272/2024. (IX. 19.) Korm. rendelet
272/2024. (IX. 19.) Korm. rendelet
az önkormányzati tűzoltóságokra, valamint a hivatásos tűzoltóság, az önkormányzati tűzoltóság és az önkéntes tűzoltó egyesület fenntartásához való hozzájárulásra vonatkozó szabályokról
A Kormány
a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény 47. § (1) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a II. Fejezet tekintetében a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény 47. § (1) bekezdés j) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 19. § tekintetében a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény 47. § (1) bekezdés d)–e) és j) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
AZ ÖNKORMÁNYZATI TŰZOLTÓSÁG LÉTESÍTÉSE, MŰKÖDÉSÉNEK FELTÉTELEI ÉS FELADATA
1. Értelmező rendelkezések
1. § E rendelet alkalmazásában
1. készenléti jellegű szolgálat: olyan munkakör, amelyben a tűzoltó 24 órás váltásos munkarendbe tartozó beosztásban, állandó készenléti helyzetben a szolgálatteljesítés helyén látja el a szolgálatát, és
a) a munkakörbe tartozó feladatok jellegéből adódóan – hosszabb időszak alapulvételével – a rendes munkaidő legalább egyharmadában nincs munkavégzés, és a munkával nem töltött időt a munkavállaló pihenéssel töltheti, vagy
b) a munkavégzés – különösen a munkakör sajátosságára, a munkavégzés feltételeire tekintettel – a munkavállaló számára az általánoshoz képest lényegesen alacsonyabb igénybevétellel jár;
2. készenléti szolgálat: a tűzoltóság káresethez történő vonulásra kötelezettséget vállaló tűzoltójának olyan riasztható állapota, amikor sem tevékenysége, sem tartózkodási helye nem korlátozza kivonulási kötelezettségének teljesítésében;
3. rendkívüli készenléti szolgálat: a tűzoltóság szakmai feladatait ellátó tűzoltóinak olyan munkavégzési vagy rendelkezésre állási feladatvégzésre kötelezése, amit a települési önkormányzat képviselő-testülete vagy a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szervének vezetője rendel el meghatározott helyen és időtartamban.
2. Az önkormányzati tűzoltóság szakmai feladata
2. § (1) Az önkormányzati tűzoltóság tűzmegelőzési tevékenysége során, az elsődleges műveleti körzetén
a) segíti az önkormányzatoknak a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló törvényben meghatározott tűzmegelőzési feladatait,
b) tűzvédelmi hiányosság észlelése esetén – különös tekintettel a tűzoltás alapvető feltételeiben észlelt hiányosságra – azt haladéktalanul jelzi a hivatásos katasztrófavédelmi szerv helyi szervének,
c) részt vesz a lakosság tűzvédelmi felvilágosításában, a tűzvédelmi propagandában.
(2) Az önkormányzati tűzoltóság a tűzoltási és műszaki mentési tevékenységére való felkészülése érdekében
a) toborozza és szervezi az elsődleges műveleti körzetén a tűzoltói szolgálatra jelentkezőket, valamint gondoskodik azok szakmai felkészítéséről, továbbképzéséről,
b) folyamatosan gondoskodik a tűzoltási és műszaki mentési feladatok ellátására szervezett erő és eszközállomány riaszthatóságáról,
c) gondoskodik szakfelszereléseinek és egyéni védőeszközeinek karbantartásáról, előírt időszakos felülvizsgálatáról,
d) az önkormányzati tűzoltóság legkisebb létszámáról, létesítményei és felszerelései minimális mennyiségéről, minőségéről és a szolgálat ellátásáról szóló miniszteri rendeletben meghatározott éves továbbképzési tervet készít, amelyet egyetértés céljából megküld a hivatásos katasztrófavédelmi szerv helyi szervének, és gondoskodik az állomány továbbképzéséről,
e) támogatást nyújthat a vele együttműködési megállapodást kötő önkéntes tűzoltó egyesületnek.
(3) Az önkormányzati tűzoltóság tűzoltási és műszaki mentési tevékenysége során
a) gondoskodik a beavatkozásban részt vevő állomány rendszeresített egyéni védőeszközökkel történő ellátásáról,
b) a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szervének főügyelete utasítására kivonul az elsődleges műveleti körzetén kívül keletkezett tűz oltására, műszaki mentésre,
c) jelenti az elsődleges műveleti körzetén keletkezett tűzesetet, káresetet, az általa eloltott, valamint a más által eloltott és hozzá bejelentett tűzesetet az illetékes hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szerve ügyeletére, és eleget tesz egyéb jelentési kötelezettségének,
d) a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szervének vezetője vagy a települési önkormányzat képviselő-testülete rendelkezése alapján rendkívüli készenléti szolgálatot lát el, amelynek költségeiről az elrendelő gondoskodik,
e) haladéktalanul jelenti a hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szervének ügyeletére a gépjárműveinek vonulóképtelenségét, a késedelmesen végrehajtható vagy késedelmesen végrehajtott vonulást, valamint a vonulóképességet korlátozó egyéb körülményeket, a rendkívüli készenléti szolgálat elrendelését és annak okát.
3. Az önkormányzati tűzoltóság működésére vonatkozó szabályok
3. § Az önkormányzati tűzoltóság ügyeleti szolgálatot tart fenn.
4. § Az önkormányzati tűzoltóság az elsődleges műveleti körzetén működő gazdálkodó szervekkel a létesítményi tűzoltósági feladatok átvállalására a hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szervének egyetértésével megállapodhat, ha a megállapodásban vállaltak nem veszélyeztetik az elsődleges műveleti körzet ellátásával kapcsolatos feladatok maradéktalan teljesítését.
5. § Az önkormányzati tűzoltó időszakos orvosi vizsgálatának díját az önkormányzati tűzoltóság viseli.
6. § Az önkormányzati tűzoltóság tűzoltószakmai feladatait a főfoglalkozású jogviszonyban és az önkéntes – beleértve az egyéb, nem főfoglalkozású – jogviszonyban álló önkormányzati tűzoltók látják el. Az önkéntes jogviszonyban álló önkormányzati tűzoltó a szakmai feladatait az önkormányzati tűzoltósággal kötött írásbeli megállapodás alapján hajtja végre. A megállapodásnak tartalmaznia kell
a) az önkéntes szakmai tevékenység tartalmát,
b) a feladatellátás helyét,
c) a tevékenységre fordítandó időt,
d) a szakmai feladat ellátására vonatkozó képesítési és képzési követelmények legalacsonyabb szintjét,
e) a szolgálatellátás rendjét, juttatásait,
f) az egyenruházat viselésének rendjét és
g) a megállapodás megszűnésére vonatkozó előírásokat.
7. § (1) Az önkormányzati tűzoltóság rajokra tagozódik.
(2) Az önkormányzati tűzoltó beosztása szerint lehet beosztott tűzoltó vagy szakmai irányító.
(3) Az önkormányzati tűzoltóság vonatkozásában szakmai irányítónak minősül a tűzoltóparancsnok, a tűzoltóparancsnok-helyettes, a rajparancsnok és a rajparancsnok-helyettes.
(4) Az önkormányzati tűzoltóság szolgálatszervezéséről a tűzoltóparancsnok gondoskodik.
8. § Az önkormányzati tűzoltóság működését alapszabály határozza meg. Az alapszabálynak tartalmaznia kell különösen
a) a tűzoltóparancsnok beszámoltatásának rendjét,
b) a kiképzés és a rendszeres továbbképzés feltételeinek biztosítását.
9. § Az önkormányzati tűzoltóságok parancsnokai és a tűzoltás vezetésére jogosult állománya évente legalább két alkalommal részt vesznek a hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szerve által szervezett továbbképzésen és szakmai tájékoztatón.
4. Az együttműködési megállapodás
10. § (1) Az önkormányzati tűzoltóság a megalakulásától számított 30 napon belül köti meg az együttműködési megállapodást a hivatásos katasztrófavédelmi szerv helyi szervével a tűzoltási és műszaki mentési célokra folyamatosan igénybe vehető készenléti szolgálat ellátása, valamint a közvetlen tűz- vagy robbanásveszély esetén követendő biztonsági intézkedések végrehajtásában való közreműködés céljából, amelyet a hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szervének vezetője hagy jóvá. A hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szerve az együttműködési megállapodásokat a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve részére megküldi.
(2) Az együttműködési megállapodás megkötését az önkormányzati tűzoltóság a szükséges adatok megküldésével kezdeményezi a hivatásos katasztrófavédelmi szerv helyi szervénél.
(3) Az együttműködési megállapodás legalább a következő adatokat tartalmazza:
a) felek neve, székhelye,
b) kapcsolattartók neve, elérhetősége,
c) elsődleges műveleti körzet,
d) készenléti létszám,
e) riasztható eszközök és felszerelések,
f) együttműködési megállapodás megszűnésének esetei.
(4) Az együttműködési megállapodással kapcsolatos adatok változásáról a felek írásban haladéktalanul értesítik egymást.
5. Az önkormányzati tűzoltóság elsődleges műveleti körzete
11. § (1) Az önkormányzati tűzoltóság elsődleges műveleti körzetét úgy kell meghatározni, hogy az elsődleges műveleti körzethez tartozó település közigazgatási határának legtávolabbi pontjára a riasztott önkormányzati tűzoltóság előírt erői és eszközei az önkormányzati tűzoltóság ügyeletére érkezett jelzés vételétől számítva legfeljebb 25 percen belül elsőnek érkezzenek ki.
(2) Abban az esetben, ha a település közigazgatási határának legtávolabbi pontját az önkormányzati tűzoltóság 25 percen túl éri el, de a kiérkezési ideje rövidebb, mint a hivatásos katasztrófavédelmi szerv helyi szervéé, akkor az adott település területe az önkormányzati tűzoltóság elsődleges műveleti körzetéhez csatolható.
6. Az önkormányzati tűzoltóságok finanszírozásához szükséges pontértékek meghatározása
12. § (1) Az önkormányzati tűzoltóságok finanszírozásának mértékét a veszélyeztető tényezők súlyozásával számított, az elsődleges műveleti körzetének reális veszélyeztetettségét kifejező pontszám (a továbbiakban: veszélyeztetettségi pontszám) alapján kell meghatározni, a rendelkezésre álló finanszírozási keret felosztásával.
(2) A reális veszélyeztetettség meghatározására a (3) bekezdés szerinti mentő-tűzvédelmet befolyásoló szempontok (a továbbiakban: veszélyeztető tényezők) figyelembevételével kerül sor.
(3) Veszélyeztető tényezők:
a) az elsődleges műveleti körzethez tartozó települések távolsága a készenléti jellegű szolgálattal rendelkező hivatásos tűzoltóságtól,
b) az elsődleges műveleti körzethez tartozó település (a továbbiakban: település) lakosságszáma,
c) a település közigazgatási területének nagysága,
d) a település közigazgatási területén lévő, külön jogszabály alapján alsó vagy felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemek száma,
e) a település távolsága az önkormányzati tűzoltóság telephelyétől.
(4) Az önkormányzati tűzoltóság veszélyeztetettségi pontszáma az elsődleges műveleti körzethez tartozó települések veszélyeztetettségi pontszámainak összege.
(5) A település veszélyeztetettségi pontszámának kiszámolása során a település távolsága a készenléti jellegű szolgálattal rendelkező hivatásos tűzoltóságtól 40, a település lakosságszáma 30, a település közigazgatási területének nagysága 10, a település közigazgatási területén lévő, külön jogszabály alapján alsó vagy felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemek száma 10, a település távolsága az önkormányzati tűzoltóságtól 10 súlyszázalékban kerül figyelembevételre.
(6) A hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve a települési önkormányzat polgármesterének megkeresése alapján tájékoztatást ad a település veszélyeztetettségi pontszámáról. A hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve minden évben a december 31-ei állapotra tekintettel a honlapján tájékoztató jelleggel közzéteszi az egyes önkormányzati tűzoltóságokra eső pontszámokat.
7. Az elsődleges műveleti körzeten kívüli tűzoltási, műszaki mentési feladatok ellátásával kapcsolatos költségek megtérítése
13. § Az önkormányzati tűzoltóság elsődleges műveleti körzetén kívül elrendelt vonulások költségét a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve az erre a célra biztosított költségkeret mértékéig, annak terhére téríti meg.
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATNAK A HIVATÁSOS TŰZOLTÓSÁG, AZ ÖNKORMÁNYZATI TŰZOLTÓSÁG ÉS AZ ÖNKÉNTES TŰZOLTÓ EGYESÜLET FENNTARTÁSÁHOZ VALÓ HOZZÁJÁRULÁSÁNAK RÉSZLETES SZABÁLYAI
14. § (1) A hivatásos tűzoltóság fenntartásához történő hozzájárulás esetén a támogatást az azt biztosító települési önkormányzat képviselő-testülete és a hivatásos tűzoltóság irányítását ellátó hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szerve között létrejött írásbeli megállapodás rögzíti.
(2) A hivatásos tűzoltóság fenntartásához biztosított hozzájárulás felhasználásáról a hivatásos tűzoltóság irányítását ellátó hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szerve köteles elszámolni a települési önkormányzat felé.
(3) A települési önkormányzat képviselő-testülete által pénzeszközökkel támogatott, a hivatásos tűzoltóságra vonatkozó fejlesztési igény a megvalósítás során előnyt élvez.
15. § (1) Önkormányzati tűzoltóság fenntartásához történő hozzájárulás esetén a támogatást az önkormányzati tűzoltóság és az elsődleges műveleti körzetéhez tartozó települési önkormányzatok képviselő-testületei között létrejött megállapodások rögzítik. A megállapodásokban rögzített hozzájárulások mértékének megállapításánál kiemelt szempontnak tekintendő a települések lakosságszáma, valamint területének nagysága.
(2) Az önkormányzati tűzoltóság elsődleges műveleti körzetéhez tartozó települési önkormányzatok éves hozzájárulásainak mértékét legalább oly módon szükséges megállapítani, hogy a központi költségvetési hozzájárulással együttesen fedezetet biztosítsanak az önkormányzati tűzoltóság éves fejlesztési, fenntartási és működési kiadásaira.
(3) Az önkormányzati tűzoltóság köteles elszámolni a fenntartásához biztosított hozzájárulások felhasználásáról a hozzájárulásokat biztosító, elsődleges műveleti körzetéhez tartozó települési önkormányzatok felé.
16. § (1) A tűzoltási és műszaki mentési feladatok ellátásában közreműködő önkéntes tűzoltó egyesület fenntartásához történő hozzájárulást a támogatást biztosító települési önkormányzat képviselő-testülete és az önkéntes tűzoltó egyesület között létrejött megállapodás tartalmazza.
(2) A települési önkormányzat hozzájárulásának mértékét az önkéntes tűzoltó egyesület vállalt feladatainak alapszintű ellátásához szükséges személyi és tárgyi feltételek alapján kell megállapítani.
17. § A települési önkormányzatok pénzügyi hozzájárulása mellett támogatásként figyelembe vehető a laktanya biztosítása, építése, felújítása, üzemeltetésének átvállalása, a szakmai tevékenységet segítő tárgyi eszközök, készletek beszerzése vagy használatra történő átadása, melyet a települési önkormányzatok és a hivatásos tűzoltóságok, az önkormányzati tűzoltóságok, valamint az önkéntes tűzoltó egyesületek között létrejött megállapodásokban szerepeltetni szükséges.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
18. § Ez a rendelet 2024. október 1-jén lép hatályba.
19. §1
A 19. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás