• Tartalom

33/2024. (XII. 13.) ORFK utasítás

33/2024. (XII. 13.) ORFK utasítás

a személy- és vagyonvédelmi és a magánnyomozói tevékenységre, valamint a speciális személy- és vagyonvédelmi ellenőrzésre vonatkozó jogszabályokból a Rendőrségre háruló feladatok végrehajtásáról

2024.12.22.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában és a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 6. § (1) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól szóló 2005. évi CXXXIII. törvényben, a személy- és vagyonőr, a magánnyomozó, az egyes rendészeti feladatokat ellátó személyek tevékenységével, valamint a fegyveres biztonsági őrséggel kapcsolatos közigazgatási hatósági eljárások eltérő és kiegészítő szabályairól szóló 487/2017. (XII. 29.) Korm. rendeletben, a speciális személy- és vagyonvédelmi ellenőrzést igazoló tanúsítvánnyal, valamint a helyszínelői és bűnügyi technikai tevékenységgel összefüggő egyes rendelkezésekről szóló 43/2024. (II. 29.) Korm. rendeletben, valamint a személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól szóló 2005. évi CXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 22/2006. (IV. 25.) BM rendeletben meghatározott engedélyezési, nyilvántartásba vételi, tanúsítvány kiadási, nyilvántartási, ellenőrzési tevékenységekkel összefüggő feladatok egységes végrehajtása érdekében kiadom az alábbi utasítást:
I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Az utasítás hatálya

a) az Országos Rendőr-főkapitányságra (a továbbiakban: ORFK);

b) a Készenléti Rendőrségre (a továbbiakban: KR), a Rendőrségi Oktatási és Kiképző Központra (a továbbiakban: ROKK), a vármegyei (fővárosi) rendőr-főkapitányságokra (a továbbiakban: rendőr-főkapitányságok), valamint

c) a rendőrkapitányságokra

terjed ki.

II. Fejezet

RÉSZLETES RENDELKEZÉSEK

1. Az engedélyezési eljárás végrehajtásának és a bejelentés kezelésének szabályai

2. A személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól szóló 2005. évi CXXXIII. törvényben (a továbbiakban: SzVMt.), a személy- és vagyonőr, a magánnyomozó, az egyes rendészeti feladatokat ellátó személyek tevékenységével, valamint a fegyveres biztonsági őrséggel kapcsolatos közigazgatási hatósági eljárások eltérő és kiegészítő szabályairól szóló 487/2017. (XII. 29.) Korm. rendeletben, valamint a személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól szóló 2005. évi CXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 22/2006. (IV. 25.) BM rendeletben meghatározott engedélyezéshez és bejelentéshez kötött tevékenységekkel kapcsolatos közigazgatási hatósági eljárások lefolytatása az igazgatásrendészeti szolgálati ág feladatait ellátó állomány (a továbbiakban: igazgatásrendészeti állomány) feladatkörébe tartozik.

3. A 2. pont szerinti jogszabályokban meghatározott kérelmet és a bejelentést a Robotzsaru NEO és NOVA.Irat együttes integrált ügyviteli, ügyfeldolgozói és elektronikus iratkezelő rendszerben (a továbbiakban: RZS NEO) külön erre a célra megnyitott iktatókönyvbe kell iktatni.

4. Az igazgatásrendészeti állomány – ügyfélszolgálati tevékenységet ellátó – ügyintézője (a továbbiakban: ügyintéző) az ügyfél által személyesen előterjesztett kérelem továbbításáról az Ügyfélszolgálati Portál felületen gondoskodik. Ettől eltérő módon az ügyintéző kizárólag üzemzavar esetén járhat el.

5. Az igazolvány kiadását kérelmező ügyfél vonatkozásában az SzVMt.-ben előírt feltételeket (cselekvőképesség, előéleti feltételek), a körözési nyilvántartási rendszerről és a személyek, dolgok felkutatásáról és azonosításáról szóló 2013. évi LXXXVIII. törvényben meghatározottak szerint a körözés tényének fennállását, továbbá az illetékesség vizsgálatát a NOVA.ÁKR – Személy- és vagyonvédelmi, valamint magánnyomozói nyilvántartás (SZEVAPOL) almodulban (a továbbiakban: SZEVAPOL nyilvántartás) kell ellenőrizni, mellőzve az ellenőrzés eredményének külön alszámra történő iktatását.

6. A rendőrség és a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok hivatásos állományú tagja által a kérelem során igazolt, állományilletékes parancsnokának engedélyével ellátott irat abban az esetben tekinthető hiánytalannak, ha az tartalmazza az SzVMt. 1. § (1) bekezdés b) pontjában, valamint 1. § (2) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott konkrét tevékenység megjelölését. Az engedélyezett munkavégzés helyén a vállalkozás neve és székhelye, idején és időtartamán a parancsnoki engedély időbeli érvényessége (év, hó, naptól év, hó, napig, vagy visszavonásig) értendő.

7. Ha az igazgatási szolgáltatási díj befizetésére készpénzátutalási megbízást adnak át a kérelmező részére, a közlemény rovatban az ügyintézőnek fel kell tüntetnie az „szvm” megjelölést.

8. A működési engedély, valamint a bejelentésköteles tevékenység nyilvántartásba vételét igazoló hatósági bizonyítvány (a továbbiakban: hatósági bizonyítvány) vállalkozás részére történő kiadása során tájékoztatólevelet kell mellékelni, melyben közölni kell a szerződést nyilvántartó napló (a továbbiakban: napló) hitelesítésére irányuló ügyintézéssel kapcsolatos tudnivalókat (így különösen: ügyfélfogadás helye, időpontja), továbbá fel kell hívni a figyelmet a hitelesített napló nélkül végzett tevékenység jogkövetkezményeire. A vállalkozás eltérő tevékenységeire önálló naplókat kell hitelesíteni. A hitelesített naplóban fel kell tüntetni az engedélyező határozat, illetve a hatósági bizonyítvány számát és kiadásának dátumát.

2. A személy- és vagyonvédelmi, a magánnyomozói és a vagyonvédelmi rendszert tervező, szerelő tevékenység ellenőrzése

9. A rendőrkapitányság az igazolvánnyal, a működési engedéllyel, illetve hatósági bizonyítvánnyal rendelkezők ellenőrzését az alábbiak szerint hajtja végre:

a) az igazgatásrendészeti állomány végzi az igazolvány, az engedély kiadásával, illetve a nyilvántartásba vétellel összefüggő feltételek fennállásának hatósági ellenőrzését;

b) a bűnügyi szolgálati ág feladatait ellátó állomány végzi a magánnyomozói tevékenység helyszíni ellenőrzését;

c) a közrendvédelmi szolgálati ág feladatait ellátó állomány (a továbbiakban: közrendvédelmi állomány) végzi a közterületen vagy nyilvános helyen személy- és vagyonvédelmi tevékenységet ténylegesen végzők helyszíni ellenőrzését.

10. Az ellenőrzést végrehajtó állomány az ellenőrzés alapján tett intézkedéseit a SZEVAPOL nyilvántartásban rögzíti.

3. Az igazolványok megszemélyesítésének és átadásának fizikai és adminisztratív védelme

11. Az igazolványokat csak zárt csomagterű járművel lehet szállítani. A járművet vagy az igazolványok átvételével, szállításával megbízott személyeket a segélyhívásra alkalmas hírközlő berendezéssel (rádió, telefon stb.) el kell látni. A járművet a szállítás megkezdésétől annak befejezéséig nem szabad őrizetlenül hagyni.

12. Az igazolványok tárolásához biztonsági zárral ellátott helyiséget vagy lemezszekrényt kell biztosítani.

13. Az ügyintézéshez és a megszemélyesítéshez szükséges elhelyezés körülményeit úgy kell kialakítani, hogy az igazolványokhoz illetéktelen személyek ne férjenek hozzá.

14. A szerv vezetője köteles biztosítani, hogy az ügyfélfogadó és a megszemélyesítésre szolgáló helyiségben csak az arra jogosult személyek tartózkodjanak.

15. Az igazolványok kezelése (átvétele, szállítása, nyilvántartása, tárolása, kiadása) során biztosítani kell, hogy a személyes felelősség minden esetben egyértelműen megállapítható legyen.

16. Az igazolványok eltűnéséről – annak észlelését követően – haladéktalanul jegyzőkönyvet kell felvenni, amelyben rögzíteni kell az eltűnt igazolványok sorszámát és darabszámát, az eltűnés körülményeit, és kezdeményezni kell a felelősség megállapítását, valamint intézkedni kell az igazolványok körözésének elrendelésére.

17. Az igazolványokat felhasználó szervezeti elemek vezetői évente ellenőrzik az igazolványok kezelésének rendjét, a tárolás körülményeit.

18. Az igazolványok előállíttatása, megszemélyesítése és az igazgatásrendészeti szakterülethez történő eljuttatása az ORFK Gazdasági Főigazgatóság Informatikai Főosztály (a továbbiakban: ORFK GF INFO) feladata. A készleten lévő igazolványok darabszámáról az ORFK GF INFO minden negyedév utolsó napjáig tájékoztatja az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Igazgatásrendészeti Főosztályt (a továbbiakban: ORFK RFI IFO).

19. Az ORFK GF INFO kijelölt munkatársa a már megszemélyesített igazolványokat minőségileg ellenőrzi.

20. Amennyiben minőségi kifogás merül fel, az ORFK GF INFO kijelölt munkatársa gondoskodik – a SZEVAPOL nyilvántartásban az ügyintéző által rögzített, nyomtatásra irányuló kérés alapján – az új igazolvány legyártásáról.

21. Az ORFK GF INFO kijelölt munkatársa – a 20. pontban rögzített eljárása során – a minőségileg nem megfelelő, rontott igazolványt annak legalább 4 milliméter átmérőjű átlyukasztásával érvényteleníti, és a nyilvántartáson történő átvezetését követően gondoskodik az Iratkezelési Szabályzatról szóló ORFK utasítás szerinti selejtezéséről.

22. Az ORFK GF INFO kijelölt munkatársa készíti el a megszemélyesített igazolvány alábbi kísérőiratait:

a) az igazolványok jegyzéke: amely tartalmazza a küldemény címzettjét, a küldemény sorszámát, az igazolvány számát, a jegyzékkészítés dátumát;

b) a küldemények jegyzéke: amely tartalmazza a küldemény sorszámát, címzettjét, a dátumot és az aláírást.

23. Az ORFK GF INFO kijelölt munkatársa a megszemélyesített igazolványokat a kísérőirattal együtt, zárt borítékban, „Biztonsági okmány” felirattal az Állami Futárszolgálat útján továbbítja a rendőrkapitányság igazgatásrendészeti állománya részére.

24. Az igazolványokat tartalmazó küldeményt a rendőrkapitányság igazgatásrendészeti feladatokat ellátó szervezeti elemének vezetője vagy az általa megbízott személy, valamint a szervezeti elem további egy munkatársa jelenlétében lehet felbontani.

25. A küldemény felbontásakor annak sérüléséről vagy hiányos tartalmáról a rendőrkapitányság igazgatásrendészeti feladatokat ellátó szervezeti eleme vezetőjének vagy az általa megbízott személynek a helyszínen jegyzőkönyvet kell felvenni. A jegyzőkönyv egy példányát – melyet a 24. pont szerint jelen lévő személy is aláír – a küldő szervnek haladéktalanul meg kell küldeni.

26. Az ügyintéző a tévesen kiállított, rontott igazolványt annak legalább 4 milliméter átmérőjű átlyukasztásával érvényteleníti, és a nyilvántartáson történő átvezetését követően jegyzőkönyvvel selejtezésre előkészíti. Az igazolvány selejtezéséről és ismételt nyomtatás kéréséről a SZEVAPOL nyilvántartásban is gondoskodik.

4. A rendezvény-, illetve létesítménybiztosítási szolgáltatás nyújtását igazoló tanúsítvány kiadására irányuló eljárás szabályai

27. Az SzVMt.-ben, továbbá a speciális személy- és vagyonvédelmi ellenőrzést igazoló tanúsítvánnyal, valamint a helyszínelői és bűnügyi technikai tevékenységgel összefüggő egyes rendelkezésekről szóló 43/2024. (II. 29.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Korm. rendelet) meghatározott, a rendezvény-, illetve létesítménybiztosítási szolgáltatás nyújtását igazoló tanúsítvány (a továbbiakban: tanúsítvány) kiadásával kapcsolatos közigazgatási hatósági eljárás lefolytatása a rendőrkapitányság igazgatásrendészeti állományának feladatkörébe tartozik.

28. A tanúsítvány iránti kérelmet az RZS NEO-ban külön erre a célra megnyitott iktatókönyvbe kell iktatni.

29. A Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott általános tevékenységi engedély (a továbbiakban: tevékenységi engedély) meglétének igazolására csak hatályos tevékenységi engedély fogadható el, azzal, hogy annak a tanúsítvány kiadásakor is fenn kell állnia.

30. A Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés c) pont ca) alpontjában feltételként meghatározott létesítmény- és rendezvényvédelmi ellenőr szakképesítés meglétének igazolására képesítő bizonyítvány, továbbá a védelmi ellenőrzést végző személyek képzésének és vizsgáztatásának rendjéről szóló miniszteri rendeletben meghatározott védelmi ellenőrzés végzésére jogosító tanúsítás (a továbbiakban: védelmi ellenőrzés végzésére jogosító tanúsítás) fogadható el.

31. A rendőrkapitányság igazgatásrendészeti állománya a tanúsítvány kiállítását megelőzően, a tanúsítványra való jogosultság feltételeinek fennállását

a) a Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés b) pontja esetében az Alkotmányvédelmi Hivatal (a továbbiakban: AH) Iparbiztonsági Osztály;

b) a Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés c) pont cb) és cd) alpontja esetében a ROKK Gazdasági Szervek Kutyavezető-képző és Állatfelügyeleti Főosztály;

c) a Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés a) pontja, c) pont ca), cc) és ce)–cg) alpontja, valamint d) pontja esetében az AH Iparbiztonsági Osztály, a Terrorelhárítási Központ Felderítési Igazgatóság, a hivatásos katasztrófavédelmi szerv területileg illetékes vármegyei (fővárosi) igazgatósága, a KR Személy- és Objektumvédelmi Igazgatóság Tűzszerész Szolgálat Tűzszerész Főosztálya, továbbá a ROKK Gazdasági Szervek Kutyavezető-képző és Állatfelügyeleti Főosztálya

[az a)–c) pont a továbbiakban együtt: együttműködő hatóságok] bevonásával ellenőrzi.

32. A rendőrkapitányság igazgatásrendészeti állománya az együttműködő hatóságok részére megküldi a vállalkozás kérelmét és a – kérelem előterjesztése során az előírt feltételek fennállásának igazolása érdekében – csatolt iratokat.

33. A Korm. rendelet 3. § (3) bekezdése szerinti kockázatelemzés elvégzése a rendőrkapitányság közrendvédelmi állományának feladatkörébe tartozik. A kockázatelemzés elvégzéséhez a vállalkozás kérelmét és az előírt feltételek fennállásának igazolására csatolt iratokat – az együttműködő hatóságok által közölt információkkal – az igazgatásrendészeti állomány a közrendvédelmi állomány rendelkezésére bocsátja, amely a kockázatelemzés eredményéről – az iratok megérkezésétől, vagy amennyiben a 35. pont szerinti hiánypótlás kezdeményezése válik szükségessé, a pótolt irat, adat megérkezésétől számított – 5 munkanapon belül értesíti a rendőrkapitányság igazgatásrendészeti állományát.

34. A rendőrkapitányság közrendvédelmi állománya az általa végrehajtott kockázatelemzés során tételesen vizsgálja a Korm. rendelet 2. § c) pont cc) alpontjában meghatározott feltételeknek való megfelelés igazolására a személy- és vagyonvédelmi tevékenységet működési engedéllyel végző vállalkozás mint kérelmező által benyújtott védelmi tervet. A vizsgálatnak ki kell terjednie arra, hogy a védelmi terv

a) tartalmazza-e

aa) a biztosítani tervezett rendezvény, létesítmény jellegét, típusát, nagyságrendjét, felelős vezető nevét, elérhetőségét,

ab) a biztosítani tervezett rendezvényről, létesítményről rendelkezésre álló adatokat, a közbiztonsági helyzet értékelését, az ennek alapján meghatározott biztosítási szint megjelölését, a biztosításban részt vevő személyek, állatok létszámának meghatározását a biztosítási szintnek megfelelően, a konkrét feladatok meghatározását, a bevezetni tervezett biztonsági rendszabályokat (pl. megelőző átvizsgálás),

ac) a belső és külső biztosítás körzetének meghatározását, a rendezvény helyszínére való belépés, illetve a távozás rendjére vonatkozó rendelkezéseket, az illetéktelen bejutás megakadályozása érdekében teendő intézkedéseket, a biztosítás részletes koncepcióját, a személyi állomány összetételével, képzettségével kapcsolatos feltételek fennállását és az alkalmazni kívánt technikai-védelmi berendezések meglétét, azok alkalmazási módját, technológiai utasítását, a belső rend fenntartásának szabályait,

ad) a rendezvényre be nem vihető tárgyak körét, őrzésének szabályait, robbanóanyag, robbantószer, robbanószerkezet, lőfegyver, lőszer, kábítószer, pirotechnikai termék vagy egyéb, közbiztonságra veszélyes eszköz (a továbbiakban együtt: tiltott tárgyak) találása esetén követendő eljárási, riasztási rendet (jelentés sorrendje, teendő intézkedések), különösen a veszélyhelyzet elhárításában közreműködni kötelezettek riasztásának szabályait,

ae) azon magatartásformák meghatározását, melyek tanúsítója a rendezvényről eltávolítható, vagy a beléptetése megtagadható,

af) a baleset, elemi csapás, tömeges rendbontás esetére vonatkozó kiürítési, menekítési koncepciót,

ag) a biztosítással érintett szervek közötti együttműködés – tervezett – rendjét;

b) alkalmas-e – az abban foglalt személyi és tárgyi feltételek együttes fennállása esetén – a lezárt területre (létesítmény vagy rendezvény) tiltott tárgy bevitelének megakadályozására.

35. Amennyiben a védelmi terv a 34. pont a) alpontjában meghatározott tartalmi elemeket nem vagy hiányosan tartalmazza, illetve a 34. pont b) alpontjában foglalt feltételnek nem felel meg, a közrendvédelmi állomány a hiánypótlás elrendelését kezdeményezi az igazgatásrendészeti állománynál.

36. A kockázatelemzésnek ki kell terjednie az együttműködő hatóságok által szolgáltatott információk értékelésére, elemzésére, továbbá ezek eredményének a védelmi tervben foglaltakkal való összevetésére.

37. A kockázatelemzés eredménye alapján a rendőrkapitányság igazgatásrendészeti állománya dönt a tanúsítványkiállítás feltételeinek meglétéről, továbbá – a Korm. rendeletben előírt valamennyi feltétel fennállása esetén – a tanúsítvány kiadásáról.

38. Az Iratkezelési Szabályzatról szóló ORFK utasításban előírt, az irat külalakjára vonatkozó rendelkezések megtartásával kiadott tanúsítványnak tartalmaznia kell

a) a tanúsító hatóság megnevezését;

b) a rendezvény-, illetve létesítménybiztosítási szolgáltatás nyújtására jogosult személy- és vagyonvédelmi vállalkozás nevét és székhelyét;

c) a személy- és vagyonvédelmi tevékenység végzésére feljogosító működési engedély számát;

d) a tanúsítvány érvényességi idejét;

e) az „a speciális személy- és vagyonvédelmi ellenőrzést igazoló tanúsítvánnyal, valamint a helyszínelői és bűnügyi technikai tevékenységgel összefüggő egyes rendelkezésekről szóló 43/2024. (II. 29.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel, így rendezvény-, illetve létesítménybiztosítási szolgáltatás nyújtására jogosult” szövegrészt.

39. A kiállított tanúsítványhoz, annak közlésekor, tájékoztatólevelet kell mellékelni, melyben az ügyfél figyelmét fel kell hívni, hogy a tanúsítvány kiadása alapjául szolgáló egyes feltételeknek a tanúsítvány érvényessége alatt folyamatosan fenn kell állnia.

40. A rendezvény-, illetve létesítménybiztosítási szolgáltatás nyújtására jogosult személy- és vagyonvédelmi vállalkozás székhelyének a tanúsítványt kiállító rendőrkapitányság illetékességi területét érintő megváltozása esetén a keletkezett ügyiratot át kell tenni a vállalkozás új székhelye szerint illetékes rendőrkapitányságnak.

5. A tanúsítvány birtokában végezhető rendezvény-, illetve létesítménybiztosítási tevékenység ellenőrzése

41. A rendőrkapitányság

a) igazgatásrendészeti állománya hajtja végre a tanúsítványkiállítás feltételeinek fennállásával összefüggő hatósági ellenőrzési feladatokat,

b) közrendvédelmi állománya hajtja végre a KR Személy- és Objektumvédelmi Igazgatóság Tűzszerész Szolgálat Tűzszerész Főosztály és a ROKK Gazdasági Szervek Kutyavezető-képző és Állatfelügyeleti Főosztály bevonásával a közterületen vagy nyilvános helyen rendezvény-, illetve létesítménybiztosítási feladatokat ténylegesen végzők helyszíni ellenőrzését.

42. A kockázatelemzés eredménye alapján a rendőrkapitányság igazgatásrendészeti állománya – a közrendvédelmi állomány javaslatában foglaltakra figyelemmel – a tanúsítvány kiadását követő 15 napon belül dönt az ellenőrzés gyakoriságáról.

43. A helyszíni ellenőrzésnek ki kell terjednie

a) a biztosított rendezvényre vagy létesítményre vonatkozó aktualizált, speciális – a rendezvény-, illetve létesítménybiztosítási szolgáltatást nyújtó személy- és vagyonvédelmi vállalkozásnál foglalkoztatott haditechnikai szolgáltatási felelős által kidolgozott – védelmi terv meglétére, annak a 34. pont a) alpontjában meghatározott adattartalmára, továbbá a 34. pont b) alpontja szerinti feltételnek való megfelelésre;

b) a személyi feltételek fennállására, ennek keretében

ba) a rendezvény-, illetve létesítménybiztosítási tevékenység végzésében személyesen közreműködő személy meglétére, aki rendelkezik személy- és vagyonőri igazolvánnyal, továbbá létesítmény- és rendezvényvédelmi ellenőr szakképesítést igazoló bizonyítvánnyal vagy védelmi ellenőrzés végzésére jogosító tanúsítással,

bb) a kutyavezető meglétére, aki rendelkezik személy- és vagyonőri igazolvánnyal, létesítmény- és rendezvényvédelmi ellenőr szakképesítést igazoló bizonyítvánnyal vagy védelmi ellenőrzés végzésére jogosító tanúsítással, továbbá a ROKK igazgatójának aláírásával hitelesített vizsgabizonyítvánnyal,

bc) haditechnikai szolgáltatási felelős alkalmazott meglétére,

bd) a létesítmény- és rendezvényvédelmi ellenőrzési tevékenységgel összefüggő szakmai képzési programokért felelős kiképzésvezető munkatárs meglétére,

be) a nemek szerinti átvizsgálás lehetőségének biztosítottságára,

bf) a rendezvény-, illetve létesítménybiztosítási tevékenység végzésében személyesen közreműködő személy által végzett tevékenység végrehajtásának módjára (mágneskapu, csomagröntgen, robbanóanyag detektor használatának készségszintű megvalósulása, a kézi fémkereső szakszerű alkalmazása);

c) a technikai feltételek fennállására, ennek keretében

ca) a védelmi tervben meghatározott technikai-védelmi berendezések meglétére, működőképességére,

cb) a technikai-védelmi berendezések meghibásodása esetén a pótlásukra szolgáló technikai eszközök meglétére, működőképességére;

d) a robbanóanyag-, pirotechnikai termék-, illetve kábítószer-kereső kutyára (a továbbiakban együtt: keresőkutya) vonatkozó feltételek fennállására, ennek keretében

da) a keresőkutya oltási könyvének meglétére,

db) az azonosító elektronikus transzponder számára,

dc) a keresőkutyának – az adott feladat jellegének és az időjárási követelményeknek megfelelő – alkalmazására, valamint pihentetésére;

e) a veszélyhelyzet észlelése esetén alkalmazott riasztási rendszerre, ennek keretében

ea) a veszélyhelyzet elhárításában közreműködni kötelezettek riasztási sorrendjére,

eb) a megtett intézkedésekre (terület lezárása, megjelölése, kiürítése, a helyszín és a veszélyhelyzetet előidéző tárgy felügyelete),

ec) a biztonsági zóna meghatározására, lezárására, kiürítésére robbanóanyag, robbanószerkezet találása esetén.

44. A 43. pont b) alpont bf) pontja szerinti ellenőrzés végrehajtásakor vizsgálni szükséges, hogy a rendezvény-, illetve létesítménybiztosítási tevékenység végzésében személyesen közreműködő személy a kijelölt beléptető pontokon

a) a ruházat ellenőrzését kézi fémkereső alkalmazásával vagy manuális átvizsgálással hajtja-e végre;

b) kézi fémkereső alkalmazása esetén

ba) az eszköz használatát az egész testfelületre kiterjedően, a felsőruházat kontrolljával vagy derékmagasságban valósítja meg,

bb) az eszköz jelzésére a fémtárgyat egyértelműen beazonosítja-e,

bc) kétséget kizáróan (vizuálisan és manuálisan) meggyőződik-e arról, hogy a beazonosított tárgy miatt jelzett az eszköz,

bd) megteszi-e a szükséges intézkedéseket a beazonosított tárgy – lehetőség szerint – károkozás nélküli eltávolíttatására,

be) folytatja-e a vizsgálatot mindaddig, amíg teljes bizonyossággal meggyőződik arról, hogy a vizsgálat alá vont személynél nincs tiltott tárgy;

c) képes-e felismerni és beazonosítani a tiltott tárgyat;

d) birtokában van-e az álcázási, rejtési módokra, a beazonosításhoz elengedhetetlenül szükséges taktikai és technikai eljárásokra vonatkozó ismereteknek;

e) mágneskapu alkalmazásával egy óra alatt hány fő beléptetését végzi el, illetve, hogy az általa beléptetett személyek száma – beléptető kapunként kettő fő rendezvény-, illetve létesítménybiztosítási tevékenység végzésében személyesen közreműködő személy alkalmazása esetén – 180 főt nem haladja-e meg;

f) a mágneskapu helyettesítésére milyen technikai eszközt (kézi fémkereső) vagy módszert (a személy felsőruházatának manuális és vizuális átvizsgálása) alkalmaz;

g) a csomagröntgent az annak kiváltására egyedül alkalmas csomagátvizsgálással (manuális és vizuális) helyettesíti-e, illetve ennek során alkalmaz-e keresőkutyát.

6. A SZEVAPOL nyilvántartás kezelése és az igazolványokkal kapcsolatos feladatok

45. Az SzVMt.-ben meghatározott adatkezelési, nyilvántartási, ellenőrzési, engedélyezési, nyilvántartásba vételi és tanúsítvány kiadási feladatokat a rendőrkapitányság a SZEVAPOL nyilvántartás alkalmazásával látja el.

46. A SZEVAPOL nyilvántartás alapadatainak karbantartása (felvitel, módosítás) az igazgatásrendészeti állomány feladata.

47. A nyilvántartott adat törlésére – az érintett rendőri szerv írásban történő megkeresése alapján – az ORFK RFI IFO intézkedik.

48. Az ellenőrzés rögzítése az ellenőrzést végrehajtó állomány, az intézkedést igénylő eljárás lezárása az igazgatásrendészeti állomány feladata. Ha az ellenőrzés alapján további intézkedés szükséges, akkor az ellenőrzés rögzítésére 24 órán belül, ha hiányosság nem merült fel, akkor az ellenőrzést követő 3 napon belül kell a SZEVAPOL nyilvántartásban intézkedni.

49. A SZEVAPOL nyilvántartás szakirányítását engedélyügyi szempontból az ORFK RFI IFO, informatikai szempontból az ORFK RFI IFO és az ORFK GF INFO közösen végzi.

50. A rendőrkapitányságok és a rendőr-főkapitányságok állományából az adatkarbantartásra, illetve az adatkezelésre jogosultak körének meghatározására és nyilvántartására az adatvédelmi szabályzatról szóló ORFK utasításban foglaltak szerint kell intézkedni. A meghatározott hozzáférési jogosultság technikai biztosítása a rendőrkapitányságok és a rendőr-főkapitányságok informatikai feladatokat ellátó szervezeti elemének a feladata.

51. A rendszer informatikai működéséért, technikai karbantartásáért az ORFK GF INFO a felelős.

7. Értékeléssel és jelentéssel kapcsolatos kötelezettségek

52. A rendőr-főkapitányságok évente, a tárgyévet követő év január 5. napjáig értékelik a személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenységgel kapcsolatos rendőri feladatok végrehajtásának tapasztalatait.

53. Az értékelő jelentést az igazgatásrendészeti állomány állítja össze a bűnügyi és a közrendvédelmi állomány ellenőrzési tapasztalatokat tartalmazó részjelentéseinek felhasználásával.

54. Az értékelő jelentést az ORFK RFI IFO vezetője részére a tárgyévet követő év január 6. napjáig kell megküldeni.

55. Az értékelő jelentésnek tartalmaznia kell

a) az előző ellenőrzési időszakhoz képest az engedéllyel, hatósági bizonyítvánnyal, tanúsítvánnyal, igazolvánnyal rendelkezők ellenőrzése során tapasztalt jogsértések minőségi és mennyiségi változásait, azok tendenciáit, az engedélyesek jogkövetésének változását, a szabályszegések jellegét, súlyát (szabályszegés, ismételt szabályszegés, súlyos szabályszegés), az elkövetői kört, illetve annak változását;

b) az SzVMt.-ben meghatározott működési engedély visszavonásának, felfüggesztésének, az igazolvány visszavonásának, bevonásának, elvételének, a vállalkozás keretében végzett tervező-szerelő vagy magánnyomozói tevékenység folytatása megtiltásának, valamint a Korm. rendeletben meghatározott tanúsítvány visszavonásának számát és okait, továbbá a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvényben meghatározott közigazgatási szankciók fajtáját, számát és okait;

c) a végrehajtott hatósági ellenőrzések számát, illetve az ellenőrzés végrehajtását akadályozó körülményeket;

d) az ellenőrzések tapasztalatait, az azok nyomán tett intézkedéseket;

e) az ellenőrzések végrehajtásába bevont együttműködő és más hatóságok megjelölését;

f) a kiadott tanúsítványok számának alakulását, az egyes tanúsítványok iktatószámát, érvényességi idejét, továbbá a tanúsítvány jogosítottjának adatait.

III. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

56. Ez az utasítás a közzétételét követő nyolcadik napon lép hatályba.

57. A 18. pont szerinti tájékoztatási kötelezettségnek az ORFK GF INFO első alkalommal az utasítás hatálybalépését követő hónap végéig tesz eleget.

58.1

1

Az 58. pont a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére