• Tartalom

26/2024. (IX. 19.) ORFK utasítás

26/2024. (IX. 19.) ORFK utasítás

a jogi szakvizsgához szükséges joggyakorlati idő igazolásáról szóló 2/2024. (I. 31.) ORFK utasítás módosításáról1

2024.09.20.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában, valamint a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 6. § (1) bekezdés b) pontjában foglaltak alapján, a jogi szakvizsgához szükséges joggyakorlati idő igazolásáról szóló 2/2024. (I. 31.) ORFK utasítás módosítására kiadom az alábbi utasítást:

1. A jogi szakvizsgához szükséges joggyakorlati idő igazolásáról szóló 2/2024. (I. 31.) ORFK utasítás (a továbbiakban: Utasítás) 4. pontja a következő d) alponttal egészül ki:

(A kérelemnek a következő adatokat kell tartalmaznia:)

„d) amennyiben a b) alpont szerinti szolgálati beosztásban, munkakörben eltöltött időt a munkáltatói jogkör gyakorlója a 15/A. pont alapján ismerte el joggyakorlati időnek, az erre vonatkozó munkáltatói döntés iktatószámát.”

2. Az Utasítás a következő 15/A. ponttal egészül ki:

„15/A. Amennyiben a joggyakorlati idő figyelembevételének egyéb feltételei fennállnak, a munkáltatói jogkör gyakorlója a 18. pont vagy a 22/A. pont szerinti kérelem benyújtása esetén a körülmények egyedi elbírálása alapján, a 15. pont a) alpont aa) és ab) pontjától eltérően, az 1. mellékletben nem szereplő szolgálati beosztást vagy a 2. mellékletben nem szereplő munkakört betöltő kérelmező esetén is dönthet az adott szolgálati beosztásban, munkakörben eltöltött idő joggyakorlati időként történő elismeréséről.”

3. Az Utasítás 18. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„18. A kérelmező – amennyiben a 15–16. pontban foglalt feltételeknek megfelel, és közvetlen szolgálati elöljárója, közvetlen vezetője jogi szakvizsgával nem rendelkezik – az ezen alcím szerinti joggyakorlatának megkezdését és a joggyakorlat szakmai irányítását, ellenőrzését végző személy kijelölését a munkáltatói jogkör gyakorlójánál a szolgálati út betartásával benyújtott kérelmében (a továbbiakban: mentorkijelölési kérelem) kezdeményezheti. A mentorkijelölési kérelemhez mellékelni kell a kérelmező munkaköri leírását. Amennyiben a kérelmező a 15/A. pontra tekintettel nyújtja be a mentorkijelölési kérelmet, annak tartalmaznia kell az egyedi elbírálásra okot adó körülmények megjelölését is.”

4. Az Utasítás a következő 18/A. ponttal egészül ki:

„18/A. A kérelmező közvetlen szolgálati elöljárója, közvetlen vezetője a munkaköri leírásra és a kérelmező által végzett munkaköri feladatokra tekintettel megvizsgálja a 15. és a 16. pontban – a 15/A. pont alapján benyújtott mentorkijelölési kérelem esetén a 15. pont b) alpontjában és a 16. pontban – foglalt feltételek fennállását, és ennek eredményét, valamint a mentorkijelölési kérelem támogatására vagy elutasítására vonatkozó javaslatát a mentorkijelölési kérelmen feltünteti, vagy ahhoz külön iratként csatolja.”

„19/A. Ha a kérelmező a 15/A. pontra tekintettel nyújtja be a mentorkijelölési kérelmet, a 19. pont szerinti munkáltatói döntést – az egyedi elbírálásra, valamint a 15. pont b) alpontjában, a 16. és 17. pontban foglalt feltételekre tekintettel – a mentorkijelölési kérelem támogatása és elutasítása esetén is írásban indokolni kell.

19/B. A munkáltatói jogkör gyakorlója a 19/A. pont szerinti döntését megelőzően a mentorkijelölési kérelemben megjelölt szolgálati beosztás, munkakör szerinti szakterület szakmai irányítását végző ORFK szakterület állásfoglalását kéri a mentorkijelölési kérelem támogathatósága tekintetében.

19/C. Az ORFK megkeresett szakterülete 5 munkanapon belül megvizsgálja, hogy szakmai szempontból a mentorkijelölési kérelemben foglalt, egyedi elbírálásra okot adó körülmények alapján a kérelmező által az adott szolgálati beosztásban, munkakörben végzett tevékenység megfelel-e a 15. pont b) alpontjában és a 16. pontban foglalt feltételeknek. Az ORFK szakterületének álláspontja a munkáltatói jogkör gyakorlóját nem köti, de az attól való eltérést a 19/A. pont szerinti döntésében indokolnia kell.”

„22/A. Amennyiben a kérelmező a 15. pont b) alpontjában és a 16. pontban foglalt feltételeknek megfelel, és közvetlen szolgálati elöljárója, közvetlen vezetője jogi szakvizsgával rendelkezik, a 15/A. pontra hivatkozással az ezen alcím szerinti joggyakorlata megkezdésének engedélyezését a szolgálati út betartásával, az egyedi elbírálásra okot adó körülmények megjelölésével benyújtott kérelmében kezdeményezheti a munkáltatói jogkör gyakorlójánál. Az e pont szerinti kérelemhez mellékelni kell a kérelmező munkaköri leírását.

22/B. A kérelmező közvetlen szolgálati elöljárója, közvetlen vezetője a munkaköri leírásra és a kérelmező által végzett munkaköri feladatokra tekintettel megvizsgálja a 15. pont b) alpontjában és a 16. pontban foglalt feltételek fennállását, és ennek eredményét, valamint a 22/A. pont szerinti kérelem támogatására vagy elutasítására vonatkozó javaslatát a 22/A. pont szerinti kérelmen feltünteti, vagy ahhoz külön iratként csatolja.

22/C. A kérelmező munkáltatói jogkör gyakorlója a 22/A. pont szerinti kérelem beérkezését követő 15 napon belül dönt a kérelemben foglaltak engedélyezéséről, amennyiben a munkaköri leírás a 15. pontban foglalt tevékenységeket nem tartalmazza, annak módosításáról, vagy a kérelem elutasításáról. A munkáltatói döntést – az egyedi elbírálásra, valamint a 15. pont b) alpontjában, a 16. és 17. pontban foglalt feltételekre tekintettel – a 22/A. pont szerinti kérelem támogatása és elutasítása esetén is írásban indokolni kell. A munkáltatói jogkör gyakorlója az előzőek szerinti döntéséről a kérelmezőt írásban tájékoztatja.

22/D. A munkáltatói jogkör gyakorlója a 22/B. pont szerinti döntését megelőzően a 22/A. pont szerinti kérelemben szereplő szolgálati beosztás, munkakör szerinti szakterület szakmai irányítását végző ORFK szakterület állásfoglalását kéri a 22/A. pont szerinti kérelem támogathatósága tekintetében.

22/E. Az ORFK megkeresett szakterülete 5 munkanapon belül megvizsgálja, hogy szakmai szempontból a 22/A. pont szerinti kérelemben foglalt, egyedi elbírálásra okot adó körülmények alapján a kérelmező által az adott szolgálati beosztásban, munkakörben végzett tevékenység megfelel-e a 15. pont b) alpontjában és a 16. pontban foglalt feltételeknek. Az ORFK szakterületének álláspontja a munkáltatói jogkör gyakorlóját nem köti, de az attól való eltérést a 22/C. pont szerinti döntésében indokolnia kell.”

7. Az Utasítás 26. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„26. Amennyiben a kérelmező közvetlen szolgálati elöljárója, közvetlen vezetője jogi szakvizsgával nem rendelkezik, vagy a beszámítani kért joggyakorlati idő egészének vagy egy részének tartama alatt nem rendelkezett, a 4. pont c) alpontja szerinti személyként az adott rendőri szervnél foglalkoztatott azon jogtanácsos vagy jogi szakvizsgával rendelkező más személy szerepeltethető, aki a kérelmező jogi szakvizsgára felkészülését támogatta, és a 15. pont szerinti tevékenységét a joggyakorlati idő alatt a 27. pontban foglaltak szerint figyelemmel kísérte.”

8. Az Utasítás a következő 26/A. ponttal egészül ki:

„26/A. Amennyiben a helyi szervnél a 26. pont szerinti feltételeknek megfelelő személyt nem foglalkoztatnak, akkor a 4. pont c) alpontja szerinti személyként a helyi szerv irányítását ellátó vármegyei (fővárosi) rendőr-főkapitányságon foglalkoztatott azon jogtanácsos vagy jogi szakvizsgával rendelkező más személy is szerepeltethető, aki a kérelmező jogi szakvizsgára felkészülését támogatta, és a 15. pont szerinti tevékenységét a joggyakorlati idő alatt a 27. pontban foglaltak szerint figyelemmel kísérte.”

9. Az Utasítás a következő 28/A. és 28/B. ponttal egészül ki:

„28/A. A kérelmező felkészülésének figyelemmel kísérése során a jogtanácsos vagy jogi szakvizsgával rendelkező más személy különösen a következő gyakorlófeladatok elvégzését határozhatja meg:

a) ügyészségi, bírósági beadványok tervezetének megfogalmazása;

b) közigazgatási hatósági eljárásban, szabálysértési eljárásban végzés, hatósági határozat szövegtervezetének elkészítése;

c) fegyelmi vagy kártérítési eljárásban a munkáltató által kiadandó határozatok tervezetének összeállítása;

d) az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv hatáskörébe tartozó panaszok ügyében hozott döntések tervezetének megfogalmazása;

e) munkajogi okmányok tervezetének elkészítése;

f) szerződéstervezetek, megállapodások és együttműködési megállapodások, valamint normatervezetek szövegezése;

g) a szakmai ellenőrzés során vizsgált iratok formai és tartalmi áttekintése;

h) jogesetek feldolgozása;

i) az Európai Unió Bírósága és a magyar bíróságok döntéseinek, ítélkezési gyakorlatának értelmezése;

j) jogszabályok értelmezése.

28/B. A jogtanácsos vagy a jogi szakvizsgával rendelkező más személy a 29. pont szerinti beszámolóban a 28/A. pont a)–j) alpontja szerint vagy azon túl meghatározott gyakorlófeladatok elvégzéséről is tájékoztatást ad.”

10. Az Utasítás 1. melléklete a Melléklet szerint módosul.

11. Az Utasítás

a) 8. pontjában az „a továbbiakban:” szövegrész helyébe az „a továbbiakban együtt:” szöveg;

b) 27., 30. és 31. pontjában a „26.” szövegrész helyébe a „26–26/A.” szöveg;

c) 28. pontjában az „a munkáltatói” szövegrész helyébe a „munkáltatói” szöveg;

d) 33. pontjában a „15. pontban” szövegrész helyébe a „15. és 15/A. pontban” szöveg

lép.

12. Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

13. Ez az utasítás a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.

Melléklet a 26/2024. (IX. 19.) ORFK utasításhoz

„3a. kiemelt főnyomozó (kiberbűnözési)”

1

Az utasítás a 13. pont alapján hatályát vesztette 2024. szeptember 21. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére