252/2024. (VIII. 22.) Korm. rendelet
252/2024. (VIII. 22.) Korm. rendelet
a térségi fejlesztési tanácsok törvényességi felügyeletének szabályairól
A Kormány a területfejlesztésről szóló 2023. évi CII. törvény 35. § (1) bekezdés 7. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A törvényességi felügyeleti eljárás
1. § A térségi fejlesztési tanács (a továbbiakban: tanács) törvényességi felügyeletének célja a tanács jogszerű működésének biztosítása.
2. § (1) A tanács székhelye szerint illetékes fővárosi vagy vármegyei kormányhivatal (a továbbiakban: kormányhivatal) a törvényességi felügyelet ellátása során vizsgálja
a) a tanács szervezetének, működésének, döntéshozatali eljárásának jogszerűségét, a vonatkozó jogszabályok és a tanács saját szabályzatainak betartását,
b) a tanács határozatainak, a tanács elnöke egyedi döntéseinek jogszerűségét,
c) a tanács üléséről készített jegyzőkönyv 7. § (1) bekezdésében rögzített tartalmi elvárásnak való megfelelését.
(2) Amennyiben a tanács a szervezeti és működési szabályzatában bizottságot hoz létre, úgy a kormányhivatal (1) bekezdésben foglalt törvényességi felügyeleti jogköre a bizottságra is kiterjed.
(3) Nem terjed ki a kormányhivatal törvényességi felügyeleti eljárása a tanács törvényben meghatározott feladatainak ellátását segítő szervezet (a továbbiakban: munkaszervezet) működésének, továbbá a tanács gazdálkodásának vizsgálatára.
(4) A tanács mérlegelési jogkörben hozott döntései esetében a kormányhivatal a döntéshozatali eljárás jogszerűségét vizsgálja.
(5) A kormányhivatal a tanács elnökének vagy munkaszervezete vezetőjének kérésére a tanács által alkalmazandó jogszabályok tartalmával összefüggésben szakmai segítséget nyújt.
3. § (1) A kormányhivatal a törvényességi felügyeleti eljárás lefolytatásához szükséges iratok és adatok rendelkezésre bocsátását, valamint megküldését, az ehhez szükséges felvilágosítás adását kérheti a tanács elnökétől, továbbá ezen iratokba betekinthet. A tanács elnöke a felügyeleti eljáráshoz szükséges adatokat, információkat átadja a kormányhivatali igény dokumentált beérkezését követő 15 napon belül az igénynek megfelelő formában és tartalommal a kormányhivatal számára.
(2) Amennyiben a tanács az irat- vagy adatszolgáltatási kérelemnek határidőben nem tesz eleget, abban az esetben a kormányhivatal az 5. § (1) bekezdés b) pontjában biztosított intézkedést alkalmazza.
4. § (1) A törvényességi felügyeleti eljárás vizsgálati és intézkedési szakaszból áll.
(2) A vizsgálati szakasz a kormányhivatal hivatali hatáskörében tudomására jutott információk alapján vagy bejelentésre indul meg.
(3) Amennyiben a lefolytatott vizsgálat során a kormányhivatal jogszabálysértést nem észlel, a kormányhivatal a vizsgálatot külön intézkedés nélkül lezárja, erről az érintett tanácsot a területfejlesztésért felelős miniszter tájékoztatásával egyidejűleg 30 napon belül értesíti.
5. § (1) Jogszabálysértés esetén a kormányhivatal a törvényesség helyreállítása érdekében az alábbi intézkedéseket alkalmazhatja:
a) törvényességi felhívás,
b) a tanács ülése összehívásának kezdeményezése a tanács elnökének küldött, az összehívás indokát megjelölő indítvány alapján.
(2) A kormányhivatal a jogszabálysértés orvoslására legalább 30 napos határidő tűzésével törvényességi felhívást intéz a tanácshoz. A kitűzött határidő – a tanács által a kitűzött határidő lejárta előtt benyújtott kérelem alapján – egy alkalommal további 30 nappal meghosszabbítható. A törvényességi felhívást a kormányhivatal ugyanazon ügyben legfeljebb egy alkalommal ismételheti meg.
(3) A törvényességi felhívásban a kormányhivatal kezdeményezheti
a) a jogszabálysértő vagy a tanács saját szabályzatába ütköző határozat módosítását, egyes rendelkezéseinek vagy az egész határozat hatályon kívül helyezését,
b) a mulasztással megvalósuló jogszabálysértés esetén az elmulasztott intézkedés meghozatalát,
c) belső utasítások, szabályzatok kiadását, módosítását, hatályon kívül helyezését,
d) jogszabálysértő vagy belső szabályzatba ütköző működés megszüntetését.
(4) A tanács a törvényességi felhívásban foglaltakat megvizsgálja, és a felhívásban meghatározott határidőn belül írásban tájékoztatja a kormányhivatalt a felhívásban foglaltak alapján megtett intézkedésekről vagy a törvényességi felhívásban foglaltakkal való egyet nem értéséről és az egyet nem értés indokáról.
(5) Amennyiben a felhívásban meghatározott határidőn belül a tanács intézkedik, annak jogszerűségét a kormányhivatal az intézkedésről szóló tájékoztatásnak kormányhivatalhoz történő beérkezésétől számított 30 napon belül megvizsgálja.
6. § (1) Amennyiben a törvényességi felhívás nem vezet eredményre, a kormányhivatal a törvényességi felügyeleti eljárás egyéb intézkedéseinek alkalmazásáról mérlegelési jogkörben dönt. Amennyiben az 5. § (1) bekezdés b) pontja szerinti törvényességi felügyeleti intézkedést alkalmazza, akkor azt legfeljebb 30 napos határidő tűzésével kezdeményezi a tanács elnökénél. A tanács elnöke a tanács ülését a kormányhivatal erre irányuló kezdeményezését követő 30 napon belül összehívja, és a tanács ülésére a kormányhivatal törvényességi felhívását beterjeszti.
(2) Amennyiben az 5. § (1) bekezdés a) pontja szerinti törvényességi felügyeleti eszköz alkalmazása nem eredményezi a jogszerűség helyreállítását, a kormányhivatal a tanács 5. § (4) bekezdése szerinti tájékoztatásának kézhezvételétől vagy a tájékoztatásra nyitva álló határidő eredménytelen elteltétől számított 15 napon belül pert indíthat a közigazgatási ügyben eljáró bíróság előtt. A perindítás a térségi fejlesztési tanács döntésének megtámadására, a határozathozatali kötelezettsége vagy feladatellátási kötelezettsége elmulasztásának megállapítására irányulhat.
(3) A kormányhivatal az 5. § (1) bekezdése szerinti törvényességi felügyeleti intézkedések megtételéről a vonatkozó döntés tanáccsal történő közlésével egyidejűleg tájékoztatja a területfejlesztésért felelős minisztert.
(4) A jogszabálysértés megszűnésével a vizsgált intézkedés alapján indult törvényességi felügyeleti eljárást a kormányhivatal lezárja, és erről az érintettet a területfejlesztésért felelős miniszter tájékoztatásával egyidejűleg 30 napon belül értesíti.
(5) A kormányhivatal törvényességi felügyeleti eljárása során hozott intézkedéséről 8 napon belül értesíti a tanács törzskönyvi nyilvántartását vezető Magyar Államkincstár területi szervét.
(6) Az (5) bekezdés szerinti értesítési kötelezettség a tanács megalakulása, továbbá az új összetételben megtartott első ülés jogszerűsége megállapítása érdekében megtartott vizsgálat eredménye tekintetében is terheli a kormányhivatalt. A vizsgálatot a kormányhivatal az alakuló ülés iratainak beküldésétől számított 30 napon belül elvégzi.
2. Az ülések jegyzőkönyvei
7. § (1) A tanács üléséről a tanács jegyzőkönyvet készít, amely rögzíti mindazon körülményeket, amelyekből megállapítható, hogy az ülés összehívása, lebonyolítása, határozatainak elfogadása, határozata jogszerű-e. A kormányhivatal vizsgálja, hogy a jegyzőkönyv tartalmazza-e
a) a nyílt vagy a zárt ülés megjelölését, a zárt ülés elrendelésének okát,
b) az ülés pontos helyét, idejét, az ülés megtartásának módját (jelenléti vagy online),
c) a megjelent tanácstagok és meghívottak nevét, hivatali beosztását, az általuk képviselt intézmény megnevezését; valamint amennyiben nem a tag, a meghívott vett részt az ülésen, a képviseletükben eljáró személy e pontban megjelölt adatait és képviseleti jogosultsága igazolásának módját,
d) a tárgyalt napirendi pontokat,
e) az ülés határozatképességére vonatkozó megállapítást,
f) a hozzászólók nevét, a hozzászólások lényegét,
g) a szavazás számszerű eredményét, ideértve a támogató, az ellenző és a tartózkodó szavazatok számát is,
h) a tanács által hozott határozatokat,
i) az aláírásra jogosultak nevét, aláírását és a jegyzőkönyvvezető nevét, aláírását,
j) a tanács szervezeti és működési szabályzatában a jegyzőkönyv tartalmával szemben támasztott egyéb követelmények meglétét.
(2) A tanács elnöke az ülésre szóló meghívót és az írásos előterjesztéseket a tanács szervezeti és működési szabályzata szerint, de legkésőbb az ülés előtt 3 nappal, az ülésen felvett jegyzőkönyvet az ülést követő 10 napon belül megküldi a kormányhivatalnak.
(3) A kormányhivatal korlátozás nélkül – az adatvédelmi szabályok figyelembevételével – betekinthet a zárt ülés jegyzőkönyvébe és háttéranyagaiba.
3. Határidők számítása, kapcsolattartás
8. § (1) A napokban megállapított határidőbe nem számít bele a közlésnek vagy a kézbesítésnek a napja.
(2) A hónapokban megállapított határidő azon a napon jár le, amely számánál fogva megfelel a kezdőnapnak, ha pedig ez a nap a lejárat hónapjában hiányzik, a hónap utolsó napján.
(3) Ha a határidő utolsó napja olyan nap, amelyen a tanácsnál vagy a kormányhivatalnál a munka szünetel, a határidő az azt követő munkanapon jár le.
(4) A postán küldött irat előterjesztési ideje a postára adás napja.
(5) Az elektronikus irat előterjesztésének időpontja az irat elküldésének napja, de az ügyintézési határidő a következő munkanapon kezdődik.
(6) A határidő elmulasztásának jogkövetkezményei a határidő utolsó napjának elteltével állnak be.
(7) A határidőt kétség esetén megtartottnak kell tekinteni.
9. § (1) A törvényességi felügyeleti eljárás írásbeli kapcsolattartás útján valósul meg.
(2) Az információkérés és a szakmai segítségnyújtás során az írásbeli kapcsolattartás papír alapon, postai úton, elektronikus levél útján vagy az elektronikus kapcsolattartás szabályai szerinti levélváltással valósul meg.
4. Záró rendelkezések
10. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 70. napon lép hatályba.
(2)1
A 10. § (2) bekezdése a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás