285/2024. (IX. 30.) Korm. rendelet indokolás
285/2024. (IX. 30.) Korm. rendelet indokolás
a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény hatálybalépésével összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 285/2024. (IX. 30.) Korm. rendelethez
2024.10.01.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A rendelet a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény (a továbbiakban: Méptv.) 2024. október 1-jei hatálybalépésével összefüggésben szükségessé vált kormányrendeleti szintű jogszabály-módosításokat tartalmazza.
A kormányrendeletben módosításra kerülő jogszabályok jelentős része szövegcserésen, a Méptv.-re és új végrehajtási rendeleteire tekintettel módosul. A kormányrendelet hat építészeti vonatkozású kormányrendelet tekintetében tartalmaz érdemi módosítást annak érdekében, hogy a kormányrendeleti szintű szabályozás a Méptv.-vel összhangba kerüljön.
A főépítészi tevékenységről szóló 190/2009. (IX. 15.) Korm. rendeletbe – a főépítészi szervezetrendszer átalakulásával összefüggésben – beillesztésre kerül a Balatoni főépítész, az országos tájépítész és a Balatoni főtájépítész tisztsége, és kivezetésre kerül a vármegyei főépítészi tisztség. A főépítészi foglalkoztatási feltételek felülvizsgálata eredményeként átláthatóbb rendszer jön létre, beépül a kötelező kamarai tagság, differenciálódik a foglalkoztatáshoz szükséges végzettség, és csökken a feladatkör betöltéséhez szükséges szakmai gyakorlati idő. Rögzítésre kerülnek az önkormányzati főépítész megbízási jogviszonyára vonatkozó speciális szabályok (például kötelező írásbeliség, összeférhetetlenségi szabályok, képviseleti jogosultság). A Méptv.-ben szabályozott esetben sor kerül a községek és a település fekvése szerinti járásszékhely város települési főépítésze közötti feladatellátás átadására, ezért meghatározásra kerülnek az átadás-átvétel szabályai. Szabályozásra kerül az önkormányzati főépítész illetékességi területén történő tervezési tevékenységének a kamara felé történő bejelentése és a bejelentési kötelezettség elmulasztásának szankciója. A kötelező kamarai tagság, a főépítészi nyilvántartásba vétel és a főépítészi vizsga teljesítése kapcsán átmeneti rendelkezések segítik a rendszer zökkenőmentes felállását.
Az építésügyi hatósági eljárás szabályainak változása kapcsán az Építésügyi Dokumentációs és Információs Központról, valamint az Országos Építésügyi Nyilvántartásról szóló 313/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet módosítása a kormányrendelet hatályát a jelenleginél egyszerűbben határozza meg, a Dokumentációs Központ által kezelt dokumentumokat két részre osztja, egyben meghatározza az OÉNY működését elősegítő elektronikus alkalmazásokat. A módosítás világos különbséget tesz a Dokumentációs Központ (egy lakossági és állami szolgáltatásokat teljesítő, kulturális értelemben is fontos feladatot ellátó közgyűjtemény) és az OÉNY (elektronikus rendszer, amely az építésüggyel kapcsolatos napi szintű feladatellátást támogatja a legkülönbözőbb tevékenységek és hatósági eljárások vonatkozásában) között.
Az egységes elektronikus közműnyilvántartásról szóló 324/2013. (VII. 29.) Korm. rendelet módosítása a meglévő kettő mellé két újabb felügyeleti hatóságot rendel a közművezeték-üzemeltetők mellé. A csapadékvíz-elvezető rendszert üzemeltető helyi önkormányzatok vonatkozásában a területi vízügyi hatóságként működő fővárosi vagy vármegyei kormányhivatal, míg a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvényben meghatározottak alatti névleges teljesítőképességű napelemparkok esetében a műszaki biztonsági hatóságként eljáró fővárosi vagy vármegyei kormányhivatal lesz a felügyeleti hatóság.
Az egyes földügyi eljárások részletes szabályairól szóló 384/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet módosításával a telekalakítási eljárásra vonatkozó követelményrendszer egyértelművé válik, pontosításra kerülnek a telekalakítási engedélyezési eljárások során vizsgálandó szempontok, és az alkalmazható kedvezményszabályok kiterjesztésére kerül sor.
Az építésügyi hatóságok kijelöléséről és működési feltételeiről szóló 237/2024. (VIII. 8.) Korm. rendelet 2024. október 1-jei hatálybalépése szükségessé teszi az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítását, valamint az elektronikus ügyintézésre vonatkozó szabályok rögzítését.
A településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet az önkormányzati főépítészi feladatellátás kötelezővé válásával összhangban több ponton úgy módosul, hogy az önkormányzati főépítész szerepe növekszik. Megalkotásra kerülnek a Méptv. által a főépítészi és a tervtanácsi rendszerbe bevezetett belső jogorvoslattal – kifogással – kapcsolatos részletszabályok, a mellékletekre is kiterjedően beépülnek a kormányrendeletbe a Méptv.-nek a helyi építési szabályzatokra vonatkozó új követelményei, továbbá sor kerül a településrendezési szerződés megkötésére vonatkozó eljárási szabályok megalkotására.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás