgálati járműveket az ismételt üzembe állítás előtt kell szemlézni.
116. A szemléket legalább 3 fős bizottság hajtja végre, melynek legalább 1 tagja minden esetben az ellenőrzött eszköz vonatkozásában megfelelő szintű műszaki ismeretekkel rendelkező állománytag, továbbá 1 tagot minden esetben delegál a gépjárművet rendszeresen használatba vevő vagy a jármű forgalmazásáért felelős bv. szerv.
117. A BVOP, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, valamint a Belügyminisztérium használatára biztosított és az ott forgalmazott járművek tekintetében a szemléket teljeskörűen a BV GEI Gépjármű Osztálya folytatja le.
118. A szemlék jegyzőkönyveit két példányban kell kitölteni, melyek közül 1 példány a járműfenntartó gépjármű szakterületét, 1 példány a járművet rendszeresen használatba vevő bv. szervet illeti. Az ellenőrző adatlapokat a következő szemle végrehajtásáig meg kell őrizni.
119. A szemle végrehajtását a járműfenntartó szerv igazgatója/főigazgatója írásban rendeli el olyan ütemezéssel, amely biztosítja mind a szolgálati feladatok elláthatóságát, mind valamennyi szolgálati jármű ellenőrzésének végrehajthatóságát. A járműfenntartó szerv igazgatója/főigazgatója a tavaszi technikai szemle ütemtervét tárgyév április 5-ig, az őszi technikai szemle ütemtervét tárgyév október 5-ig felterjeszti az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese részére RZS rendszeren keresztül.
120. A tavaszi szemle végrehajtásakor a szolgálati járműveken a 13. melléklet szerinti jegyzőkönyv egyidejű kitöltésével kell az alább felsorolt főbb tevékenységi körök mentén az ellenőrzést végrehajtani:
a) a gépjármű okmányai meglétének ellenőrzése,
b) a forgalmi engedélyben szereplő adatok helyességének ellenőrzése,
c) a gépjármű berendezései és műszerei működőképességének ellenőrzése,
d) a folyadékszintek ellenőrzése,
e) a tartozékok, felszerelések meglétének ellenőrzése,
f) állapot-ellenőrzés,
g) a JKR ellenőrzése.
121. Az állapot-ellenőrzés után minősíteni kell a gumiabroncsot és a pótkereket is (cserére szorul vagy megfelelő állapotú).
122. A szolgálati járművek állapot-ellenőrzésekor különösen az alábbiakra kell figyelemmel lenni:
a) világító- és fényjelző berendezések legjellemzőbb meghibásodásai (pl. törött, repedt, beázó, elhomályosodott lámpabúrák),
b) futómű- és erőátviteli berendezések (pl. a tengelykapcsoló megfelelően emel-e ki, a fékpedál nyomáspontja optimális-e, egyenes futás ellenőrzése, fékpróba alkalmával a szolgálati jármű elhúz-e),
c) az évszaknak megfelelő abroncsok vannak-e a szolgálati gépjárművön, tapasztalható-e szálszakadás, egyéb sérülés, a profilmélység, a gumiabroncs belső oldala utal-e futómű-beállítási problémára,
d) a belső tér szennyeződései (könyöklőn, oldalkárpitokon, mennyezeten), a műszerfali és utastéri elemek karcossága, a sebességváltókar-szoknya szakadása,
e) az üléskárpit, üléshuzat szennyeződött-e, tapasztalható-e dohányzásból adódó égésnyom, az üléshuzat megfelelően van-e rögzítve az ülésre, a huzat nem gátolja-e az oldallégzsák működését,
f) az ülések támladöntése, ülésmozgató/emelőmechanizmusa megfelelően működik-e,
g) a csomagtérben/raktérben tapasztalható-e sérülés, korrózió, szennyeződés, valamint a felszerelések rögzítettsége megfelelő-e,
h) a fogvatartotti szállító gépjárművek padozatának, plexijének és rácsozatának rongálódásai,
i) a JKR hangjelzése működik-e, igénybevételimód-kapcsoló működik-e, jelet ad-e.
123. Amennyiben az ellenőrzést végző bizottság a szemle során olyan rendellenességet észlel (pl. károsanyag-kibocsátás), amely a szolgálati jármű meghibásodására utal, de pontos diagnosztizálására a szemle nem ad lehetőséget, a BV GEI jármű szakterületének intézkednie kell a probléma szervizben történő kivizsgálására, javítására.
124. Az őszi szemle végrehajtásakor a gépjárműveken a 14. melléklet szerinti jegyzőkönyv egyidejű kitöltésével kell az alább felsorolt főbb tevékenységi körök mentén az ellenőrzést végrehajtani:
a) a gépjármű világító- és fényjelző berendezései működőképességének ellenőrzése,
b) folyadékszintek ellenőrzése,
c) egyéb mérések és ellenőrzések,
d) téli gumiabroncsok ellenőrzése,
e) a tartozékok, felszerelések meglétének ellenőrzése,
f) rongálódások ellenőrzése,
g) a JKR működésének ellenőrzése.
125. Mind az őszi szemle, mind a tavaszi szemle végrehajtásakor ellenőrizni kell, hogy a szolgálati járművön az évszaknak megfelelő abroncsok vannak-e fent, továbbá a pótkerékre kiterjedően is az abroncsok mélységének megfelelőségét és állapotát. A nem megfelelő profilmélységű vagy sérült gumiabroncs cseréjét kezdeményezni kell. Az őszi szemle során a fagyásból eredő károk elkerülése érdekében meg kell mérni a hűtőfolyadék és az ablakmosó folyadék fagyáspontját is.
126. Téli gumiabroncs felszerelésének hiányában a gépjármű őszi technikai szemle minősítése: „Nem alkalmas”, kivéve
a) a négy évszakos, valamint kormányzott és hajtott tengelyre ajánlott speciális mintázatú gumiabronccsal ellátott M3 és N3 kategóriájú gépjárművek,
b) a terepabronccsal szerelt terepjáró gépjárművek,
c) azok a gépjárművek, amelyekre a forgalmazó írásban igazolja, hogy téli gumiabroncs a kereskedelmi forgalomban nem kapható (pl. IFA tehergépjárművek, Ikarus autóbuszok).
127. A járműfenntartó szerv igazgatója/főigazgatója a tavaszi és őszi technikai szemle végrehajtásának értékeléséről szóló összesített szöveges jelentést a szemle végrehajtásának határidejétől számított 10 napon belül az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese részére felterjeszti.
III. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
128. A Bv. Holding Kft. ügyvezetője – a vezetése alá tartozó szervezet tekintetében – az utasítás hatálybalépésétől számított harminc napon belül elkészíti a Bv. Holding Kft. járműszabályzatát, illetve felülvizsgálja és szükség esetén módosítja azt, majd kiadmányozást követően tájékoztatásul megküldi az országos parancsnok gazdasági és informatikai helyettese részére.
129. A bv. szerv vezetője – az irányítása alá tartozó szervezet tekintetében – a jelen utasítás hatálybalépésétől számított harminc napon belül elkészíti a bv. szerv jármű szabályzatát, vagy felülvizsgálja, és szükség esetén módosítja azt.
130. Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
131.1
2. melléklet a 24/2024. (VIII. 8.) BVOP utasításhoz
ADATSZOLGÁLTATÁS TÁRGYA |
KÜLDŐ SZERVEZETI EGYSÉG |
HATÁRIDŐ |
FELTERJESZTŐ SZERVEZETI EGYSÉG |
HATÁRIDŐ |
FOGADÓ SZERVEZETI EGYSÉG |
ADATSZOLGÁLTATÁS RENDSZERESSÉGE |
SZOLGÁLATI JÁRMŰVEK IDŐSZAKOS FUTÁSTELJESÍTMÉNY- ÉS ÜZEMELTETÉSIKÖLTSÉG-ADATAI |
BV GEI GÉPJÁRMŰ |
FÉLÉVET ÉS TÁRGYÉVET KÖVETŐ HÓNAP 25. NAPJA |
– |
– |
BVOP GIH |
FÉLÉVENTE |
SZOLGÁLATI JÁRMŰ TARTÓS MAGÁNCÉLÚ IGÉNYBEVÉTELÉRŐL |
BV GEI GÉPJÁRMŰ OSZTÁLY, BVOTRK, BVEK GÉPJÁRMŰ SZAKTERÜLET |
NEGYEDÉVET KÖVETŐ HÓNAP |
BVOP GIH |
NEGYEDÉVET KÖVETŐ HÓNAP |
BM GHÁT |
NEGYEDÉVENTE |
SZOLGÁLATI GÉPJÁRMŰVEKBEN BEKÖVETKEZETT KÁRESEMÉNYEKRŐL ÉRTÉKHATÁRTÓL FÜGGETLENÜL |
BV GEI GÉPJÁRMŰ OSZTÁLY, BVOTRK, BVEK GÉPJÁRMŰ SZAKTERÜLET |
TÁRGYÉVET KÖVETŐ HÓNAP 5. NAPJA |
BVOP GIH |
TÁRGYÉVET KÖVETŐ HÓNAP |
BM GHÁT |
ÉVENTE |
A CASCO KERET ALAKULÁSÁRÓL, FELHASZNÁLÁSÁRÓL |
BV GEI GÉPJÁRMŰ OSZTÁLY, BVOTRK, BVEK GÉPJÁRMŰ SZAKTERÜLET |
TÁRGYÉVET KÖVETŐ MÁJUS HÓNAP |
BVOP GIH |
TÁRGYÉVET KÖVETŐ MÁJUS HÓNAP |
BM MŰFO |
ÉVENTE |
SZOLGÁLATI JÁRMŰMENNYISÉG |
BV GEI GÉPJÁRMŰ OSZTÁLY, BVOTRK, BVEK GÉPJÁRMŰ SZAKTERÜLET |
TÁRGYÉVET KÖVETŐ HÓNAP 20. NAPJA |
BVOP GIH |
TÁRGYÉVET KÖVETŐ HÓNAP |
BM GHÁT |
ÉVENTE |
GÉPJÁRMŰ TECHNIKAI SZEMLE ÖSSZEGZŐ JELENTÉSE A 22/2022. (XII. 16.) BM UTASÍTÁS 109. § (3) BEKEZDÉSE ALAPJÁN |
BV GEI GÉPJÁRMŰ OSZTÁLY, BVOTRK, BVEK GÉPJÁRMŰ SZAKTERÜLET |
SZEMLE VÉGREHAJTÁSI HATÁRIDEJÉTŐL SZÁMÍTOTT 10 NAPON BELÜL |
BVOP GIH |
SZEMLE VÉGREHAJTÁSI HATÁRIDEJÉTŐL SZÁMÍTOTT |
BM GHÁT |
FÉLÉVENTE |
3,5 TONNA SÚLYT MEGHALADÓ JÁRMŰVEK FORGALMI RENDSZÁMAIT TARTALMAZÓ LISTA |
BV GEI GÉPJÁRMŰ OSZTÁLY, BVOTRK, BVEK GÉPJÁRMŰ SZAKTERÜLET |
TÁRGYÉVET KÖVETŐ HÓNAP 5. NAPJA |
BVOP GIH |
TÁRGYÉVET KÖVETŐ HÓNAP |
BM MŰFO |
ÉVENTE |
3. melléklet a 24/2024. (VIII. 8.) BVOP utasításhoz
1. SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS TÁBLÁZAT (4. melléklet)
2. FOGVATARTOTT-SZÁLLÍTÁS TÁBLÁZAT (4. melléklet)
3. EGYÉB SZÁLLÍTÁS TÁBLÁZAT (4. melléklet)
a) a féléves adatszolgáltatás a tárgyév első félévére vonatkozó adatokat,
b) az éves adatszolgáltatás a tárgyév teljes időtartamára vonatkozó adatokat
Útmutató az időszakos gépjárműadat-szolgáltatás elkészítéséhez
ROVAT MEGNEVEZÉSE |
ROVAT KITÖLTÉSE |
|
1. |
Sorszám |
Értelemszerűen. |
2. |
Forgalmi rendszám |
A szolgálati jármű forgalmi rendszáma. |
3. |
Felhasznált kilométer (testületi) |
A szolgálati járművel teljesített szolgálati célú igénybevételek során megtett összes kilométer (pótlékok, szorzók nélküli kilométerek). |
4. |
Felhasznált kilométer (egyéb) |
A parancsnoki magáncélú, egyéb magáncélú igénybevételek, illetve |
5. |
Felhasznált kilométer |
A 3. és 4. oszlopban szereplő kilométerek összege, amely megegyezik a szolgálati jármű tényleges – az adatszolgáltatás alapját képező időszakban teljesített – futásteljesítményével. |
6. |
Halmozott kilométer |
A szolgálati jármű forgalomba helyezése óta teljesített összes kilométer |
7. |
Felhasznált hajtóanyag (liter) |
A szolgálati jármű által ténylegesen felhasznált (terhelési bizonylattal és számlával igazolt) hajtóanyag-mennyiség a felhasználás céljától (meghajtás, fűtés stb.) függetlenül. |
8. |
Felhasznált kenőanyag (liter) |
Az utántöltés során ténylegesen felhasznált motorolaj mennyisége |
9. |
Felhasznált üzemanyag költsége (Ft) |
A 7. és 8. oszlopban feltüntetett hajtó-, illetve kenőanyag-mennyiségek tényleges, általános forgalmi adót tartalmazó együttes költsége |
10. |
Javítási költség (testületi) |
A bv. szerv telephelyén, javítóműhelyében elvégzett javítások, karbantartások általános forgalmi adót tartalmazó összes költsége |
11. |
Javítási költség (külső) |
Szerződéses vagy eseti jelleggel, külső szervizek által elvégzett javítások, karbantartások általános forgalmi adót tartalmazó – munkadíj és anyag – együttes költsége (itt kell szerepeltetni többek között az átvizsgálások, környezetvédelmi és hatósági vizsgák költségeit is). |
12. |
Karambolos javítás költsége |
Azon javítások, helyreállítások általános forgalmi adót tartalmazó költségei, amelyeket nem a természetes elhasználódásra visszavezethető károsodások miatt, hanem közúti közlekedési vagy egyéb balesetek, nem előírás szerinti üzemeltetések során keletkezett sérülés, károsodás miatt kellett elvégezni |
13. |
Karambolos javítás megtérült összege |
Az az – általános forgalmi adót tartalmazó – összeg, amelyet káreseménnyel, sérüléssel kapcsolatban a tárgyévben az illetékes biztosítótársaság megtérített, illetve amely a testületi dolgozó vagy fogvatartott által a lefolytatott kártérítési eljárás eredményeként a bv. szerv pénztárába befizetésre került, függetlenül attól, hogy a káresemény a tárgyévben következett-e be, vagy sem. |
14. |
Összes javítási költség |
A 10., 11. és a 12. rovatban feltüntetett költségek általános forgalmi adót tartalmazó összege, csökkentve a 13. rovatban feltüntetett összeggel. |
15. |
Kötelező felelősségbiztosítás és casco együttes díja |
A szolgálati jármű kötelező felelősségbiztosításának és esetleges casco biztosításának összesített díja. |
16. |
Összes üzemeltetési költség |
A 9. és a 15. rovatban feltüntetett költségek általános forgalmi adót tartalmazó összege, azaz az üzemanyagra és a javításra, karbantartásra fordított összes költség. |
17. |
Üzemeltetés egy kilométerre eső költsége |
Kiszámítása: a 16. rovatban feltüntetett összes üzemeltetési költséget el kell osztani az 5. rovatban feltüntetett összes felhasznált kilométerrel. |
4. melléklet a 24/2024. (VIII. 8.) BVOP utasításhoz
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
10. |
11. |
12. |
13. |
14. |
15. |
16. |
17. |
Sor- |
Forgalmi |
Felhasznált kilométer |
Halmozott |
Felhasznált üzemanyag |
Felhasznált üzemanyag |
Gépjárműjavítási és -karbantartási költségek |
Kötelező |
Üzemeltetés |
Üzemeltetés |
|||||||
testületi |
külső |
karambolos javítás |
összesen |
|||||||||||||
testületi |
egyéb |
összesen |
hajtóanyag |
kenőanyag |
munkadíj és anyag |
munkadíj és anyag |
költsége |
megtérült összege |
||||||||
GÁZOLAJÜZEMŰ ÖSSZESEN |
– |
|||||||||||||||
BENZINÜZEMŰ ÖSSZESEN |
– |
|||||||||||||||
MIND- |
– |
2 A megfelelőt aláhúzással jelölni.
5. melléklet a 24/2024. (VIII. 8.) BVOP utasításhoz
7. melléklet a 24/2024. (VIII. 8.) BVOP utasításhoz
Ft/km vagy Ft/óra
8. melléklet a 24/2024. (VIII. 8.) BVOP utasításhoz
országos parancsnok
gazdasági és informatikai helyettese
9. melléklet a 24/2024. (VIII. 8.) BVOP utasításhoz
országos parancsnok
gazdasági és informatikai helyettese
A 131. pont a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás