30/2024. (VIII. 22.) ÉKM rendelet indokolás
30/2024. (VIII. 22.) ÉKM rendelet indokolás
a közút területén veszteglő járművek elszállításának, tárolásának és értékesítésének szabályairól szóló 30/2024. (VIII. 22.) ÉKM rendelethez
2024.11.20.
Ez az indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 14/A. §-a megteremtette annak a lehetőségét, hogy gyorsforgalmi közút kezelője elszállítással eltávolítsa, majd amennyiben az üzembentartó nem szállítja el, értékesítse azt a járművet, amely a közúti forgalom biztonságát veszélyeztető módon a közút területén olyan helyen vesztegel, ahol a megállás tilos.
A Kkt. 2023. december 27-étől hatályos, módosított 14/A. §-a alapján a korábban kizárólag a gyorsforgalmi utakra vonatkozó szabályok kiterjesztésre kerültek az országos közutakra, valamint az elszállítás lehetősége már kiterjed a közútkezelői feladatok végzését akadályozó, a közúti ellenőrzések helyszínén a méréseket, illetve a közúti ellenőrzéseket akadályozó módon várakozó, továbbá a közút területén egyébként hátrahagyott járművekre.
Az országos közutak rendszerint nagyobb sebességű haladást biztosítanak, lakott területen kívül közvilágítással nem ellátottak, így az ott veszteglő járművek a közúti forgalom biztonságát fokozottan veszélyeztetik, emellett akadályozzák a közútkezelő feladatainak ellátását. A közutakon és a közutak mentén végzendő közútkezelői feladatok (például út menti kaszálás, padkajavítás, burkolatjavítás stb.) elvégzése jogszabályi kötelezettség. A közút kezelője emellett az általa üzemeltetett közúthálózaton a túlsúlyos, illetve túlméretes járművek közlekedése körében ellenőrzést végez. Így közérdek a személy- és vagyonbiztonságot, valamint a közúti infrastruktúra biztonságát veszélyeztető módon veszteglő járművek elszállítása. Emellett a fogalmak meghatározása, eljárásrend kialakítása, garanciális részletszabályok megalkotása útján biztosítani szükséges a közút kezelője számára, hogy amennyiben a tulajdonos vagy az üzembentartó meghatározott időn belül a jármű átvétele iránt nem jelentkezik, az értékesíthetővé vagy egyéb módon hasznosíthatóvá váljon.
Az országos közúton szabálytalanul várakozó, a közút területén hátrahagyott járművek veszélyeztetik a forgalom biztonságát, akadályozzák a közútkezelői feladatok ellátását, a közúti ellenőrzéseket.
A miniszteri rendelet e járművek elszállításának, tárolásának, és adott esetben értékesítésének részletszabályait rögzíti. A tervezet szabályozott kereteket teremt a jármű elszállítása, tárolása és értékesítése körében. Mindez a közút kezelője számára biztosítja, hogy teljeskörűen eleget tudjon tenni a Kkt. 34. § (1) bekezdésében előírt kötelezettségének, valamint infrastruktúra-fenntartási és ellenőrzési feladatainak.
E célokat a kulcsfogalmak meghatározásával, az elszállítás előtt, alatt és után alkalmazandó eljárásrend kialakításával, a tulajdonhoz való jog sérelmének elkerülése érdekében garanciák beépítésével, illetve a járműelszállítás díjának számszerűsítésével éri el a szabályozás.
A Kkt. 48. § (3) bekezdés b) pont 37. alpontjában foglalt, a közúti forgalom biztonságát veszélyeztető módon veszteglő, a közútkezelői feladatok ellátását, valamint a közúti ellenőrzéseket akadályozó, továbbá a közút területén hátrahagyott járművek elszállításának, tárolásának és értékesítésének szabályaira vonatkozó felhatalmazó rendelkezés alapján a szabályozási cél megvalósításához miniszteri rendelet megalkotása szükséges.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás