4/2024. (V. 16.) EM utasítás
4/2024. (V. 16.) EM utasítás
az Energiaügyi Minisztérium kormányügyeleti rendszerben teljesítendő jelentési rendjéről, valamint a kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli események jegyzékéről
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján – figyelemmel a kormányügyeleti rendszer létrehozásáról szóló 1324/2011. (IX. 22.) Korm. határozat végrehajtására – a következő utasítást adom ki:
1. Általános rendelkezések
1. § Az utasítás hatálya az Energiaügyi Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2022. (XII. 30.) EM utasítás szerinti szervezeti egységekre, az energiaügyi miniszter által irányított vagy felügyelt költségvetési szervekre, valamint az Energiaügyi Minisztérium (a továbbiakban: EM) tulajdonosi joggyakorlása alá eső gazdasági társaságokra terjed ki.
2. Értelmező rendelkezések
2. § Ezen utasítás alkalmazásában
a) biztonsági ügyelet: a kormányügyeleti rendszer létrehozásáról szóló 1324/2011. (IX. 22.) Korm. határozatban foglaltak végrehajtása érdekében az EM által működtetett ügyeleti vagy készenléti szolgálat;
b) helyi ügyelet: a miniszter által irányított vagy felügyelt költségvetési szervek, valamint az EM tulajdonosi joggyakorlása alá eső gazdasági társaságok által működtetett ügyeleti, illetve készenléti szolgálat;
c) jelentési kötelezettséget teljesítő szervezet: a miniszter vezetése alatt álló szervezeti egységek, továbbá az EM tulajdonosi joggyakorlása alá eső gazdasági társaságok;
d) jelentésköteles esemény:
da) mindaz az előre nem látott veszély vagy bekövetkezett esemény, amely Magyarországot érintő potenciális vagy tényleges hatásában alkalmas az élet, a testi épség, az egészség, a vagyoni javak, a pénzügyi és a gazdasági ellátórendszerek, a közigazgatási infrastruktúra, a természeti vagy az épített környezet olyan mérvű károsítására, továbbá a köznyugalom és a társadalom működésének olyan súlyos megzavarására, amely nagyságrendjénél fogva kormányzati fellépést igényel vagy igényelhet, függetlenül attól, hogy a konkrét helyzet eléri-e az Alaptörvény különleges jogrendi, minősített időszaki szintjét, vagy azt az ország határain belül vagy kívül keletkezett ok váltja ki,
db) a kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli események jegyzékében meghatározott, 1. melléklet szerinti esemény;
e) Kormányügyelet: a rendészetért felelős miniszter által vezetett minisztérium ügyeleti feladatait ellátó szerv;
f) ügyeletes állami vezető: az EM jelentési feladatait ellátó szakmai felsővezető.
3. A biztonsági ügyeleti szolgálat célja
3. § A biztonsági ügyeleti szolgálat célja, hogy az EM munkaidőn kívül is képes legyen
a) a jelentésköteles eseménnyel, a rendkívüli eseménnyel kapcsolatos információ megfelelő döntéshozói szintre történő gyors, szükség esetén azonnali eljuttatására,
b) a váratlan eseményekre történő felsőszintű gyorsreagálási képesség támogatására,
c) a helyi ügyeletekről érkező kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli események bejelentésének fogadására, szükség szerinti kapcsolattartásra,
d) a kormányügyeleti, a honvédelmi és rendvédelmi rendszerekhez, továbbá más minisztériumok biztonsági ügyeleteivel történő kapcsolattartás folyamatos biztosítására,
e) az ügyeletes állami vezető által meghatározott esetekben a Kormányügyelet felé történő jelentésre, illetve az ügyeletes állami vezető által meghatározott intézkedések megtételére,
f) az azonnali feladatok ellátásához szükséges személyi állomány riasztására, berendelésére,
g) az EM politikai és szakmai felsővezetőinek szükség szerinti azonnali tájékoztatására.
4. Az ügyeletes állami vezető és támogatása
4. § (1) Az ügyeletes állami vezetői feladatokat az EM helyettes államtitkárai látják el heti váltásos munkarendben, hétfő 12:00 órától a következő hétfő 12:00 óráig tartó időtartamban. Ha a hétfői nap pihenőnap vagy munkaszüneti nap, az ügyelet átadására az azt követő első munkanapon kerül sor.
(2) Az ügyeletes állami vezető ügyeleti beosztását a biztonsági ügyelet működtetéséért felelős Igazgatási és Biztonsági Főosztály (a továbbiakban: IBF) vezetője állítja össze a helyettes államtitkárokkal történő egyeztetést követően.
(3) Az ügyeletes állami vezető biztosítja a folyamatos telefonos és elektronikus elérhetőségét, valamint a kapcsolattartáshoz szükséges aktualizált adatai rendelkezésre állását a biztonsági ügyelet, valamint az IB részére.
(4) Az IBF egy központi vonalas telefon és egy központi mobiltelefon elérhetőséget biztosít, jelentésköteles esemény esetén a helyi ügyelet és a biztonsági ügyelet ezeket a számokat riasztja.
(5) A biztonsági ügyelettől a központi vonalas vagy mobiltelefonszámra érkező hívásoknak az ügyeletes állami vezető mobiltelefonjára történő átirányításáról az IBF vezetője intézkedik.
(6) Ha az ügyeletes állami vezető egyéb forrásból olyan rendkívüli eseményre vonatkozó információ birtokába jut, amelyről jelentés nem érkezett, az információk megerősítése érdekében a biztonsági ügyelettől háttértámogatást kérhet.
(7) Az ügyeletes állami vezető önállóan vagy a biztonsági ügyelet útján elektronikus úton dokumentálja a biztonsági ügyeleti szolgálati feladatok ellátásával összefüggő tevékenységét, a beérkező információkkal kapcsolatos intézkedéseit, az információk továbbításának vagy a továbbítás elmaradásának indokát.
5. A biztonsági ügyelet
5. § (1) A biztonsági ügyeleti feladatokat az EM főosztályvezetői látják el heti váltásos munkarendben, hétfő 12:00 órától a következő hétfő 12:00 óráig tartó időtartamban.
(2) Az ügyeleti feladatok ellátása nem igényli az ügyeletesnek kijelölt szolgálati helyen történő tartózkodását, az ügyeleti feladatok ellátása a hivatali szervezeten kívül is ellátható, de az ország területének elhagyása esetén a helyettesítéséről gondoskodni szükséges.
(3) Ha a biztonsági ügyeletes a biztonsági ügyeleti szolgálatot bármely, előre nem látott, halaszthatatlan feladat vagy más elháríthatatlan ok miatt nem tudja ellátni, helyettesítéséről és a Kormányügyelet, valamint a helyi ügyeletek tájékoztatásáról a biztonsági ügyelet működtetéséért felelős főosztály vezetője gondoskodik.
(4) Az ügyeletes főosztályvezetői beosztások elkészítéséről és közigazgatási államtitkár részére történő felterjesztéséről az IBF vezetője gondoskodik a tárgyhót megelőző hónap kezdete előtt legkésőbb 10 nappal.
(5) A biztonsági ügyelet feladata az ügyeletes állami vezető célfelkészítése és a felkészítés dokumentálása.
(6) A biztonsági ügyelet háttértámogatást nyújt az ügyeletes állami vezetői feladatok ellátásához, közreműködik az azonnali intézkedések végrehajtásában az IBF útján.
(7) A biztonsági ügyelet biztosítja a telefonos és elektronikus elérhetőségét, valamint a kapcsolattartáshoz szükséges adatainak rendelkezésre bocsátását az ügyeletes állami vezető és az IBF részére.
(8) Az IBF gondoskodik a kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli események jegyzékének összeállításáról. Közreműködik a külön piaci szereplőkkel történő megállapodások megkötésében.
(9) Az IBF a Kormányügyelet rendelkezésére bocsátja a jelentési kötelezettség hatálya alá tartozó kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli események jegyzékét, a biztonsági ügyeleti beosztást, a helyi ügyeletek listáját, valamint az ügyeletes állami vezető elérhetőségi adatait.
(10) Amennyiben a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló kormányrendeletben szereplő feladatok ellátása, továbbá a váratlan és a nemzetbiztonságot közvetlenül érintő eseményekből adódó információk gyors áramlásának biztosítása, valamint a döntések előkészítése érdekében a miniszterek kormányügyeleti rendszeren történő kiértesítése válik szükségessé, – elrendelés esetén – a biztonsági ügyelet közreműködik az azonnali feladatok végrehajtásában.
(11) Az IBF szükség szerint, de legalább évente egyszer értesítési gyakorlatot tart. A gyakorlatról készített jelentés a gyakorlatot követő 30 napon belül felterjesztésre kerül a közigazgatási államtitkár részére.
6. A biztonsági ügyelet feladatai és a tájékoztató rendszer működtetése
6. § (1) A biztonsági ügyelet a rendkívüli eseményről történt tudomásszerzést – a veszély- vagy a kárelhárítás érdekében tett halaszthatatlan intézkedést – követően a kormányügyeleti tájékoztató rendszer működési és dokumentációs rendjére vonatkozó szabályok szerint, az ügyeletes állami vezető útján haladéktalanul jelentést tesz a Kormányügyeletnek, a 2. melléklet szerint. Az értesítés elektronikus naplózásáról a biztonsági ügyelet gondoskodik az IBF útján.
(2) Az ügyeletes állami vezető a biztonsági ügyelet jelentése alapján dönt a bejelentett kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli események és az azokkal összefüggésben felmerült információk Kormányügyelet részére történő továbbításának indokoltságáról vagy a döntést megelőzően azok szükség szerinti kiegészítéséről. Nem mellőzhető a jelentéstétel, ha a Kormány halaszthatatlan intézkedésére van szükség.
(3) Az ügyeletes állami vezető a biztonsági ügyeleti rendszer irányításával kapcsolatban megtett intézkedés, a Kormányügyelet felé tett jelentés esetén haladéktalanul gondoskodik a közigazgatási államtitkár és a feladatkör szerint hatáskörrel rendelkező állami vezető tájékoztatásáról, valamint az IBF vezetőjének értesítéséről.
(4) A jelentés – a biztonsági ügyelet megnevezése, a jelentést tevő neve, hivatali vagy szolgálati beosztása és telefonszáma megjelölésével – az ismert körülményektől és a rendelkezésre álló adatok tartalmától függően tartalmazza a rendkívüli eseménynek az 1. mellékletben meghatározott megnevezését, valamint az összetett vagy új típusú helyzet meghatározását a 2. mellékletben meghatározott adattartalommal, így különösen
a) a kialakult helyzet lényeges ismérveit, ennek keretében a hely és időpont megjelölését, a kiváltó okokat, a várható hatásterületet, a prognosztizálható lefolyást és hatásokat;
b) az emberéletben, a testi épségben és az egészségben, a vagyoni javakban, a természeti és épített környezetben bekövetkezett veszteségeket és károkat;
c) a jelentés időpontjában már megtett, valamint elrendelt válságreagálási intézkedéseket;
d) a megelőzéshez, az elhárításhoz vagy a védekezéshez szükséges feltételek rendelkezésre állását vagy elégtelenségét;
e) annak jelzését, hogy szükség van-e halaszthatatlan kormányzati beavatkozásra vagy kommunikációs intézkedésre.
(5) A biztonsági ügyelet vagy az ügyeletes állami vezető kérheti a bejelentett rendkívüli eseménnyel összefüggésben rendelkezésre álló további adatok átadását, amelyeket a jelentésre kötelezett szervezet köteles rendelkezésre bocsátani. A további adatszolgáltatás csak a (6) bekezdésben meghatározott okból tagadható meg.
(6) Ha a jelentés megtétele minősített adat továbbítását teszi szükségessé, vagy ha jogszabály, nemzetközi szerződés az értesítés rendjét másként szabályozza, akkor a telefonon továbbított jelentés kizárólag az esemény típusára, helyére és időpontjára, valamint az eltérő értesítési rendet szabályozó dokumentum megjelölésére korlátozódik.
(7) Nem indokolt a Kormányügyelet tájékoztatása, ha
a) a bekövetkezett esemény jellegénél, nagyságrendjénél fogva nem jelentős, a kialakult helyzet a miniszter vagy az érintett szervezet hatáskörében biztonsággal kezelhető, kormányzati intézkedést nem igényel, vagy
b) a bekövetkezett esemény, a kialakult helyzet nem váratlan, arról a miniszter vagy az érintett szervek előzetesen tudomással bírtak.
(8) Az ügyeletes állami vezető és az IBF figyelemmel kíséri a helyi ügyeletek működését. A működési feltételek elégtelensége vagy egyéb rendellenesség észlelése esetén a közigazgatási államtitkár felé kezdeményezi a szükséges intézkedések megtételét.
7. A helyi ügyelet feladatai
7. § (1) A miniszter által irányított vagy felügyelt költségvetési szervek, valamint az EM tulajdonosi joggyakorlása alá eső gazdasági társaságok (a továbbiakban együtt: gazdasági társaság) munkatársait a jelentésköteles eseménnyel összefüggésben jelentési kötelezettség terheli.
(2) A jelentési kötelezettséget teljesítő gazdasági társaság a tevékenysége gyakorlásával összefüggésben bekövetkezett rendkívüli eseményekkel összefüggő jelentési kötelezettsége teljesítése érdekében a 2. § b) pontja szerinti ügyeletet működtet.
(3) A helyi ügyelet jelentési kötelezettségét a biztonsági ügyelet, az ügyeletes állami vezető, a felügyeletét ellátó állami vezető és az IBF felé teljesíti.
(4) A helyi ügyeletet ellátó szervezet vezetője a helyi ügyelet feladatait, működési és dokumentálási rendjét, a kapcsolattartáshoz szükséges feltételeket, a bejelentő kötelezettségeit, valamint a kapcsolódó belső jelentési rendet az ezen utasításban foglaltak figyelembevételével önállóan szabályzatban határozza meg, amit az IBF részére megküld.
(5) A helyi ügyeleten biztosítani kell a telefonos és elektronikus elérhetőséget. Az ezzel kapcsolatos adatokat a jelentési kötelezettséget teljesítő szervezet vezetője az IBF részére megküldi.
(6) Amennyiben az ügyeleti feladatok ellátása nem igényli az ügyeletesnek a kijelölt szolgálati helyen történő tartózkodását, az ügyeleti feladatok ellátása az alárendelt szerv székhelyén vagy telephelyén kívül is végrehajtható.
8. A berendelés szabályai
8. § (1) Kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli esemény esetén a biztonsági ügyelet által berendelhető személyeket a közigazgatási államtitkár jelöli ki. A berendelhető személyt a kijelölésről a szervezeti egység vezetője vagy az IBF értesíti. A berendelhető személyek elérhetőségi adataik változását haladéktalanul kötelesek bejelenteni a biztonsági ügyelet részére.
(2) A berendelhető személy mellett az (1) bekezdésben foglalt eljárásban helyettesítő személyt is ki kell jelölni.
(3) A berendelhető személynek biztosítania kell, hogy fogadni tudja a berendelésre vonatkozó értesítést, akadályoztatása esetén az akadály megszűnését követően a hívó felet köteles haladéktalanul visszahívni.
(4) Berendelés elrendelésére a miniszter, a közigazgatási államtitkár, az ügyeletes állami vezető, valamint a jogi és igazgatási ügyekért felelős helyettes államtitkár jogosult.
(5) Berendelés esetén az elrendelő dönti el, hogy a berendelés alapjául szolgáló esemény és a berendeltekkel ellátandó feladatok telefonon közölhetők-e. Amennyiben nem közölhetők, a berendelő a biztonsági ügyelet bevonásával gondoskodik a berendelt személy tájékoztatásáról és feladatai meghatározásáról.
(6) A berendelés végrehajtása során a biztonsági ügyelet a telefonon felhívott személyekkel közli az elrendelő nevét és beosztását, a beérkezés helyét és időpontját, valamint azt, ha a berendelésre gyakorlat keretében kerül sor.
(7) A munkahelyre vagy a berendelésben meghatározott helyre való beérkezés normaideje a vezetői állomány részére az elrendelés időpontjától számított 2 óra, a személyi állomány részére 3 óra. Amennyiben az értesítés távközlési berendezések üzemképtelensége esetén valósul meg, a normaidő a kiértesítés idejétől kezdődik.
(8) Amennyiben a berendelt személy beérkezése akadályba ütközik, az akadályoztatás bekövetkeztét követően haladéktalanul jelzi a biztonsági ügyeletnek és szervezeti egysége vezetőjének. A berendelt személy akadályoztatása esetén a szervezeti egységének vezetője intézkedik a feladat ellátására alkalmas más kijelölt személy berendeléséről.
(9) A berendelt személy értesítése távközlési berendezés üzemképtelensége esetén gépjárművel történik a berendelt személy értesítési adatait tartalmazó címlista alapján.
(10) A berendelt az értesítés vétele után
a) megbizonyosodik az értesítés, a riasztás valódiságáról (visszaigazolást kér a riasztást kiadótól),
b) a megadott helyre a (7) bekezdésben meghatározott időn belül bevonul,
c) részt vesz a kormányzati intézkedést igénylő rendkívüli esemény kapcsán tartott eligazításon, és végrehajtja a meghatározott feladatokat.
(11) Értesítés esetén a szolgálatteljesítés helyére vagy a munkahelyre történő berendelés alól az alábbi személyeket kell mentesíteni:
a) a várandós nőket a várandósság orvosi megállapításának idejétől,
b) azokat az egyedülálló szülőket, akiknek 18 év alatti gyermekük van, és azok felügyeletét más nem tudja ellátni,
c) azokat, akiknek gondozásra szoruló közvetlen hozzátartozójuk van, és azok felügyeletéről, gondozásáról más módon gondoskodni nem tudnak,
d) abban az esetben, ha mindkét szülő bármely szervnél bevonulásra kötelezett, és 18 év alatti gyermekük vagy gondozásra szoruló közvetlen hozzátartozójuk van, és felügyeletéről más módon gondoskodni nem tudnak, a szervezeti egységek vezetői egyeztetését követően, a szolgálati érdek figyelembevételével rendelkeznek arról, hogy melyik fél kötelezett a bevonulásra értesítés elrendelése esetén,
e) a betegszabadságon, táppénzen lévőket,
f) a vezényelteket a vezénylés időtartamára,
g) a felmentési vagy felmondási idejüket töltőket,
h) azokat, akik a rendelkezésre állási, valamint a munkavégzési kötelezettségük teljesítése alól mentesültek, a mentesítés időtartalmára.
9. Záró rendelkezések
9. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
10. §1
1. melléklet a 4/2024. (V. 16.) EM utasításhoz
1. Az EM, illetve a jelentési kötelezettséget teljesítő szervezet épületeit érintő terrorcselekmény, természeti katasztrófa vagy annak veszélye;
2. fogyasztói korlátozó rendszer működését vagy működtetését kiváltó esemény;
3. fogyasztói korlátozások elrendelése vagy annak szándéka;
4. szolgáltatásokat ellehetetlenítő bármilyen esemény vagy annak – nem bombariadóból adódó – veszélye;
5. létesítményeiben bekövetkezett, tömeges halálesettel, súlyos sérüléssel járó tűz, robbanás vagy egyéb rendkívüli esemény;
6. nagyobb fogyasztói kiesést okozó szolgáltatói zavar;
7. szolgáltatói tevékenység ellehetetlenülése vagy annak veszélye.
2. melléklet a 4/2024. (V. 16.) EM utasításhoz
1. Jelentést tevő ügyeletes neve és elérhetősége (telefonszám):
2. A rendkívüli eseménynek az 1. melléklet szerinti megnevezése:
3. A kialakult helyzet lényeges ismérvei, ennek keretében:
3.1. a hely és időpont megjelölése:
3.2. a kiváltó okok:
3.3. a várható hatásterület:
3.4. a prognosztizálható lefolyás és hatások:
4. Az emberéletben, a testi épségben és az egészségben, a vagyoni javakban, a természeti és épített környezetben bekövetkezett veszteségek és károk:
5. A jelentés időpontjában már megtett, valamint elrendelt válságreagálási intézkedések:
6. A megelőzéshez, az elhárításhoz vagy a védekezéshez szükséges feltételek rendelkezésre állása vagy elégtelensége:
7. Szükség van-e halaszthatatlan kormányzati beavatkozásra?
8. Szükség van-e kommunikációs intézkedésre?
9. A jelentéshez tartozik-e minősített adat, amennyiben igen, a dokumentum elérhetőségéről információ:
10. Ügyeletes állami vezető neve és telefonszáma:
A 10. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás