328/2024. (XI. 14.) Korm. rendelet indokolás
328/2024. (XI. 14.) Korm. rendelet indokolás
a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság létrehozásával összefüggő kormányrendeletek módosításáról szóló 328/2024. (XI. 14.) Korm. rendelethez
2025.01.01.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A kormányrendelet célja a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (a továbbiakban: NKFH) létrehozásával összefüggésben szükséges kormányrendelet-módosítások végrehajtása a jogrendszer harmonizációja érdekében.
Az NKFH létrehozására tekintettel szükséges a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről szóló 335/2005. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása, amely az NKFH-t is bevonja az egységes kormányzati ügyiratkezelő rendszerbe.
A szakterületek ágazati követelményeiért felelős szervek kijelöléséről, valamint a meghatározott szakkérdésekben kizárólagosan eljáró és egyes szakterületeken szakvéleményt adó szervekről szóló 282/2007. (X. 26.) Korm. rendelet alapján, az abban meghatározott szakkérdésekben szakértőként kizárólag az ott felsorolt, az igazságügyért felelős miniszter által alapított igazságügyi szakértői intézmény (a továbbiakban: intézmény), az orvostudományi képzést folytató egyetem igazságügyi orvostani intézete (a továbbiakban: egyetemi intézet) vagy más állami szerv járhat el. Az OGYÉI megszűnésekor az Igazságügyi Minisztérium került kijelölésre a gyermekjáték, csomagoló- és tárolóanyag, kozmetikai készítmény toxikológiai vizsgálata tekintetében, és az Igazságügyi Minisztérium szervezeti keretei között működtek a fogyasztóvédelmi laboratóriumok is. A fogyasztóvédelemért 2024. augusztus 1-je óta a nemzetgazdasági miniszter felelős, a fogyasztóvédelmi laboratóriumok 2025. január 1-jétől az NKFH szervezetébe tartoznak, azonban a gyermekjáték, csomagoló- és tárolóanyag, kozmetikai készítmény toxikológiai vizsgálata tekintetében indokolt ezen laboratóriumok kijelölésének a fenntartása helyett az NSZKK kijelölése, figyelemmel arra, hogy az érintett termékeknek a toxikológiai vizsgálatára a fogyasztóvédelmi laboratóriumok tevékenysége nem terjed ki.
A fogyasztóvédelmi hatóság eljárása során felmerülő egyes eljárási költségekről szóló 212/2008. (VIII. 29.) Korm. rendelet módosítása: az NKFH létrehozására tekintettel a laboratóriumi tevékenység is átkerül a fogyasztóvédelmi minisztertől az NKFH-hoz. Ez a hatásköri változás a fogyasztóvédelmi hatóság eljárása során felmerülő egyes eljárási költségekről szóló 212/2008. (VIII. 29.) Korm. rendelet módosítását is szükségessé teszi, ami alapján az eljárási költségeket az NKFH számlájára kell megfizetni, és az NKFH gondoskodik a kormányhivatalokat megillető eljárási költséghányad kormányhivatalok részére történő átutalásáról.
Az NKFH létrehozásával összefüggő módosításokhoz kapcsolódó átmeneti rendelkezéssel – amelyek szerint a feladatkört érintő változások a folyamatban lévő eljárásokban is irányadóak – kiküszöbölhető az átmeneti, párhuzamos feladatellátás.
A vásárokról, a piacokról, és a bevásárlóközpontokról szóló 55/2009. (III. 13.) Korm. rendelet módosítása a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 40. § (4) bekezdés c) pontjában foglaltakkal összhangban biztosítja, hogy a kormányhivatalok feletti, egyes irányítási hatásköröket (az államigazgatási szerv döntésének megsemmisítése, szükség szerint új eljárás lefolytatására való utasítás, jogszabályban meghatározott esetekben az államigazgatási szerv döntéseinek előzetes vagy utólagos jóváhagyása, valamint ezekkel összefüggésben egyedi utasítás kiadása feladat elvégzésére vagy mulasztás pótlására) a kereskedelemért felelős miniszter helyett az NKFH gyakorolja, megteremtve ezáltal az NKFH felettes szervi funkcióját, amely elengedhetetlen a kereskedelmi hatósági feladatok összehangoltabb, egységesebb, hatékonyabb ellátásához.
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalról szóló 22/2012. (II. 29.) Korm. rendelet módosítása együttműködési kötelezettséget ír elő a NÉBIH részére az NKFH irányába, valamint tisztázza a hatásköri változásból fakadó szakmai irányítási kereteket. Figyelemmel arra, hogy az élelmiszerlánc-felügyeleti díj a törvényi szabályozás módosítása alapján központosított bevétellé válik, deregulálni szükséges a díj felosztására vonatkozó szabályokat. A mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek vonatkozásában a beszállítókkal szemben alkalmazott tisztességtelen forgalmazói magatartás tilalmáról szóló 2009. évi XCV. törvény szerinti, valamint a kormányrendeleti kijelölés alapján a törvényből fakadó hatósági feladatokat az NKFH látja el 2025. január 1-jétől, a NÉBIH hatáskörére vonatkozó szabályok szintén hatályon kívül helyezhetőek a rendeletből.
A felügyeleti díj beszedésének átalakítása miatt már szükségtelen a rendeleti szabályozás fenntartása, így hatályon kívül helyezésre került az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény 76. § (2) bekezdés 43. pontja szerinti, a felügyeleti díj bevallásának és megfizetésének részletes szabályai megalkotására vonatkozó felhatalmazó rendelkezés, ami alapján indokolt a felhatalmazás alapján megalkotott miniszteri rendelet hatályon kívül helyezését is megtenni a szabályozási átmenet biztosítása mellett.
A piacfelügyeleti tevékenység részletes szabályairól szóló 6/2013. (I. 18.) Korm. rendelet módosítását az indokolja, hogy az NKFH létrehozását követően a fogyasztóvédelemért felelős miniszternél nem marad piacfelügyeleti hatósági hatáskör, a fogyasztóvédelemért felelős miniszter a termékek piacfelügyeletéről szóló 2012. évi LXXXVIII. törvény szerinti, a piacfelügyeleti hatóságok összekötő hivatalának feladatait látja el, valamint egyes további európai uniós, nemzetközi, valamint a miniszter nem delegálható szakmai irányítói hatáskörébe tartozó feladatokat fog ellátni. Az NKFH létrehozásával összefüggő módosításokhoz kapcsolódó átmeneti rendelkezéssel – amelyek szerint a hatásköri változások a folyamatban lévő eljárásokban is irányadóak – kiküszöbölhető a párhuzamos feladatellátás. A rendelet további módosítása azzal összefüggésben szükséges, hogy a fogyasztóvédelmi laboratóriumok működtetése is az NKFH-hoz kerül a fogyasztóvédelemért felelős minisztertől.
Figyelemmel arra, hogy az NKFH átveszi a NÉBIH élelmiszer-kereskedelemmel kapcsolatos és ezzel összefüggő élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos feladatokat is, a NÉBIH-nek az élelmiszerrel rendeltetésszerűen érintkezésbe kerülő termékek megfelelőségének ellenőrzésére és forgalomba hozatalára kiterjedő hatáskörét is az NKFH-hoz indokolt telepíteni.
Mivel a NÉBIH-től az NKFH-hoz kerül az élelmiszerrel rendeltetésszerűen érintkezésbe kerülő termékek megfelelőségének ellenőrzésére és forgalomba hozatalára kiterjedő hatáskör, a vámhatóság ezen tárgykört érintő, a nem megfelelő vagy okmányhiányos importtermék esetén teljesítendő értesítési kötelezettségének címzettje is az NKFH lesz.
Az NKFH átveszi a fogyasztóvédelemért felelős minisztertől a vonatkozó nemzetközi feladatokat, a vámhatóságnak a fogyasztói forgalomba szánt villamossági termékek, gépek és egyéni védőeszközök, ruházati termékek, lábbelik, játszótéri eszközök, öngyújtók, gyermekjátékok, bútorok, mosó- és tisztítószerek, építési termékek, festékek és lakkok, valamint minden egyéb, a fogyasztói forgalomba szánt termék esetében szükséges értesítést is az NKFH részére kell megküldenie. A kormányrendelet további módosítása alapján a fogyasztóvédelemért felelős miniszter helyett az NKFH látja el a vegyi anyag vagy készítmény forgalmazásának vagy használatának korlátozásával összefüggő feladatokat.
Az Egészségügyi Világszervezet Nemzetközi Egészségügyi Rendszabályai 2007. június 15-én léptek nemzetközi jogi értelemben hatályba. Hazánk az Egészségügyi Világszervezet Nemzetközi Egészségügyi Rendszabályainak kihirdetéséről szóló 2009. évi XCI. törvénnyel hirdette ki az Egészségügyi Világszervezet Nemzetközi Egészségügyi Rendszabályait, és kapott felhatalmazást a Kormány arra, hogy rendeletben kijelölje a NER végrehajtásában közreműködő szervet vagy szerveket. Ezen szervek között jelenleg a fogyasztóvédelemért felelős miniszter szerepel, aki helyett a kereskedelmi és fogyasztóvédelmi intézményrendszer átalakítására tekintettel indokolt – az Egészségügyi Világszervezet Nemzetközi Egészségügyi Rendszabályai végrehajtásának egyes kérdéseiről szóló 253/2013. (VII. 5.) Korm. rendelet módosításával – az NKFH kijelölése, a NÉBIH további részvétele fenntartása mellett.
A földművelésügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 383/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet módosítása alapján
– a jogalkalmazás elősegítése érdekében értelmező rendelkezést ad az élelmiszer-kereskedelemre, amely tekintetében változik az élelmiszerlánc-felügyeleti szervek feladat- és hatásköre;
– az élelmiszerlánc-felügyeleti szervek között a kereskedelemért felelős miniszter és az NKFH is megjelenik;
– az országos főállatorvos – a méhészeti termék, borászati termék, szeszes ital, valamint egyéb alkoholos ital kivételével – az élelmiszer-kereskedelem esetében, a kereskedelemért felelős miniszter egyidejű értesítése mellett az NKFH-nál kezdeményezi a több vármegyére kiterjedő – az Éltv. szerinti – ellenőrzések és intézkedések végrehajtását és a kormánytisztviselőknek az NKFH-tól a vármegyei kormányhivatalokhoz vagy a járási hivatalokhoz történő kirendelését;
– továbbra is a NÉBIH látja el az élelmiszerlánc egészét érintően az engedélyezési, minősítési, nyilvántartási feladatokat;
– a NÉBIH az élelmiszer előállítást, illetve a méhészeti termék, borászati termék, szeszes ital, valamint egyéb alkoholos ital forgalmazása tekintetében továbbra is gyakorolja hatásköreit;
– az NKFH – a méhészeti termék, borászati termék, szeszes ital, valamint egyéb alkoholos ital kivételével – az élelmiszer-kereskedelem esetében látja el a kormányhivatalok szakmai irányítását, és láthat el maga is hatósági feladatokat;
– a vám- és adóhatósági nyilvántartásokhoz az NKFH is hozzáfér;
– az NKFH látja el a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek vonatkozásában a beszállítókkal szemben alkalmazott tisztességtelen forgalmazói magatartás tilalmáról szóló 2009. évi XCV. törvényben (a továbbiakban: Tfmtv.) foglalt hatósági feladatokat.
A Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet módosításával
– az élelmiszerlánc-felügyeletért felelős miniszter és a kereskedelemért felelős miniszter között megosztja az élelmiszerlánc-felügyeleti feladatokat;
– az agrárminiszter csak az általa irányított élelmiszerlánc-felügyeleti szervek intézményrendszerét, fejlesztési irányát határozza meg, és hangolja össze munkájukat, az NKFH esetében ez a kereskedelemért felelős miniszter feladata lesz;
– a méhészeti termék, borászati termék, szeszes ital, valamint egyéb alkoholos ital kivételével az élelmiszer-kereskedelem esetében az élelmiszer-biztonság és -minőség követelményeinek érvényesüléséért, az élelmiszer-higiéniáért és az élelmiszerminőség-ellenőrzésért a kereskedelemért felelős miniszter felel;
– a méhészeti termék, borászati termék, szeszes ital és egyéb alkoholos ital kivételével az élelmiszer-forgalmazás tekintetében az ellenőrzések rendszerének kialakítása a kereskedelemért felelős miniszterhez kerül;
– a Tfmtv., a zöldség és gyümölcs ellenőrzésére és az élelmiszerek ellenőrzésének rendjére vonatkozó szabályozás a kereskedelemért felelős miniszterhez kerül.
Az elkülönített visszaélés-bejelentési rendszer létrehozására köteles kormányzati szervek kijelöléséről szóló 225/2023. (VI. 8.) Korm. rendelet módosítása alapján az NKFH is bekerül az elkülönített visszaélés-bejelentési rendszer létrehozására kötelezett szervek körébe, erősítve ezzel a szervezet integritását.
A biológiailag lebomló hulladék képződésének megelőzésére vonatkozó tevékenységekről, a biológiailag lebomló hulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységek részletes szabályairól és a biohulladékból előállított komposzt osztályozásának szabályairól szóló 559/2023. (XII. 14.) Korm. rendelet módosításának indoka, hogy a fogyasztói tudatosság erősítése kiemelt célja a Kormány fogyasztóvédelmi politikájának, így az az NKFH létrehozásában is kiemelt szerepet játszik ennek a törekvésnek a fokozott érvényesítése. Az új hatóság e tevékenysége keretében a biológiailag lebomló hulladék képződésének megelőzésére vonatkozó szemléletformálásban és edukációban is szerepet vállalhat.
A módosítások és a miniszteri rendelet hatályon kívül helyezése az NKFH létrehozásával összhangban 2025. január 1-jén lépnek hatályba.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás